میزگرد کاربران سایت دنیای بازی با مرد جنجالی این روزها: “فرهود فرمند”

در ۱۳۹۰/۰۷/۰۶ , 20:35:24

“فرهود فرمند” یکی از قدیمی ترین بازی سازان ایران است. قبل از کوهنورد یک بازی پلتفرمر دیگر ساخته که مربوط به سال ها پیش است. این روزها، این فرد مرد جنجالی صنعت بازی ایران است. البته می توان به جای کلمه ی جنجالی از معترض نیز استفاده کرد. فرهود فرمند با این که تندیس بهترین بازی را در نخستین جشنواره بازی های تهران از آن خود کرد، ولی بازهم از داوری و نتایج آن گله داشت. حتی در آخرین دیدار حضوری ما از تبیان و شرکت ناشر نیز به دلیل انتشار بد بازی و پکیج نامناسب شکایت داشت.

با این حال فرهود فرمند، دوست داشتنی است. کم تر کسی است که او را دوست نداشته باشد. اما همانطور که می دانید انتقادات زیادی به بازی کوهنورد وارد است که خیلی درموردش صحبت نمی کنیم و ترجیح می دهیم شما کاربران عزیز با سوال های خود میزگرد را داغ تر از قبل کنید.

این شما و این هم میزگرد سایت دنیای بازی با آقای فرهود فرمند سازنده ی بازی کوهنورد.

لازم به ذکر است که این میزگرد تا چهاردهم مهر ماه ادامه خواهد داشت.

 

بار دیگر نکاتی را یادآوری می کنیم:

۱. لطفا سوال هایی که جوابشان را می دانید، نپرسید.

۲. تعداد بالای سوالات همیشه نکته ی مثبتی نیست، گاهی اوقات یک سوال می تواند پاسخی به مراتب آموزشی تر از پاسخ چند سوال داشته باشد.

۳. در بخش نظرات تنها سوالات تایید می شوند و نظرات نامربوط تایید نخواهند شد.

۴. سوالات دیگر کاربران را نیز بخوانید تا احیانا سوال تکراری پرسیده نشود.

 


184 دیدگاه ثبت شده است

  1. جناب آقای فرمند
    من متاسفانه این مطالب و نظرات رو تا الان ندیده بودم به این دلیل با تاخیر زیاد این پیغام رو برای شما میگزارم.
    با توجه به مطالب بالا چند نکته قابل ذکر است :
    ۱- قطعاً مجموعه “های وی یو” مانند خیلی از عوامل دیگر صنعت بازی ایران دارای ایرادات و کاستیهایی می باشد که باید با استفاده از انتقادات سازنده و امکانات موجود نسبت به رفع آنها اقدام نماید.
    ۲-در مورد بسته بندی بازی ، قبل از توزیع عمومی بازی شما شخصاً از طراحی و بسته بندی بازی ابراز رضایت کامل نمودید و دقیقاً فرمودید “من خیلی مشکل پسندم ولی از این بسته بندی خیلی خوشم آمد” ولی خیلی تعجب می کنم که بجای پذیرش سلیقه های مختلف مخاطبان بعنوان مساله ای کاملاً طبیعی با همه منتقدان طراحی و بسته بندی کاملاً هم نظر شده اید( البته فقط در مورد ایرادات ناشر)
    ۳-شرکت “های وی یو” تمام تلاش و توان خود را جهت توزیع گسترده بازی در سطح کشور انجام داده است ولی قطعاً هیچ مجموعه ای نمی تواند این ادعا را داشته باشد که یک بازی را در همه شهرستان های کوچک و بزرگ در دسترس همه قرار می دهد .
    ۴-آیا فکر نمی کنید همین ایرادات فنی که ذکر شد چقدر باعث کاهش فروش ، مرجوعی و در نتیجه زیان مالی ناشر گردیده است ؟ آیا تا به حال انتقادی از طرف ناشر به شما مطرح شده است که باعث ضرر و زیان احتمالی شده اید ؟ قطعاًخیر. به این دلیل که بنده بعنوان شخصی که سالیان زیادی است در این صنف مشغول فعالیت می باشم علاقه مند به شکوفایی بازیهای ایرانی می باشم ظرفیت سود و زیان آنرا نیز دارم و ایرادات و ضعف های تکنیکی بازی سازان ایرانی نیز برایم قابل درک و طبیعی است و معتقدم که بخش های مختلف این صنعت باید با هم همکاری و همراهی داشته باشند نه اینکه هر بخش تقصیر و ایراد را به گردن دیگری بیندازد و کار خود را شاهکار بی عیب و نقص بداند.
    ۵-آیا فکر می کنید تبلیغاتی که برای این بازی انجام شد به اندازه و متناسب بود ؟
    لازم بذکر است کلیه تبلیغات انجام گرفته با هزینه شرکت های وی یو و خارج از شرایط قرارداد صورت گرفته است.
    ۶-شرکت های وی یو یک شرکت خصوصی است و اختلافات شما با موسسه محترم تبیان هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد .

    در پایان لازم بذکر است شرکت “های وی یو” نیز مانند شما که برای اشکالات بازی دلایلی دارید برای شرایط و محدودیتهای توزیع و فروش خود دلایلی دارد که ذکر آنها در مطبوعات و متهم کردن دیگران دردی را از آنها دوا نمی کند و فقط باعث بی اعتمادی و بی انگیزگی مخاطب می گردد زیرا مخاطب بازی کل عوامل سازنده و توزیع کننده و سرمایه گذار و … را به چشم یک تیم می بیند و توجیه اشکالات و ایرادات باعث بی اعتمادی به کل مجموعه می گردد. بنابراین بنده بعنوان ناشر این بازی بابت تمامی کاستیها از خریداران محترم عذر خواهی می کنم (هر چند شاید مقصر آنها نباشم) و به شما نیز توصیه می کنم در کارهای آینده از ابتدا تا انتهای کار با دقت و وسواس بیشتری مراحل تولید و توزیع را دنبال نمایید تا با پرهیز از همکاری با مجموعه هایی مانند های وی یو انشاالله شاهد موفقیت روز افزون جنابعالی و صنعت بازی سازی کشور عزیزمان باشیم .

    با تشکر- مدیرعامل شرکت های وی یو – مهیار اصغرپور

    ۰۰
    1. خواهش می کنم.
      با تشکر از همه شما عزیزان از وقتی که برای بازی “کوهنورد “گذاشتید و آنرا بازی کردید و با اعلام نظراتتان ما را از معایب و محسنات کار آگاه ساختید.
      به امید بازی های بهتر و بی عیب و نقص تر.
      بدرود و به امید دیدار.

      ۰۰
  2. اینجا جا داره یه انتقاد از ناشر بازی بکنیم
    کوهنورد هنوز به منطقه ما که خیلی هم از تهران دور نیست نرسیده ولی میرمهنا همون روز اول رسید و همون روز اول خریدمش (اینجا جا داره از لوح زرین نیکان تشکر کنیم)
    راستی کوهنورد هم مثل گرشاسپ محدودیت نصب داره؟ (امیدوارم از این حرفم ناراحت نشید ولی من کلا بازی هایی که محدودیت نصب داشته باشه رو نمی خرم ، گرشاسپ رو هم به خاطر همین موضوع نخریدم ( یکی از دوستام لطف کرد و یکی از فرصت های نصبش رو در اختیارم گذاشت) ، البته می دونم این موضوع ربطی به شما نداره و تقصیر ناشر بازیه ولی منظور اصلیم اینه که تو بازی های آینده بهتره از این ناشر استفاده نکنید.

    ۰۰
  3. سلام آقای فرمند.من همیشه عاشق بازی های پلتفرمر بودم. و بابت ساخت این بازی از شما تشکر میکنم. من کوهنورد رو تا مرحله ۸ روفتم به غول مرحله رسیدم اما نتونستم اونو شکست بدم چون دیگه وقت نبود و فامیلمون لپ تاپشو برد(هه هه). سیستم خودم هم عتیقس. :mrgreen:

    و میخواستم بگم که قیافه فاد خیلی شبیه پسر خاله منه مخصوصا اون عینک و ریش پرفسوری. باور کنید راست میگم تو فامیل به هرکی هم گفتم تایید کرده.

    فردا پسر خاله من ادعا میکنه بازی ماله اونه. :wink: شوخی کردم اون اصلا نمیدونه همچین بازی هست اصلا از بازی خوشش نمیاد. منم عکسای بازی رو تو مجلات بهش نشون ندادم.

    با تشکر

    ۰۰
  4. با عرض سلام دوباره
    ـ آیا در پروژه های آینده (مثلا کوهنورد۲ و…) باز هم از گیم میکر استفاده می کنید؟ منظورم اینه که در حال حاظر موتور دیگری را در ذهن دارید و اگر جواتون مثبته نام موتور رو بگید.
    ـ لطفا نام بازی هایی که تا به حال ساختید رو بگید
    ممنون

    ۰۰
    1. سلام
      مسلما اگر گیم میکر در نسخه های جدید مشکلات نسخه های قبلی را برطرف کند و بتواند اعتمادها را جلب کند،می توان باز هم با آن کار کرد.
      unity
      یکی از آنها “دردسر همستر” نام دارد.سایربازی هایی که بنده ساخته ام متعدد و پروتوتایپ بوده اند و بدلیل وجوه تجاری آنها از بردن نام آنها معذورم.

      ۰۰
    1. سلام
      هنوز فرصتی برای بررسیcry engine پیدا نکردم .البته از دوستانی که در زمینه فنی تخصص دارند نظرات مثبتی هم در مورد این موتور دریافت نکردم.
      فعلا UDK امتیازات بیشتری دارد.گرچه بنده به شخصهUnity را ترجیح می دهم.

      بله میونم خوبه و مشکلی ندارم،البته می دانید که بنده در این زمینه تخصصی ندارم.
      در رشته ی هنر شما می توانید ابزار لازم برای طراحی و تصویر سازی را خودتان بسازید و فراهم کنید،حتی کاغذ مورد نظرتان را(البته به خوبی کاغذهای صنعتی نخواهد شد) و این موضوع در مورد مهندسین نرم افزار نیز صدق می کند و وجه مشترک هردو شناخت شما از ابزار و قابلیتهای آن خواهد بود و به تجربه وکار بیشتر آن ابزار برای استفاده بهینه شما شکل خواهد گرفت که این بهترین بخشی است که در این موضوع رخ می دهد.

      ۰۰
  5. سلام
    ـ شما گفتید که موتور گیم میکر اشکالات زیادی داره ، کاملا با شما موافقم ، من بارها این مشکلات رو تو گیم میکر دیدم ، ولی متقاعد نشدم که با وجود اینکه می دونستید گیم میکر اینهمه مشکل داره برای چی از این موتور استفاده کردید با اینکه موتور های خیلی خیلی بهتر هم بود
    ـ شما از نرم افزار های اورجینال برای ساخت استفاده کردید؟

    ۰۰
    1. مشکلات گیم میکر در بخش مدیریت منابع و حافظه برای بازی مشکلی جدی است با این حال این انجین قابلیتها و توانمندیهای کم نظیری دارد که غیر قابل انکار است ، سه سال پیش ما بسته به تجربه گروهی که با این انجین داشتیم کار با آنرا آغاز کردیم و انتخاب بهتری به غیر از آن در آن زمان نداشتیم و بفرض اگر موتور دیگری نیزآمده بود عاقلانه نبود پروژه را با کار روی موتوری پیش ببریم که نه متخصصی برای آن داریم و نه به مشکلات و ضعفها و یا حتی توانمندیهایش اشراف داریم.مشکل دیگری که ما را غافل گیر کرد متوقف شدن بهینه سازی گیم میکر به مدت دوسال بود که بدترین اتفاقی بود که می توانست بیفتد و چیزی نبود که خبر دهد. از یک ماه شروع و به دو سال رسید.
      بله نسخه گیم میکر و Anime Studio هر دو خریداری شده بود و اورجینال بود.

      ۰۰
  6. سلام. آقای فرمند واقعا کوهنورد قشنگه. از اونجایی که خودم با Game Maker کار می کنم پس یه مشکلات فنی کاری ندارم. به نظر شما برای ساخت یک بازی مثل بازی Shank گیم میکر نسخه ۸ خوبه؟

    ۰۰
    1. بستگی به اندازه پروژه دارد ، فکر می کنم در اندازه شانک بشود با این حال باید بررسی شود.
      نحوه پیاده سازی ، تجربه ی کار کردن با ابزار و چگونه استفاده کردن شما از آن بسیار مهم است.

      ۰۰

دیدگاهها بسته هستند.

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر