نقد فیلم مورتال کمبت بررسی فیلم مورتال کمبت
در ۱۴۰۰/۰۲/۱۸ , 14:00:56
ژانر اکشن، ماجراجویی، فانتزی
کارگردان سایمون مک‌کوید
ناشر برادران وارنر
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:50

بررسی فیلم مورتال کمبت

فاجعه‌ای دیگر

- میانگین امتیازات متاکریتیک
2.5 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن، ماجراجویی، فانتزی
کارگردان سایمون مک‌کوید
ناشر برادران وارنر
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:50
4
در ۱۴۰۰/۰۲/۱۸ , 14:00:56

بالاخره پس از گذشت بیش از ۲ دهه، فیلمی جدید با اقتباس از بازی ویدیویی Mortal Kombat در تاریخ ۲۳ اپریل توسط برادران وارنر پخش شد. فیلم سینمایی مورتال کمبت به کارگردانی «سایمون مک‌کوید» فیلم دیگری را به اقتباس‌های سینمایی ناموفق از بازی‌های ویدیویی اضافه کرد. هر چند بازیگران فیلم مورتال کمبت اسامی قابل توجه‌ای داشته باشند، اما داستان فیلم مورتال کمبت چندان قوی نیست و از لحاظ فنی نیز مشکلات زیادی دارد. در ادامه با نقد و بررسی فیلم مورتال کمبت با دنیای بازی همراه باشید.

فیلم سینمایی مورتال کمبت ۲۰۲۱ اولین اثر اقتباس شده از این مجموعه مبارزه‌ای و محبوب دنیای گیم نیست و پیش از این نیز شاهد فیلم‌هایی با الهام از این جهان بوده‌ایم. اولین اثر سینمایی اقتباس شده از این سری بازی‌ها، فیلم Mortal Kombat محصول سال ۱۹۹۵ به کارگردانی «پل اندرسون» بود. این فیلم گرچه نتوانست طرفداران این مجموعه را راضی کند، اما برخی لحظات آن و مخصوصا موسیقی متن‌اش برای علاقمندان کاملا بیاد ماندنی بود. دو سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۷ فیلم Mortal Kombat: Annihilation به کارگردانی «جان لئونتی» ساخته شد که در واقع یک فاجعه در داستان فیلم مورتال کمبت بود و از نظر تجاری نیز یک شکست بزرگ به‌حساب می‌آمد. این فیلم به قدری بد بود که تمامی برنامه‌های سازندگان برای ادامه این فیلم مورتال کمبت متوقف شد. تاکنون چند انیمیشن و سریال هم با الهام از این مجموعه ساخته شده است که آن‌ها نیز چندان اثری ستودنی نیستند.

حالا و پس از گذشت ۲۴ سال، اقتباس سینمایی دیگری از بازی Mortal Kombat منتشر شده که فجایع پیشین را از دل طرفداران در بیاورد. بیایید به بررسی فیلم مورتال کمبت جدید بپردازیم تا ببینیم آیا در این مسیر موفق بوده است؟ از جمله بازیگران فیلم مورتال کمبت می‌توان به «لوئیس تان»، «جو تسلیم»، «جسیکا مک‌نامی»، «جاش لاوسون»، «لودی لین»، «تادانابو آسانو»، «مکاد بروکس» و «هیرویوکی سانادا» اشاره کرد. این اثر اولین فیلم بلند کارگردان‌اش، سایمون مک‌کوید به‌شمار می‌رود که باید گفت ورودی ضعیف را تجربه کرده است.

نقد فیلم مورتال کمبت

تاکنون شکست‌های زیادی را در اقتباس از بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم و عجیب است که هنوز هم این روند ادامه دارد. تنها اقباس نسبتا خوب از این دنیا سریال The Witcher از شبکه نتفلیکس بود و سایر آثار مثل Monster Hunter ،Tomb Raider و … واقعا چیزی برای ارائه نداشتند. این فیلم هم با عملکرد ضعیف خود که تقریبا همه بخش‌های فیلم را شامل می‌شود، ما را با یک اثر مبتذل دیگر روبه‌رو می‌کند. به‌نظر می‌آید اقتباس‌ها از دنیای بازی‌های ویدیویی برای سازندگان فقط جنبه مالی دارد چون مشخص است که فیلم با روایت عجولانه‌ای که پیش می‌گیرد فقط می‌خواهد بزن بزن‌ها را به ما نشان دهد. اصلا اگر داستان فیلم مورتال کمبت برای ارائه وجود ندارد چرا باید فرایند ساخت یک فیلم را آغاز کرد؟ فرمول ساخت بازی ویدیویی با فیلم سینمایی یکی نیست و درواقع نمی‌توان صرفا به‌خاطر موفقیت یک اثر در مدیایی دیگر، آن را در سینما وارد کرد.

با بررسی فیلم مورتال کمبت در می‌یابیم که این فیلم از نظر جلوه‌های ویژه نسبت به سال انتشار خود واقعا ضعیف است. شما کافی است کمی به چشم‌های شخصیت «ریدن» دقت کنید. افرادی که در صدا و سیما مسئول ساختن آستین‌های لباس برای خانم‌ها هستند، عملکرد نسبتا بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند. مشخصا یکی از فاکتورهای اصلی بازی‌های Mortal Kombat، کارهای جذاب و عجیب و غریب شخصیت‌ها و استفاده از جادوهای مختلف است. پس درنتیجه باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلم هم همین قسمت باشد؛ اما سازندگان وقت کافی برای این بخش نگذاشته‌اند و به‌نظر می‌رسد فیلم نیاز به بودجه‌ای بیشتر از ۵۰ میلیون دلار داشته است. البته شایان ذکر است که همین CGIها در سکانس‌هایی که ساب زیرو در آن وجود دارد، جذاب هستند و همین موضوع نشان می‌دهد که خالقان این اثر بیشتر تمرکز خود را روی کاراکترهای خاص گذاشته‌اند و از سایر شخصیت‌ها غافل شده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های اساسی این مجموعه بازی، خشونت آن است. البته فیلم در لحظاتی می‌تواند خشونت را به نمایش بگذارد اما نمی‌تواند هیچ نوآوری‌ای در این زمینه داشته باشد. به توجه به درجه سنی فیلم که R است، انتظار می‌رفت که ما صحنه‌هایی خشن‌تر و جذاب‌تر را ببینیم که حداقل طرفداران این سری از بازی‌ها کمی به وجد بیایند. مکان‌های مخوف و جذاب بازی هم از نکات مثبت بازی‌های مورتال کامبت هستند که اثری از آن‌ها نیز در طول فیلم نیست. اکثر سکانس‌های مبارزه در محیط ساده یا زیرزمین صورت می‌پذیرد که هیچ حسی را به مخاطب القا نمی‌کند. درنتیجه باید گفت که فیلم از نظر طراحی تولید نیز کاملا ناموفق است.

بررسی فیلم مورتال کمبت

بیایید نگاهی به شخصیت‌های فیلم بیندازیم. کارگردان در فیلم Mortal Kombat سعی کرده که کاراکتری جدید، که خبری از آن در دنیای بازی نیست را در دل داستان بچپاند. از قضا این کاراکتر که «کول یانگ» نام دارد و ایفای نقش او برعهده لوئیس تان است، لوئیس تان در میان بازیگران فیلم مورتال کمبت یکی از بدترین شخصیت‌ها داستان محسوب می‌شود. بازیگری بد لوئیس تان و کم عمق بودن کاراکتر دست به دست هم داده‌اند تا این تیپ را به یک موجود بی‌ارزش و مضخرف بدل کنند. شخصیت کول یانگ در طول فیلم کاملا یک بعدی است و اصلا تلاشی برای همراه کردن مخاطب با خود را از او نمی‌بینیم.

تنها شخصیت نسبتا خوب و قابل تحمل در داستان فیلم مورتال کمبت «کینو» با بازی جاش لاوسون است. این شخصیت یک خلافکار شوخ‌طبع است که درمجموع می‌توان او را یک کاراکتر دو بعدی در نظر گرفت. بازیگری خوب لاوسون در میان بازیگران فیلم مورتال کمبت کمک کرده تا شوخی‌های او کمی به دل بنشیند و فیلم را تا حدی قابل تحمل‌تر کند. اما می‌توان بدترین بازیگر فیلم مورتال کامبت را مکاد بروکس در نقش «جکس» دانست. بازیگری بروکس به‌قدری بد است که اگر به صحنه‌های مبارزه‌ی او دقت کنید، متوجه کات‌های زیاد در آن سکانس‌ها می‌‌شوید. برای دیدن عمق فاجعه در بخش بازیگری، می‌توانید به حرکات و چهره «ماتیلدا کیمبر»، دختر کول یانگ در حین تماشای نبرد پدرش با «گورو» دقت کنید.

در اصل فرمول کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس برای بعد دادن به شخصیت‌های داستان فیلم مورتال کمبت تنها یک چیز بوده است: اضافه کردن شوخ‌طبعی. این فرمول به هیچ وجه جواب نمی‌دهد و ما در واقع هیچ کاراکتری به معنای واقعی کلمه در این فیلم نمی‌بینیم. بهتر است بگوییم انتخاب بازیگر برای فیلم Mortal Kombat واقعا بد بوده است. اگر از طرفداران سری بازی‌های مورتال کامبت باشید، می‌دانید که شخصیت ریدن در این بازی چقدر ابهت دارد. درصورتی که ما در این فیلم چیزی از شخصیت جذاب ریدن نمی‌بینیم و بازیگر آن اصلا نمی‌تواند ورژن سینمایی ریدن را به ما نشان دهد. این شخصیت به اندازه‌ای ناتوان بود که بیشتر به‌درد یک فیلم کمدی می‌خورد تا یک فیلم خشن.

نقد فیلم سینمایی مورتال کمبت

شخصیت‌های «لیو کانگ» و «کونگ لائو» هم از جذاب‌ترین کاراکترهای بازی هستند که در فیلم اصلا پرداخت نشده‌اند و قاعدتا از نظر طرفداران این مجموعه راضی کننده نیستند. «ساب زیرو» هم اصلا به شخصیت بازی شباهتی ندارد و ما کلا با یک کاراکتر تک بعدی مواجهیم که اصلا نمی‌دانیم هدف او از کارهایی که می‌کند چیست. همچنین «هانزو هاساشی» یا همان «اسکورپیون» خودمان هم پرداخت نشده است و برخلاف انتظارات، حضور کمی در فیلم دارد. ما در همین حضور کوتاه هم نمی‌فهمیم که چرا باید با او همزاد پنداری کنیم و مرگ و زندگی‌اش برای‌مان مهم باشد.

با بررسی داستان فیلم مورتال کمبت می‌فهمیم که فیلم‌نامه‌ی آن مشابه همان چیزی است که در بازی‌های ابتدایی شاهد آن بودیم. اما اشتباه سازندگان این بوده که داستان کم عمق بازی را وارد سینمایی کرده‌اند که بیش از هرچیز، داستان در آن اهمیت پیدا می‌کند. فیلم‌نامه اصلا خوب نیست و صرفا نویسندگان سعی کرده‌اند لحظات بین مبارزات را به نحوی پر کنند و از ابتدا تا انتهای فیلم هیچ شخصیتی برای مخاطب اهمیت پیدا نمی‌کند. دیالوگ‌ها در اکثر لحظات فیلم بی‌هدف و کلیشه‌ای هستند. حتی در برخی لحظات شاهد رجز خواندن مبارزان در حین نبرد هستیم که بسیار غیر منطقی و بد از آب درآمده‌اند.

فیلمی در این سبک باید حداقل مبارزاتی جذاب را به نمایش بگذارد اما فیلم مورتال کامبت به جز چند صحنه، چیز جذابی را به ما نشان نمی‌دهد. مبارزات خسته‌کننده‌‌اند و هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارند. کارگردانی نبرد‌ها در بسیاری از سکانس‌ها ناکارآمد است و تدوین فیلم نیز از بدترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. موسیقی در فیلم‌های اکشن یکی از مهم‌ترین عناصر به‌شمار می‌رود که فیلم در آن بخش‌ هم بجز در چند سکانس محدود، دارای ضعف‌هایی است.

بررسی داستان فیلم مورتال کمبت

در مجموع با بررسی فیلم مورتال کمبت می‌توان گفت که یک اثر بد و شکستی دیگر در اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدیویی است. فیلم مورتال کمبت نمی‌تواند طرفداران سری بازی را راضی کند و اگر هم از کسانی باشید که ارتباطی با بازی‌های این مجموعه نداشته‌اند، احتمالا آن را در نیمه‌ی داستان رها می‌کنید. فیلم مورتال کامبت از نظر CGI عملکرد قابل قبولی ندارد و نمی‌تواند خشونت خاص بازی را به‌نمایش بگذارد. هیچ یک از کاراکترهای بازی به شخصیتی سینمایی تبدیل نمی‌شوند و نمی‌توانند خود را دل مخاطبان جای دهند.

البته با توجه به نحوه پایان فیلم Mortal Kombat به‌نظر می‌رسد که دنباله‌های دیگری در آینده برای این فیلم منتشر خواهد شد که امیدوارم بتوانند نقایص این اثر را جبران کنند. امیدوارم که در آینده بالاخره نسخه موفقی از فیلم مورتال کمبت را در دنیای سینما ببنیم، اما با توجه به روند فعلی سینما نمی‌توان چندان هم به این اتفاق خوش‌بین بود.

امیدواریم از مطالعه نقد و بررسی فیلم مورتال کمبت  لذت برده باشید. آیا فیلم مرتال کمبت را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما در مورد فیلم Mortal Kombat چیست؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

نکات مثبت

+ بازی جاش لاوسون در نقش کینو

+ برخی از جلوه‌های ویژه

نکات منفی

– بازیگری بد

– شخصیت پردازی ضعیف

– فیلم‌نامه آبکی

– جلوه‌های ویژه نامطلوب

امتیاز دنیای بازی 2.5 ضعیف
مهدی شریفی
Mortal Kombat
سینما و تلویزیون

4 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. خوبی هالیوود این است که به هر کسی که به صنعت فیلم سازی و سریال سازی علاقه داشته باشد و بدون خواندن حتی چند مقاله آکادمیک و کتاب فیلم نامه نویسی و کارگردانی، چند شبه سکانس و چند دیالوگ خام روی کاغذ چرک نویس بنویسد، راهی دارودسته هالیوودی ها می شود. مسیرهای رسیدن به رویای آمریکایی با این شیوه جذب علاقه مندان تا حدودی دیگر سخت نشده است. فردی که تنها فن سری بازی های مورتال کامبت بوده و مثل ما در گیم نت یا در خانه تمامی نسخه های ساخته شده اثر را بازی کرده، فیلم نامه اثر را می نویسد و کسی فیلم را کارگردانی می کند که تنها پیام های بازرگانی شبکه های استرالیایی را تهیه می کرده است. پس عملا ۹۵ میلیون دلار برادران وارنر به جای استخدام یک تیم بازیگری خوب و عوامل درست کار در زمینه تولید فیلم های رزمی، به یک تیم آماتور دانشجویی ساخت فیلم مورتال کامبت را سپرده اند. پس با نگاه به فیلم نامه ضعیف گرگ روسو، نباید انتظار زیادی از آثار در حال توسعه رزیدنت اویل یا فیلم فیئنر داشته باشیم. دو مورد در فیلم به شدت آزار دهنده است؛ یکی شخصیت پردازی کاراکترها و نحوه دریافت نشان اژدها و دیگری تدوین؛ فیلم بیشتر بقایای کالبد سریال کوتاه Legacy است و تدوین هم طوری اجرا شده که هر سکانس انگار متعلق به یک اپیزود کوتاه بوده و به هم متصل شده اند. شخصیت اورژینال و سایر شخصیت ها که نمی دانم به خاطر محدودیت زمان فیلم بوده، نحوه دریافت قدرت انحصاری برای مبارزه به خوبی در قصه ترسیم نشده است؛ تصاویر گویای این شرح مضحک بود که شخصیت ها در هنگام تلاش برای نجات شخص مورد علاقه شان، قدرت مذکور را به دست می آوردند؟!مخاطب به دنبال ریختن دل و روده شخصیت ها و خون و خون ریزی بی منطق نیست و اگر بنا بر این باشد، چرا نرویم فیلم های اسلشر یا Torture P-orn ببینیم؟!

    ۸۱
    1. دقیقا همینطوره که می‌گید.
      متاسفانه سازنده‌ها فقط دنبال اینن که از اسم و فن‌بیس بازی‌های ویدیویی برای کسب درآمد استفاده کنن.

      ۵۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر