فضای مرده‌ی ۳ در هر پلتفرم چگونه است؟

در ۱۳۹۱/۱۲/۰۲ , 16:09:06

سری بازی‌های فضای مرده، در قسمت‌های قبلی به خوبی توانسته بود وحشت را به بازی‌کنندگان برساند، اما در این آخرین شماره‌ی منتشر شده از آن، سازندگان با یک چالش جدی روبرو بودند: “چگونه سری را به جلو برانیم، بدون این که گذشته را خراب کنیم؟” آن‌ها برای این‌کار یکی از ساده‌ترین روش‌ها را پیش گرفتند. “بزرگ‌تر بهتر است” کاری که کپکام با آخرین‌شماره‌ی رزیدنت اویل انجام داد. سازندگان دد اسپیس، با ساخت محیط بزرگ، بهره‌گیری از ست-پیش‌های پرهزینه و صحنه‌های تیراندازی مهیب و بیش‌تر از قبل، این بازی را تبدیل به یک تجربه‌ی بسیار سینمایی‌تر از قبل کرد. اما، برای نشان دادن این تجربه‌های سینمایی، سازندگان مثل گذشته نیاز داشتند تا گرافیک بازی را بهبود داده و از متریال درست استفاده کنند. در ادامه قصد داریم تا با استناد به مقایسه‌ای که یوروگیمر در این باب انجام داده است، عملکرد گرافیکی این بازی در پلتفرم‌های مختلف را محک بزنیم.

Xbox 360 PlayStation 3

حجم بازی بر روی دیسک

۷.۷GB (disc one), 7.6GB (disc two) ۱۲.۲GB
نصب ۷.۷GB (disc one), 7.6GB (disc two)- optional
Surround Support Dolby Digital Dolby Digital, 5.1LPCM, 7.1LPCM

یکی از اولین وجوه این بازی که حتما باید به آن اشاره کرد، صداگذاری بی نقص و فوق‌العاده‌ی آن است که به جرات می‌توان ترسناک ماندن آن علی‌رغم اکشن‌ شدن شماره به شماره را مدیون همین صداگذاری دانست. بدون شک “Visceral Engine” را باید یکی از انجین‌های بسیار قدرتمند در زمینه‌ی صداگذاری و افکت‌های صوتی دانست. اما، در این مطلب بیشتر قصد داریم به مباحث دیداری بازی بپردازیم، بنابراین پس از گریزی که به صداگذاری داشتیم، به سراغ مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی گرافیک بازی می‌رویم.

گرافیک بازی بدون شک نسبت به نسخه‌های گذشته پیشرفت داشته است. اما نه به آن اندازه که گرافیک شماره‌ی دوم نسبت به اول پیشرفت داشت. به هر حال در آخرین‌ سال‌های نسل هفتم به سر می‌بریم. اولین نکته‌ی قابل توجه در این پیشرفت، نورپردازی دینامیک‌تر نسبت به گذشته است. علاوه بر پیشرفت در نورپردازی که به واقع‌گرایانه‌تر شدن محیط ساخته شده‌ی بازی کمک شایانی کرده است، باید به اجرا شدن بازی در دقت تصویر ۷۲۰p در کنسول‌ها اشاره داشت که با فیلتر آنتی-آلیازینگ (که در اینجا تحت متد FXAA است) همراه شده است و تصاویر تولید شده توسط بازی را دیدنی‌تر کرده. ویژگی آنتی‌-آلیازینگ در کنسول‌ها در این بازی برای اولین بار است که حضور دارد. بازی‌های گذشته‌ی سری در کنسول‌ها هیچ‌گونه AA نداشتند. همین می‌تواند یکی از پیشرفت‌های بازی قلمداد شود. اما، به خاطر وجود همین ویژگی، گاهی اوقات شاهد بافت‌های تار شده و چیزهای بدون جزئیات هستیم. با این وجود، گرافیک بازی فرصت این را به ما نمی‌دهد که این تار بودن را به طور واضح با چشم دیده و از آن رنج ببریم. پس به خودی خود ایرادی محسوب نمی‌شود.

اما در رایانه‌های شخصی، به خاطر وجود گزینه‌های دلخواه، ما می‌توانیم از متد (SMAA) برای آنتی-آلیازینگ استفاده کنیم که باعث تار شدن بافت‌ها و از بین رفتن جزئیات هم نشود. در این حالت، جزئیات بیشتری در هر تصویر و کیفیت بیشتری برای هر بافت رندر شونده دریافت می‌کنیم که البته، بستگی به قدرت و کارایی رایانه‌ی شخصی نیز دارد.

برای دیدن تصاویر در اندازه‌ی اصلی بر روی آن‌ها کلیک کنید.

با توجه به پیشینه‌ی بازی‌سازی شرکت ویزرال، انتظار می‌رفت که تجربه‌ی مولتی‌پلتفرم بسیار نزدیکی را از این بازی مشاهده کنیم. همین امر نیز محقق شده و در کنسول‌ها، به سختی می‌توان تفاوت‌های اندکی را در بسیاری از فاکتورهای قابل بحث پیدا کرد. اندک تفاوت‌هایی که مشاهده می‌شود، به ظهور برخی باگ‌های اتفاقی، یکی دو تا اشکال در رندرینگ و تفاوت در میزان تاریکی و روشنایی سایه‌ها، کنتراست و لبه‌های تیز سایه‌ها محدود می‌شود که به ندرت دیده می‌شوند. اما، شاید قابل ذکر ترین تفاوت بازی در پلتفرم‌ها اجرای میان‌پرده‌های داخلی باشد. در بسیاری از این میان‌پرده‌ها ما تفاوت میزان روشنایی/کنتراست را مشاهده می‌کنیم. در یکی از صحنه‌ها، در کنسول ۳۶۰ حتی ما با یک صحنه‌ی کاملا نورانی و آزار دهنده روبرو می‌شویم که در پلتفرم‌های دیگر ابدا اتفاق نمی‌افتند.

دامنه‌ی افکت‌های تصویری بازی هم بسیار جالب است: تار کردن اشیا، تحریف صفحه نمایش و عمق دید، استفاده شده اند تا به بازی یک شکل سینمایی‌ بدهند و این افکت‌ها به خوبی در کنار مدل نورپردازی بازی کار می‌کنند. نورپردازی بازی هم ویژگی‌های زیادی برای عرضه دارد.

همان طور که قبلا هم ویزرال اعلام کرده بود، که نمی‌خواهد فضای مرده‌ی ۳ در PC تفاوت زیادی با دیگر پلتفرم‌ها داشته باشد، این بازی در PC تنها در چند مورد جزئی برتری‌های نسبت به کنسول‌ها دارد. در کنار وضوح تصویری بالاتر از ۷۲۰p کنسول‌ها، در رایانه‌های شخصی می‌توان از “anisotropic filtering” تا ۱۶ برابر هم بهره مند شد. این رقم در کنسول‌ها، مشخص نیست، اما در تصاویر به نظر می‌رسد که چیزی نزدیک به ۴ برابر باشد. یعنی ۴ برابر کمتر از حداکثر رایانه‌های شخصی. دیگر فیلتر گرافیکی که در رایانه‌های شخصی بهتر و بیشتر عمل می‌کند “SSAO” است. (فضای انسداد محیط در صفحه‌ی نمایش: Screens-space ambient occlusion)

شاید تنها چیز آزار دهنده در پلتفرم رایانه‌های شخصی، محدودیت نرخ فریم است که زمانی که ویژگی V-Synch را فعال کرده باشید اتفاق می‌افتد. در این حالت، بازی به صورت اتوماتیک نرخ فریم را در ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت نگاه داشته و اجازه‌ی بیشتر شدن را به آن نمی‌دهد. این در حالی است که در صورتی که V-S را غیرفعال کنید، نرخ فریم دهی بازی به طور قابل توجهی بالا رفته و بدون محدودیت بسته به سخت افزار شما فریم می‌دهد. این اتفاق در فضای مرده‌ی ۲ نیز رخ می‌داد، بنابراین نمی‌توان از آن به عنوان یک باگ یا یک ناهنجاری یاد کرد، بلکه باید اطمینان داشت تا سازندگان با آگاهی این اتفاق را رقم زده‌اند. بر خلاف بازی NFS: MW که سال گذشته عرضه شده و این مشکل را داشت. اما به عنوان یک باگ که بعدا مرتفع شد.

برخی از تصاویر گرفته شده از نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و حداکثر تنظیمات را در ادامه مشاهده می‌کنید:

نکته‌ی قابل ذکر آخر هم اجرای تقریبا ثابت بازی با افت حداکثری ۱۰ – ۵ فریم در ثانیه در کنسول‌ها است که به طور طبیعی ۳۰ فریم در ثانیه به دست می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید مقاله‌ی کامل را در یوروگیمر بخوانید.

  • هیتمن آمرزش در هر پلتفرم چگونه است؟
  • عملیات سری ۲ در هر پلتفرم چگونه است؟

113 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. خدایی فایده داره باسه یه ذره گرافیکه بیشتر ادم بره با پی سی بازی کنه اونوقت n میلیون هم پول بده؟!!
    تازه از انحصاریه فوق العاداه ی کنسول ها هم بهره مند نشه و به راحتی نتونه یه بازیو مولتی و انلاین انجام بده :|

    ۰۰
    1. این کامنت ما واسه چی اینقدر اومده پایین؟در جواب یکی از دوستان اون بالا بودا!الان ملت میگن این چیه این داده اینجا! :D :D

      ۰۰
    1. جناب آقای ژنرال کمی بالاتر این پدیده رو توضیح دادم،خواشها بدون داشتن اطلاع قبلی ،چنین کامنت هایی ندید ! این پدیده در برخی موادر برای ۱ الی ۱.۵ ثانیه وجود داره که سریع توسط واحد خاصی برطرفمیشه،جالبه که بدوندی این واحد اصلا در پلی استیشن وجود نداره،خب یک مزیت داره و یک نقص،مزیت اینکه از تار شدن و تاریک بودن تصاویر جلوگیر یمیکنه،نقصش اینه که در لحظه اولیه رویایی وی با پراب نوریفاندک مدتی طول میکشه عمل کنهفدرنتجیه سونی تاریک بودن رو به جون خرید ولی در عوض چنین مساله ای نداره و مایکروسافت کنترل نور تصاویر و مشکل ۱ الی یک و نیم ثانیه اشباء

      ۰۰
  2. تفاوت آن چنانی بین پلتفرم های مختلف زیاد موجود نیست !!! :/
    در این زمینه مثل اینکه وعده ای که داده بودند را ۱۰۰ درصد عملی کردند !!! :/
    خود بازی را هم هنوز تجربه نکرده ام !!! :/
    Спасибо автору
    ———————————————————————-
    SONY make.believe

    ۰۰
    1. اون دو تصویر رو من نباید توضیح بدم. اونایی که ساختن باید توضیح بدن. در ضمن این دو تا تو یک لحظه هستش شاید هم کمتر ولی کیفیت و روشن تر بودن تو کل بازی دیده میشه. الان یه نیگا به سایه ها و سایه درخت تو عکس ۴ بنداز. ایکس باکس واضح تره. حالا خیلی معلوم نمیشه در کل ولی همیشه نسخه ایکس باکس بازی های مولتی پلتفرم بهتر بوده.

      ۰۰
    2. برادر سعید اون عکسا تو میلی ثانیه گرفته شده، حالا مثلا برای ایکس باکس تو ثانیه ۳ گرفته شده و برای PS و PC تو ثانیه ۳.۷ !! الان که شما اینجوری میگی یعنی کل اون مرحله یا کات سین سفید خالی بوده :| ولی تو عکس های اولیه چیزی نیست که بشه براش بهونه اورد! تصاویر PS کاملا مات و کدره!

      ۰۰
    3. اون دوتا تصویر آخر ابدا اتفاق نمیفته،چرا؟ سیستم کنترل نور در ایکس باکس ۳۶۰ بر روی ضلع هشتم دای شماره ۲۰۰ قرار داره که باعث میشه از ایجاد کمرنگی جلو گیری شده ولی مشکل پیش اومده احتمالا از نسخه امتحانی بود یا ایراد برنامه نویسی سازندگاه و گرنه اگه ۱ الی ۱.۵ ثانیه در عکس برداری صبر میکردن،این نور زدگی شدید کاملا محو و درست میشه،در اکثر بازی های ایکس باکس ۳۶۰ دقت کنید در لحظه اول رویایویی با پراب نوری،۱ الی یک و نیم ثانیه تصویر به شدت روشن میشه و سپس مدار کنترل رنگ فعال شده و نهایتا در عرض ۱ ثانیه این مشکل رو حل میکنه

      ۰۰
    4. یعنی کشته مرده این مقایسه های شما فنهای ۳۶۰ هستم
      تصویرهای اخر اصلا وجود خارجی ندارن ولی تصویر ۶ میشه معیار
      واقعا به قول یه دوست عزیز فقط باید گفت باووشه :))

      ۰۰
    5. رضا جان باید دیگر قبول کرد که نسخه ی X360 بدون شک بهتر از نسخه ی PS3 عمل کرده است.البته این ویژگی در اکثر بازی های مولتی پلتفرم شاهد هستیم که با دارا نبودن کنسول X360 از کیفیت FULL HD اما این کنسول در برابر رقیب خود بسیار موفق تر عمل کرده و حتی اگر کنسول PS3 این عناوین انحصاری معتبر را نداشت به هیچ نقطه ای در برابر کنسول خانگی نسل فعلی شرکت مایکروسافت نمی رسید.
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    6. مبین یعنی خدایی بازیهایی که تو ps3 خیلی قویتر بودن رو هم ندیدی دیگه
      بعد این ۲ تا تصویر اخر هم که اصلا وجود نداره دیگه :D
      تا کی چشمهای خود را به حقیقت ببندیم
      در مورد جمله ی اخر هم خودت میدونی به جز انحصاری ها هم تو همه چی قویتره اصلا مقایسه ps3 با ۳۶۰ یک اشتباه محض است ۷۲۰ را میتوانیم با ps3 مقایسه کنم گلم :D

      ۰۰
    7. دمت گرم والا داداش رضا,شما دیگر انقدر نامرد نبودید…
      خب داداش گلم انصافا بخوایم مشخص کنیم متای بازی های مولتی پلتفرم در نسخه ی X360 بسیار بهتر از نسخه ی PS3 عمل کرده است که حتی چند نمونه ی بسیار مهمی وجود دارد,البته در این بین متای چند بازی از جمله “بتمن ارکام سیتی” در پلی بالاتر از ایکس باکس بوده است.
      رضا جان انصافا اگر پلی استیشن ۳ همچین عناوین انحصاریی نداشت بدون شک فروشش از ایکس باکس ۳۶۰ کمتر بود,همونطور که خودت میدونی این کنسول خانگی شرکت مایکروسافت تا به این لحظه سلطنت برترین کنسول را در بریتانیا را به خود اختصاص داده است,پس باید نتیجه گرفت “XBOX FOR EVER”
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    8. خوب مبین جان حالا ناراحت نشو :X
      یه سرم میتونی به این ۳ ۴ ماه اخیر بازیهایی که اومدن بزنی بیشتر بازیها متاشون تو ps3 بیشتر از نسخه ۳۶۰ بوده بس کلا جمله اولت وتو میشه
      در مورد فروش هم سلطنت ۳۶۰ فقط تو انگلیس و امریکا هست
      ولی سلطنت ps3 تو کل دنیا هست بس میشه ps3 for ever

      ۰۰
    9. رضا جان چی؟
      متای بازی های تازه عرضه شده تو PS3 بیشتر از X360 هست؟!!!”اشتباه نگرفتی؟”
      رضا جان گل,فکر کنم همه ی این ویژگی ها رو بالعکس بیان کردی چون متای بازی “فضای مرده ۳” در ایکس باکس ۷۸ و در پلی استیشن ۷۷ می باشد…
      “دویل مک کرای” در ایکس باکس ۸۶ و در پلی استیشن ۸۵ می باشد…
      “متال گیر رایزینگ” در ایکس باکس ۸۱ و در پلی استیشن ۸۰ می باشد…
      بعدش هم رضا خان پلی استیشن ۳ فقط تو اسیا و خاورمیانه فروش چشم گیری دارد ولی در سایر نقاط دنیا XBOX…
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    10. محمد حسین !!! :/
      وقتی من دارم ( جوشکاری آرگون ) میکنم !!! :/
      بدون ماسک تصاویری که میبینم دقیقا مثل دوتا تصویر آخر هستش !!! :/
      حالا خودت می دونی و می توانی قضاوت کنی !!! :lol:

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر