بررسی فیلم On the rocks بررسی فیلم On the rocks
در ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ , 13:54:56
ژانر کمدی – عاشقانه
کارگردان سوفیا کاپولا
ناشر A24
رده بندی سنی r
مدت زمان '۱:۳۶

بررسی فیلم On the rocks

به نام پدر

- میانگین امتیازات متاکریتیک
6.5 امتیاز دنیای بازی
ژانر کمدی – عاشقانه
کارگردان سوفیا کاپولا
ناشر A24
رده بندی سنی r
مدت زمان '۱:۳۶
2
در ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ , 13:54:56

نقد و بررسی فیلم On The Rocks: آخرین اثر سوفیا کاپولا فیلمی در ژانر کمدی– عاشقانه است که چیزی بیش از یک ماجراجویی پدر و دختری به مخاطب ارائه نمی‌کند. در ادامه با بررسی فیلم On the rocks دنیای بازی را همراهی کنید.

ترجمه صحیح فیلم On the rocks که از یک اصطلاح انگلیسی گرفته شده به معنای وضعیت وخیم است، همه ما در وضعیت‌های وخیم زندگی به دنبال پناهی هستیم که ما را از شرایط نابسامان بیرون بیاورد و امیدی دوباره به زندگیمان ببخشد. سوفیا کاپولا به یاد پدر خود فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان شهیر تاریخ سینما، این درام را جلوی دوربین برده تا یاد پدر را زنده کند. فیلمی که به ما یادآوری می‌کند داشتن همچین فردی در زندگیمان چقدر می‌تواند نعمت بزرگی باشد، کسی که مدام در گوشمان جمله «همه چیز درست می شود» را زمزمه کند و قوت قلبمان باشد، اگر در کنارتان چنین فردی را دارید، قدرش را بدانید.

سوفیا کاپولا با اولین فیلم خود یعنی The Virgin Suicides در سال ۱۹۹۹ و بعد از آن با فیلم «گمشده در ترحمه» (Lost in translation) در سال ۲۰۰۳ توانست نامی برای خود دست و پا کند و از زیر سایه پدر بیرون بیاید. او بعد از موفقیت این دو اثر، دیگر نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. همکاری دوباره بیل موری با سوفیا کاپولا نوید فیلمی خوب به مانند Lost in translation را می‌داد، اما با بررسی فیلم درمی‌یابیم که On the rocks نیز به فیلمی متوسط و سطحی در کارنامه این فیلمساز بدل شده است.

نقد و بررسی فیلم On The Rocks
بازی بسیار خوب بیل موری به حس و حال کمدی و درام فیلم کمک زیادی کرده است.

کاپولا همواره در فیلم‌هایش به مشکلات روحی و درونی شخصیت‌های خود، مخصوصا زنان جامعه، می‌پردازد. او سعی دارد که مخاطب را به شخصیت‌هایش نزدیک کند تا مخاطب بتواند با شخصیت‌های فیلم همزاد پنداری کند، عموما شخصیت‌های داستان این فیلمساز دچار مشکلات روحی به مانند تنهایی هستند و همیشه یک عامل بیرونی سبب می‌شود که شخصیت‌های اصلی بر این مشکلات غلبه کنند. در فیلم Lost in translation نیز شاهد بودیم که شخصیت‌های باب با بازی بیل موری و شارلوت با بازی اسکارلت جوهانسون دچار مشکلات روحی فراوانی بودند اما زمانی که زندگیشان به هم گره خورد مشکلاتشان به دست فراموشی سپرده شد. با نقد و بررسی فیلم On The Rocks شاهد این هستیم که شخصیت‌های ما (پدر و دختر) وقتی در کنار همدیگر هستند، حالشان خوب است و سعی دارند که با یکدیگر از پس مشکلات برآیند.

داستان فیلم حول رابطه «فلیکس» (با بازی بیل موری) و «لارا» (با بازی رشیدا جونز) می‌چرخد، هر دوی این بازیگر‌ها برایمان آشنا هستند. بیل موری که با کوله‌باری از تجربه در فیلم‌های کمدی و عاشقانه پا به این فیلم گذاشته و رشیدا جونز نیز بازی‌های خوبش را در سریال‌های کمدی Office و Parks and Recreation بخاطر داریم. فیلم از همان ابتدا رابطه عاطفی که میان فلیکس و لارا، به عنوان پدر و دختر، وجود دارد را نمایان می‌کند و تا انتهای فیلم ما را با این رابطه درگیر می‌کند. نقطه قوت فیلم نیز همین ارتباط باورپذیر است. دلیل باورپذیر بودن این رابطه نیز روشن است، سوفیا کاپولا هنگام نوشتن فیلمنامه این اثر بیل موری را در قامت پدر خود متصور شده است. این رابطه از زیست فیلمساز نشات گرفته و روی فرم کار تاثیر مستقیم گذاشته است. به طوری که وقتی بیل موری در فیلم حضور پیدا می‌کند بهترین دقایق این درام شکل می‌گیرد.

اسپویل: سه بند پیش رو از بررسی فیلم On the rocks قسمت‌هایی از داستان این فیلم را لو می‌دهد. اگر به هر نحوی نمی‌خواهید تا داستان فیلم On the rocks برایتان افشا شود از مطالعه سه بند بعدی بپرهیزید. پایان اسپویل با رنگ قرمز مشخص خواهد شد.

داستان از آنجا آغاز می‌شود که لارا به همسر خود شک می‌کند، او پدر را از شک خود مطلع می‌سازد و پدر تلاش می‌کند تا با راه و روش کاراگاهی خود به دخترش در این مسیر کمک کند و نگرانی‌های او را برطرف سازد. فلیکس در نقش پدر، شخصیتی سرخوش و بذله‌گو دارد و شغلش دلالی آثار هنری است، بازی بسیار خوب بیل موری خیلی به حس و حال کمدی و درام فیلم کمک کرده است. او با اینکه همیشه در حال سفر است و زندگی مجردی سرخوشانه‌ای دارد اما از درون تنهاست و عاشق این است که بهانه‌ای پیدا کند تا زمانی هرچند کوتاه را با دخترش سپری کند. لارا مادر دو بچه و شغلش نویسندگی است. ما غیر از اینکه یکی دوبار او را پای لب‌تابش می‌بینم، جزئیاتی از شغلش بدست نمی آوریم. جا داشت که بیشتر روی شخصیت‌پردازی لارا کار بشود. همسر او «دین» که نقش آن را «مارلون وایانز» کمدین معروف آمریکایی بازی می‌کند هم شخصیت‌پردازی خوبی ندارد و اصلا مخاطب متوجه نمی‌شود که او چه شرکتی دارد و دقیقا در آن شرکت به چه کاری مشغول است. او فقط در فیلم نقش یک پدر و همسر مهربان را ایفا می‌کند که با اعمالش شک ما و همچنین لارا را بر می‌انگیزد.

ماجراجویی پدر و دختر داستان برای مخاطب جذاب و لذت بخش است، اما به ورطه تکرار می‌افتد، زیرا موضوع فیلم که خیانت است بسیار تکراری و کلیشه‌ای است. ما فقط بخاطر حس خوبی که از رابطه پدر و دختر داستان می‌گیریم با این موضوع تا انتها همراه می‌شویم وگرنه دانستن اینکه همسر لارا به او خیانت کرده یا نکرده خیلی برای مخاطب نمی‌تواند چالش برانگیز باشد. در انتهای فیلم On the rocks می‌فهمیم که تمام شک‌های پدر و دختر بی پایه و اساس بوده و مرد خیانتی نکرده است. مضمونی که مخاطب از این داستان کلیشه‌ای برداشت می‌کند این است که شک‌های بی پایه و اساس ممکن است زندگی زناشویی را با خطر رو به رو کند. این شعار بسیار سطحی و کاملا مستقیم به مخاطب القا می‌شود که از دختر کارگردان بزرگی همجون فرانسیس فورد کاپولا چنین انتظار نمی‌رود. فیلم‌نامه‌نویس در طی روند داستان‌گویی خود سعی می‌کند که با تغییر مکان‌های مختلف در این مسیر ماجراجویی، فیلم را جذاب‌تر کند، اما این تلاش‌ها نه تنها On the rocks را خسته‌کننده‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود داستان کش داده شود. با بررسی On the rocks متوجه می‌شویم که شاید اگر فیلم‌ساز ایده جذاب‌تری برای داستان خود انتخاب می‌کرد و در پس آن ایده این رابطه پدر و دختری را نشان می‌داد، می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد.

بررسی فیلم On the rocks
سکانس رانندگی پدر و دختر بسیار دیدنی و لذت‌بخش است و از نکات مثبت فیلم به شمار می‌رود.

این رابطه در بیشتر دقایق فیلم در فضایی طنز شکل می‌گیرد و ما با این فضا پیش می‌رویم. اما در دقایق انتهایی فیلم که این پدر و دختر با هم به اختلاف می‌خورند، فیلم‌ساز از فضای طنز فاصله می‌گیرد و به حس کلی فیلم لطمه وارد می‌کند. به هیچ وجه جر و بحث شکل گرفته بین پدر و دختر شکل ملموسی به خود نمی‌گیرد و بیننده کاملا متوجه تصنعی بودن این دعوا می‌شود، سکانس رانندگی پدر و دختر که به دنبال همسر لارا هستند بسیار دیدنی و لذت بخش است و از نکات مثبت فیلم به شمار می‌رود.

پایان اسپویل

با بررسی فیلم On the rocks در می‌یابیم که طنز به کار رفته در این اثر طنز مطلوبی است. اندازه خود را حفظ می‌کند و به ورطه لودگی نمی‌افتد. موسیقی متن نیز بسیار با حال و هوای اثر همخوانی دارد و با حس‌های مختلف شخصیت‌های داستان همراه است، فیلم‌برداری کار نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و نماهای زیبایی از شهر نیویورک و قسمتی از کشور مکزیک را به مخاطب تحویل می‌دهد.

بررسی فیلم On the rocks
ماجراجویی پدر و دختر داستان برای مخاطب جذاب و لذت بخش است، اما به ورطه تکرار می‌افتد.

روی هم رفته از نقد و بررسی فیلم On The Rocks در می یابیم که با فیلمی لذت‌بخش طرف هستیم که ای کاش بیشتر روی فیلم‌نامه آن کار می‌شد و این حس خوب پدر و دختری در خط داستانی جذاب‌تری رو به روی دوربین می‌رفت. اگر به ژانر کمدی– عاشقانه علاقه دارید، حتما از دیدن این فیلم لذت خواهید برد و پیشنهاد می‌کنم که اگر فیلم «گمشده در ترجمه» از همین کارگردان را ندیده‌اید حتما به سراغش بروید.

امیدواریم از مطالعه نقد و بررسی فیلم On The Rocks لذت برده باشید. آیا فیلم On the rocks را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما در مورد فیلم On the rocks چیست؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

نکات مثبت

+ بازی بیل موری در نقش پدر

+ رابطه باورپذیر بین پدر و دختر

نکات منفی

ـ شخصیت پردازی

ـ تکراری بودن موضوع

ـ انتقال مضمون به صورت مستقیم

ـ افت روند داستان گویی در نیمه دوم فیلم

امتیاز دنیای بازی 6.5 خوب
اتابک سلیمی زاده

علاقه مند به بازی، سینما و کتاب

لینک منبع
سینما و تلویزیون

2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. جناب سلیمی زاده،
    انتشار نخستین مطلب شما را بر روی سایت تبریک می‌گویم. :57:
    به امید موفقیت‌های روز افزون شما :51:

    ۱۱
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر