نقد بازی مست وانتد؛ افسانه تکرار نمی‌شود

در ۱۳۹۱/۰۹/۰۲ , 22:40:08

افسانه تکرار نمی‌شود

جنون سرعتی که با نام خود بیگانه است!

به طور معمول، وقتی یک نام آشنا از سری بازی، فیلم و داستان به گوش می‌رسد، مخاطبین، ناخودآگاه به قیاس آن با بهترین در آن سری می‌پردازند و چون انسان دوست دارد که چیز جدید از قبلی‌ها پیشی بگیرد، مخاطب هم دوست دارد این مقایسه به نفع قسمت جدید تمام شود. از قسمت‌های «زیر پوست شهر» تا «کربن» که شاهد جنون سرعت‌های فوق‌العاده بودیم، سال‌ها می‌گذرد و در این سال‌ها، قسمت‌های زیادی از این بازی منتشر شده که در قیاس با بهترین بازی سری یعنی «مست وانتد» شکست خورده‌ و گاهی قربانی این مقایسه شده‌اند. باید گفت که مست وانتدی که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، به نوعی به سنگ محک بازی‌های این سری تبدیل شده است. بعد از «فرار» که سرانجامش به دستگیری منجر شد، الکترونیک آرتز و خالقین «برن آوت» که حالا یک جنون سرعت خوب هم در کارنامه داشتند، تصمیم گرفتند تا  این سنگ محک را «ریست» کنند تا بازی‌های بعدی حتی همتراز «فرار» هم ۱۸ عیار به نظر برسند.

نام: Need for Speed Most Wanted – A Criterion Game
تازیخ انتشار: منتشر شده (اکتبر ۲۰۱۲)
سازنده: Criterion Games
ناشر: الکترونیک آرتز
پلتفرم‌ها: PC, PS3, Xbox 360, VITA, WiiU, iOS

No More Wanted

ساختار «مست وانتد» جدید دچار دگرگونی‌هایی شده است که آن را نسبت به بازی قبلی، «جدید» می‌کند. از اول رونمایی هم قرار نبود تا سازندگان بازی قبلی را تحویل بازی‌کنندگان بدهند، با این حال، دوست داشتیم که تمام و کمال خوبی‌های فراموش نشدنی بازی در قسمت جدید باشد. و دوست داشتیم تا همان خوبی‌های بازی قبلی، «مدرنیزه» شوند و رنگ و بوی جدید و نسل هفتمی بگیرند. ظاهرا، تلاش سازندگان بیشتر در راستای «تغییر» بازی بوده است تا «بازسازی» آن. به همین علت، مست وانتد جدید با قبلی خیلی فرق می‌کند و هنوز می‌شود آن‌ها را مقایسه کرد.

مست وانتد جدید تعداد زیادی «خوبی» دارد و تعدادی «خوبی» هم ندارد. این یعنی این که بازی ابدا بازی بدی نیست و ایراد اساسی ندارد. اما وقتی یک بازی یک سری خوبی‌هایی که می‌توانست داشته باشد را ندارد، یعنی بازی کاملی نیست. در مقایسه با بهترین بازی این سری که خوب می‌شناسیمش، این بازی اگر کامل نباشد، قافیه را می‌بازد. که همین طور هم هست. اما، بیاییم برای یک بار هم که شده خوبی‌های بازی را به پای خوبی‌هایی که از قلم انداخته قربانی نکنیم. (قرار است در این نقد بازی‌ را به خاطر خوبی‌هایش ستایش کنیم و به خاطر خوبی‌هایی که می‌توانست داشته باشد و ندارد مجازات کنیم، اما ابدا خوبی‌هایش را فراموش نمی‌کنیم.)

پیدا کردن بوگاتی ویرون در شهر منوط به این است که راننده‌اش را شکست داده باشید؛ البته فقط ۱۰ ماشین این‌ حالت را دارند

شما در بازی در نقش یک راننده‌ی طالب قدرت هستید که می‌خواهد در لیست رانندگان پر خلاف، خلاف‌کارترین باشد. برای این کار یک لیست ده نفره جلویش قرار می‌گیرد، تعداد زیادی ماشین تپل به او داده می‌شود و باید در یک شهر زیبا مسابقه بدهد، با پلیس‌ها در بیفتد و در نهایت یکی یکی افراد لیست را از دور خارج کند. اما مشکل این‌جاست که این کارها همگی روی هوا هستند و هیچ سناریویی برای روایت این اتفاقات به صورت به هم پیوسته وجود ندارد. بدین ترتیب، چند نکته‌ی مثبت بازی مقابل عدم وجود یک نکته‌ی مثبت قرار می‌گیرد. این قصه تقریبا در تمام بخش‌های بازی تکرار می‌شود. یعنی بازی در گیم‌پلی، گرافیک، صدا و موسیقی چندین و چند نکته‌ی مثبت و یا همان «خوبی» دارد و شاید در هر کدام از این بخش‌ها، یک یا دو خوبی «ندارد». گاهی وجود خوبی‌ها مهم‌تر است و گاهی عدم وجود آن یک یا دو خوبی.

تبلیغ‌های شکستنی! پرواز ماشین بعد از شکستن تابلو در هوا زیبا است، با این‌کار نیترو هم جایزه می‌گیرید، در سابقه‌تان هم ثبت می‌شود

مثلا، برای رسیدن به جایگاه اول، به دلیل عدم وجود خط داستانی، انگیزه‌ی اصلی وجود ندارد. اصلا چطور است بی‌خیال این لیست شویم و در خیابان‌ها به گشت و گذار بپردازیم؟ چطور است فقط بزنیم در خط پلیس آزاری؟ چطور است بچسبیم به ماشین‌های خفن و بیفتیم کف شهر دنبال آن‌ها؟ آقا اصلا من می‌خواهم فقط بیلبورد بترکانم… همه‌ی این‌ها خوبی‌های بازی به شمار می‌روند. شاید اگر این متن در مقام پیش نمایش بود، می‌خواندید: در این بازی می‌توانید علاوه بر ادامه دادن خط اصلی، در شهر به کارهای دیگری مشغول شوید که قطعا لذت خود را دارند. بله! همه‌ی این کارها لذت خود را دارند ولی برجسته‌ترین لذت بازی کجا رفت؟ یکی از اساسی‌ترین خوبی‌هایی که بازی ندارد، داستان است. داستانی در حد خراب‌کاری «رازور» و غصب کردن «بی‌ام‌و» و حالا عطش پس گرفتن آن. (البته با حضور «میا» که گل سرسبد خوبی‌هاست!)

گرفتنت! چی؟ شوخیت گرفته؟

مکانسیم تعقیب و گریز بازی با تفاوت‌های اساسی مواجه شده است. پلیس‌ها به همان سبک قدیم دنبالتان می‌گذارند و یک تعقیب و گریز آغاز می‌شود. با وجود خوش دستی فرمان ماشین‌ها، تعداد بالای آن‌ها و جاده‌های خوب و خوش‌ساخت، نفس عمل تعقیب و گریز با یک دوجین پلیس سمج لذت‌بخش است. خوبی‌های این بخش هم زیاد هستند. اما به نظر می‌رسد که چند چیز فراموش شده‌اند. مثلا در بازی هیچ جایی نیست که با تخریب آن‌ها بر روی ماشین‌ پلیس‌ها، دلمان خنک شود! … این‌ هم یکی از خوبی‌هایی است که از قلم افتاده است. پلیس‌ها با این‌که از همان مکانیک «Heat» آشنا استفاده می‌کنند ولی دیر به دیر عوض می‌شوند و تعدادشان هم بستگی به موقعیتتان در نقشه دارد تا عدد مقابل آتش. همین سیستم هیت که به نظر آشنا می‌رسد، یک سری خوبی‌هایی را به اجبار ندارد. مهم‌ترینش می‌شود آن‌که وقتی پلیس‌ها شما را گم می‌کنند و به گشتن منطقه‌ای که آخرین بار ماشینتان دیده‌شده می‌پردازند، شما از پله‌ی ششم هیت تا پله‌ی اول را باید منتظر بمانید تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. (این نکته را نیز از نظر بگذرانید که محل‌های اختفا در این بازی وجود ندارند و باید با زیرکی از دید پلیس‌ها دور بمانید.)
تغییر اساسی که این‌جا ایجاد شده است، به خاطر نبود بخش «شخصی سازی» اتومبیل است. شخصی سازی که یک طرف آن تیونینگ بود و طرف دیگر تغییر شکل ظاهری ماشین مطابق سلیقه. در بازی تعدادی «تعمیرگاه خودکار» وجود دارد که با رد شدن از آن‌ها ماشین‌تان خود به خود تعمیر می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد. با جایگزینی آن سیستم قبلی با حالت خودکار و نامطابق با سلیقه‌ (!) دیگر نمی‌شود درجه‌ی شناخت پلیس‌ها از ماشین را تا تغییر شکل ظاهری آن نگه داشت. بنابراین، هر بار که از شر پلیس‌ها خلاص می‌شوید، می‌روند پی کارشان و یادشان می‌رود که یک زمانی یک چنین راننده‌ای وجود داشت. قضیه‌ی تعقیب و گریز با نبود هلی‌کوپتر کمی ناهنجارتر می‌شود و خیلی راحت‌تر می‌شود پلیس‌ها را دو دره کرد. با این‌حال در حالت خیلی آماده باش، ماشین‌های نیروهای ضربت راه را می‌بندند و حتی به دنبالتان می‌افتند!

EasyDrive یک امکان خیلی خوب است که به شما اجازه می‌دهد بدون اتلاف وقت و هرگونه خارج شدن از بازی به همه‌چیز دسترسی داشته باشد، البته امکان تقلب را هم فراهم می‌کند

اما در این بخش، یکی از بزرگترین خوبی‌هایی که بازی ندارد، دستگیری و پرداخت جریمه است. شما اگر گیر پلیس بیفتید هم انگار آب از آب تکان نخورده است. چون بعد از اندکی صبر دوباره در همان ماشین می‌توانید به خیابان راه پیدا کنید. بدتر از همه این‌که خیلی آسوده می‌توانید در بهبهه‌ی یک تعقیب داغ از طریق امکان «EasyDrive» (که انصافا امکان خوبی است و یک میان‌بر به درد بخور تلقی می‌شود) یک مسابقه انتخاب کنید و از شر پلیس‌ها خلاص شوید! لزوم افتادن آب‌ها از آسیاب برای انجام هر کار دیگری در دنیای بازی یکی از خوبی‌هایی است که این بازی ندارد. این‌گونه می‌شود که دیگر دغدغه‌ای تحت عنوان «گیر نیفتادن» وجود ندارد و تعقیب و گریز‌های بازی حالت «با دم شیر بازی کردن» خود را از دست می‌دهند و بعد از مدتی به یک تفریح سالم و فرح بخش تبدیل می‌شود.

مسابقات رنگی

هر ماشینی که در بازی پیدا می‌کنید، در هر کلاس و با هر مدلی که باشد، چند مسابقه دارد که ممکن است یکی یا دو تا از آن‌ها به حالت تعقیب و گریز مطلق با پلیس‌ها در بیایند. مسئله‌ی اصلی این‌جاست که تعداد ماشین‌های هر کلاس زیاد است و اگر مایل باشید همه‌ی قطعات تیونینگ آن ماشین‌ها را آزاد کنید، مجبورید تعدادی مسابقه‌ی تکراری را پشت سر بگذارید. با این وجود، به خاطر وجود ترافیک و وجود ماشین‌های مختلف در هر بار، هر مسابقه ممکن است با دفعه‌ی گذشته متفاوت باشد. البته این‌که حضور پلیس‌ها کاملا از پیش تعیین شده و به نوعی خطی است ممکن است کمی لذت تکرار را از بازی بگیرد. بدین ترتیب می‌توان حضور تصادفی پلیس‌ها در مسابقات را از خوبی‌هایی بر شمرد که بازی ندارد. این را هم اضافه کنید که با دوم شدن در مسابقه هم بازی به شما جایزه می‌دهد و با استفاده از آن تیونینگ می‌توانید برای اول شدن خیز بردارید.

بعد از مدتی نه تنها مسیر مسابقات را حفظ می‌شوید، بلکه اسم مسابقات و افتتاحیه‌ی آن‌ها را هم یاد می‌گیرید

اضافه شدن «چک‌پوینت» و حذف نسبی راهنماهای کنار جاده که راه را به خوبی سد کرده و مسیر مسابقه را نشان می‌دادند هم در بازی هیچ تاثیر خاصی نگذاشته است. در واقع می‌شود تغییر حالت را یک خوبی حاضر نامید و از نبود آن راهنماهای دوست داشتنی به عنوان خوبی غایب یاد کرد. البته ممکن است در اوایل بازی از این مسئله شاکی شوید، اما پس از مدتی این امکان در بازی به خوبی جا می‌افتد. ممکن است بگویید که بازی با این حالت اجازه‌ی میان‌بر زدن را به شما نمی‌دهد، که جواب منفی است، بازی تنها اجازه‌ی دور زدن مسیر را نمی‌دهد که خیلی هم خوب است. یک خوبی متمایز بازی این است که برنده شدن در هر مسابقه واقعا مهارت می‌خواهد. این مسئله را در نظر بگیرید و حفظ شدن جاده را هم به عنوان چاشنی به آن بیفزایید تا به کلی تکراری شدن مسابقه‌ها را از یاد ببرید. البته این‌که سازندگان زحمت خلق حداقل یک مسابقه‌ی «منحصر به فرد» برای هر ماشین را به خود نداده‌اند را می‌شود جزو آن خوبی‌هایی که بازی ندارد به حساب آورد.

در کنار همه‌ی این‌ها، گرافیک زیبا و چشم نواز بازی را قرار دهید که در کنار طراحی خوب شهر با جاده‌های زیاد و متنوع، مدل‌سازی بسیار خوب ماشین‌ها و نورپردازی عالی لذت مسابقات بازی را چند برابر می‌کنند. در حین مسابقه‌ها هم تک و توک آهنگ‌های خوبی شنیده می‌شود. از جمله نکات خوب بازی، سایه‌زنی بی‌نظیر آن است. سایه‌ها در بازی اینقدر عالی هستند که گاهی اوقات نمی‌شود فرقی بین تابش نور خورشید به محیط واقعی و بازی قائل شد. در تنظیمات بازی برای رایانه‌های شخصی، یک قسمت برای تنظیم کیفیت سایه‌ها در نظر گرفته شده است که فقط سیستم‌های به روز می‌توانند از پس آخرین درجه‌ی کیفیت آن بر بیایند. البته در کنار خوبی‌های زیاد گرافیک، مثل «دورنمای» عالی، جزئیات زیاد محیط، ماشین‌ها و خصوصا جاده، بازتاب تصاویر و نیز بافت‌های فوق العاده، باید عدم بهینه بودن بازی مخصوصا با سخت افزارهای رایانه‌های خانگی را متذکر شد که یکی از خوبی‌هایی است که بازی در این بخش ندارد. این مشکل برخی اوقات باعث می‌شود بازی خوب فریم ندهد و عذاب آور شود.

گرافیک بازی بسیار خوب است، مخصوصا در شب که نور و انعکاس به خوبی هر چه تمام‌تر چشمانتان را نوازش می‌دهند؛ بازی در زمینه‌ی گرافیک تکنیکی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

فیزیک بازی، که شامل تخریب پذیری محیط، برخورد‌ها و تخریب ماشین‌ در اثر تصادف می‌شود؛ حالتی میانه‌رو به خود گرفته است. این مسئله یک سرگردانی ایجاد کرده است که خوبی‌هایی دارد و خوبی‌هایی ندارد. اگر فیزیک بازی مثل مست وانتد قبلی بود و در آن فقط شیشه‌ها ترک بر می‌داشت و آسیبی به ماشین نمی‌رسید، بازی از واقعیت دور اما جذاب می‌شد. چون در آن صورت دیگر بعد از تصادف کردن شاهد خرد شدن ماشین خود نبودیم و عبارت کذایی «داغون شد» (Crashed) را اصلا نمی‌دیدیم. بدین ترتیب، یک وجه جذابیت دیگر هم به بازی اضافه می‌شد. له کردن بی مهابای ماشین پلیس‌ها! اما حالا یک جذابیت دیگر در بازی وجود دارد که در کنار آن یک چالش جدی هم ایجاد شده است. جذابیتی تحت عنوان فرار از تصادف و چالشی بزرگ برای تحقق این وجه جذابیت بازی. از طرف دیگر، حتی با بارها تصادف کردن و از ریخت افتادن ماشین، باز هم می‌شود مسابقه را تا انتها ادامه داد. این یعنی این‌که به خاطر فیزیک خاص بازی، خط سلامتی برای ماشین‌ها وجود ندارد و ماشین‌ها با این‌که از لحاظ ظاهری حسابی له می‌شوند، اما صدمه‌ی موتوری نمی‌بینند و از کار نمی‌افتند. می‌بینید؟ بازی باز هم چند خوبی دارد و یک خوبی ندارد!

بدون شرح! خوبی‌اش این است که بعد از این که عبارت کذایی رفت ماشین می‌افتد در جاده و به راحتی می‌توانید به مسابقه ادامه دهید

مست وانتد جدید، با حضور همه‌ی خوبی‌های جنون سرعتی و برن آوتی‌اش، و در غیاب همه‌ی خوبی‌های مست وانتدی‌اش، بازی خوبی است. بازی خوبی است که توانسته مرا برای مدتی نزدیک به ۲۰ ساعت سرگرم کند. این تعداد ساعت می‌تواند با اتصال به سرورهای آتولاگ و مسابقه با دوستان زیادتر هم بشود. متاسفانه در چند هفته‌ی اول انتشار بازی سرورها بی سر و سامان هستند و اتصال به آن‌ها و وارد مسابقه شدن صبر ایوب می‌خواهد. البته مثل همیشه و به رسم بازی‌های الکترونیک آرتز،‌ این مشکل به مرور زمان برطرف شده و می‌شود اسپید پوینت‌‌های بخش چندنفره‌ی بازی را هم کسب کرد. بازی در حالت عادی یک لذت طولانی و با وجود بخش چند نفره، یک لذت تمام نشدنی را به شما هدیه می‌دهد.  متاسفانه این بازی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده و می‌توان آن را یک عنوان ناامید کننده خواند، صد البته که هر عنوان ناامیدکننده‌ای الزاما بد نیست. بازی‌های خوب هم می‌توانند ناامیدتان کنند و شما را به خیابان‌های سان‌فرانسیسکو بازگردانند!

پلتفرم تست: PC

۷.۴/۱۰

سعید زعفرانی


112 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سعید نقدت خیلی خوب بود.اما عجیب بود که به موسیقی و صدا گذاری اشاره نکرده بودی.این بازی نید فور اسپید نبود.قولی که به ما داده بودن نبود.
    این بازی فقط یه بازی ریسینگ نسبتا سرگرم کننده بود نه یه نید فور اسپید که بخواد برای بقیه معیار باشه.نه چیزی که بتونه مارو یاد شاهکارهای گذشته بندازه…
    گیمپلی میتونست کامل تر و بهتر باشه تا لذت بیشتری ازش برد.به نظر میاد EA جدیدا زده تو کار بازی های ناقص!
    مشکل اول نبود چیزی به اسم گاراژ هست تا شما رو مدت ها سرگرم ور رفتن با ماشینی بکنه که میخواد تبدیل بشه به ماشین مورد علاقتون! تنها میتونید از چندتا تایر و شاسی استفاده کنید و تنها رنگ ماشین رو عوض کنید.یادش بخیر چقدر زحمت میکشیدم تا یه رنگ خاص داشته باشه ماشینم
    پلیس ها هم راحت پیچونده میشن و زیاد سرسخت و سمج نیستند.
    دیگه خبری از پول جمع کردن و خریدن ماشین مورد علاقه ی خودت نیست که براش انتظار میکشیدی!
    داستان هم که نداره! حتی حداقل در حد Undercover که همه ازش گلایه داشتند
    خلاصه این بازی با اینکه خوبی های زیادی هم داره اما اون چیزی نیست که باید باشه :|

    ۰۰
    1. آخرای نقد یه اشارکی زدم به موسیقی.
      ———
      OST بازی نسبتا خوبه، آهنگ‌های خود بازی بدک نیستند اما به شدت تکراری هستند و بی ذوق ساخته شدن. از بین آهنگ‌های لیسانس شده‌ی بازی هم فقط بگم که آهنگ I Love It فوق العاده است و بسیار شنیدنیه.
      ———
      یاد موزیک I am Rock بخیر …

      ۰۰
    2. البته که اهنگ ها اصلا جدید نبودند.
      خیلی هاشون برای۱-۲ سال پیشه
      مثل اهنگ feel the love
      که اتفاقا خیلی قشنگ و گوش نوازه
      (اینو میزارم تخته گاز میرم!)
      اهنگ های dubstep هم خوب بود

      ۰۰
    1. تو pc غولی که سعید داره! افت فریم داشته باشه هم نشون نمیده :mrgreen: وقتی بازی های بتل ۳ و کرایسیس ۲ :X :X رو تو آخرین تنظیمات زده به بدن دیگه تحت تعقیب کرایتون که چیزی نیست! :P :D
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    1. نقد رو خوندم وب عد اولین نظر رو دادم. البته با دقت نخوندم :oops:
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    2. علی داشتیم. مگه مرض درام الکی بگم خوندم ؟ :-?
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
  2. با کل نقد موافقم . حتی نمره . نظرمون خیلی به هم شبیه هست !
    ولی عجیب بود که چرا داستان نداشت . تنها داستان میتونست خیلی از “بدی” های بازی رو ازبین ببره و ” خوبی ” ها رو بیشتر نمایان کنه .

    ۰۰
    1. از نظر من بازی بدی نداره. حتی با بدبینانه ترین نگاه ممکن هم فقط یکی دو تا نکته‌ی واقعا «بد» میشه تو بازی پیدا کرد.
      داستان هم خیلی میتونست چاره ساز باشه. ولی در کل اگه اون ساختار و جزئیات بازی اصلی رو تو این هم حفظ می‌کردن خیلی بازی خوبی می‌شد.

      ۰۰
    2. خب میشه گفت خوبی های بازی کمه .
      ولی به نظرت نداشتن هدف تو بازی , بدی حساب نمیشه ؟
      داری مسابقه میدی , از گیم پلی لذت میبری , گرافیک خیلی خوب , صدا گذاری خیلی خوب, ولی آخرش که چی ؟ همین بدی حساب نمیشه ؟

      ۰۰
    3. عجیب نیست که میثم مگه تحقیب داغ داستان داشت Criterion کلا از نظر داستانی رو بازی های ده نودی مونده

      ۰۰
    4. بازی تو این سبک به خودی خود به داستان نیاز نداره. ولی وقتی اسم بازیت مست وانتده، چرا … نیاز داره.
      ———-
      به علاوه وقتی بازی ریسینگ به کل داستان نداره میشه ازش چشم پوشی کرد، ولی وقتی یک سازنده اقدام به آوردن داستان به بازیش می‌کنه، اون وقت باید نقدش کرد. اون وقت باید داستانش خوب باشه.

      ۰۰
    5. این بحثی بود که مشکل داشتیم باهم سره The Run.. از دیده من اینکه داستانه یه خطی باشه در جایی که نیاز به داستان حتما احساس نمیشه یک پوئنه ولی از دیده تو نه و میگیره ۱..! موست وانتد رو هم هنوز نرفتم

      ۰۰
    6. دقیقا برا همین گفتم. بازی وقتی داستان نداره میتونیم بگیم به خاطر سبکش نیازی نداره. ولی وقتی سازنده میاد داستان میچپونه تو بازیش، باید بهش ایراد گرفت. بسا بازی بدون داستان بهتر هم می‌تونست باشه. اگر هر داستانی، در هر اثری، دارای ضعف باشه، ضعف داستان به پای کل اثر نوشته میشه.

      ۰۰
    7. من حتما دفاع میکنم از اون تمه کمرنگه داستان.. این بی هدف چرخیدن در یک محیطه غیره شبیه ساز آزار دهنده هست (تاکید میکنم موست وانتد رو نرفتم) و فقط وقتی میشه باهاش کنار اومد که با گرن توریسمو یا فورزا ۴ (بخشه شبه‌سازش) طرف هستیم.. اما آرکیده شبیه موست وانتد یا ران اگه تمه قصه نده یه‌جورایی به‌نظرم بودنه قصه بهتر از نبودنشه..
      .
      اجازه بده از مسیره دیگه‌ای وارد بحث بشم.. من یک نیدفوراسپیده خوب دارم جلوم که قصه هم نداره اما توی المان‌های دیگه‌اش مثه گیم‌پلی و گرافیک و اینا خیلی خوبه.. خب.. چه کنیم با این..؟ هیچی دیگه برو حال کن..! بشین پشت فرمون گازشو بگیر برو فضا! حالا اگه همین اتفاق رو همراه به یک خط رواییه هرچند با پرداخته بد جلومون بذارن در هر صورت یک قدم به جلو هست و هرگز نمیتونی به اولی بدی مثلا ۹ اما به دومی (که همون اولی هست با اضافه شدنه قصه) بدی ۵ نه..؟ بحثم این بود سره قصه‌ی ران..

      ۰۰
    8. این دیدگاه از نظر من غلطه. ما تا جایی می‌تونیم با هر داستانی کنار بیایم، که حداقل متوسط باشه و مخاطب رو پس نزنه. این که مخاطب با RUN کنار میاد تا آخرش، به خاطر هیجانشه و نه داستان. هر بازی دیگه در هر سبک دیگه‌ای، وقتی نیازی به داستان نداشته باشه، تا وقتی داستان نداره ایرادی بهش وارد نیست. وقتی داستان داره و داستانش خوبه، این بازی فراتر از حد انتظار عمل کرده. اما وقتی داستان داره و داستانش بده، از اون حالت اول هم عملکرد ضعیف‌تری داره.
      یعنی در واقع اگه شما رو بفرستن بگن مثلا ماست بخر، بری با ماست چهار تا نون سنگک هم بخری، دعات هم می‌کنند. ولی اگه بری ماست بخری یه چیز مزخرف به درد نخور هم کنارش بخری بیای دیگه از دعاهه خبری نیست که هیچ ممکنه بازخواست هم بشی. مثال زدم.
      یه حالت دیگه هم هست که تا حدودی میشه به RUN تعمیمش داد اینه که بهت بگن برو ماست بخر، نه تنها ماست نخری، بلکه پولش رو خرج یه چیز بیهوده هم بکنی. تو این وضع اقتصادی خب حق بده که ملت ناراحت بشن :D

      ۰۰
    9. مرسی.. بحث همینه اتفاقا.. من از پوله خودم یه چیزی اضافه بر سازمان میخرم و کناره ماست تحویلت میدم.. تو ۵ تومن دادی بهم برای ماست.. من میرم ۵ تومن ماست میخرم و یه بسته سیگار (یک چیزه بد) هم از پوله خودم برات میگیرم.. حالا تو سیگاری نیستی خب ماستت سره جاشه برادر..! انقدر ماست بخورد سردیت کنه سیگار هم نکش.. شد..؟ یک ضرب‌المثلی هست که هرگز به بازی نمیشه ربطش داد اما به ماست و اینا میشه که میگه دندونه اسبه پیش‌کشی رو نمی‌شمردن.. قصه‌ی همینه.. چیزی که اضافه داده شده رو که نباید بازخواست کرد.. تو به خاطره یک DLC بد میای بازیه اصلی رو میبری زیره سوال..؟ برای سیگار ماست رو سرکوب میکنی..؟

      ۰۰
    10. بله. باز هم قبول ندارم. یعنی نمیشه یک نفر رو به خاطر خریدن سیگار بازخواست کرد؟ چرا میشه. چون سیگار بده!
      Done

      ۰۰
  3. همون مسابقه اول رفتم دیگه ادامه ندادم چون بازی جذابیتی نداشت برام نمرات از روی تحت تاثیر قرار گرفتن بعضی سایتا متاش بالا ۸۰ شد.
    این نمره بیشتر قبول دارم
    والله ما ندیدم بچه خرس بشه کانگورو ولی Ea با نام این بازی همچین کاری کرد پس نتیجه می گیریم ea جادوگر :mrgreen:

    ۰۰
  4. نقد جالبی بود ممنون خسته نباشی سعید جان.
    راستی نمرت به فورتزا : افق چند هست؟ فکر میکنم باید بیشتر باشه درسته؟ :-?
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
  5. این نسخه از nfs خیلی بهتر از نسخه قبلی ظاهر شد که گرافیک خیلی توپی داشت اما کنترل ماشین ها اصلا خوب طراحی نشده بود و همچنین در بعضی جاها احساس میکردم Burnout رو بازی میکنم نه nfs mw در کل بازی خوبی بود و من ازش راضی بودم امتیاز من هم برای این بازی ۷ هستش

    ۰۰
    1. سعید نقدت خوب بودش اما بی انصافی کردی داداش! :wink:
      ۷.۴؟خدایی ۸ میدادی خیلی بهتر بودش!
      اما در کل ممنون :X :X
      ____________________________
      حقوق بگیر

      ۰۰
    2. نه … ابدا نمره‌ی بازی بی انصافی نیست. نمره‌ی بازی در گروه «خوب‌ها» قرار می‌گیره و اتفاقا لطف هم کردم به بازی. چون باهاش سرگرم شدم خیلی دیدم نسبت به بازی مثبت شد. وگرنه اگر بازی سرگرم کننده نبود قطعا مثل «فرار» از خجالتش در می‌اومدم.

      ۰۰
    3. داستانش لو نمی ره احمد چون داستان نداره بهتره بخونی تا بازی بی خودی نگیری خاطراتت رو خراب نکنی :mrgreen:

      ۰۰
    4. نگیرم که نمیشه که…من نمره سعید رو بیشتر از سایر سایتا قبول دارم ۷.۴/۱۰ خب این یعنی خوبه دیگه بعدشم سعید میگه به زور کلنگ میشه ازش نکات منفی کشید بیرون
      دیگه از این عالی تر؟! :D

      ۰۰
    5. البته از اون بازی‌هاست که راحت میشه کوبیدش و میشه راحت برای بد بودنش «بهانه تراشی» کرد. ولی نکته‌ی منفی واقعی … نه.
      ضمنا جهت اطلاع نمره‌ی من به شاهکار قبلی با همین نام: ۱۱ از ۱۰
      به مولا

      ۰۰
    6. از بعضی ها شنیدم که میگن هندلینگ ماشیناش بینهایت بد هست نظر خودت چیه؟
      در مورد شاهکار قبلی هم خودمم دیوونش بودم و همین نمره ۱۱ از ۱۰ رو میدم

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر