داستان Xbox قسمت اول: تولد یک کنسول

در ۱۳۹۰/۰۵/۱۲ , 05:13:00
default image

امسال دهمین سالگرد به وجود آمدن کنسول xbox است. این کنسول برای اولین بار در November 15 سال ۲۰۰۱ در منطقه آمریکا، درFebruary 22 سال ۲۰۰۲ در ژاپن و در March 14 سال ۲۰۰۲ در دیگر مناطق دنیا عرضه شد.
نسخه اولیه این کنسول ۲۴ میلیون عدد در دنیا فروش داشته است. فروش آن در سال ۲۰۰۵ در ابتدا در ژاپن و سپس در سراسر دنیا متوقف شد و در همان سال فروش نسخه جدید و ارتقاع یافته آن یعنی Xbox 360 شروع شد.

در ادامه شما با داستان ساخت و پیدایش این کنسول آشنا می شوید.
در ماه March سال ۲۰۰۰ کنسول PlayStation 2 در ژاپن عرضه شد. در آن زمان سونی یکی از حکمرانان صنعت کنسول بود و ژاپن هم پایتخت این حکمرانی، تقاضا ها برای خرید این کنسول فراتر از حد تصور بود. مایکروسافت با مشاهده این همه تقاضا برای خرید کنسول بازی به فکر افتاد.
خبر هایی به گوش می رسید که قرار است یک کنسول بازی جدید توسط غول نرم افزاری دنیا ساخته شود. مردم مناطق آمریکا و اروپا هیجان زده بودند چرا که تا رسیدن PlayStation 2 به این مناطق زمان زیادی باقی مانده بود و سونی سرگرم فروش نجومی خود در ژاپن بود. هر کسی برای این کنسول نام و قابلیت هایی حدس می زد.

شروع ماجرا:

در March 30 سال ۱۹۹۹ آقای Ted Hase یکی از تکنسین های DirectX یک نمونه Powerpoint را برای گروهی از سران مایکروسافت ارسال کرد و بعد از معرفی و ارائه این Powerpoint مایکروسافت شروع به انتخاب کارمندان خلاق و باتجربه خود کرد. Hase و سه نفر دیگر مشغول بررسی و ساخت یک پروژه بسیار سری شدند، پروژه ای که قرار بود انقلابی در صنعت گیم مایکروسافت ایجاد کند.
در روز بعد این چهار مرد به یک جلسه راهبردی و استراتژیکی در مورد صنعت گیم دعوت شدند، این افراد شخصا توسط بیل گیتس دستوری مبنی بر ساخت یک کنسول بازی را دریافت کردند. این چهار نفر شامل : Kevin Bachus و Seamus Blackley و Hase و رهبر گروه Otto Berkes بودند.

(( آقای Seamus Blackley که در ابتدا به صورت آماتور piano تدریس می کرد و در کالج مشغول تحصیل در رشته فیزیک بود. او در سال ۱۹۹۹ به مایکروسافت محلق شد و یکی از چهار نفر اصلی تیم سازنده original Xbox است ))

این تیم باید سریع کار خود را شروع می کرد، سونی برنامه PlayStation خود را به سرعت پیش می برد و در سال ۹۹ کنسول PS2 خود را برای اولین بار معرفی کرد وآقای Kutaragi برنامه ویژه ای برای فروش این کنسول درسال ۲۰۰۰ در نظر گرفته بود.

به گفته Bachus:

” ما شروع به تحقیق و ساخت یک کنسول بازی کردیم. همه ما می دانستیم که با این کار صنعت PC gaming دچار مشکل و ضرر خواهد شد اما ما باید هرچه زود تر یک کنسول بازی معرفی می کردیم، کنسولی که چیزی از کنسول رقیب کم نداشته باشد. بیل در آن جلسه به ما گفت که قابلیت های PlayStation 2 را مورد بررسی قرار دهیم. از ما پرسید که آیا ممکن است  آینده ویندوز، صنعت PC gaming و مخصوصا صنعت وابسته به بسته های نرم افزاری با ظهور این کنسول در خطر باشد یا نه ؟؟ ما جوابی در ابتدا نداشتیم اما می دانستیم که اگر به مقابله با این کنسول بر نخیزیم صنعت PC gaming به کل نابود می شود و بازی ها به انحصار شرکت های ژاپنی در خواهد آمد.”

آنها بعد از مدتی به ۲ نتیجه رسیدند:
۱ کامپیوتر از نظر سطح فنی به مراتب بالاتر از PlayStation 2 بود.
۲. قطعات کامپیوتری در غرفه ها قیمت به مراتب کمتری از این کنسول داشتند و نوع کارایی کامپیوتر از هر لحاظ بالاتر از این کنسول بود.

(( آقای Kevin Bachus در ابتدا یکی از اعضای اصلی تیم سازنده Xbox بود اما بنا به دلایلی در May 2001 و درست ۶ ماه قبل از انتشار کنسول مایکروسافت را ترک کرد !))

در ابتدا قرار بود که کنسول جدید مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ و جهت رقابت با PS2 منتشر شود اما با توجه به زمان کمی که تیم سازنده داشتند این امر محقق نشد و انتشار این کنسول به تعویق افتاد. کنسول مایکروسافت مانند یک بچه تازه متولد شده بود در مقابل PlayStation 2 (نوجوان بسیار پر هیجان و سرسخت و شرور سونی)

به گفته Bachus:

آنها قرا بود که دو پرنده را با یک سنگ بزنند! این امر کمی دور از ذهن به نظر می رسید، در واقع آنها هم می خواستند به رقابت با غول صنعت گیم و کنسول بپردازند هم می خواستند که صنعت PC games را از شکست و تک قطبی بودن خارج کنند که این امر کمی غیر ممکن بود.

بسیاری از زمان پروژه صرف گفتگو با سران مایکروسافت شد. از یک طرف مایکروسافت وجود PlayStation 2 را تهدیدی برای خود می دانست و از طرف دیگر هم درگیر انتشار نسخه های ویندوز، آفیس و بسته نرم افزاری SQL Server بود،  ساخت و انتشار ویندوز XP برای سیستم های آن ها زمان نیز کار مایکروسافت را دوچندان کرده بود.
در نهایت مایکروسافت رای به ساخت دستگاهی ۵۰۰ دلاری داد که به عنوان کنسول بازی از آن استفاده شود و بودجه میلیون دلاری آن تصویب شد.

(( آقای Ted Hase یکی از اعضای اصلی تیم سازنده Xbox که به همراه Otto Berkes از بخش DirectX به این تیم محلق شده بودند او در سال ۲۰۰۶ مایکروسافت را ترک کرد ))

به گفته آقای Bachus

” در ابتدا ما با کمپانی AMD وارد مذاکرده شدیم تا آنها برای ما BIOS را طراحی کنند که باعث شود دستگاهی شبیه به یک PC را به سرعت اجرا کند، انها در جواب گفتند که می توانند این کار را برای ما انجام دهند.”

بعد از آن به سراغ ۳dfx و Nvidia و ATI رفتند تا چیپست گرافیکی مورد نظر را طراحی کنند. برای اجرای بازی نیازی به یک دیسکت سخت افزاری مانند هارد دیسک بود که بتوان بازی ها را در آن نصب و اجرا کرد برای همین با تولید کنندگان هارد دیسک نیز صحبت کردند.

پروژه مخفیانه ساخت کنسول به سرعت داشت مراحل پیش تولید خود را سپری می کرد.
اما تیم هر لحظه این خطر را احساس می کرد که ممکن است پروژه به دلیل زمان بر بودن و صرف هزینه زیاد توسط سران مایکروسافت متوقف شود.
به همین دلیل و برای ایجاد یک بازار رقابتی اعضای تیم به سراغ مدیر ارشد بخش استراتژی جهانی مایکروسافت یعنی آقای Bob Herbold رفتند و از ایشان درخواست کردند که به کمپین های PlayStation برود و نظر خریداران و مردم را در مورد ویژگی های یک کنسول خوب جویا شود تا در این زمینه از تفکرات مردم جویا شوند.

(( آقای Otto Berkes رهبر تیم اصلی سازنده Xbox، او در May سال ۲۰۱۱ از سمت خود استعفا کرد و مایکروسافت را ترک کرد.))

تیم نیاز به افراد جدید داشت و به همین دلیل بیل گیتس یکی از افراد موفق خود را به مدیر پروژه معرفی کرد او کسی نبود جز Ed Fries (مدیر بخش تجاری مایکروسافت در زمینه فروش بازی های رایانه ای)
آقای Bachus در توصیف او می گوید:

او خیلی سریع با پروژه آشنا شد و در همان ابتدای کار حمایت قاطع خود از پروژه را اعلام نمود چرا که او در زمینه فروش بازیهای رایانه ای تجربه زیادی داشت و اهمیت این پروژه را به درستی درک می کرد.

با امدن Fries پروژه بازی سازی برای این کنسول نیز تصویب شد، البته او هیچ گاه به طور کامل به تیم سازنده Xbox ملحق نشد و به عنوان فرمانده فروش بازیهای رایانه ای سمت خود را در این بخش حفظ کرد.

((آقای Ed Fries رهبر بخش فروش بازیهای مایکروسافت او از افراد کلیدی در ملحق شدن Bungie و Rare در آن زمان به مایکروسافت بود.))

یکی از افرادی که در آخرین مراحل ساخت پروژه با تیم اضافه شد J Allard بود.

او زمانی به تیم ملحق شد که پروژه سری مایکروسافت وارد فاز جدیدی از تولید خود شده بود، کنسول جدید مایکروسافت در حال قدم گذاشتن به دنیای دیجیتالی بود. این فاز جدید سطح دشواری هایی به همراه داشت که می بایست این کودک نوپای مایکروسافت را به جنگ تن به تن با نوجوان پر هیجان و خشن سونی بفرستند.

پایان بخش اول

برگرفته از مطلبی با همین عنوان در VG247

حسین براتی (Ichimaro Gin)


45 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. حسین جون گل کاشتی عالی بود
    من خودم هردوکنسول رودارم ولی خاطراتی که با playstation دارم خیلی شیرین تر هستش مخصوصا پلی استیشن ۱ یادمه وقتی از مدرسه می اومدم میرفتم پای ps1 بکوب کراش بازی میکردم دیونه ی این بازی بودم ps2 هم که شاهکاراش (متاگیر . خذای جنگ و….) آدمو دیونه میکرد روزبه جان این حرف رو از روی تعصب یا فن بازی نمی زنم ولی باید قبول کنی که ده سال پیش تو ایران کنسول سونی ۱ playstation حرف اول رو میزد ولی بازم میگم من از هردو کنسول خوشم میاد اهل فن واین طور چیزا نیستم

    ۰۰
    1. دوست گلم خدایی چقدر شما از طراحی و معماری سی پی یو این دو کنسول میدونی؟ این حرف رو بر چه اساسی زدی؟ اصلا طراحی cpu این دو کنسول کار شرکت IBM هست و هیچ ربطی به مایکروسافت و سونی نداره.در ضمن POWER PC با CELL خیلی فرق داره! از تعداد هسته تا ..
      _____________________________
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
  2. حسین جون گل کاشتی! فقط داداشم یکم اطلاعات رو وحسوس تر بده تا این فن های سونی خیلی پر رو نشن! هی گیر دادن به این قضیه بچه تازه وارد! همین بچه تازه وارد کم کم کبزرگ شد و تونست اون پیر مرد سیاه چرده سونیا حسابی شگفت زده کنه! تازه ایکس باکس همون موقشم قوی تر از اون پی اس ۲ ولی خوب ساپورت نشد
    _____________________________________
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
    شعبه مرکزی :mrgreen:
    بنده از هم از سوی سران مایکروسافت موظف به ارائه دلایل منطقی هستم و دوستانی که احیانا با مایکروسافت مشکلی دارن در خدمتشونم هستم

    ۰۰
  3. ۱-ممنون
    ۲-منتظر “داستان playstation قسمت اول: تولد یک کنسول”هستم
    ۳-با این جمله خیلی حال کردم : “کنسول مایکروسافت مانند یک بچه تازه متولد شده بود در مقابل PlayStation 2 (نوجوان بسیار پر هیجان و سرسخت و شرور سونی)” البته قسمت دومش رو میگم
    ۳-از همون اول این مکروسافت به سونی حسودیش میشده و این داستان ادامه دارد…
    ۴-معلوم نیست این مکروسافت چه بلایی سر کارمندانش میاره که هی توی متن میخونیم فلانی مایکروسافت را ترک کرد !
    HEH… :-D

    ۰۰
    1. چون مایکروسافت بر اساس سیاست داخلیش هر چند وقت یبار اعضای ارشد خودشا عوض میکنه از مدیر عامل کل گرفته تا کارمندان جزئی! تازشم اگه همین مایکروسافت اون سالها به فکر رغابت با سونی نمیفتاد حالا حالا ها از پی اس ۳ خبری نبود و سونی یک و تنها دلیلی بر پیشرفت بیش از حد حس نمیکرد!هرچه این رقابت ها شدیدنر باشه به نفع ما جماعت گیمیر هست!

      ۰۰
    2. دوست عزیز به نظر شما چه جمله ای میشه بکار برد ؟ به هر حال سونی یه کنسول جلو بودش !
      و مایکروسافت با همین کوچولوی خودش دست و پای همه رو به لرزه در آورد و در مورد داستان سونی!!! چی می خوایی بخونی ؟ سونی با کی رقابت کرد ؟ کدوم کنسول ؟ آتاری دستی خودمون !!! جای خنده داره شروع داستانت رو از تولد همین کوچولو بخون :wink:
      و در مورد حسادت !!! تو تمام دنیای تجارت واسه شروع کار یه سری تحقیقات انجام می دن حتی از شرکت هایی که قراره باهاشون رقابت کنند هم سوال هایی می پرسند !!! بگزریم منتظر قسمت بعدی هستم ممنون حسین عزیز
      ____________________
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    1. شایان جون شلوغش نگن داداشم! کپی کجا بود؟ اون کنسول از لحاظ سخت تفزاری به مراتب قوی تر از پی اس ۲ ولی به دلیل تازه بودن و حمایت نچندان بازیسازان قافله رو باخت ولی خیلی کنسول باحالی بود فقط یکم دسته هاش سنگین بود!

      ۰۰
    2. کجاش باحال بود من نمیدونم :-D مایکروسافت تا ۳۶۰ رو داد حمایتش رو از این کنسول برداشت اما سونی تا ۶ یا ۷ ماه پیش از PS2 حمایت می کرد

      ۰۰
    3. بابا من که شوخی کردم.خودمم میدونم از PS2 قویتر بود.منتها رفتن ببینین PS2 چی داره اینا هم کپی کنن! :lol: :mrgreen:

      ۰۰
    4. کپی ؟؟؟ شما کجای این صحبت رو به کپی برداری ربط میدی دوست عزیز ؟؟؟
      اینکه واسه شروع یه پروژه بخوان تحقیق و بررسی کنن کپی محسوب میشه ؟ تا حالا شده جایی بخایی کاری رو شروع کنی ؟ شده اول در موردش تحقیق کنی ؟ شده بری اونایی که این کارو دارن چطوری پیش میرن ؟؟؟ لطفا آگاهانه تر مطالب رو بخونین دوست من ۸-O

      ۰۰
    5. عزیز من اینجا جای فن بازی نیست.همه دوستان میدونن که شوخی ای بیشتر نیست!فقط بعضی وقتی یکم خشن شوخی میکنیم.همین! :mrgreen:

      ۰۰
    1. خیلی مطلب جالبی بود!منم مثل تو خیلی دوست دارم بقه اش هم بخونم!
      ______________________________
      MW3 Fighters + PES Killers

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر