بررسی فیلم Wrath of Man بررسی فیلم Wrath of Man
در ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ , 08:00:40
ژانر اکشن، هیجان‌انگیز
کارگردان گای ریچی
ناشر Lionsgate
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:59

بررسی فیلم Wrath of Man

بازهم انتقام

- میانگین امتیازات متاکریتیک
5.5 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن، هیجان‌انگیز
کارگردان گای ریچی
ناشر Lionsgate
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:59
0
در ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ , 08:00:40

«گای ریچی» (Guy Ritchie) با فیلم جدیدش یعنی Wrath of Man بار دیگر ژانر اکشن را محور داستان‌گویی خود قرار داده است. ما در این فیلم شاهد همکاری دوباره‌ی گای ریچی و «جیسون استاتهام» هستیم. اما آیا این فیلم توانسته انتظارات را برآورده کند؟ در ادامه با بررسی فیلم Wrath of Man همراه دنیای بازی باشید.

فیلم Wrath of Man به کارگردانی گای ریچی ساخته شده که پیشتر خود را با فیلم‌هایی در ژانر اکشن و جنایی به همه ما معرفی کرده است. در واقع این اثر اقتباسی از فیلم Cash Truck محسوب می‌شود که توسط «نیکلاس بوخریف» کارگردانی شده است.

از مهم‌ترین بازیگران فیلم Wrath of Man می‌توان به جیسون استاتهام، «هولت مک‌کالانی» و «اسکات ایستوود» اشاره کرد. قابل ذکر است که این فیلم تا این لحظه توانسته بیش از ۸۰ میلیون دلار در گیشه بفروشد.

ما گای ریچی را با سبک خاص خود در فیلم‌های اکشن و جنایی می‌شناسیم. فیلم‌هایی نظیر Snatch ،Lock, Stock and Two Smoking Barrels و The Gentlemen که آخرین فیلم اوست، آثاری هستند که به خوبی نگاه متفاوت او را به این ژانر نشان می‌دهد.

بررسی فیلم Wrath of Man

بدون تردید همه ما می‌دانیم که ویژگی اصلی فیلم‌های اکشن گای ریچی، سرگرم‌کننده بودن، شوخ‌طبعی و دیالوگ‌های بامزه آن است. همه این ویژگی‌ها را به بهترین شکل می‌توانید در فیلم‌های ذکر شده در بالا ببینید. اما تنها همین موارد مشخصه فیلم‌های او نیستند. بلکه فیلم‌های ریچی عموما تدوین خوب، فیلم‌برداری جذاب و داستانی چفت‌وبست‌دار را به ما ارائه می‌دهد. اما چهارمین همکاری او با استاتهام هم همین ویژگی‌ها را به‌صورت تمام‌وکمال دارد؟ خیر.

فیلم «خشم مرد» برخلاف سایر آثار گای ریچی رنگ‌وبویی از شوخ‌طبعی ندارد و بیشتر سعی می‌کند مثل فیلم‌هایی نظیر John Wick فقط قهرمانی را به ما نشان دهد که در برخی لحظات به شخصیت‌های دنیای مارول شباهت پیدا می‌کند. داستان فیلم Wrath of Man کاملا کلیشه‌ای است و درست مانند سایر نمونه‌های مشابه صرفا سعی می‌کند با ارائه‌ی اکشنی نفس‌گیر حواس ما را از داستان پوچ‌اش پرت کند. این فیلم در حقیقت یک اثر انتقام‌محور است که مشابه آن را در تاریخ سینما به کرات می‌توان پیدا کرد. فیلم Wrath of Man داستانی بسیار ساده و پیش‌ با افتاده دارد که به هیچ‌وجه نمی‌تواند خود را از فیلمی پاپ‌کورنی فراتر نشان دهد.

فیلم از همان ابتدا بدون اتلاف وقت ما را به دل ماجرا می‌برد. زاویه دوربین به نحوی است که در اول فیلم چیز زیادی از ماجرا دستگیرمان نمی‌شود و ریچی سعی کرده که در این فیلم ذره ذره ما را با شخصیت‌ها آشنا کند. جیسون استاتهام در فیلم Wrath of Man نقش پروتاگونیست داستان را ایفا می‌کند. اما پروتاگونیست ما در حقیقت شخصیت‌ مثبت داستان نیست. بلکه می‌توان گفت پروتاگونیست و آنتاگونیست در این داستان هر دو شخصیت منفی هستند؛ فقط ما از زاویه یکی از آن‌ها به ماجرا نگاه می‌کنیم.

بررسی فیلم Wrath of Man

شخصیت‌های فیلم خشم مرد اصلا پردازش نشده‌اند و تقریبا همه آن‌ها تک‌بعدی هستند. جیسون استاتهام در این فیلم نقش شخصیتی به نام H را بازی می‌کند که بنا به دلایلی وارد یک تیم حفاظتی می‌شود. شخصیت اصلی داستان تنها یک هدف دارد و در این راه اتفاق خاصی برای او نمی‌افتد که بتوانید او را بیشتر بشناسیم. فلش‌بک‌های داستان نیز کاری از پیش نمی‌برند و در ساخت شخصیتی عمیق ناموفق هستند. در واقع زمانی که ما با شخصیت H آشنا می‌شویم برای‌مان کمی جالب می‌شود که بدانیم هدف او از عضویت در تیم حفاظت چیست و او چه انگیزه‌ای از این کار دارد. اما به محض این که انگیزه او را درک می‌کنیم، ادامه داستان دیگر اهمیت خود را از دست می‌دهد و فیلم Wrath of Man تبدیل به اثری می‌شود که تنها برای شنیدن صدای شلیک گلوله آن را تماشا می‌کنیم.

پاراگراف زیر حاوی اسپویل بخشی از داستان است. اگر فیلم را تماشا نکرده‌اید آن را نادیده بگیرید.

شخصیت H دست به همه‌کار می‌زند تا انتقام پسرش را از قاتل او بگیرد. اما نه مرگ پسر او برای ما اهمیت پیدا می‌کند و نه انگیزه او. ما تنها در چند سکانس کوتاه پسر H را می‌بینیم و چیز خاصی از رابطه آن‌ها دستگیرمان نمی‌شود. تنها در اواسط فیلم همسر H به این موضوع اشاره می‌کند که پسرک خیلی به پدرش علاقه داشته و این علاقه قطعا دوطرفه بوده است. سایر شخصیت‌های فیلم نیز به اندازه کافی پردازش نشده‌اند. شاید با خود بگوییم که انگیزه آن‌ها از سرقت‌ها کمک به خانواده‌های‌شان است و این برای پیش‌برد داستان کافی است. اما باید گفت که ما این انگیزه را در عمل به هیچ‌عنوان نمی‌بینیم.

Guy Ritchie

این شخصیت‌پردازی ضعیف موجب می‌شود که سرنوشت شخصیت‌های داستان برای‌مان به مرور بی‌اهمیت شود و نهایتا از دیدن فیلم خسته شویم. بد نیست اشاره کنیم که صحنه‌های اکشن خوب کار شده‌اند و ریچی تمام تلاش‌اش را کرده تا با این صحنه‌ها مخاطب را پای دیدن فیلم نگه دارد. اما به نظر نمی‌رسد که چندان هم در این امر موفق شده باشد و محتوای ضعیف فیلم بر صحنه‌های جذاب‌اش غلبه می‌کند. فیلم خشم مرد خالی از حفره‌های فیلم‌نامه‌ای نیست و کمی سوال برانگیز است که اثری با داستانی تا این حد سطحی چرا باید مشکلاتی در پی‌رنگ خود داشته باشد.

اگر بخواهیم به ایفای‌نقش بازیگران فیلم Wrath of Man نگاه کنیم باید بگوییم که درحقیقت استاتهام مثل همیشه خودش است و نه بیشتر. او مثل همیشه شخصی ورزیده با مهارت‌های بالا در تیراندازی است. البته این بدان معنا نیست که بازی او در این فیلم ضعفی دارد. با این که همیشه استاتهام را در یک شکل و شمایل می‌بینیم باید اعتراف کنیم که او کار خود را به‌خوبی بلد است. در واقع نقش‌آفرینی او در فیلم Wrath of Man یکی از بهترین هنرنمایی‌های اوست. او به خوبی می‌تواند شخصی را به ما معرفی کند که کاملا خون‌سرد است و چهره‌ای بی‌روح دارد. سایر بازیگران نیز بازی خوبی از خود ارائه داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت فیلم که می‌توانیم در بررسی فیلم Wrath of Man به آن اشاره کنیم، موسیقی متن این فیلم است. موسیقی متن فیلم خشم مردانه فوق‌العاده است و باعث جذاب شدن هرچه بیشتر سکانس‌های اکشن می‌شود و این فیلم را به اثری اکشن و هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند.

Guy Ritchie

فیلم‌برداری فیلم خشم مرد نیز مانند سایر آثار گای ریچی خوب است و ضعفی نمی‌توان در آن دید. تدوین فیلم‌های ریچی هم همیشه به جذابیت آثارش کمک کرده‌اند و فیلم Wrath of Man نیز از این قائده مستثنا نیست.

در مجموع می‌توان گفت که فیلم Wrath of Man با سایر آثار اکشن گای ریچی کاملا متفاوت است. اما این تغییر نه تنها موجب جذابیت بیشتر اثر نشده، بلکه آن را تضعیف نیز کرده است. ریچی پس از تجربه‌هایی نظیر King Arthur: Legend of the Sword و Aladdin‎ بار دیگر با این فیلم و فیلم The Gentlemen به سبکی برگشته که در آن تبحر دارد. اما متاسفانه فیلم آخر او استخوان‌بندی درستی ندارد و نمی‌تواند خود را به فیلمی مهم و به یاد ماندنی تبدیل کند.

فیلم خشم مرد از نظر شخصیت‌پردازی حرفی برای گفتن ندارد و همین مورد موجب می‌شود که کاراکترهای فیلم به شخصیت‌های فراموش‌شدنی تبدیل شوند. اگر با دید سایر آثار اکشن ریچی به سمت تماشای فیلم Wrath of Man بروید قطعا ناامید می‌شوید. اما اگر داستان فیلم برای‌تان اهمیت چندانی ندارد و صرفا می‌خواهید در کنار دوستان‌تان فیلمی هیجان‌انگیز را ببینید، این فیلم می‌تواند ارزش یک بار دیدن را داشته باشد.

امیدواریم که از مطالعه بررسی فیلم Wrath of Man لذت برده باشید. شما درمورد فیلم Wrath of Man چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت

+ سکانس‌های اکشن و هیجان‌انگیز

+ موسیقی متن

+ بازیگری جیسون استاتهام

نکات منفی

– شخصیت‌پردازی

– فیلم‌نامه

امتیاز دنیای بازی 5.5 نسبتا خوب
مهدی شریفی
Guy Ritchie
سینما و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر