Anti-Aliasing چیست؟ وقتی تصاویر نرم میشوند
تا به حال برایتان پیش آمده است که با دیدن یک تنه درخت صاف و بدون لبه های تیز و یا سایه های نرم و بدون لبه با خودتان فکر کنید که چقدر این تصاویر به واقعیت نزدیک هستند؟ پس با ما تا اخر این مقاله باشید تا به همه پرسش های ذهن کنجکاوتان پاسخ داده شود.
Anti-Aliasing یکی از کاربردی ترین تکنیک های گرافیکی است که برای بالا بردن وضوح تصاویر ۲ بعدی و یا ۳ بعدی استفاده میشود.کاربردهای آنتی آلیزینگ گسترده است و در صنعت باز یهای رایانه ای و انمیشن به وفور استفاده میشو د ونقش مهم و حیاتی ایفا میکند.هر چه میزان این تکنیک بالا تر باشد،وضح تصاویر بالاتر میرود و تصاویر در صفحه نمایشگر شما طبیعی تر و واقعی تر به نظر میرسند.به همین دلیل است که جزو تکنیک های فیلترینگ محسوب میشود،چون به عنوان یک فیلتر عمل کرده و بنا بر میزان انتخابی،لبه های اضافی و نا صافی ها را برای شما از بین میبرد.تا جایی که با دیدن یک خط راست در صفحه نمایشتان،احساس میکنید این خط درون صفحات کتاب است.در کل آنتی آلیزینگ در زبان علمی یعنی حذف سیگنال های اصلی از روی مدل که باعث هم سطح کردن فرکانس با پردازش دستگاه میشود.
برای آشنایی بیشتر با آنتی آلیزینگ نظر شما را به تصویر بالا جلب میکنم.با کمی دقت متوجه میشوید که در تصویر سمت چپ،از آنتی آلیزینگ استفاده نشده و در سمت راست،استفاده شده.خطوط مقداری صاف تر شده اند و از فواصل دور به مراتب صاف تر به نظر میرسند تا تصویر سمت چپ.
همونطور که در تصاویر فوق مشاهده میکنید،تفاوت دو تصویر بسیار محسوس و مشخص است.در تصویر بالایی آنتی آلیزینگ به کار نرفته است و در تصویر پایین آنتی آلیزینگ با دقت و کیفیت بالایی به کار رفته است.در اینجا جا دارد که ذکر کنم این نوع آنتی آلیزینگ در بازی های ارکید استفاده میشود،چون دورنمای بهتری نسبت به بازی های سوم شخص دارند.
خب حال که با کاربرد آنتی آلیزینگ آشنا شدید،به سراغ شرح نحوه کار این تکنیک میرویم.
ابتدا تصویری که در صفحه نمایش نشان داده میشود،توسط سیستم دیده شده و بعد مختصات تمام پیکسل در راستای محور های X و Y با توجه به بازه فرکانسی که برای چشم انسان قابل مشاهده است،آلیزینگ میشود.در این روش کافی است ابتدا فرکانس های بالا حذف شوند،چون فرکانس های پایین برای چشم انسان قابل رویت نیست.یا به زبان ساده تر،آن ایرادی که برای چشم ما قابل رویت هست آلیزینگ میشود و آن عیبی که چشم ما قادر به درک آن نیست، باقی میماند.
برای فهم بهتر این مطلب به تصویر زیر خوب دقت کنید:
در بیشتر بازی ها از نوع دیگری از آنتی آلیزینگ استفاده میشود که به تمام صفحه مشهور است. این روش در چندین مرحله صورت میگیرد، بصورت X4 X8 X16 که به معنای دفعات رندر هر پیکسل است. بطور مثال در مرحله X16 هر پیکسل ۱۶ بار بطور کامل رندر میشود که مستلزم قدرت سخت افزاری زیادی است ولی نتیجهاش واقعا چشمنواز است.
خب دوستان عزیز این مقاله در همین جا به پایان میرسد و در صورت تمایل در قسمت های بعدی نکاتی در رابطه با استفاده بهینه از آنتی آلیزینگ در طراحی ها برای شما خواهم گفت.پیروز و سربلند باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مرسی دوست عزیز مطلبت خیلی خوب بود از این مطالب بیشتر بذارید
یه چیزم همینجا بگم هر وقت یک بازی با افت فریم روی پی سی تون اجرا شد اولین کاری که میکنید همین آنتی آلیاسینگ رو کم کنید چون تغییراتش خیلی تو چشم نیست ولی خیلی قدرت سیستمو میگیره
اگه نشد برید سراغ رزولیشن دیگه خونه آخر به تنظیمات گرافیکی دست بزنید
به نظر من همیشه اول AA-FSAA-MSAA رو کم کنید و بعدا به سراغ کیفیت سایه ها برید…
مرسی روزبه جان .
بعد مدتها یک مقاله خوب و تخصصی در اینجا دیده شد .
خیلی خوب و زیبا این تکنیک و ف.ی.ل.ت.-ر رو توضیح دادی .
این تکنیک تقریبا دیگه شده از ضروریات هر بازی یا نرم افزار گرافیکی ای و نمیشه براحتی ازش چشم پوشی کرد .
با یک کارت گرافیک قدرتمند میشه زیبایی هایی که Anti-Aliasing ایجاد میکنه رو براحتی دید .
———–
نکات اصلی و کاربردی رو در مورد این امکان گفتی دوست عزیز و جای هیچ حرفی برای نا آشنایان با این ف.ی.ل.ت.-ر باقی نمیزاره :wink:
———————
با تشکر فراوان از تو دوست خوبم .
باز هم از این کارها بکن (منم سعی میکنم کمی خلوت تر شدم چنتایی بنویسم :wink: )
منم خوشحالم که یکی از بچه های متخصص سایت از مطلبم راضی بوده،به امید همکاری همه بچه های متخصص در نوشتن یک مقاله فوق العاده :wink:
______________________________
Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
دستت درد نکنه روزبه جان واقعا مفید بود :wink: :wink:
دستت درد نکنه مقاله خیلی خوبی بود.
عماد از pc$
سعید نمی خوای بگی هنر بازی ۲۰ کی میاد؟
امشب
جدا ایول بابا مردیم ازخماری مجله امیدوارم که به صبر کردنش بیرزه :wink:
عالی بود
امیدوارم تعداد مقاله های تخصصی هر روز زیاد تر بشه……
درمورد این تکنیک هم بگم که یکی از مهم ترین کار هایی که هر کنسول و سیستم بازی باید بتونه انجام بده همین هست
بچه ها یه سوال داشتم من الان یه کابل hdmi برای ایکس باکسم خریدم ولی الان صدایی نمیاد
چی کار کنم صدا داشته باشه
داداش من اگه وصل کردی به مانیتور انتظار نداشتته باش مانیتورت صدا بده باید خروجی صدا داشته باشه اگر هم مشکل جای دیگه هست بگو کمکت کنم
خروجی صدا نداره مانیتورم چی کار کنم :arrow: :arrow: :arrow:
خب یه وسیله ای پیدا کن که خروجی صدا داشته باشه، بعد هم دیگه نمی تونی صدا رو از کابل hd بگیری باید کابل جدا بوصلی!
پس سعید من ps3 رو فقط با کابل hd وصل کردم هم صدا داره هم تصویر
خوب حتما مانبتورت خروجی صدا داره دیگه :wink:
یا مانیتورت رو عوض کن یا کابل VGA بگیر که البته کیفیتش پایین تره
اگه مانیتورت خروجی هدفون داره،یه تبدیل ۱ به ۲ صدا بخر و فیش های adiuo را به اون تبدیل بزنه و به اسپسکر وصل کن،مانیتورهای جدید خروجی صدای هد فون هم دارن.اگه نداشت راه دیگه ای نداره جز گرفتن خروجی صدای اپتیک از پشت ایکس باکس ۳۶۰( اگه اسلیمه) و یا استفاده از تبدیل های خاص
______________________________
Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
البته میتونی از مبدل خروجی ٣/۵میلیمتری صدا هم استفاده کنی
بسیار عالی روزبه جان ممنون. کلا AA یکی از محبوبترین گزینه هام توی تنظیمات بازیه :lol:
دست درد نکه روزبه مطلب مفیدی بود :wink:
مقاله ی خیلی خوبی بود، ممنون از دوست خوبم روزبه … فقط اگه ممکنه در قسمت بعدی در مورد متدهای نورپردازی صحبت کن :wink:
خواهش میکنم سعید جان،باشه چشم در قسمت های بعد در مورد نور پردازی هم صحبت میکنم. :wink:
______________________________
Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
دیبازی جان این مطلب بسیار به درد بخور بود.لطفا ما رو با اصطلاحاتی از این قبیل بیشتر آشنا کن… :-D :-D :-D
یه حس عجیبی به من میگه تو داریوشی :idea:
ولم کن بابا اشتب گرفتی
سعید جان بخاطر اینکه برام عزیزی،چیزی که درخواست کردیا آماده کردم و برای سایت ارسال کردم،امید وارم هر چه زودتر تایید بشه تا بتونی ازش استفاده کنی. :wink: