یادداشت: «رزیدنت اویل ۶»؛ کشف الماس در معدن زغال‌سنگ

در ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ , 10:33:11

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم. با این وجود، بین انتشار قسمت سوم و قسمت آخر از این یادداشت وقفه‌ای چند روزه افتاد که از این بابت پوزش می‌طلبیم و علاقه‌مندان را به مطالعه‌ی قسمت آخر دعوت می‌نماییم.

۴. کمپین ایدا وانگ

کشف الماس در معدن زغال سنگ

سناریوی‌ «ایدا وانگ» همان چیزی است که می‌خواستیم

سناریوی «ایدا وانگ» ارزشمندترین بخش بازی رزیدنت اویل ۶ است. این ارزشمند بودن به کمک چندین و چند عنصر اساسی به وجود آمده است و اصلا هم سرکاری نیست. به همین دلیل، به واقع می‌شود این بخش از بازی را به الماسی در معدن زغال‌سنگ، بین آن همه تیرگی و تاریکی (که به وقت خود ارزشمند هستند؛ اما همیشه انتظار بالاتری داریم) تشبیه کرد. چیزهایی که ثابت می‌کنند هسته‌ی اصلی گیم‌پلی رزیدنت اویل هنوز منسوخ نشده و هنوز هم در صورت پیاده سازی درست، از جذابیت خاص و ارزش بالاتری نسبت به تمام اکشن‌های سطحی، پوچ و بی‌هدف خواهد داشت و به همین دلیل مخاطبین را در هر صورت راضی می‌کند.

سناریوی ایدا با این‌که یک رزیدنت اویل کامل و در اوج را نشان نمی‌دهد، اما به خوبی تمام ویژگی‌ها و خصوصیات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک بازی در حد و اندازه‌های این نام پرآوازه را داراست. این بازی قبل از هر چیز بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری و تغییر و تحول شعبده‌بازانه‌‌ای که بیش از همه مخاطب را احمق می‌انگارد، تمام خصوصیات شخصیتی ایدا وانگ را وارد بازی کرده است. ایداوانگی که یک شخصیت از گذشته است، دست نخورده باقی مانده و هنوز خصوصیات و صفات اصل خود را داراست و بهتر از آن، این‌که سازندگان بازی به خوبی از تک تک این خصوصیات در خلق گیم‌پلی این شخصیت محبوب کمک گرفته‌اند. علاوه بر آن، داستانی که بازی پیش گرفته و در سناریوی ایدا روایت می‌شود هم بر اساس همین شخصیت‌پردازی و نیز گذشته‌ی ایدا است. زن مرموزی که یک مزدور مرتبط با ماجراهای آمبرلا است و تقریبا هر جا خبری از لیان، کریس و دیگر نام‌های آشنا باشد در پشت پرده حضور دارد. در این قسمت، داستانی به مراتب متفاوت‌تر از تمام اتفاقات قبلی که ایدا در آن حضور داشته برای این شخصیت روایت می‌شود و برای اولین بار است که خود ایدا به عنوان یکی از مهره‌های اصلی شناخته می‌شود و داستان بازی اندکی او را به ماجراها نزدیک‌تر کرده است. سازندگان توانسته‌اند از گذشته‌ی ایدا در پرداخت قصه‌ی جدید خود استفاده کنند، از صفات او بهره بگیرند، رابطه‌ی او با لیان را وارد ماجرا کنند و همه‌ی این‌ها باعث شکل‌گیری قصه‌ای جذاب، متفاوت و مورد پسند می‌شود. هرچند در این بخش هم بازی ضعف‌هایی نشان می‌دهد که نمی‌شود کتمانشان کرد. به عنوان مثال، داستان ایدا خیلی یکنواخت دنبال می‌شود و از ریتم بسیار سریعی برخوردار است تا به جزئیات دقت بسیار کمی شود و بدین ترتیب چیزی جز خط اصلی برای داستان باقی نماند.

اما دلیل اصلی موفقیت این بخش از بازی، گیم‌پلی آن است. زن همیشه مرموز سری رزیدنت اویل، در این بازی مراحلی را پشت سر می‌گذارد که برای یک رزیدنت باز خسته (!) حکم نوشدارو را دارد. مراحلی استوار بر تکنیک‌های فردی، با تکیه بر مهارت‌های ذهنی و آکنده از لحظات کلاسیک که البته به گیم‌پلی ایدا وانگ در رزیدنت اویل ۴ نمی‌رسد. این موضوع را از همان اول بازی که چند معمای کلاسیک، اما ساده‌تر از رزیدنت‌های کلاسیک سر راهتان قرار می‌گیرد می‌فهمید. البته مهم خود معماها نیستند، بلکه دلیل اجبارمان به حل کردن آن‌ها مهم است که مثل همه‌ی رزیدنت‌اویل‌های خوب دوران «باز شدن در» است!

ترس، عنصری است که هیچ‌گاه وقتی رزیدنت اویل را با شخصیتی مثل ایدا بازی می‌کنید، نمی‌توانسته و نمی‌تواند در درجه‌ی اول اهمیت قرار گیرد. در رزیدنت اویل ۶ هم بازی‌کننده نمی‌ترسد، اما به خوبی مبارزه می‌کند،‌ دردسر می‌کشد، معما حل می‌کند و دیگر استانداردهای رزیدنت اویل را امتحان می‌کند. داستان بازی به خوبی بازی‌کننده را در تمام این مراحل همراهی می‌کند. مراحلی که از طراحی خوب و یکدستی برخوردارند و مثل دیگر کمپین‌ها از طراحی مرحله ضعیف و آشفته رنج نمی‌برند. اما با این که مراحل بازی از تنوع خوب و جذابیت بالایی برخوردارند و چه در لحظات برخورد و چه در لحظات آرامش بازی‌کننده را همراه می‌کنند، بازی خیلی سریع بین مراحل حرکت می‌کند و همچنین کوتاه است و خیلی زود به پایان می‌رسد. علاوه بر آن، بازی خیلی هم چالش‌برانگیز نمی‌شود و تقریبا محال است که بخشی از بازی را به دلیل سختی و چالشی بودن تکرار کنید. علاوه بر این، متاسفانه بخش‌هایی که ایدا سوار بر هلی‌کوپتر باید به مبارزه با دشمنان و کمک به دیگران بپردازد، به اندازه‌ای که باید و شاید خوب در نیامده و با اندکی سخت‌گیری حتا می‌توان این بخش را وصله‌ی ناجور قلمداد کرد. در طرف دیگر، تیر و کمان ایدا به خوبی به این شخصیت آمده و امکان بازی کردن مراحل به صورت مخفیانه به دل بازی نشسته است. لحظات غافل‌گیری که بر پایه‌ی همین سبک بازی ساخته شده‌اند در کنار غول‌آخرهای خوب بازی و اکشن‌های درگیرکننده‌ای که ایدا به حسب عادت در هیچ‌کدام از آن‌ها تنها نیست؛ از نکات مثبت سناریوی این مزدور دوست داشتنی است.

 در مجموع کمپین ایدا تنها بخش سر پا و درست رزیدنت اویل ۶ است که نه تنها ارزش بازی‌کردن و حتی تکرار را دارد؛ بلکه در صورت از دست دادن این بخش قطعا متضرر خواهید شد.

۸/۱۰
پلتفرم تست: پی‌سی
نوشته‌ی: سعید زعفرانی


83 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. تو کل کمپین ایدا یه جاش بهم چسبید اونم آخر بازی بود که از فاصله دور به لیان نگاه کرد وگفت:
    So Cute
    صحنه نسبتا احساسی بود…
    ————————————
    داستان کارلا و ایدا و سیمونز چندان قوی روایت نشد ولی از بقیه بخش ها بهتر بود.
    مراحل چین هم هنوز تم سینمایی داشت که یکمی رو اعصاب بود.
    کش و قوس های همیشگی ایدا و لیان هم خیلی خوب بود مخصوصا دیالوگ های بخش های آخر.
    در کل نمیشه گفت این بخش از بقیه بخش ها بهتر بود بلکه بهتره گفت سناریو ایدا تکمیل کننده رزیدنت اویل۶ بود و بدون حضورش یه پای این بازی میلنگید.

    ۰۰
  2. این نمره به درد سناریو ایدا تقریبا میخوره !!!
    اما معماهاش که اصا خیلی چرت بود !!
    حتی یه کوچولو هم فکر نکردم :|
    بعدشم شما دارید ایدا رو با RE4 مقایسه میکنید ؟
    معما های RE3 و RE : code veronica که اصا مغز ادم رو اب میکرد :|
    در هر صورت ممنون از نقدتون :D

    ۰۰
  3. کلا این بازی بهم نچسبید.
    شماره ۵رو بیشتر قبول دارم چون تکلیفش با خودش مشخص بود.
    ولی این شماره تو خودش گیر کرده.کپکام با این شماره ابروی خودشو برد.مطمینا تو شماره های اینده یه ریبوت از کل سری میدن بیرون تا گند این شماره رو جمع کنن

    ۰۰
  4. خیلی عالی :X حالا شد… بخش آیدا خیلی زیبا بود اما باز هم نمیشد با بخش لیان فرقی بینش پیدا کرد… واسه همینه که میگم نمره دادنتون یه مقدار عجیبه… اکثر مراحل آیدا با مراحل لیان مشترک بود و تنها تفاوتش معما و تیر کمان و تنها بودنش بود که فکر نمیکنم دلیل خوبی واسه این همه نوسان نمره داشته باشه… :-? آیدا یا از دست کریس فرار میکرد یا اتفاقی با جیک مواجه میشد… یا به کمک عشقش میرفت :دی در کل این بخش مرحله جدیدی نداشت و تمام مراحل بازی رو از زاویه دیگه ای نگاه میرد :| به همین دلیل من فکر میکنم اگه نمره آیدا ٨ بود پس حق بخش جیک انصافا ٣ نبود!! و همینطور لیان و کریس که واقعا به خاطر احساسات نوستالوژیک در حقشون ظلم شد!! در هر صورت سپاس از نقد نسبتا خوبتون :wink:

    ———————————–
    Sony make.believe

    ۰۰
    1. سر کلاس داری درس میدی… همه دارن نگات میکنن… شما باید بدون اینکه کسی ببینه با گوشی کامنت بدی :| همین قدر که غلط املایی نداشتم خودش از معجزاته :D

      ۰۲
    1. بخش جیک قابل بازی نیست و بخش ایدا منو یاد روزهای خوب رزیدنت اویل می‌اندازه. فکر نمی‌کنم ۷ نمره تفاوت برای این چیزی که گفتم زیاد باشه.

      ۰۰
    2. سعید خان ۷ نمره خیلی Subjective میشه ، چون اصول اصلی و مکانیک گیم پلی بازی تغییر نکرده ، حتی داستان هم تمش تغییر نکرده و کلاً همون ریتم ساده و سطحی خودش رو ادامه میده. گرافیک هم همونه بهتر نشده. میشه یکی دو نمره بالاتر یا پایین تر کرد ولی ۷ نمره تغییر بین کمپین ها خیلی زیاده.

      ۰۰
    3. دوست من انگاری همینجوری عشقکی نمره میدی تو نباید با احساست نمره بدی باید بازی رو درست و حسابی نقد بکنی نه مثل یک طرفدار یا نه مثل یک غیر هوادار بلکه به صورت یک منتقد عادل

      ۰۰
  5. زیبا و خوب بود این یادداشت.
    ولی با قبلی ها موافق نیستیم (جمع بستم چون من تنها نیستم :wink: ;;) )
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
    و
    ________________
    SONY make.believe

    ۰۰
  6. ممنون از نقدتون یکم زیادی نمره دادید ولی خوبه شاید ۷ مناسب تر می بود !!
    بخش ایدا یه ۲ یا ۳ تایی معما داشت ولی اصلا در حد معما های Code veronica یا ۴ , شماره های قبلی نبود !
    Boss fight هاش هم اصلا به من یکی حال نداد !
    شخصیت ‍ ایدا توی شماره ۴ خیلی زیباتر از شماره ۶ بود !!! توی شماره ۶ اصلا در حد و اندازه اون ایدا شماره ۴ ای نبود .

    ۱۰
    1. با سلام خدمت دوستان و سروران گرامی با اجازه از تمامی گیمرهای دوست داشتنی از زمان عرضه اویل حدود ۱۶ سال میگذرد و تا زمان عرضه اویل ۴ تمامی اویل بازها در یک جبهه بودند و پس از ان به دو دسته تقسیم شدند انهایی که با وحشت اویل ۱ و فرار از راکون سیتی اویل ۲وهیجان تعقیب و گریز اویل ۳ زندگی کرده بودند با عرضه اویل ۴ شروع به بازی نمودند الحق و انصاف اویل ۴ گیم خوبی است اما اویل نیست و زیباییهای خودش را دارد و گروه دیگر که اصلا اویل را تجربه نکردهاند از این اویل به نیکی یاد میکنند وحق هم دارند چون اسم اویل را یدک میکشد اما دوستان خود اویل ۵ از لحاظ گیم پلی و داستان و هیجان از اویل ۴ سرتر است اما باز هم از نظر قدیمیها اویل نیست و دیگر از اویل ۶ نگوییم که همه می دانند ام با احترام از تمامی دوستان تمامی اویلها خوبند در جا و مکان خودشان اما باید باید به این نکته اشاره نمود که طرز تفکر گیمر امسال با ۱۶ سال پیش فرق دارد چون این را اینگونه تجربه کرده است و دیگر ما قدیمیها تجربه ترسناک اویل را نخواهیم داشت.
      کوچک همه شما محمد از ارومیه

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر