خانه » مقالات بازی میزگرد اختصاصی با “پویا ایمان دار” برنامه نویس حرفهای در حوزه بازی × توسط علی فخار در ۱۳۹۰/۰۹/۲۲ , 11:41:45 98 با یکی دیگر از میزگردهای اختصاصی در خدمت شما هستیم. آقای پویا ایمان دار یکی از مسوولان استودیوی “بازی پرداز رفقای خوب” است. استودیویی که بر روی بازی”خاک” کار می کند و مطمئنا پیش نمایش این بازی را در ماهنامه بازی سازی خوانده اید. پویا ایمان دار کسی است که یک تنه موتور بازی را نوشته است. موتوری که نامش را “پرشین” گذاشته و به آن می بالد. در نمایشگاه رسانه های دیجیتال این استودیو از ادیتور یا ویرایشگر این موتور نیز رونمایی کرد تا نشان دهند که از لحاظ فنی و تکنیکی در سطح بالایی قرار دارند. زمانی که از ایمان دار می پرسید چرا به سراغ موتورهای آماده نرفت، جواب قانع کننده ای به شما می دهد. اول این که می گوید من خط به خط موتور خودم را حفظم به همین دلیل رفع مشکلات آن برایم بسیار آسان است. دوم این که به هر حال بازی سازان ایرانی از لحاظ فنی عقب هستند و این عقب ماندگی با استفاده کردن از موتورهای آماده جبران نمی شود. در زیر می توانید تعدادی از قابلیت های ادیتور موتور پرشین را ببینید: سازگاری کامل با Softimage و Maya قابلیت چیدمان اشیا در صحنه و دسترسی به رفتار هر شی در موتور، از قبیل تعیین موقعیت و سایز ، تعیین فیزیک، تعیین نحوه نمایش، مدیریت سینماتیک شی، دسترسی به asset های خروجی و … امکان استفاده از Duplicating برای هر مدل جهت بکار گیری Instance ای زیاد بدون افت فریم استفاده از Softbody برای شبیه سازی داینامیک لباس و زنجیر . Dynamic Soft Shadow and God Ray بهره گیری از شبیه ساز محیط از قبیل باد و باران ، برف ، آب و اقیانوس . بهره گیری از متد نورپردازی داینامیک Inferred Lighting جهت ایجاد نور پردازی و سایه پویا شبیه سازی روز و شب قابلیت سازگاری با فرمت های FBX 2010 ، X و Collada بهره گیری از Animation Mixer برای میکس انیمیشن ها Blend انیمیشن ها بسته به مقادیر دلخواه Swap کردن انیمشن بر روی Bone ها و همچنین تغییر مقادیر Bone ها از درون ادیتور اسکین کردن کاراکتر توسط CPU و GPU به طور مجزا تغییر سرعت اجرای انیمیشن ها اسکلت بندی تا ۸۹ bone استفاده از لایه MultiThreading جهت کنترل StateManager موتور و Loading تحت Background Thread سازگاری کامل FaceRobot جهت Facial Animation مدیریت LifeTime پارتیکل ها پشتیبانی از Bump Map ، Specular Map ، Enviroment Map ، Dispacement Map و … Post Processing برای شبیه سازی Blur ، Depth of Field و Glow و … بکار گیری و ترکیب الگوریتم های PathFinding ، Neural Network ، Genetic Algorithm و Finite State Machine و … برای پیاده سازی هوش مصنوعی بهره گیری از موتور فیزیک برای شبیه سازی فیزیک برای دیدن عکسها در اندازهی اصلی بر روی آنها کلیک کنید این میزگرد تا ۲۸ آذر ادامه خواهد داشت، از الان می توانید سوال های خود را از آقای ایمان دار بپرسید. نویسنده علی فخار Hi مقالات بازی 98 دیدگاه ثبت شده است فوق العاده ای… ___________________________ Sony Entertainment Computer Inc Grand Theft Auto V Coming 2012 ۰۰ چرا ایرانی ها بیشتر به دنبال سبک اول شخص برای ساختن بازی هستند و به سبکهایی مثل rpg رو نمیارن ؟ ۰۰ ایا شما در سخه XBOX360 بازیskyrim به باگی خوردین که شما رو از ادامه بازی منع کنه ؟ ۰۰ با سلام و درود قبل از هر چیزی لازم میدونم چنین موفقیتی رو بهتون تبریک بگم، موتورتون در نگاه اول که قابل قبوله. ۱- بافت ها و جزییات در ویدئو خوب به نظر میرسیدن. به نظر شما امکان این وجود داره که در بازی نیز چنین گرافیکی، یا حتی پیشرفته تر رو بدون افت فریم داشته باشیم؟ ۲- معمولا موتور هایی موفق تر هستند و ماندگار تر میشن که هر چه بیشتر تخصصی باشن و حوزه ای که توش موفقن محدود باشه. طوری که بعضی استودیو ها برای هر بازی، موتوری جدید تولید میکنن. آیا شما موتور رو با این هدف ساختین که به قول معروف آچار فرانسه تون باشه؟ یا نه، واقعا سعی کردید تمرکزتون رو روی چیز های خاصی بذارید و حوزه ی استفاده ش رو محدود کنید؟ ۳- با وجود برنامه نویسان چیره دستی دنیا که پشت سر هم به تعدادشون اضافه شده، نوشتن موتور هایی با قابلیت های پیشرفته و توانایی بالا دیگه خیلی کسی رو شگفت زده نمیکنه. اما موتور هایی که هر چند وقت یک بار میان، یه تکونی میدن و ماندگار میشن، موتور هایی هستن که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، به قولی نو باشن و در واقع به پیشرفت هنر بازی های ویدئویی کمک کنن. آیا موتور شما هم، گرچه نه در حدود خیلی بالا، اما اینطور هست؟ یا فقط تقلیدی از موتور های خوب خارجی و قابلیت های اون هاست که با برچسب “ایرانی” عرضه شده؟ فکر میکنید مثلا یه بازی ساز مستقل خارجی، مزیتی در موتور شما نسبت به موتور های روز میبینه؟ ۴- آیا وقتی برای بهبود رابط کاربری صرف کردید تا موتور به دل قشر آماتور هم بنشینه؟ ۵- به حال فیزیک موتور چه فکری کردید؟ ۶- آیا در موتورتون به صدا و موسیقی هم توجه شده؟ به اون ها جقدر بها داده شده و فکر میکنید تنظیم کننده ی موسیقی یا صداگذار بازی، از کار با موتور شما راضی باشه؟ ۷- برنامه تون برای تبلیغات و آینده ی موتور چیه؟ ۸- در کل، با رعایت انصاف، از دید مخاطب، به موتورتون چه نمره ای از ۱۰ میدید؟ با سپاس فراوان از در اختیار گذاشتن وقت ارزشمندتان ۰۰ بچه های عزیز و دوستان گرامی.مدتی هست به علت مشکل اینترنتی قادر به فعالیت در سایت نیستم به خاطر شرکت ایرا…ل که چند وقته اینترنت نمیده.. من خیلی دلم برای سایت و بچه هاش تنگ شده.لطفا جای ما رو هم خالی کنید. واینکه من بر خواهم گشت به زودی….IT منم رفتم دیگه انجمنو همرو بیخیال شدی دیگه …انشاا.. بر میگردم ترتیب همه چیزو میدم …..آقا پویا شما هم موفق باشید ____________________________________________________ I will back soon my old freinds . Soon PC Assassin ۰۰ سلام اونطور که دیدم باید کار جالبی باشه . تبریک می گم اما سوال ۱-پایه انجین شما چیه ؟ با دایرکت ایکس نوشتین یا افزونه های دیگه مثل xna توش دخیلن؟ ۲-چقدر طول کشید تا اینو بسازین ؟و ایا یک نفری بوده ؟ ۳- اونطور که دیدم تکسچر گذاری قوی صورت گرفته سوال من اینه ایا یک ادیتور جدا برای این نوشتین ؟ تکسچرها تا چند لایه می تونن قرار بگیرن ؟ ایا از نرمال مپ و سایر استاندارد های تکسچر گذاری امروزی می شه تو اون استفاده کرد ؟ فیزیک -موتور فیزیک چی ؟ ایا خودتون نوشتین یا از جای دیگه استفاده کردین ؟ فریم ریت -در مورد تخصیص حافظه چی ؟ بهینه هست یا باید سوپر کامپیوتر برای محصولات این انجین داشته باشیم ؟ ۶ – انجین های بازی سازی امروزی که از معروف ترین اونا میشه به انریل انجین و یا کرای انجین نام برد یک تکنیک و یا می توان گفت یک تکنولوژی در ان به کاررفته که باعث میشه مشکلی توی تخصیص رزولیشن تکسچر تا اندازه های بزرگ نداشته باشن و بر روی فریم ریت بازی تاثیر چندانی نداشته باشن ایا محصول شما هم همین وضعیت رو داره ؟ و البته این تکنولوژی که نام بردم در مورد مدل ها هم صدق می کنه محدودیتی در مورد این موارد نیست ؟ جلوه های بصری ۷- تکنیک های امروزی چی؟ دیگه تکنیک هایی مثل light shaft یا موشن بلور و بلور این چیزا همه گیر شده حتی توی ایران هم که می گیم تجربه و دانش کمه ساخت اینا مثل درس دوره ی دبستانه ایا شما هم اینو ساختین ؟ در کل ببخشید اگه اینجوری سوال کردم . سوال های خیلی زیادی داشتم ولی در کل اینا رو گفتم که حساب کار دستمون بیاد با چی طرفیم :mrgreen: ۰۰ جالبه ۰۰ سلام به آقای ایمان دار یه خسته نباشید اساسی به شما و تیم برنامه نویسی شما : ۱.برای ساخت این موتور چه تعداد نیروی انسانی استفاده کردید ؟ ………………. ۲. آیا این موتور برای فروش به بازیساز های دیگر و شاید خارج از کشور هم برنامه ای دارد ؟ ……………… ۳. به جز بازی ساخت خودتان با نام خاک آیا برنامه و یا بازی دیگری نیزبه وسیله این موتور در دست ساخت است ؟ ……………… ۴. مطمئنا این موتور در اول کار است آیا برای ساخت نسخه های بعدی و بهبود یافته این موتور برنامه ای دارید تا به موتور های قدرتمند خارجی نزدیکتر شود ؟ ……………….. ۵. آیا با توجه به هزینه های برنامه نویسی و بازی سازی در داخل کشور مقرون به صرفه است که موتور بازیسازی را ازاول بنویسیم ؟؟ چرا که می شود به جای ساخت موتوربازی داخلی زمان آن را صرف کار با موتور های قدرتمند خارجی کرد تا بازی هایی با مشخصات فنی بهتر عرضه کرد که حداقل توان رقابت با بازی های درجه ۲ خارجی را داشته باشد و بازی کننده ایرانی هم دلسرد نشود ؟ (البته من خودم موافق حمایت داخلی هستم اما برای بازیهای درست و حسابی نه بازیهای …) ……………….. سوال بسیار است از شما اما همین که وقت میزارید و به همین سوال ها هم جواب می دهید جای تشکر دارد . ممنون از شما منتظر بازی های شما و ساخته شده توسط این موتور هستیم . ۰۰ تازه یک چیزه دیگه بازی پچ هم داره برای دانلود اگه باگی داشته باشه؟مالتی چی اگه مالتی داشته باشه حاضرم بازی رو بخرم ۰۰ سلام عزیزم من چند بار این فیام رو بررسی کردم خب به طبع خیلی سوال دارم اگه بشه با آیدیتون فقط یک ساعت با هم گفتگو کنیم عالی میشه.. دانشجوی خلبانی هستم اما امسال تابستون میخواستم یه تیم جمع کنم تا افاخار ساخت یه بازی رو داشته باشم میشه بهم بگی ( خیلی خلاصه ) برای این کار چه لول هایی رو باید طی کنم..؟ از چند نفر نیروی انسانی با تخصص هاشون و پیسی ها و موتور گرافیکی گرفته تا مجوز برای بازی میشه حدود هزینش رو هم بهم بگی..؟ میخوام یه تیم استخدام کنم خواهش میکنم کمکم کنید و حتما بازی باید از ارشاد مجوز بگیره..؟ مقداری از هزینه بازی رو دولت میده..؟ اگه مستقل کار کنیم مجوز میدن..؟ سوال خیلی زیاده ولی شاید اینجا نشه هر چیزی رو پرسید به هر حال از پاسختون پیشاپیش سپاس گزارم مرسی ۰۰ خیلی خبه.به نظر موتور پرشین خیلی خوبه…امیدوارم تو بازی های ایرانی به نحو احسن از این موتور گرافیکی استفاده کنند. ۰۰ مسل اینکه دارن از sourceاستفاده میکنن چون مپ هاش شبیه مپ havanaکانتر سورسه ۰۰ نمایش بیشتر دیدگاهها بسته هستند.
فوق العاده ای… ___________________________ Sony Entertainment Computer Inc Grand Theft Auto V Coming 2012 ۰۰
با سلام و درود قبل از هر چیزی لازم میدونم چنین موفقیتی رو بهتون تبریک بگم، موتورتون در نگاه اول که قابل قبوله. ۱- بافت ها و جزییات در ویدئو خوب به نظر میرسیدن. به نظر شما امکان این وجود داره که در بازی نیز چنین گرافیکی، یا حتی پیشرفته تر رو بدون افت فریم داشته باشیم؟ ۲- معمولا موتور هایی موفق تر هستند و ماندگار تر میشن که هر چه بیشتر تخصصی باشن و حوزه ای که توش موفقن محدود باشه. طوری که بعضی استودیو ها برای هر بازی، موتوری جدید تولید میکنن. آیا شما موتور رو با این هدف ساختین که به قول معروف آچار فرانسه تون باشه؟ یا نه، واقعا سعی کردید تمرکزتون رو روی چیز های خاصی بذارید و حوزه ی استفاده ش رو محدود کنید؟ ۳- با وجود برنامه نویسان چیره دستی دنیا که پشت سر هم به تعدادشون اضافه شده، نوشتن موتور هایی با قابلیت های پیشرفته و توانایی بالا دیگه خیلی کسی رو شگفت زده نمیکنه. اما موتور هایی که هر چند وقت یک بار میان، یه تکونی میدن و ماندگار میشن، موتور هایی هستن که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، به قولی نو باشن و در واقع به پیشرفت هنر بازی های ویدئویی کمک کنن. آیا موتور شما هم، گرچه نه در حدود خیلی بالا، اما اینطور هست؟ یا فقط تقلیدی از موتور های خوب خارجی و قابلیت های اون هاست که با برچسب “ایرانی” عرضه شده؟ فکر میکنید مثلا یه بازی ساز مستقل خارجی، مزیتی در موتور شما نسبت به موتور های روز میبینه؟ ۴- آیا وقتی برای بهبود رابط کاربری صرف کردید تا موتور به دل قشر آماتور هم بنشینه؟ ۵- به حال فیزیک موتور چه فکری کردید؟ ۶- آیا در موتورتون به صدا و موسیقی هم توجه شده؟ به اون ها جقدر بها داده شده و فکر میکنید تنظیم کننده ی موسیقی یا صداگذار بازی، از کار با موتور شما راضی باشه؟ ۷- برنامه تون برای تبلیغات و آینده ی موتور چیه؟ ۸- در کل، با رعایت انصاف، از دید مخاطب، به موتورتون چه نمره ای از ۱۰ میدید؟ با سپاس فراوان از در اختیار گذاشتن وقت ارزشمندتان ۰۰
بچه های عزیز و دوستان گرامی.مدتی هست به علت مشکل اینترنتی قادر به فعالیت در سایت نیستم به خاطر شرکت ایرا…ل که چند وقته اینترنت نمیده.. من خیلی دلم برای سایت و بچه هاش تنگ شده.لطفا جای ما رو هم خالی کنید. واینکه من بر خواهم گشت به زودی….IT منم رفتم دیگه انجمنو همرو بیخیال شدی دیگه …انشاا.. بر میگردم ترتیب همه چیزو میدم …..آقا پویا شما هم موفق باشید ____________________________________________________ I will back soon my old freinds . Soon PC Assassin ۰۰
سلام اونطور که دیدم باید کار جالبی باشه . تبریک می گم اما سوال ۱-پایه انجین شما چیه ؟ با دایرکت ایکس نوشتین یا افزونه های دیگه مثل xna توش دخیلن؟ ۲-چقدر طول کشید تا اینو بسازین ؟و ایا یک نفری بوده ؟ ۳- اونطور که دیدم تکسچر گذاری قوی صورت گرفته سوال من اینه ایا یک ادیتور جدا برای این نوشتین ؟ تکسچرها تا چند لایه می تونن قرار بگیرن ؟ ایا از نرمال مپ و سایر استاندارد های تکسچر گذاری امروزی می شه تو اون استفاده کرد ؟ فیزیک -موتور فیزیک چی ؟ ایا خودتون نوشتین یا از جای دیگه استفاده کردین ؟ فریم ریت -در مورد تخصیص حافظه چی ؟ بهینه هست یا باید سوپر کامپیوتر برای محصولات این انجین داشته باشیم ؟ ۶ – انجین های بازی سازی امروزی که از معروف ترین اونا میشه به انریل انجین و یا کرای انجین نام برد یک تکنیک و یا می توان گفت یک تکنولوژی در ان به کاررفته که باعث میشه مشکلی توی تخصیص رزولیشن تکسچر تا اندازه های بزرگ نداشته باشن و بر روی فریم ریت بازی تاثیر چندانی نداشته باشن ایا محصول شما هم همین وضعیت رو داره ؟ و البته این تکنولوژی که نام بردم در مورد مدل ها هم صدق می کنه محدودیتی در مورد این موارد نیست ؟ جلوه های بصری ۷- تکنیک های امروزی چی؟ دیگه تکنیک هایی مثل light shaft یا موشن بلور و بلور این چیزا همه گیر شده حتی توی ایران هم که می گیم تجربه و دانش کمه ساخت اینا مثل درس دوره ی دبستانه ایا شما هم اینو ساختین ؟ در کل ببخشید اگه اینجوری سوال کردم . سوال های خیلی زیادی داشتم ولی در کل اینا رو گفتم که حساب کار دستمون بیاد با چی طرفیم :mrgreen: ۰۰
سلام به آقای ایمان دار یه خسته نباشید اساسی به شما و تیم برنامه نویسی شما : ۱.برای ساخت این موتور چه تعداد نیروی انسانی استفاده کردید ؟ ………………. ۲. آیا این موتور برای فروش به بازیساز های دیگر و شاید خارج از کشور هم برنامه ای دارد ؟ ……………… ۳. به جز بازی ساخت خودتان با نام خاک آیا برنامه و یا بازی دیگری نیزبه وسیله این موتور در دست ساخت است ؟ ……………… ۴. مطمئنا این موتور در اول کار است آیا برای ساخت نسخه های بعدی و بهبود یافته این موتور برنامه ای دارید تا به موتور های قدرتمند خارجی نزدیکتر شود ؟ ……………….. ۵. آیا با توجه به هزینه های برنامه نویسی و بازی سازی در داخل کشور مقرون به صرفه است که موتور بازیسازی را ازاول بنویسیم ؟؟ چرا که می شود به جای ساخت موتوربازی داخلی زمان آن را صرف کار با موتور های قدرتمند خارجی کرد تا بازی هایی با مشخصات فنی بهتر عرضه کرد که حداقل توان رقابت با بازی های درجه ۲ خارجی را داشته باشد و بازی کننده ایرانی هم دلسرد نشود ؟ (البته من خودم موافق حمایت داخلی هستم اما برای بازیهای درست و حسابی نه بازیهای …) ……………….. سوال بسیار است از شما اما همین که وقت میزارید و به همین سوال ها هم جواب می دهید جای تشکر دارد . ممنون از شما منتظر بازی های شما و ساخته شده توسط این موتور هستیم . ۰۰
تازه یک چیزه دیگه بازی پچ هم داره برای دانلود اگه باگی داشته باشه؟مالتی چی اگه مالتی داشته باشه حاضرم بازی رو بخرم ۰۰
سلام عزیزم من چند بار این فیام رو بررسی کردم خب به طبع خیلی سوال دارم اگه بشه با آیدیتون فقط یک ساعت با هم گفتگو کنیم عالی میشه.. دانشجوی خلبانی هستم اما امسال تابستون میخواستم یه تیم جمع کنم تا افاخار ساخت یه بازی رو داشته باشم میشه بهم بگی ( خیلی خلاصه ) برای این کار چه لول هایی رو باید طی کنم..؟ از چند نفر نیروی انسانی با تخصص هاشون و پیسی ها و موتور گرافیکی گرفته تا مجوز برای بازی میشه حدود هزینش رو هم بهم بگی..؟ میخوام یه تیم استخدام کنم خواهش میکنم کمکم کنید و حتما بازی باید از ارشاد مجوز بگیره..؟ مقداری از هزینه بازی رو دولت میده..؟ اگه مستقل کار کنیم مجوز میدن..؟ سوال خیلی زیاده ولی شاید اینجا نشه هر چیزی رو پرسید به هر حال از پاسختون پیشاپیش سپاس گزارم مرسی ۰۰
خیلی خبه.به نظر موتور پرشین خیلی خوبه…امیدوارم تو بازی های ایرانی به نحو احسن از این موتور گرافیکی استفاده کنند. ۰۰