نقد بازی «مرا به خاطر بسپار»؛ نابودی ایده های خام
نابودی ایده های خام
جدیدترین ها لزوما بهترین ها نیستند
«مرا به خاطر پسپار» عنوانی بود که سال گذشته توسط کپکام معرفی شد و توانست طرفداران خاص خودش را تعیین کند و نمایش های اولیه اش برای بسیاری جالب و با نوآوری های زیادی بودند.بازی ساخته شده ی شرکت فرانسوی و تازه تاسیس Dontnod Entertainment است.هر چند که کارمندان این استودیو از اعضای سابق کرایتریون گیمز (سازنده نید فور اسپید و برن آوت) و یوبی سافت هستند.
مغز ما مکانی مقدس به حساب می آید, جایی که خاطراتمان, کارهایی که انجام داده ایم و تمام اطلاعات و حوادث حال خوب باشد و یا بد همگی در آن جا ثبت می شوند.ایده ی مرا به خاطر بسپار دقیقا همین است, اما یک ایده ی شکست خورده و بر باد رفته.
و باز هم این کپکام لعنتی
در مرا به خاطر بسپار بازی در قرن فعلی و سال ۲۰۸۴ می گذرد که روایات شهر نئوپاریس را تعریف می کند.البته از اسم شهر جا نخورید چرا که همان پاریس پیشرفته خودمان است.ماشینی به نام Sensen اختراع شده است که می تواند افکار و ذهنیت افراد مختلف داخل شهر را بخواند.قهرمان داستان که کنترل آن را به دست می گیریم “نیلین” نام دارد که در گروهی به نام Errorist که تازه تشکیل شده است وارد شده است و قصد دارد که از انجام اهداف کمپانی دشمنش یعنی Memorize جلوگیری کند که باعث شده اند موجوداتی با نام Leaper به وجود بیایند که همه این مشکلات به خاطر Sensen است.نیلین قصه ما که در ابتدا او را زندانی شده می بینیم توسط شخصی به نام Edge آزاد می شود و به Errorist می پیوندد.نیلین به خاطر جرمی که مرتکب شده است با مجازات سختی روبرو شده است و بخشی از حافظه مغزش از او گرفته شده است.اما پس از مدتی او به یک شکارچی افکار تبدیل می شود و تمام خاطرات از دست رفته اش را دوباره باز می یابد.در ادامه Edge به نیلین پیشنهاد می دهد تا در عوض کاری که نیلین می کند – که همان شکا کردن افکار و خاطرات است – خاطرات گذشته اش را که دوست ندارد همراه خود داشته باشد را از ذهنش پاک کند.هر چند که داستان بازی و انتهایش را می توانید از همان ابتدا حدس بزنید اما در کل داستان بازی به خوبی پیش می رود.نیلین شخصیت پردازی خوبی دارد ولی برعکس Edge از شخصیت پردازی مناسبی بهره نمی برد و این باعث می شود نتوانید با او ارتباط برقرار کنید.
قربانی سوم
پس از عرضه ی افتضاحاتی هم چون «رزیدنت اویل: عملیات راکون سیتی» و بازی ناموفقی مثل «رزیدنت اویل ۶» امیدوار بودیم کپکام عبرت بگیرد و هوس اضافه کردن یک قربانی دیگر به لیست بازی های بد خود به سرش نزند اما, مرا به خاطر بسپار از نظر گیم پلی رنج می برد.شاید اگر بازی را تجربه نکرده باشید هنوز امیدی به این عنوان داشته باشید ولی مرا به خاطر بسپار یک افتضاح کپکامی از نظر گیم پلی است.ایده کلی گیم پلی را می توان در دو بخش دسته بندی کرد: “مبارزات بازی” و “نفوذ به خاطرات”.در بخش اول گیم پلی شما می توانید کمبو های مختلفی طراحی کنید و با استفاده از آن ها دخل طرف مقابل را بیاورید.هر چند که تعداد کمبوهای اعلام شده توسط کپکام و Dontnod یک بلوف بزرگ است.سبک مبارزات بازی هم چون بازی هایی مثل «بتمن: شهر آرکام» و «شیطان هم می گرید» است هر چند که اصلا با این بازی ها در این زمینه قابل مقایسه نیست.شاید در اولین مبارزات از بازی لذت ببرید اما شاید اگر کمی عرضه بازی را به تاخیر می انداختند و کمی روی بخش مبارزات کار می کردند بهتر بود.مبارزات بازی در ۴ کلاس مختلف طراحی شده اند به طوری که هر کدام یک ویژگی و قابلیت خاص دارند.از مهم ترین مشکلات بخش گیم پلی این است که بازی دیربارگذاری می شود به شکلی که هنگام اجرا کردن کمبوها به شدت اذیتتان می کنند.
در مکان های کوچک باگ های بازی که همه جا هم دیده می شوند روی دوربین بازی تاثیر می گذارند و باگ هایی می بینید که در بدترین عناوین ندیده اید.در بخش مبارزات همان طور که اشاره شد باید کمبو های مختلفی طراحی کنید و این باعث می شود تا با قدرت های مختلف در ضرباتتان روبرو شوید.باید بهترین را انتخاب کنید تا بیشترین ضربه را به رقیب بزنید و در عین حال کمترین ضربه را بخورید.باس فایت ها نسبتا خوب هستند و کمی مبارزات را از حالت کسل کننده در می آورند ولی کافی نیستند و مبارزات بسیار ساده هستند.بخش هایی از بازی نیز نیلین مجبور است به حل معماها می پردازند که در طول بازی قدرت ها و قابلیت هایی که به دست می آورید در حل این معماها نقش به سزایی دارند.
در بخش دوم که مموری ریمیکس (Memory Remix) خوانده می شود, بازی از حالت خشکی تا حدودی در می آید و می توانید یک نوآوری خوب را ببینید چیزی که در بازی های دیگر دیده نشده است.در این بخش می توانید به اصطلاح ذهن اهدافتان را هک کنید و اطلاعات آن ها را کلا بگیرید و یا به آن نفوذ کنید که شما را می تواند به هدفتان نزدیک کند.برای مثال می توانید ذهن شخصی را دستکاری کنید تا اقدام به خودکشی کند! هر چند که در ابتدا تمام قابلیت ها برای نفوذ به افکار را در اختیار ندارید اما در ادامه و با پیشرفت کردن در این زمینه قابلیت هایتان بیشتر می شود.با این که این بخش در ابتدای بازی ساده به نظر می رسد اما با یک اشتباه متوجه می شوید که Dontond تمرکز خود را بر روی این بخش گذاشته است.در اکثر این سکانس های Edge همراه شماست.در کل گیم پلی بازی خطی است, امیدوار بودیم بیشتر از این را ببینیم.در نگاه اول شاید بگویید چقدر محیط های مختلف در بازی حضور دارند اما همگی یک شعار تبلیغاتی برای بازی هستند.گیم پلی خطی است, بی بر و برگرد.
طبل تو خالی
مرا به خاطر بسپار از نظر گرافیک در بخش جدایی تقسیم بندی می شود.ساخت بازی هایی هم چون مرا به خاطر بسپار که در ۲۰۸۴ و آینده رخ می دهد به تیم گرافیکی قدرتمندی نیازمند است در صورتی که از همه جای بازی مشخص است که چنین تیمی برای طراحی مراحل و گرافیک وجود نداشته است.شاید در نگاه اول که پاریس را در ۲۰۸۴ می بینید با دیدن چند برج بگید “واو!” ولی این برج ها و ساختمان ها همگی فقط در ابتدا جذاب هستند و در ادامه جذابیت خود را از دست می دهند.توصیه من به شما این است که این عنوان را بر روی رایانه های شخصی تست کنید.نسخه های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و از باگ های گرافیکی زیادی رنج می کشند.هر چند که موتور پایه بازی هم قوی نیست پس انتظار دیدن تکسچر های بسیار با کیفیت را نداشته باشید, مشکلی که رزیدنت اویل ۶ هم از آن مستثنا نبود.در طراحی ساختمان ها هم متاسفانه به هر سمتی نگاه می کنید اثری از رنگ نارنجی می بینید و این اصلا در طول مدت زیاد مناسب نیست و شما را زده خواهد کرد.همچنین گرافیک و طراحی مراحل اصلا شبیه ۷۰ سال بعد نیستند و اصلا برای واقع گرایی آن ها تلاشی نشده است.کل رنگ هایی که در طراحی دشمن ها و کرکتر ها و ساختمان ها استفاده شده است عبارتند از چهار رنگ: قرمز, نارنجی, سفید و مشکی.اگر مثل بنده باشید همان ابتدای بازی قید بازی را می زنید چرا که در ادامه فقط یک مداد رنگی چهار رنگ را می بینید نه یک بازی که تهیه کننده اش کپکام است.
از نظر موسیقی و صداگزاری مرا به خاطر بسپار یک عنوان متوسط رو به بالا است.آهنگ سازی بازی توسط Olivier Deriviere انجام شده است و او انصافا در این زمینه عالی عمل کرده است.تم موسیقی بازی کاملا با سبک و گرافیک و طراحی آن برابری می کند و این یکی از مهم ترین عناصر در موفقیت هر بازی است و شما را در بازی غرق خواهد کرد.
خانم باروز (Kezia Burrows) را احتمالا دوست داران سینما و تئاتر به خوبی می شناسند.وی در مرا به خاطر بسپار صداپیشگی نیلین را بر عهده دارد که در این زمینه به خوبی عمل کرده است.صدای او کلا با صدای نیلین و شخصیتش هماهنگ است ولی بر عکس او Edge کلا چه در زمینه شخصیت پردازی و چه در زمینه صداگزاری متوسط است.
Remember Me بدون شک عنوانی با نوآوری ها و ایده های نابی است اما اگر توقع یک بازی شاهکار را دارید سراغش نروید.این بازی یک بازی متوسط دیگر است که قربانی سیاست های بد کپکام و راهی که در پیش گرفته است شده و امیدواریم دیگر شهده چنین عناوینی نباشیم و یا ایده های استفاده شده کمی پخته تر باشند.مبنی بر حرفی که کپکام چندی قبل در مصاحبه ای اعلام کرد, ممکن است ادامه ای برای این بازی ساخته شود.
۶/۱۰
پلتفرم تست: PC
نویسنده: مسعود تیموری
(Masoud76)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
بازی را اول از همه کپکام درست نکرده !!!
پس گناهش گردن کپکام نیست
————————————————————————–
همان اپریشن راکون سیتی که می گویید افتضاح هستش !
فروش خوبی داشته که کاملا با گفته شما در تضاد هستش
رزیدنت اویل ۶ نا موفق ! برای طرفدارانش راضی کننده بوده است
و اصلا هم ناموفق نبوده است و امید است که در نسخه های بعدی
بسیار بهتر هم ظاهر شود
————————————————————————–
نقد را هم خواندم !
از قبل هم تقریبا حدس میزدم که بازی متوسطی باشد
مخصوصا این که مبارزاتش در طول مراحل من را یاد یک بازی
می انداخت که بشدت آزاردهنده بود
البته باید منتظر تائید این بازی یا ردش توسط دوستان کپکامی باشم !
( ترجیحا که نه ! قطعا ژنرال امین )
شبیه کدوم بازی ؟ :-D
همونی که خودت میدونی ! :/
احتمالا اون بازی که مبارزاتش برا شما آزار دهنده بوده بتمن:آرکام سیتی میباشد
درست حدس زدم آقا سعید؟
آره ! همون بازی آنوقت تکلیف من هم مشخص میشود
البته میگم هنوز خودم تجربه نکردم
شاید بتمنی هم نباشه
اس اس ینزی باشه
منتظر هستم تا ژنرال بازی را تجربه کند
به نظر من که با بتمن تفاوت هایی داره
خبری از کانتر اتک(فک کنم شما با کانتر اتک بتمن و اساسین مشکل داری) نیست و وقتی که دشمن بهت حمله میکنه باید جا خالی بدی
اجرای کمبو ها بیشتر شبیه بازی هایه فایتینگه (البته در سطح خیلی پایین تری) .یعنی با کلیک چپ مشت میزنی و با کلیک راست با پا ضربه میزنی و با ترکیب این دو کلید میتونی کمبو هایه مختلف بزنی(که البته کمبو ها محدوده)که این مورد کاملا با بتمن فرق داره.
خوب همین که کانتر اتک اون دوتا توش موجود نیستش
۵۰ درصد قبولی را از طرف من میگیره
خوب کامنتت من را تحریک کرد !
طوری که الان علاقمند شدم برای انجام این بازی
سعید برادر اون مود مبارزات اندلس بتمن رو بازی کردی؟؟(اسمش رو یادم نمیاد)
به هر حال کانتر اتک در مورد همه دشمنا کارایی نداره و ترکیب اون دشمنا با حریفای عادی در تعداد زیاد واقعا مبارزات رو چالش برانگیز میکنه.به هر حال اگر اون مود مذکور رو بازی نکردی پیشنهاد میکنم حتما اینکارو بکنی شاید نظرت در مورد مبارزات بازی عوض شد
ولی در مورد اساسین! واقعا نمیشه دفاع کرد
نه آقا صبر کن بذار که تائیدیه رو از ژنرال بگیره بعد
نری بازی نصب کنی بعد نپسندی بعد بگی این یارو(AxeL) حرف مفت زده :mrgreen:
ممنون برادر اتفاقا همین چند ساعت پیش بود که حدود یک ساعت از بازی رو رفتم . اطلاعات و تریلرها و عکس هایی که قبل از بازی بود کمی نگرانی رو در مورد سالادی شدن مبارزات به سبک اساسین و بتمن ایجاد می کرد . در اون حد اساسین که نبوده تو این یه ساعت ولی متاسفانه بازی ساده ست . بسیار ساده ! ولی خب نامی از کپکام در بازی هست و همین باعث امیدواریه در ادامه ساعتهای بازی …
دیگه به سادگی عادت کردیم ژنرال !
مبارزات هم مثل اینکه متفاوت هستش با اس اس ینز
حالا باز منتظر می مانم ! تا قشنگ تر بشکافی بازی را
شاید با گلبول های خونی من همخوانی داشت
سعید میرابی عزیز از قضا اصلا مبارزاتش شبیه اون بازیه نیست!
در کل بازی بسیار کم کار شده و کاملا ابتدایی طراحی شده.تنها بخش لذت بخشش همونطور که گفتن نفوذ در خاطره هاست.
باز هم یک ایده ی خوب نابود شد.
اپریشن راکون سیتی فقط به خاطر قسمت مولتی جذابش فروش رفت
وگرنه تو بخش داستانی اصلا خوب عمل نکرده بود
برادر اگه به فروش یک بازی هست که سری منفور AC هم یکی بیشتر از قبلی می فروشند! من نمی دونم شما چی دیدین توی رزیدنت اویل ۶ که انقدر دارید ازش طرفداری می کنید ؟ پایینتر جواب ژنرال رو بخونید اصل حرف منه.
مرسی مسعود جان بابت نقدت…
کاربرای عزیز دنیای بازی هم میتونن اگر نقدی چیزی از این بازی(یا بازیای دیگه) دارند، بفرستند تا پس از بررسی رو سایت و در بخش نقد مخاطبین قرار بگیره که میتونه شروع خیلی خوبی براشون باشه. ;;)
چه جوری بفرستیم. اصلا کجا هست این نقد مخاطبین؟ ( شرمنده بابات اسپم)
همین قسمت ارسال مطلب!
سمت چپ، اونجا که نوشته خوش آمدید orion زیرش چندتا مورد هست، یکیش ارسال مطلبه.
فقط یه نکته ای که هست اینه که نقدای مخاطبین با فاصله ی چند روزه از نقد نویسنگان منتشر مین…
مرسی جیگر
مرسی مسعود وقت نکردم بخونمش ولی از نمرت کل قضیه رو فهمیدم
چیزی که منو همون اول از بازی زده کرد کنترل بد دوربین تو مبارزات سکوبازی های تکراری بود
از وقتی این بازی رو خریدم خیلی میگذره ولی بعد رد کردن غول آخر اول هنوز رغبت نکردم بازی رو ادامه بدم!
بهترین نمره رو اختصاص دادید!
واقعا این بازی عجیب دوست نداره خوب باشه…
مرسی!
بازی پر بود از کار های خوب که همگی نابود شدند.
یکی از آن ها طراحی نئو پاریس بود! بسیار زیبا و با جزییات بود اما در بازی اصلا آن طور که باید از ظرفیت های آن استفاده نمیشود.
عالییییییییی بود. مرسی. البته ۶ هم زیادشه.
طراحی افتضاهح دشمن ها و گیم پلی. بخش سکو بازی فوق قدیمی و مسخره که من چیزی جز توهین به شعور مخاطب نمیدونم. شخصیت پردازی بد و کلی باگ و ایراد ….. تنها بخشی از مشکلات این فاجعه است. که حتی موسیقی بی نظیر و بخش خوب ورود به خاطراتم این لکه ننگ کپکامو حتی کمرنگ هم نمیکنه. به امید بازی های بهتر
ممنون بابت نقد خوبت مسعود عزیز.
درمورد این که مرا به خاطر بسپار بازی متوسطی هست باهات موافقم.ولی از اون بازی هایی هست که می تونه حد اقل برای یک بار بازی باز رو با خودش همراه کنه.
واقعا برای کپ کام متاسفم! این سیاست هاش و تصمیماتش واقعا ابتدایی و در یک کلام مسخرست! شرکتی مثل اسکور انیکس میآد و یه بازی ای مثل اسلیپینگ داگز رو Revive می کنه بعد این کپ کام چنین بازی ای رو! الان فقط یه مانستر هانتر و استریت فایتر هستند که موفق ظاهر می شن مگر نه سایر IP ها. …
تو زمانه ای که ناشزان زو سازندگانی سرمایه گذاری می کنن که سابقه ساخت یه بازی با متای بالای ۸۰ دارن کپ کام میآد و در این شزایط حساس روی یه استودیو تازه ساخت و بی سابقه و یه ای پی جدید آخر نسلی سر مایه گذاری می کنه! lol به تفکزات این شزکت!
فعلا کپ کام جون به استاد اونو فرمان ساخت یه استریت فایتر بده تا بیشتز از این خراب نکردی و دز کنارش نیم نگاهی هم به انیموشا بنداز! پلیز هز چه سریعتر!
راجب این بازی هم بگم اصلا سراغش نرفتم و نمیرم! تشکز بابت نقد
همین اسکور ئنیکس شما نام بردید بد نیست قبل از انتشار دوئوز ایکس یه نگاه ای بهش بندازید . خب کپ کم هم با نسل نتونست خو بگیر ولی معلوم نسل بعد حرف زیاد برای گفتن داره ولی به هر حال مرا بخاطر بسپار یا همون ری ممبر می بدم ظاهر نشد .
همین اسکوئر انیکس اکثر بازی های که تا الان بیرون داده موفق بودن.چه زمانی که اسکوئر سافت بود.چه زمانی که با انیکس ترکیب شد.و چه زمانی که ایدوس رو خریداری کرد
بردار هر کی ندون بنده می دونم چه شرکت بزرگی ولی باید صبر کرد دید کپ کم هم در نسل بعد دوباره رشد خواهد کرد و این نوید بازی های بهتر می ده
کپ کام تا زمانی که بازیسازای بزرگش رو از دست داد افول کرد.اشتباهی که اسکوئر هم تا حدودی انجام داد.ولی اسکوئر به شدت کپکام این اشتباه رو نکرد
دقیقا سفیروس جان…
اسکوئر تونست خوب خودشو جمع و جور کنه و از افت نجات پیدا کنه.
البته در اینکه در یک بازه ی زمانی کمی افت کرد شکی نیست ولی اینکه تونست خودشو برگردونه،خودش خیلی خوبه
ولی کپکام هنوز نتونسته به اونصورت خودشو نجات بده و هنوز در اشتباهات و افتش به سر میبره.
هرچند که شاید بعضیا بگن کپکام اونقدرا هم افت نکرده و مرا به خاطر بسپار یه بازیه که ناشرش فقط کپکامه.ولی نکتش اینجاست که کپکامی که ما میشناختیم هیچوقت اینجوری نبود.حتی اگه خودش بازیرو نمیساخت.همیشه بازیاش از متوسط بالاتر بود.
ولی تازگیا اگر هم خوب دربیا،بازم با کمی شک طرفه.
هرچند که این افت به نظره من خیلی زیاد نیست،ولی برای کپکام با اون سابقه ی درخشانش،کمم نیست
آخه کمپانی که بخواد یه نسل گند بالا بیاره دیگه چی ازش میمونه؟!دعا کنید کپ کام به عاقبت thq دچار نشه…رشد پیشکش…
دچار نمیشه…
فقط یکمی زمان میبره تا دوباره برگرده.
ولی وقتی برگشت،اونموقس که دیدن داره…
و امیدوارم که این دیدن خیلی دور نباشه
خوبه که به یک ! استودیو تازه ساخت و بی سابقه و یه ای پی جدید مثل ……………
بها میده !
حداقل یک عنوان را تبدیل به شیر دوشی نمیکنه
دقیقا
اون قسمت آخر رو خیلی موافقم
گرافیکش آنچنان هم چشمگیر نبود
کلا من ک خوشم نیومد
(نظر شخصی)
_____________________
SONY make.believe