یادداشت: «رزیدنت اویل ۶»؛ طعم رزیدنت اکشن

در ۱۳۹۲/۰۲/۰۶ , 18:33:05

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم.

۳. کمپین کریس ردفیلد

طعم رزیدنت اکشن

سناریوی کریس همان چیزی است که قبل از عرضه‌ی بازی از روی گفته‌های کپکام و روندی که رزیدنت اویل در این نسخه پیش گرفته بود, انتظار داشتیم. یک اکشن سوم شخص شلوغ که تنها عنصری که به شما می‌فهماند با یک رزیدنت اویل طرف هستید, کریس ردفیلد خودمان است. مسلما بی‌انصافی است, اگر بخواهیم برای نقد این سناریو به سراغ واکاوی عناصر و مکانیک‌های خلق ترس برویم. برای لذت بردن از کمپین کریس باید با تغییر جهت بازی کنار آمده باشید و آن را با در نظر گرفتن اکشن‌های مشابه روز بررسی کنید, نه عناوین گذشته‌ی مجموعه.

سناریوی کریس در مقایسه با آن اکشن نصفه و نیمه‌ی رزیدنت اویل ۵, تکامل پیدا کرده است و این مسئله باعث شده تا بیشتر از آن لذت ببرید. از سنگرگیری‌های به مراتب بهتر گرفته تا کنترل سریع و روان کریس, همه شما را در تجربه‌ی جذاب‌تر یک عنوان اکشن کمک می‌کنند. بدون شک مهمترین دلیلی که سبب شده تا این سناریو در مقایسه با سناریو لئون کیفیت بهتری را ارائه دهد به همان هدف گروه سازنده بازمی‌گردد. در این سناریو خبری از آن بحران هویت کمپین لئون نیست. سازندگان می‌دانستند که قرار است یک اکشن سوم شخص سرگرم‌کننده طراحی کنند و با توجه به این موضوع, به هیچ‌وجه به فکر ادای دین به کلاسیک‌های مجموعه‌ی رزیدنت اویل و این جور چیز‌ها نبودند. بنابراین بدون محدودیت تلاش خود را برای ساخت چنین تجربه‌ای کرده‌اند.

کریس برخلاف لئون با آن زامبی‌های خنگ و آرام کلاسیک سر و کار ندارد, بلکه کلاس پیشرفته‌تری از زامبی‌ها که به نام جاوو‌ها شناخته می‌شوند, جلوی او صف می‌کشند. جاوو‌هایی که توانایی بالایی در استفاده از سلاح‌های سرد و گرم را دارا هستند و همچنین بعد از مرگ هم به موجود دیگری تبدیل شده و از این راه بازی‌کننده را در چالش قرار می‌دهند. روند گیم‌پلی هم با توجه به همین موضوع, همانند بسیاری از استاندارد‌های این ژانر دنبال می‌شود. جلو رفتن و کشتن تعدادی دشمن که در این بین سکانس‌های سینمایی و به دست گرفتن کنترل وسائل نقلیه هم به خوبی سبب تزریق تنوع به جریان گیم‌پلی می‌شوند.

 

سناریوی کریس, سناریوی سرگرم‌کننده و جذابی‌ است. اما یک نقص دارد و آن این است که, کمپین کریس به پتانسیل واقعی خود دست پیدا نمی‌کند. در بخش‌هایی از بازی, ایده‌های ناب و پیاده‌سازی عالی آنها تجربه‌ی جذابی را برای بازی‌کننده به ارمغان می‌آورد, اما از سویی دیگر, ضعف و کبود‌هایی که در بخش عمده‌ای از طراحی مراحل این سناریو وجود دارد, باعث شده تا رزیدنت اویل ۶ در عرضه‌ی یک عنوان اکشن تمام عیار هم کم داشته باشد.

با اینکه شروع کمپین با ضرب‌آهنگی نفسگیر آغاز می‌شود اما این مسئله با ماموریت‌های ساده و بدون جذابیت دقایق اولیه‌ی بازی ادامه پیدا نمی‌کند. هرچند که بعد از یک ساعت, بازی آرام آرام روندی پرداخت‌شده‌تر به خود می‌گیرد. به طوری که کاری می‌کند تا از کنار بعضی از نقص‌های گیم‌پلی عبور کنید. مراحلی که در فلش‌بک داستانی به وقوع می‌پیوندد, از طراحی خوبی برخوردار هستند. خوشبختانه, این طراحی خوب مراحل تا پایان بازی حفظ می‌شوند تا به زودی آن خاطره‌ی بد از سناریوی لئون را فراموش کنید!

داستان‌سرایی در این سناریو وضعیت بهتری نسبت به سناریوی لئون دارد. از فلش‌بکی که به گذشته‌ی کریس و سرنوشت افرادش زده می‌شود بگیرید تا رویارویی کریس و پسر وسکر و در نهایت پایان‌بندی دراماتیک قابل قبولش, همه از عناصری هستند که ریتم داستان را حفظ کرده و کاری می‌کنند تا از ماجرا‌های کریس در این نسخه راضی باشید. هرچند که پرداخت بهتر شخصیت‌ها می‌توانست,‌ قصه‌ی این سناریو را تبدیل به عامل محرک بهتری کند.

در پایان می‌توان گفت که سناریوی کریس, همان چیزی است که کپکام قول آن را داده بود و همه‌ی ما انتظارش را می‌کشیدیم, اما این بدین معنی نیست که همه چیز به خوبی به پایان رسیده و ما از محصول نهایی راضی هستیم. کمپین کریس, در لحظاتی شما را میخکوب می‌کند. اما این مسئله در مورد تمام طول کمپین صدق نمی‌کند و با اینکه سازندگان مصالح خلق تجربه‌ای جدید و زیبا از رزیدنت اویل را داشته ‌اند, اما نتوانسته‌اند به پتاسیل بالای بازی در خلق مراحلی تکامل‌یافته‌تر برسند. و در حقیقت همین پستی و بلندی‌ها سبب شده تا با احساس رضایت کامل قصه‌ی کریس ردفیلد در ششمین رزیدنت اویل را به پایان نرسانید.

۵/۱۰

نویسنده: رضا حاج‌محمدی


69 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. به هر حال از نویسندگان محترم تشکر میکنم…هرچی بود خوب یا بد تموم شد….ولی من این سه نقد رو در واقع دلنوشته یه طرفدار ناراحت بازی میدونم تا نقد…به هر حال خسته نباشید… :wink:
    ___________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
  2. خب شما که اینجا از نبود زامبی های کلاسیک. اکشن بیش تر . خوش دست تر و مبارزه با باس های خوب به عنوان خوبی های این کمپین نام بردین. چه جوری به بخش جیک نمره ۱ رو دادین؟
    بخش جیک اکشن متنوع و خوب نداشت. دشمن هاش فرق خاصی با بخش کریس داشت.؟ ایا باس نهایش بد بود؟ یا داستان جیک و شری از کریس و پیرس بدتر بود؟
    و در پایان برای این سری نقد های شاهکارتون

    (برای لذت بردن از کمپین کریس باید با تغییر جهت بازی کنار آمده باشید و آن را با در نظر گرفتن اکشن‌های مشابه روز بررسی کنید, نه عناوین گذشته‌ی مجموعه.)
    این جمله اول متنتونه که خودتون زیره سوال بردین. یعنی شما فقط در بخش کریس با تغییرات کنار اومدین و ۳ بخش دیگه نه… خیلی عجیبه

    ۰۰
    1. آخه بین این همه شخصیت خوب کی میره طرفدار کریس میشه؟‌ lol
      ولی جدا از شوخی، کلا یه نکته ای بود در کمپین جیک که فراتر از رزیدنت اویل و یا هر بازی دیگه‌ای بود و اون هم احترام به مخاطب و جایگاه بسیار بسیار پر اهمیت بازی‌کننده بود که چون در کمپین جیک واقعا به سخره گرفته شده بود، توی اون نقد بیشتر روی اون نکته تمرکز کرده بودم. حالا امیدوارم دوستانی که متن رو با تعصب و گاها عصبانیت می‌خونند یکم بیشتر در مورد حرف‌های نویسنده فکر کنند. به جایی بر نمی‌خوره.
      دو روز دیگه منتظر نقد کمپین ایدا هم باشید …

      ۰۰
    2. سعید جان یه قولی به من و تمام کسانی که رزیدنت اویل باز نیستند میدی؟
      اینکه بعد از این دیگه این پرونده رزیدنت اویل ۶ رو ببندید! به خدا دیگه من یکی با شنیدن نام این رزیدنت اویل یه جوری میشم دیگه!

      ۰۰
    3. خوب به علت اینکه وقت ندارم فقط این نمره رو من به عنوان نمره های digital spy میدونم ۵/۵ خوب عالی نمره دادی فقط نقدت یه طوریه هر ادمی میفهمه با چه شاهکاری طرفه و خوشحالم که بهترین کمپین هم همین سالار شد حالا ایدا هم سعید(TOM CHICK) بیاد بده ۶ باز من قبولش ندارم چون بازیش نکرده که :D

      ۰۰
  3. خوب این یکی نقد نسبت به اون افتضاح ( با عرض معذرت ) قبلی خیلی بهتره چون حداقل نقد هست و توضیحاتی داره. خوب میریم سراغ نقد:
    شما در بازی میگی اکشن نصفه و نیمه اویل ۵ که من منظورتون رو نمی فهمم اصلا از این حرف ! رزیدنت اویل ۵ واقعا اکشن استاندارد تری داشت ! دشمن های اون بازی نسبت به جاوو ها خیلی از هوش مصنوعی بهتری برخوردار بوند ( با وجود گذشت ۳-۴ سال از ساخت بازی ).
    کمپین کریس از یک شلختگی بیشتری نسبت به لیان برخورداره ! همون مرحله اول که ازش به عنوان یک ضرب آهنگ یاد میکنین دارای مشکلات فوق العاده ای بود.
    برای مثلا قسمت آزاد کردن گروگان ها در راهرو هایی تنگ و کم فضایی اجرا میشه در صورتی که ۵-۶ تا یار دارید و اصلا فضا برا حرکت نیست !
    جاوو ها هم که در حد گل.ابی هوش مصنوعی ندارن !
    نکته بعدی شخصیت پردازی فوق العاده بد کریس نسبت به کریس های قبلی هست ! شاید اگه این شخصیت مکس پین بود بیشتر میشد باهاش ارتباط برقرار کرد !!!! اما وقتی داریم میگیم کریس ردفیلد عمرا نمیشه باهاش همزاد پنداری کرد و این هم بستگی به این داره که چقدر “رزیدنت اویل باز” باشید !
    نکته بعدی روابط بین شخصیت کریس و پیرس هست که کاملا معلومه که از روی مک تاویش و پیرس الگو برداری شده اما فقط کافیه با اون دو شخصیت افسانه ای مقایسه بشه ! بجای اینکه بیشتر مثل اونا حماسی باشه بیشتر عاشقانه شده و باعث تمسخر طرفداران !
    از لحاظ تنوع هم بخوایم حساب کنیم بیشتر بکش برو جلو هست در صورتی که کمپین لیان در کنار لحظات اکشنش صحنه های دکمه زنی جذاب مثل روندن هواپیما یا هلیکوپتر داره و تنوعی برای روند بازی به وجود میاره در صورتی که این کمپین همچین چیزی رو اصلا نداره !
    شما بر خلاف نقد قبلی که بدون دلیل به بازی ۳ داده بودی در این نقد فقط از خوبی های بازی گفتید و اصلا خبری از بدی هاش نیست ! انگار که مثلا کسی طرفدار کریس باشد و فقط برای انتقام گرفتن این نقد را نوشته باشد ! تمام حرف شما اینه که کمپین لیان میخواست ترسناک باشه ولی اکشن شد پس بازی بدیه ! درصورتی که اگه بخوایم جزئی به دو کمپین نگاه کنیم همه موارد کمپین لیان خیلی بهتر است نسبت به کریس و من هم هنوز توجیه نشدم که از نقد های قبلی !

    ۰۰
    1. کاملا با محمد رضا موافقم . شخصیت کریس در RE6 مثل گذشته نیست کافیست فقط با RE5 مقایسه بشه ! کریس اصلا اون ابهت گذشته مثلا در RE5 رو نداره و از نظر داستانی موضوع این کمپین در سطح پایین تری از لیان و ایدا قرار میگیره چون به زور به موضوع ربطش دادن و یه جورایی این کمپینو چپوندن تو بازی در صورتی که راحت میتونستند نذارند . گیم پلی و روند کمپینش خوب و لذت بخش بود .
      نکته ی جالب نقد اینه که توضیحات نقد با نمره ی نهایی همخوانی ندارد !!

      ۰۰
  4. من فکر می کنم زور طرفدارای رزیدنت اویل به کپکام نرسید و یه جورایی کپکام داره میگه که دیگه همینه که هست و باید طرفدارای پروپا قرص رزیدنت اویل با اکشن شدن بازی کنار بیایند!
    یعنی دیگه این قسمت ششم ابروی رزیدنت اویل رو برد.یک بازی سراسر اکشن و بدون هیچ ترسی.حالا ایشالله تو بخش امتیاز اخرین بازی انجام شده حسابی از خجالت بازی درمیام!
    اگه این شرکت بخواد سری های بعدی رزیدنت اویل رو هم اینطوری بسازه بسیار خوشحال خواهم شد که دیگه به طور کل هیچ نامی از رزیدنت اویل نشنوم و بهتره کپکام به سراغ رزیدنت اویل نره.
    به جاش بره یه کانتراسترایک جدید بسازه که فکر کنم خیلی تو این کار موفق تر میشه!!! :mrgreen:

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر