موفق ترین از نظر اقتصادی ، سونی یا مایکروسافت

در ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ , 16:11:54

موفق ترین از نظر اقتصادی ، سونی یا مایکروسافت

نسل هشتم شروع شده است ، همه شما کم وبیش با کنسول های نسل هشتمی آشنا شده اید . همه دیگر می دانید که Xbox One و PlayStation 4 خیلی سریع در دل باری کننده ها جا خوش کرده اند .

تقریبا همه شما خواننده ها با میزان فروش این دو کنسول و تفاوت های سخت افزاری و نرم افزاری آن ها آگاهی دارید و ازابتدا هم واضح بود که به هیچ وجه این دو کنسول شرایط مساوی و یکسانی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری نخواهند داشت و هرکدام سعی و تلاش خواهد کرد که از دیگری پیشی بگیرد .

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که سازندگان این کنسول ها تا چه اندازه در زمنیه کنسول هایشان وسواس و حساسیت به خرج داده اند . اصولا این کنسول ها با این همه درد سر برای سازندگان انها چه سودی برایشان خواهد داشت؟

وقتی به کنسول های نسل ۷ نگاه می کنیم می بینیم که تا مدت ها این کنسول ها سود اوری برای سازندگانشان نداشته اند و حتی شرکتی مثل سونی نیز بعد از سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که کنسول  PlayStation 3 به سود اوری رسیده است و با فروش هر عدد کنسول از این تاریخ مقداری سود از فروش کنسول برای کمپانی حاصل خواهد شد .

مایکروسافت نیز در زمینه Xbox 360 چنین وضعی داشت و برای انها به مراتب سخت تر و دشوار تر بود چرا که انها تا سال ۲۰۱۰ بجز برد اصلی کنسول خود دو برد اصلی جدید با کیت های فالکون و جاسپر نیز تولید کردند تا مشکلات کنسولشان بهبود بیابد.

حالا که نسل هشتم شروع شده است کمپانی های مایکروسافت و سونی کنسول های جدید خود را عرضه کدند و از همان ابتدا نشان دادند که دیگر دنبال سخت افزار های پر زرق برق گذشته نیستند و با انتخاب کمپانی AMD نشان دادند که هر دو کمپانی در صدد کاهش قیمت تمام شده محصولا خود هستند ! کمپانی AMD هموراه سعی کرده است که بهترین محصولات را با کمترین هزینه ها وارد بازار کند .

مایکروسافت و سونی کنسول های خود را معرفی کردند . کنسول Xbox One با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه شد و کنسول PS4 با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شد .

هر دو کمپانی نسبت به کنسول های نسل قبلی خود کنسول های ارزان تر و بهتری را روانه بازار کرده اند .

 اگرچه هزینه تولید کنسول جدید مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان، کمتر از هزینه تولید نسل قبلی کنسول بازی این شرکت یعنی ایکس باکس ۳۶۰ است، اما این هزینه، همچنان بیشتر از هزینه تمام شده ساخت پلی استیشن ۴ است.

۱۰۰ دلار اضافه برای خیلی از خریدار ها به معنی عدم تمایل و گرایش به سمت PS4 است و در آینده نیز ممکن است تعداد زیادی از خریداران به خاطر این ۱۰۰ دلار اضافه به سمت کنسول سونی بروند .

اما تا به حال فکر کرده اید که هزینه ساخت این دو کنسول برای هر کمپانی چقدر تمام شده است ؟

در واقع هر روز شاهد ارائه آمار هایی از سوی سونی در مورد تعداد فروش کنسول خود هستیم و بعد از ارائه امار ها توسط سونی نیز مایکروسافت آمار های فروش کنسول خود را ارائه می دهد . در این بین سونی همیشه از شور و هیجان بیشتری از ارائه امار های خود استفاده میکند ولی در عمل مایکروسافت زیاد به این امار ها توجه ندارد گویی که از اصلا نگران فروش بالای کنسول PS4 نیست .

همین خون سردی مایکروسافت و اشتیاق سونی ، من( نویسنده ) را به تعجب واداشت که چرا این دو کمپانی رفتار های متناقضی از خود در مورد آمار ها نشان می دهند و گویا اصلا مایکروسافت نگران فروش بالای ۱ میلیون نسخه ای کنسول PS4 نسبت به کنسول خود نیست .

به همین دلیل کمی امار را ریز کردم

 کنسول PS4 در ۵۳ کشور در دسترس است و کنسول Xbox One  در ۱۳ کشور در دسترس است . یعنی اینکه با توجه به فروش بالای PS4 وقتی به وضعیت جغرافیای فروش نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که این فروش PS4  چندان هم بالا نیست و در واقع کم هم هست و باید فروش بیشتر از این حرف ها باشد .

 یعنی اگر شرایط فروش برابر بود از لحاظ جغرافیایی ، می شود گفت که کنسول مایکروسافت از نظر فروش شکست سنگینی خورده است ولی با این ترتیب انتشار اصلا نمی توان همچین نتیجه ای گرفت ! همچنین  اینکه کنسول PS4 هنوز در ژاپن منتشر نشده است .

این می تواند در اینده فروشی بین ۱.۵ الی ۲  میلیون نسخه را به تعداد فروش PS4 اضافه کند ولی با توجه به حجم جغرافیای بالا اگر مایکروسافت برنامه ای برای انتشار کنسول خود به مانند سونی دراین ۵۳ کشور داشته باشد باید گفت  در پایان سال امکان دارد که فروشش حد اقل با سونی برابر خواهد شود  !

 تا به اینجای کار میشود گفت که کفه ترازو کمی به سمت سونی سنگینی می کند ولی از این میزان فروش بیشتر چه مقدار سود عاید سازندگان می شود ؟

 این سوال باعث شده که به ریز قیمت ها و هزینه هه ای ساخت و انتشار بازی و حق امتیاز کنسولی نیز توجه کنم و در واقع به ریز جزئیات انتشار کنسول ها بپردازم :

این را باید بگوییم که این هزینه ها به صورت عمده وارد شده است و قطعا خرید این قطعات به صدا جدا و تک تک هزینه بیشتری خواهد داشت ( همان حکایت عمده ببر ارزون تر ببر !)

( این هزینه شامل هزینه های تحقیق و توسعه و پیش هزینه های نمی شود و هزینه ها انها هیچ گاه توسط سازنده ها فاش نمی شود )

اول از همه به سراغ سونی می رویم

در تصویر زیر مشاهده می کنید :

۱.  قیمت قطعات  اصلی و اجزای داخلی کنسول چیزی حدود ۳۴۸ دلار برای سونی خرج برداشته است .

۲. برای کنترلر کنسول ۱۸ دلار هزینه شده است .

۳. دیگر اجزای داخلی باکس شامل نگه دارنده های کنسول  و کابل ها و … حدود ۶ دلار هزینه داشته است .

تا اینجا جمع این مبالغ حدود ۳۷۲ دلار هزینه داشته است . به ازای هر کنسول نیز چیزی جمعا حدود ۹ دلار هزینه کارخانه و نفر ساعت شده است.

( توجه کنید که کارخانه سازنده این کنسول در کشور بزرگ چین قرار دارد که به ازای هر روز کار یک نفر ۱ دلار به او حقوق داده می شود )

یعنی کنسول سونی از ابتدا تا انتها در ساخته شدن ۳۸۱ دلار برای سونی خرج داشته است و با احتساب فروش ۳۹۹ دلاری ان توسط خرده فروش ها  می شود گفت که ۱۸ دار به حساب سونی سود اوری شده است . حال اگر هزینه خرده فروش ها را کم کنید یعنی حداقل سود ۵۰/۵۰ را برای خرده فروش و عمده فروش در نظر بگیرید سود خالص سونی می شود چیزی حدود ۹ دلار به ازای هر کنسول .

 حال کافی است این میزان سود را در فروش کنسول ضرب کنیم . یعنی

۹ * ۴.۲ میلیون  کنسول که چیزی حدود ۳۷.۸ میلیون دلار سود در این چند ماهه جاری .کمپانی سونی از فروش بازی های کنسول نیز مقداری سود به جیب می زند .

هزینه و سود اوری از فروش بازی به صورت کلی در دنیا

( توجه شود که این ارقام به صورت توافقی است و چیزی که در اینجا قرار داده شده است به صورت عرف بین الملل است که از دعوای بین اینفینیتی وارد و اکتیویژن در دست رسانه ها قرار گرفت و ممکن است که قرار داد های ساخت بازی ها در بین هر شرکت و ناشر  به این ترتیب نباشد اما برای رعایت حق هر دو کنسول این شرایط را مساوی در نظر گرفته ایم )

هزینه فروش بازی ۶۰ دلار است که اگر هزینه ساخت انها ( هزینه تیم سازنده از ابتدا تا انتها ی ساخت بازی ) را کم کنید . چیزی حدود ۳۰ دلار از این مقدار کم می شود .

در نهایت ۳۰ دلار می ماند برای ناشرو فروشنده و حق پخش و تبلیغات و بسته بندی و غیره .

از این میزان ۳۰ درصد به جیب  خرده فروش ( همان مغازه دار ) می رود و ۳۰ درصدر به جیب ناشر( کسی که بازی را به تمام نقاط دنیا می فرستد )  میرود و مابقی ۴۰ درصد هم هزینه های بسته بندی و تولید و تبلیغات  و نگه داری سرور های انلاین و هزینه های موتور بازی و حق انتشار کنسول را شامل می شود.

در واقع از هر ۶۰ دلار هم چیزی بین ۱ الی ۲ دلار از هر بازی نیز در صورت مولتی پلتفرم بودن  به عنوان حق امتیاز کنسولی به جیب سازندگان کنسول های می رود . که در اینجا با توجه به حق استفاده از موتور بازی یعنی ۱ دلار حق استفاده از کنسول را نیز ۱ دلار در نظر گرفته ایم .

حال  اگر به عنوان مثال  کمپانی سونی مستقیم در عرضه یک بازی دخالت داشته باشد یا به قول معروف انحصاری باشد  ۳۰ درصد از هزینه های فروش بازیهای خود را به جیب می زند ( در اینجا دیگر حق حساب کنسولی دریافت نمی شود )

تا اینجای کار این امار نشان می دهد که سازندگان کنسول ها از بازی های انحصاری و مولتی پلتفرم به یک اندازه سود می برند و هر چه بیشتر و بهتر بازی بر روی کنسول آنها بفروشد سود بیشتری از انها عاید سازندگان کنسول ها می شود .

حال اگر میزان فروش انحصاری های سونی را در این نسل حساب کنیم :

۱. بازی  Killzone: Shadow Fall حدود ۱.۲۲ میلیون نسخه فروش داشته است که به ازای ۶۰ دلار میشود چیزی حدود ۷۳.۲ میلیون دلار که  نیمی از ان می شود ۳۶.۶ میلیون دلار که ۳۰ درصد سونی می شود ۱۰.۹۸ میلیون دلار سود.

۲. بازی   Knack به عنوان دیگر انحصاری سونی نیز چیزی حدود ۰.۴۸ میلیون نسخه فروش داشته است که به ازای ۶۰ دلار می شود چیزی حدود ۲۸.۸ میلیون دلار که نیمی از ان می شود ۱۴.۴ میلیون دلار که ۳۰ درصد سونی به عنوان ناشر می شود ۴.۳۲ میلیون دلار سود .

 تا به اینجای کار سونی سود خوبی از فروش بازی های انحصاری و کنسول خود داشته است :

۴.۳۲ + ۱۰.۹۸ + ۳۷.۸ = ۵۳.۱ میلیون دلار سود خالص کمپانی سونی در عرض این سه ماهه اخیر  از طریق فروش محصولات و سخت افزارهای سونی

وقتی به تصویر زیر دقت کنیم متوجه میشویم که حدود ۷.۵۸ میلیون نسخه هم دیگر بازی های بر روی کنسول PS4 فروش داشته اند که اگر از این تعداد بازی فروخه شده به صورت خیلی خوشبینانه در نظر بگیریم به ازای هر بازی ۱ دلار به سمت سونی بیاید . می شود چیزی حدود  ۷.۵۸ میلیون دلار سود از طریق حق امتیاز انتشار کنسولی .

میزان فروش بازی های با توجه به این صفحه

سایت VG چارتز که میزان فروش بازیها را قرار داده است ( اگر این سایت بروز و ارقام کامل هم نباشد باز هم فرقی نمی کند چرا که میزان فروش هر دو کنسول از این سایت محاسبه شده است )

۵۳.۱ + ۷.۵۸ = ۶۰.۶۸ میلیون دلار سود تمام  از طریق حق انتشار کنسولی و انتشار بازی و کنسول ها

در کل سونی در این چند ماه ۶۰.۶۸  میلیون دلار از فروش کنسول خود به صورت معمول سود کرده است .

در این سود هزینه های کنفرانس ها و تبلیغات کنسول در نظر گرفته نشده است .

حال نگاهی به میزان سود مایکروسافت بیاندازیم :

ریز قیمت های کنسول Xbox 1 به صورت زیر است .

۱. برای قطعات  و سخت افزار های اصلی  داخلی کنسول ۳۳۲ دلار هزینه شده است .

۲. کنترلر های کنسول هم ۱۵ دلار هزینه داشته اند .

۳. هزینه اداپتور خارجی کنسول ۲۵ دلار است ( در مورد کنسول PS4 این هزینه به عنوان ماژول برق  به صورت داخلی حساب شده است )

۴. هزینه سنسور کینکت ۷۵ دلار است .

۵. هزینه دیگر قطعات داخل جعبه نیز ۱۰ دلار می شود .

 تا به اینجای کار کل هزینه های صرف شده برای کنسول Xbox 1  چیزی حدود ۴۵۷ دلار است .

 در این بین هزینه کارخانه و بخش تولید هم اضافه میشود که حدود ۱۴ دلار برای مایکروسافت خرج داشته است . (کارخانه تولید این کنسول هم در کشور چین واقع شده است و شرایط تولید او  از نظر کارگر ها نیز مانند سونی است )

کل جمع هزینه های یک کنسول برای مایکروسافت ۴۷۱ دلار است و قیمت فروش این کنسول ۴۹۹ دلار دربازار خرده فروشان است .

یعنی تا به اینجای کار  ۲۸ دلار سود به ازای فروش هر کنسول عاید می شود که اگر حق خرده فروش را نیز حساب کنیم و سود ۵۰/۵۰ را برای این کنسول به مانند سونی در نظر بگیریم سود مایکروسافت می شود ۲۸/۲=۱۴ ، یعنی مایکروسافت به ازای فروش هر کنسول باید ۱۴ دلار سود کند .حال مقدار سود از فروش کنسول تا به الان را حساب می کنیم :

۳ میلیون کنسول * ۱۴ = ۴۲ میلیون دلار سود .

تا به اینجای کارگویا مایکروسافت از فروش کنسول خود سود بیشتری کرده است نسبت به سود فروش ۳۷.۸ میلیون دلاری سونی !

حال به سراغ بازی های انحصاری  مایکروسافت می رویم :

۱. بازی انحصاری  Forza Motorsport 5 حدود ۰.۸۶ میلیون نسخه فروخته است که می شود ۵۱.۶ میلیون دلار فروش   که نیمی از ان می شود ۲۵.۸ میلیون دلار که با احتساب ۳۰ مایکروسافت می شود ۷.۷۴ میلیون دلار سود .

۲. بازی انحصاری Dead Rising 3 چیزی حدود ۰.۶۱ میلون نسخه فروخته است که می شود ۳۶.۶ میلیون دلار فروش که نیمی از آن می شود ۱۳.۳ میلیون دلار که ۳۰ مایکروسافت می شود ۳.۹۹ میلیون دلار سود .

۳. بازی انحصاری Ryse حدود ۰.۶ میلیون نسخه فروخته است که می شود ۳۶ میلیون دلار فروش  که نیمی از آن می شود ۱۳ میلیون دلار و ۳۰  درصد مایکروسافت می شود ۳.۹ میلیون دلار سود .

۴. بازی انحصاری Zoo Tycoon (2013) نیز فروشی در حد ۰.۰۶ میلیون نسخه داشته است ۳.۶ میلیون دلار فروش که نمی از ان می شود ۱.۸ میلیون دلار که ۳۰ درصد از ان می شود حدود ۰.۵۴ میلیون دلار سود برای مایکروسافت .

۵.  بازی Fighter Within به عنوان بد ترین انحصاری مایکروسافت هم چیزی حدود ۰.۰۳ میلیون نسخه فروش داشته است که حدود ۱.۸ میلیون دلار درامد داشته و نیمی از ان می شود ۰.۹ میلیون دلار که در امد ۳۰ درصدی مایکروسافت از ان ۰.۲۷ میلیون دالار درامد از این بازی .

تا به اینجای کار مایکروسافت از فروش بازی ها و کنسول نسل هشتمی خود چیزی حدود

۴۲ + ۷.۷۴ + ۳.۹۹ + ۳.۹ + ۰.۵۴ + ۰.۲۷ = ۵۸.۴۴ میلیون دلار سود و در امد داشته است .

حال با هم نگاهی به میزان بازیهای فروخته شده برای کنسول Xbox One می کنیم

 با توجه به لینک زیر چیزی حدود ۴.۹۹ میلیون نسخه از بازی ها نیز برای کنسول مایکروسافت به فروش رفته است که اگر سهم ۱ دلاری مایکروسافت را حساب کنیم می  شود چیزی حدود ۴.۹۹ میلیون دلار درامد مایکروسافت از حق فروش امتیاز انتشار کنسولی .

میزان فروش بازیهای کنسول مایکروسافت با توجه به این صفحه

در نتیحه درامد کل مایکروسافت برابر است با ۴.۹۹ + ۵۸.۴۴ = ۶۳.۶۴ میلیون دلار سود از طریق فروش بازی های و کنسول ها برای مایکروسافت.

در نتیجه باید گفت که در عمل تا به اینجای کار اگر چه شاید فروش کنسولی PS4 بیشتر از Xbox one  باشد اما از لحاظ سود فروش و درامد کلی برای سازندگان کفه ترازو به سمت مایکروسافت سنگینی می کند .

 سوداوری کلی مایکروسافت : ۶۳.۶۴ میلیون دلار

سوداوری کلی سونی : ۶۰.۶۸ میلیون دلار

شاید این اعداد ارقام دلیلی باشد بر سکوت معنا دار مایکروسافت و هیاهوی عجیب سونی در بازار بین المللی !

حال به نظر شما کدام کنسول در عمل سود اوری بهتری برای سازنده خود داشته است ؟

موفق ترین از نظر اقتصادی ، سونی یا مایکروسافت

منابع :

سایت VG چارت برای میزان فروش  کنسول ها

سایت VG چارت فروش بازی ها برای PS4

سایت VG چارت فروش بازی های برای Xbox ONE

سایت IHS برای جزئیات سخت افزاری کنسول

سایت xbitlabs برای جزئیات سخت افزاری و قیمتی کنسول

سایت yahoo برای جغرافیای فروش منطقه کنسول ها


32 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. با سپاس از حسین براتی برای مقاله بی طرفانه ای که آماده کرده.

    جفت شرکت ها سود داشتن . حالا یکی کمتر , اون یکی مقداری بیشتر. نوش جان جفتشون. هر دو زحمت و تلاش بسیاری برای این نسل جدید انجام دادن.

    با بازیهایی هم که در راه هست فروش جفتشون بیشتر هم خواهد.

    ۱۰
  2. مایکروسافت کاملا نگرشی غربی و سرمایه گذاری دارد در حالیکه سونی نگرشی تقریبا شرقی دارد. مایکروسافت بجای درگیر شدن در بازارهای متععد تمرکز خود را ابتدا در بزرگترین و معتبر ترین مارکت دنیا یعنی آمریکا با دارا بودن ۲۱ درصد اقتصاد کل دنیا گذاشت و سپس نگاهی به سایر مارکت های بزرگ و معتبر مصل اروپا و آسیا انداخت ولی سونی همزمان با یک دست چندین هندوانه بلند کرد و در طی عملیات گستره تجاری کنسول خودرا در ۵۳ کشور عرضه نمود ! یعنی ۴ برابر بیشتر از مایکروسافت و در نتیحه این کار فقط فروش کلی خودش را ۱ میلیون نسخه بالاتر برد روی کاغذ ولی در عمل سودهی کمتری نصیبش شد ! سونی با مارکتی به وسعت ۴ برابر سودی معادل ۱.۰۴ واحد کمتر از مایکروسافت داشت! پس به صورت اقتصادی به قضیه نگاه کنیم مایکروسافت با ریلیز کمتر سود بیشتری به دست آورده، برای همین نیازی به جنجال های مطبوعاتی حس نمیکند.
    سونی معتبرترین مارکتش همان ژاپنی است که افراد تعصبی در آن زندگی میکنند و جز محصول ژاپنی دست به محصول دیگری نمیزنند ! ولی در ژاپن کنترل اوضاع کنسولی دست نیتندو است و ژاپن به ناچار بهترین مارکتش همان اروپایی است که مردمش گرایش بیشتری به پلی استیشن نشان میدهند و اروپا خانه سبز سونی محسوب میشود، سونی همواره دوست داشته بازار آمریکا را از دست غول هایش بگیرد و در این زمینه خوب عمل کرده ولی هنوز معتبرترین و پر سود ترین بازار دنیا دردستان سرمایه گذارن و کمپانی های آمریکایی است !
    حال با یک نسبت عرضه و سود آوری سر انگشتی که حساب کنیم متوجه میشویم که علت عطش کمتر مایکروسافت برای عرضه جهانی وان چه بود ! کنسول وان توانسته است بعد از کنسول محبوب ۳DS پر فروش ترین کنسول مهم ترین مارکت دنیا شود واین یعنی یک سود بزرگ و خوشمزه برای کمپانی مایکروسافت
    در زمینه قیمت گذاری هم مایکروسافت با در نظر گرفتن ۲۵ دلار اضافه برای کینکت در مجموع ۱۰۰ دلار بیشتر نسبت به پی اس ۴ فروش بسیار بسیار خوبی کرده و با جذب نیروهای متخصص خوب برای بهتر شدن روند اکو سیستم محصولاتش داره تلاش خوبی میکنه ، مایکروسافت در حال حاضر میخواهد با برند دیگری به نام اپل هم رقابت کند ! برای همین محتوای مالتی مدیای بی نظیری برای محصولاتش و به خصوص وان در نظر گرفته است

    ۱۰
    1. نمیشه گفت کنترل کنسول خانگی در ژاپن دست نینتندو هست
      در ژاپن کنسول دستی نینتندو هست که سروری می کنه
      از روی پیش فروش می تونید متوجه بشید که میزان عطش ژاپنی ها برای PS4 چه قدره
      برای نسل گذشته هم اختلاف فروش کنسول سونی توی اروپا و ژاپن بسیار کم بود
      بازار کنسول های خانگی ژاپن هم بدون شک دست سونی هست
      این نسل مایکروسافت نمی خواست مثل گذشته ریسک بکنه و مدتی ضرر بده تا به سوددهی برسه.می خواست از همون اول سوددهی باشه که به هدفش رسید
      اما سونی قصد همچین کاری رو نداشته.با گذشت زمان و افزایش تولید PS4 مشخص میشه که میزان سوددهی خالص کدوم طرف بیشتره.اگه بتونه به همین شکل نظر همه رو به سمت خودش جلب کنه بعد از ۲ – ۳ سال میزان سوددهیش چند برابر خواهد شد.اما اگه اتفاقی بیوفته و نظر همه از سمت سونی برگرده بدون شک زمین می خوره
      در حالی که این ریسک برای ایکس باکس وجود نداره

      ۱۰
  3. میگم مهندس هزینه کنسول رو محاسبه کردی ولی نفهمیدی علاوه بر هزینه ساخت کنسول سونی مجبوره برای بازاریابی و حمل و نقل کنسول هم هزینه پرداخت کنه. مایکرو هم مجبوره این کار رو بکنه. این از این

    مساله دوم در مورد کشورهایی هست که کنسولها عرضه شدن. به نظر میاد اینم بهانه دست شما و عده ای دیگه شده تا فروش کم وان نسبت به PS4 رو توجیه کنن. سونی هنوز تو بازار ژاپن که خاک خودش هم هست هنوز کنسول عرضه نکرده. علاوه بر این تمام موجودی سونی به فروش رفته . خیلی از سایت ها هم گفتن بعضی از فروشگاه ها هنوز موجودی وان دارن ولی موجودی PS4 شون تموم شده. مطمئن باش اگه سونی کنسول بیشتری ساخته بود تا الان فروش رفته بود. یادت نرفته که تا یه فروشگاه اعلام میکرد که سونی براشون کنسول فرستاده در عرض چند دقیقه تموم میشد. نمونش فروش ۲۷ دقیقه ای تمام موجودی PS4 تو سایت امازون بود که چند وقت پیش اعلام شد.

    علاوه بر اینها مایکروسافت کنسولش رو تو بازارهای اصلیش عرضه کرد.پس توجیهی باقی نمیمونه. مهم اینه که امریکا و انگلستان بازارهای مهم مایکرو بود که سونی این بازارها رو درنوردید. خبرش تو همین هفته منتشر شد.

    در ضمن من معنی این “هیاهوی عجیب” رو نمی فهمم . وقتی یه شرکتی موفقه حق داره که اعلام کنه و با این کارش هم اعتماد و نظر مشتری رو بیشتر میکنه هم نظر سهامداراش رو.

    خوش و موفق باشید.

    اختلاف بعد یه سال دیدنی خواهد بود.

    ۲۴
    1. این هم حرفیه
      نسل قبل که مایکروسافت ۳ میلیون دستگاه بیشتر فروخته بود
      یادتون نیست کرده بود توی بوق و کرنا که آقا ما اینقدر از رقیب بیشتر فروختیم
      از E3 بگیر تا GC و مصاحبه های خبری همه جا اعلام می کرد که ما بیشتر از ۳ میلیون بیشتر از رقیبمون فروختیم.
      این مساله ی بازار رو هم که بالا گفتم.هر دو کنسول به غیر از ژاپن توی بازار های اصلی پخش شده اند و توی بازار های اصلی سونی از مایکروسافت پیشی گرفته…
      و همین که منتظر عرضه ی PS4 توی ژاپن و بالا رفتن ظرفیت تولید PS4 باشید تا اختلاف فاحش معلوم بشه…

      ۰۱
  4. تشکر از شما جناب براتی….
    بعد از مدت ها مقاله ای خوب و کامل دیدم!

    واقیت همین است….سونی در این مدت کم از مایکرو کمتر سود کرده است…البته با عرضهذی کنسول در ژاپن مطمئنن وضع بهتر میگردد و از نظر من سونی در دراز مدت سود بالا تری خواهد داشت!
    باتشکر از شما.

    ۴۲
  5. تشکر از شما
    ولی سود آور ترین قسمت برای هر دو شرکت رو فراموش کردین
    XBLA برای مایکروسافت و PSN سونی
    مطمئنا این چند وقت از طریق این قسمت ها سود های زیادی کرده اند و فکر کنم نتیجه رو کمی تغییر بده…
    در کنار این فکر کنم بهتره هزینه تبلیغات هم محاسبه بشه.مخصوصا برای مراسم لانچ که خیلی ریخت و پاش کردن
    در ضمن از نظر مناطق فروش
    قسمت هایی که سونی عرضه شده بیشتره ولی همه شون بازار های بزرگی نیستن
    شاید از این نظر فقط توی یکی دو کشور با هم فرق داشته باشن
    فروش اصلی توی بازار های بزرگه که به غیر از ژاپن هر دو کنسول توی تمام اونها عرضه شدن

    ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر