نقد بازی هیتمن آمرزش؛‌ به کشتارگاه خوش آمدید

RYU توسط RYU
در ۱۳۹۱/۱۰/۰۸ , 23:55:13
پی سی گیمینگ (PC Gaming)

 به کشتارگاه خوش آمدید

آمرزش تو زمانی اتفاق می‌افتد که حقیقت را در کشتارگاه کشف کنی!

آمرزش برای ببر (افعی) اما اسنایپرم کجاست؟

گیم پلی بازی تقریبا مانند نسخه‌های پیشین است. اما با کمی تغییرات مواجه شده که تکراری بودن را از بین می‌برد. در درجه سختی «اکسپرت» به بالا تقریبا سلاح کارایی خودش را ازدست می‌دهد و بهترین یار ۴۷ در طی سالیان دراز، یعنی کابل فیبری پر رنگ‌تر و کار آمدتر می‌شود. در همین بخش آمرزش ایراداتی دارد که شاید برای قدیمی‌ها اصلا خوش‌آیند نباشد. هوش مصنوعی خطرناک بازی تعویض لباس را بی‌معنا کرده است و خطی بودن اکثر مراحل و عدم انتخاب سلاح در ابتدای هر مرحله در بخش آمرزش که به علت سینمایی کردن این بخش حذف شده است از جمله ایراداتی هستند که می‌توانند برای دوست‌داران قدیمی قاتل خاموش آزاردهنده باشند. البته، باز هم رد کردن مراحل جذابیت خاص خود را دارد و می‌تواند سرگرم‌کننده ظاهر شود. در کنار آن اما سیستم امتیاز دهی بسیار افتضاح بازی که کاملا برای قدیمی ها مرگ آور است و بی ارزش؛ وجود دارد که شاید برخی مواقع مانع جلورفتن و دست کشیدن بازی‌کننده از بازی باشد. چون با مراحل بازی اصلا هم خوانی ندارد و تبدیل به یک کابوس می‌شود. بدتر از آن، منطق وجود این بخش است که بسیار سر دستی ساخته شده و اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. برای دریافت درجات بالا در مراحل به واسطه‌ی دیدن کارنامه عملکرد ۴۷ در یک مرحله.

پی سی گیمینگ (PC Gaming)

استفاده‌ی بسیار کم از اسنایپر در مراحل آمرزش و موسیقی تکراری در بعضی مراحل که حداقل شنیدنش از موسیقی جدید بازی بسیار بهتر است؛ هم یکی دیگر از عیوب بازی در بخش گیم‌پلی بوده که بیشتر از همه به طرفداران قدیمی حمله می‌کند. در جای دیگر وقتی با پیستول صدا خفه کن دار شلیک می‌کنید محافظین و پلیس‌ها و دشمن‌ها به راحتی موقعیتان را شناسایی می‌کنند که بسیار خنده دار است. به همین لحاظ هوش مصنوعی بازی را می‌توان علاوه بر خطرناک، فراهوش و یا متقلب نامید. برای یک بازی در حد و اندازه‌های هیتمن آمرزش بسیار زشت است که پیستول صدا خفه کن دار با یک پیستول معمولی فرقی نداشته باشد.
مارک گذاری و کند کردن بازی کاملا مسخره است و می‌توان آن را یکی از ناخوش‌آیندترین بخش‌ها نامید که با راه و آرمان‌های ۴۷ در تضاد کامل است. البته کاملا مشخص است که بخاطر سینمایی‌تر شدن روایت بازی دست به این کارها زده‌اند.

پی سی گیمینگ (PC Gaming)

یکی از سوتی‌های عجیب بازی در ارزش قائل نشدن پلیس‌ها برای جان افراد بی‌گناه دیده می‌شود که رسما پلیس‌ها را با تبهکاران یکی می‌کند. فرق پلیس با تبهکاران در چیست؟ هنگامی که ۴۷ دست به گروگان گیری می‌زند، پلیس‌ها یادشان می‌رود یک همکار یا فرد بی‌گناه گروگان گرفته شده است و بعد از چند اخطار بدون معطلی گروگان و ۴۷ را با گلوله نوازش می‌کنند.

بعد از این مشکلات با چند نقطه‌ی قوت و کورسوهای امید مواجه می‌شویم که تا حدودی باعث می‌شود ارزش کلی گیم‌پلی بازی از «ضعیف» به سمت بالا فاصله بگیرد. به عنوان مثال ظاهر شدن جلوی یک محافظ و کشیدنش به نقطه‌ای خلوت و تسلیم شدن بهترین حربه برای از بین بردن تک تک محافظین است و البته این روند با دیالوگ‌های بسیار خوبی همراه می‌شود که لحظات جالبی را خلق می‌کند.

قاتل اصلی و دایانا

داستان بازی با یک اشتباه کوچک شروع می‌شود که برای قدیمی‌ها بسیار مضحک است. این اشتباه هم باز به خاطر سینمایی شدن بازی اتفاق افتاده است. تا کی سازندگان بازی‌های مختلف می‌خواهند ارزش بازی‌ها در بخش‌های مختلف را به قیمت سینمایی کردن بازی‌هایشان پایین بیاورند؟ تا به حال به یاد ندارم ۴۷ نحوه کشتن هدفش را اشتباه انتخاب کرده باشد.  چگونه ۴۷ با غریزه‌ی ببر مانندش -که هیچ شکاری از چنگال و دندانش نمی‌تواند فرار کند- دچار اشتباه می‌شود و سانچز غول را می‌خواهد با یک کابل بکشد؟ تنها ضعف داستان برای قدیمی‌ها در این بخش است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.

پی سی گیمینگ (PC Gaming)

اما بعد از عبور از این شوخی بخش داستانی به خوبی ادامه پیدا می‌کند و بازی مضمونی هالیوودی دهه ۷۰ به خود می‌گیرد. شخصیت‌های خاصی جلوی ۴۷ قرار می‌گیرند که اکثریت روان پریش هستند. با این‌حال، این بخش از بازی هم پا را فراتر از یک بازوی متحرک برای به چرخش در آوردن ماموریت‌ها و بهانه‌ای برای شکل گرفتن گیم‌پلی نمی‌گذارد و چیزی بیش از موش و گربه بازی نیست. ۴۷  افسانه‌ای همیشه مثل یک گربه باید در کمین موش‌ها باشد.
البته در بخشی از داستان‌ هم سگ‌هایی به دنبال این گربه می‌کنند ولی انعطاف گربه بسیار بالاتر از سگ است. شاید بهترین بخش داستان دیالوگ‌های دکستر باشد که با روان پریشی خودش سخنانی بر زبان می‌آورد.
در گذشته شکل داستان را خود بازی‌کننده کارگردانی می‌کرد و بازیگر نقش اولش ۴۷ بود که انصافا بازی قابل قبولی را خود نشان می‌داد. اما اکنون به علت خطی شدن دیگر شکل دادن داستان توسط گیمر کاملا بی‌معنا شده است و همه چیز از قبل تعریف شده و بازی‌کننده به یک کارگردان بی‌خاصیت در حد کارگردان سری فیلم‌های «رزیدنت اویل» تبدیل می‌شود. حتی بخش رابطه‌ی احساسی بین ۴۷ ودایانا بخوبی پردازش نشده است و خیلی سر دستی و بی خاصیت نشان داده می‌شود.

سرخی من از تو

گرافیک این بازی مثل تمامی ۴۷ های دیگر کاملا چشم نواز و گیراست. البته با تمی سرخ‌تر که در گذشته موجود نبوده است. رنگ سرخ در همه جا دیده می‌شود؛ از بعد از ظهری گرم در کویری که آفتاب سوزانش موجی از حرارت و داغی را دارد تا کارخانه‌هایی که کوره‌های سوزان دارد و تا شب در ارتفاعات بلند داغ یک برج می‌توان این سرخی را به راحتی دید.
هنگام تبدیل شدن ۴۷ به سایه می‌توانید نرم‌ترین حرکات یک شخصیت را به خوبی ببینید که چگونه جزئی از دیوار یا جعبه می‌شود و همچنین نرمی حرکت ۴۷ در جا‌به‌جایی بین سنگرها بسیار دیدنی است.

پی سی گیمینگ (PC Gaming)

در میان بخش‌های متفاوت و قابل نقد بازی، دورنمای مراحل و نیز جزئیات محیط خوب کار شده است. ولی یکی از بدترین موارد در بازی افکت خون است. در گذشته اگر گلوله‌ای شلیک می‌شد و خونی ریخته می‌شد با کشیدن جنازه رد خونی بهمراه جنازه کشیده می‌شد که در این نسخه فقط یک دایره قرمز کف زمین دیده می‌شود. شاید سازندگان نسخه‌های قبلی را بازی نکرده باشند.

کیفیت بافت سلاح‌ها یک افتضاح کامل است و اصلا برای این عنوان شایسته نبوده است. گلوله‌ها اجسام را نمی‌شناسند و فقط گوشت و بافت زنده را درک می‌کنند و درکی از یک سطح فلزی نازک و کلفت و گاهی چوب ندارند. می‌شود به درهم روی اجسام و مشکلات دیگر فیزیک و منطق فیزیکی بازی خرده گرفت. به طوری که در بازی فقط بافت‌های زنده و اندام گوشتی فیزیک مناسبی دارند و با کشیدن جنازه‌ها به این سو و آن سو دست و پاها دچار فرورفتگی درون یکدیدگر نمی‌شوند.

در سمت مقابل نورپردازی بازی بسیار زیبا و گیرا است. مخصوصا وقتی در تاریکی کسی چراغ قوه بدست نزدیک ۴۷ می‌شود. کیفیت نور پردازی را کاملا می‌توانید مشاهده کنید. سایه‌ زنی در بازی به خوبی هر چه تمام‌تر استفاده شده است. هنگام رخ دادن قتل، مخصوصا اگر روی دیوار سایه بیفتد؛ بدون هیچ تردیدی یاد آثار «هیچکاک» می‌افتید و نرمی و زیبایی سایه‌ها کاملا دیدنی و زیبا است.

شبحی در اپرا

موسیقی بازی نسبت به نسخه‌های گذشته ضعیف‌ترین بخش بازی است و شاید نقطه اوجش تکرار موسیقی اصیل و قدیمی در مراحل انتهای بازی است که به خدمت دکستر می‌خواهید رسیدگی کنید و فرسنگ‌ها با هیتمن‌های قبلی فاصله دارد و دیگر شاهد سمفونی‌های زیبا در این بازی نیستیم. ظاهرا کنار گذاشتن «جسپر کید» بیش از حد انتظار به بخش موسیقی بازی ضربه زده است.

کلام آخر

اولین چیزی که این بازی نیاز دارد یک حوصله‌ی درست و حسابی گیمری است و گرنه هیچ لذتی نمی‌توانید از بازی ببرید. این بازی در مقابل نسخه‌های گذشته خودش هیچ سخنی برای گفتن ندارد. اما در برابر بازی‌های روز کاملا اثری موفق است که ارزش انجام دادن را برای حداقل یک بار دارد.

۶/۱۰

Version Tested: PC

سعید میرابی
(saeed mirabi)
بازنویسی و ویرایش: سعید زعفرانی

 

Hitman Absolution
سازنده: IO Interactive
ناشر: Square Enix
سبک: مخفی‌کاری – سوم شخص
تاریخ عرضه: ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲
پلتفرم ها: PC, PS3, Xbox 360


114 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. با عرض معذرت از سعید عزیز مزخرف ترین نقدی بود که تو عمرم خوندم کلا گیر دادی برادر من. من فقط شماره ۱ و دو این بازی رو انجام داده بودم که خیلی خوب بودن این شماره هم خوب بود انقدر که شما گفتی داغون نبود

    ۰۰
    1. صرفا جهت اطلاع شما و دوستان دیگر، بازی نمره‌ی پایین زیاد گرفته است. ۶ خوبه!
      GameArena به بازی ۳ از ۱۰ داده.
      خیلی هم تیکه‌ی خوبی به بازی انداخته، گفته: IO Interactive باید به چک‌پویت خون‌بها بره و دوباره تلاش کنه!
      IO Interactive needs to restart from the Blood Money checkpoint and try again
      یا مثلا The Daily Telegraph به بازی ۲ از ۵ داده که میشه ۴۰% به مقیاس ۱۰ ببریم میشه ۴ … در مورد بازی هم گفته: علی‌رغم این واقعیت که آمرزش یک بازی کاملا ناامیدکننده در سری است، هیتمن هنوز هم یک سری بازی افسانه‌ای به شمار می‌ره.
      Despite the fact that Absolution is a hugely disappointing entry into the canon, Hitman is still a fabulous series.
      IBITimes به بازی ۵ از ۱۰ داده و در مورد بازی گفته که به سختی سایه‌ای از هیتمنی که می‌شناختیم هست.
      An unremarkable, derivative clone of a game that’s barely a shadow of what Hitman used to be.
      سایت Videogamer.com به بازی از ۱۰ نمره ۵ داده. Blogcritics.org به بازی ۳ از ۵ داده که میشه ۶۰% و به مقیاس ۱۰ میشه ۶ …
      PC Gamer به بازی ۶۶ داده و علاوه بر مشکلات فنی نسخه‌ی پی سی به بازی ایرادات دیگه‌ای هم گرفته.
      در کل خواستم بگم که اگه احیانا فکر می‌کنید این ایرادات ذکر شده گیر دادن بوده، احتمالا دیدگاهتون با سایت‌هایی چون IGN خیلی خوش‌بینانه است. و نقد همه‌ی سایت‌هایی که ذکر کردم و خیلی‌هاشون رو هم ذکر نکردم (که همشون هم معتبرند و حرفه‌ای) از نظرتون گیر دادن بوده!

      ۰۰
    2. کلا نقد برای این است که اشکالات را بیان کنی تا دیگران بدانند .
      بازی خوب است ولی حتی یک نکته مثبت نسبت به نسخه بلود مانی هم ندارد .
      تازه به عنوان یک طرفدار دو آتیشه این بازی !!! این ۴۷ برای من از زهر تلخ تر بود .
      یعنی به احترام نسوخ گذشته کمتر کتکش زدم !!! :/
      وگرنه نقدی بسیار له کننده تر می نوشتم !!! :/
      باور کنید وقتی دقایق ابتدایی مراحل ابتدایی داشتم بازی میکردم
      می خواستم کیبورد وسط مانیتور قرار بدم !!! :/ از شدت داغونی بازی
      برای اینکه به این حرف من برسی توصیه میکنم بعد از اتمام این بازی حتما سراغ
      نسخه قبلی ( بلود مانی ) بروی تا درک کنی چی میگم .

      ۰۰
  2. اون کمبود مراحل اسنایپر رو میشه گذاشت به حساب اون هیتمن: اسنایپر چلنج … به نظرم می‌رسه اون بخش‌ها رو ساخته بودند که با یه سناریویی به یه نحوی وارد بازی کنند، اما اون طوری بیرون دادند. اگر هم می‌خواستند دوباره توی بازی اصلی قرارش بدن، ملت میگفتن تکراری و اینا. در کل از ۴۷ بیشتر انتظار داشتم … هنوز بازی نکردم و گذاشتم برای یک موقع که حوصله‌ی درست و حسابی گیمری داشته باشم!
    ——————–
    ممنون سعید جان بابت نقد.

    ۰۰
    1. خوب مسئله این بود !!!
      اکثریت مراحل همش در فضاهای بسته بود !!!
      بازی ! چون روایت داستانش سینمایی هست
      برای همین انتخاب سلاح را از گیمر گرفته و در مراحل ابتدایی حتی
      پیستول های ۴۷ را هم ازش میگیرند .
      باید با خانم بسیار زیبایی بنام لیلی مسابقه تیر اندازی بدهد .
      تا پیستول های وفادارش را بدست بیارد !!! :/
      خوب فضاهای بسته و کف خیابونی مناسب اسنایپر نیست .
      پس دیگه درون محله ای مثل نسخه های قبلی رها نمیشوی
      تا انتخاب سلاح آزاد داشته باشی !!! مراحل وسعت دارند ولی یک طبقه است
      و طبقه دومی در بسیاری از مراحل وجود ندارد !!!
      خود سازنده ها در درست کردن مراحل بخاطر بخش سینمایی
      اسنایپر حذف کردند !!! فقط دو یا ۳ جا اسنایپر موجود بود
      وقتی ۴۷ اسنایپر در دست میگرفت تازه در اون لحظات ۴۷ بودن را میشد لمس کرد
      ولی افسوس
      البته بخشش قرارداد هستش !!! که بنظرم اگر نبود بهتر میشد
      یا جزئی از بازی اصلی میشد بهتر بود .
      فکر کن اطاق سلاح دیگر نداری برای انتخاب درون بازی اصلی و باید به بخش قرارداد
      بروی !!! بعدش آنجا هم لازم نیست تازه چون با یک کابل فیبری سر و ته قضیه را
      درست میکنی .

      ۰۰
    2. من با زنه مسابقه ندادم!
      ازکانال کولر رفتم صاحاب مغازه رو خفه کردم،تفنگارو پیچوندم والفرار!

      ۰۰
  3. سعید جان بسیار عالی بود مخصوصا نمره ی بازی… ;) :wink:
    من زیاد چیز خواستی از این بازی ندیدم و فقط یک بازی تقریبا میشه گفت وقت تلف کن و تا حدود خیلی اندکی جذاب… :| :| :|
    ________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
    1. ببخشید سعید جان اخه انقدر استرس امتحان داشتم…
      ________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    2. نه تنها وقت تلفی بلکه توهین به شعور مخاطب جوری که سعید میرابی عزیز حاضر است خون بها را صد بار دیگر هم بازی کند اما این را فقط یک بار ، واقعا این د…ا مارو چی فرض کردن ؟ از موسیقی ضعیف ، تکراری ، و به دور از شان ۴۷ بگیر تا قرمزی فضای بازی که بیشتر فکر میکردم دارم با بابا نوئل بازی می کنم تا ۴۷ x-( :D
      کچل را کشتند … :((

      ۰۰
  4. برادر سعید میرابی عزیز دستت گلت درد نکنه واقعا لذت بردم وخیلی زیبا نوشتی.
    تمام ایراداتی رو که گفتی قبول دارم ولی خب من کمی بیشتر از نمره ی ۶ لذت بردم وبازی خوبی بود :D
    از استاد هم بابت ویرایش سپاسگزارم.

    ۰۰
    1. ویکی جان !!!
      نمره خودم که بسیار پایین تر از این هستش .
      این نمره رو دادم تا دوستان اقدام به شکار من نکند !!! :/
      نمره خود من به این بازی با دیدن سریال دکستر تا ۴ این بازی کاهش داده است .

      ۰۰
    1. ناراحت نباش برادر انشالله سم فیشر جان جبران خواهد کرد :D
      توصیه می شود برای تسکین اعصاب روزی دو بار قبل از خواب ( حتما قبل از خواب ) به روح IO Interactive صلوات نثار کنید :mrgreen:

      ۰۰
    2. سم فیشر جان اون گندی که نباید می زد رو تو آخرین نسخه زد. نسخه جدید هم که کلاً اساسینه. انگار به زودی قراره آرم یوبی سافت هم به اساسین تغییر کنه! :lol:

      ۰۰
    3. من هر چی تریلر از بلک لیست دیدم فقط انگشت به دهان حجم پروداکشن و خرجی که برای این بازی کردند موندم. قطعا یک بازی خیلی قوی خواهیم داشت.

      ۰۰
    4. فارکرای یادت نره !!! سعید زعفرانی
      یوبی سافت تخصص عجیبی در دروغ گفتن پیدا کرده است .
      تصاویری که از فارکرای ۳ نشان داد !!! من هنوز توی نسخه PC ندیدم .
      منم تریلرهای بازی دیدم !!!
      ولی یوبی سافت به من آموخت !!!
      ببین ولی باور نکن این تصاویر را چون یک توهم هستش .

      ۰۰
    5. والا من همه جای جزیره را شخم زدم !!! :/ به امید دیدن یک صحنه از
      تریلرهای بازی !!! :/ که نمایش میداد متاسفانه همش دروغ بود .
      شاهین رستم خانی !!!
      فارکرای یک لگن یوبی سافتی بود . تعریفی که میشود ازش کرد .

      ۰۰
  5. بسی لذت بردیم سعید باراکا :D خسته نباشید. :X
    سعید توی پرونده دیبازی نمرت چند شد به بازی؟ کدوم کادر ها رو تیک زدی؟ :-?
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
    1. سعید میرابی عزیز نقدت کامل و عالی بودش نمره ام شایسته اش بود عنوانی بد و در خور نام هیتمن نبودش :-x :-x
      هیچ چیز “خون بها” نمیشه!
      _____
      حقوق بگیر

      ۰۱

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر