مصائب یک عنکبوت| نگاهی موشکافانه به عنوان تازه «مردعنکبوتی» Spiderman

در ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ , 14:00:56

بدون شک «مردعنکبوتی» Spiderman یکی از محبوب­‌ترین شخصیت­‌های دنیای سرگرمی است. اما محبوبیت به تنهایی نمی­‌تواند روزهای خوش را برای کسی رقم بزند. مرد­عنکبوتی چندین سال است که حال و روز خوشی ندارد، در دنیای کمیک داستان‌های این شخصیت به لطف نویسنده‌ی کنونی مجموعه‌ی اصلی یعنی «دن اسلات» افت فاحشی کرد که پرداختن به آن از حوصله بحث ما خارج است اما در همین حد بدانید که آقای «اسلات» بخاطر داستان‌های جنجالی و بعضا ضعیف خود چندین بار تهدیدهای مرگ بسیاری از هواداران دریافت کرد!

یکی از شاهکار های آقای اسلات، در این کمیک دکتر اختاپوس، که در حال مرگ بود ذهن و روح خود را با مردعنکبوتی عوض کرد و خودش برای مدتی ( نزدیک به یک سال ) صاحب بدن مردعنکبوتی شد و فعالیت‌های او را به «سبک خودش» ادامه می داد

بازی­‌های ویدیویی مرد­عنکبوتی هم نیازی به توضیح نداشتند؛ تنها چند کلمه می‌تواند دورنمایی از تمام آنها را نمایش دهد؛ «ایده خوب ، اجرای فاجعه بار». اکتیویژن هیچگاه عنوانی قابل قبول از مردعنکبوتی منتشر نمی­‌کرد و استودیو «بی ناکس» روز به روز در تولید عناوین مرد عنکبوتی ضعف بیشتری نمایش می­‌داد، قضیه آنجا دردناک­تر می‌شود که در همین حین رقیب دیرینه اسپایدرمن یعنی بتمن با کیفیت­‌ترین بازی‌ها را در اختیار داشت. بازی‌هایی که عناوین بهترین بازی سال را نیز درو می‌کردند.

پرده‌ی نقره‌­ای هم برای حشره‌ی تارافکن چندان خوش یمن نبود. مرد عنکبوتی اسیر آزمایش و خطاهای سونی شد و مجموعه فیلم‌های «مرد­عنکبوتی شگفت­ انگیز» هم نیمه کاره رها شد. هواداران مرد عنکبوتی غم­‌انگیز­ترین لحظات را سپری می­‌کردند آن هم درحالی که قهرمانانی چون «مرد آهنی» « کاپیتان آمریکا» و حتی «بی­باک» آثاری فاخر داشتند، اما به قول نظامی گنجوی:

«درنومیدی بسی امید است *** پایان شب سیه سپید است»

captain-america-civil-war-spider-man-shield-official

مارول و سونی برای استفاده از مرد عنکبوتی در سومین قسمت فیلم «کاپیتان آمریکا» تحت عنوان « جنگ داخلی» به توافق رسیدند و در نهایت قرار شد توسعه دنیای سینمایی مرد عنکبوتی نیز به عهده مارول و دیزنی باشد. اکران فیلم نوید روزهای خوش را به هواداران مردعنکبوتی می­‌داد، «تام هالند» نزدیکترین ایفای نقش ممکن را برای مردعنکبوتی کلاسیک انجام داد و هواداران اکنون برای فیلم اختصاصی مرد عنکبوتی لحظه شماری می­‌کنند. درست درلحظه ای که همه احساس می­‌کردند که دیگر بهتر از این نمی­‌شود. شایعه‌ای پخش شد که هواداران را به وجد آورد… ساخته شدن بازی مردعنکبوتی توسط استودیو «ساکرپانچ» که پیش از این عنوان نسبتا موفق «بدنام: فرزند دوم» را ساخته بود. اگرچه این شایعه کاملا درست از آب درنیامد اما لحظه­ شماری تا E3 و کنفرانس اختصاصی سونی بیهوده نبود.

« مردم منو میبینن و احساس میکنن که امنیت بیشتری دارن، ولی اونا واقعا من رو نمیبینن، احتمالا اینجوری خیلی بهتره! این که بدونی همه­چیز به یه یارو که اهل کوئینزه، بستگی داره خیلی ترسناکه... »
« مردم منو می‌بینن و احساس می‌کنن که امنیت بیشتری دارن، ولی اونا واقعا من رو نمی‌بینن، احتمالا اینجوری خیلی بهتره! این که بدونی همه­ چیز به یه یارو که اهل کوئینزه، بستگی داره خیلی ترسناکه… »

تریلر با حسی قوی آغاز می‌شود و تعلیقی دل‌چسب را القا می‌کند و درست در لحظه‌ای که با خود می­‌گویید « بابا این مرد عنکبوتیه!!!» پیتر پارکر را در لباسی نامتعارف و کاملا جدید می­‌بینیم، جزئیات گرافیکی تریلر در سطح خوبی قرار دارد و می‌­توان از این حیث بسیار نسبت به بازی امیدوار بود. در طول تریلر مردعنکبوتی را در حال جدال با دارو دسته‌­ای نقاب‌دار می­‌بینیم که درباره هویت آن‌ها در ادامه مفصل صحبت خواهیم کرد. نقطه‌ی عطف تریلر نمایش حرکات مرد­عنکبوتی است، در دوره‌­ای که تقریبا تمامی بازی‌های ساخته شده از مرد عنکبوتی در مکانیسم تار افکندن و تاب خوردن ضعف اساسی داشتند بنظر می‌رسد اینسامنیاک از پس پیاده کردن یکی از کلیدی‌ترین المان‌های مردعنکبوتی بر آمده است. حال زمان آن است که با دیدی موشکافانه بازی را بررسی کنیم.

با توجه به معرفی شدن نسخه «نئو» که قوی‌تر از پلی استیشن ۴ است، ابتدا تصور می‌شد که نمایش بازی برروی این نسخه انجام گرفته است اما عوامل ساخت این ادعا را تکذیب کردند: تمام تصاویری که در E3 مشاهده کردید توسط موتور بازی پردازش شده و در نسخه‌ای معمولی از پلی استیشن ۴ به نمایش در آمده است.

اینسامنیاک بسیار محافظه کارانه عمل کرده و تنها اطلاعات اندکی درباره این بازی منتشر کرده که به مرور آنها می‌پردازیم:

این عنوان جهان-باز است و دنیای مستقل از دنیای سینمایی مارول دارد. پیتر چند سالی هست که با نقاب مردعنکبوتی در شهر گشت می‌زند و ما کنترل یک مرد­عنکبوتی با تجربه را در اختیار داریم، در حال حاضر بزرگ‌ترین تیم تاریخ استودیو برروی بازی کار می‌­کنند و در عین حال بازی با موتور داخلی استودیو که پیش از این در عنوان «رچت و کلنک» نیز بکار گرفته شده بود در حال توسعه است، خبری از نسخه دمو نخواهد بود ضمن اینکه هیچ تاریخ انتشاری برای بازی معین نشده است.

شاید به تنهایی نتوان نتیجه گیری خاصی از این اطلاعات داشت اما صحبت های آقای «جی آنگ» معاون بخش بازی‌های ماول خبر از رویداد بزرگتری داد:

Jay Ong - Marvel Games Vice President

وقتی که به مارول ملحق شدم می­‌دانستم که گنجینه از بهترین و محبوب‌ترین ابرقهرمان‌ها و داستان‌ها را در اختیار خواهیم داشت و این باید ماموریت ما باشد تا به طرفداران بازی‌هایی با کیفیت و عظیم [AAA] ارائه کنیم. در سالیان اخیر تمرکز اصلی ما در مارول روی سودآوری و عرضه عناوین موبایلی بود که بسیار موفق در این زمینه عمل کردیم، اما نیاز به تغییر است با جلساتی که با سایر روسا در مارول و تیم خودمان داشتیم تصمیم بر این شد که راهبرد جدیدی پیش بگیریم و با شرکت‌هایی همکاری کنیم که توان پاسخ به بلندپروازی و نگرش ما را داشته باشند و در صنعت بازی بهترین باشند.

مرد­عنکبوتی روزهای خوبی را با شرکت اکتیویژن تجربه کرده است اما حالا از آن دوره زمان زیادی می­‌گذرد، بسیار ساده است که عنوانی با نام مردعنکبوتی منتشر کنید اما آیا به استانداردهای آن توجه می‌کنید؟ دنیای سرگرمی امروزه تغییر کرده است و تنها با کمیک‌ها نمی­‌توانید طرفداران را راضی کنید دنیای سینمایی مارول به گستردگی خوبی رسیده است و طرفداران بسیاری دارد و امروز دیدگاه ما این است که باید دنیای بازی‌های کنسولی خود را قدرتمند بنا کنیم، باید گفت که آینده‌ی مردعنکبوتی در دنیای بازی با سونی و اینسامنیاک پیوند خورده است، با وجود تمام احترامی که برای شرکت‌های دیگر و اکتیویژن دارم باید بگویم که دیگر نمی­‌خواهیم برند مارول و مرد عنکبوتی در سایه رقبا قرار گیرد.

پس می‌دانیم که مارول به دنبال بنا کردن دنیای خود در بازی هاست دنیایی که می­‌تواند بسیار هیجان انگیز تر از دنیای سینمایی مارول باشد و در نوع خود انقلابی. با درک نگرش مارول می­‌توانیم دید بهتری نسبت به بازی داشته باشیم. اینسامنیاک در ادامه اضافه می­‌کند:

ما همیشه مردعنکبوتی را دیدیم، یک لباس… و به فردی که درون لباس هست توجه نکردیم. ما سعی داریم در این بازی به پیتر نیز بپردازیم چون پیتر پارکر هم سختی‌های زندگی خودش را دارد و پرداختن به آن­ها می‌تواند سوژه جذابی باشد. مارول در کار طراحی داستان بازی با ما همکاری تنگاتنگی دارد و ما از هرآنچه فکرش را بکنید الهام گرفته‌ایم، کمیک ها، انیمیشن ها، فیلم ها و حتی تی-شرت‌هایی که برای مردعنکبوتی درست شده است.

اما تریلر چه چیزهایی را به ما می‌گوید؟

3079214-spidey2

ظاهر خاص مردعنکبوتی می‌­تواند بیانگر دنیای تک و جدید بازی‌های مارول باشد و اطلاعات خاصی را نمی‌توان از آن برداشت کرد به علاوه اینکه مرد عنکبوتی از دستگاه تارافکن استفاده می‌کند. (برخلاف سه ­گانه سم ریمی که تارها به شکل ارگانیک در بدن پیتر تولید می­‌شد.)

screen shot 2016-06-21 at 11.36.38 am 1

نکته‌ی دیگری که جلب توجه می­‌کند دشمنان مردعنکبوتی است؛ آن ها کیستند؟ ساده انگارانه‌ترین نظریه می‌­تواند این باشد که استودیو سازنده وقت طراحی شخصیت دشمن برای مرد­عنکبوتی نداشته و در نتیجه یک شخصیت را چندین بار به کار برده است!!! اما ماجرا به این سادگی نیست با دقت به این دشمنان متوجه طرح خاص ماسک‌هایشان می­‌شویم، اژدهایان و شیاطین… این ماسک‌ها را کجا دیده‌­ایم؟ به دنیای کمیک که بازگردیم با یکی از دشمنان نسبتا سطح بالا روبرو می‌شویمMr. Negative…،که نام اصلی او « مارتین لی» است و او یکی مهاجر غیر­قانونی چینی بود که قصد داشت با کشتی، خود را به نیویورک برساند و در نهایت به دام مافیای ایتالیایی نیویورک افتاد و در نتیجه آزمایش نوعی داروی آزمایشگاهی شخصیت دوگانه و نیروهای ذهنی زیادی بدست آورد. او  دو شخصیت متفاوت داشت که اهداف کاملا متفاوتی را دنبال می‌­کردند آقای نگاتیو می‌­خواست هر طور شده صاحب مافیای محله چینی‌ها باشد و در مقابل مارتین لی قدرت و توان خود را صرف اقدامات انسان دوستانه می­‌کرد. آقای نگاتیو قدرت­‌های بسیاری دارد، از قبیل: توانایی شفا دادن بیماری‌ها با لمس کردن بیمار، قدرت جسمی و ذهنی خارق العاده و… دست نشانده­‌های آقای نگاتیو از ماسک‌های این‌چنینی استفاده می‌کردند لذا احتمال بسیاری وجود دارد که این افراد نوچه‌های آقای نگاتیو باشند.

اما احتمال جالب دیگری نیز وجود دارد، با دقت در تریلر می‌توان نکته هولناکی کشف کرد، بیلبوردی که روی آن نوشته شده است: « آزبورن برای پست شهرداری…» بدون شک منظور از آزبورن، نورمن آزبورن یا همان شیطان سبز است که بزرگترین دشمن مردعنکبوتی به شمار می­‌آید. در بخش دیگری از تریلر، برخورد جرثقیلی را با یک ساختمان می­‌بینیم که با توجه به حروف لاتین روی ساختمان نام آن “Oscorp” است و آزکورپ شرکتی است که نورمن آن را بنا کرده بود. احتمال کمی وجود دارد که این اشخاص دست نشانده‌های نورمن آزبورن باشند تا در شهر هرج و مرج ایجاد کنند تا در نهایت شرایط برای انتخاب نورمن به عنوان شهردار مهیا شود.

در هر صورت از کوچک‌ترین سرنخ نیز نباید گذشت چرا که اینسامنیاک یک بار اشاره کرد که کلیه ایستر اگ‌های موجود در تریلر به بازی مربوط هستند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم مردعنکبوتی و هوادارانش روز های سختی را گذراندند اما اکنون لحظه‌ای برای آرامش فرارسیده است.

مردعنکبوتی پلی استیشن4
مردعنکبوتی پلی استیشن۴
فیلم مورد انتظار مردعنکبوتی بازگشت به خانه
فیلم مورد انتظار مردعنکبوتی بازگشت به خانه

 فیلمی امیدوارکننده برای دنیای سینمایی و حال یک بازی که قرار است سنگ بنای دنیای بازی های مارول باشد. یک تریلر یک دقیقه و بیست ثانیه ای و چند مصاحبه‌ی پراکنده تمام اطلاعاتی است که از این عنوان جدید در اختیار داریم. عنوانی که هنوز حتی نام رسمی ندارد! پس باید تا  رویداد پلی ­استیشن اکسپرینس صبر کنیم تا اطلاعات جدیدی درباره این عنوان هیجان­ انگیز بدست آوریم.


18 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. خب بالاخره تنها چیزی که معلوم شد اینه که در نهایت طرفداران پر و پاقرص مرد عنکبوتی مثل خودم در نهایت شاهد یه بازی استاندارد و لذت بخش و به دور از سیاست های اکتیویژن لاش خور طرف هستیم!!! :lol: :lol: :lol: انصافا یه سال پیش بتمن آرکام نایت رو بازی می کردم و با خودم می گفتم حالا که راک استدی بتمنو کنار گذاشت بره سراغ مرد عنکبوتی و یه بازی بسازه محشر تر از آرکام سیتی و بازی سال بشه!!! هر چند که اینطور نشده ولی باز میدونم سونی روی این بازی حساب میکنه… ;)

    ۰۰
  2. من که فلسفه انحصاری شدن همچین عنوانی رو نمیفهمم.
    کرکتری که مربوط به دنیای کامیک هست و توی هر پلتفرم طرفدار داره درست نیست انحصاری بشه.
    بنظرم شورشو در اوردن دیگه هر چیزی رو که انحصاری نمیکنن.
    احساس زورگویی به ادم دست میده.

    ۰۰
    1. احساس زور گویی زمان دیدن هشدار های تمام نشدنی ارتقا windows10 و پیشنهاد مرورگر اج در کروم به آدم دست میده نه اینجا :۲۴:
      مرد عنکبوتی های مولتی پلتفرم زیاد داشتیم اکثرا هم متوسط یا فاجعه بودن
      مرد عنکبوتی به یک سازنده درجه یک و ناشری قدرتمند و صبور نیاز داشت که کیفیت براش در اولویت باشه و سازنده هر چقدر پول و وقت خواست در اختیارش قرار بده
      در دنیای گیم فقط دو تا شرکت هستن که این ویژگی ها رو دارن
      راکستار و سونی
      راکستار که سرش حسابی شلوغه پس تنها گزینه باقی مانده سونیه

      ۱۰
    2. داداچ درک می کنم آدم طرفدار یه شخصیت و بازی بشه و خبر انحصاری شدنش روی پلتفرمی که ندارتش رو بشنوه! البته به شخصه من هم تا قبل از خریدن پلی ۴ مثل تو غصه می خوردم :lol:

      ۰۰
  3. خسته نباشی علیرضای عزیز.
    مقاله ت زیبا بود.
    حد اقل برای من لحظه ی رونمایی از این اسپایدرمن یکی از عالی ترین لحظاتی بود که توی E3 دیدم.
    تا بحال زیاد نوشتم این جمله رو: توی دنیای ویدئوگیم بزرگترین دشمن اسپایدی اکتیویژن هست! نه ونوم و کارنیج و گرین گابلن.
    این که این عنوان بالاخره از شر سیاستای مزخرف اکتیویژن خلاص شد شیرینی خاصی داشت.
    علاوه بر اون قرار گرفتنش زیر پرچم سونی هست که منو درباره کیفیتش امیدوار می کنه.
    در کل با این که خودم شدیدا طرفدار PC ام و کنسول رو یه مکان درجه ۲ برای بازی کردن میدونم خوشحالم که این بازی انحصاریه.
    چون اینبار شکست بازی به پای سونی و پلی استیشن نوشته میشه و نمیشه براحتی از کنارش گذشت.
    به Insomniac فوق العاده امید دارم. مخصوصا بعد از Sunset Overdrive که باهاش ثابت کرد واقعا بزرگ فکر میکنه.
    ——
    البته هنوز یک سری چیز ها هست که واقعا نگران کننده هست.
    یکی از بزرگترین نکاتی که باعث میشد amazing و amazing2 بازیهای متوسطی باشن سیستم مبازره شون بود.
    این سیستم به نظر من خیلی زور زده بود که شبیه مبازرات بتمن بشه.
    و خب البته رسما توی این امر …..ه.
    بنظر من تنها بازی که تونست مبازراتش رو به مرز های سری بتمن “نزدیک کنه” Middle Earth بود و بازیایی مثل اساسین، ویچر، sleeping dogs ، remember me ، اسپایدر من ها، مد مکس و تعداد زیادی که الان توی خاطرم نیست فقط زور الکی زدن.
    احمقانه س که بخان با همین شکل وارد راهی بشن که خیلی از گنده های هک و اسلش وسطش موندن.
    یا باید مردونه بودجه و تخصص و انرژی پاش بزارن و مثل Middle earth یه سیستم عالی برا مبازرات زمینی بازی طراحی کنن. یا این که به سبک قدیم مثل web of shadows تمرکز رو از بدل ها و کمبو چین ها بردارن و کمبو های ثابت و سرعتی با یه سیستم دفاعی ساده تر به سبک بازیهایی مثل کسلوانیا طراحی کنن.
    که البته خیلی هم راحت تره.
    امیدوارم هر سبکی رو انتخاب میکنن همون رو خوب و بی نقص و با قوانین خودش پیداه کنن. نه این که وسط هر دو سبک دست و پا بزنن.
    —–
    این یکی شاید کمی شخصی باشه. درباره دشمن های این سری همونطور که تو مقاله هم گفته شد با وجود تمرکز زیاد روی پیچ و تاب خوردن ها و مدت زمان زیادی که قراره روی هوا سرکنیم(!) احتمال حضور گرین گابلن توی بازی بالاست.
    موضوع اینجاست که آیا گرین گابلن میتونه آنتاگونیست کاملی باشه؟
    شخصا دوست دارم موجودی مثل ونوم رو به عنوان دشمن اصلی روبروی اسپایدی ببینم. البته منکر اهمیت نورمن آزبورن هم نمیشه شد اما در کل بنظرم حال و هوای web of shadows و حس آخرالزمانیش خیلی بیشتر میچسبه.
    البته هنوز تقریبا هیچی از بازی نمیدونیم. شاید ونوم هم توی بازی حضور داشته باشه.
    —-
    در کل چیزی که میشه گفت اینه که حتی اگر هم به اون موفقیتی که باید نرسه باز هم چندین برابر بهتر از بازی های قبلی میشه و این خودش برای ما بهشته.
    امسال دو تا از آرزو های گیمی بنده که احتمال تحققشون به همین زودی رو صفر میدونستم دارن به وقوع می پیوندن.
    یکی از اونها ساخته شدن یه بازی اسپایدرمن توسط یه تیم محبوب و خوش سابقه بود. که شکر خدا واقعیت داره.
    سپاس از مقاله و آرزوی موفقیت برای Insomniac و اسپایدی.

    ۰۰
    1. به کمیک برگردیم گابلین و اختاپوس اصلی دشمنای مرد عنکبوتی هستن اکتیویژن تا حالا هیچ تلاشی نمی کرد برا همین نمیشه درباره اون بازی ها بیایم کیفیت انتاگونیست رو مطرح کنیم با توجه به قضیه شهرداری پای خیلی دشمنای دیگه رو هم میتونه نورمن بیاره وسط کسایی مثل عقرب و الستر اسمایت
      کلا مارول هم ناراضی بوده این آقاى آنگ رسما شیلنگ رو وا کرده بود رو اکتی

      در مورد سیستم ها هم فعلا همین که تاب خوردنه خوبه غنیمته

      ۰۰
    2. کاملا قبول دارم که با این ویلن ها هم میشه داستان خوب و عالی داشت. ولی در کل شخصا به قصه های آخرالزمانی تر و اپیک تر بیشتر علاقه دارم.
      کلا سرو کله زدن با هیولا های آلوده به انگل ونوم رو خیلی بیشتر از رباتهای آزکورپ دوست دارم.
      بقیه هم مثل همون اسکورپین حکم نون زیر کباب رو دارن. کلا همه جا هستن.
      در کل نمیشه نظر داد. ولی با توجه به شواهد میشه انتظارات از داستان رو بالا برد.

      ۰۰
    3. مانور دادن روی گرین گابلین هم انصافا کار هر کسی نیست! از یه طرف باید نبرد های تنگاتنگ و سریع و مرگبار در هوا رو به تصویر کشید و از طرف دیگه باید شرارت و شیطانی بودن چهره ی نورمن آزبورن رو نشون داد

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر