پنج اشتباه مایکروسافت در نسل قبل با Xbox 360
نسل هفتم بازیهای رایانهای -با اینکه هنوز در جریان است-نسل موفقی برای همهی شرکتهای منتشر کنندهی کنسول به حساب میآید. اگرچه نینتندو در این نسل فاصلهی باورنکردنی در فروش با رقبا داشت، اما این شرکت بزرگ خود به خود از گردونهی رقابت بسیاری از گیمرهای کشور ما خارج میشود. بیایید اینگونه بگوییم که سیاستهای نینتندو در جذب مشتری با ذائقهی بسیاری -و نه همهی- گیمرهای ایرانی مغایر است. در نتیجه دو شرکت سونی و مایکروسافت که خیلی بعدتر از نینتندو به ساخت کنسول بازی روی آوردهاند و رقیب امریکایی اندکی کمتجربهتر از چشمبادامی میدان است، باقی میمانند و از اینجا دعواها شروع میشود. در نسل ششم پلیاستیشن ۲ با قدرت تمام رقیب را کنار زد و حرفی برای گفتن باقی نمیماند. -همین الانش هم پلی۲ در ایران نزدیک به ۲۰۰ هزار تومن و خردهای ارزش دارد و خرید و فروش هم میشود!- اما در نسل هفتم، سونی و مایکروسافت فروش بسیار نزدیکی از قِبَل کنسولهای خانگی خود کسب کردند.
همهی اینها به کنار، همیشه یک بحث در میان طرفداران این کنسولها در جریان بوده است. بازی. رکن مهمی که مثل اینکه قرار است در نسل بعد مایکروسافتیها حتی کمتر از الان تجربهاش کنند. شواهد حاکی است که مایکروسافت به سمت و سوی مخالف سونی میشتابد. سمت و سویی که در این نسل هم مشاهده شد. اما کسی باور نکرد. اینکه آیا مایکروسافت چگونه نسل بعد را شروع میکند هنوز نامشخص است، اما این شرکت قول داده است که کنسول بعدیاش در سال اول عرضه ۱۵ بازی انحصاری خواهد داشت که ۸ عنوان جدید را شامل میشود. این وعده را در مقابل تقریبا ۸ بازی جدید معرفی شدهی سونی قرار دهید تا کمبودهای مایکروسافت به خوبی دستتان بیاید.
از نسل بعد و حرف و حدیثهای تکرایاش که بگذریم، باید نگاهی به ابتدای جادهی مایکروسافت بیندازیم. جایی که با وجود موفقیتهای تحسبن برانگیز و دستآوردهای فراوان، اشتباهاتی هم از مایکروسافت سر زده است که خیلی خوب میشود آنها را جلوی طرفدارانش علم کرد! البته طرفداران رقیب ممکن است اشتباهات و کمبودهای بیشتری برای مایکروسافت بشمارند، اما در ادامه ۵ اشتباهی که از نظر من مهمتر بودهاند و مایکروسافت میتوانست ۳۶۰ را با عدم ارتکاب این اشتباهات جاودانه کند را میبینید.
۵. رونمایی؛ ضعیفتر از نسل قبل
رونمایی از ۳۶۰ در ۱۲ می سال ۲۰۰۵ در MTV صورت گرفت و کمتر از یک ماه بعد در E3 دیده شد. این رونمایی شاید در جایگاه خود به اندازهی قابل توجهی خوب بوده باشد، که سران مایکروسافت و فنها را راضی نگه دارد، اما هیچکس را شگفتزده نکرد. چرا؟ چون رونمایی از کنسول اول مایکروسافت در شرایط دیگری رقم خورد که فقط یک قدم تا افسانه شدن فاصله داشت. کت چرمی بیلگیتس، تکنولوژی دایرکتایکس برای اولینبار در یک کنسول بازی، شاخ و شانه کشیدن مایکروسافت برای سونی، جیدیسی ۲۰۰۰ و باقی خاطرات، همه باعث میشوند تا رونمایی از ایکسباکس ۳۶۰ زیاد هم هیجانانگیر به نظر نرسد. ۳۶۰ کنسول خوب و موفقی است اما اکنون بعد از گذشت ۸ سال از رونماییاش میشود اذعان کرد که در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است. البته یادتان باشد که این اشتباه زیاد هم برای مایکرو گران تمام نشده است.
۴. حلقهی قرمز مرگ
اشتباه یا بدبیاری، هر چیزی میشود اسمش را گذاشت. اما ۳۶۰ در سالهای عمر خود اینقدر مشکلات فنی داشته است که نمیشود به سادگی از آن گذشت. حلقهی قرمز مرگ یا همان سه چراغ خودمان در اثر یک تصمیم کاملا اقتصادی به وجود آمد. مایکروسافت تصمیم گرفت تا چیپهای گرافیکی کنسول را خودش تولید کند تا از هزینههای اضافی بکاهد، اما این مسئله باعث شد که این چیپها حرارت زیادی تولید کنند و یکی از دلایلی که کنسول سه چراغ میشد همین است. مایکروسافت نه تنها مجبور شد ساخت چیپها در کارخانههای خود را متوقف کند و ساخت آنها را به ASIC بسپارد، تا سالها کنسولهایی که دچار این مشکل شده بودند را تعویض میکرد و زیان زیادی را متحمل شد. حتی کنسولهایی که بعد از این مشکل تعمیر میشدند هم ممکن بود به خوبی کار نکنند و مایکرومارت -بزرگترین تعمیرگاه در انگلیس- که روزانه ۲۵۰۰ دستگاه ایکسباکس ۳۶۰ برای تعمیر برایش ارسال میشد بعد از مدتی از تعمیر این دستگاه سر باز زد. خلاصه مشکلات فنی ۳۶۰ خیلی بود. البته نه در حدی که کنسول یکدفعه آتش بگیرد!
۳. نمایش پروژهی مایلو
یکی از اشتباهات مایکروسافت که در رونمایی از پروژهی ناتال -همان کینکت خودمان- صورت گرفت، نمایش خیرهکننده از مایلو بود که …
نمیدانیم چه بر سر این پروژه آمد. مایلو یک پروژهی بسیار بسیار شگفتانگیز به شمار میرفت که تا مدتها ذهنها را مشغول خود کرد و چشمها را به سمت مایکروسافت چرخاند اما بعدا همهی خبرهای پیرامون آن پروژه و آن رونمایی اعجاب انگیزش به متوقف شدن پروژه انجامید. مایکروسافت با رونمایی از این پروژهی به ظاهر عملی که بعدا مشخص شد فقط یک طرح مفهومی و به قولی در حد حرف بوده است، دروغ بزرگی تحویل ملت داد که امیدوار بودیم در مراسم امسال تکرار نشود. این اشتباه باعث شده است که بسیاری از ما اعتماد خود به رونماییهای بلندپروازانهی مایکروسافت از دست بدهیم. چه بر سر «اتاق نورانی» خواهد آمد؟ آیا عملی است؟ نیست؟ هست؟
۲. از دست دادن استودیوهای بازیسازی
قبل از اینکه به آخرین و اساسیترین اشتباه مایکروسافت برسیم، باید جداییهای عجیب و باورنکردنی استودیوهای زیرمجموعهی مایکروسافت را بازگو کنیم. مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ برای انتشار بازیهای ایکس باکس برندی را تاسیس کرد و تعدادی استودیوی بازیسازی در سالهای بعد به آن افزود. در سالهای اولیه این برند به خوبی در جذب استودیوهای با استعداد کار کرد و مثلا در سال ۲۰۰۶ استودیوی «لاینهد» را خرید تا «سیاه و سفید» را به چنگ آورد و در ادامه چند عنوان خوب هم به بازار اضافه کند. اما این مجموعه در ادامه نتوانست رضایت بازیسازان را جذب کند و موج جدایی استودیوهایی چون «بانجی» آغاز شد. در ادامه استودیوهای کوچک و آرکید ساز بودند که از این مجموعه جدا میشدند. همین مسائل باعث شد تا مثلا Turn 10 در یک نسل چهار بازی از یک سری تولید و عرضه کند و یا مایکروسافت شعبهی ونکور خود را به نام دیگری تغییر دهد و از آن یک استودیوی ۱st پارتی بسازد. با اینکه مایکروسافت تعداد زیادی استودیو تحت نام خود در سراسر جهان دارد، اما خروجی این استودیوها اصلا مناسب نبوده است. خوشبختانه میشود امیدوار بود که در نسل بعد عناوین جدید از استودیوهایی که در طی ۱۲ ماه گذشته افتتاح شدهاند ببینیم. اما در این نسل؟ فقط هیلو داشتیم و ۴ تا فورتزا؟
۱. نخریدن استودیوهای خلاق آزاد
اولین استودیویی که مایکروسافت میتوانست تصاحب کند و صاحب چندین و چند عنوان ناب نقش آفرینی شود تا دیگران فقط حسرت بخورند «بایوویر» بود که نهایتا به دست الکترونیک آرتز افتاد. مایکروسافت به علاوه در این سالها هرگز به فکر خرید «اپیک» هم نبوده است. حتی در مواقعی میتوانست «مدیا مولکول» را از چنگ سونی در بیاورد اما دست دست کرد تا این استودیوی خلاق و افراد با استعدادش همچنان برای پلیاستیشن بازی بسازند. مایکروسافت در این نسل حتی نصف الکترونیک آرتز هم استودیو به زیرمجموعههایش اضافه نکرده است. در طرف دیگر افراد خلاق و وزنههای سنگینی چون «پیتر مولینیو» از مایکروسافت رخت بر بستند. «رمدی» و «دابل فاین» دیگر استودیوهایی هستند که مایکروسافت میتوانست به راحتی آنها را خریداری کند و به مجموعهی تحت امرش بیفزاید. حساب کنید چند عنوان ناب به خاطر همین سهلانگاری از انحصار مایکروسافت خارج شدند. «مس افکت» و «آلن ویک» از یک طرف، «پروژهی ریسینگ گاتام» و «اژدهای آبی» از طرف دیگر. وقتی فکر میکنم که اگر بایوویر زیرمجموعهی مایکروسافت بود، «عصر اژدها ۲» چه از آب در میآمد، آه ندامت مایکروسافتیها از سینهام خارج میشود! مایکروسافت حتی این اواخر میتوانست به راحتی «ویجیل گیمز» یا “۴A Games” را خریداری کند. دو استودیوی شاهکار سازی که الان اسمشان حتی در میان استودیوی ۳rd پارتی مایکروسافت هم نیست. این اشتباه وقتی دردناکتر میشود که به تعدد و تکثر استودیوهای ۱st پارتی و ۳rd پارتی و عناوین متعدد و با کیفیت انحصاری سونی نگاه کنیم. اوضاع مایکروسافت در زمینهی استودیوهای بازیسازی خراب است. خراب!
به نظر میرسد که مایکروسافت و مایکروسافت دوستان نمیخواهند شاهد این اشتباهات در نسل بعد هم باشند و از همین الان قطعا نقشههایی برای جبران دارند. مایکروسافت بیشک یکی از شرکتهای موفق به شمار میرود اما هنوز تا رسیدن به قلهی افتخارات فاصله دارد. طرفداران هم دیگر کمتر میتوانند آرامش خود را حفظ کنند و از همین الان میدانم چه اتفاقی قرار است در دیدگاهها بیفتد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سعید جان تشکر بابت زحمتی که کشیدی….
————————
به نظرم بزرگترین اشتباهاش مربوط میشه به همون از دست دادن استودیوها… همین مسئله باعث شد تا زیادی از رقیب اصلی خودش سونی عقب بیافته… اما امیدوارم توی این نسل, این کمبود بازیهای انحصاری بزرگشو از بین ببره…
در رابطه با سه چراغ هم که مطمئنا هرکی یه بار کنسولشو به خاطر این مشکل مسخره از دست بده, معلوم میشد که میتونه آرامششو حفظ کنه یا نه…
بابا ۴ تا انحصاری داره دیگه: هیلو گیرز فورزا فیبل
بسه دیگه مگه میخواستی چقدر داشته باشه.
:)) :)) :)) طرفدارا ریلکس ریلکس ریلکستر.
من که این نسل xbox 360 داشتم هیچوقتم کنسولم ۳ چراغ نشد.صب تاشبم روشن بود.
البته من طرفدار هیچ شرکتی نیستم من طرفدار کنسول خوبم و زود هک بشه که مجبور نباشم صد هزارتومن خرج یه بازی کنم
هیچکدوم از این اشتباهات باعث نشد که مایکروسافت طرفدارای خودش رو از دست بده و میبینم که هنوز داره با قدرت میفروشه،دلیلش هم مشخصه؛چون طرفدارای مایکرو همشون اهل آمریکا و بعضا کشورهای اروپایی هستند که کاملا معلومه مایکروسافت فقط و فقط اونها رو در نظر گرفته(و چه بد که این همه طرفدار ایرانی حساب نیستند!)
چیزی که اونا برای تفریح میخوان نشستن روی کاناپه،چک کردن فیسبوک و توییتر،خوردن چیزبرگر و کوکا و ور رفتن با اینترنت و کلا سخت افزارها و نرم افزارهای چند رسانه ای هست،در این بین از فرصت برای بازی کردن هم نمیگذرند و نکته همینجاست که برای اونا بازی هم موجوده،هیلو و گیرز و فورتزا برای اونا کافیه و همه اینا با ایکس باکس لایو که باب طبعشون هم هست نتیجش میشه ایکس باکس که فروش چند ده میلیونیش نشون دهنده بازار اصلی مورد نظر مایکروسافت هست؛برای اونایی هم که شاید تو معادلات بیلی و رفقا حساب نمیشن بازی هایی که راحت کپی میشن و دسترسی بهشون آسونه،داشبورد با رابط کاربری راحت،آپدیت کردن راحت کنسول و یا حتی همین غربی بودن شرکت مایکروسافت کافیه تا به سمت این کنسول جذب بشن.
—————————————
چون زیاد شد نظرم راجع به سونی رو میذارم برای خبر مرتبط…
درسته ! مایکرو زیادی غرب گرایی داره میکنه ! برای نسل بعد خریدن یک استدیو شرقی خلاق میتونه کلی روی فروش کنسولش در کشور های شرقی اضافه کنه ! البته من به عمو بیلی اعتماد دارم الکی ثروتمند تری فرد جهان نشده که ! B-)
فکر نکنم مایکروسافت به خریدن یک استودیو شرقی فکر کنه چون از نظر خودش نیازی نداره…
معلومه که نیازی نداره. ژاپنی ها در همه زمینه ها مردم به شدن ناسیونالیستی هستن و محصولات خودشون رو میپسندن. به علاوه بازار ژاپن به هیچ وجه تعین کننده نیست و بازار اروپا و امریکا خیلی مهمتره. توی اکثر هفته های که فروش ۳۶۰ از ۳ بیشتره نگاه کنید که سونی هم توی ژاپن بالاتره هم توی اروپا اما اختلافشون توی امریکا باعث میشه ۳۶۰ توی جمع فروش دنیا بیاد بالاتر از ۳. پس میبینیم که بازار ژاپن زیاد اهمیت نداره.
nexusII @
بله من حرف شما رو تصدیق می کنم دوست عزیز !
آمریکایی ها اصلا به هیچ وجه ناسونالیستی نیستن و X360 فروشش اصلا ربطی به آمریکایی بودن شرکت نداره ولی ژاپنی بودن سونی تاثیر مستقیم و کامل در فروش داره ؟
با این حال ولی فروش سونی توی اروپا بالاست ! :-?
عزیز من? What did you take :arrow:
شما جدول فروش بازی های ژاپن رو ببین کلا بازی های خارجی چندسال ۱بار میان توش بعد میفهمی ناسیونالیست ها کین!! در ضمن باور کن خودتم نفهمیدی چی نوشتی . کلا شما از دسته از یوزرهایی هستی که اگه بخوام رک بگم در حد بحث با من نیستی و ترجیح میدم با فن های درست حسابی تر سونی کل کل کنم . شما میتونی با تازه وارد های انجمن بحث کنی
عزیزم اختلاف درصد فروش رو توی دو کشور مقایسه کن !!
این ژاپنی جنس خارجی بخر نیست !!
حرف منم همینه!
بازار اول و آخر مایکروسافت آمریکای شمالی هست!
دقیقا اصلا خاور دور سلیقه هاشون با اروپا و آمریکایی ها خیلی متفاوته
بیاد فاینال فانتزی رو انحصاری کنه ، یا kingdom hearts
اینا گفتن ژاپن رو هم هدف قرار دادیم ، احتمال اینی که گفتم دور از ذهن نیست ، یهو دیدی MGS5 رو هم انحصاری کردن کوجیما رو هم که تو این اوایل مراسم نشون دادن
توی اسپمفا زده بود اویل ۷ شاید توی E3 برای Xbox one رونمایی بشه :-s البته بازی بیشترین فروشش روی PS3 بود این نسل ! ولی خوب همچین حرکتی روی فروش کنسول کلی اضافه میکنه !!
اصلا یه چیزی فکرمو مشغول کرده ، اسپیلبرگ رو نشون دادن بعدش معلوم شد داره سریال هیلو رو میسازه ، عمو یرلی رو نشون دادن بعد معلوم شد رایز رو دارن انحصاری مایکرو میسازن ، گرین والت رو نشون دادن اول بعد تو مراسم معلوم شد فورزا ۵ رو داررن می سازن ، کلا فک کنم هر کی رو تو اون کلیپ اول نشون دادن داره یه انحصاری واسه مایکرو میسازه ، خدا کوجیما و کلیفی بی رو به خیر بگذرونه
به نظر من هدف گرفتن بازار ژاپن یعنی منتشر کردن متال گیر یا امثالهم برای ایکس باکس وان،نه اینکه یهو یه استودیو که فاینال فانتزی یا خشم آسورا و یا حتی بازی های مشابه بسازه رو بخره و بگه انحصاری بساز!
والا پول هر کاری می کنه ، نمونش هم زیاده
عمو بیل کافیه یکم سر کیسه رو شل کنه
سر کیسه رو طرف غرب بیشتر شل میکنه! :mrgreen:
محمد رضا جان کپ کم هیچ وقت اون بازی که شما فکر می کنی به مایکروسافت نمی ده
۱ بخاطر اینکه بقول گفتی شناس نامه این شرکت
۲ فروشی که از این فرانچایز می کنه بیشتر از اون حرفی که بشه با خریدن امتیاز جمعش کرد
۳ مایکروسافت کلا با شرق گرایی مخالف
۴ آرمان های امریکایی (این هزار بار هم تکرار کنم کم نیست )
به احتمال زیاد مایلو رو توی one می بینیم
مرسی آقای زعفرانی من طرفدار سونی ام ولی امیدوارم هم سونی هم مایکروسافت اشتباهاتشون رو برطرف کنن که رقابت بینشون بیشتر بشه…چون اینطوری به نفع ما گیمر ها خواهد بود
دقیقا ! یادمه قبلا ها شایعه شده بود که بلوری قراره در ایکس باکس بعدی جای بگیره ! دوستداران سونی هم طبق معمول جبهه گرفته بودن و میگفتن نه ! خوب برادران من این بلوری خودش باعث میشه سازندگان فضای بیشتر برای اضافه کردن جزئیات به بازی داشته باشن و گرافیک بازی ها چند برابر بیشتر میشه !
“گرافیک بازی ها چند برابر بیشتر میشه”
الان تفاوت زیادی بین گرافیک بازی های مولتی پلتفرم بود.
خوب بخاطر اینکه بازی های مولتی پلتفرم روی DVD عرضه میشه برادر من !
خوب کامل خوندم ، فقط مایکرو این پروژه ی مایلو رو زودتر یه کاریش بکنه ، این از دست دادن استودیو و کمبودشون رو هم امیدوارم جبران کنه ! به نظر من بزرگ ترین اشتباه مایکرو همین از دست دادن بانجی کبیر بود :-s
نخریدن استودیوهای خلاق آزاد ! یعنی به شدت با این حال کردم ! و به قول خودت واقعا با خوندن این آه ندامت از سینه ام خارج شد ! یکی از قانع کننده ترین مقالات دیس مایکروسافت بود که تا حالا خونده بودم، با تشکر از نویسنده
واقعا بزرگترین مشکل من هم با مایکرو همین استودیو های بازی سازی انحصاری و خلاق هستش .
تحلیل خوبی بود
خسته نباشید
xbox هرچقدر هم تلاش کنه به ps نمیرسه :mrgreen:
چه ربطی داشت؟ ۱۲ ساعت بن …
همینجورى عشقکى بن میکنى برات متاسفم سعید
مدیر نالایقى هستى
نظر ایشون مصداق کامل آف-تاپیک و آغازگر ترولینگ بود و بی دلیل بن نشد. حالا لایق یا نالایق، یه نفر باید قوانین رو اجرا کنه.
سعید خان کارت درسته..مگر با وجود شما این کامنت های مسخره و جنجال برانگیز یکم کم بشه…اتفاقا مدیریت شما خوبه چون در کمال احترام با کسی شوخی نداری…
ایکسباکس وان به خاطر قابلیتهای چندرسانهای و آنلاینش زیر انقاد تند منتقدان است. چون اتفاقا این حرکت مایکرو باعث جذب خونواده ها و فروش بیشتر میشه…
خودتو میگی دیگه، نه؟
البته مقوله ی هک شدن رو هم نباید نادیده بگیریم که به فروش دستگاها کمک میکنه!
oh yeah
My bad, sorry
Its all good
یا جلال خالق من اینارو کی نوشتم ؟ ۸-O 8-O 8-O
تا جایی که من یادمه اون کامنت مال یکی از دوستان کامنت سبزبود…تغییر قیافه داده!