نزدیک به بیست سال پیش سونی با عرضه کنسول ۱۶ بیتی خود، بازار کنسولها را منفجر کرد و نبرد سرگرمیهای رایانهای را به نفع خود به پایان رساند.
حالا بعد از حدود دو دهه تنها چیزی که از آن روزهای سونی و کنسولهای کوچک و جمع جور و سخت افزارهایی هر کدام در زمان خود انقلابی به حساب میآمدند باقی مانده، خاطراتی است از بازیهایی چون Crash Bandicoot و Pepsiman. آن زمان آنقدر درگیر بازی کردن و غرق شدن در دنیای نوآوریهای سونی بودیم که حقایق پشت هر کدام از طرحها و حرکات سونی برایمان مهم نبود. پلی استیشن محصول مستقیم چیزی بود که با نام «باور» میشناسیمش، همان باوری که از شرکتی که تنها پس از ۸ سال از جنگ جهانی دوم تصور جهانیان از از تجار ژاپنی را به کلی تغییر داد.
در ادامه با دنیای بازی همراه باشید تا کمی بیشتر با پلی استیشن آشنا شویم. این شما و این آنچه در مورد سونی و کنسولهایش نمیدانید.
قدم اول
اوایل دهه نود میلادی که «نینتندو» با کیفیت ای که روی سی دی ارائه میشود آشنا نبود، «کِن کوتاراگی» اولین کسی که قدم در راه ساخت دستگاهی با نام «Nintendo Play Station» گذاشت؛ دستگاهی بر پایه پردازش تصویری ۱۶ بیتی که هم بازیهای نینتندو را اجرا میکرد و هم فرمت جدید ای به نام SNES-CD.
اما بخت با سونی یار نبود و رئیس شرکت نینتندو با بی رحمی به سونی پشت کرد و در ازای همکاری با «فیلیپس»، از همکاری با سونی سر باز زد.
چندی بعد سونی در CES سال ۱۹۹۱ محصول انقلابی خود را معرفی کرد، نینتندو نیز از تغییر سیاستهای خود خبر داد.
سونی میتوانست سریعتر اوج بگیرد!
در دو دههای که از عمر پلی استیشن میگذرد، و در این میان پلی استیشن به اصطلاح سمبلها و نمادهایی را که نماد خوش شناسی بودهاند برای خود اختصاص داده است، یکی از اولین آنها Polygon Man بود. تصویر سه بعدی یک مرد با رنگ غالب بنفش. طرحی بسیار زیبا که به اندازه زیباییاش دوام نیاورد. وقتی که «کن کوتاراگی» در نمایشگاه E3 سال ۱۹۹۵ این شخصیت را دید به شدت جا خورد و آن را در برنامههای پلی استیشن خط زد!
اگر چه این شخصیت بازگشت جالبی در PlayStation Battle Royale داشت اما باز هم به جایگاهی که حقش را داشت نرسید.
پلی استیشن مساوی با جذابیت
یکی از ویژگیها قابل توجه در مورد پلی استیشن تجربهای بود که میتوان به صورتهای مختلف به آن تازگی بخشید؛ هنگامی ک همه با طیف گستردهای رنگها در پشت سی دیها خو گرفته بودند و عادت داشتند تمامی بازیهای خود را روی همین دیسکهای پر از رنگ اجرا کنند، سونی لوح فشردهای را عرضه کرد که سیاه بود!
دیسک سیاهی که فقط برای خفن بودن عرضه شده بود!
«کازو هیرای» یکی از خاصترین پلی استیشنها را در اختیار دارد
مدیر عامل فعلی سونی قبل از رسیدن به این مقام سونی را به سمت جلال و دوران اوج خود سوق داده بود. در مراسم E3، «شوهی یوشیدا» و «اندرو هاوز» نمونهای کنسول پلی استیشن ۳ را به وی اهدا کردند که شاید خاصترین و کمیابترین در نوع خود باشد. مدل سفید و قرمز پلی استیشن ۳، مدلی که هیچ گاه در فروشگاهها برای فروش عرضه نشد.
مربع، دایره، ضربدر، مثلث
تا به حال فکر کردهاید که چرا این چهار نماد شالودهی مهمترین وسیله بازی این روزهای دنیا است؟
وقتی که «تی گوتو» (Teiyu Goto) برای طراحی دسته مشهور پلی استیشن انتخاب شد، قصد داشت تا چیزی بسازد که راحتتر از چهار حرف یا چهار رنگ در ذهنها بماند. انتخاب او چهار نمادی بودند که هر یک معنای خاصی داشتند.
دایره و ضربدر در فرهنگ ژاپنی به معنای بله و خیر بودند، مثلث نماد ذهن و دید بازیکن و مربع نماد فهرست، نقشه و یا سند بود.
پلی استیشن ۳ گرفتار در تارهای مرد عنکبوتی!
سال ۲۰۰۶، پلی استیشن ۳ با شباهتی بسیار مشخص نسبت به فیلم مرد عنکبوتی منتشر شد. این شباهت، یکی بودن فونت استفاده شده در عنوان مرد عنکبوتی ساخت «سم ریمی» و نوشته پلی استیشن روی PS3 بود. این یکی دیگر از کارهای خاص کاتوراگی بود که در پلی استیشن عملی شده بود. اگر چه این نوشته بعد از سال ۲۰۰۹ به خاطر سادهتر شدن انجام عملیاتهای تبلیغاتی با نوشته ساده پلی استیشن جایگزین شد اما باز هم با ارتباطش با مرد عنکبوتی را حفظ کرد.
The Sixaxis نوش دارو در آخرین دقایق
یکی از نوآوریهای سونی به کار گیری سنسورهای حرکتی در کنترلر های دسته پلی استیشن ۳ بود. این کنترلها قرار نبود در مراسم E3 سال ۲۰۰۶ معرفی شوند چرا که طبق زمانبندی ها این قابلیت مدتی بعد آماده میشد. اما بنا به گفتههای «یوشیدا»، تنها چند هفته قبل از آغاز مراسم به وی گفت شد که این قابلیت نیز آماده شده و باید برای معرفی آن در کنفرانس سونی کی پیش نمایش آماده شود. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی بودید که فکر میکردید دمو Warhawk کمی ناتمام بود و عجلهای ساخته شده بود، الآن دلیل آن را فهمیدید.
بازی کمیابی که فقط در E3 سال ۱۹۹۹ میتوانستد آن را پیدا کنید
همیشه فهرستی از بازیها کمیاب و نسخههای نایاب پلی استیشن وجود دارد اما صدر این فهرست Elemental Gearbolt Assassin’s Case قرار دارد. تنها در صورتی میتوانستید این کیف و متعلقات داخل آن را داشته باشید که در مراسم E3 سال ۱۹۹۹ حضور داشتید و برنده یکی از ۵۰ کیفی میشدید که برای تماشاگران مهیا شده بود.
سونی پیروز نبرد با سگا
ا واسط دهه ۹۰ میلادی بازار کنسولها بسیار داغ بود و به طبع آن E3 آنها سالها نیز پر از حاشیهها و رقابتهای داغ و
جذاب. هنگامی که «سگا» در کنفرانس خود پرده از کنسول ۳۹۹ دلاری خود برمیدارد، همه چشمها خیره به این کنسول جدید میشود و تنها دقایقی بعد سونی محصولی را معرفی میکند که با اختلاف صد دلاری گوی سبقت را از رقیب میرباید. ۲۹۹ دلار قیمت کنسول سونی بود. صد دلاری که در زمان خودش پول زیادی به حساب میآمد.
کوتاراگی از Crash Bandicoot متنفر بود!
همیشه از بازی Crash Bandicoot به عنوان یکی از نقاط قوت کنسول پلی استیشن یاد میشود. یکی از بازیهایی که محبوبیت این کنسول را با پلتفرمی کارتونی و بامزه ادغام میکرد. کوتاراگی در کنفرانسی که با مسئولین Naughty Dog داشت این بازی را اینگونه توصیف کرد، «این بازی یک آشغال به تمام معناست». در آخر نیز Naughty Dog در سال ۲۰۰۱ به تصاحب شرکت سونی در آمد.
راز پشت ستونهای استارت آپ کنسول پلی استیشن ۲ چه بود؟
صفحه نمایش پلی استیشن ۲ همیشه با ستونهای تصادفی به رنگ آبی و سفید و همراه با صدایی باد مانند نمایان میشد. اما این تصاویر چیزی بیشتر از ستونهای مستطیلی بودند. این تصاویر بر پایه محتویات کارت حافظه و به صورت ترکیبهای بصری برای کاربر به نمایش در میآمدند.
PSP قرار بود واکمن قرن ۲۱ باشد
قبل از اینکه سونی «واکمن» را وارد بازار کند، ایده راه رفتن و گوش مردن به آهنگهای مورد علاقه در خیابان فقط یک رؤیا بود. کوتاراگی بر این عقیده بود که کنسول همراه PSP میتواند واکمن قرن ۲۱ باشد. وسیلهای که میتوانستید با آن در اینترنت گشت و گذار کنید، آهنگ گوش دهید و همزمان بازی هم بکنید. متأسفانه ظهور عصر تلفنها هوشمند PSP را از نشان دادن قابلیتهای اصلی خود محروم کرد.
لوگوی پلی استیشن، خاطره ساز همیشگی
نوشته PS که در آن از چهار رنگ بهره گرفته شده است. طرحهایی که برای این لوگو ارائه شده بود را در تصویر مشاهده میکنید.
سخن پایانی
همیشه پلی استیشن به عنوان یکی از پایههای دنیای بازیهای رایانه و یکی از بنیان گذاران صنعتی که امروزه با نام گیمینگ میشناسیم، بوده است. اما آیا این محصول موفق و با اصالت دنیای بازی سیر حماسی موفقیتهای خود را ادامه خواهد داد؟
به جز صبر راه دیگری برای فهمیدن جواب این سؤال وجود ندارد. در هر صورت چیزی که مشخص و برجسته است عدم فراموشی سونی و پلی استیشن در تاریخ به دور از در نظر گرفتن سیاستهای آینده و موفقیتها یا شکستهایی است که این شرکت با آنها روبه رو خواهد شد.
دوست عزیز حواست باشه داری در مورد کی صبحت میکنی :۱۲:
Ken Kutaragi پدر پلیاستیشن و یکی تاثیر گذار ترین افراد در تاریخ بازی های ویدئوی اگه کوتاراگی نبود پلیاستیشن هم نبود که کراش بخواد روش عرضه بشه :۱۵:
خوبه یاد بگیریم به نظر دیگران احترام بذاریم
۰۰
داداش من که بهش فحش ناموسی یا چیزی ندادم که شما عصبی میشه من فقط گفتم غلط کرد از کش بدش اومد
یعنی حق ندارم بگم غلط می کرده که از کرش بدش میومد :/
۰۲
اون حرفی که در مورد کراش زد واقعا …
در کل ممنون جالب بود
مقاله ی بسیار بسیار خوبی بود
واقعا وقتی آدم میبینه چجوری سونی و یا هر شرکت دیگه ایی میتونه انقدر خوب پیش رفت کنه و به سمت جلو بره امید میگیره!
هرچند سونی تو یه سری از بخش ها ضرر های میلیاردی کرد اما خب الان دوباره داره با برنامه ریزی درست و بهره گیری از گذشته به بالا میره
شاید مهم ترین تفاوت سونی و مایکرو همینه
سونی از نسل هفتم درس گرفت و سیاست هاشو عوض کرد ولی مایکرو اون اوایل یه سری سیاست فوق ناجور رو پیش گرفت که اگه اسپنسر نبود واقعا نابود بود ایکس باکس الان!
ولی خب خدارو شکر درست شد
در کل سونی مغزیت ژاپنی و صنعتش رو تو خودش داره که همین موضوع بهش کمک شایانی میکنه تا نسل بعد یا نسل های بعدی حالا چه در ضمینه گیم چه سایر زمینه ها پیش رفت کنه !
?
Verry good ممنون
تشکر بسیار از نویسنده عزیز بابت گرداوری این مقاله زیبا :)
تشکر
بی شک اگه سونی و پلی استیشن نبودن چیزی به نام صنعت بازی های ویدئوی به وجود نمی اومد :۱۵:
جالب بود ولی کوتاراگی غلط کرد از کرش بدش اومد?
دوست عزیز حواست باشه داری در مورد کی صبحت میکنی :۱۲:
Ken Kutaragi پدر پلیاستیشن و یکی تاثیر گذار ترین افراد در تاریخ بازی های ویدئوی اگه کوتاراگی نبود پلیاستیشن هم نبود که کراش بخواد روش عرضه بشه :۱۵:
خوبه یاد بگیریم به نظر دیگران احترام بذاریم
داداش من که بهش فحش ناموسی یا چیزی ندادم که شما عصبی میشه من فقط گفتم غلط کرد از کش بدش اومد
یعنی حق ندارم بگم غلط می کرده که از کرش بدش میومد :/
اون حرفی که در مورد کراش زد واقعا …
در کل ممنون جالب بود
بلاخره یه مقاله ی دیگه از جنس دنیای بازی
خیلی خوب بود ممنون ^_^
مقاله ی بسیار بسیار خوبی بود
واقعا وقتی آدم میبینه چجوری سونی و یا هر شرکت دیگه ایی میتونه انقدر خوب پیش رفت کنه و به سمت جلو بره امید میگیره!
هرچند سونی تو یه سری از بخش ها ضرر های میلیاردی کرد اما خب الان دوباره داره با برنامه ریزی درست و بهره گیری از گذشته به بالا میره
شاید مهم ترین تفاوت سونی و مایکرو همینه
سونی از نسل هفتم درس گرفت و سیاست هاشو عوض کرد ولی مایکرو اون اوایل یه سری سیاست فوق ناجور رو پیش گرفت که اگه اسپنسر نبود واقعا نابود بود ایکس باکس الان!
ولی خب خدارو شکر درست شد
در کل سونی مغزیت ژاپنی و صنعتش رو تو خودش داره که همین موضوع بهش کمک شایانی میکنه تا نسل بعد یا نسل های بعدی حالا چه در ضمینه گیم چه سایر زمینه ها پیش رفت کنه !