معرفی بهترین بازی‌های اقتباسی از کمیک های DC

در ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ , 14:12:00
Justice League, superman, بتمن (Batman)

کمیک‌ها، داستان‌های مصور یا رمان‌های تصویری، از دیرباز همراه ما بودند و نسل‌های مختلفی با آنها بزرگ شدند و ساعات و خاطرات خوشی را رقم زدند. به دلیل محبوبیت و جذابیت بالای شخصیت‌ها و داستان‌های آنها در کمیک‌ها، اقتباس‌های مختلفی بر پرده‌ی نقره‌ای کار شدند و نمایش داده شدند؛ و همچنین عناوین زیادی نیز در هنر هشتم، بازی‌های ویدیویی، بر اساس این داستان تولید و منتشر شدند. شرکت‌های متعددی بر روی داستان مصور کار می‌کنند. دو شرکت دی سی و مارول (DC و Marvel) از شناخته شده ترین و مشهورترین شرکت‌های فعال در این عرصه هستند که فعالیت آنها فقط به کمیک‌ها ختم نشده؛ و به سینما، بازی‌ها، اسباب بازی‌ها، پوشیدنی‌ها و هر رسانه و وسیله‌ی دیگر نیز رسیده است.

در این مقاله‌ی سه قسمتی در مجموعه مقالات تاریخچه‌ها، به بررسی عناوین منتشر شده‌ی اقتباسی از کمیک‌ها تمرکز می‌کنیم. در قسمت اول، که تا چند خط دیگر رسماً آغاز به خواندن آن می‌کنید، به معرفی بهترین بازی‌های اقتباسی از کمیک های DC می‌پردازیم. در قسمت دوم و سوم نیز به ترتیب به بررسی بازی‌های مارول و بازی‌های دیگر خالقان و شرکت‌ها می‌پردازیم.

قبل از اینکه شروع کنیم، کمی درباره‌ی شرکت دی سی و ریشه‌های آن صحبت کنیم. با بررسی بازی های ساخته شده براساس کمیک های DC با دنیای بازی همراه باشید.

photo_2015-10-12_18-12-55

همه چیز با مرد خفاشی و کمیک‌های کارآگاهی شروع شد

شاید افراد بسیاری هنوز هم فکر می‌کنند که شرکت  DC Comics، به معنی شهر واشنگتن باشد (Washington DC) اما این‌طور نیست. DC در اصل مخفف Detective Comics یا کمیک‌های کارآگاهی است؛ اولین مجموعه کمیک‌هایی که این شرکت منتشر کرد و بتمن برای اولین بار در این داستان‌ها ظاهر شد. این مجموعه به موفقیت چشمگیری رسید و نام شرکت و ناشر را به DC تبدیل کرد. جالب است بدانید که DC بعد از واشنگتن، به معنی District of Columbia یا منطقه‌ی کلمبیا است که ریشه‌ی تاریخی دارد و به قبل از استقلال آمریکا برمی‌گردد. اولین اثر مصور این شرکت  ۷۶ سال پیش منتشر شد و ارتباطی با ابرقهرمانان نداشت. اولین اثر ابرقهرمانی مجموعه‌ی کمیک‌های اکشن بود که ۷۴ سال پیش منتشر شد، و سوپرمن در این مجموعه معرفی شد؛ سال بعد نیز بتمن، و این روند ادامه پیدا کرد تا امروز که می‌بینیم دنیای کمیک‌های دی سی و ابرقهرمانانش تا چه حد توسعه یافته‌اند و سینما را نیز تسخیر کرده‌اند.

همانطور که می‌دانید، محبوب‌ترین قهرمان و شخصیت در دنیای داستان‌ها و ابرقهرمان‌های دی سی بتمن است؛ و مطمئناً بازی‌های متعددی برای این قهرمان و ماجراهایش ساخته شده است. از آنجا که بازی‌های بتمن بسیار متعدد هستند، بررسی مهم‌ترین عناوین آنها را به آخر کار واگذار می‌کنیم و از دیگر ابرقهرمان‌ها شروع می‌کنیم. اولین ابرقهرمانی که به سراغ وی می‌رویم، سریع‌ترین مرد زنده، فلش است.

مجموعه بازی‌های فلش

بری آلن یا The Flash، سریع‌ترین دونده‌ی دنیای دی سی که حتی می‌تواند در زمان و ابعاد مختلف نیز سفر کند، بازی‌هایی که فقط خودش در آنها شخصیت اصلی باشد ندارد، و فقط دو بازی مستقل با محوریت این شخصیت ساخته شده است.

253174-the-flash-game-boy-front-cover.png
کاور بازی

اولین بازی با عنوان خالی The Flash توسط THQ در سال ۱۳۷۵  شمسی برای کنسول Game boy منتشر شد. این بازی در سبک اکشن و سکوبازی دنبال می‌شد که فلش می‌بایست در مدت زمان محدودی مراحل را به پایان برساند. این بازی در اصل بر اساس سریال قدیمی فلش ساخته شد و در آن فلش هیچ قابلیت دوندگی و سرعتی نداشت! تصویری که در زیر می‌بینید قسمتی از این بازی است.

اولین بازی فلش
اولین بازی فلش

بازی دوم دو سال بعد از بازی اول منتشر شد. این بازی  فقط The Flash نام داشت و پسوندی هم نداشت. این بازی نیز در همان سبک دنبال می‌شد و صرفاً با جلوه‌های بصری رنگی. این بازی برای گیم بوی و کنسول سگا مستر سیستم منتشر شد.

دیگر بعد از این بازی، هیچ عنوان دیگری با محوریت فلش منتشر نشد و هر پروژه‌ی دیگری نیز یا کنسل شد یا ناتمام ماند.

تک بازی Swamp Thing

کاور بازی
کاور بازی

مطمئناً طرفداران پروپاقرص دنیای کمیک‌های دی سی با شخصیت Swamp Thing آشنایی دارند. جالب است که به غیر از شخصیت‌های مشهور و درجه یک، این شخصیت هم یک بازی برای خودش دارد. بتمن، سوپرمن و بازی‌های دسته جمعی قهرمانان مانند لیگ عدالت و دیگر بازی‌ها از تنوع و تعداد زیادی برخوردارند؛ اما شخصیتی مثل واندروومن نیز بازی تکی ندارد اما این شخصیت دارد. Swamp Thing در واقع بعد از اولین حضورش در یکی از کمیک‌های ترسناک شرکت، نزدیک به دو دهه به محبوبیت بالایی دست یافت و این بازی  در همان بازه‌ی زمانی ساخته و منتشر شد. بازی در سبک دوبعدی و سکوبازی دنبال می‌شود که مرد مردابی ما، در مراحل مختلفی پیش می‌رود و با دشمنانش مبارزه می‌کند. Swamp Thing یا شی مردابی، فردی است که با دلایلی با گیاه و جلبک پوشیده شده و در مرداب خاص خودش زندگی می‌کند و از آن دفاع می‌کند؛ او در اصل محافظ محیط زیست و انسان‌هاست، در حالیکه همه او را هیولایی خطرناک می‌بینند. این بازی سال ۱۳۷۶ شمسی برای Game Boy و NES منتشر شد.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

تک بازی Aquaman

کاور بازی
کاور بازی

همانطور که متوجه شدید، داریم به بررسی بازی‌های تکی و مخصوص هر شخصیت می‌پردازیم، تا به بازی‌های متعدد بتمن، سوپرمن و بازی‌های گروهی این قهرمانان برسیم.

آکوامن نیز یکی از شخصیت‌های درجه یک دنیای دی سی است که بازی مخصوص وی سال ۱۳۸۲ برای کنسول‌های Game Cube و Xbox منتشر شد. بر خلاف درجه یک بودن شخصیت، بازی درجه یک نبود! منتقدین حسابی از خجالت بازی در آمدند و آنرا به یکی از بدترین بازی‌های اقتباسی کمیک تبدیل کردند. آکوامن که خدای زیر آب و پادشاه شهر افسانه‌ای آتلانتیس است، باید از شهرش برابر نابودی دفاع کند. در بازی که با دید سه بعدی دنبال می‌شد، شما در شهر بی روح و تقریباً خالی آنلانتیس زیر آب گردش می‌کردید و گاهی با برخی از دشمنان خود مبارزه می‌کردید و دیگر هیچ.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

تک بازی Catwoman

 این بازی در اصل بر اساس فیلم زن گربه‌ای ساخته شد که بازار فیلم را داغ‌تر کند و مانند فیلم لایق تمشک طلایی بود. بازی در سبک اکشن سوم شخص دنبال می‌شد و در سال ۱۳۸۳ برای اکثر کنسول‌های موجود در آن زمان مثل PS۲، Xbox، Game Cube و دیگر کنسول‌ها منتشر شد.

تک بازی‌های Constantine، Watchmen و Green Lantern

این بازی‌ها نیز به ترتیب در سالهای ۱۳۸۵، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ منتشر شدند که همگی بر اساس فیلم‌های هالیوودی‌شان ساخته شده بودند. تمامی این بازی تقریباً در یک سطح هستند؛ نه بازی‌های بدی هستند و نه بازی‌های خوب و فقط بازار فیلم را داغ‌تر می‌کردند و برای برخی طرفداران تشنه، آبی نه چندان شیرین در بیابان بودند. هر سه این بازی‌ها در سبک اکشن و ماجرایی سوم شخص دنبال می‌شدند که بهای بیشتری به شخصیت‌های خاص خود و قدرتهایشان در گیم پلی می‌دادند. با تمامی این اوصاف، متوجه شده‌اید که چرا دیگر خبری از بازی‌های کپی فیلم‌ها نیست یا کمتر این نوع عناوین تولید می‌شوند.

یک صحنه از بازی فانوس سبز در حال استفاده از قابلیت‌های خاص خودش
یک صحنه از بازی فانوس سبز در حال استفاده از قابلیت‌های خاص خودش

مجموعه بازی‌های سوپرمن

نوبتی هم باشد، دیگر نوبت یکی از دو شخصیت فوق العاده محبوب دی سی است. قوی‌ترین مرد و قهرمانی که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کند. از آنجاکه تعداد بازی‌های این شخصیت، بتمن و بازی‌های گروهی زیاد است، شاخص‌ترین و مهم‌ترین عناوین بررسی می‌شوند.

کاور اولین بازی سوپرمن
کاور اولین بازی سوپرمن

از اولین بازی سوپرمن و اولین بازی ابرقهرمانی شروع می‌کنیم. این بازی با عنوان  Superman در سال ۱۳۵۶ شمسی برای آتاری ۲۶۰۰ منتشر شد. در تصویری که در زیر می‌بینید، می‌توانید پیکسل‌های بازی و سبک آن را نیز مورد بررسی قرار دهید! جالب است بدانید که سازنده و ناشر این بازی خود شرکت آتاری بود.

maxresdefault
صحنه‌ای از اولین بازی سوپرمن

نزدیک به یک دهه بعد از اولین بازی، بازی دیگری برای سیستم‌های آرکید در مراکز بازی و گیم نت‌ها منتشر شد که از گرافیک ارتقا یافته و گیم پلی عمیق‌تر برخوردار بود. این بازی توسط Taito Corporation ساخته و منتشر شد که این شرکت هم اکنون توسط Square Enix خریداری شده است.

صحنه‌ای از بازی آرکید سوپرمن
صحنه‌ای از بازی آرکید سوپرمن

سال ۱۳۶۷ اولین بازی سوپرمن با دید سه بعدی منتشر شد. این بازی با عنوان Superman: The Man of Steel برای سیستم عامل Apple II روی کامپیوترها و دیگر پلتفرم‌های موجود در آن زمان منتشر شد. بازی در سبک اکشن و ماجرایی دنبال می‌شد و برای اولین بار می‌توانستید به صورت سه بعدی با سوپرمن پرواز کنید؛ البته بازی به چند سبک و دید مختلف تقسیم می‌شد که در برخی مراحل همان سبک دو بعدی و مبارزه‌ای معمول وجود داشت.

دید سه بعدی در این بازی از سوپرمن
دید سه بعدی در این بازی از سوپرمن

در همان سالی که Superman: The Man of Steel منتشر شد، Sunsoft برنامه‌ی انتشار عنوانی با نام Sunman را داشت. این بازی به خاطر شباهت‌های بسیار به بازی‌های سوپرمن و شخصیت وی منتشر نشد. Sunsoft پیش از این بازی، بر روی دو عنوان بازی در مجموعه بازی‌های بتمن و سوپرمن کار کرده بود.

سمت راست سوپرمن، و سمت چپ بازی سان من یا مرد خورشید که شباهت بسیاری دارند
سمت راست سوپرمن، و سمت چپ بازی سان من یا مرد خورشید که شباهت بسیاری دارند

بازی سوپرمن منتشر شده در سال ۱۳۷۸ که با عنوان Superman ۶۴ نیز شناخته می‌شود، برای کنسول نینتندو ۶۴ ساخته شد که اولین بازی سوپرمن با گرافیک و طراحی سه بعدی بود. در این بازی به قدرت‌های سوپرمن بیشتر از پیش بها داده شده بود، و بازی نیز یک داستان خطی و سطحی داشت؛ هر چند که از نظر منتقدین این اثر، عنوان ضعیفی قلمداد شد.

صحنه‌ای از بازی سوپرمن 64
صحنه‌ای از بازی سوپرمن ۶۴

آخرین بازی تقریباً موفق سوپرمن با عنوان Superman: Shadow of Apokolips که با همکاری آتاری در سال ۱۳۸۲ برای PS۲ و GameCube منتشر شد. سبک بازی همان سبک معمول بازی‌های سوپرمن یعنی پرواز و مبارزه و استفاده از قدرت‌های ویژه بود و طراحی بازی یکی از نکات قابل توجه آن بود که اقتباسی از مجموعه‌ی انیمیشن سریالی و خاطره انگیز سوپرمن بود.

کاور بازی
کاور بازی

در این بازی سوپرمن با لکس لوتر و دارک سید، دشمنان خونی‌اش، روبرو می‌شود که دارند در شهر با گروه‌هایی از روبات‌ها آشوب به پا می‌کنند. سوپرمن در این بین متوجه می‌شود که رهبر آشوب‌ها آپوکولیپس است و عزم شکست وی را می‌کند.

صحنه‌ای از این بازی
صحنه‌ای از این بازی

آخرین بازی کنسولی و بزرگ سوپرمن، بازگشت سوپرمن یا Superman Returns است. این بازی جزو دسته‌ی بازی‌های فیلمی است که عنوان متوسطی قلمداد شد. قابل توجه ترین نکته‌ی بازی، دنیای باز بودن آن و مکانیک‌های پرواز و گشت و گذار در شهر بود. سیستم گشت و گذار و پرواز در شهر بسیار خوب کار شده بود، و حیف که این عنوان یک بازی فیلمی متوسط بود. این بازی نیز توسط EA ساخته و سال ۱۳۸۵ منتشر شد.

مجموعه بازی‌های بتمن

خفاشی که در چند سال اخیر غوغا به پا کرد. سه گانه بازی‌های آرکهام ساخته‌ی Rocksteady و سه گانه فیلم‌های نولان، شوالیه‌ی تاریکی را بیش از پیش محبوب کردند و حتی کسانی که تا پیش از این سه گانه ها اسمی از بتمن نشنیده بودند را صاحب نظر کردند! اما گذشته از این بحث‌ها، بررسی مهم‌ترین بازی‌های شوالیه‌ی گاتهام را از آغاز کار شروع می‌کنیم.

کارو اولین بازی بتمن
کارو اولین بازی بتمن

اولین بازی بتمن با نام  Batman  در سال ۱۳۶۳ شمسی برای کامپیوترهای شخصی آن دوره منتشر شد. این بازی فقط دو سازنده داشت و در دید ایزومتریک و فضای سه بعدی دنبال می‌شد. هدف بتمن در این بازی جمع آوری تکه‌های شناوری بود که در نهایت به نجات رابین ختم می‌شد! رنگ فضاها در مراحل مختلف متفاوت بودند و منتقدین نیز از بازی در آن زمان استقبال کردند.

صحنه‌ای از اولین بازی بتمن
صحنه‌ای از اولین بازی بتمن

اولین بازی بتمن با دید دو بعدی معمول و سبک اکشن، Batman: The Caped Crusader بود که سبک خاصی در طراحی و مبارزاتش داشت. این بازی در سال ۱۳۵۷ برای پلتفرم‌هایی مانند آتارای ST و سیستم عامل اپل دو منتشر شد، و با رضایت منتقدین نیز روبرو شد. اکثر بازی‌های بتمن در این دوره با نوآوری‌های خاص خود پرفروش و رضایت بخش بودند.

یک صحنه از بازی
یک صحنه از بازی

سال ۱۳۶۸ همزمان با اکران اولین فیلم بتمن دست پخت تیم برتون، یک بازی دیگر با نام  بتمن منتشر شد. این بار این بازی توسط ناشر دو بازی قبلی یعنی Ocean ساخته و برای کامپیوترهای شخصی و آتاری ST انتشار یافت. این بازی نیز پرفروش  شد و نظر منتقدین را  جلب کرد. در این بازی شما قابلیت رانندگی با Batmobile را در دید سه بعدی داشتید. بازی کاملاً روند فیلم را طی می‌کرد و مثلاً در سکانس‌های پایانی تقریباً مانند فیلم، شما در نقش بتمن می‌بایست بالن‌های گاز جوکر را با Batwing نابود کنید. چهار سال بعد از این بازی ، عنوانی دیگر بر اساس فیلم دوم برتون <<بازگشت بتمن>> منتشر شد.

صحنه‌ای از این بازی
صحنه‌ای از این بازی

بتمن نیز مانند سوپرمن بازی آرکید برای دستگاه‌های مخصوص دارد. اولین بازی آرکید بتمن یک سال بعد از اولین فیلم برتون منتشر شد. این بازی بر محوریت مبارزه پیش می‌رفت و بتمن در آن از سلاح‌های مخصوص خود و نارنجک‌های متفاوت استفاده می‌کرد.

از آنجاکه بتمن محبوب‌ترین شخصیت دی سی است، تعداد فیلم‌ها، بازی‌ها و بازی فیلمی‌های آن بسیار زیاد هستند؛ چه قدیم و چه جدید.

کاور بازی
کاور بازی

بازی بعدی که به آن می‌پردازیم The Adventures of Batman & Robin است که سال ۱۳۷۳ برای کنسول‌های چون Genesis سگا و Super NES نینتندو منتشر شد. این بازی توسط کونامی ساخته شد و بسیار موفق ظاهر شد که در سال بعد نسخه‌های دیگری از آن نیز منتشر شد. بازی در سبک معمول مبارزه و دید دو بعدی دنبال می‌شد که طراحی فضا و شخصیت‌های آن بر اساس مجموعه انیمیشن کلاسیک و فوق العاده ی بتمن بود.

صحنه‌ای از این بازی
صحنه‌ای از این بازی

در آن دروه‌ی زمانیبرای فیلم‌های بتمن بازی فیلمی‌های مختلفی منتشر می‌شد که مجموعه بازی‌های اقتباسی از فیلم‌های بتمن با بازی جورج کلونی، اکثراً مانند فیلم‌ها ناموفق و سطح پایین بودند.
سال ۱۳۷۹  بازی Batman Beyond: Return of the Joker با همکاری یوبی سافت منتشر شد. بر خلاف مجموعه انیمیشن موفق  Batman Beyond، این بازی ضعیف ظاهر شد و اولین عنوان بتمن با همکاری یوبی سافت اصلا موفق نبود.

صحنه‌ای از بازی Batman Beyond
صحنه‌ای از بازی Batman Beyond

یوبی سافت خودش دست به کار شده و اولین بازی با محوریت بتمن خود را می‌سازد و منتشر می‌کند. یک سال بعد از بتمن آینده، Batman: Vengeance برای نسل ششم کنسول‌ها منتشر شد. نکات مثبت و قابل توجه بازی داستان غنی، صحنه‌های سینمایی و هنرنمایی صداگذارن بودند. گیم پلی بازی مانند داستان آن غنی نبود و گاهی خسته کننده می‌شد. بعد از موفقیت نسبی بازی، دنباله‌ای بر آن ساخته شد با عنوان Batman Rise of Sin Tzu که تقریباً مانند بازی اول و کمی ضعیف‌تر ظاهر شد که دیگر شخصیت‌ها و همراهان بتمن نیز در بازی در دسترس بودند.

یک صحنه از بازی
یک صحنه از بازی

اولین بازی که کاملاً از کمیک‌های دی سی و داستان‌هایش اقتباس شد، Batman: Dark Tomorrow بود که سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این بازی برخلاف داستان غنی و صحنه‌های سینمایی خوبش، به یکی از بدترین بازی‌های بتمن تبدیل شد. گیم پلی بد و مأموریت های تکراری، پایان عجیب و غیر منطقی و دیگر موارد باعث شکست بازی شدند.

کاور بازی
کاور بازی

می‌رسیم به آغاز غوغای بتمن، البته تا غوغای واقعی در دنیای بازی‌ها کمی دیگر مانده است. بازی <<آغاز بتمن>> یک بازی فیلمی دیگر است که براساس اولین فیلم بتمنِ نولان ساخته شد. این بازی اولین بازی بتمنی بود که به المان‌های مخفی کاری و ترساندن دشمنان توسط بتمن توجه کرد و آنها را در بازی پیاده سازی کرد. بازی در کل اثری متوسط رو به خوب بود که پتانسیل بالایی داشت، اما از آنجا که یک بازی فیلمی بود نمی‌توان انتظار بیشتری داشت. این بازی ۱۱ سال پیش برای کنسول‌های نسل ششم منتشر شد.

کاور بازی
کاور بازی

و اما می‌رسیم به اولین بازی لگو بتمن و آغاز بازی‌های لگویی بتمن و کم کم دیگر فیلم‌ها و آثار هنری. شرکت لگو که صنعت اسباب بازی را از آن خود کرده، به دنیای بازی‌ها نیز نفوذ کرد؛ البته این مهم با خلاقیت و کار استودیو Tt Games  یا Traveller’s Tales ممکن شد. Lego Batman: The Videogame هشت سال پیش برای نسل هفتم کنسول‌های بازی منتشر شد و با استقبال منتقدین و مخاطبان روبرو شد. بتمن و همراهان وی با سازه‌ها و انواع چارچوب‌های رنگارنگ، دنیای باز و معماها، و دشمن‌های بامزه سر و کار دارند؛ تا به امروز این بازی‌ها ادامه پیدا کرده‌اند و سود بسیار زیادی به ارمغان آورده‌اند.

نوبت تیمارستان آرکهام است!
نوبت تیمارستان آرکهام است!

بیشتر از این نمی‌شود بررسی بهترین و فوق العادهترین مجموعه بازی‌های بتمن، و حتی بهترین بازی‌های ابرقهرمانی و اقتباسیِ کمیک‌ها را به تأخیر انداخت. مجموعه بازی‌های Arkham یا آرکام راه و روش تمامی بازی‌های ابرقهرمانی و کمیکی را متحول کردند، و انتظارات را فوق العاده بالا بردند. در تصویر زیر می‌توانید کاور بازی‌های این مجموعه را به ترتیب انتشار ببینید.

از راست به چپ: قسمت اول سه گانه، تیمارستان آرکهام - قسمت دوم، شهر آرکهام - قسمت سوم و پایانی، شوالیه‌ی آرکهام
از راست به چپ: قسمت اول سه گانه، تیمارستان آرکهام – قسمت دوم، شهر آرکهام – قسمت سوم و پایانی، شوالیه‌ی آرکهام

بازی اول، تیمارستان آرکام، ماجراهای بتمن و فرار جوکر و برپایی آشوب در تیمارستان را بیان می‌کند. بازی با گرافیک فنی و هنری عالی، گیم پلی فوق العاده روان و لذت بخش، تنوع شخصیت و مأموریت های فوق العاده بالا و سبک جدید مبارزات یک شاهکار هنری جدید را معرفی کرد که به یکی از بهترین بازی‌های نه تنها اقتباسی، بلکه تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ صنعت شد. هر چقدر از این بازی و نسخه‌های بعدی این مجموعه بگوییم کم است و باید خودتان این آثار را تجربه کرده باشید.

سال پیش این مجموعه به بهترین شکل پایان یافت و دیگر نمی‌توان انتظار داشت تا مخاطبان و طرفداران بتمن به عناوینی با کیفیت کمتر واکنش خوبی نشان دهند؛ زیرا با بهترین اقتباس‌های بتمن روبرو شده‌اند و می‌دانند که تا چه سطحی می‌توان چنین شخصیتی را وارد دنیای هنر هشتم کرد.

مجموعه بازی‌های گروهی: لیگ عدالت یا Justice League و بی‌عدالتی یا Injustice

اولین بازی با جمع قهرمانان دی سی Justice League Task Force نام دارد که سال ۱۳۷۴ برای Mega Drive و Super NES منتشر شد. در این بازی شما با انتخاب قهرمان مورد نظر خود، علیه دیگر هم تیمی‌ها و قهرمانان می‌جنگید تا به دارک سید برسید. در اصل دارک سید تمامی قهرمانان را اسیر  و کلون سازی کرده تا شما را بیشتر به چالش بکشاند.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

دیگر بازی موفق و آنچنان قوی با جمع همه‌ی قهرمانان کار نشد تا تقریباً یک دهه بعد در سال ۱۳۸۳ که بازی Teen Titans برای کنسول‌های نسل ششم منتشر شد. گروه غول‌های جوان یا در اصل لیگ عدالت جوان، با همکاری یکدیگر به مبارزه و بزن بزن می‌پردازند و این مبارزات و عنوان، رضایت منتقدین را نیز جلب کرد. بازی در اصل براساس مجموعه انیمیشن با همین نام ساخته شده که به علاوه بر بخش داستانی، بخش مبارزه‌ی دو نفره علیه یکدیگر نیز وجود داشت.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

شاید یکی از خاطره انگیزترین بازی‌های لیگ عدالت برای ما Justice League Heroes باشد که در همان سال ۱۳۸۳ منتشر شد. این بازی فقط برای PS۲، Xbox، DS و PSP منتشر شد. با اینکه این بازی، بازی متوسطی بود و گیم پلی تکراری داشت؛ ولی تنوع شخصیت‌ها، طراحی خوب آنها، توجه به قدرت‌های ویژه‌شان، تیم‌های دو نفره از قهرمانان و همکاری در مراحل مختلف بازی را جذاب می‌کرد.

کاور بازی
کاور بازی

یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های نسل پیشین Mortal Kombat vs. DC Universe که از انتشارش ۸ سال می‌گذرد. این بازی که توسط تیم Midway ساخته و منتشر شد، قهرمانان دی سی را به جان شخصیت‌ها و نینجاهای مجموعه‌ی مبارزه‌ای کامبت می‌انداخت. منتقدین بازی را اثری متوسط رو به خوب می‌دانستند و مخاطبین نیز برخی خوششان آمده بود و برخی دیگر مخالف بودند. گذشته از منطقی بودن یا نبودن داستان و مشکلات رده‌ی سنی پایین بازی، چه طرفدار و مخاطبی دوست ندارد تا با شخصیت‌های مورد علاقه‌اش از هر دو طرف در یک بازی مبارزه کند.

کارو بازی
کاور بازی

اولین بازی MMO و آنلاین در دنیای دی سی ۵ سال پیش منتشر شد که بر روی نسل جدید نیز آمد. در این بازی می‌توانستید شخصیت مورد نظر خود را ساخته و وارد دنیای دی سی کنید و توسط یکی از قهرمان‌ها یا دشمنان آنها تربیت شوید و مأموریت های خاصی را دنبال کنید. DC Universe Online توسط Daybreak Game Company ساخته و منتشر شد که هم مخاطبین و هم منتقدین را راضی کرد.

کاور بازی Injustice
کاور بازی Injustice

موفق‌ترین بازی گروهی در بازی‌های دی سی، Injustice: Gods Among Us بود که سه سال پیش برای کنسول‌های نسل هفتم و کمی بعد برای کنسول‌های نسل هشتم و PC منتشر شد. داستان‌های بیداد میان قهرمانان دی سی از محبوبیت بالایی برخوردارند که در اکثر آنها، در دنیا و بعدی دیگر، سوپرمن تبدیل به یک دیکتاتور شده و این موضوع باعث جنگ داخلی قهرمانان شده است. این بازی توسط استودیوی احیا شده‌ی NetherRealm ساخته شد؛ استودیویی که مخلوطی از سازندگان سری بازی‌های کامبت و دیگر بازی‌هاست. بازی با وجود تمام نکات مثبت و قوت‌هایش، یکی از بزرگترین ایرادهای وارده در گرافیک بی رنگ و فضاهای خاکستری‌اش بود؛ خوشبختانه نسخه‌ی دوم و ادامه‌ای بر این اثر در دست ساخت است که در نمایش‌های آن رنگ و لعاب بازی پیشرفت به سزایی کرده است. این بازی تا چند ماه آینده منتشر می‌شود.

صحنه‌ای از بازی Infinite Crisis
صحنه‌ای از بازی Infinite Crisis

آخرین بازی که بررسی آن می‌پردازیم Infinite Crisis است که سال گذشته منتشر شد. این بازی که در سبک مبارزه‌ای آنلاین با دید ایزومتریک دنبال می‌شد، در نهایت با شکست مواجه شد و سرورهای بازی بسته شدند.  دو سال قبل بتای بازی آغاز به کار کرد و در نهایت بعد از انتشار نهایی و بعد از تقریباً شش ماه، با شکست مواجه شد. شاید یکی از دلایل شکست بازی استفاده از micro-transactions بود؛ یا شاید هم خلوت شدن سرورهای بازی و دیگر دلایل.

batman-arkham-origins-35

آینده‌ی بازی های دی سی به کدام سو می‌رود؟

امیدوارم از قسمت اول این مجموعه مقاله و بررسی بازی‌های دی سی لذت برده باشید. در قسمت‌های بعدی به ترتیب به بررسی بازی‌های اقتباسیِ مارول و دیگر بازی‌های اقتباسی می‌پردازیم.

با توجه به آغاز دنیای سینمایی کمیک‌های دی سی، احتمال انتشار بازی‌هایی بر اساس این فیلم‌ها است؛ به علاوه‌ی اینکه هم اکنون مجموعه بازی‌های بتمن تل تیل، استودیو خوش نام ماجرایی‌ساز این صنعت هم شروع شده و با استقبال مخاطبین و منتقدین روبرو شد. یک بازی واقیعت مجازی بتمن دست پخت RockSteady هم در راه کنسول PS۴ است.

باید منتظر ماند و دید که دی سی چه برنامه‌هایی برای بازی‌های آینده‌ی قهرمان‌هایش دارد. مطمئناً همه‌ی طرفداران عاشق تجربه‌ی بازی‌های با کیفیت از شخصیت‌هایی مثل سوپرمن، فلش و واندروومن و دیگر شخصیت‌ها هستند. کمی پیش نیز شایعه شده بود که یک بازی با محوریت سوپرمن توسط سازنده‌های Batman Arkham Origins در دست ساخت است. به شخصه تشنه‌ی تجربه‌ی بازی‌های عالی و با کیفیت در حد بازی‌های بتمن راک استدی از دیگر شخصیت‌های دی سی هستم.


3 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. ممنون خوب بود همینطور ادامه بدید ولی مجموعه های لگو رو لولو برد ؟
    والا نمیدونم چرا اینطوری شده ولی یک زمانی بازی های اقتباس شده از فیلم هاو انیمیشن ها و … بهترین ها بودن ، به تمام عنوان های دنیای والت دیزنی در یک زمانی هیچ ایرادی وارد نبود (لطفادر اینده به سراغ انها بروید)
    راستی خیلی خوبه تاریخ های شمسی رو مینویسید ولی دیگه اون میلادی رو حذف نکنید و هر دورو در کنار هم بنویسید .

    ۰۰
  2. فلش، علی رغم قدرت کلیشه ای و نسبتن ساده اش، یکی از بهترین کرکترهای دی سیه. چه بری الن، چه جی گریک و حتی اون بچه فلش ها :دی خیلی داستان های پیچیده ی خوبی داره که شدیدن پتانسیل بازی شدن دارن و تک تک فلش ها هم انقدری خوب هستن که آدم بخواد به عنوان یکیشون بازی کنه. نظرم اینه که اگه روی یه بازی عالی فلش کار می کردن بهتر می شد، ولی فعلن باید صبر کنیم تا این فیلم فلش ساخته شه و بلکه ملت بفهمن عه، از اینم می شه پول در آورد و حداقل یه بازی خوب بین بازی های اقتباسیش ساخته شه

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر