میزگرد کاربران سایت دنیای بازی با مرد جنجالی این روزها: “فرهود فرمند”

در ۱۳۹۰/۰۷/۰۶ , 20:35:24

“فرهود فرمند” یکی از قدیمی ترین بازی سازان ایران است. قبل از کوهنورد یک بازی پلتفرمر دیگر ساخته که مربوط به سال ها پیش است. این روزها، این فرد مرد جنجالی صنعت بازی ایران است. البته می توان به جای کلمه ی جنجالی از معترض نیز استفاده کرد. فرهود فرمند با این که تندیس بهترین بازی را در نخستین جشنواره بازی های تهران از آن خود کرد، ولی بازهم از داوری و نتایج آن گله داشت. حتی در آخرین دیدار حضوری ما از تبیان و شرکت ناشر نیز به دلیل انتشار بد بازی و پکیج نامناسب شکایت داشت.

با این حال فرهود فرمند، دوست داشتنی است. کم تر کسی است که او را دوست نداشته باشد. اما همانطور که می دانید انتقادات زیادی به بازی کوهنورد وارد است که خیلی درموردش صحبت نمی کنیم و ترجیح می دهیم شما کاربران عزیز با سوال های خود میزگرد را داغ تر از قبل کنید.

این شما و این هم میزگرد سایت دنیای بازی با آقای فرهود فرمند سازنده ی بازی کوهنورد.

لازم به ذکر است که این میزگرد تا چهاردهم مهر ماه ادامه خواهد داشت.

 

بار دیگر نکاتی را یادآوری می کنیم:

۱. لطفا سوال هایی که جوابشان را می دانید، نپرسید.

۲. تعداد بالای سوالات همیشه نکته ی مثبتی نیست، گاهی اوقات یک سوال می تواند پاسخی به مراتب آموزشی تر از پاسخ چند سوال داشته باشد.

۳. در بخش نظرات تنها سوالات تایید می شوند و نظرات نامربوط تایید نخواهند شد.

۴. سوالات دیگر کاربران را نیز بخوانید تا احیانا سوال تکراری پرسیده نشود.

 


184 دیدگاه ثبت شده است

  1. اقای فرمند واقعا به شما خسته نباشید میگم به خاطر ساخت بازی موفق کوهنورد, با اینکه بازی مشکلات ریزو درشتی داشت ولی بازم به عنوان یه بازیه ایرانی باید بگم ترکوند!!!!!!! دمه شما گرم :wink:
    منم قصد دارم در اینده مثله شما بازی ساز بشم, و بازیی بسازم که حتی از بازی های غربی هم معروف تر بشه…
    به امید پیشرفت ایران… :-D

    ۰۰
  2. سلام بر اقای فرمند اقا ما یه سوال داشتیم از حضورتون:
    من یک ایده برای ساخت بازی داشتم که حتی در یکی از مسابقات نشریه بازی که سال گذشته بر گذار شد ایده برتر معرفی شد(ویژه نامه بازی سازی شماره ۹۹ ) اما هر کاری میکنم نمیتونم این ایده رو ثبت یا به مرحله اجرا برسونم اکه امکانش هست منو راهنمایی کنید تا بتونم این طرح رو ثبت یا به مرحله اجرا برسونم

    با تشکر
    محمد رضا اقبالی ۸)

    ۰۰
  3. سلام
    میخواستم بپرسم
    معیار شما برای گیمر حرفه بودمن گیمر ها در بازی کردن این بازی چیست به نظر شما دلیل سختی بازی طراحی مراحل بود یا باگ های عجیب بازی
    نکته ی بعدی در مورد بسته بندی های بازی بود که فکر نمیکردید واقعا پایین و ضعیف بود
    اگر شما جای داوران بودید این بازی رو به عنوان بهترین بازی سال انتخاب می کردید
    درضمن میخواستم بپرسم کاراکتر فاد رو از روی خودتو ساختید :wink:
    باتشکر
    شایان کرمی

    ۰۰
    1. سلام
      سوال خوبی بود :
      اول اینکه فاد بصورت خودکار دیوار ها را می گیرد و این ویژگی است که باید در استفاده کردن از آن استاد شوید.
      دوم ،در کوهنورد درست رفتن ملاک است نه سریع رفتن ، نگران زمان نباشید.هر جا وقت را از دست دادید و یا خطا کردید از منوی pause آخرین چک پوینت را لود کنید و اینبار سعی کنید بدون خطا از آن منطقه عبور کنید.
      متاسفانه باقی سوالاتتون تکراریه ، لطفا وقت بیشتری بگذارید و جواب سوالاتتان را بیابید.

      متشکرم.

      ۰۰
  4. سلام
    کاملا شرایطتان را درک می کنم و باید بگویم با تمام سختی باید زمان را غنیمت بشمارید.
    شما اگر از کنکور بمانید یک سال فرصت برای بهتر زندگی کردن و برگشتن به تفریحاتتان را از دست می دهید،دیگر میل خودتان است که آیا می خواهید رفاه آینده و مخصوصا بازی های پیشرفته آن زمان را بخاطر
    بازی های امروز از دست دهید ؟
    تحصیلات، علاقه و کار من همه وهمه در یک راستا بود و همپوشانی داشته اند ، مسلما برای همه اینطور نیست با این حال من جز ورودی هایی در دانشگاه بودن که در قیاس با هنرستانی ها(چون من ریاضی فیزیک خواندم)هیچ پیش نیازی نخوردم زیرا تمام سعی ام را برای قبولی در کنکور انجام داده بودم.
    توصیه می کنم در هر چیز تعادل را ایجاد کنید و افراطی نباشید. :wink:

    ۰۰
    1. با تشکر از نصیحت شما آقای فرمند گله گلاب
      آقا من عاشق این گفتارتم زدی ما رو پوکوندی استاد :-D
      بی زحمت بازم از این نصیحت های عاقلانه بکنین ما از جاحلیت در بیایم که همش خیال نکنیم کنکور همچین شاخیه که به خواد تمام وقتتو روش بزاری
      $pc

      ۰۰
  5. با سلامی سه باره…!!!
    آقای فرمند همه ی مامیدونیم که شما در زمینه بازی یکی از مفاخر ایران هستید و برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی کشیدید و حتما امتحان سخت کنکور رو هم پشت سر گذاشتید!
    برای من و امثال من که سال دیگه کنکور داریم و هم دوست داریم دانشگاه قبول شیم و هم اصلا نمیتونیم از بازی کردن دل بکنیم چه توصیه ای دارید؟؟چون خودتون هم حتما تجربه کردید این شرایط رو.اگه میشه یه کم از سختی های خودتون در این مقطع هم بگید.خیلی ممنون :)

    ۰۰
  6. با سلام و خسته نباشید به آقای فرمند
    چندتا سوال داشتم که اگه جواب بدید ممنون میشم؟
    ۱- اگه کسی بخواهد تازه ساخت بازی رو شروع بکنه و از شما بپرسه نقطه شروع کجاست شما چی بهش میگید منظورم اینکه بهش میگید از کدوم منبع شروع بکنه و در وافع چه کاری رو انجام بده؟
    ۲- اگه میشه چندتا منبع معتبر که در زمینه دید کلی نسبت به بازی کمک میکنه رو معرفی کنید منظورم اینکه اول توی ساخت بازی باید کدوم کار انجام بشه بعدش کدوم و…
    ۳- میشه یکم در مورد Prototype توضیح دهید؟
    امیدوارم در هر کجا که هستید موفق باشید.

    ۰۰
    1. سلام
      در درجه اول روی بازی های ساخته شده قدیم و جدید مطالعه کنید تا با سبکها و بازی ها بیشتر آشنا بشید و به مطالعه در مورد عناصر ، مبانی و قاعده های طراحی بازی و اصولا طرح بازی بپردازید و تصمیم بگیرید با شناخت ابزار هایی که برای ساخت بازی های مورد نظرتان مفید است، زبان آنها را بیاموزید و شروع به ساخت نسخه های اولیه و قابل بازی فارغ از عناصر هنری مورد نیاز آن (انیمیشن،تصویر سازی، بافت،موسیقی،.. در حد آتاری) بزنید تا بتوانید محتوای طراحی شده بازی را در عمل بسنجید و باز خورد مخاطبین را بررسی کنید و آنرا بهتر و بهتر کنید. در این بین سعی کنید روی روابط اجتماعیات برای جمع کردن یک تیم کوچک کار کنید تا در مرحله اجرا و نهایی کردن نسخه اولیه (prototype)گروهی و سریعتر کار را جلو ببرید.

      در طی این مراحل از خواندن کتابهای مفید در زمینه طراحی بازی و توسعه بازی غافل نشوید.

      ۰۰
  7. سلام و درود بر آقای فرمند عزیز

    خوب ابتدا خوشحالم که فرصتی دست داده تا تشکری بکنم ازشما بخاطر ساخت کوهنورد , عنوانی که امید به تعالی یافتن صنعت بازیسازی کشورمان را دوباره در دلها زنده کرد و دوم اینکه برخی از دل نگرانی ها را با شما در میان بگذرام .

    جناب فرمند عزیز . کوهنورد یک بازی بسیار شیرین و زیبا است . یک بازی با معیار های اینتراکتیو بالا و تسلط در حوزه گیم پلی . این مهم رو نمیتوان انکار کرد و بدون شک نقش شما در شکل گیری این بستر ستودنی است . درباب ایرادات فنی هم که دوستان بسیار پرسیدند و شما با حوصله جواب دادید. و قانع شدیم برای بستر ضعیف گیم میکر و نبود بودجه و اذیت های مسئولین تبیان و قس علی هذا…و دعا میکنیم برای حل مشکلات و دیدن عنوان بعدی …

    اما روی سخن در رابطه با چند مسئله دیگر است . در واقع جنس سوالات من از جنس نگرانی های صنعت بازیسازی ( اگر بتوان اسم صنعت بر آن گذارد) کشورمان است.
    میخواهم بپرسم :
    ۱- ایا شما به وجود یک مافیا قوی در تولید و عرضه بازیهای رایانه ای در ایران اعتقاد دارید؟
    ۲- آیا شما خود را محصول روابط دولتی میدانید ؟ میخواهم بدانم آیا اگر کوهنورد حامی نظیر تبیان نداشت , باز هم در این حد دیده میشد ؟
    توجه داشته باشید این سوال منکر پتانسیل بالای کوهنورد نیست , این سوال نگرانی خود را در رابطه با تنها دیده شدن این بازی مطرح میکند.
    ۳- آیا بازیسازان مستقل را میشناسید یا چون سایر نهاد های مرتبط تنها بازیسازی را در بستر حماتیه ای دولتی و ارگانیک جستجو میکنید ؟
    ۴- ایا اعتقاد و باور دارید که اگر شرکت فلان , به صورت مستقل بازی فلان را تولید میکرد , هیچ وقت افتخار وطن محسوب نمیشد ؟ بلکه با ضرب چوب ایراداتش را بر سرش میکوفتند , فرمند عزیز , ایا قبول ندارید حسن رابطه ها را ؟
    ////
    در پاسخ هایتان دیدم سخن از تولید بازی جدید گفته اید .
    ممنون میشوم کمی در مورد روند آن توضیح دهید یا حد اقل سبک آن … :lol:

    ///////
    در پایان برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
    و ثانیه ها را بی صبرانه در انتظار عنوان بعدی فرهود فرمند , میشمارم
    یا حق

    ۰۰
    1. سلام و درود
      ۱.خیر
      ۲.منظورتان را متوجه شدم ولی قبول کنید سوال خیلی بد مطرح شده – بگذریم.
      پاسخ بنده مثبت است ، دیده می شد . شاید کمی زمان می برد ولی دیده می شد . مگرآن زمانی که بازی ها را روی فلاپی دیسک برایمان کپی می گرفتند کسی جز مخاطبان بازی مبلغان آن بودند ، در صورتی که می دانیم امروزارتباطات رسانه ای و اینترنت این کار را راحتر کرده اند.
      مسلما سرمایه گذاری در زمینه تبلیغات به رشد و معرفی یک محصول کمک می کند وشناخت بهتر وجوه آن ثمره ای چشم گیر تر خواهد داشت.
      ۳.هنوز دست به جستجو نزدم تا با دوستانی در این زمینه آشنا بشوم و مسلما اگرایشان نیز خودشان را معرفی نکنند بنده سعادت آشنایی با آنها را نخواهم داشت و مطمئنم صرفا با گوگل هم نمی توانم آنها جستجو کنم.
      ۴.جالب بود در این مورد بیشتر فکر می کنم.ممنونم.
      ////
      همه چیز بقول اساتید از فکر شروع می شود.
      روند برای بنده کمی عجیب پیش می رود گاهی داستان و تصاویر بازی بی امان در ذهنم جاری می شوند که از خود بی خود می شوم وگاه آنها را ثبت و پالایش می کنم و زمانی را برای الهام گرفتن خالی می کنم ، این رویه ای خود جوش در من است که بی قاعده است. گاه در یک مکالمه دوستانه تصاویر از راه می رسند و من رشته کلام را گم می کنم و دوستان متوجه گنگی نگاه شده آزرده خاطر می شوند ، کاری نمی شود کرد تجربه می خواهد که هنوز ندارم و تنها روشی است که برای حک شدن تصویری شفاف از یک دنیای خیالی در دست دارم…اجازه دهم تا تکرار شوند وگرنه فراموش می شوند و وقتی شفاف شد مثل ماهی است که در تور شما به اختیار خودش قرار گرفته و آن موقع زمان به تصویر کشیدن آن است.

      به جرآت می توانم بگویم این کاربردی ترین شیوه برای خلق است ، اول فکر.مداد و کاغذ را در این مرحله فراموش کنید ،دنیایی که شما به آن فکر می کنید بزرگتر از کاغذ زیر دستتان است.

      متشکرم

      ۰۰
  8. با سلامی دوباره!!!میخواستم بدونم به نظر شما چه قدر طول میکشه تو این وضعیت گیمی ایران بازی سازان بتونند بازی در حد بازی های برتر دنیا مثل cod یا crysis درست کنند؟
    یه سوال دیگه؟جای بازی ورزشی تو ایران خالیه؟آیا به این سبک علاقه دارید و میشه یه بازی تو این سبک بسازید؟؟؟؟ :?:

    ۰۰
    1. در مورد سوال اولتون هیچ نظری ندارم.به خیلی چیزها وابسته است.

      فکر می کنم چند عنوان در این زمینه کار شده و فکر می کنم خود کوهنورد هم در این زمینه ایده ای جدید را مطرح کرده چون بعید می دانم مسابقه ای که در کوهنورد به آن پرداختیم به آن شکل وجود خارجی داشته باشد.

      دوران دبیرستان چند ایده داشتم با این سبک داشتم،شاید روزی ساخته شوند ، الله اعلم.

      ۰۰
  9. شرمنده من زیاد سوال می پرسم. این رو اگه دوست ندارین می تونین این یکیو جواب ندین چون یه کم خصوصیه. منبع اصلی درآمد شما از چه راهی هست؟ چون تا جایی که من متوجه شدم از ساخت این بازی و وقتی که گذاشتید چیزی از نظر اقتصادی بدست نیاورده اید.

    ۰۰
    1. درست متوجه شده اید.
      بنده در زمینه هایی من جمله تصویرسازی ، گرافیک و انیمیشن نیز فعالیت می کنم. در حال حاضر بیش از هر چیز به استراحت نیاز دارم.
      بعلاوه اینکه بنده حدود یکسال است که در واحد تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای بعنوان کارشناس و مشاور انجام وظیفه می کنم.که جا دارد از مسئولین محترم بنیاد از فرصت و اعتمادی که به بنده داشتند قدردانی کنم.

      ۰۰

دیدگاهها بسته هستند.

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر