۲۰ برتر | بیست بازی که پس از گذشت یک دهه هنوز هم جذاب هستند (قسمت دوم)
در قسمت پیشین به بررسی ده مورد از بازیهای قدیمی و جذاب پرداختیم اما همگی در انتظار معرفی عناوین برتر بودیم. انتخاب میان بازیهای خوب کار دشواری است، ولی ما در دنیای بازی سعی کردیم تا برخی از این بهترینها را با شما مرور کنیم. ما در این قسمت به معرفی ۱۰ بازی نهایی این فهرست میپردازیم که در عین خوب بودن، هنوز هم جذابیت داشته و میتوانند حتی گیمرهای جوان را ساعتها به خود مشغول کنند. با دنیای بازی همراه شده و تا انتهای این فهرست را بخوانید.
- Metal Slug 3
سال انتشار: ۲۰۰۰
سازنده: SNK
پلتفرم: تمامی کنسولها و تلفنهای همراه
سبک: تیراندازی دوبعدی
سری Metal Slug که در ایران به آن «دو کماندو» و «سرباز کوچولو» هم گفته میشود، یکی از سریهای معروف بازیهای رایانهای است که به دلیل فضای طنز و کارتونی، هنوز هم جذاب و دوست داشتنی مانده. علیرغم ظاهر کودکانهاش، این بازی بسیار سخت بوده و نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد. تمامی قسمتهای این بازی جذاب هستند، اما قسمت سوم را میتوان پرطرفدارترین آنها دانست. استفاده از انواع سلاحهای عجیب و غریب، دشمنان عجیب و غریبتر و محیطهایی مختلف از اعماق دریا تا فضای بیکران، همه و همه تجربهی این بازی را بسیار جذاب ساختهاند.
البته نباید مهمترین بخش این بازی را فراموش کرد که تجربهی دونفره آن بود! مزهی این بازی به تجربهی آن با دوستان است. مراحل شلوغ و مملو از کشتار این بازی گاهی اوقات تشخصی محل بازیکن در میدان نبرد را دشوار میکند که این اتفاق در تجربهی دو نفره خندهدار و دوستداشتنی خواهد بود.
- Age of Mythology
سال انتشار: ۲۰۰۲
سازنده: استودیو آنسِمبل
پلتفرم: PC
سبک: استراتژی
دههی ۲۰۰۰ میلادی، دوران طلایی بازیهای استراتژیک بود. سری بازیهایی مثل Command & Conquer، Warcarft، Age Of Empires، Dune، Stronghold و Starcraft همه در این بازهی زمانی یا برای اولین بار متولد شده یا به پختگی و اوج جذابیت خود رسیدند. در این عصر طلایی برخی عناوین استراتژیک پا به عرصهی ظهور گذاشتند که در نوع خود بینظیر بودند و هیچوقت قسمتیهای دیگری و جدیدی برای آنها ارائه نشد. از میان این عناوین خاص، «عصر اساطیر»، ساختهی استودیو انسمبل که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شد، عنوانی کمنظیر و درخشان بود. این بازی که توانست نظر منتقدان سراسر جهان را به خود جلب کند (با امتیاز ۹.۳/۱۰ از Gamespot و IGN)، داستان قهرمانی یونانی را روایت میکرد که در پی نجات مردماش سفری طولانی و دشوار را در پیش میگیرد. مراحل بازی بسیار متنوع بوده و از یونان تا مصر و شمال اروپا را در بر میگیرد. تلاش سازندگان برای آشنایی بازیکنان با اساطیر یونان، مصر و اسکاندیناوی، به شکلی زیبا در قالب انتخاب خدایان مورد پرستش از سوی بازیکن و ساخت معابد و نیروهای مرتبط با هرکدام (از هیدرا، هیولای چند سر یونانی تا غولهای برفی شمال) در بازی نمود پیدا میکرد.
تجربهای کنترل قهرمانهای اسطورهای جهان، مبارزه و ساخت انواع هیولاها و استفاده از قدرتهای خدایان در کنار تنوع مراحل و محیط، همگی تجربهای واقعا جذاب و فراموشنشدنی برای بازیکنان رقم میزد. این بازی آنقدر جذاب بود که اخیرا نسخهی بهبودیافتهی آن مجددا منتشر شده و حتی از طریق یک بستهی الحاقی (DLC)، مراحلی داستانی به همراه خدایان اساطیری خاور دور (چین و ژاپن) به بازی اضافه شدهاند. اگر اهل بازیهای استراتژیک هستید، پیش از انتشار نسخهی بهبودیافتهی Starcraft، این یادگار عصر طلایی استراتژیستها را از دست ندهید.
- Freelancer
سال انتشار: ۲۰۰۳
سازنده: دیجیتال انویل
پلتفرم: PC
سبک: شبیهسازی فضایی
بازیهای شبیهسازی فضایی طرفداران خاص خود را دارند. بازیهای مثل EVE و Elite: Dangerous از جمله بازیهای این سبک پرطرفدار هستند. متاسفانه بیشتر بازیها در این سبک ماهیتی نقشآفرینی و گاها استراتژیک دارند تا اکشن، به همین دلیل بازی Freelancer را میتوان یکی از عناوین جذابی دانست که این خلاء اکشن را پر کرده است. در این بازی شما به عنوان یک مبارز خود مختار، به شکلی اتفاقی وارد جنگی میشوید که سرنوشت کهکشان را تعیین کرده و اسراری از تمدنی فضایی و کهن را آشکار میکند. این بازی در زمان خود به دلیل داشتن جلوههای بصری شگفت انگیز از فضا، مبارزات و فضایی پرهیجان و جذاب، داستانی پر رمز و راز و مهمتر از همه، ارائهی جهانی عظیم و بدون مرز (ارائهی یک بازی جهان باز در آن زمان و در این وسعت هنوز هم جای تقدیر دارد) به شدت مورد استقبال دوستداران این سبک و منتقدان قرار گرفت.
در طول بازی با قبول ماموریتهای جانبی فضایی شما میتوانید درآمد کسب کرده و انواع فضاپیماها، تسلیحات (انواع موشک انداز، مین، مسلسلهای متنوع و…) و قطعات جانبی (موتور پیشران، سپر محافظ و…) را بهدست بیاورید. تجارت، سفر به سیارات مختلف، کرم چالهها، مبارزه با دزدان فضایی و بسیاری اتفاقهای دیگر در انتظار افرادی است که پا به جهان بزرگ و زندهی این عنوان میگذارند. اگر شما هم از صبر کردن برای تجربهی Star Citizen خسته شدهاید، این بازی قدیمی را از دست ندهید.
- Prince Of Persia: Warrior Within
سال انتشار: ۲۰۰۳
سازنده: یوبیسافت
پلتفرم: PC، PlayStation 2، PlayStation 3، Xbox، GameCube، PSP
سبک: اکشن ماجراجویی
«تو نمیتوانی سرنوشتت را تغییر دهی، هیچ انسانی نمیتواند!»؛ این جملهی پیرمرد دانا به شاهزاده، در تمام مسیری که وی برای نجات خود از شر هیولای سیاه زمان پیمود در ذهناش طنینانداز بود. شاهزادهی پارسی، یکی از بازیهای محبوب و معروف خصوصا در کشور ماست. این بازی را میتوان یکی از بنیانگذاران سبک سکوبازی (Platformer) دانست. اولین نسخه سری جدید این بازی در سال ۲۰۰۳ با استقبال منتقدان و بازیکنان رو به رو شد و در ادامه هم قسمت دوم آن یک سال بعد وارد بازار شد. متاسفانه قسمت دوم به دلیل فضای تاریک و مبارزات خشنی که داشت، از نظر عدهای از ریشههای این عنوان دور شده بود. این بازی علاوه بر داشتن داستانی زیبا و پر رمز و راز، مبارزاتی انقلابی داشت.
به شخصه طی ۲۷ باری که این بازی را به پایان رساندم، تقریبا هربار چیز جدیدی در مبارزات کشف کردم. تنوع ضربات، امکان انتخاب سلاحهای مختلف و گرفتن آنها از خود دشمن آن هم در حین نبرد، استفاده از محیط، گروگان گرفتن دشمنان در کنار قدرتهای مختلف شنهای زمان، این بازی را به اثری تبدیل کرد که نهتنها هنوز هم جذاب و منحصر به فرد است، بلکه به نوعی نقش پدر معنوی سری محبوب Assassin’s Creed را دارد. پایان دوگانه در بازی که نیازمند یافتن اسرار نهفته در هر منطقه بود، در کنار جهان تقریبا باز و قابل گشت گذار آن، شاهزادهی پارسی را به اثری فراموشنشدنی تبدیل کرده است.
- GTA San Andreas
سال انتشار: ۲۰۰۴
سازنده: راکاستار گیمز
پلتفرم: PC، PlayStation 2، PlayStation 3، Xbox، Xbox 360
سبک: اکشن ماجراجویی
نمیشود از بازیهای جذاب گفت و نامی از GTA نبرد. تقریبا تمامی عناوین این سری پس از GTA 3، هنوز هم جذاب و دوستداشتنی هستند، اما San Andreas نقطهی عطفی در روایت داستانی و تجربهی این بازی بود. در این قسمت شما برای اولین بار در نقش یک سیاهپوست وارد بازی میشدید که علاوه بر تمامی مسائل پر حاشیهی معمول در این بازی، مسئلهی نژادپرستی را هم برای اولین بار به بازی میآورد. آزادی عمل در GTA همیشه زیاد بوده، اما در این قسمت شما انواع ورزشها، خوراکیها، لباسها و روابط عاطفی را تجربه میکردید و دست بازیکن برای انتخاب کاملا باز بود.
در کنار همهی این موارد باید داستان دراماتیک بازی را هم ذکر کرد که باعث شد نام CJ هنوز هم بر سر زبانها بماند. هر چند که من هیچ وقت طرفدار سری GTA نبودهام، اما این سری و خصوصا قسمت San Andreas واقعا از آثار تاریخی و جذاب دنیای بازیهای رایانهای است که هنوز مثل روز اول میتواند ما را سرگرم کند.
- Metal Gear Solid 3: Snake Eater
سال انتشار: ۲۰۰۴
سازنده: کونامی
پلتفورم: PlayStation 2، PlayStation 3، Xbox 360، PlayStation Vita، Nintendo 3DS
سبک: اکشن ماجراجویی، مخفیکاری
«قهرمانان حقیقی هیچ وقت به مردم معرفی نمیشوند»؛ این جمله تمام زندگی «رئیس بزرگ» را در دل خود جای داده است. او در ابتدا «مار عریان» بود و سپس به عنوان یاد شده ترفیع پیدا کرد. سرنوشت رئیس بزرگ برای طرفداران سری «ابزار فلزی» یا همان متال گیر همیشه در هالهای از ابهام بود و قسمت سوم این عنوان با نام «مار خوار» تلاش هنرمندانهی «کوجیما» برای پرده برداشتن از اسرار این ابر تروریستی بود که چندین بار دنیا را از نابودی به دست سیاستمداران نجات داده بود. این عنوان تحولی عظیم در سری دوستداشتنی کوجیما ایجاد کرد. در این قسمت برای اولین بار جنگ و مبارزات چریکی و کماندویی به بهترین صورت ممکن به تصویر کشیده شد. تعادل عناصر مختلف بازی به حدی بی عیب و نقص بود که هنوز هم عنوانی به این زیبایی پیدا نمیکنید.
نیاز به تغذیه و شکار، رسیدگی به زخمها و جراحات مربوط به اعضای مختلف بدن، توجه به محیط و استتار و اضافه شدن نشانگر توان (Stamina) به زیبایی هرچه تمامتر سختی و تنهایی یک سرباز پشت خطوط دشمن را به تصویر میکشید. همهی اینها در کنار شخصیت پردازی زیبای این عنوان، از خود بیگ باس تا استاد فراموش نشدنی او، یعنی «The Boss» و حتی دشمنانی آنقدر زیبا که روحشان در قسمت پنجم این عنوان هم حضو دارد، این اثر را بعد از ۱۳ سال هنوز هم زیبا و دوستداشتنی کرده است. هرکسی که این بازی را تجربه کرده باشد، بهخوبی میداند که میتوان صدها سطر در خصوص زیباییهای آن نوشت، ولی ما در اینجا به جملهی تاثیر گذارترین شخصیت دنیای متال گیر، استاد و خالق رئیس بزرگ یعنی «The Boss» اکتفا میکنیم: «من و تو مثل هم هستیم؛ پس دادن تقاص کارهای دیگران ذره ذره ما آب میکند. ما هیچ وقت لذت مرگی آرام در دوران پیری را تجربه نمیکنیم. ما هیچ فردایی نداریم».
- God Of War 2
سال انتشار: ۲۰۰۷
سازنده: سونی
پلتفورم: PlayStation 2، PlayStation 3، PlayStation Vita
سبک: بزن بکش (Hack & Slash)
شبح اسپارت، خدای جنگ یا کریتوس، هرچه دوست دارید او را بنامید؛ برای مردی که چیزی برای از دست دادن ندارد، نام، آوازه و شهرت بیمعناست. کریتوس یکی از شخصیتهای جوان دنیای بازیهای رایانهای است و یکی از خشمگینترین آنها! سری بازی «خدای جنگ» دلیل بسیاری از افراد برای خرید PlayStation 2 بود. قسمت دوم این سری را میتوان نقطهی اوج آن دانست. وقتی در ابتدای بازی با قدرتی خداگونه پا به میدان نبرد میگذارید، عظمت خدای جنگ را در رگ و پی خود حس میکنید و در ادامه که مانند طفلی ضعیف مورد خشم پدر واقع میشوید، حس میکنید دیگر همه چیز از دست رفته و امیدی به بازگشت نیست؛ اما کریتوس مردی است که با تیزی شمشیرش، ناممکن را هم ممکن میکند. تمامی جوانب این بازی بهخوبی کار شده و قابل تحسین است. شاید شخصیت کریتوس تکبعدی و یکنواخت باشد؛ همیشه خشمگین و در پی انتقام، اما همین یکنواختی هم آنقدر خوب توسط سونی به تصویر کشیده شده که به نمادی برای خشم و خشونت تبدیل شده است. مبارزه وحشیانه با موجوداتی عظیمالجثه، سلاحهای متنوع، داستانی جالب و کیفیت بصری زیبای این عنوان در حدی بود که در زمان عرضه تحسین دوستان PS باز و Xbox باز را برانگیخت. با این وجود، گذر زمان چیزی از ارزشهای این بازی کم نکرده و تجربهی آن هنوز هم لذتبخش و هیجانانگیز است.
- Call Of Duty 4: Modern Warfare
سال انتشار: ۲۰۰۷
سازنده: اینفینیتی وارد
پلتفرم: PC، PlayStation 3، Xbox 360، Wii
سبک: تیراندازی اول شخص
قسمت چهارم بازی محبوب «ندای وظیفه»، برای اولین بار خط مقدم مبارزات را به عصر حاضر انتقال داد، آن هم در زمانی که هنوز جنگ جهانی سوژهی بسیاری از بازیسازان بود. در این قسمت بود که برای اولین بار تجربهی استفاده از سلاحهای مدرن و قطعات جانبی مثل انواع دوربینها و تجهیزات نظامی در اختیار دوستداران این سری بزرگ و محبوب قرار گرفت؛ اما چیزی که توانسته جذابیت و تازگی این عنوان را همچنان حفظ کند، شخصیتپردازی و داستان جذاب آن است. مگر کسی پیدا میشود که از «کاپیتان پرایس» با آن سبیل پر اُبهت خوشش نیاید؟ یا آن شب بارانی که «سوپ مکتویش» برای اولین بار در آن قدم به میدان نبرد گذاشت را فراموش کند؟ شخصیتهای این بازی مثل رامبو و آرنولد یا سایر نظامیان فیلمها نبودند که یک تنه از پس یک ارتش بر بیایند. ضعف، احساسات و مهمتر از همه حس انسان بودن در جای جای این بازی احساس میشد؛ از داستان دست قطع شدهی «زاخایف» تا مرگ دردناک «گروهبان جکسون» پس از انفجار اتمی. این قسمت از بازی Call Of Duty آغازگر سه گانهای پر هیجان و جذاب بود که هنوز هم در میان بازیهای هم سبک خود رکورددار است. خلاصه اینکه این بازی آنقدر خوب بود که نسخهی بازسازی شدهی آن توانست یکی از شکستهای احتمالی اکتیویژن (Infinite Warfare) را هم به موفقیتی تجاری بدل سازد.
- Resident Evil 4
سال انتشار: ۲۰۰۴
سازنده: کپکام
پلتفرم: PlayStation 2، PlayStation 3، Xbox 360، Xbox One، Play Station 4، Wii، PC
سبک: ترس/ بقا سوم شخص
نام «شینجی میکامی» پس از ساختن عنوان Resident Evil با ترس گره خورد. عدهای او را پدر سبک ترس و بقا میدانند. نسخههای اولیهی شاهکار او در دههی ۹۰ میلادی شرکت کپکام را به شهرتی جهانی رساند. از عظمت ایدههای این فرد همین بس که طرح به بار ننشسته و رها شدهی او برای ساختن دومین قسمت از این سری، تبدیل به یکی از محبوبترین مجموعه بازیهای سبک بزن بکش یعنی Devil May Cry شد! تمام این تعریف و تمجیدها را گفتیم تا شاید بشود عظمت شاهکار این بازیساز را به تصویر کشید. بازی Resident Evil 4 حرکتی جسورانه و انقلابی بود که اجرای آن و شجاعت میکامی، سبکی جدید در بازیهای رایانهای ایجاد کرد؛ سبکی که از دل آن عناوین بزرگی مثل Dead Space سر برآوردند. اولین بار در این بازی بود که زاویهی به تصویر کشیدن مبارزات در فضایی بین اول شخص و سوم شخص یعنی روی شانه قرار میگرفت. این کار به دلیل محدود کردن دید بازیکن نسبت به اطرافش، ترس را چندین برابر میکرد. شخصیت اصلی بازی هم برای بسیاری از طرفداران این سری، خاطرهانگیز و در عین حال شگفتانگیز بود.
پسرک تازهکار قسمت دوم این سری اکنون آنقدر کار کشته شده بود که با یک سلاح کمری و یک چاقوی چریکی، سپاهی از هیولاها را از پا در میآورد. همهی اینها را در کنار داستانی با تم سیاسی و رازآلود، شخصیتپردازی بیعیب و نقص، تنوع دشمنان و سلاحهای گوناگون بازی قرار دهید تا به معجون شگفتانگیز میکامی یعنی Resident Evil 4 دست پیدا کنید. هرچند که این سری محبوب پس از این قسمت روندی نزولی پیدا کرد، اما محبوبیت این عنوان آنقدر زیاد است که کپکام انواع نسخههای بازسازی شده، HD، Ultimate و… از این بازی را طی این سالها روانهی بازار کرده تا روح این اثر را همچنان زنده نگاه دارد.
- Crysis
سال انتشار: ۲۰۰۷
سازنده: کرایتک
پلتفرم: PlayStation 3، Xbox 360، PC
سبک: تیراندازی اول شخص
جنگلهای انبوه استوایی، اقیانوس آبی، دشمنان باهوش و سرما… اینها چهارچوب اثری را میسازد که نه تنها پس از ده سال، بلکه تا سالیان سال همچنان جزء برترین بازیهای تاریخ خواهد ماند و به زیر کشیدن آن از جایگاهی که دارد واقعا دشوار خواهد بود. «کرایسیس» یک شاهکار هنری بود؛ آنقدر بزرگ و تاثیرگذار که نزدیک به یک دهه نقش ملاکی برای سنجش قدرت رایانههای شخصی را بازی کرد. تمامی بازیهایی که در این فهرست معرفی شدند، تقریبا روی تمام رایانههای موجود در بازار اجرا میشوند؛ اما اجرای این بازی در بالاترین سطح کیفی، هنوز هم برای بسیاری از رایانهها چالش برانگیز است و برای برخی ناممکن است. کرایسیسعنوانی بود که پس از سالها حکمرانی کنسولهای بازی در جهان، نشان داد دود هنوز از کنده (شما بخوانید کیس) بلند میشود و ابهت رایانههای شخصی، زادگاه بازیهای رایانهای را را مجددا به آنها بازگرداند. عظمت این بازی تنها به جلوههای بصری و موسیقی آن محدود نمیشود. آزادی عملی که در اختیار بازیکنان قرار میگرفت، هنوز هم کمنظیر است. علاوه بر امکان گشت و گذار در جنگلها، رودخانهها و اقیانوس، قدرتهایی که لباس ساخته شده از فناوری نانو در اختیار بازیکنان قرار میداد، تجربهی این بازی برای هر فردی را منحصر به فرد میکرد.
شما میتوانستید مثل «بیجی بلسکویچ» در سری «ولفنشتاین» دشمنان را زیر آتش وحشیانه خود خرد کنید یا مثل Solid Snake بیسرصدا و مرگبار باشید. در این بازی برای اولین بار امکان شخصیسازی سلاح در لحظه در اختیار بازیکنان قرار گرفت تا انعطافپذیری در اتخاذ استراتژیهای مختلف در بازی به حداکثر برسد. تخریبپذیری تقریبا بینقص محیط هم در کنار انواع سلاحهای مرگبار و امکان استفاده از وسایل نقلیه، کرایسیس را به چیزی فراتر از یک بازی اول شخص تبدیل کرد. روایت داستانی بازی و تغییر آن از یک ماجرای جاسوسی به داستانی علمی-تخیلی آنقدر جذاب بود که سازندگان این اثر دو قسمت دیگر (که هیچ وقت به خوبی نسخه اول نبودند) هم بر پایهی آن ساختند. به طور کلی کرایسیس قالی کرمان دنیای بازیهای رایانهای است؛ اثری که اگر همین الان پس از ۱۰ سال از ساختش بخواهید برا اولین بار آن را تجربه کنید، نه تنها رنگ و بویی از قدیمی شدن و کهنهگی در آن حس نمیکنید، بلکه متوجه میشوید از بسیاری بازیهای کنونی هم بهتر است، آن هم در تمامی موارد اعم از تجربهی بازی، موسیقی، داستان و خصوصا جلوههای بصری!
قطعا در این فهرست جای بازیهای زیادی خالیست، بازیهایی که نبودشان در این لیست چیزی از ارزشهای آنها کم نمیکند و تنها ریشه در تجربهی شخصی و سلیقهی نویسنده دارد. هدف از مرور این بازیها، امتیاز دادن یا اعمالی این چنینی نبوده و نیست، بلکه تمام تلاش نگارندهی این سطور این بوده که در عصر تجاری شدن بازیها و ادعاهای توخالی بازیسازان، سرگذشت آثاری را یادآوری کنیم که هنوز هم میتوانند الهام بخش خلق شاهکارهایی بزرگتر باشند و تجربهی مجدد آنها میتواند مانع از عادت کردن ما به برخی آثار ضعیف و «پولساز» این روزها شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
کاملن با انتخاب کرایسیس به عنوان رتبه ی اول موافقم . بقیه ی لیست هم خوب بود :۱۵: :۱۵: :۱۵:
چه لیست خوبی بود واقعا دمت گرم. cod4 رو که دیدم واقعا خوشحال شدم, اصلا فکر نمی کردم تو لیست باشه چون هر سال یه نسخه ی تکراری ازش میاد و همه رو خسته کرده (حتی امسال بازسازیش اومد), ولی به شخصه خودم بعد از این همه سال هنوز هم آنلاین بازیش میکنم و هنوز هم همون جذابیت اولیه رو داره!
تنها نکته منفی نبود portal بود که به نظرم حداقل تو ۲۰ تا میتونست باشه,چون هنوز هم اگه این بازی رو به کسی بدین که portal 2 رو تجریه نکرده, کاملا ازش لذت میبره و ملاک لیست هم همین بود.
و در آخر اینکه اگه به لیست دقت کنین متوجه ی این حجم از نوآوری و ایده های نو میشین, درسته نصف عناوین تو لیست خودشون دنباله بودن, ولی همین دنباله ها انقدر نو آوری و ایده ی اوریجینال دارن که الان بازی های به اصطلاح AAA اورجینال نصف اون ها ندارن!!
ممنون از نظرات شما. شکر خدا یکی پیدا شد از این لیست خوشش آمد.
من به نظر شما و همه دوستان احترام میذارم. قطعا هر کسی معیارها و شاخص های در ذهنش برای سنجش داره و اگر تفاوتی در نظر ما با همدیگه هست، ناشی از تفاوت این معیارهاست، نه مخالفت با هم یا بی ارزش دونستن معیارهای دیگران.
مرسی با بعضی ازموارد مخالفم جای چن تا گیمم خالی میبینم.
GTA San Andreas فک نکنم با وجود جی تی ای های جدید تر نسخه های قدیمی جذابیت خاصی داشته باشن. مگه این که رو گوشی بازیشون کنی.
و نبود هف لایف واقعا غیر منطقی بنظرم. مخصوصا این که اپدیت گرافیکی که چن وقت پیش منتشر کردن و گرافیک بازیو تازه کرد از لحاظ گیم پلیم بازی از اکثر بازیای امروزیم سر تره به همه اینا داستانم اضافه کنید.
و وارکرفت ۳ هم بالاتر دیدم نویسنده میگه دوتا جاشو گرفته. آقا دوتا کلا سبکش متفاوته بازی هنوز یکی از بازی های تاپ تو Esport جدا از بخش انلاین. RTS بهتری از وارکرفت ۳ هنوز ساخته نشده چه از لحاظ داستان چه از لحاظ گیم پلی.
لیست خوبی بود.منم با نظر دوستان موافقم،کرایسیس حقش اول شدن نبود :۱۲: .و چه خوب میشد mafia و gears of war هم در این لیست جای میگرفت.مافیا رو که واقعا نمیشه فراموش کرد با اون داستان بی نظیرش :۱۵: .gears of war هم که دیگه نگو :*: :*: :*: :*: :*: .تویه پست قبلی هم گفتم،gears of war اولین بازی ای بود که اگه اشتباه نکنم سیستم کاور رو در بین بازی های سوم شخص معرفی کرد و با اون گیم پلی فوق العادش تحول عظیمی در عرصه بازی های شوتینگ ایجاد کرد.چی بود این بازی واقعا.هنوز هم که هنوزه دوست دارم بازیش کنم.با اینکه این بازی واسه سال ۲۰۰۷ هست ،ولی هنوزم از نظر گرافیک و گیمپلی با خیلی از بازی های تویه بازار قابل رقابته
ممنون از نظراتتون. اولین بازی که این سیستم سنگر گیریو معرفی کرد، Kill Switch در سال ۲۰۰۳ بود. بازی های خوب زیادن، همونطور که گفتم نبودشون در این لیست چیزی ازشون کم نمیکنه.
Warrior Within
واقعا شاهکار بود
عجب تم قشنگی داشت بازیش
اویل ۴ هم که نزدیک به ۵۰ بار تموم کردم
جوانیمون پوچ شد پای اینا!
:۲۵:
اکثر بازی های که در این بیست ها هستن جزو عناوین محبوب من هم میشن که بارها تکرارشون کردم.. فقط جای خالی بعضی بازی ها مثل Portal, Mafia . winning eleven 3 شدیدا حس میشه.
از رتبه یک هم خیلی تعجب کردم
ممنون از نویسنده مقاله
چه میشه کرد، لیست کوتاه و بازی ها بر نخیل…
مافیا کو ؟؟؟؟؟؟؟ واقعا بازی مث freelancer باشه و مافیا و وارکرافت نباشن ؟ مگه میشه ؟ مگه داریم ؟
وارکرفت دیگه اون چذابیت قدیمو نداره، الان DoTA جاشو گرفته. مافیا هم جذاب بود، اما تا وقتی GTA هست، بازی های گانگستری دیگه چندان به چشم نمیان.
ینی واقعا پدرخوانده هست و مافیا یک نیست ؟
شما گفتی موجی ک هنوز میشه بازی کرد ؟ داستان با شکوه وارکرافت ۳ رو دوتا داره ؟ ریشه های دوتا از کجا اومدن ؟
GTA همزمان با Mafia وجود داشت. ولی مافیا ۱ یک چیز دیگه بود و هست. انقد خوب ک بازیهایی از روش ساخته شد مث پدرخوانده , Scarface ، The Saboteur و خیلیای دیگه. عنوان اصلی رو فراموش کردین بزارین و یه بازی کپی شده از روش رو گذاشتی
پسر خوب این بازهایی قدیمی نه جدید بچه??????
پسر خوب این بازهایی قدیمی نه جدید بچه??????
از بازیایی که انتخاب کردی راضی ام دستت درد نکنه
ولی به نظرم کرایسیس حقش اول شدن نبود
شاید GOW باید اول میشد
متشکرم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
لیست جالبی بود و انتخاب های این ده تا از ده تای اول خیلی بهتر بود ( البته شاید جای Resident Evil 4 و Crysis عوض میشد بهتر بود ) . .
با اکثر بازی های لیست خاطره دارم اما با دیدن Metal Slug ذوق مرگ شدم :۱۸: . اخ که چقدر این بازی رو چند نفره بازی میکردیم . یادش بخیر .
هنوز هم قانع نشدم چرا half life و چند تای دیگه تو لیست نیستن اما این انتخاب ها رو هم قبول دارم .
علی جان کارت درسته
خیلی ممنون از نظر شما. ما هم از بچگی با Metal Slug خاطره داریم. پدر مارو در آورد. خیلی سخت بود.