میراث گمشده یا پیشبینی آینده | پیش نمایش بازی Uncharted: The Lost Legacy
در طی کنفرانس باشکوه PSX 2016، سونی بسیاری از طرفداران خود را شگفت زده کرد. درست است که تنها تریلر معرفی The Last Of Us: Part II برای تمامی طرفدران سونی کافی بود تا از این کنفرانس رضایت کامل داشته باشند ولی شروع کنفرانس به حدی شگفتانگیز بود که پایان کنفرانس آن را از بین برد و یا به عبارتی دیگر آن را کم رنگتر کرد! همهی طرفداران از جمله خود بنده انتظار یک کنفرانس برای توسعهدهندگان کوچک را مانند گذشته داشتیم ولی با آغاز کنفرانس بار دیگر یکی از پرچمداران برند پلیاستیشن را با رنگی دیگری دیدیم که بسیار غافلگیرمان کرد. ابتدای تریلر معرفی بازی، هر کسی هر حدسی را که میتوانست بزند و تا آخرین لحظه که Chloe نقابش را باز نکرد، ما چیزی از نسخهی جدید آنچارتد نفهمیدیم. بعد از اتمام پلیاستیشن اکسپرینس ۲۰۱۶ (PSX 2016) تمامی ما متوجه شدیم که در هر کنفرانسی باید آمادگی کامل داشته باشیم، زیرا که یک استودیو مانند «ناتی داگ» میتواند به تنهایی و این چنین ما را شگفتزده کند. در تریلر معرفی نسخهی جدید آنچارتد ما هند را تماشا کردیم که با نحوهی روایت ناتی داگ و ماجراجوییهای آن همراه شده است، اما به راستی ناتی داگ در جدیدترین آنچارتد خود چه چیزی را میخواهد برایمان به ارمغان بیاورد؟ در ادامه مقاله، با پیشنمایش «آنچارتد: میراث گمشده» (Uncharted: The Lost Legacy) همراه دنیای بازی باشید.
داستان بازی از همان تریلر معرفی بازی آشکار بود که در هند روایت خواهد شد و ما با دیدن چهرهی Chloe متوجه این موضوع شدیم که قرار است یکی از جنجالیترین شخصیتهای معرفی شده در این مجموعه جای «نیتن دریک» (Nathan Drake) ماجراجو را بگیرد. شخصیت Chloe Frazer اولین بار در «آنچارتد ۲» (Uncharted 2: Among Thieves) معرفی شد که در آن قسمت حسابی نیز به نیتن دریک نزدیک شده بود و پا به پای او در کشور نپال به ماجراجویی میپرداخت. کلویی در این قسمت با ذهن خلاق مادر این مجموعه یعنی Amy Henning خلق شد و هم اکنون به سطحی رسیده است که میخواهد جایگزین نیتن دریک در آنچارتد :میراث گمشده بشود و ما بار دیگر با وی وارد یک ماجراجویی دیگر در زادگاهاش بشویم. در این نسخه کلویی تنها نخواهد بود و با یکی دیگر از جنجالیترین شخصیتهای معرفی شده این مجموعه که حضورش در آنچارتد ۴ بسیار پررنگ بود همراه خواهد شد، این شخصیت که با نام «نیدین» (Nadine Ross) در قسمت چهارم این بازی با نیروهای شبه نظامی خود که با نام Shoreline شناخته میشدند حسابی معرفی شدند، قرار است تا در کنار کلویی قرار بگیرد. اگر دقت کرده باشید هر دوی این شخصیتها را جنجالی معرفی کردم پس انتظار اینکه آخر آنچارتد: میراث گمشده (Uncharted: The Lost Legacy) یکی از این شخصیتها سر یک دیگر را بر سر نیزهاش بکند داشته باشید!
کلویی همانطور که در تریلرهای منتشر شده از این بازی بارها نشان میدهد شخصیتی است که زیر بار ناعدالتی نمیرود و در این مساله فرقی نمیکند طرف مقابلش که باشد و چهقدر برای وی با ارزش باشد. در معرفیهای این بازی از سوی ناتی داگ بارها میتوانیم مخالفتهای کلویی را با رفتارها و یا حتی تصمیمات نیدین به وضوح مشاهده کنیم، انتظار خلاف این مساله هم از سوی نیدین داشته باشید. میراثی که کلویی و نیدین و همینطور آنتاگونیست بازی که با نام Asav نیز در بازی شناخته میشود به دنبال آن هستند Tusk Of Ganesh نام دارد، کلویی با به دست آوردن صندوقی و باز کردن آن سر نخهایی از آن به دست میآورد و این میراث نیز به قدری وسیع است که Asav نیز نیروهایش را برای جلوگیری از کلویی و نیدین آماده میکند. اما اگر بدانید که این گنج در واقعیت متعلق به چه کسی است تعجب خواهید کرد! این گنج متعلق به یک فیل است که دارای بدنی انسان مانند است، این ربالنوع هندو در حقیقت این میراث را با کشتن اساطیر Parashurama در مسیر برگشت از دیدار اساطیر اعظم شیوا بهدست آورده است. همانطور که پیشبینی میشد، آنچارتد: میراث گمشده همانند تمامی این مجموعه در حقیقت پیرو کشف یک گنج اساطیری است که در تاریخ ذکر شده است؛ البته، هنوز هم کشف میراث سر فرانسیس دریک که نیتن دریک را در صنعت بازیهای ویدیویی جاودانه کرد برایمان کافی است!
گیم پلی بازی مانند همیشه کامل، بی نقص و یکنواخت است. شاید خیلی از کسانی که بخواهند مجموعه آنچارتد را ضد نقد کنند به خلاقیت کم تیم سازنده اشاره بکنند اما با این حال بهنظر میرسد گیم پلی این مجموعه به نهایت بلوغ خود رسیده است و تنها و تنها میتواند روی شوتینگ و جزییات کوچک دیگری مانور داشته باشد. به لطف تجربهی تیم ناتی داگ شوتینگ بازی و کنترل اسلحههای بازی پیشرفت بزرگی نسبت به گذشته داشته است و ما شاهد شوتینگ نرمتری نسبت به نسخهی قبلی هستیم ولی با این حال هستهی اصلی گیمپلی بازی تنها یک تغییر کوچک داشته است و آن هم نحوهی بازگشایی قفل درها، صندوق ها و… است. البته به جز این تغییر کوچک، ما شاهد درگیریهای نزدیک سریعتر و تکنیکیتر از آنچارتد ۴ هستیم که باعث میشود کمی محتاطتر از قبل به دشمنان بازی هجوم بیاوریم. کلویی و نیدین، تنها و تنها با استفاده از فنون رزمی در نبردهای تن به تن میتوانند پیشروی کنند و بر سر این موضوع حتی رقابتی بین آنان وجود دارد. برای کسانی که پلتفرمینگ و سکوبازی آنچارتد ۴ را زیادهروی میدانستند هم باید گفت طبق گفتهی خالقان این بازی، تیم ناتی داگ روی این مساله بسیار کار کرده است تا تناسب مناسبی میان سکوبازی پلتفرمینگ و شوتینگ در این بازی برقرار کند و در گیم پلیهای منتشر شده از این عنوان به سادگی میتوان این تناسب را به چشم دید. اما برای اینکه متوجه شویم آیا این تناسب در کل مدت زمان گیمپلی بازی که طبق گفته سازندهها ۱۰ ساعت میباشد برقرار است یا خیر باید اندکی صبر کنیم.
قبل از معرفی بازی آنچارتد: میراث گمشده، تیم ناتی داگ پرونده نیتن دریک را تمام شده میدانست ولی خبر از اینکه بستهای الحاقی برای آنچارتد ۴ خواهد ساخت یا خیر نداده بود، به هر حال در پلیاستیشن اکسپرینس این بسته الحاقی معرفی شد. مدتی بعد از آن هم اعلام شد که به طور کامل حدود ۱۰ ساعت مدت زمان برای به اتمام رساندن بازی یا همان گیمپلی بازی نیاز است که کمتر بستهای الحاقی چنین وسعتی دارد. پس بهنظر میرسد این DLC را هم باید مانند Left Behind یک Stand Alone دانست! هنگامی که یک بازی تبدیل به یک Stand Alone میشود، قیمتاش هم به مراتب بالاتر از یک DLC خواهد شد و این موضوع نیز برای این بازی صدق میکند و این بازی قرار است تا با برچسب ۴۰ دلاری در هنگام انتشار در فروشگاه پلی استیشن قیمت بخورد.
اگر از داستان و گیم پلی بازی عبوری گذرا داشته باشیم به گرافیگ هنری بازی میرسیم که به لطف وجود نعمت فرهنگ هند بسیار چشم نواز و دیدنی از آب در آمده است. تیم طراحی هنری ناتی داگ با استفاده از فرهنگ و تمدن هند توانستهاند تا محیطی بسیار جالب را به تصویر بکشند که تاکنون بعید است در بازی دیگری دیده باشید. جنگلهای انبوه و محیط سرسبز و خانههای خاص هندوستان حس خوبی را در طول تجربه بازی به بازیکنان منتقل خواهد کرد. تیم هنری ناتی داگ از طراحی شخصیتهای قدرتمندی نیز در این بازی استفاده خواهد کرد که جزییات بینظیری را به تصویر خواهد کشید. آخرین باری که ما شخصیت کلویی را ملاقات کردیم در آنچارتد ۳ بود که از زمین تا آسمان با کلویی که هم اکنون در Uncharted: The Lost Legacy منتظرش هستیم تفاوت دارد و این موضوع را باید مدیون نسل هشتم و قدرت پردازشی کنسولهای جدید باشیم؛ همانطور که اختلاف آنچارتد ۳ و آنچارتد ۴ روی جزییات طراحی چهره نیتن دریک بسیار زیاد بود. در بحث گرافیک فنی، تمامی اصول موفقیت آنچارتد ۴ روی کاغذ تکرار شده است، اما در این Stand Alone به علاوهی آن اصول شاخص قدرتمند، ما شاهد نورپردازیهای بهتر، کیفیت بافتهای دیدنیتر و همینطور فیزیک بسیار بهتری نسبت به آنچارتد ۴ هستیم. همانطور که پیشتر میدانستید، این عنوان همانند Uncharted 4: A Thief’s End روی رزولوشن Full HD و با نرخ فریم ریت ۳۰ بر پلیاستیشن ۴ معمولی، و بر پلیاستیشن پرو نیز بر روی رزولوشن (۴K (Upscale و با نرخ فریم متغیر اجرا خواهد شد که قبل از انتشار این خبر نیز دور از انتظار نبود!
در تریلرها و گیمپلیهای منتشر شده از این عنوان تا بدین لحظه، موسیقی متن و صداگذری خوبی را شاهد بودیم که موسیقی متن بازی در هنگام اکتشافات موسیقیهای آرام و در هنگام مبارزات موسیقیهای حماسی است. صداگذاری تکتک شخصیتهای بازی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است، همچنین ما دیگر صدای «نولان نورث» (Nolan North) را در این قسمت نخواهیم شنید و جای این صداگذار بزرگ را خانم Claudia Black گرفته است که قبلتر از آن نیز ما شاهد صداگذاری وی در آنچارتد ۳ در همین نقش بودیم. این مسئله بسیار با ارزش میباشد که صداگذار شخصیت کلویی همان شخص است تا به روند تجربه بازی لطمهای وارد نکند. این نکته را هم بهخاطر داشته باشید که موسیقی متنهای بازی بسیار شبیه به نسخهی قبلی این مجموعه است و گاهاً تفاوتی میان آنها دیده نمیشود، ولی با این حال صداگذاری تخریبپذیری و صداهای محیط بازی بسیار خوب از آب در آمده است. اگر مقداری دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که این عنوان در حقیقت تفاوت خاصی با نسخه آنچارتد ۴ ندارد و تنها و تنها شخصیت اصلی آن و محیط روایت آن تغییر کرده است. موسیقی متن تقریباً همان موسیقی متن است، تفاوت چندانی در مسیر گیم پلی دیده نمیشود به جز چند ابتکار جدید، سیستم شوتینگ تغییری نداشته است و باز هم همان اسلحههای آنچارتد ۴ را در اختیار داریم. اسلحههای بازی طیف گستردهتری نسبت به نسخه قبلی در اختیار دارد و در کنار اسلحههای Para 45. و P90 ما شاهد راکت اندازها و RPGهای ویژهای برا دفع حملات سنگین هستیم که بسیار دیدنی خواهند بود.
در انتهای متن باید گفت که آیندهی مجموعه آنچارتد به این قسمت بستگی دارد. اگر ناتی داگ مشاهده کند که بازار بازیهای ویدیویی میتواند آنچارتدی را بدون نیتن دریک قبول کند و آن را تحسین کند، احتمال آنکه قسمت دیگری را در کنار نیتن دریک و یا حتی شخص دیگری داشته باشیم بسیار بیشتر از قبل میشود و اگر این عنوان بتواند انتظارات را برآورده کند، میتواند حتی کلویی را هم مانند نیتن دریک صاحب یک سه گانه مخصوص به خود کند. هیچ چیز بعید نیست و ما باید منتظر بمانیم و بازخوردهای این قسمت را مشاهده کنیم؛ و اگر شکست پایان کار باشد، قطعاً ناتی داگ تمایل بیشتری پیدا میکند که پرونده این مجموعه را قبل از اینکه به سرنوشت شومی دچار شود ببندد. در پایان مقاله نیز خالی از لطف نیست که بدانید این عنوان قرار است تا در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ (شمسی) به صورت انحصاری و با قیمت چهل دلار برای پلتفرم پلیاستیشن ۴ در دسترس قرار بگیرد.