میزگرد کاربران سایت دنیای بازی با مرد جنجالی این روزها: “فرهود فرمند”

در ۱۳۹۰/۰۷/۰۶ , 20:35:24

“فرهود فرمند” یکی از قدیمی ترین بازی سازان ایران است. قبل از کوهنورد یک بازی پلتفرمر دیگر ساخته که مربوط به سال ها پیش است. این روزها، این فرد مرد جنجالی صنعت بازی ایران است. البته می توان به جای کلمه ی جنجالی از معترض نیز استفاده کرد. فرهود فرمند با این که تندیس بهترین بازی را در نخستین جشنواره بازی های تهران از آن خود کرد، ولی بازهم از داوری و نتایج آن گله داشت. حتی در آخرین دیدار حضوری ما از تبیان و شرکت ناشر نیز به دلیل انتشار بد بازی و پکیج نامناسب شکایت داشت.

با این حال فرهود فرمند، دوست داشتنی است. کم تر کسی است که او را دوست نداشته باشد. اما همانطور که می دانید انتقادات زیادی به بازی کوهنورد وارد است که خیلی درموردش صحبت نمی کنیم و ترجیح می دهیم شما کاربران عزیز با سوال های خود میزگرد را داغ تر از قبل کنید.

این شما و این هم میزگرد سایت دنیای بازی با آقای فرهود فرمند سازنده ی بازی کوهنورد.

لازم به ذکر است که این میزگرد تا چهاردهم مهر ماه ادامه خواهد داشت.

 

بار دیگر نکاتی را یادآوری می کنیم:

۱. لطفا سوال هایی که جوابشان را می دانید، نپرسید.

۲. تعداد بالای سوالات همیشه نکته ی مثبتی نیست، گاهی اوقات یک سوال می تواند پاسخی به مراتب آموزشی تر از پاسخ چند سوال داشته باشد.

۳. در بخش نظرات تنها سوالات تایید می شوند و نظرات نامربوط تایید نخواهند شد.

۴. سوالات دیگر کاربران را نیز بخوانید تا احیانا سوال تکراری پرسیده نشود.

 


184 دیدگاه ثبت شده است

  1. چرا برای بازی فقط اجازه ۳ بار نصب کردن رو میزارید اصلا برای چی روش قفل میزارید تا حالا دیدید کسی بازی های ایرانی رو رایتی بفروشه؟
    به نظر شما دلیله اینکه این بازی هارو رایتی نمیفروشن چیه؟قفل امنیتی یعنی انقدر قویه که نمیتونن کرکش کنن یا نه احترام میزارن به بازی های ساخت داخل کشور اگه احترام میزارن پس شما چرا احترام متقابل نمیزارید و این ۳ بار نصب رو بر نمیدارید
    یعنی فکر کردین با این کار بچه ها مجبور میشن برن بازی رو بخرن؟
    به نظر من اگه این ۳ بار نصب از روی بازی ها برداشته بشه خودش یجور تبلیغاته به خاطر اینکه منی که میرم بازی رو میخرم به دوستم هم میدم اونم نصب میکنه بعد هم وقتی از بازی های ایرانی خوشش بیاد میره و بازی های ساخت ایران رو میخره ولی اگه فقط ۳ بار بیشتر اجازه نصب بازی رو ندارم منم بازی رو به دوستم نمیدم چون برای خودم میخوام و چی میشه؟اونم اصلا به خرید بازی های ایرانی جذب نمیشه.
    حالا نظر شما رو در این رابطه میخواستم بدونم.

    ۰۰
    1. با شما موافقم.امیدوارم روزی قوانین کپی رایت در ایران به اجرا در بیاد تا این نگرشها در مسیر درستی قرار گیرند تا مردم و جامعه نرم افزاری از فوائدش بهره مند شوند. برای پشتیبانی در این بخش باید با تبیان تماس بگیرید و پیشنهاد و انتقاداتتان را به گوششان برسانید.

      ۰۰
  2. سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای فرهمند.
    با بازی کردن بازی بسیار زیبای کوهنورد تحت تاثیر قرار گرفتم.می خواهم سوالاتی از شما بپرسم:
    ۱:چرا با وجود استعداد های فراوان در کشور هنوز هم تعداد کمی از بازی ها موفقیت کسب می کنند ؟
    ۲:چرا با وجود سرمایه گذاری هنوز هم بازی ها از لحاظ قابل قیاس با نمونه های خارجی نیستند ؟
    به امید پیشرفت کشور ایران :wink:

    ۰۰
    1. سلام ممنون
      ۱.برای موفقیت یک بازی تمام رشته های مورد نیاز و زیر مجموعه باید در سطحی یکسان از دانش و تجربه قرار گیرند، چنانچه این سطوح متعادل و همسنگ نباشند خروجی آنها نیز خروجی متعادلی نخواهد بود، برای مثال ممکن است در یک بخش قوی و در بخش دیگر ضعیف باشد.که این مثال در اکثر و شاید تمام بازی های ایرانی به وضوح به چشم می خورد.
      بسیاری از نیروها با تمام استعدادشان آمادگی ایفای نقش در یک پروژه را ندارند و متاسفانه پروژه را تبدیل به حیطه ای برای خودآموزی خود تبدیل می کنند و این موضوع بجای اینکه باری را از پروژه بر دارد بر آن می افزاید.
      ۲.فکر می کنم بخشی از پاسخ این سوال را در خط آخر سوال قبل دادم و اضافه می کنم:
      همانطور که درمیزگرد های قبل سفارش کردم برخی از تیمها تجربه اول را می خواهند به یک پروژه بزرگ تبدیل کنند که این قضیه باید با بزرگی تجربه و دانش آن تیم همخوانی داشته باشد و این هنر در ایران بسیار جوان است در صورتی که در خارج حدود نیم قرن سابقه دارد و ما باید واقع بین باشیم که نمی توانیم با سرمایه گذاری یکی دو ساله پیشرفتی پنجاه ساله داشته باشیم.

      ۰۰
  3. چرا باید ناشر بازی انقدر ضعیف باشه ؟چرا بازی سال ایران از لحاظ باگ روی مجیکا رو هم سفید کرده؟ چرا شما از لحاظ دادن پچ نمیدید؟مگه شما تا به حال سوپر میت بوی یا بازی های مشابه رو بازی نکردید که انقدر سبک کوه نورد بی قاعده شده ؟ چرا من باید پول بدم و این بازی رو بخرم ولی به دلیل نا معلومی از وسط بازی به بعد اررور بده و کلا دیگه اجرا نشه !؟
    اینا کل شکایات منه که در قالب سوال مطرح کردم . و دم دیبازی گرم که این فرصتو فراهم کرد.
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
    1. لطفا ضعیف بودن ناشر را در سایتشان حتما گوشزد کنید،این موضوع همت مخاطبان را می طلبد.
      در مورد مشکلات فنی به پاسخهای قبلی مراجعه کنید.
      پچ ۶۴ بیتی را گرفتید ؟
      حق با شماست کاملا بی قاعده است.
      آیا تنظیمات بازی را با توان سیستمتان متعادل فرمودید ؟
      آیا حاضرید بعنوان تستر به تیمهای بازیسازی ملحق شوید ؟

      ۰۰
    1. Platformer
      FPS
      ۳rd Person
      Action / Adventure
      *
      Prince of Persia
      Super Mario Bro
      Another World
      Flash Back
      Doom
      Wolfeniestine(?)
      Blue Brothers
      Shadow Dancer

      Heart of Darkness
      Oddworld Series
      POP: Sands of Time Series
      Beyond Good & Evil
      Assassin’s Creed

      ۰۰
  4. باسلام خدمت آقای فرمند:
    ساختن کوهنرد چه قدر طول کشید و چه قدر هزینه برداشت و آیا سرمایه شخصی بود یا نه؟
    آیا فروش کوهنورد سود داشت یا نه؟
    می خواستم بدونم در حال حاضر بر روی پروژه دیگری کار می کنید؟
    در ضمن من کوهنورد را تمام کردم درست یکم باگ داشت ولی می شد بازی را تمام کرد.خیلی از دوست های من هم دارند کوهنورد را بدون مشکل بازی می کنند.
    من طرفدار پرو پا قرص شما وکوهنورد هستم.
    با تشکر فراوان از شما.

    ۰۰
    1. سلام
      حدود سه سال از زمانی که نسخه خانگی آن ساخته شد.از زمان قرارداد با تبیان حدود دو سال وپنج ماه.بخشی از آن شخصی و بخشی تبیان سرمایه گذاری کرد.ولی حقوق تجاری تنها متعلق به تبیان است و از فروش آن سودی به ما نمی رسد.
      برای تبیان بله.
      بله.
      باعث افتخار بنده و سایر بچه های تیم تولید است، امیدوارم قدرشناس باشیم و مشکلات امروز را در پروژه های بعدی شاهد نباشیم.
      متشکرم

      ۰۰
  5. با سلام. می خواستم بدونم با چه نرم افزاری و با صرف چقدر وقت و هزینه کاراکترهای بازی را ساخته اید. :!:

    ۰۰
    1. سلام
      تمام کاراکترها در نرم افزار Anime Studio مدل سازی ، ریگ و متحرک سازی شد.
      اجرا و متحرکسازیها حدود چهارماه زمان برد،این هزینه با یک دهم قیمت واقعی انجام شد ، متاسفانه یک صفر از جلو قیمت افتاده بود که هیچ یک از کارشناسان خبره تبیان متوجه نشده بودند در نهایت این اشتباه را ما به جان خریدیم و به جان آفرین تسلیم کردیم.

      ۰۰
  6. سلام جناب فرمند عزیز.
    همه ی سوالاتی که دوستان گفتن بسیار بجا ومنطقی بود، ولی سوال اصلی اینکه :
    چرا بازی ای که به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شده باید توسط چنیین ناشر ضعیفی (Hi-vu) بیافته که هنوز بعد از ۲ ماه از انتشار بازی این بازی به استان ما که چسبیده به تهرانه نرسیده؟
    باتشکر
    ——————————————————
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
    BROTHERS TO THE END

    ۰۰
    1. سلام
      وقتی اولین انتخاب اشتباه باشد بقیه انتخابها تا ثریا کج می رود.
      انشاءالله برای پروژه های آتی همسفر درستی را انتخاب خواهیم کرد، تا در تمام مراحل پروژه تیم تولید را همراهی کند.

      ۰۰
  7. سلام و خسته نباشید به اقایه فرمند
    ۱.ساخت بازی چند تومن پول خورد ؟؟؟؟؟
    ۲. چی شد که این سبک روبرا بازی انتخاب کردین؟؟؟؟؟؟
    ۳.داستان بازی از کجا اومد ؟؟؟؟؟؟؟

    ۰۰
    1. سلام و تشکر
      ۱. بالغ بر هشتاد میلیون تومان که تبیان سی و نه میلیون تومان پرداخت کرد ، بقیه را بنده و بچه های تیم مایه گذاشتن، تازه پنج میلیون هم بیمه و مالیات از آن سی و نه میلیون تومان به ارگان های ذی ربط پرداخت شد.
      ۲. علاقه و ساخت پروتوتایپ هایی از این دست.
      ۳.از ذهن بنده.

      ۰۰
  8. با سلام خدمت آقای فرهود فرمند من میخواستم بدانم برای کسی که تازهمخاد وارد عرصهی بازی سازی شود بهتراست کار را از بازی سازی ۲ بعدی شروع کند یا ۳ بعدی؟ اگر امکانش است یک مقدار درمورد این مثله بیشتر توضیح دهید.
    و اینکه چه فاوت هایی بین سبکهای مختلف در هنگام بازی ساختن وجود دارد منظورم این است که اگر من برای ساختن بازی سبک اکشن اول شخص را انتخاب کنم و برای بازی بعدی بخواهم یک بازی سوم شخص سکوبازی بسازم آیا به مشکلاتی بر میخورم یا نه؟ اگر مشکلی هست توضیح دهید؟
    حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
    1. سلام
      پیشنهاد می دهم از بازی های دوبعدی شروع کند و یا اگر اصرار دارد با فضای سه بعدی شروع کند از پیاده سازی مکانیکهای بازی های کلاسیک شروع کند. شناخت درست شما از ابزار و طرح بازی در موفقیت شما بسیار موثر است.نمی توانم به خوبی یک کارشناس در این حوزه به شما کمک کنم، اما یافته های من بدین صورت است که :
      ساختار و حجم برنامه نویسی در بازی های دوبعدی سبکتر از سه بعدی است که البته باید طرح بازی را نیز سبک در نظر گرفت. این سبک بودن دلیل بر ضعیف بودن نیست و شما در هر دو دنیا قابلیتهای زیادی دارید و مهارت شما و دانش بیشتر شما در ساختار دوبعدی راه را برای پیشرفت سریع شما در ساختار سه بعدی فراهم می کند.
      هر دو سبکی که نام بردید حتی در یک بازی می توانند به هم سویچ شوند، برخی از بازی های سوم شخص با یک کلید به اول شخص و بلعکس تبدیل می شوند – برخی از سری بازیهای “جنگ های ستاره ای ” از این دست هستند.
      چنانچه بتوانید با ساخت پروتوتایپ کارتان را شروع کنید می توانید به تجربه های خوبی از هر دو سبک و حتی تبدیل آنها به هم داشته باشید، برای اینکار دانش شما تنها تکیه گاه شماست که هر چه بیشتر باشد بهتر است.سعی کنید از همین حالا برای اینکار شروع به مطالعه کنید و کم کم دوستانی پیدا کنید که بتوانید روزی ساخت پروتوتایپ ها را با آنها شروع کنید.

      ۰۰

دیدگاهها بسته هستند.

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر