بررسی فیلم Cruella بررسی فیلم Cruella
در ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ , 20:00:40
ژانر کمدی، جنایی
کارگردان کریگ گیلسپی
ناشر دیزنی
رده بندی سنی PG-13
مدت زمان '2:14

بررسی فیلم Cruella

سیاه و سفید

- میانگین امتیازات متاکریتیک
8 امتیاز دنیای بازی
ژانر کمدی، جنایی
کارگردان کریگ گیلسپی
ناشر دیزنی
رده بندی سنی PG-13
مدت زمان '2:14
0
در ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ , 20:00:40

دیزنی (Disney) با فیلم Cruella اقتباسی جدید از آثار کلاسیک خود را ارائه داده است. البته این اثر دقیقا همان روایت‌های انیمیشن اصلی را تکرار نمی‌کند و رویه‌ای تازه را پیش گرفته است. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به فیلم لایو اکشن کاروئلا. در ادامه با بررسی فیلم Cruella همراه دنیای بازی باشید.

فیلم «کروئلا» یک اثر کمدی و جنایی است که با درجه سنی PG-13 عرضه شده است. در چند سال اخیر شاهد اقتباس‌های لایو اکشن زیادی از شرکت دیزنی بوده‌ایم که راستش را بخواهید چنگی به دل نمی‌زدند. در واقع شرکت دیزنی کمی در ارائه‌ای متفاوت از آثار کلاسیک خود محافظه‌کار است و ترجیح می‌دهد همان فرمول‌های قدیمی را مو به مو روی لایو اکشن‌هایش پیاده کند؛ در حقیقت به قول فوتبالی‌ها نباید به ترکیب برنده دست زد. البته معمولا تکرار همان ایده‌های قبلی برای دیزنی کارساز بوده و توانسته سود خوبی از ساخته‌های اخیرش به دست آورد.

با این حال نباید فراموش کنیم که فیلمی مثل Maleficent با بازی «آنجلینا جولی» توانست خود را از چارچوب‌های دیزنی برای اقتباس‌های لایو اکشن خارج کند. این فیلم اقتباسی از انیمیشن «زیبای خفته» (Sleeping Beauty) بود که از زاویه‌ای دیگر به داستان نگاه می‌کرد. در واقع مظلوم نشان دادن شخصیت‌های شرور دیزنی با آن فیلم کلید خورد.

بررسی فیلم Cruella

حالا دیزنی سعی کرده که با فیلم Cruella بار دیگر همین مسیر را طی کند. این فیلم اقتباسی از انیمیشن «صد و یک سگ خال‌دار» (The Hundred and One Dalmatians) است که درست مانند فیلم «ملفیسنت»، داستان را از دید شخصیت منفی داستان روایت می‌کند. این خارج شدن از چارچوب‌ها می‌توانند اثری کاملا عادی را به فیلمی جذاب تبدیل کنند. این درست همان اتفاقی است که برای فیلم کروئلا افتاده.

فیلم Cruella با کارگردانی «کریگ گیلسپی» ساخته شده؛ کسی که در کارنامه‌اش فیلم‌هایی نظیر I, Tonya و Lars and the Real Girl دیده می‌شود. از مهم‌ترین بازیگران فیلم Cruella می‌توان به «اما استون»، «اما تامپسون»، «جوئل فرای»، «پاول والتر» و «مارک استرانگ» اشاره کرد.

در آغاز فیلم کروئلا، شاهد دوران کودکی این شخصیت هستیم. ما در ابتدای داستان فیلم Cruella ما با دختری به نام استلا (Estella) آشنا می‌شویم. موهای دختر اولین چیزی است که نظر ما را به خود جلب می‌کند. موهایی که نصف آن سفید است و نیمی دیگر سیاه. در ادامه‌ی داستان می‌فهمیم که این سیاه و سفید بودن موها، نمادی از شخصیت دوگانه‌ی این دختر است. به نحوی می‌توان اینگونه تصور کرد که وجه سفید بیانگر شخصیت استلا بوده و بخش سیاه نمادی از کروئلا است.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)

استلا نه تنها از نظر ظاهری با بقیه متفاوت است، بلکه رفتارش نیز او را به تافته‌ای جدا بافته بدل می‌کند. او علاقه‌ی شدیدی به طراحی لباس و کار کردن در صنعت فشن دارد. ما نگاه متفاوت‌ استلا به قالب‌های ثابت روزمره را می‌توانیم از همان ابتدا با برخورد او با مادرش تشخیص دهیم.

شخصیت کروئلا در فیلم به اندازه قابل قبولی پردازش شده است و می‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم. اما متاسفانه شخصیت‌های جانبی داستان، مثل دو دوست کروئلا اصلا خوب از آب در نیامده‌اند. در کل می‌توان گفت گیلسپی ترجیح داده که بیشتر زمان فیلم را صرف شناساندن کروئلا کند و در این بین از سایر شخصیت‌ها غافل شده است. آنتاگونیست داستان، بارونس، نیز شخصیتی تک بعدی دارد و یک کاراکتر بد مطلق است.

البته جا دارد در بررسی فیلم Cruella به این نکته اشاره کنیم که شرکت دیزنی معمولا فیلم‌های‌اش را به نحوی می‌سازد که برای همه سنین مناسب باشد. در نتیجه با توجه به مخاطب هدف این فیلم نباید انتظار خلق شخصیت‌های پیچیده و چند بعدی داشت.

بررسی فیلم Cruella

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بررسی فیلم Cruella  می‌توان به آن اشاره کرد، طراحی صحنه و طراحی لباس فوق‌العاده این فیلم است. طراح لباس این فیلم، «جنی بیون» برای طراحی لباس فیلم‌های Mad Max: Fury Road و A Room with a View برنده جایزه اسکار شده است. طراحی لباس فیلم Cruella نیز به قدری جذاب است که می‌تواند او را به یکی از اصلی‌ترین کاندیدها برای مراسم سال بعد تبدیل کند.

اگر بخواهیم کمی ریز بینانه به اثر نگاه کنیم باید اعتراف کنیم که داستان چیز زیادی برای گفتن ندارد. در واقع این اما استون و اما تامپسون هستند که با بازی درخشان‌شان این فیلم را به چیزی که هست تبدیل کرده‌اند؛ درست مثل اتفاقی که برای «واکین فینیکس» و فیلم Joker افتاد. اما استون این فیلم هم استلای خوبی است و کروئلای جذابی. اما استون پیش از این کلاس کاری خود را با فیلم‌های Birdman و La la Land نشان داده بود. فیلم Cruella نیز بار دیگر توانایی این هنرمند را به ما نشان می‌دهد. او می‌تواند در لحظاتی به شخصیتی کاملا سیاه و نفرت‌انگیز بدل شود و در مواقعی لبخند به لب ما بنشاند.

از طرف دیگر اما تامپسون نیز به خوبی توانسته شخصیتی بدذات و منفور را به ما معرفی کند. شخصیتی خودخواه و از خود متشکر که به کسی جز خودش اهمیت نمی‌دهد. شاید کمتر کسی را بتوان به جای تامپسون در این نقش تصور کرد.

شرکت والت دیزنی (Walt Disney)

فیلم Cruella ریتم مناسبی دارد و می‌تواند تا حد زیادی مخاطب را پای اثر بنشاند. با این حال احتمالا اگر فیلم کمی کوتاه‌تر بود نتیجه‌ی نهایی بهتر می‌شد. می‌توان گفت اگر به فیلم‌هایی در این سبک علاقه داشته باشید از دیدن فیلم Cruella خسته نخواهید شد. این فیلم مخلوتی از چندین موضوع مختلف است. فیلم Cruella گاهی جنایی می‌شود، گاهی انتقام‌محور و گاهی کمدی.

اما فیلم Cruella خالی از ایراد نیست. به عنوان مثال این که «بارونس» نمی‌تواند با دیدن چهره کاروئلا بفهمد که او همان استلا است، کمی تعجب‌برانگیز است. در واقع به نظر می‌رسد که گیلسپی مخاطبان را دست کم گرفته است. پیچش‌های داستانی نیز با اینکه پتانسیل خوبی داشته‌اند، اما هرگز نمی‌توانند ما را هیجان‌زده کنند. به نظر می‌رسد این پیچش‌ها صرفا گره‌هایی هستند که اتفاقات فیلم را به هم وصل می‌کنند و قصد شوکه کردن مخاطب را ندارند.

موسیقی متن فیلم Cruella از موسیقی‌های متعلق به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی تشکیل شده که به جذابیت اثر کمک می‌کنند و تناسب خوبی با فضای فیلم دارند. اما به نظر می‌رسد کمی در استفاده از این قطعات زیاده‌روی شده است و گاهی ممکن است موجب کلافگی مخاطب شوند.

همچنین قابل ذکر است که فیلم کروئلا از حیث فیلم‌برداری بسیار چشم‌نواز است. برای مثال می‌توانید به حرکت دوربین در سکانسی که استلا وارد خانه مد بارونس می‌شود دقت کنید. در مجموع حرکت روان دوربین توانسته به زیبایی فیلم بیفزاید.

بررسی فیلم Cruella

به نظر می‌رسد که فیلم کاروئلا نسخه اول از یک مجموعه است و خبرها حاکی از این است که نسخه دوم آن نیز در دست ساخت قرار دارد. در هر حال این لایو اکشن‌ها برای دیزنی سود سرشاری را به همراه می‌آورند و کاملا منطقی است که نسخه دوم این فیلم نیز در سال‌های آینده عرضه شود.

در مجموع می‌توان گفت که فیلم Cruella اثری رضایت‌بخش و سرگرم‌کننده است؛ به خصوص نوجوانان به احتمال زیاد فیلم را می‌پسندند. هنرنمایی کم‌نظیر اما استون در فیلم کاروئلا توانسته اثری را به ما ارائه دهد که از دیدنش پشیمان نمی‌شویم. فیلم از نظر بصری بسیار جذاب است و شما را در دنیای رنگارنگ خود غرق می‌کند.

امیدواریم که از مطالعه بررسی فیلم Cruella لذت برده باشید. شما درباره فیلم کاروئلا چه فکر می‌کنید؟ آیا فیلم Cruella را اقتباسی موفق می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت
  • بازی بسیار خوب اما استون و اما تامپسون
  • ریتم خوب
  • فیلم‌برداری جذاب
  • طراحی صحنه و لباس فوق‌العاده
نکات منفی
  • برخی اشکالات در فیلم‌نامه
  • شخصیت‌پردازی ضعیف شخصیت‌های جانبی
امتیاز دنیای بازی 8 نفیس
مهدی شریفی
شرکت والت دیزنی (Walt Disney)
سینما و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر