سونی پیکچرز و ثبت تجاری تکنیک طراحی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse
انیمیشن سینمایی Spider-Man: Into the Spider-Verse که بهتازگی در سینماهای آمریکای شمالی اکران شده است، علاوه بر اینکه دیدگاه بسیاری از سینمادوستان را درباره کیفیت انیمیشنهای سینمایی تغییر داده است، بهنظر میرسد دستاوردهای تکنیکی جدیدی را نیز بهدست آورده است. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.
در مقالهای که به تازگی در وبسایت نشریه مشهور Deadline منتشر شده است، این مجله اینترنتی تایید کرده است که واحد پویانمایی (Animation) کمپانی Sony Pictures در تلاش است تا پتنت تجاری تکنیکهای گرافیکی بهکاررفته در این انیمیشن سینمایی را به ثبت تجاری برساند. این تکنیک که برای اولین بار در انیمیشن Into the Spider-Verse بهکاررفته است، در حقیقت تصاویر CG یا کامپیوتری را با طراحیهای دو بعدی دستی در هم میآمیزد و سبک جدیدی از طراحیهای انیمیشنی را بهنمایش میگذارد. این سبک که بهگفته کارگردان این انیمیشن همچون «نقاشی زنده» به نظر میرسد، ادای دینی از طرف تیم سازنده این اثر به هفتاد سال حضور مرد عنکبوتی در دنیای کمیک خواهد بود و در حقیقت آنها کار خود را روح بخشیدن و به صحنه سینما کشیدن پنلهای خارقالعاده کمیک مرد عنکبوتی میدانند؛ حال کمپانی سونی پیکچرز نیز در تلاش است تا این سبک منحصربهفرد طراحی را به عنوان اختراع خود به ثبت تجاری برساند. این خبر در گزارشی که این نشریه پیش از اکران فیلم از تکنیکهای بهکاررفته در انیمیشن Into the Spider-Verse تهیه کرده بود برای اولین بار شنیده شد. در این گزارش عنوان شده بود که سونی پیکچرز شش سند حق ابداع از این فیلم را برای دفتر رسمی ثبت حقوق تجاری و پتنت ایالات متحده ارسال کرده است.
در حالی که همچنان مشخص نیست که آیا سونی موفق به ثبت تجاری این نوآوریها خواهد شد و یا خیر، اما کاملا مشهود است که ابزارهای بهکار گرفته شده توسط سونی پیکچرز برای خلق دنیای عنکبوتی میتوانند به عنوان ابداعاتی کاملا نوآورانه و جدید برای خلق انیمیشنهای سینمایی کامیک بوکی به ثبت تجاری برسند. به گفته تهیهکنندگان این انیمیشن، تیم سازنده در فرایند پیشتولید این سبک خاص گرافیکی حدود یک سال تلاش کردند تا بتوانند نمایشی ده ثانیهای از نحوه اجرای این تکنیک تهیه کنند و در حالی که در ابتدای ساخت جلوههای بصری این عنوان تعداد انیماتورهای مشغول به این پروژه از عدد ده فراتر نمیرفت اما در نهایت در روزهای پایانی توسعه حدود دویست انیماتور و طراح گرافیکی به صورت مستقیم در ساخت این انیمیشن دخالت داشتند. این بیشترین تعداد انیماتورهایی است که در استودیو Sony Pictures imageworks برای یک پروژه در کنار یکدیگر همکاری داشتهاند. عجیب نیست که سونی پیکچرز شدیدا در تلاش است تا این ابداع نوآورانه را برای خود محفوظ نگه دارد.
Chris Miller، تهیه کننده این انیمیشن در مصاحبه با وبسایت comicbook.com میگوید:
این پروژه برای ما یک موقعیت بلندپروازانه بود. ما در زمینههای مختلفی مانند طراحی بصری، در روند روایت داستان و در سبک سینمایی این انیمیشن واقعا پیشگامانه عمل کردیم. حتی در موارد کماهمیت تری مانند روند صداگذاری و ترکیب صوتی نیز ما کاملا نوآورانه عمل کردیم. این حجم از جاهطلبی کار بسیار زیادی هم میطلبید و ما مجبور به تولید محتوای زیادی در روند ساخت این انیمیشن بودیم. از هر سکانس شاید صدها نسخهی متفاوت آماده کردیم و تهیهکنندگان و طراحان زیادی به مدت بسیار طولانی در فرایند خلق بهترین صحنهها تلاش کردهاند. در نهایت هم این کارگردانهای فیلم بودند که از میان تمام ورژنها و ایدههای مختلف هر سکانس انتخاب میکردند که کدام نسخه بهتر است و کدام یکی در روند توسعه فیلم بهکار نمیآید.
البته مدتی پیش نیز تایید شد که کمپانی سونی پیکچرز علاوه بر دنباله انیمیشن سینمایی Spider-Man into the Spider-Verse، توسعهی یک دنباله فرعی از این انیمیشن را با حضور تمام زنان و دختران دنیای عنکبوتی را نیز در دستور کار دارد و بنابراین تلاش آنها برای ثبت تجاری تکنیکهای به کار رفته در این یونیورس انیمیشنی سینمایی چندان عجیب بهنظر نمیرسد. قسمت بعدی انیمیشن سینمایی Spider-Man قرار است روی رابطه Gwen (با صداپیشگی Hailee Steinfeld) و شخصیت اصلی این فیلم یعنی Miles Morales (با صداپیشگی Shameik Moore) تمرکز داشته باشد و دیگر دنباله انیمیشنی این فیلم قرار است دنیای زنانهی عنکبوتی با حضور دختران و زنان دنیای عنکبوتی را بهنمایش بگذارد. در این فیلم شخصیتهای مشهور کامیک های دختران عنکبوتی مانند Gwen Stacy، سیلک (Silk) و Spider-Woman حضور خواهند داشت.
Hailee Steinfeld، صداپیشهی شخصیت Gwen در این انیمیشن در مصاحبه با وبسایت ComicBook میگوید:
عضوی از این پروژه بودن و نقش چنین شخصیت ابرقهرمان زن قدرتمندی را بازی کردن، خصوصا در چنین فیلمی واقعا برای من امتیاز بزرگی بود. اینکه آنها در حالحاضر برای یک اسپین آف از دختران عنکبوتی برنامهریزی میکنند واقعا شگفتانگیز است. اگر آن پروژه به مرحله ساخت برسد، باعث افتخار است که در آن حضور داشته باشم. من عاشق این موقعیت هستم. اگر هر کار دیگری در آینده با این تیم انجام دهم، برای من افتخار بزرگی خواهد بود.
یادم میآید زمانی که برای اولین بار این شخصیت را دیدم، با خودم فکر کردم که این جالبترین نقشی است که تا بهحال بر عهده گرفتهام. و برای من خیلی هیجانانگیز بود که چطور کارگردانان با اشتیاق فراوان در حال آماده کردن طراحیهای شخصیت من بودند و جان بخشیدن به طراحی لباس و تم مخصوص صورتی رنگ گوئن به یک تجربه بسیار بهیادماندنی برای من تبدیل شد. آنها طراحیهای پیشنویس و مفهومی را به من نشان میدادند و من باید بر طبق همان طرحها صدای گوئن را بازآفرینی میکردم. این پروژه برای من یک موقعیت خارقالعاده بود و بسیار حیف که این فیلم بهصورت لایواکشن و واقعی فیلمبرداری نشد تا من نقش اجرای گوئن واقعی را بر عهده داشته باشم؛ چون میخواستم در دنیای واقعی نیز شبیه این شخصیت باشم!
انیمیشن سینمایی مردعنکبوتی: سفر بهدرون دنیای عنکبوتی در حالحاضر در سینماهای سراسر جهان در حال اکران است. شما میتوانید آخرین تریلر منتشر شده از این انیمیشن سینمایی را در دنیای بازی تماشا کنید. همچنین میتوانید به قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد | نقد و بررسی بازی Spider-Man نگاهی بیندازید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
اینا تو انیمیشن این عنوان واقعاً ترکوندن
نیم نگاهی به همه ی سبک ها داشتن
یادمه یکی از انیماتورهای استدیو می گفت حتی Houseki no Kuni رو هم به عنوان مرجع استفاده کردند که بچه هایی که دیدن اون انیمه رو میدونن عجب سینماتوگرافی خفنی برای یه انیمه سریالی تمام CGI داره
فقط منتظر بلوری ام تا بعد از مدت ها یه فیلم ابرقهرمانی رو با هایپ کامل ببینم