خدشهای بر روح؛ پیشنمایش بازی Dishonored 2
دیگر کسی نمانده که با رنگ و طعم بازی «سرافکنده» Dishonored آشنایی نداشته باشد؛ بازیای که مطمئنا یکی از بهترینهای سبک خودش است. محصولی که توانست چندین ساعت خاطره برای ما بسازد و با آن محیط بزرگ و پایان شاهکارش برای همیشه در ذهنها ماندگار شد.
حال «بتسدا» دست به کار شده تا دوباره تمام آن خاطرات را، این بار نه تنها برای ما، بلکه برای دخترک قدیمیمان «امیلی» بازگو کند و برخی از آنها را از نو بسازد! البته باید بدانیم که تکرار چنین شاهکاری بسیار سخت و دشوار است اما اینگونه به نظر میرسد که نسخهی دوم نه تنها قرار است موفقیتهای نسخهی اول را تکرار کند، بلکه قرار است المانهای بسیار بیشتر و جدیدتری نیز با خود داشته باشد. حال کمی به زیر و بم «سرافکنده ۲» (Dishonored 2) میپردازیم تا بیشتر با زوایای تازه بازی آشنا شویم! با دنیای بازی همراه باشید.
طبق گفتهی کارگردان بازی، قرار است علاوه بر شهر اصلی، شهری جدید به نام «کانکارا» نیز وجود داشته باشد. شهری که در نگاه اول بسیار رنگیتر و پربارتر از نسخهی اول است و آن جو سیاه و طاعون زده را ندارد. شهری که در هر گوشهاش میتوانید عکس دخترک جوان داستان ما یعنی امیلی را ببینید. داستان بازی نیز در رگهای همین شهر جاری است. داستان به پانزده سال بعد از وقایع نسخهی اول سرک میکشد؛ زمانی که آرامش و صلح تمام شهر را درنوردیده و زندگی مردم جان تازهای به خودش گرفته است. اما صلح هیچگاه پایدار نیست؛ این بار موجودی که قدرت فرا انسانی دارد حکومت امیلی را تهدید میکند و تخت را از او میرباید، اما امیلی و «کوروو آتانو» ساکت نمیمانند و دست به باز پسگیری تمام حکومتشان میزنند.
جذابترین قسمت سرافکنده مطمئنا گیمپلی آن است. گیمپلیای که میتواند شما را مدت بسیار زیادی سرگرم نگه دارد و لذت وصفنشدنیای را نصیبتان کند. طبق گفتهی سازندگان قرار است گیمپلی بازی دچار تغییرات فراوانی شود و لذتی چند برابری داشته باشد. کار گردان هنری در این باره میگوید:
«شما در اول بازی میتوانید بین امیلی و کوروو انتخاب کنید. بسته به انتخاب شما روند گیمپلی بازی کاملا دچار تغییر خواهد شد! قدرتهای امیلی بسیار زیاد است و ما تقریبا تمام خلاقیتهای خود را بر روی این کارکتر پیاده کردهایم. اما قابلیتهای کوروو همان است که قبلا دیدهاید، البته با ارتقا دادن سلاحها میتوانید لذتهای فوقالعاده بیشتری از بازی کردن با او ببرید.»
اینگونه که پیداست، قرار است قابلیتهای بسیار جذابی را با کاراکتر امیلی تجربه کنیم. طبق توضیحات سازندگان چیزی نزدیک به هفت قابلیت جدید به بازی اضافه شده که بسیار کارآمد و جذاب هستند. یکی از جذابترین کارهایی که میتوانستید در نسخهی اول بازی انجام دهید به پایان رساندن بازی بدون کشتن حتا یک نفر بود، قابلیتی که بازی را بسیار سخت و صد البته جذابتر میکرد؛ در نسخهی دوم نیز قرار است این قابلیت وجود داشته باشد و این کار با اضافه شدن ویژگیهای زیادی همراه بوده است. طبق گفتهی سازندگان، راههای زیادی برای پایان رساندن بازی آن هم بدون کشتن یک نفر دارید:
«ما انتخابهای زیادی برای اینکه شما بتوانید بدون کشتن دیگران مراحل را به پایان برسانید اضافه کردهایم. البته بیشتر این انتخابها با شخصیت امیلی ممکن هستند، اما در عین حال سعی کردهایم در طراحی محیط نیز کاری کنیم که این امر آسانتر از قبل باشد. البته نگهبانان بسیار باهوشتر از نسخهی اول هستند و گذر از آنها بسیار سختتر خواهد بود. همچنین قابلیتی که خیلی آن را دوست داریم چیزی به اسم «مس میریز» است که میتواند دشمن را هیپنوتیزم کنید و بدون دیده شدن و به سادگی از نگهبانان رد شوید.»
تجهیزات هر دو شخصیت مانند هم است و قرار نیست از این بابت چیزی فرقی داشته باشد اما در ارتقاها کاملا با هم تفاوت دارند؛ برای مثال ارتقا تیر و کمان امیلی بسیار متفاوتتر از کوروو خواهد بود. اگر از کسانی هستید که به کشت و کشتار علاقه دارید بهتر است مواظب باشید زیرا هوش مصنوعی بازی نسبت به نسخهی اول چند برابر شده و تنوع دشمنها و سربازها بسیار زیاد است و هر کدام از آنها تاکتیکهای متفاوتی را برای مبارزه میطلبند. بازی مراحل فرعی بسیاری دارد و درون هر مرحلهی اصلی قرار است شاهد مراحل فرعی زیادی باشیم.
«ما سعی کردهایم که تمرکز زیادی روی مراحل فرعی داشته باشیم زیرا دوست نداریم که گیمر تنها یک مرحلهی خشک و خالی را طی کند و در آخر تمام تمرکزش را روی آن بگذارد. به هر مرحلهی اصلی که میروید مراحل فرعی زیادی را پیشروی خود میبینید که باعث شگفتی شما خواهد شد، البته میتوانید به خیلی از آنها جواب منفی بدهید. ما آنقدر محیطها را باز طراحی کردهایم که میتوانید هر طور که میخواهید بازی کنید.»
اکشن بازی بسیار بیشتر از نسخهی اول است و خشونت بازی چندین برابر شده، همچنین میتوانید در بازی از افرادی که زنده میگذارید به عنوان سپر انسانی استفاده کنید. اما اگر بخواهید این لذتهای اکشن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و با آنها بازی کنید به مشکل خواهید خورد، زیرا بازی بخش دونفره ندارد؛ کارگردان هنری بازی در این باره میگوید:
«من بازی «سیستم شاک ۲» را خیلی دوست دارم و معمولا آن را با دوستم بازی میکنم. اما دوستم گفت که از بازی خسته شده و دیگر با من همراه نشد و بیشتر چیزهایی که باهم به دست آورده بودیم نابود شد. زمانیکه با خود فکر کردم که قرار است در یک بازی مثل سرافکنده آن هم با آن محیطهای بزرگ و عظیم چیزی را با دوستم شریک شوم و آن را از دست دهم تصمیم گرفتم که هیچگاه آن را بر روی بازی پیاده نکنم. سرافکنده یک تجربهی تک نفره است و لذت بازی در این است که شما خودتان بگردید و انتخابهای مورد نظر را بیابید.»
از نظر خیلیها حرفهای گفته شده دربارهی کو-آپ منطقی نیست و بازی در هر حال باید این بخش را دارا میبود. انتخابها در بازی تاثیرات بسیار زیادی در روند بازی خواهد داشت، هیچگاه دربارهی پایانهای بازی و تعداد آنها حرفی زده نشده اما اینگونه که پیداست تاثیر انتخابها طوری است که پایان را تغییر میدهد و احتمالا قرار است بازی بیش از دو پایان داشته باشد. طبق گفتهی سازندگان، بازی آنقدر گسترده خواهد بود که برای فهمیدن کامل داستان و گشتن کامل محیط و کسب کامل همهی قابلیتها باید بازی را بیش از دو بار به اتمام برسانید؛ پیشنهاد سازنده این است که یک بار بازی را با امیلی و یک بار با کوروو تمام کنید تا چالش بازی برایتان بیشتر شود. سازندگان برخی قابلیتهای قبلی بازی را با کمی تغییر و کمی پیشرفت به نسخهی جدید آوردهاند. استودیو سازنده در این باره میگوید:
«ما روی تمام قابلیتها کار کردهایم و برخی را کمی پیشرفت دادهایم، مثلا قابلیت بلینک بسیار پیشرفت کرده و کاربردش دیگر مانند قبل نیست؛ این بار شما میتوانید با این قابلیت دشمن را از پشت دیوار بکشید و یا او را بیهوش کنید. قابلیتهای زیادی در گیمپلی بازی تغییر کرده است که برخی از آنها را تنها با بازی کردن میتوانید حس کنید.»
گرافیک بازی پیشرفتهای خوب و چشم گیری داشته است؛ پیشرفت موتور گرافیکی و طراحی فوقالعادهی محیط، زیبایی بازی را چند برابر کرده است. همانگونه که از تریلرها پیداست قرار است با مناظر چشمنواز و آسمان آفتابی سر و کار داشته باشیم و آن جو طاعون زده و سیاه بازی تا حدی از بین رفته است. کارگردان هنری بازی در این باره میگوید:
«اگر از لحاظ بصری از نسخهی اول لذت بردید میتوانم بگویم از نسخهی دوم هم میتوانید لذت کامل را ببرید؛ تلاش ما برای طراحی محیط و جزئیات قابل توجه است و امیدواریم از تکتک محیطها لذت کامل را ببرید.»
طراحی دشمنان و بیشتر شدن تعداد آنها نیز بازی را بسیار زیبا و زندهتر کرده است؛ استفاده از رنگبندی در جای جای بازی باعث میشود حس زنده بودن شهر نیز به شما منتقل شود. در یک جمعبندی کلی میتوانیم بگوییم نسخهی دوم این مجموعه قرار است با صورتی کاملا متفاوت و در قالبی بزرگتر و زیباتر باز گردد و مطمئنا همگان از بازی کردن آن لذت خواهند برد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام
انتظار برای باز پس گرفتن هر آنچه مال ماست ، رو به پایانه ….
سرافکندۀ ۲ هم سرافراز خواهد بود…
:pc: همیشه شاد و همیشه خوش باشید :pc:
ممنون از پارسای عزیز، سر افکنده که یکی از بازی های مورد علاقم بود،حیف وقت اجازه نمیده همشون رو در جا تجربه کنم