شلیک کن رفیق! | پیش‌نمایش بازی Battlefield 1

در ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ , 14:00:43
DICE, بازی Battlefield 1, پیش‌نمایش, دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

«الکترونیک آرتز» همیشه تلاش بسیاری داشت تا «ندای وظیفه» را از تخت سلطنتش به زیر بکشد و «میدان نبرد» را به جای آن قرار دهد. اتفاقی که رخ نمی‌داد و باز هم فروش ندای وظیفه‌های تکراری و ضعیف، انواع و اقسام رکوردها را می‌شکست. حتی کسانی که از تکراری شدن این مجموعه می‌نوشتند نمی‌توانستند از خیرش بگذرند و هر طور شده نسخه‌ی جدید را تهیه و تجربه می‌کردند. اما در سال‌های اخیر برگ برنده‌ی میدان نبرد یعنی بخش چندنفره با روند آنلاین شدن هر چه بیشتر بازی‌ها هم‌سو شد و دل مالتی‌پلیر باز ها را ربود. نقشه‌های وسیع، تخریب‌پذیری محیط، مدها و حالت‌های گوناگون بازی و پشتیبانی از تعداد زیادی گیمر در هر نقشه و هر دور از بازی، بتلفیلد را برای بازی آنلاین به جایگاهی به مراتب محبوب‌تر از ندای وظیفه برده است. با این حال همچنان ندای وظیفه محبوب‌تر بود و فروش بالاتری را تجربه می‌کرد.

ضعف بزرگ میدان نبرد بخش تک‌نفره‌ی بازی‌هایش است. آن ها هنوز نتوانسته‌اند با روند سینمایی و نفس‌گیر ندای وظیفه رقابت کنند. اوج جنجال و هیجان بخش تک‌نفره‌ی بتلفیلد به نسخه‌ی سوم و موارد مربوط به ایران برمی‌گردد؛ استفاده از زبان فارسی برای دشمنان و جنگ در محیط کشور که به ممنوعیت بازی منجر شد. البته این جنجال هم نهایتا ایرانی‌ها را درگیر خود کرد و باز هم جذابیتی به بخش تک‌نفره‌ی میدان نبرد در مقیاس جهانی نداد. اما DICE پیش از رونمایی از عنوان جدید، وعده‌ی ذوب شدن اینترنت در مراسم معرفی این نسخه را داد و حسابی دلمان را آب کرد. خیلی‌ها از نسخه‌ی قبل یعنی Hardline ناراضی بودند و این عنوان شبه بازی Payday را دوست نداشتند. همه با تردید به وعده‌های دایس و الکترونیک آرتز نگاه می‌کردند چرا که سابقه‌ی وعده‌های بزرگنمایی شده در کارنامه‌ی این استودیو و شرکت مشهود است! بالاخره شب معرفی بتلفیلد ۱ فرا رسید. اسم جالب بازی، بازگشت به جنگ جهانی، و نمایش فوق‌العاده‌ی این عنوان شور و شعف زیادی را در جان و دل جماعت گیمر بیدار کرد. آن‌قدر این نمایش مقبول و محبوب بود که همه کار نسخه‌ی جدید ندای وظیفه را تمام شده می‌دانستند. الکترونیک آرتز هم با ارائه‌ی اطلاعات تکمیلی تا به امروز عطش هواداران بازی برای عرضه‌اش را بالا برده است. اما آیا این این بار وعده‌ها درست است و میدان نبرد، ندای وظیفه را با قدرت پشت سر می‌گذارد؟ آیا یک بلاک باستر بزرگ در راه است؟ با دنیای بازی همراه باشید.

screenshot-184-1200x675
وسایل نقلیه متنوع؛ از هدایت اسب و هواپیماهای تک موتوره بگیرید تا کبوترهای نامه‌بر!

جنگ، جنگ شاید گاهی عوض شود…

بله، این‌طور نیست که همیشه در روی یک پاشنه بچرخد و این اتفاق خوبی است. این‌طور نیست که بازی‌ها به صورت افسارگسیخته در هر شماره به آینده‌ای دورتر بروند و تخیلی‌تر شوند. پس تکلیف ما که عاشق جنگ جهانی و اسلحه های قدیمی و نبرد های تاریخی و نفس‌گیرش هستیم چه می‌شود؟ شاید بهترین خبری که ممکن بود درباره‌ی میدان نبرد جدید بشنویم این نکته بود که بازی در بازه‌ی زمانی جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. این اولین و یکی از مهم‌ترین نکات امیدوار کننده در مورد این بازی است. بازی‌های زیادی پیش از این به جنگ جهانی دوم و یا جنگ سرد پرداخته‌اند اما جنگ جهانی اول در این‌زمینه بسیار بکر و شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

کارگردان و طراح بازی Battlefield 1  آقای «لارس گوستاوسون» (Lars Gustavsson) در این باره می‌گوید:

«هر بار که ما دفترهای تحقیق را باز می‌کردیم به سلاح یا تکنیکی می‌رسیدیم که اصلا نمی‌توانستیم باور کنیم که در جنگ جهانی اول استفاده می‌شده‌اند. یک باور غلطی که در ذهن همگان وجود دارد این است که این جنگ تماما سنگر‌گیری و نبرد کم سرعتی بوده است، اما این جنگ اولین‌ها بود. امپراتوری‌ها هر شانسی که برای پیروزی داشتند را امتحان می‌کردند. جنگ جهانی اول زمانی بود که ما می‌خواستیم برای مدتی آنجا سیر کنیم. ما چیزهای زیادی درباره جنگ دوم جهانی، ویتنام و جنگ سرد آموختیم اما جنگ جهانی اول ناگفته مانده، برخلاف این‌که چقدر عظیم بوده است. زمان خیلی دوری است اما در این زمینه، تازه و نو است. تحقیقات ما فقط روی سلاح‌ها و ماشین‌ها خلاصه نشد، ما می‌نشستیم و فیلم‌های جنگ را تماشا می‌کردیم، با کارشناسان خبره جنگ صحبت می‌کردیم، کتاب‌هایی را می‌خواندیم که به ما در شکل‌دهی به آن دوره زمانی کمک کند. امپراطوری‌های درگیر در جنگ بزرگ بودند و هر چه که جنگ بیشتر پیش می‌رفته می‌خواستند چیزهای بیشتری مثل منابع یا خاک را تصاحب کنند. می‌دانید آنها واقعا حریص بودند. در آن زمان محرک‌های بسیاری وجود داشت که ما می خواستیم آنها را کشف کنیم. واقعا زمان پیچیده‌ای بوده است.»

همان‌طور که در نسخه‌ی آلفا و همچنین دموی قابل بازی صحرای سینا دیدیم، ظاهرا DICE از پتانسیل‌های بالای این عنوان برای پیاده‌سازی انواع ایده‌های ناب، دست نخورده و نو استفاده کرده است. پرواز در اوج آسمان با کشتی‌های هوایی جنگی، سوار شدن بر اسب با شمشیری در دست و یا قرار گرفتن در قطاری جنگی و زره‌پوش آن هم درست در میانه‌ی آتش و خون این میدان نبرد؛ انتخاب شما کدام است؟ دایس انتخاب های جذابی را پیش روی شما قرار داده است و این نشان از استفاده‌ی سازندگان از پتانسیل های این عنوان به نحوی مطلوب است. امیدواریم که نتیجه‌ی نهایی همچنان درخشان و حتی از این هم جذاب‌تر باشد.

cgc7g3j
نبرد بر روی یک زیپلین؛ ظاهرا تنوع نقشه‌های بخش چند نفره به خلاقیت هم تنه می‌زند!

با تمام قوا به پیش

بازگشت به عقب در تاریخ، به دورانی هیجان‌انگیز و جذاب مخصوصا برای گیم و فیلم. میدان نبرد ۱ ما را به جنگ جهانی اول می‌برد. قرار است سرزمین‌های مختلفی از دنیا جولانگاه ما باشد؛ از صحراهای سوزان عربی و جبهه‌ی نبرد با عثمانی تا رشته کوه‌های منجمد و سفیدپوش آلپ ایتالیا. فقط تصور کنید بازی در آن برف و کولاک را تا قند در دل‌تان آب شود. شمشیر به دست بر پشت اسب، اوج هیجان در میان شن‌های داغ و آتش باران توپخانه‌‌های بی‌رحم عثمانی تجربه کنید و بگذارید کیفیت گرافیک بازی شما را جادو کند. وقتی که پشت تیربار یک هواپیما و یا ضدهوایی‌ها هستید هر آن ممکن است زیبایی آتش و دود آن هواپیمای در حال سقوط حواس‌تان را به کلی پرت کند! بله می‌دانیم که گرافیک همه چیز نیست اما لعن و نفرین گرافیک‌های جذاب هم کار درستی نیست. چرا نباید در میانه‌ی نبرد تک تک جزییات صحنه، شما را به وجد بیاورد؟ محیط های جذاب بازی در زمین و آسمان در کنار گرافیکی که تا به حال دیده‌ایم معجون شگفت‌انگیزی خواهد بود. طراحی اسلحه‌ها نیز اگر بخواهد طبق انتظارات ما باشد فوق‌العاده خواهد بود. چندان تا قبل از تجربه‌ی بازی نمی‌شود درمورد گیم‌پلی نظری داد یا قضاوتی داشت اما بتلفیلد است دیگر! نکند تصور می‌کنید که ممکن گیم‌پلیش را دوست نداشته باشید؟! خوش‌دستی اسلحه‌ها و جنگ افزارهایی مانند تانک و هواپیما فعلا قابل قضاوت و بررسی نیست اما سابقه‌ی دایس در ابن مورد خیال‌مان را راحت می‌کند.

battlefield-1-free-download-5
به جز آن سلاح عجیب و غریب، به زیپلین غول‌پیکری که بر فراز نقشه‌ی بازی در حال پرواز است هم توجه کنید؛ در بخش چند نفره که همین زیپلین روی نقشه‌ی بازی سقوط کرد و همه را به فنا داد! فکرش را بکنید که سناریویی برای همین زیپلین در بخش داستانی وجود داشته باشد!

مگه جنگه؟!

بله دقیقا جنگ است؛ آن هم جنگ جهانی. به خدا پوسیدیم در این آینده‌نگری‌های پوچ و لوس و بی‌نمک. داشتیم در انتظار یک بازی جنگ جهانی‌ای(!) درست و حسابی مومیایی می‌شدیم که میدان نبرد فرشته‌ی نجات شد. آن دسته از مخاطبانی که هنوز طعم «ندای وظیفه: جهان در جنگ» (Call of Duty: World at War) زیر زبان‌شان است و گاهی به هوای زامبی زدن به گیم نت می‌روند حتما با ما هم عقیده‌اند! اما از یک نظر دیگر هم می‌توان سوالی که در تیتر جا خوش کرده را پاسخ گفت، و آن این است که: باز هم بله. جنگ است. ۶۴ نفر در یک مپ آنلاین به جان هم افتاده و کمر به قتل هم ببندند واقعا جنگ است. حتی فکر کردن به این اتفاق قلقلک‌مان می‌دهد. نقشه های وسیع و تخریب پذیری محیط که دیگر امضای بتلفیلد شده ولی با ۶۳ نفر دیگر در یک نقشه باشیم؟ ظاهرا دایس قصد دارد بخش تک‌نفره را نیز متحول کرده و شمشیر‌ را برای ندای وظیفه از رو ببندد. محیط‌های جذاب، گرافیک عالی و تعدد شگفت‌انگیز جنگ‌افزارها و اسلحه‌ها را در بخش چند نفره و مدهایش تصور کنید. لازم است آن ۶۴ نفر لعنتی را باز هم تکرار کنم؟ بسیاری عقیده دارند که دوران سلطنت ندای وظیفه به پایان رسیده و باید منتظر یکه‌تازی میدان نبرد باشیم. اتفاقی که بعید است اکتیویژن  به آن تن دهد و پرفروش‌ترین مجموعه‌ی خود و چه بسا پرفروش‌ترین مجموعه بازی را دست کم بگیرد و به اوجش نرساند. میدان نبرد به زودی و در تاریخ ۳۰ مهر ماه خواهد آمد؛ پلتفرم‌های مقصد نیز پلی‌استیشن ۴، رایانه‌های شخصی و اکس‌باکس وان هستند. برای جنگ جهانی آماده‌اید؟ آیا یک بلاک باستر مخوف در راه است یا شکستی از جنس «آسمان بی‌نشان» نصیب این همه هایپ و تبلیغ می‌شود؟ برای رسیدن به جواب لطفا چند روز صبر کنید.همین.

battlefield-1-free-download-1
جنگ بزرگ یا همان جنگ اول را با نبردهای سنگر به سنگر و استفاده‌ از گازهای شیمیایی برای بار نخست می‌شناسند. برای درآوردن جو این نبردها باید سناریوهای تصویری همراه با طراحی محیطی هم وجود داشته باشد؛ به آن پوکه‌های بزرگ گلوله‌های توپ که روی هم تل‌انبار شده‌اند به عنوان همین سناریوهای طراحی محیطی توجه کنید!

6 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. تشکر بسیار از اقا میلاد که مشخصه چه زحمتی برای گرداوری این پیش‌نمایش زیبا کشیدن :۱۵:
    برای بازی کردن این نسخه هم واقعا مرددم. از یه طرف از جنگ و پرداخت بهش متنفرم، اون هم به این شکل…
    از یه طرف دیگه لعنتی واقعا خوب بنظر میاد. قند تو دل آب میکنه. فعلا که ترازو ضدخشونت سنگین‌تره. تا بعد ببینیم چی پیش میاد.
    درهرصورت گوشت بشه به تن عزیزان میدان‌های جنگ، بخصوص علی بیگ ددی که فکر کنم از خود اقای بتلفیلد هم بیشتر میدان‌نبرد زده :27:

    ۱۰
  2. origin از وقتی آپدیت شده دیگه هارج از دسترس ایرانه ک :| با فیلتر شکنم ک نمیشه بازی کرد. پینگ سر ب فلک میکشه. چرا کسی سرور ایرانی واسه Battlefield 4 نمیزنه عاخه :۱۲:

    ۰۰
  3. با توجه به نمایشایی که از بازی دیدیم یقینا بازی با کیفیتی خواهد بود گرافیک سری هم که همیشه عالی بوده :*:
    ولی خب یک چندوقته که ذهنیت خوبی نسبت به ژانر اول شخص ندارم چرا که بازی های این سبک تو چندسال اخیر خیلی ترافیک بالایی داشتن! هر سال یک نسخه از ندای وظیفه به علاوه نسخه های مختلفی که از فرانچیزهای بتلفیلد هیلو بایوشاک کرایسیس فارکرای بوردرلندز کیلزون رزیستنس … که تو نسل ۷ و ۸ عرضه شدن و باعث شدن این ژانر یکم برام تکراری بشه برا همین مطمعن نیستم که بخوام این بازی رو تجربه کنم شاید کردم شایدم نکردم

    ۰۰
  4. خیلی ممنونم از آقا میلاد بابت این پیش نمایش خوبشون .
    خیلی وقته که هوس همچین بازی ای کردم . نسخه ی بتا رو تجربه کردم واقعا لذت بردم . ولی متاسفانه احتمالا به دلیلی مجبورم یک سال صبر کنم تا بتونم تجربش کنم :(

    ۲۰
    1. چطوری نسخه بتا رو گرفتین؟ مگه origin آی پی های ایرانو نبسته؟ من با فیلتر شکنم نمیتونم origin رو باز کنم

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر