از رنجی که می‌بریم | پدر کاپ‌هد کیست؟

در ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ , 14:00:08
بازی Cuphead

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با بازی لغو شده‌ی Looney Tunes: By A Hare (لونی تونز: توسط یک خرگوش)، در قسمت دوازدهم مجموعه «از رنجی که می‌بریم»، همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.

بازی Cuphead

هنوز زمان چندانی نمی‌گذرد از هیاهوی کله فنجانی‌های دوست داشتنی(Cuphead) و همچنان این بازی مستقل، با گرافیک کارتونی خیره کننده‌ی خود و البته مراحل به شدت سختش روی اعصاب ما قهوه می‌نوشد. در این میان عده‌ای می‌دانند که ایده ساخت بازی «کاپ‌هد» تازگی ندارد و عده‌ای نیز طبعا نمی‌دانند. در این قسمت از «از رنجی که می‌بریم» قصد داریم به آن دسته از کسانی که کاپ‌هد را تجربه کردند و لذت بردند اما نمی‌دانند کاپ هدهای دیگری نیز می‌توانستند وجود داشته باشند؛ بگوییم که چندی، سخت افسوس و رنج (درست مثل باختن در آخرین باس‌فایت یک مرحله از کاپ‌هد) باید تحمل کنند.

بازی Looney Tunes: By A Hare (لونی تونز: توسط یک خرگوش)، یک بازی آرکید دوبعدی کارتونی در سبک مسابقه‌ای (Racing) بود که قرار بود در آن از شخصیت‌های معروفی از کارتون لونی تونز مثل باگز بانی (Bugs Bunny)، دافی داک (Daffy Duck) و پورکی پیگ ( Porky Pig) استفاده شود. کار توسعه‌ی این بازی را شرکت سگای ژاپن برعهده گرفت که در نمایشگاه «جاما» سال ۱۹۹۳ میلادی (Jamma 1993) از آن پرده برداری کرد اما هرگز دیگر بازی به صورت رسمی انتشار نیافت.

بازی Cuphead

این‌گونه که از شواهد پیداست، بعد‌ها بازی Looney Tunes: By A Hare برای سگا سیستم ۳۲ (Sega System 32) منتشر شد اما به‌طور کلی ساختار بازی تغییر کرده است. این نسخه از بازی دقیقا بعد از Sonic The Hedgehog و صرفا جهت خالی نبودن عریضه ساخته شد. علت این گفته‌مان نیز پیغامی است که فردی با نام مستعار Sam به سایت unseen64 ارسال کرد. پیام سم از این قرار است:

شما هیچ چیزی درباره این عنوان که درباره‌اش نوشته‌اید نمی‌دانید. تنها چند عدد عکس قدیمی اسکن شده از مجلات قدیمی. حتی فیلمی نیز از بازی در اختیار شما نیست؛ اما چیزی که باید درباره این بازی بدانید این است که بازی Looney Tunes: By A Hare یک بازی دو بعدی مسابقه‌ای با سه بازیکن بود به طوری‌که شما می‌توانستید از بین کاراکتر‌های باگز بانی، دافی داک و پورکی پیگ یکی را انتخاب کنید. هیولای تاز (Taz the Tasmanian) نیز فقط توسط پردازنده کنترل می‌شد. دیگر شخصیت‌های لونی تونز نیز در طول مراحل بازی قابل مشاهده بودند.

اطلاعات بیشتری از این بازی و داستان لغو ناگهانی و بی‌سر و صدایش در دسترس نیست و سایت مرجع unseen64 نیز هنوز برای دریافت اطلاعات درباره آن فراخوان زده است. اینکه سم که بود و چگونه چنین اطلاعاتی داشت مشخص نیست. صرفا استناد می‌کنیم چون سایت مرجع چنین کاری کرد. حدود ۲۵ سالی از داستان لغو بازی Looney Tunes: By A Hare می‌گذرد اما علت تازه شدن رنج‌مان پس از این‌ همه سال شاید اوج گرفتن کاپ هد بر فراز آسمان هنر هشتم بود. در ادامه شما را به مشاهده تصاویری از این بازی دعوت می‌کنیم:


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر