معرفی جان لستر یک ذهن، هزار دنیا؛ معرفی John Lasseter
در ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ , 20:00:21

یک ذهن، هزار دنیا؛ معرفی John Lasseter

0
در ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ , 20:00:21

جان آلان لستر انیماتور، فیلم‌ساز، مدیر خلاق پیشین والت دیزنی و پیکسار که آثاری همچون ماشین‌ها و داستان اسباب بازی‌ها را در کارنامه‌ی خود دارد. برای معرفی کامل ایشان در دنیای بازی با ما همراه باشید.

سال تولد:۱۹۵۷

سال مرگ:  در قید حیات

آثار مطرح: Toy Story , A Bugs Life, Toy Story 2 , Cars , Cars2

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
جان لستر(کسپر را در آغوش گرفته) به همراه خواهر و برادرش

جان آلان لستر متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۵۷ در هالیوود ایالت کالیفرنیا است. مادرش معلم هنر و پدرش مدیر فروش پاره‌وقت کمپانی شورلت بود. لستر در ویتیر کالیفرنیا بزرگ شد و از سن کودکی به انیمیشن علاقه زیادی داشت. در سن ۵ سالگی با کشیدن سوارکار بدون سر برنده‌ی جایزه‌ی منطقه ای در محل اقامتش شد. زمانی که یک‌شنبه‌ها به کلیسا می‌رفتند، او به نقاشی کشیدن مشغول می‌شد. در آن زمان برای دیدن انیمیشن‌های چاک جونز از مدرسه تا خانه می‌دوید، مادرش هم او را با دادن کتاب‌های مربوط به انیمیشن تشویق میکرد. در دبیرستان با خواندن کتاب هنر انیمیشن از باب توماس که در مورد نحوه‌ی ساخت انیمیشن زیبای خفته بود، متوجه شد که به چه شغلی علاقه دارد و زمانی که انیمیشن شمشیر در سنگ دیزنی را دید تصمیمش در مورد انیماتور شدن قطعی شد.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
کارت جان لستر در زمان حضور در موسسه هنر های کالیفرنیا

لستر در مورد برنامه‌ی انیمیشن‌ سازی که در موسسه‌ی هنرهای کالیفرنیا قرار بود انجام شود، چیزهایی شنید و تصمیم گرفت که رویاهایش را دنبال کند و انیمشن‌ساز شود. مادرش او را تشویق کرد که کاری در انیمیشن سازی شروع کند و او پس از جری ریس دومین دانشجویی شد که در برنامه‌ی ‌انیمیشن کاراکتر دیزنی نقش ایفا کرد. در طول زمانی که در این برنامه شرکت داشت، دو انیمیشن کوتاه Lady and the Lamp و Nitemar ساخت که برنده‌ی جایزه آکادمی دانشجویی انیمشن شدند.

بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۷۹، به سرعت کار انیماتوری در والت دیزنی پروداکشنز را به واسطه‌ی موفقیت‌اش در Lady and the Lamp کسب کرد برای درک بهتر این موضوع بهتر است اشاره کنیم که در آن زمان استودیو با تقریبا ۱۰۰۰۰ نفر، برای استعدادیابی اقدام کرد که از این بین ۱۵۰ نفر انتخاب شدند و در نهایت ۴۵ نفر توانستند کار دائمی داشته باشند. در پاییز سال ۱۹۷۹ مل‌شا انیماتور دیزنی، در مورد جان این‌گونه به لس‌آنجلس تایم گفت:

جان حس غریزی برای نشان دادن شخصیت‌ها و حرکات دارد و شرایط شکوفایی در استودیوهای ما را داشته و در زمان مناسب مشارکت خوبی نیز دارد. در همین موقع جان کار روی پروژه‌ی Musicana در دیزنی را انجام می‌داد که هیچ‌وقت منتشر نشد اما سرانجام به سمت ساخت و توسعه Fantasia 2000 رفت.

لستر بعد از ساخته شدن ۱۰۱ سگ خالدار احساس کرد که انیمیشن سازی در دیزنی در اوج خود قرار دارد و مسیر پیشرفت شیب خودش را از دست داده است. در بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ به طور اتفاقی با فیلم‌های از انیمیشن کامپیوتری برخورد که چیزهای ابتدایی مانند کره‌های شناور را نشان می‌داد که اولین تجربه از انیمیشن کامپیوتری را برای او رقم زد. زمانی که روی ساخت Mickey’s Christmas Carol  کار می‌کرد توسط دوستان‌اش جری ریس و بیل کرویر دعوت شد که به تماشای نورپردازی فیلم Tron بنشیند که در آنجا با تکنولوژی تصویرسازی کامپیوتری یا به اختصار CGI آشنا شد که پتانسیل این تکنولوژی را بسیار بیش‌تر از آنچه که از آن استفاده می‌شد، دید. لستر متوجه شد که از کامپیوتر می‌توان برای ساخت بعد سوم و عمق واقعی بخشیدن به انیمیشن استفاده کرد. کاری که قبل از آن امکانش وجود نداشت، اما او می‌دانست که اضافه کردن بعد سوم به انیمیشن‌ها، آرزوی خیل زیادی از انیماتورها از جمله خود والت دیزنی هم بود. مدتی بعد از این اتفاقات لستر به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی در ساخت پروژه‌ی The Wild Things توسط اد هنسن از دیزنی اخراج شد و همکاری او با دیزنی در این برهه‌ی زمانی پایان یافت.

در نوامبر سال ۱۹۸۳  لستر در کنفرانس گرافیک کامپیوتری در کویین ماری حضور داشت که در آن جا، او با اد کاتمول که در لوکاس فیلم کار می‌کرد، ملاقات کرد. اد کاتمول وقتی متوجه شد که جان برای دیزنی کار نمی‌کند، فوری با آلوی ری اسمیت یکی دیگر از اعضای گروه گرافیک کامپیوتری لوکاس فیلم تماس برقرار کرد و به این موضوع اشاره کرد که لستر برای دیزنی کار نمی‌کند. اسمیت به کاتمول گفت: “همین الان گوشی را زمین بگذار و او را استخدام کن.”  لستر فورا با پیشنهاد او موافقت کرد و به عنوان کارمند آزاد (فریلنسر) کار را در دسامبر ۱۹۸۳ برای لوکاس فیلم شروع کرد. چون کاتمول اجازه نداشت خودش یک انیماتور را برای کمپانی استخدام کند، به همین دلیل وی به عنوان طراح رابط استخدام شد. چیزی که قبل از آن وجود نداشت و به خاطر همین در جلسه‌های تعیین بودجه هم در مورد آن صحبت نمی‌شد. لستر تمام بهار سال ۱۹۸۴ را به همراه تیم کاتمول در لوکاس فیلم مشغول به کار بود و نحوه‌ی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری و چگونگی استفاده از آن در هنر و ساخت فیلم و انیمیشن را یاد گرفت. در ابتدای ورود به لوکاس فیلم، لستر می‌خواست که فقط پیش‌زمینه‌ها‌، کامپیوتری ساخته شوند و عمق داشته باشد، اما پس از وقت‌گذرانی در آن جا می‌خواست همه‌چیز حتی شخصیت‌ها کامپیوتری ساخته شوند.در اکتبر ۱۹۸۴ کاتمول پیشنهاد کارمند تمام وقت را به جان داد و لستر کارمند تمام وقت شد. همکاری این دو تا ۱۳ سال بعد از این اتفاقات نیز ادامه داشت که به ساخته شدن اولین فیلم تمام کامپیوتری تاریخ یعنی Toy Story انجامید.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
جان لستر جوان مشغول به کار در پیکسار

به دلیل این‌که جورج لوکاس در تنگنای مالی قرار گرفت، مجبور به فروش قسمت گرافیک کامپیوتری کمپانی شد که اسم آن به گروه گرافیکی پیکسار تغییر یافت و بیش‌ترین سهم آن به استیو جابز افسانه ای واگذار شد. در طول زمان، پیکسار از یک گروه که ساخت سیستم‌های گرافیکی و تولید نرم‌افزار در اختیار آن‌ها بود، به استودیوی ساخت انیمیشن تبدیل شد و لستر به کسانی که در آن‌جا کار می‌کردند یاد داد که ماشین‌هایی که آنها می‌سازند، می‌توانند داستان‌ها را بازگویی کنند. پس از آن لستر شروع به ساخت انیمیشن‌های کوتاه که با تکنولوژی انیمیشن کامپیوتری خلق می‌شد، کرد. از این بین می‌توان به Luxo Jr که نامزد جایزه اسکار و Red’s Dream اشاره کرد. Luxo در مورد همان چراغ مطالعه‌ی معروفی است که در حال حاضر نماد پیکسار است. در مورد این دو فیلم لستر به سنت پترزبورگ تایم گفت:

در واقع وجه تمایز ما این است که ما روی خط داستانی و شخصیت کاراکتر ها کار میکنیم همچنین ما به به کیفیت نور و سطوح خیلی توجه داریم.

یکی از آثاری که باعث به سر زبان افتادن نام جان لستر شد انیمیشن Tin Toy برنده‌ی جایزه اسکار بهترین انیمشن کوتاه بود. اثری که جان انیماتوری، کارگردانی و طراحی مدل آن را بر عهده داشت. فیلمی که در مورد نوزادی است که به اسباب بازی‌هایش حمله می‌کند. از آن جایی که فیلم بسیار تاثیرگذار مطرح شد، لستر امیدوار شد که انیمیشن کامپیوتری توانایی بهتر شدن را دارد.

جان در سال ۱۹۹۵ فیلم Toy Story را کارگردانی کرد که توسط پیکسار با کمک‌هایی از دیزنی ساخته و توسط دیزنی منتشر شد. این فیلم در گیشه‌ی فروش، بسیار موفق ظاهر شد و در انتشار اولیه، موفق به فروش ۱۹۲ میلیون دلار شد. پس از این اتفاقات دیزنی سعی در  به خدمت گرفتن کامل لستر در استودیوهای خود کرد، اما جان با آن مخالفت کرد و در پیکسار ماند و به این صورت از هر دو کمپانی حق الزحمه دریافت میکرد و بسیار ثروتمند شد و در ساخت انیمیشن های بعدی پیکسار هم به آنها کمک کرد.

در سال ۱۹۹۸ جان با همکاری اندرو استانتون دومین فیلم بلند پیکسار A Bug’s Life را کارگردانی کرد که نسبت به فیلم اول پیچیدگی و جذابیت بیشتری داشت و همانند آن گیشه ها را در نوردید. فیلم در مورد زندگی حشرات و رابطه آنها با یکدیگر است.

در سال بعد، Toy Story 2 و ادامه‌ی زندگی باز و وودی ساخته شد و در مورد دور شدن آن‌ها از خانه بود. این فیلم موفقیت دیگری برای پیکسار بود و فروش ۱۵۰ میلیون دلاری در روزهای ابتدایی را تجربه کرد.

این آخرین فیلمی بود که لستر برای مدتی آن را کارگردانی می‌کرد. او قرارداد ۱۰ ساله‌ای را با پیکسار در سال ۲۰۰۱ منعقد کرد، سپس به عنوان تهیه‌کننده در ساخت فیلم های Monsters Inc، The Incredibles و Finding Nemo مشارکت داشت. هرکدام از فیلم‌ها به صورت جداگانه تاثیرات قابل‌توجهی را بر صنعت انیمیشن سازی و تکنولوژی انیمیشن کامپیوتری گذاشتند. هم چنین در این سال‌ها، لستر به ساختن انیمیشن به سایر افراد کمک می‌کرد که از جمله استانتون که در کارگردانی به او توصیه‌های لازم را می‌کرد. در این مورد استانتون، کارگردان Finding Nemo به اینترتیمنت ویکلی می‌گوید:

وقتی که جان به چیزی علاقه دارد روی آن کار می‌کند. این دقیقا چیزیست که او را می‌سازد. او می‌تواند روی پروژه‌ای بیاید که من سال‌ها روی آن تحقیق انجام داده‌ام و در یک نشست که من نمی‌دانم چکار کنم او همه چیز را می‌داند و این سودی است که از سمت او به ما می‌رسد.

۷ سال پس از آخرین کار کارگردانی، خود جان در سال ۲۰۰۶ به خاطر علاقه‌ی خاص به اتومبیل‌ها و تجربه‌ی زندگی‌ای که در زمان دبیرستان نزد پدر مشغول به کار بود، کارگردانی انیمیشن Cars را بر عهده گرفت. فیلم در مورد ماشین مسابقه‌ای با نام «مک کویین» است، که به دلیل یک اشتباه از زندگی عادی خود خارج و به شهری نامعلوم پا‌ می‌گذارد. فیلم انتقادات و ستایش‌هایی را دریافت کرد اما در نهایت در گیشه با فروش خوب خود درخشید. کنت توران از لس آنجلس تایمز در مورد فیلم نوشت:

همه احساسی که هالیوود به ما می‌دهد را به ما داد و به یاد ما آورد که چرا باید به فیلم‌ها اهمیت دهیم.

در سال ۲۰۰۶ لستر قدم را فراتر نیز گذاشت و در ژانویه که پیکسار توسط دیزنی خریداری شد، به سمت رئیس بخش خلاقیت ارتقا یافت و چون پیکسار هنوز از دیزنی جدا مانده بود، وی در هر دو کمپانی این سمت را بر عهده داشت. این بازگشت لستر به دیزنی پس از ۲۳ سال بود و دیزنی با این کار می‌خواست که جان به بخش انیمیشن سازی خود جان دوباره ببخشد، نه تنها در سه بعد بلکه می‌خواست دو بعدی را هم زنده نگه دارد.

در سال ۲۰۰۷ لستر و کاتمول کنترل دیزنی‌تاون استودیوز را بر عهده گرفتند که خود از سه بخش پیکسار، دیزنی انیمیشن و دیزنی‌تاون تشکیل می‌شدند. سه بخش کاملا از هم جدا هستند و پیکسار از این دو ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که هر سه بخش مدیریت عمومی جدا از هم را داشته باشند و برای انجام کارهای روزانه، در روزهایی از هفته، خود لستر به هر کدام جداگانه سر بزند.

لستر یکی از دوستان نزدیک هایائو میازاکی بود. او میازاکی را در طی سفرش به ژاپن در سال ۱۹۸۷ ملاقات کرد و زمانی که کارگردانی معروف شد وظیفه‌ی نظارت و انتشار بعضی از آثار میازاکی در آمریکا را بر عهده گرفت. به طوری که بر دوبله‌ی آثار به زبان انگلیسی هم نظارت داشت.

لستر یکی از اعضای آکادمی هنر و علوم تصویرهای متحرک به صورت ۹ سال متوالی از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ بود. او همچنین در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره‌ای را در ۱ نوامبر ۲۰۱۱ به نام خود ثبت کرد.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
جان لستر در کنار ستاره خود

در نوامبر سال ۲۰۱۷ پس از مشخص شدن اتهام سوء استفاده‌ی جنسی در محل کار، لستر مجبور به ترک کار خود به مدت ۶ ماه شد و پس از این اتفاقات در ۸ ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد که شرکت را در آخر سال ترک خواهد کرد. اما تا آن موقع نقش مشاور را در دیزنی خواهد داشت. در ۹ ژانویه ۲۰۱۹ پس از ترک دیزنی، لستر به استخدام اسکای‌دنس انیمیشن درآمد. استودیویی که با پارامونت انیمیشن و لیون انیمیشن استودیوز تولید محتوا می‌کند.

در حال حاضر جان در گلن الن کالیفرنیا همراه با همسرش زندگی می‌کند.آن ها در سال ۱۹۸۸ با هم ازدواج کردند و دارای ۵ پسر هستند که بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۷ به دنیا آمده اند. لستر هم‌چنین دارای کارخانه‌ی شراب سازی خانواده لستر واقع در گلن الن است و یک راه آهن اختصاصی به طول ۲ مایل دارد. از کارهایی که در سال جاری در ساخت آن ها مشارکت دارد می توان به Toy Story 4 و Frozen 2 اشاره کرد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه آثار جان لستر را معرفی کنیم، تنها این عبارت کافیست ( دنیایی پر از رنگ). حتی این علاقه‌ی وافر به رنگ، در لباس پوشیدن او نمایان است. به طوری که یک کلکسیون هزارتایی از تی‌شرت‌های هاوایین برای خود جمع کرده است و تقریبا تمامی عکس‌های او با این استایل و رنگ است هم‌چنین در بعضی از آثار پیکسار مثل Up تاثیر آن را می‌شود دید.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
جان لستر و همسرش در کنار کاراکتر های Up

در سال ۲۰۰۹ لستر مدرک دکترای افتخاری خود را از دانشگاه پپردین دریافت کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴ مدرک افتخاری دیگری را از موسسه هنرهای کالیفرنیا، جایی که به همراه تیم بورتن و برد بیرد، دیگر بزرگان انیمیشن سازی مشغول به تحصیل بود، کسب کرد. وی نیز در سال ۲۰۱۴ در لیست ۱۰۰ افراد بانفوذ برتر مجله پرمیر در سال ۲۰۰۴ در کنار استیو جابز در رتبه اول، توانست در این لیست جای گیرد.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
به ترتیب از چپ اد کاتمول استیو جابز جان لستر

او فیلم‌های جاسوسی را بسیار دوست دارد، مخصوصا سه گانه‌ی جیسون بورن را. اما فیلم مورد علاقه‌ی او دامبو است. علاقه زیادی به اتومبیل‌ها دارد و کلکسیونی از ماشین‌های کلاسیک دارد و اتومبیل مورد علاقه‌ی او British black Jaguar XK120 است. این علاقه‌ی او حتی در ساخت انیمیشن‌های او تاثیرگذار هم بود.

او همچنین در مدح والت دیزنی می‌گوید:

هر کاری که من در زندگی‌ام انجام می‌دهم، به خاطر وجود والت دیزنی و کاری که او برای سرگرم کردن من به عنوان کودک کرده، است.

او به بازی‌های کامپیوتری نیز علاقه نشان داده و در این باره می‌گوید:

من در سال ۱۹۵۷ متولد شدم و زمانی که من بچه بودم چیزی به اسم بازی ویدیویی وجود نداشت. وقتی بازی پونگ آمد، برای من فوق‌العاده بود.

و در نهایت با جمله‌ای که به نظر خلاصه زندگی کاری خود است به پایان معرفی می‌رسیم:

(( هنر، تکنولوژی را به چالش می‌کشد و تکنولوژی، الهام بخش هنر است))

مبین محمدی
شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
سینما و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر