نقد بازی «گرید ۲»؛ سرعت جنون
سرعت جنون
«گرید ۲» بازی خوبی است؛ ولی یادمان نرود فوق العاده نیست.
«کدمسترز» در ساخت بازی های مسابقه ای ید طولایی دارد. از «گرید» و f1 گرفته تا «درت»، این سازنده توانسته بهترین تجربه های رانندگی را در اختیار بازی کننده قرار دهد.
بعضی مواقع تلاش آن ها برای ساخت بهترین بازی باعث شده سایر بازی های شبیه سازی رانندگی تحت تاثیر بازی های این شرکت قرار بگیرند.
قبل از هرچیز بگذارید روشن کنم که من تا به حال گرید ۱ را بازی نکرده ام. از چند و چون آگاه بودم ولی هیچگاه بازیش نکردم. اما آنچه که در گرید۲ پیدا کردم این است که این یک بازی مسابقه ای است که شاید جزییات و حواشی گرن توریسمو یا فورتزا را نداشته باشد، ولی کیفیت و قدرت زیادی را در یک بسته ی کوچک جای داده است.
حس ناب رانندگی
باید بگویم که گرید ۲ در بخش های مربوط به رانندگی کاملا درست و خوب عمل می کند. شما نسبت به رانندگی یک احساس واقعی خواهید داشت، این خصیصه را هنگام پیچیدن بیشتر متوجه می شوید. این بازی یک ترکیب عالی از دریفت های خیابانی و مسابقه های حرفه ای و پیشرفته است، که از آغاز اولین مسابقه کاملا مشهود است. ترکیب بی نظیر این دو مشخصه، کمی حالت آرکید را نیز به بازی اضافه می کند، به طوری که حتی کسانی که اولین بار نیز به بازی می پردازند در آن مشکل خاصی نخواهند داشت. البته یادتان باشد، این به معنی راحتی کار نخواهد بود، شما بارها و بارها تصادف کرده و ماشینتان را درب و داغان خواهید کرد، اما این سختی به شکلی نیست که مانند f1 به شدت توانایی های شما را به چالش بکشد. در بیانی ساده، شما با خوشحالی وارد بازی می شوید و از آن لذت خواهید برد، هر چند گاهی اوقات به چالش کشیده می شوید. آیا کسی با این شکل از گیم پلی مشکلی دارد؟
همانگونه که متوجه شده اید، کنترل کردن بازی کاملا آسان و قابل درک است که این امر بازی کردن را نیز آسانتر می کند. شما از r2 برای گاز دادن، l2 برای ترمز کردن(پشت هم فشردن l2 در سرپیچ ها باعث می شود ماشین شما دریفت کند)استفاده خواهید کرد. با زمان بندی درست دریفت(با استفاده از آنالوگ ها) شما به راحتی می توانید بسیاری از راننده های دیگر را جا بگذارید. عملکرد هر ماشین در سر پیچ ها با هر ماشین دیگری متفاوت است. بازی با یک فورد موستانگ شروع می شود(مدل استیو مک کویین از شرکت بولیت)که با سنگینی خاصی حرکت می کند و کنترلش آسان است، اتومبیل بعدی که می گیرید یک نیسان است که پایداری موستانگ را ندارد، ولی وزن کمتری دارد!با استفاده از هر اتومبیلی، کنترل های بازی فرقی نمی کند ولی تفاوت بین اتومبیل ها برای چالش برانگیز کردن بازی کافی است. شما با چنین حالتی قبلا در بازیهای دیگر برخورد کرده اید، این عنوان نیز کنترل های کمتر و اتومبیل های بیشتری را برای تنوع در بازی قرار داده است، بدون این که بازی کننده سر در گم شود.
با جلو رفتن در بازی، تنوع مسیر ها هم بیشتر می شود اما انتظار چیزی مثل فورتزا را نداشته باشید. از مناطق کوهستانی کالیفرنیا گرفته تا محله های فقیر نشین شیکاگو و میامی…(باز هم تاکید می کنم این تنوع مثل فورتزا نیست، ولی به قدری هست که از آن لذت ببرید.)
مسیر زنده
شما همچنین چند رانندگی در شب را نیز تجربه خواهید کرد، که به نوعی شما را به زحمت می اندازد و خصیصه ی جالبی به نام «مسیر زنده» دارد. جذابیت این حالت در این است که مسیر بازی به شکلی پویا تغییر شکل می دهد. این به این معنی نیست که مثلا ناگهان جلوی شما یک پل سبز شود، بلکه وقتی در حال رانندگی هستید، بازی به طور خودکار پیچ های جدیدی را به مسیر اضافه خواهد کرد که شما باید خود را با آن ها در لحظه وفق دهید. شما انتظار چنین تغییراتی را ندارید و شاهد اتفاق افتادن آن ها هم نخواهید بود. این کمی بازی را سخت و مشکل میکند و باعث می شود بعضی از گیمر ها بیشتر به خودشان فشار بیاورند، اما جالب است!جدا از خاصیت مسیر زنده، تغییر مسابقه ها به لطف وجود مدل های گوناگون در بازی مشهود است، گرید ۲ در این زمینه موفق بوده و حالت های مختلفی را برای مسابقه دادن در اختیارتان می گذارد. حالت هایی مثل پایداری، حذف و یا حالت حمله ی زمانی!
روش ها زیادی برای بازی کردن وجود دارد و به دلیل زمان کوتاه هر مسابقه در بازی شما به تجربه کردن همه ی آن ها علاقه نشان خواهید داد. هر کسی نظر خود را دارد ولی ما حتی در بازی های بزرگ نیز شاهد حالت های خسته کننده و طولانی بوده ایم. یک بازی با مدت زمان مسابقه ای کمتر مثل گرید۲، در حالت هایی مثل حمله ی زمانی خوب عمل میکند، در حالی که وقتی همین حالت را در گرن توریسمو بازی میکردم خوابم می برد!
جنونی به نام امتیاز
گرید ۲ در بخش داستان نیز خوب عمل کرده و با خط داستانی اش توانسته مسابقه ها را به خوبی به هم مرتبط کند. در آغاز شما به عنوان یک مسابقه دهنده ی ناشناس کار خود را شروع می کنید و پس از اولین مسابقه «پاتریک کالاهان» شما را استخدام می کند و شخصیت اول بازی که شما باشید را وارد سری مسابقه های جهانی می کند. هر چقدر که در این سری مسابقه ها بهتر عمل کنید، اتومبیل های بهتر و جوایز بهتری نیز دریافت می کنید. مزیت داستان بازی این است که بازی کننده را تشویق به عملکرد بهتر می کند.
انگیزه ی اصلی از امتیازی است که پایان هر مسابقه به بازیباز اختصاص داده می شود. حتی اگر مقام پنجم را نیز در یک مسابقه بدست آورید، هنوز هم تعدادی طرفدار به جمع طرفداران شما اضافه خواهند شد. هر چه عملکرد بهتری در مسابقه ها داشته باشید و هرچقدر هیجان انگیز تر مسابقه دهید هوادارن بیشتری پیدا خواهید کرد که به معنی امتیاز بیشتری نیز خواهد بود. این امتیاز مانند خون برای ادامه ی حیات در گرید ۲ است چرا که با امتیاز بالاتر فرصت های بیشرتی در اختیار گیمر قرار خواهد گرفت. بنابراین این خود انگیزه ی دیگری برای گیمر ایجاد خواهد کرد که مسیر ها را چندین بار بازی کرده و در آن ها به موفقیت برسد. البته شاید این خود بر خسته کننده بودن بازی اضافه کند.
گله ی اصلی من از این بازی خیلی ساده است! این ریسینگ شبیه ریسینگ های بزرگ نیست. همه چیز آنقدر سریع اتفاق می افتد که حس کوچک بودن بازی القا می شود. این بازی آن فضای باز و آزادی عملی که بازی هایی مثل f1 دارند را ندارد. برای مثال شما در انتخاب مسیر ها محدودیت دارید و این واضح است. حتی با وجود این که بعضی اوقات مسیر ها را باید برعکس مسابقه دهید بازهم خیلی هایشان تکراری هستند. مسیر های میامی تفاوت چندانی با مسیر های شیکاگو ندارند. پیچ ها یکجور به نظر می آیند، خیابان ها یک شکلند، کلا همه چیز آشناست، حتی با وجود این که شاید سناریوی بازی عوض شده باشد. شاید باید خلاقیت و تنوع بیشتری در مسیرها به کار گرفته می شد به شکلی که هر مسیر متمایز از دیگری باشد. من معتقدم این دلیل اهمیت و نقش پررنگ «مسیر زنده» است چرا که این حالت توانسته تا حدودی این نقیصه را جبران کرده و مسیر ها را زنده نگه دارد ولی با این حال این برای بازی ای مثل گرید ۲ کافی نیست و حس تکرار همچنان در آن وجود دارد. این حس تکرار خود باعث کوچک تلقی شدن جهان بازی می شود.
قدرت تخریب پذیری بالا
با کنار گذاشتن این ایراد، یکی از تاثیر گذار ترین بخش های بازی ویژگی های بصری آن است، مخصوصا ماشین ها و قدرت تخریب پذیری آنها!
بدنه های اتومبیل ها عالی طراحی شده اند. دوست ندارم خیلی درباره ی اسپانسر ها و لوگوهای اتومبیل ها صحبت کنم(چرا که بسیار بد کار شده اند و زیبایی اتومبیل ها را کاهش می دهند)اما بازتاب های بدنه ها، سایه ها و حرکت اتومبیل ها در مسیر ها فوق العاده زیبا و دلنشین است. تاثیرات محیط و گرد و غبار روی اتومبیل ها طی مسابقه ها قابل لمس و دیدن است. این شامل دود ناشی از چرخ ها، دود ناشی از موتور ضربه دیده ی اتومبیل و ذرات خاکی که به هوا پرتاب می شوند است. اتومبیل ها و محیط جزییاب بالایی دارند که گاهی اوقات دوست دارید دوباره ریپلی کرده و آن ها را تماشا کنید. البته انتظار دیگری هم از کدمسترز نبود.
حالا که دارید از زیبایی های بازی لذت می برید، بهتراست حواستان به جاده باشد تا با دیوار روبرویتان شاخ به شاخ نشوید! حتما می پرسید چرا؟ بگذارید توضیح بدهم.
وقتی با موستانگ خود به دل یک دیوار بزنید، قیافه ی اتومبیل کلا عوض می شود. ممکن است یک گودی عمیق در قسمتی از اتومبیلتان ایجاد شود یا حتی باعث تغییر شکل چرختان شود. در بیشتر بازی های مسابقه ای این بدین معنی است که اتومبیل شما فقط زشت خواهد بود اما در گرید ۲ این بدین معنی است که رانندگی با چنین اتومبیل زشتی، سخت خواهد بود! برای مثال، من نتوانستم سر یکی از پیچ ها در یک مسابقه به خوبی دریفت کنم، که باعث شد اتومبیلم از طرف راست به شدت با گارد کنار جاده برخورد کند و چرخم آسیب ببیند. من می توانستم از یک فلشبک استفاده کنم و به عقب برگردم (یعنی زمان را در بازی به عقب برگردانم و دوباره بپیچم)اما از آنجا که مسابقه تقریبا رو به اتمام بود تصمیم گرفتم با همان وضع ادامه دهم. شاید فکر کنید که منظورم این است که کمی آسیب دیدگی در بدنه اتومبیلتان کار را سخت نخواهد کرد؟ نه خیر! تا پایان مسابقه کارم این بود که با موستانگی که به طرف راست کشیده می شد مبارزه کنم. البته با این که خودم را برای استفاده نکردن از فلشبکم سرزنش می کردم(که البته تعداد آنها هم محدود است)از این که با چنین آسیبی حالت جدیدی راتجربه می کردم لذت می بردم، چرا که این تنوع بیشتری به بازی های مسابقه ای می بخشد.
ارزش حقیقی گرید ۲ در آن است که بازی کننده ها را با تجربه ای سریع و جالب در بازی های مسابقه ای آشنا می کند، بدون این که آن ها نیاز به حرفه ای شدن داشته باشند. این بازی مسابقه دادن را با جذابیت تمام ارائه می کند و کاری که بازی های بزرگ با هزینه های سرسام آورشان می خواهند انجام بدهند را در دنیایی کوچک اجرا میکند.
من یک بازی کوچک، کوتاه و محدود را که جذاب باشد به سایرین ترجیح می دهم.
۷/۱۰
پلتفرم تست: ایکس باکس ۳۶۰
نویسنده: فرهاد هوتن
(Mikaelson)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
خوب اگر لایسنس شرکت هایی مثل لامبورگینی و پورشه و فراری(این یکم زیاده)و تویوتا میذاشتن باعث خیلی خوب میشد اما این بازی یه جورایی مثل فورتزا افق عمل کرده و سعی کرده ویژگی های شبیه ساز رو با ارکید قاطی کنه و یه بازی ناب بده بیرون که واقعا خوب شده. البته در مورد تخریب پذیری هم خوب کار شده و وقتی که چرخ ماشین میترکه دیگه باید اشهد خودتو بخونی ولی درکل بازی خوبی بود
در ضمن دست نویسنده هم درد نکنه
من فقط فراری رو تو یه بازی دیدم.اونم چیزی نیست جز test drive unlimited 2 .البته اگه دقت کنی میبینی که تو هر بازیی که لامبورگینی هست فراری نیست و بر عکس. B-)
حالا مثلاٌ تو همین بازی لامبورگینی نیست.(tdu2)
سلام. من این بازی رو انجام دادم ولی توی کلاس T4 گیر کردم دیگه. نقد به نکته های خوبی اشاره کرد و یکی از نقطه های قوت این بازی همون تخریب پذیری تعاملی ماشین ها بود. همین که واقعا روی ماشین تاثر منفی میذاره، مثل تاثیر رو موتور، جعبه دنده، تایر و یا حتی ترکیدن لاستیک خودش کلی گیم پلی رو هیجانی تر میکنه. مکانیزم فلش بک ها هم واقعا عالی بود. جلوه بصری عنوان های codemasters همیشه عالیه، توی همین نسخه افکتهایی مثل دود چرخ ها واقعا طبیعی کار شده بود بطوری که تو یه محیط شلوغ که همه دارن دریفت میکنن و یا خودت میچرخی محدوده دیدت خیلی کم میشه. روی جزئیات خیلی عالی کار شده بود، توی همین کلاس T4 یه مکلارن بود که من همش میخوردم به در و دیوار باهاش و انقد این ماشین اجزائش از هم جدا میشد که آخر طول ماشین نصف شد! اگزوز ها همه معلوم بودن :))
تنها ایرادی که من میتونم بگیرم به این بازی اینه که سختی سطح T4 واقعا بالاست. سرعت ماشین ها بالاست و خود ماشین ها هم قدرت بدنی ندارن، من فکر میکنم این قسمت از بازی رو طوری درست کردن که انگار فقط خود NPC ها میتونن بازی رو انجام بدن. و اینکه یک قانون کلی توی GRID تعریف شده که بشرح زیره:
“اگر شما سعی کنید با ماشین خود به کسی ضربه بزنید، خودتان ضربه میخورید، و اگر کسی به شما ضربه بزند، مسلما باز هم شما ضربه میخورید!”
من تا حالا نزدیک ۳. ۴ بار این قاونو نقض کردم. ضربه زدن لم داره. اره اگه همین جوری بزنی به طرف خودت سرو ته میشی. ولی اگه روشو پیدا کنی ( که توضیح دادنی نیست) تو دوئل ها فوق العاده بهت حال میده. میشه یه مسابقه تک نفره :-D
چرا…میشه یه جوری توضیح داد :-? :sad: :(( :((
باید آروم بری پشت یه ماشین یههههههههههو بگی پخخخخخخخخخخ.اونوقت ماشین حریف میره تو دیوار. :))
:-D اگه یه تخت سنگ . چه میدونم مانعی. تابلویی. هرچی بود. باید گازو بگیری بری بقلش. شتلق بکوبی بهش. بعد بای بای. البته به دلیل هوش مصنوعی خوب. ممکنه روش جواب نده. و روش های دیگری رو امتحان کرد
نه…حالا جدا از شوخی میشه آروم رفت پشت یه ماشین و بعد آروم زد گوشه ی صندوق عقبش و یکم به صندوق عقب فشار وارد کنی و هلش بدی.اون وقت می بینی که ماشین طرف ۱۸۰ درجه به دور خودش میچرخه و درگه هیچ طوری نمیتونه جمع و جورش کنه.در کل منهدم میشه.
درگه=دیگه
دقیقا این منحرفش میکنه. ولی من میخوام کلا از مسابقات حذف شه :-D
آقا دیگه چه خبره همینم که فقط میتونیم منحرفش کنیم از سرمون زیاده. /:)
من بیشتر از ۳ یا ۴ بار هم منحرف کردم از مسیر ولی با ماشین هایی که سرعتشون پایین تر بوده و قدرت بدنی بالایی داشتن مثل اون chevrolet camaro فدیمیه. سطحت که عوض میشه سرعت انقدر بالاست که هرجور میزنی خودت فر میخوری.
فرها جان دوباره ممنون.
(اول این خبر یه سوال پرسیدم مثله اینکه تایید نشده , یعنی سوالم مورد داشت؟؟)
ایول.بهترین نمره ی ممکن رو دادی
فرهاد جان یکمی کم لطفی کردی.لیاقت ۸/۵ رو داشت بخدا.یه همچین بازی باید با خودش و هم سطح خودش مقایسه بشه.نه اینکه با انحصاری کنسولها ! ! ! ۸ -O
نقدت رو دوست داشتم .
الان دارم بازی میکنم.خیلی لذت بخشه.فقط حیف که دوربین داخل کابین رو حذف کردن . :-|
البته بنده کنسول ندارم.ولی کنسول دارها رو دوست دارم! B-)
ممنون :X
دوربین تو اتلق ماشین بیشتر جنبه تبلیقاتی داشت :-? :-?
بهتر حذف شد
برادر الان مشکل این بازی اینه که دوربین تو ماشین نداره
چون اگه داشته میتونستی اسمش رو بذاری شبیه ساز
ولی الان بین آرکید و شبیه ساز گیر کرده و مشکلش همینه
تکلیفت با خودت معلوم نیست
چی میگی شما؟
مگه من مشکلم سر آرکید یا شبیه ساز بودن این بازیه؟
الان من گفتم نداشتن دوربین داخل کابین مشکل این بازیه؟؟؟
الان شما نویسنده ی این نقدی؟شما فرهاد هوتن هستی؟سرت تو کار خودت باشه دوست عزیز.
ای بابا
تبلیغات؟!؟
یعنی تبلیغ فرمون یا چیز دیگه میشد؟ ۸-O
من دارم بازیش میکنم بد نیست
واقعا قشنگه تازه میگی بد نیست داداش گلم
میدونی برای چی میگم بد نیست چون فرمان رو نشون نمیده
ای گفتی
تشکر نقد خوبی بود .
من اول دیفیکالتی بازی رو گذاشتم رو Very hard خیلی سخت شد اصلا نتونستم بازی کنم الان آوردمش رو مدیوم .
ممنون.دلم لک زاده واسه ماشین سواری و ریسینگ
ممنون نقد خوبی بود.من همین امروز این بازی رو نصب کردم خیلی جالبه!
فرهاد جان ممنون…
ولی یه سوال شما خودتون با X360 بازی رو تست کردین؟
گفته که آره دیگه…
ممنون فرهاد خان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بله داداش رو ۳۶۰ بازی کردم!