خانه » بیوگرافی میزگرد کاربران سایت دنیای بازی با مرد جنجالی این روزها: “فرهود فرمند” × توسط علی فخار در ۱۳۹۰/۰۷/۰۶ , 20:35:24 184 “فرهود فرمند” یکی از قدیمی ترین بازی سازان ایران است. قبل از کوهنورد یک بازی پلتفرمر دیگر ساخته که مربوط به سال ها پیش است. این روزها، این فرد مرد جنجالی صنعت بازی ایران است. البته می توان به جای کلمه ی جنجالی از معترض نیز استفاده کرد. فرهود فرمند با این که تندیس بهترین بازی را در نخستین جشنواره بازی های تهران از آن خود کرد، ولی بازهم از داوری و نتایج آن گله داشت. حتی در آخرین دیدار حضوری ما از تبیان و شرکت ناشر نیز به دلیل انتشار بد بازی و پکیج نامناسب شکایت داشت. با این حال فرهود فرمند، دوست داشتنی است. کم تر کسی است که او را دوست نداشته باشد. اما همانطور که می دانید انتقادات زیادی به بازی کوهنورد وارد است که خیلی درموردش صحبت نمی کنیم و ترجیح می دهیم شما کاربران عزیز با سوال های خود میزگرد را داغ تر از قبل کنید. این شما و این هم میزگرد سایت دنیای بازی با آقای فرهود فرمند سازنده ی بازی کوهنورد. لازم به ذکر است که این میزگرد تا چهاردهم مهر ماه ادامه خواهد داشت. بار دیگر نکاتی را یادآوری می کنیم: ۱. لطفا سوال هایی که جوابشان را می دانید، نپرسید. ۲. تعداد بالای سوالات همیشه نکته ی مثبتی نیست، گاهی اوقات یک سوال می تواند پاسخی به مراتب آموزشی تر از پاسخ چند سوال داشته باشد. ۳. در بخش نظرات تنها سوالات تایید می شوند و نظرات نامربوط تایید نخواهند شد. ۴. سوالات دیگر کاربران را نیز بخوانید تا احیانا سوال تکراری پرسیده نشود. نویسنده علی فخار Hi بیوگرافی 184 دیدگاه ثبت شده است یه سوال اول بازی قرار بود ۷+ باشه پس چی شد؟؟؟ (بگم که الان شده ۱۲+) COD Team از انجمن رده بندی سنی!!!! :lol: :lol: ۰۰ نه – از ابتدا بازی را برای مخاطبین بالای ده سال(طبق سند طراحی بازی آن)طراحی کردم. ۰۰ ببخشید میخواستم بدونم قضیه این باگ ها چیه؟! اگه این باگ ها نبودند به نظر خودتون بهتر نبود؟! _______________________________ COD Team…نه فقط یک انجمن… :arrow: ۰۰ به پاسخ های قبلی مراجعه کنید. صد البته. غیر از این بود بخش فنی را حذف می کردیم و کوهنورد را بصورت یک فیلم انیمیشن می ساختیم. :-D ۰۰ با سلام و درود بر آقای فرمند چی شد که تصمیم گرفتید موضوع بازی را کوهنوردی بگذارید :?: و کی فهمیدید بازی این مشکلات را دارد :?: و وقتی فهمیدید بازی این مشکلات را دارد ایا احساس کردید که زحمت هایی را که برای ساخت این بازی کشیدید از بین رفته :?: با تشکر احسان صالحین ۰۰ سلام علاقه به بازی های سکو بازی و بالا رفتن از در و دیوار :wink: پیش از آن روی محتوای یک کار انیمیشن در این زمینه نیز کار می کردم. ما تا جایی که زمان داشتیم وقت صرف کردیم تا مشکلاتی که میشود را حل کنیم. خیر همچین تصوری نداشتم – متاسفانه ما در ایران کمپانی هایی نداریم که کارشان فروش سیستم های استاندارد باشد همچون Dell ,Apple, تا از استاندارد بودن سیستمی که مخاطب با آن بازی می کند اطمینان حاصل کنیم و تجربه آنها را دریابیم.در یک سیستم هنگ نداشتیم در سیستم دیگر حتی در مرحله اول افت فریم داشتیم در سیستم دیگر به نیم ساعت نرسیده هنگ داشتیم. در برخی از هنگها با پایین آوردن گرافیک شانس هنگ به پنج ساعت می رسید. چطور می توان از این همه عدد و ارقام متغیر به یک ساختار فنی استاندارد رسید ،جز اینکه پروژه بعدی را با موتوری دیگر شروع کنیم که این مشکلات را نداشته باشد. ۰۰ ممنون از جوابتان :wink: ۰۰ با سلام و درود بر آقای فرمند. شما مشکلاتی که در بازی به وجود می اید را در دفترچه راهنما نوشته بودین.وقتی خودتون این مشکلات رو میدونستید چرا رفعشون نکردید؟حالا بماند که خیلی از مشکلات بازی را هم ننوشتین.مثلا وقتی من به مرحله آخر رسیدم ناگهان بازی قفل کرد و بیرون آمد و وقتی که دوباره وارد شدم هیچ سیوی از بازی نمانده بود!که باعث شد دیگر طرفش نروم متاسفانه. نکته بعدی که خودتان هم به آن معترض بودید پکیج بازی است.شما از سابقه این شرکت خبر داشتید که این کار را به آنها سپردید؟ با تشکر. ۰۰ سلام و درود بر شما امیدوارم مدیر فنی پروژه، آقای بصارت دار برای رضای مخاطبین هم که شده وقتی برای رفع این مشکل در نظر بگیرند. خیر- ما هیچ اطلاعی نه از قیمت تمام شده بازی برای مخاطب و نه ناشر و نه نحوه ی بسته بندی داشتیم ، تبیان باید در این زمینه پاسخگو باشد. ۰۰ * باید اشاره کنم- بخشی از مشکلات ذکر شده با تنظیم بازی روی گرافیک ضعیف حل می شود و برخی از عهده ما و مدیرفنی پروژه به دلایلی که در پاسخهای قبلی ذکر شد ، خارج است. ۰۰ خیلی ممنون. ۰۰ من میخواستم بپرسم مگه میشه بازى دو بعدى رو با موس و کیبورد بازى کرد یعنى انقدر سخت بود بازى رو با دسته هماهنگ کنید؟ ناصر جوکر از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت. ۰۰ سال اول یعنی سال ۸۷ بله سخت بود و مشکلاتی داشتیم ولی امسال خیر. باید اشاره کنم گیم میکر نسخه هفت امکانات کافی برای حمایت بازی با گیم پد را ندارد و باید برروی آن کار شود.ما اوایل امسال این پیشنهاد را به تبیان دادیم و حتی تست هایی برای بازی کردن با گیم پد داشتیم که تجربه ای بسیار جذاب تر و متفاوت تر نسبت به موس و کیبرد را در بر داشت.متاسفانه مدیریت واحد تولید این قضیه را جدی نگرفتند. ۰۰ میخواستم سوال بیشتر بازی کننده های کوهنورد رو بپرسم اونم اینکه چرا قابلیت ذخیره بازی در اواسط یک مرحله وجود نداشت؟چون نداشتن همین قابلیت در کوهنورد بود که باعث شد خود من بعد رد کردن ۷ مرحله, از بازی دست بکشم ۰۰ کمترین انتظار ما این بود که هر مرحله دست کم ده دقیقه وقت می برد تا به اتمام برسد و با توجه به سختی بازی و شرایطی که داستان ما را در آن قرار می دهد، شروع بازی از وسط مرحله مخاطب را به چالش بیشتری می کشد. وابستگی کوهنورد به خط داستانی دلیل اصلی است و ما سعی کردیم با پوشش پر تعداد چک پوینت ها بازی را ساده تر کنیم که به تجربه در مراحل اول خواهید دید که پیش از هر منطقه ی خطرناک چک پوینتی برای شما قرار داده شده است.از آنجایی که محل چک پوینت در طراحی بازی خود قاعده ای دارد در مراحل بالاتر طبق این قاعده تعدادش کمتر و در حقیقت فواصل بین آن زیاد تر می شود. با این حال در مرحله هفتم چند بخش هست که بازی بصورت خودکار ذخیره می شود که می توان به : شروع مرحله بعد از تونل تاریکی که فاد در آن سقوط کرد و شروع مرحله دوم معدن بعد از پیدا کردن کارت کارگر معدن اشاره کرد. ۰۰ با سلام چرا با اینکه تمام بازی های دو بعدی موفق دوران ما در دنیا (bastion,Limbo,shank,capsized) خودشان انجین نوشتند شما game maker را انتخواب کردید ؟ ۰۰ سلام شرایط پیش آمده برای بازی های نامبرده شده یک شرایط ایده آل است که ما آنرا نداشتیم و نداریم : دلیل اول : بنده تخصص و تحصیلاتم در زمینه گرافیک است و تخصصی در زمینه برنامه نویسی و ساخت موتور ندارم. دلیل دوم : ساخت موتور بازی خود پروژه ای است مستقل که نیاز به متخصص، سرمایه و زمان دارد و هدف ما ساخت موتور نبود بلکه بازی سازی بوده است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد همکاری و مشارکت متخصصین بیشتری برای ساخت موتور و در واقع فراهم کردن بستری برای جذب طراحان بازی و هنرمندان این رشته باشیم. ۰۰ سلام آقای فرمند سوال من از شما اینکه از اونجایی که بازی ایرادات فنی واضعی داشت وشما میتونستید با یک تست نهایی وحتی با یک مرحله ی پیش تولید (ممکنه یکم هزینه بردار باشه ولی تاثیرش فوق العاده بود ) این ایرادات رو رفع کنید چرا این کار صورت نگرفته ؟ ۰۰ کوهنورد با فاز پروتوتایپ آغاز شد و این اتفاق خوبی است که می تواند بعنوان مرحله پیش تولید برای هر بازی در نظر گرفته شود.در مورد تست نهایی باید بگم برای این بازی حدود یکسال(بالغ بر نه ماه) زمان گذاشته شد که زمان کمی نیست.مشکل هنگ وقتی دائمی شد که ما تمام مشکلات دیده شده را حل کردیم و این آخرین و تنها مشکلی بود که رفع آن ازعهده مدیر فنی پروژه خارج بود.که دلیل آن را در پاسخ های قبلی ذکر کردم. ۰۰ بازیتون اگه باگ نداشت خیلی عالی بود میخواستم بدونم برا باگ هایی که داشت فکری نمی خواین بکنین ۰۰ نکته : واژه باگ برای شما و ما دو مفهوم متفاوت را تداعی می کند. فکر می کنم منظور شما از باگ مشکلات حرکتی کاراکتر یا مکانیک بازی و طراحی آن نیست بلکه مشکل آن مشکل فنی وهنگ کردن بازی است.اگر منظورتان هنگ کردن است لطفا برای تفهیم درست به ما و سایر مخاطبین آنرا “مشکل فنی” بنامید. این مشکل فنی بر می گردد به اینکه موتور بازی از مشکل جدی “نشت حافظه” رنج می برد و بدلیل در دسترس نبودن سورس موتور، رفع اشکالات آن غیر ممکن است.مطمئنا چنانچه کمپانی ساخت موتور، سورس موتور را دردسترس قرار می داد ، رفع آن با پچ و یا نسخه های بروز شده امکان پذیر بود. در دنیای بازیسازی همه چیز ممکن است تا جایی که راه برای دست یافتن به آن تکنولوژی فراهم باشد. ۰۰ ممنون که وقت گذاشتینو جواب دادین ۰۰ چرا خودتان یکبار بای را تمام نکردید؟(اگر اینکار را انجام داده اید پس منشا باگ های پیش پا افتاده چیست؟) _______________________ COD Team-We will create the next Global conflict ۰۰ سلام لطفا برای نمونه و در صورت امکان رفع آنها ، تعدادی از این باگهای پیش پا افتاده را نام ببرید ؟ ۰۰ همان “مشکلات فنی” به پرونده نشریه دنیای بازی در همین مورد رجوع کنید با تشکر ۰۰ بسیاری از دوستان سوالات مشابهی داشتند که درادامه می توانید پاسخ سوالتان را بیابید. ۰۰ نمایش بیشتر دیدگاهها بسته هستند.
یه سوال اول بازی قرار بود ۷+ باشه پس چی شد؟؟؟ (بگم که الان شده ۱۲+) COD Team از انجمن رده بندی سنی!!!! :lol: :lol: ۰۰
ببخشید میخواستم بدونم قضیه این باگ ها چیه؟! اگه این باگ ها نبودند به نظر خودتون بهتر نبود؟! _______________________________ COD Team…نه فقط یک انجمن… :arrow: ۰۰
به پاسخ های قبلی مراجعه کنید. صد البته. غیر از این بود بخش فنی را حذف می کردیم و کوهنورد را بصورت یک فیلم انیمیشن می ساختیم. :-D ۰۰
با سلام و درود بر آقای فرمند چی شد که تصمیم گرفتید موضوع بازی را کوهنوردی بگذارید :?: و کی فهمیدید بازی این مشکلات را دارد :?: و وقتی فهمیدید بازی این مشکلات را دارد ایا احساس کردید که زحمت هایی را که برای ساخت این بازی کشیدید از بین رفته :?: با تشکر احسان صالحین ۰۰
سلام علاقه به بازی های سکو بازی و بالا رفتن از در و دیوار :wink: پیش از آن روی محتوای یک کار انیمیشن در این زمینه نیز کار می کردم. ما تا جایی که زمان داشتیم وقت صرف کردیم تا مشکلاتی که میشود را حل کنیم. خیر همچین تصوری نداشتم – متاسفانه ما در ایران کمپانی هایی نداریم که کارشان فروش سیستم های استاندارد باشد همچون Dell ,Apple, تا از استاندارد بودن سیستمی که مخاطب با آن بازی می کند اطمینان حاصل کنیم و تجربه آنها را دریابیم.در یک سیستم هنگ نداشتیم در سیستم دیگر حتی در مرحله اول افت فریم داشتیم در سیستم دیگر به نیم ساعت نرسیده هنگ داشتیم. در برخی از هنگها با پایین آوردن گرافیک شانس هنگ به پنج ساعت می رسید. چطور می توان از این همه عدد و ارقام متغیر به یک ساختار فنی استاندارد رسید ،جز اینکه پروژه بعدی را با موتوری دیگر شروع کنیم که این مشکلات را نداشته باشد. ۰۰
با سلام و درود بر آقای فرمند. شما مشکلاتی که در بازی به وجود می اید را در دفترچه راهنما نوشته بودین.وقتی خودتون این مشکلات رو میدونستید چرا رفعشون نکردید؟حالا بماند که خیلی از مشکلات بازی را هم ننوشتین.مثلا وقتی من به مرحله آخر رسیدم ناگهان بازی قفل کرد و بیرون آمد و وقتی که دوباره وارد شدم هیچ سیوی از بازی نمانده بود!که باعث شد دیگر طرفش نروم متاسفانه. نکته بعدی که خودتان هم به آن معترض بودید پکیج بازی است.شما از سابقه این شرکت خبر داشتید که این کار را به آنها سپردید؟ با تشکر. ۰۰
سلام و درود بر شما امیدوارم مدیر فنی پروژه، آقای بصارت دار برای رضای مخاطبین هم که شده وقتی برای رفع این مشکل در نظر بگیرند. خیر- ما هیچ اطلاعی نه از قیمت تمام شده بازی برای مخاطب و نه ناشر و نه نحوه ی بسته بندی داشتیم ، تبیان باید در این زمینه پاسخگو باشد. ۰۰
* باید اشاره کنم- بخشی از مشکلات ذکر شده با تنظیم بازی روی گرافیک ضعیف حل می شود و برخی از عهده ما و مدیرفنی پروژه به دلایلی که در پاسخهای قبلی ذکر شد ، خارج است. ۰۰
من میخواستم بپرسم مگه میشه بازى دو بعدى رو با موس و کیبورد بازى کرد یعنى انقدر سخت بود بازى رو با دسته هماهنگ کنید؟ ناصر جوکر از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت. ۰۰
سال اول یعنی سال ۸۷ بله سخت بود و مشکلاتی داشتیم ولی امسال خیر. باید اشاره کنم گیم میکر نسخه هفت امکانات کافی برای حمایت بازی با گیم پد را ندارد و باید برروی آن کار شود.ما اوایل امسال این پیشنهاد را به تبیان دادیم و حتی تست هایی برای بازی کردن با گیم پد داشتیم که تجربه ای بسیار جذاب تر و متفاوت تر نسبت به موس و کیبرد را در بر داشت.متاسفانه مدیریت واحد تولید این قضیه را جدی نگرفتند. ۰۰
میخواستم سوال بیشتر بازی کننده های کوهنورد رو بپرسم اونم اینکه چرا قابلیت ذخیره بازی در اواسط یک مرحله وجود نداشت؟چون نداشتن همین قابلیت در کوهنورد بود که باعث شد خود من بعد رد کردن ۷ مرحله, از بازی دست بکشم ۰۰
کمترین انتظار ما این بود که هر مرحله دست کم ده دقیقه وقت می برد تا به اتمام برسد و با توجه به سختی بازی و شرایطی که داستان ما را در آن قرار می دهد، شروع بازی از وسط مرحله مخاطب را به چالش بیشتری می کشد. وابستگی کوهنورد به خط داستانی دلیل اصلی است و ما سعی کردیم با پوشش پر تعداد چک پوینت ها بازی را ساده تر کنیم که به تجربه در مراحل اول خواهید دید که پیش از هر منطقه ی خطرناک چک پوینتی برای شما قرار داده شده است.از آنجایی که محل چک پوینت در طراحی بازی خود قاعده ای دارد در مراحل بالاتر طبق این قاعده تعدادش کمتر و در حقیقت فواصل بین آن زیاد تر می شود. با این حال در مرحله هفتم چند بخش هست که بازی بصورت خودکار ذخیره می شود که می توان به : شروع مرحله بعد از تونل تاریکی که فاد در آن سقوط کرد و شروع مرحله دوم معدن بعد از پیدا کردن کارت کارگر معدن اشاره کرد. ۰۰
با سلام چرا با اینکه تمام بازی های دو بعدی موفق دوران ما در دنیا (bastion,Limbo,shank,capsized) خودشان انجین نوشتند شما game maker را انتخواب کردید ؟ ۰۰
سلام شرایط پیش آمده برای بازی های نامبرده شده یک شرایط ایده آل است که ما آنرا نداشتیم و نداریم : دلیل اول : بنده تخصص و تحصیلاتم در زمینه گرافیک است و تخصصی در زمینه برنامه نویسی و ساخت موتور ندارم. دلیل دوم : ساخت موتور بازی خود پروژه ای است مستقل که نیاز به متخصص، سرمایه و زمان دارد و هدف ما ساخت موتور نبود بلکه بازی سازی بوده است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد همکاری و مشارکت متخصصین بیشتری برای ساخت موتور و در واقع فراهم کردن بستری برای جذب طراحان بازی و هنرمندان این رشته باشیم. ۰۰
سلام آقای فرمند سوال من از شما اینکه از اونجایی که بازی ایرادات فنی واضعی داشت وشما میتونستید با یک تست نهایی وحتی با یک مرحله ی پیش تولید (ممکنه یکم هزینه بردار باشه ولی تاثیرش فوق العاده بود ) این ایرادات رو رفع کنید چرا این کار صورت نگرفته ؟ ۰۰
کوهنورد با فاز پروتوتایپ آغاز شد و این اتفاق خوبی است که می تواند بعنوان مرحله پیش تولید برای هر بازی در نظر گرفته شود.در مورد تست نهایی باید بگم برای این بازی حدود یکسال(بالغ بر نه ماه) زمان گذاشته شد که زمان کمی نیست.مشکل هنگ وقتی دائمی شد که ما تمام مشکلات دیده شده را حل کردیم و این آخرین و تنها مشکلی بود که رفع آن ازعهده مدیر فنی پروژه خارج بود.که دلیل آن را در پاسخ های قبلی ذکر کردم. ۰۰
نکته : واژه باگ برای شما و ما دو مفهوم متفاوت را تداعی می کند. فکر می کنم منظور شما از باگ مشکلات حرکتی کاراکتر یا مکانیک بازی و طراحی آن نیست بلکه مشکل آن مشکل فنی وهنگ کردن بازی است.اگر منظورتان هنگ کردن است لطفا برای تفهیم درست به ما و سایر مخاطبین آنرا “مشکل فنی” بنامید. این مشکل فنی بر می گردد به اینکه موتور بازی از مشکل جدی “نشت حافظه” رنج می برد و بدلیل در دسترس نبودن سورس موتور، رفع اشکالات آن غیر ممکن است.مطمئنا چنانچه کمپانی ساخت موتور، سورس موتور را دردسترس قرار می داد ، رفع آن با پچ و یا نسخه های بروز شده امکان پذیر بود. در دنیای بازیسازی همه چیز ممکن است تا جایی که راه برای دست یافتن به آن تکنولوژی فراهم باشد. ۰۰
چرا خودتان یکبار بای را تمام نکردید؟(اگر اینکار را انجام داده اید پس منشا باگ های پیش پا افتاده چیست؟) _______________________ COD Team-We will create the next Global conflict ۰۰