اولین نگاه به Tearaway; بزرگ سیاره کاغذی
بزرگ سیاره کاغذی
لذت کاغذ بازی با صفحه ی خاک گرفته ی ویتا
Tearaway عنوانی است که در گیمزکام سال گذشته میلادی در کنفرانس رسمی سونی معرفی شد و مسئولین استودیوی Media Molecule وظیفه ی ساخت آن را بر عهده گرفتند.این بازی یکی از انحصاری های مهم پلی استیشن ویتا محسوب می شد و می شود.با اعلام این که سازنده بازی, سازنده بازی بزرگ Little Big Planet است محبوبیت Tearaway دو چندان شد.به گفته ی مسئولین استودیوی مدیا مولکول ایده ی ساخت این بازی از پوسترهای چسبانده شده ی PaperCraft در کنار دفتر این استودیو گرفته شده است.
داستان بازی به این شکل است که یک پیام رسان در ماموریتی که در پیش گرفته نامه ای را به بازیکن می رساند و داستان آغاز می شود.در ابتدای بازی نیز بازیکن می تواند کرکتر خود را برای بازی مشخص کند, مرد یا زن.کرکتر مرد ما به گفته ی مدیا مولکول لوتا نام دارد و کرکتر زن نیز آتوی.به جرئت می توان گفت اگر پروژه ی ساخت این بازی به دست یک استودیوی دیگر سونی می افتاد نتیجه از زمین تا آسمان متفاوت می شد.استودیوی مدیا مولکول بارها در سری LBP موفقیت های زیادی را به جا گذاشته است.
قصد بازی کردن Tearaway را دارید, می خواهید آن را درک کنید, بر روی لبه ی دنیاهای کاغذی زندگی را آغاز کنید, هر نامه رسانی که در حال فرار کردن می بینید را می خواهید از بالا به پایین بکشید و از آن برای ساخت پل یا ساختمان استفاده کنید.ناراحت می شوید, عصبی می شوید و انگشتانتان تاچ پد پشتی ویتا را حس می کنند و کاغذ های روی صفحه کنسول پاره پاره می شوند.آن چیزی که از گیم پلی می دانیم مربوط به همان نامه رسان است.کسی که در Gibbet Hill پناه گرفته و دقیقا همان نقطه ی مقصد شماست!
این بازی از همان اول تکلیف مشخصی داشت.یک پلتفرمر/ سوم شخص ماجراجویی که صفحه ی خاک خورده ی ویتا تا کنون به خود ندیده است.به جرئت می توان گفت که استفاده ای که از تاچ پد پشتی ویتا در این بازی انجام خواهد گرفت بیشتر از استفاده ی هر انحصاری این کنسول در سال های اخیر است.نمونه ای از گیم پلی را در گیمزکام سال گذشته دیدیم.بازیکن با گوزنی برخورد می کند که یک پوسته ی جدید نیاز دارد.بازیکن می تواند با کمک دوربین ویتا از جهات مختلف دنیای کاغدی بازی عکس بگیرد تا بتواند لباس جدیدی برای گوزن درست کند.در نمایش بعدی بازی نیز مدیا مولکول چگونگی کاربرد تاچ پد جلویی ویتا را به بازیکنان نشان داد که نشان می داد از این صفحه برای مبارزه با دشمنان و ساخت و ساز استفاده می گیرد.در قسمتی دیگر از این تریلر هم چنین دیدیم که چگونه قهرمان کوچک ما قادر به پاره کردن کاغذ ها است تا او را به هدف هایش نزدیک کنند.
حواس پرتی های بی پایان وجود دارد. رکس (کارگردان بازی) نشان می دهد که نامه رسان با استفاده از دوربین خود را به اشیاء رنگی در Paperworld می رساند که به مانند یک مغز عمل می کند و به نوعی ایده ی اصلی بازی که از PaperCraft گرفته شده را می توان در این قسمت دید.هم چنین می توان تصاویری را که بازیکن می گیرد را در شبکه ی پلی استیشن (PSN) به اشتراک گذاشت.در حالی که Crawl در حال بازی کردن با تصاویر است, Reddy متوجه می شود که تیم جزو ورودی ویتا نبوده است.
متنی که در پاراگراف بالا بخشی از سخنان رکس بود.بقیه ی مصاحبه ی وی را این جا بخوانید:
“وقتی که داشتیم بر روی ایده ی اولیه بازی کار می کردیم, هدفمان ساخت ماجراجویی هایی بود که در هیچ بازی دیگری نمونه اش قابل دیدن نیست.هم چنین طی صحبت هایی که با مدیران سونی داشتیم قرار بر این شد که Tearaway بتواند حداکثر استافده از امکانات ویتا را ببرد و تاچ پد پشتی نیز به همین دلیل تا این حد در بازی مهم و دارای کارائی است.هدف ما ساخت یک پلتفرمر سه بعدی کم یاب بود نه چیز دیگر.دلیل اصلی کاهش فروش ویتا نبود بازی های AAA برای این کنسول است که بتوانند از امکاناتش به خوبی استفاده کنند.ژیروسکوپ, دو تاچ پد و بسیاری از امکانات ویتا را در حال حاضر هیچ کنسول دیگری ندارد ولی متاسفانه سازندگان از این امکانات به خوبی استفاده نمی کنند.همواره سعیمان بر این موضوع بوده که بتوانیم کنترل شخصیت را در بازی به گونه ای پردازش کنیم که بازیکن احساس کمبود نکند.”
در حال حاضر با توجه به نمایش های اولیه بازی و ایده ی نو و سازنده ی بازی تنها چیری که می توان در وصف این بازی گفت یک بازی AAA خوب و حتی شاید بهترین بازی ویتا در سال ۲۰۱۳ است.امیدواریم این بازی بتواند مانند گردبادی خاک صفحه ی ویتا را هم با خودش پاک کند.تاریخ عرضه ی این بازی در آذرماه سال جاری و در انحصار پلی استیشن ویتا تعیین شده است.
نویسنده و مترجم: مسعود تیموری
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
دقت نمیکنن که تازه کنسولای دستی به درد این بازی نمیخورن
ویتا نیازمند این جور بازی هاست نه بازی هایی مثل اساسین……کنسول های دستی باید مفرح و بسیار فان باش وگر نه با کنسول های خانگی فرقی ندارن.
media molecule واقعا شرکت خلاق و دوست داشتنی ای هست . اطلاعات منتشر شده از این عنوان هم عالیست . امیدوارم ویتا با این بازی یک تکانی به وضعیتش بدهد
بازی فان و جالبی به نظر میاد
مدیا مولکول ضلع سوم مثلث اصلی فرست پارتی های سونی هست! :X
خداییش ایده هایی که در این بازی و دیگر ابر شاهکارشون بزرگ سیاره ی کوچک بوده حیرت انگیزه!
شک نکنید با یه بازی با متای بالای ۹۰ طرفیم!
ایده و خلاقیت و نو آوری وخاص بودن از سر و روی این بازی می بازه!
هورا بالاخره یه بازی برای ویتای خاک خورده ی خستهه.دوستت دارم مدیامولکول :X
موفق میشه.مطمعنم
این بازی جالبی به نظر میاد
فکر کنم ویتا با این بازی یه جون تازه ای بگیره
این بازی ای هست که ویتا واقعا بهش احتیاج داره!نه امثال اس اس این و cod و . . .
یک انحصاری ناب
مدیا مولکول = خلاقیت
انصافا هر دفعه که یه چیزی در رابطه با این بازی می خونم دلم می خواد برم ویتا بگیرم
دست شما درد نکنه