از رنجی که می‌بریم | داستان نابودی قلمرویی که هیچ‌گاه در تاریخ ثبت نشد

در ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ , 14:37:41
Dragon Age: Inquisition, mass effect

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با بازی Shadow Realms (قلمرو سایه)، در قسمت چهارم مجموعه «از رنجی که می‌بریم»، همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.

Dragon Age: Inquisition, mass effect

از طلوع تا غروب یک افسانه!

نویسنده‌ی داستان رنجش این هفته‌ی‌مان شرکت «بایوور آستین» (BioWare Austin) است که قرار بود در پاییز سال ۲۰۱۵ میلادی یک بازی فوق‌العاده در ژانر نقش آفرینی چند نفره در سبک ۴ به ۱ (online action RPG 4 vs 1) منتشر کند که در نهایت چیزی جز این مقاله از آن باقی نماند. بازی Shadow Realms طبق برنامه‌ریزی‌های بایوور همانطور که گفته شد، برای انتشار پاییزی در پلتفرم رایانه‌های شخصی (هیچ برنامه‌ای مبنی بر انتشار این بازی برای کنسول‌های خانگی اعلام نشد و با توجه به اطلاعات موجود، تنها می‌توان گفت که احتمالا این بازی تنها برای رایانه‌های شخصی قرار بود ساخته شود) در حال آماده شدن بود که به دلایلی که در ادامه مطرح خواهیم کرد، ساخت و توسعه‌ی آن متوقف شد. البته، هیچ‌گاه به صورت رسمی خبری مبنی بر لغو شدن پروژه Shadow Realms از سوی شرکت بایوور اعلام نشد؛ و تنها مدیر عامل کمپانی بایوور، آقای «جف هیکمن» (Jeff Hickman) در وب‌سایت خود خبر توقف ساخت این بازی را اعلام کرد. اما چیزی که تا حد زیادی مشخص است، این است که روند ساخت این بازی احتمالا دیگر از سر گرفته نخواهد شد.

Dragon Age: Inquisition, mass effect

کمی بیشتر درباره‌ی افسانه‌ای مهجور!

اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره‌ی بازی Shadow Realms بدانیم، باید ابتدا با دنیای آن کمی بیشتر آشنا شویم. در این بازی یک دنیای دیگر به صورت موازی با زمین و دنیای کنونی وجود دارد که Embra (امبرا) نام دارد. در امبرا تا دل‌تان بخواهد غول و زامبی و انواع موجودات منفی و بد وجود دارد. داستان بازی نیز به این صورت است که نیروهای تاریکی از جهان امبرا، قصد حمله به زمین و نابودی کامل آن را دارد که عده‌ای نوجوان با استعدادها و توانایی‌های خاص خود، به قصد مقابله با این نیروها برمی‌خیزند و در این میان، ماجراهای عجیبی میان آنها رخ می‌دهد. در ادامه ویدیویی را خواهید دید به نام Chosen (انتخاب شده)، که اولین تریلر برای این بازی است که در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی توسط شرکت بایوور منتشر شد.

 

 

گیم‌پلی بازی نیز به این صورت است که یک تیم ۴ نفره در مقابل یک دشمن باید بجنگد. در واقع گیم‌پلی را باید به صورت اختصاری، «امبرا در مقابل زمین» نام‌گذاری نماییم. در ادامه دو ویدیو را خواهید دید که بیشتر با گیم‌پلی این بازی شما را آشنا خواهد کرد.

 

 

تریلری دیگر از این بازی که در گیمزکام منتشر شد:

 

 

و در پایان، یک تلخی بی‌پایان…!

اگر خاطرتان باشد کمی قبل‌تر اشاراتی به علت معلق شدن بازی Shadow Realms کردیم. حال در این قسمت قصد داریم تا کمی بیشتر درباره‌ی آن به شما توضیح دهیم.

همان‌طور که گفته شد، این بازی هیچ‌گاه به‌صورت رسمی از سوی شرکت بایوور، لغو شده اعلام نشد. تنها مدیر عامل این شرکت، آقای جف هیکمن، از معلق شدن این پروژه در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد. صحبت‌های ایشان به این ترتیب است:

ما تصمیمی گرفتیم مبنی بر اینکه بیشتر از این کار توسعه و ساخت پروژه‌ی Shadow Realms را ادامه ندهیم. از آن‌جایی که ما دریافتیم این خبر، یک خبر فاجعه‌بار و غم‌انگیز برای عده‌ی زیادی از طرفداران ماست، تصمیم گرفتم تا در ادامه توضیحات بیشتری از علل این تصمیم‌گیری عرض کنم. توضیحات این‌جانب بدین شرح است:

از آنجایی که تیم ما یک تیم فوق‌العاده است و عملکرد شگفت انگیزی در طراحی کانسپت آرت‌های پروژه‌های پیش‌روی شرکت بایوور داشت و از آنجایی که این طرح‌های مفهومی واکنش‌های بسیار خوبی از سوی طرفداران‌مان برای‌مان به ارمغان آورد، تصمیم گرفتیم کار توسعه و ساخت بازی Shadow Realms را متوقف کنیم. چراکه این تیم کارهای بسیار زیادی در سال جاری و سال آینده برای انجام دادن دارد. ما قرار است پروژه‌های سنگین بایوور را به دوش بکشیم و امیدواریم بتوانیم بازی‌های بهتری از Shadow Realms بسازیم تا کمی این تصمیم سخت را جبران کند. و ما امیدواریم که همین نیز خواهد شد. بایوور آستین روی پروژه‌های سنگین و مهمی چون Dragon Age: Inquisition و نسخه بعدی «اثر جرمی» (با توجه به تاریخ این توضیحات، منظور آقای هیکمن همان «آندرومدا» است) باید کار کند که همین امر، توانایی تمرکز کردن ما بر پروژه‌ی Shadow Realms را سلب کرده است.

خب! قسمتی از توضیحات آقای هیکمن را خواندید. قانع شدید؟! من که هرگز بایوور آستین و این تیم حریص را نخواهم بخشید. امیدوارم شما نیز تا حدی با بنده هم‌نظر شده باشید. در هر حال، بازی Shadow Realms در اوج نامردی به حالت معلق درآمد. شما نمی‌دانید دقیقا چه کسی این وسط مقصر بوده است. آخرش هم با خودتان کنار نمی‌آیید و می‌زنید به سیم آخر و می‌گویید که: «خب قبول! اصلا خود Shadow Realms مقصر است که بدموقع مزاحم بزرگان شد». بدتر از همه می‌دانید چیست؟ اینکه این بازی فدای آندرومدایی شد که بهتر است از فضایل آن برای‌تان نگویم که تا ابد این مقاله تمام نخواهد شد! البته اگر اصلا بشود نام مقاله روی آن گذاشت و تبدیل به شکایت نامه و دردنامه نشود. به عنوان حسن ختام، همین‌جا درخواست می‌کنم از بایوور آستین که لااقل بگویند که این پروژه کلا لغو شده است و خلاص! به قول فیلم «درباره‌ی الی…»: «یک پایان تلخ، بهتر از یک تلخی بی‌پایان است». در آخر نیز توجه‌تان را به تعدادی بیشتر از کانسپت‌آرت‌های بازی مهجورمان جلب می‌کنم:


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر