نقد و بررسی بازی Super Daryl Deluxe
شوخی و سورئالیسم با وجود آن که ظاهراً منشأهای متضادی دارند –شوخی و طنز از آگاهی میآید و امر سورئال از ناخودآگاه و ساز و کار خودکار ذهن– در یک ویژگی مشترک هستند و آن همنشینیهای غیرمنتظره و غیر قابل پیشبینی بودنشان است. «دَن اند گَری گیمز» (Dan & Gary Games) با ترکیب این دو ویژگی در بازی تازهاش به نام «سوپر دریل دلوکس» (Super Daryl Deluxe) شکل خاصی از غیرمنتظرگی و غرابت را در یک بازی کامپیوتری به وجود آورده است. با نقد و بررسی بازی Super Daryl Deluxe با دنیای بازی همراه باشید.
Super Daryl Deluxe غیرمنتظره است، نمیتوان آن را پیشبینی کرد و خیلی هم طول نمیکشد که بازیکن را با این ویژگی خود آشنا کند. بازی با یک صحنهی آدم ربایی آغاز میشود و در چند ثانیهی اول یکی از کارآگاهان حاضر در صحنه که به نظر باید نقش مهمی در داستان بازی داشته باشد (کارآگاه اَلن) به طرز غافلگیرکنندهای کشته میشود و کنترل کارآگاه بعدی، یعنی دریل، برای نجات پرنسس به دست شما سپرده میشود. دریل با انواع مهارتهایش قهرمانانه به دل دشمن میزند، با «پالتوبارانی»ها و «اُکتاپُل» (پُل که تبدیل به اختاپوس شده!) مبارزه میکند، و در نهایت همچون یک ابرقهرمان پرنسس خود را از دست دشمن نجات میدهد. اما ناگهان مردی درشت هیکل، کچل و سیبیلو دریل را از خواب و رویا بیدار میکند. دریل در اتاقی تاریک در مقابل او نشسته است و مرد متوجه میشود که دریل تا کنون در رویای خود بوده و چیزهایی که برایش تعریف کرده را هیچ نشنیده. حرص میخورد و فحش میدهد و مجبور میشود همهی داستان را دوباره برایش تعریف کند.
داستان بر میگردد به چهل سال قبل. دو دانشآموز نخبه به نامهای ایلِی باواریوس (Eli Bavarius) و کِنت هَنگرمَن (Kent Hangerman) به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند. آنها با نبوغ و اشتیاقشان رویاهای بزرگی در سر دارند، رویایی از جنس نجات مردم جهان، نجات انسان به دست خودش! ایلِی ایدهاش را با کنت در میان میگذارد و کنت از آن استقبال میکند. داستان در همین جا متوقف میشود و بازی به یک هفته قبل از گفتگوی مردِ سبیلو و دریل باز میگردد.
دریل وایتلا (Daryl Whitelaw) دانشآموزی تازهوارد به مدرسهی واتر فالس (Water Falls) است، مدرسهای خوشنام و منضبط که چهل سال قبل نابغههایی چون ایلِی باواریوس و کِنت هَنگرمَن را در خود داشته. دریلِ تازهوارد در روز اول مدرسه سعی میکند دوستانی برای خود پیدا کند. در نخستین برخورد با پُل و اَلن روبهرو میشود. آنها که سودای تجارت در بازار سیاه مدرسه را در سر دارند برای اثبات دوستی دریل مأموریتی به او واگذار میکنند. و بدین طریق ماجراهای عجیب و غریب دریل در مدرسهی واتر فالس آغاز میشود.
هر وقت که خواستم اتفاق بعدی در بازی را پیشبینی کنم با غافلگیری جدیدی روبهرو شدم و میتوان گفت این یکی از بزرگترین مشخصههای Super Daryl Deluxe است. داستان بازی کاملاً بر مبنای اتفاقهای غیرمنتظره پیش میرود، گاهی دریل برای راضی کردن دختری که به طرز غیرمنتظرهای با سوراخ شدن کانال تهویه در اتاقش میافتد باید با بتهوون سر و کله بزند و نقاشی لئوناردو داوینچی را در حراجی گالری به فروش برساند و با ناپلئون بناپارت معامله کند. گاهی برای پیدا کردن گوشیِ یکی از بچههای عضو باند پُل و اَلن که توسط ناظم مدرسه ضبط شده باید میانجی بزرگترین اتحاد تاریخی بین ارتشهای ناپلئون، سزار، کلئوپاترا و چنگیز خان باشد! Super Daryl Deluxe سرشار از این غیرمنتظرههاست، و این ویژگی را تا آخرین لحظات بازی حفظ میکند.
بخش قابل توجهای از محتویات بازی بر پایهی همان چیزهایی شکل گرفته که در مدارس تدریس میشوند (حداقل در مدرسههای امریکا!). مدرسهی واتر فالس چهار اتاق اصلی دارد (علوم، هنر، تاریخ، و ادبیات) که عمده ماجراهای بازی در این چهار اتاق اتفاق میافتند. هر اتاق فضای مخصوص به خود را دارد و در آنها با دهها تن از شخصیتهای معروف مواجه خواهید شد، از شخصیتهای هنری مثل بتهوون، موزارت، داوینچی، اندی وارهول، مارسل دوشان، جورجیا اوکیف تا شخصیتهای تاریخی مثل ناپلئون بناپارت، جولیوس سزار، چنگیز خان، کلئوپاترا؛ از شخصیتهای علمی مثل انیشتین، آیزاک نیوتون، مادام کوری، نیکولا تسلا تا شخصیتهای داستانهای ادبی مثل هابیتِ ارباب حلقهها و پوسایدن (خدای آبها) در ادبیات یونان باستان! بازی پر است از ارجاع به چیزهای شناخته شده. به سیاق بازیهای نقشآفرینی تقریباً با همهی شخصیتهای حاضر در بازی میتوان گفتگو کرد و مأموریتهای اصلی و فرعی مرتبط با آنها را اجرا کرد، و بازی از این طریق صدها دیالوگ و موقعیت طنزآمیز بهوجود آورده است.
طنزپردازی را میتوان یکی برجستهترین ویژگیها و نقطهی قوت Super Daryl Deluxe به حساب آورد. این بازی پر است از شوخی، از اظهار نظر داوینچی دربارهی موسیقی بتهوون تا کلکلهای چنگیز خان و سزار، از چهرهی خمار ماه تا برج پیزای افتاده در صحرا، از تکرار مو به موی ماجرای اول بازی در جهنم تا نحوهی پایان بازی، طنز و شوخی را همه جای بازی میتوان یافت: در دیالوگها، روابط بین شخصیتها، روابط بین موقعیتها. با این حال، برای لذت بردن حداکثری از طنز بازی بهتر است کاملاً به جزئیات آن توجه کنید، چون شوخی را میتوان در هر جرز و لایهای یافت!
طنز Super Daryl Deluxe را میتوان به دو دستهی کلامی و مکانی تقسیم کرد. طنز کلامی را در بیشتر دیالوگهای پرشمار بازی و حتی در روایت بازی، که به شکل جالبی هر آنچه که بر دریل اتفاق افتاده را در دفترچه یادداشت ثبت میکند، میتوان یافت. اما طنز مکانی بازی میتواند ظرافتهای بیشتری پیدا کند و گاهی برای پی بردن به آنها و حظ بردن از آنها تأمل و نکتهبینی بیشتری لازم است.
بازی شامل یک خط سیر اصلی به اضافهی کلی مأموریت موازی فرعی است. با وجود آن که بیشتر مأموریتهای فرعی کمابیش مجزا از روند اصلی داستان هستند، اما این بدان معنا نیست که جریان بازی را میتوان بدون انجام مأموریتهای فرعی پیش برد. گاهی انجام یک مأموریت فرعی برای پیشرفت داستان اصلی لازم است و گاهی پیدا کردن گام بعدی میتواند گیجکننده باشد، چون خیلی از مواقع بازی سرنخ روشنی دربارهی نحوهی انجام مأموریت به دستتان نمیدهد و مجبورتان میکند کلی نقشه را بگردید. به علاوه، انجام مأموریتهای فرعی میتواند سطح یا لِوِل بازیکن را با سطح مأموریتهای اصلی تراز کند. به عنوان مثال، اگر در یک مرحله سطح دشمنان ۲۰ است، شما با یکی دو سطح پایینتر در شکست دادن آنها احتمالاً با چالش مواجه خواهید شد و سطح کمتر از این حتی عبور از آن مرحله را غیرممکن میکند. سطح بازیکن علاوه بر انجام مأموریتهای اصلی و فرعی با کشتن دشمنان هم بالا میرود، و با توجه به این که در برخی نقاط بازی عملاً تعداد دشمنان بینهایت است، میتوان صرفاً با کشتن دشمنان هم خود را به سطح مطلوب یا حتی سطوح بالاتر که انجام بازی را راحتتر میکند، رساند.
قدرت و قابلیتهای بازیکن علاوه بر سطح او، از طریق فنونی که یاد میگیرد، لباسها (کلاه، تن پوش، زیورآلات) و سلاحهایی که دریل در دفترچه یادداشتاش نقاشی میکند و یک سطح بخصوص دیگر با عنوان PP تعیین میشود.
اکثر قریب به اتفاق فنونی که دریل میتواند یاد بگیرد فنون تهاجمیاند و تنها تعداد انگشتشماری از آنها مربوط به پر کردن سلامتی یا جای خالی دادن هستند، به اضافهی قابلیتهایی مثل پرشِ دوگانه که بهصورتِ خودکار یادگرفته میشود. این فنون، که با افزایش سطح و از طریق معاوضه با کتابها به دست میآیند، میتوانند در یکی از ۱+۴ (و بعداً ۱+۸) بخش یا اسلات مربوط به دگمهزنی فنون قرار بگیرند. نحوهی مبارزه به این شکل است که بازیکن به طور همزمان به چهار کلید اجرای فن (به اضافهی یک کلید مربوط به Dash) دسترسی دارد که در هر کدام یک فن بخصوص قرار داد، از جمله ضربات فیزیکی نزدیک مثل مشت، لگد آتشین، شمشیر، گرز و داس؛ ضربات راه دور مثل تیروکمان، بومرنگ و پرتاب چاقوهای سمی؛ فنون خشککننده مثل آذرخش؛ فنون کاشتنی مثل مین؛ فنون جابجایی و غیره. هر یک از این فنون پس از اجرا برای مدت زمان مشخصی (از ۰ ثانیه تا چندین ثانیه) بلااستفاده میشود یا، به عبارت دیگر، Cooldown دارند. در واقع، حین مبارزه در اکثر مواقع نمیتوان یک دگمه را پشت هم زد و باید بین دگمهها جابجا شد و یا زد و در رفت و دوباره زد. این شیوهی مبارزه در سبک مبارزهی همزمان شاید در مواجههی نخست، به ویژه برای طرفداران سبکهای اکشن، کمی نامأنوس باشد اما بازیکن با پیشرفت بازی میتواند به آن عادت کند و به ویژه با دسترسی به فنون بیشتر میتواند کلی از آن لذت ببرد. فنون را همچنین میتوان ارتقا داد. با ارتقا فنون علاوه بر این که قدرت و سرعت آنها افزایش مییابد، انیمیشن اجرای آنها نیز به طرز جالب و طنزآمیزی تغییر میکند.
هر یک از لباسها و سلاحها، که با کشتن دشمنان، باز کردن صندوقچهها، انجام مأموریتها یا خرید کردن از پالتوبارانیها به دست میآیند، سطح خاصی دارند و میتوانند بر میزان سلامتی، قدرت زره و قدرت حملهی دریل نقش داشته باشند و همچنین بعضی از آنها تأثیرهای فرعی هم دارند که میتواند مثبت یا منفی باشد. مثلاً یک ابزار قدرت پر شدن تدریجی سلامتی میدهد و یک ابزار مثل چشمبند نصف صفحهی بازی را سیاه میکند! همچنین از اواسط بازی میتوان با سپردن ترکیبات خاص به آهنگر لباسها و سلاحهای ویژهای ساخت. لباسها و سلاحها با وجود آن که طی بازی هیچ تغییری در ظاهر اصلی دریل ایجاد نمیکنند (تغییرات ظاهری را تنها در دفترچهی او و به شکل نقاشیهای بامزه میتوان مشاهده کرد) اما نوع انتخاب این تجهیزات به همراه نوع انتخاب فنون میتواند نقش مهمی در پیشبرد بازی داشته باشد و حتی کمبود سطح را جبران کند.
نوع خاصی از سطح با عنوان PP هم هست که با انجام مأموریتها ارتقا مییابد و به طور خودکار به دریل قابلیتهای خاصی میبخشد. به طور کلی، تجهیزات، فنون و قابلیتها از تنوع خوبی برخوردار اند و کار کردن با آنها میتواند سرگرمکننده باشد. گیمپلی Super Daryl Deluxe با وجود ظاهر نامعمولِ بازی هستهی یک نقشآفرینی مترویدوانیای beat ’em up استاندارد با امکان انتخاب تجهیزات و فنون را دارد، که با وجود برخی اشکالات ریز و قابل چشمپوشی فنی میتواند کلی سرگرمکنندهتان کند.
گرافیک Super Daryl Deluxe، که مشتمل است بر نقاشیهای دوبعدی دستی و بعضاً عکس، با خاکستریهای یکدست و رنگهای متمرکز، یکی از نقاط قوت بازی است و نقش عمدهای در انتقال حس و حال بازی ایفا کرده است. شخصیتها و دشمنان پرشمار بازی با سبکی یکدست، به شکل کارتونی، عموماً سیاه و سفید با یک رنگ متمرکز (مثلاً تنها رنگِ دریل نارنجی است، تنها رنگِ پُل آبی است و الخ) طراحی شدهاند. طراحی مکانها از نظر تنوعِ سبک طراحی با طراحی شخصیتها کمی متفاوت است و گاهی گرافیک کارتونی شخصیتها به شکل جالبی به سبک کلاژهای چندرسانهای با عکس تلفیق میشود. گاهی نیز محیطها کاملاً شکل متفاوتی به خود میگیرند، مثلاً در فضای شهر وین، فضای کامپیوتری، یا شکلهای تلفیقی در مراحل پایانی. در کل، طراحی محیطهای بازی، شخصیتها و دشمنان تنوع و جزئیات بالایی دارند، اما این میزان از تنوع و ظرافت در طراحی پرترهی NPCهای بازی طی دیالوگها دیده نمیشود. در برخی موارد، دیالوگهای طولانی با چهرههای ثابت و سیاه و سفیدی همراه میشود که میتواند از نظر دیداری خستهکننده باشد و در انتقال حس و حال ظریف دیالوگها موفق عمل نکند. همچنین، گاهی سبک متفاوتِ طراحی محیط و شخصیتها گسستی بین شخصیتها و پسزمینه ایجاد میکند که میتواند بر حس حضور در مکان اثر داشته باشد.
یکی از نقاط جذاب گرافیک بازی دفترچه نقاشی دریل است. او، که در واقع نوجوانی لاغراندام، با پیراهن توکرده در شلوار نارنجی دمپاگشاد و کفشهای آنتیک، سبیلهای کمپشت و عینک و هدبند نارنجی و پشتموی بلند است و تا اواخر بازی به همین شکل باقی میماند، طی بازی در دفترچه یادداشتش خود را با لباسها و سلاحهای مختلف نقاشی میکند که گاهی ترکیبهای جالبی را شکل میدهند!
در مجموع، میتوان گفت گرافیک Super Daryl Deluxe با وجود برخی اشکالات قابل چشمپوشی، متنوع، پر از جزئیات، خلاقانه، جسورانه، و یکی از کارشدهترین بخشهای بازی است که با وجود برخی ناهماهنگیها بین طراحی شخصیتها و محیط توانسته در خدمت هویت خاص بازی، که همان غیرمنتظره بودن آن است، عمل کند.
Super Daryl Deluxe در زمینهی صداگذاری و موسیقی عالی عمل نکرده است. در بسیاری از موقعیتهای بازی و، به ویژه طی دیالوگها، میتوان سکوت مطلق بازی را، که گاهی خلاء عجیبی ایجاد میکند، احساس کرد. با وجود آن که برخی قطعات موسیقی و صداگذاریهای پسزمینه، مشخصاً قطعات مربوط به مراحل خانهی ارواح، قلعهی تاریک، و صداهای پسزمینهی کمپ مغولها، جذاب و هماهنگ با حال و هوای محیط بازی است، امّا گاهی تکرار مداوم برخی قطعات، به ویژه که احتمالاً در هر مکان بازی زمان زیادی را سپری خواهید کرد و یک قطعه را بارها گوش خواهید داد، میتواند خستهکننده باشد. تعداد معدود صداپیشگان بازی هم صداپیشگی را تنها به کاتسینها محدود کرده و هر صداپیشه نقش یک یا چند شخصیت بازی را به عهده گرفته است. موسیقی و صداگذاری در بازیهای نقشآفرینی به علت حضور طولانیمدت در محیطهای بازی معمولاً نقش برجستهای در موفقیت بازی دارند اما Super Daryl Deluxe در این زمینه چندان عالی عمل نکرده است.
قهرمان سوپر دلوکس
Super Daryl Deluxe با ترکیب عناصری ناهمگون شکل خاصی از سرگرمی کامپیوتری را بهوجود آورده که میتواند بازخوردهای متضادی بگیرد. هم یک نقشآفرینی و مترویدوانیای دوبعدی استاندارد است هم فضایی نوآورانه و غیرمنتظره. این بازی با جسارت سازندگاناش توانسته فراواقعگرایی را با کمدی، و کمدی را با تراژدی درآمیزد و ترکیبی غیرمنتظره شکل دهد. همراهی با دریل میتواند خندهدار و سرگرمکننده باشد و شما را ساعتها پای خود بنشاند. تیم جوان و دو نفرهی دَن پلِیت (Dan Plate) و گَری پُرتر (Gary Porter)، که مثل شخصیتهای بازی خود یعنی ایلِی باواریوس و کِنت هَنگرمَن، از دوران مدرسه رفیق هم بودهاند، بهطور مستقل و با کمک پشتیبانی مالی کیکاستارتر، توانستهاند در اولین پروژهی رسمی خود اثری متفاوت و دوستداشتنی به دستمان برسانند. اگر طرفدار سبک مترویدوانیا و نقشآفرینی هستید و از خواندن دیالوگهای طولانی، توجه به جزئیات، و کشتن بیشمار موجود ریز و درشت خسته نمیشوید و اگر عاشق طنز هستید و از چیزهای عجیب و از هر نوع غافلگیری استقبال میکنید، پس باید این بازی را امتحان کنید!
Resolution
Platform: PC – Score: 8.5 out of 10
Dan & Gary Games is here in order to present you its debut indie game which is marvelously wonderful. If you are into RPG and Metroidvania games, and if you are into reading long dialogues, satire and all sorts of great surprises, you must play Super Daryl Deluxe.