میزگرد با آقای “شاهین صیادحقیقی” مدیرعامل استودیوی آمیتیس بازی رایان

در ۱۳۹۰/۰۸/۱۴ , 14:46:55

“شاهین صیاد حقیقی” مدیر عامل شرکت آمیتیس بازی رایان در پروسه تولید چهار بازی رایانه ای منتشر شده در بازار مشارکت داشته که اولین آنها نجات بندر بوده است.

او پس از حدود ۸ سال فعالیت در این عرصه تصمیم به راه‌اندازی شرکت آمیتیس بازی رایان گرفت و در حال حاضر با دو پروژه در حال ساخت با عنوان‌های “مبارزه در خلیج عدن” با مشارکت ارتش و “ملینا” به مشارکت بنیاد ملی بازی های رایانه ای مشغول فعالیت است.

بازی “مبارزه در خلیج عدن” که پیش نمایشش را در آخرین شماره بازی سازی خواندید، تقریبا مراحل پایانی ساخت را طی می کند و به زودی رونمایی خواهد شد.

این بازی توسط موتور یونیتی ساخته شده و از لحاظ گرافیکی یکی از بازی های بسیار خوب داخلی است.

 

 

تریلر بازی مبارزه در خلیج عدن:

 

این میزگرد تا ۲۱ آبان ماه ادامه خواهد داشت و از الان می توانید سوالات خود را از شاهین صیادحقیقی یکی از باسابقه‌ترین بازی‌سازان ایران بپرسید.

کاربران عزیز توجه داشته باشند که دیدگاه‌های نامربوط به این میزگرد حذف خواهد شد.


46 دیدگاه ثبت شده است

  1. سلام آقای حقیقی :
    خسته نباشید
    برای ساخت بازی ” مبارزه در خلیج عدن ” چه مقدار وقت و سرمایه انسانی هزینه شده است ؟

    برای ساخت این بازی با مشارکت ارتش ،آیا از تکنیسن های بخش اسحله سازی نیز کمک گرفته اید ؟ منظورم نوع سلاح ها ؟ بومی بودن انها ؟ صدای شلیک ها و. … . و همچنین نوع تاثیر اسلحه ها است ؟ مثلا تاثیر شلیک با کلت کمری و تفاوت آن با شلیک مثلا اسلحه Ak 47 ؟

    من تریلر این بازی را دیدم نحوه خشاب عوض کردن اسلحه ها خیلی خوب کار شده است و نحوع نشا نه گیری از یکی از نکات قوت است ، کمی لگد های اسلحه به نظر من مصنوعی بود ولی نسبت به بازیهای داخلی خیلی خیلی بهتر بود .. ایا از تکنیک های موشن کپچر استفاده شده است ؟

    آیا این بازی فقط حالت تک نفره دارد ..تا به حال فکر ساخت بازی شوتر اول شخص با قابلیت انلاین بوده اید ؟

    داستان بازی در چه حدی است ؟ آیا بیشتر به روی شبیه ساز بودن جنگی ان کار شده است ، یا نه بر روی داستان و شخصیت پردازی نیز کار شده است ؟

    آیا برای پیش فروش بازی با ناشر خاصی صحبت کرده اید کسانی که بازی را پیش خرید کنند می توانند امتیاز های خصی داشته باشند مثلا اسلحه های اضفی یا امکانات جانبی بهتر ..ایا به بسته های مخصوص Special Edition فکر کرده اید .؟

    در پایان به شما بگویم که به عنوان یک گیمر ایرانی اهمیتی نمی دم که در انتها بازی شما شبیه بازیهای شوتر اول شخص خارجی شود یانه ..بالاخره یک سری استاندارد ها باید رعایت شود و مهم نتیجه بازی است که باید عالی باشد
    ممنون از زحمات شما و پیشاپیش خسته نباشید به شما و تیم سازنده بازی .

    ۰۰
    1. سلام دوست عزیز
      * ۹ نفر تمام وقت به همراه ۶ نفر به صورت پروژه ای و پاره وقت روی این پروژه مشغول فعالیت هستند .

      * بله ، سلاح های استقاده شده در بازی سلاحهایی هستند که توسط ارتش ایران مورد استفاده قرار میگیرند و برای تهیه همه آنها رفرنس تهیه شده . هر سلاح قدرت ، دقت ، وزن و خصوصیات خود را داراست، حتی هنگام حرکت کردن از دقت تیر اندازی هر اسلحه کاسته خواهد شد .
      به منظور کسب اطلاعات نظامی به کمپ تمرینی تکاوران نیروی دریایی مراجعه شده است ، حتی در پیاده سازی هوش مصنوعی در نحوه صحیح کاورگیری نیروهای خودی بسته به موقعیت تحقیق شده است .

      * هرگز به سراغ موشن کپچرهای داخلی نرفتم البته نه اینکه اعتقادی به استفاده از موشن کپچر نداشته باشم اما در حال حاضر تجهیزات مناسبی در داخل کشور موجود نمیباشد به همین منظور از همان ابتدای پروژه تصمیم داشتم تا انیمیشن های بازی به صورت دستی طراحی شوند.

      * در خصوص پیش فروش بازی با توجه به ارزان بودن قیمت بازی در کشور ما برای انکه در نظر داریم بازی مبارزه در خلیج عدن قیمت بالایی نداشته باشد، پیش فروش محصول با قیمت ارزان تر متاسفانه هیچ سودی برای ما نخواهد داشت .

      در پایان از شما متشکرم .

      ۰۰
  2. اول از همه خدمت جناب حقیقی ، عرض سلام ، احترام و خسته نباشید دارم!

    و اما بعد . . . . !!!!!

    نمی خوام باعث اغتشاش و تشویش اذهان عمومی بشم ها ! ولی برید ” پژدوگیم” مصاحبه ی آقای حقیقی ، اسکرین شات ها ی اختصاصی و غیر اختصاصی (!) و اطلاعاتی از ملینا رو ببینید.

    ۰۰
  3. درود بر مرد همیشه فعال ایران جناب آقای “شاهین صیاد حقیقی”
    ۱-ملینا در چه سبکیست؟کی عرضه میشود؟ داستانش در مورد چیست؟ چرااین اسم رو برای بازی انتخاب کردی؟
    ۲ در بازی جنگ در خلیج عدن تخریب پذیریب محیط وجود دارد.؟
    اگر وجود دارد چه مقداریست؟

    ۰۰
    1. درود بر شما
      *در خصوص تاریخ عرضه ی بازی ملینا متاسفانه نمیتوانم تاریخ دقیقی اعلام کنم زیرا این پروژه با گذشت بیش از ۶ ماه از نمایشگاه بازیهای رایانه ای تهران هنوز به قرارداد اصلی نرسیده است امیدوارم به زودی خبرهای جدیدی در خصوص این پروژه منتشر کنیم . به مابقی سوال هایتان در خصوص پروژه ملینا در سوالات قبلی پاسخ گفته شد .
      *تخریب پذیری ها دراین نسخه از بازی ” مبارزه در خلیج عدن ” از پیش تعیین شده است .
      با تشکر

      ۰۰
  4. درود بر شما
    جناب صیاد حقیقی، وقتی می دونید در حال حاضر ساخت یه اول شخص در حد بازی های روز تقریبا محاله و باز هم وقتی می دونید گیمرای ایرانی COD و BF3 رو بازی کردن و حتی بازی مثل Home Front هم نمی تونه راضیشون کنه چرا سراغ این ژانر رفتین؟!
    هدف شما از ساخت “مبارزه در خلیج عدن” انتقال پیامه یا سرگرمی مخاطب؟
    ببخشید اگه یه ذره تند صحبت کردم! موفق باشید.
    ——————————————————–
    COD Team

    ۰۰
    1. سلام . من تندی در صحبتهای شما حس نکردم . سوالی بسیار بجا و منطقی است و مطمئن باشید این سوال ، قبل از آغاز پروژه برای خود ما نیز مطرح شده است .
      ما نیز قبل از آنکه گیم ساز باشیم ، بازی باز محسوب میشویم ، به خوبی متوجه ایم که مخاطب چه میخواهد. بله در میان عناوین متعدد خارجی که در این سبک وجود دارند نیز انگشت شمارند بازیهایی که بتوان از آنها لذت برد . چه بیشمار بازی های سبک FPS خارجی که بدرد بازی کردن نمیخورند . زمانی که سند طراحی بازی آماده میشد قسمتی به سیر داستانی بازی گنجانده شد که تصمیم گرفتیم اگر بازی حرفی برای گفتن داشت از آن استفاده کنیم وگرنه از سیر داستانی بازی حذف شود . پس قبل از استارت پروژه نگاهی فراتر از سطح بازی سازی ایران به این پروژه داشتیم .
      مطمئن باشید بازی مبارزه در خلیج عدن چه از لحاظ مکانیزم سبک اول شخص و هوش مصنوعی و چه از لحاظ گیم پلی و بعد گرافیکی حرفهای زیادی برای گفتن دارد .
      به هر حال اگر با این نگاه به این رسانه ی نوپا در کشورمان نگاه کنیم باید قید بازی سازی را بزنیم زیرا در همه سبکها بزرگانی وجود دارند که بازار را در اختیار دارند . اما ما اندیشه ای متفاوت در سر داریم و با عشق به کارمان همه تلاشمان را در این زمینه به کار خواهیم بست .
      مطمئنا اگر قصد ساخت بازی سفارشی در سر داشتیم همانند عناوینی خاص این بازی نیز بی سر و صدا تولید میشد و در نهایت بازار خود را نیز داشت . که این اشتباه بزرگ برخی تهیه کنندگان بازی در ایران است که فکر میکنند یک بازی بدون اینکه مخاطبی را به خود جذب کند قادر به ارائه ی پیامی خاص به مخاطب است .
      در حالی که بسیاری از بازیهای غربی نیز سفارشی محسوب میگردند اما بسیار حساب شده این بازیها تولید میشود و این تفاوت بازیهای سفارشی ایران و بازیهای سفارشی غربی است .

      ۰۰
  5. سلام آقای حقیقی…
    همین که قدمی برای بازی سازی برای کشورتان برداشتید…تشکر
    ____________________________
    Sony Computer Entertainment Inc

    ۰۰
  6. سلام خدمت شما
    من تریلر بازی رو دیدم خیلی خوب بود(مخصوصا اهنگش)
    به نظر خود شما یه شوتر اول شخص خوب باید چطور باشه(جدا از بحث گرافیکش)
    منظورم اینه به هیجان و سرگرمی در بازی اعتقاد دارید یا به بحث هایی مثل بازگو کردن بعضی مسایل در بازی
    امیدوارم متوجه سوالم شده باشید

    ۰۰
    1. سلام . سپاسگذارم .
      سبک اول شخص حس همزاد پنداری بیشتری را در مخاطب ایجاد میکند و لذت بخش بودن این حس دلیل اصلی جذب مخاطب بیشتر در این سبک میباشد . من معتقدم یک بازی ضعیف از لحاظ گرافیکی با یک سیر داستانی جذاب و گیم پلی خوب بسیار بهتر از یک بازی با گرافیک فوق تصور است که قادر نیست با مخاطبش ارتباط برقرار کند و سرگرم کننده باشد .
      اما این را در نظر داشته باشید که نه در این سبک بلکه در همه سبکهای بازی تنها وقتی یک عنوان میتواند با مخاطب ارتباط مناسب برقرار کند که در تمامی زمینه ها موفق ظاهر شده باشد وگرنه یک بازی خوب با یک موسیقی و صداگذاری بد به راحتی به یک عنوان بد تبدیل خواهد شد . این مسئله ایست که بازیسازی و مهم تر از آن مدیریت یک پروژه را به سخت ترین مشاغل تبدیل میکند.

      ۰۰
  7. چند نوع اصله تو بازی وجود داره :?: کارهایی که تو مراحل باید انجام بدیم متفاوت هستش یا همش باید یه عده رو بکشیم و از این نقطه به اون نقطه :?: غیر از قایق از وسیله نقلیه دیگری هم استفاده شده :?: در اخر خاهشن قبل از انتشار خودتون یه بار بازی رو انجام بدین ببیند چیش کمه یا مشکل داره

    ۰۰
    1. بابا بزارین بنده خدا حرفش رو بزنه
      به نظرم هنوز لای و دیسلایک ها درست جا نیفتاده
      درضمن عجب برفی :mrgreen:

      ۰۰
    2. شخصیت اصلی بازی قادر خواهد بود از سلاح های دشمنان نیز استفاده کند . سلاحهای بازی به جز چاقو، فلش و نارنجک به بیش از هفت نوع سلاح میرسد و بسته به هر مرحله و نوع عملیات این سلاح ها به کار گرفته خواهند شد .
      در طول هر مرحله شامل چندین Objective میباشد و گیم پلی بازی با صدا تعامل کامل دارد. شخصیت اصلی در طول هر مرحله وظایف گوناگونی را عهده دار است . مطمئنا در روز رونمایی و تریلری که بعد از آن منتشر خواهیم کرد به بسیاری از سوالات شما پاسخ داده خواهد شد .
      از هلی کوپتر جهت هلی برن نیروها استفاده شده است و مراحلی در زمینه اسکورت کشتی های تجاری و نفت کش ها وجود دارد که روی Map کشتی صورت میپذرد .
      ما برای پیاده سازی هر مرحله چه از لحاظ فنی ، گرافیکی و گیم پلی بارها مجبور به تست بازی هستیم . مطمئنا قبل از انتشار بازی ، بارها و بارها این بازی توسط افراد مختلف تست خواهد شد تا انشاا… با کمترین ایراد راهی بازار شود .

      ۰۰
  8. سلام.

    ۱- بازی‌ کی‌ ساختش شروع شده و کی‌ تموم می‌شه؟
    ۲- از چه بازی ای بیشترین برداشت رو داشتین؟
    ۳- قیمت موتور شما چه قدر؟
    ۴- کل هزینه ساخت بازی‌ چه قدر برآورد شده؟
    ۵- رشته تحصیلی شما چیست؟

    ممنون

    ۰۰
    1. سلام
      *این بازی بعد از نمایشگاه برج میلاد به صورت رسمی تبدیل به قرارداد شد و استارت خورد . این بازی در اسفند ماه آماده عرضه به بازار خواهد بود و هدف گذاری ما تعطیلات عید نوروز برای نشر بازی است .
      *ما اکثر بازیهای هم سبک را مورد بررسی قراردادیم، اما به هر حال سری بازی های COD به عنوان استاندارد ترین بازی در این سبک بیشترین تاثیر را در تولید بازی مبارزه در خلیج عدن داشته است .
      *هزینه لایسنس موتور بازی برای هر سیستم حدودا ۱۵۰۰ دلار هزینه دارد .
      *در تاسیس شرکت آمیتیس بازی رایان اهداف بزرگی را در سر داشته و دارم، هرگز در این پروژه مسائل مالی را مد نظر قرار ندادم و از همه اعتبار خود برای تولید این پروژه در بهترین حالت بهره برده ام . استدیو آمیتیس در تولید این پروژه با ارتش در هزینه ها مشارکت دارد و جا دارد از مدیریت هنری ارتش با توجه به اینکه به عنوان یک ارگان نظامی پا به این عرصه گذاشته است قدردانی کنم .
      به هر حال بخشی از هزینه های تولید این پروژه از فروش آن باز خواهد گشت و با همین نگاه در حد توان از هیچ تلاشی برای بهتر شدن این پروژه فروگذاری نکرده ایم . بعد از انتشار بازی قیمت پروژه متعاقبا اعلام خواهد شد .
      *من فوق دیپلم گرافیک دارم

      ۰۰
  9. سلام وخسته نباشید
    از پیش نمایش جنگ در خلیج عدن خیلی خوشم اومد ولی گیم پلی بازی به نظر یه کپی از بازیه cod هست
    ولی سوال
    خودتون بازی cod رو سر لوحه یه این بازی قرار دادین یا خود به خود بازی به اون سمت کشیده شد ؟
    یکم در مورد بازیه ملینا توضیح بدین ؟
    برایه انتشار خارج از ایران بازی جنگ در خلیج عدن برنامه ای دارین؟

    ۰۰
    1. سلام ، متشکرم …

      *به هر حال بازی ندای وظیفه یک استاندارد در سبک شوتر اول شخص محسوب میشود و پیاده سازی سایر خصوصیات بازی ندای وظیفه حتی در باب تقلید نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای خارجی و توسط کمپانی های متعدد خارجی امری دست نیافتنی است . به هر حال رعایت کردن استاندارها یکی از اصول اولیه بازی سازی است مطمئنا در این بازی از بازی ندای وظیفه الهاماتی گرفته شده است ، اما هرگز یک بازی خاص را برای تولید این بازی مورد بررسی قرار ندادیم وحتی بازی مبارزه خلیج عدن دارای خصوصیاتی است که در هیچ بازی هم سبکی مشاهده نکرده اید .
      *ملینا روایت دختر بچه ایست که به مهد کودک میرود و در این داستان قرار است با اهمیت و ضرورت به موقع خوابیدن آشنا شود . او که از ساعت خوابش گذشته است بدون اجازه پدر مادر به تماشای تلویزیون میرود و روشن کردن تلویزیون در زمان نا مناسب تبعات سنگینی را برای وی در پی دارد و او به درون جعبه جادویی (تلویزیون) کشیده میشود و حال راه طول و درازی را برای بازگشت به خانه پیش روی خود دارد .
      این بازی در سبک سوم شخص آرکید و در ژانر فانتزی در حال تولید است . مراحل بازی بسیار متنوع و فضاها کاملا خلاقانه است ، از میان فصل های بازی میتوان به فصل تهران ، جنگل ، چین و فضا اشاره کرد که سواری با سفینه تنها بخشی از فصل فضا را شامل میشود .
      ملینا همه خصوصیات را برای تبدیل شدن به یک بازی بین المللی داراست ، پروژه ملینا حتی با توجه به استقبالی که در نمایشگاه بازیهای رایانه ای با آن روبرو شد اما کماکان در مرحله رایزنی برای عقد قرارداد کلی به سر میبرد، مراجعه کنندگان خردسال زیادی در همین دوره از نمایشگاه رسانه های دیجیتال سراغ بازی ملینا را گرفتند که شرمنده آنها شدیم .
      به هر حال نگاه ما در تولید پروژه ملینا به طور کلی تغییر یافته است، بازی ملینا حتما تحت کنسول و با هدف بازار خارجی تولید خواهد شد .
      *ما در تولید پروژه مبارزه در خلیج عدن نگاه خود را به تولیدات داخل کشور محدود نکردیم، وقتی قرار شد تا بازی مبارزه در خلیج عدن در سبک اول شخص تولید شود . تصمیم گرفتیم این بازی در تمامی زمینه ها با توجه به همه مشکلات و محدودیت ها در سطحی استاندارد راهی بازار شود . در حال حاضر هنوز مذاکراتی قطعی در خصوص نشر این بازی با هیچ ناشری صورت نگرفته است .

      ۰۰
    1. در ابتدا سلام عرض میکنم خدمت همه خوانندگان خوب دی بازی …
      درسته ملینا یک اسم بین المللیه همانند سارا و … اما ملینا اسم یک دختر بچه ایرانیه و این اسم توسط سازمان ثبت احوال نیز به ثبت میرسه . چون اسامی رایج در کشور ما بیشتر جنبه مذهبی دارد و ملینا یک دختر بچه شیطون و بازیگوش است . سعی کردیم از اسامی که برای ما جنبه اعتقادی دارد برای این شخصیت استفاده نشود .
      ضمن اینکه این بازی و شخصیت آن برگرفته از کتابی با اشعار کودکانه میباشد که همزمان با بازی به صورت مشترک و یا جداگانه راهی بازار خواهد شد و در واقع از رسانه قدرتمند بازی رایانه ای جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی نزد کودکان نیز کمک گرفته شده است .

      ۰۰

دیدگاهها بسته هستند.

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر