چکمهی ظلم را هدف بگیر! | پیشنمایش بازی Sniper Elite 4
از قدیم گفتهاند که سر را نشانه بگیر! اگر هم نگفتهاند آنقدر در انواع و اقسام رسانههای متحرک (Animated) چون فیلمها و بازیها دیدهایم که شخصیتهای اصلی و غیر از آنها همیشه سر را نشانه رفتهاند، ولی برخلاف انتظارات و بعد از شلیک به هدف، همه چیز به پایانی خوش، آرام یا حداقل خنثی ختم نشد و بلکه آغازی دردناکتر منتظر فرصتی بود تا میخ خود را روی چکمهی قهرمان داستان بکوبد و او را سرجای خود متوقف کند تا وی نتواند حرکت کند؛ حال اینکه بعد از عملیات متوقفسازی، او کشته میشود یا خیر، دیگر بستگی به شکل خاص دیوانگی آدم بدهی داستانمان دارد. حال چرا من میگویم چکمه را هدف بگیریم؟ آیا نمیشود با همان سر یا به نوعی اصلیترین قسمت بدن کارمان را مانند قدیم پیش ببریم؟ اصلا در این بین سنخیت چکمه و شقیقه (ظلم!) چیست!؟ بیشتر ظالمان تاریخ انسانیت را با چکمههای سنگین خود له کردند و ما هنوز فکر میکنیم نشانهگیری سر کافیست. گاهی باید قلق اسلحه را پیدا کنیم و چکمه را هدف بگیریم تا بلکه سر مورد نوازش گلوله قرار گیرد و اگر چکمه را بهعنوان محافظی از پا (مجاز از ریشهی ظالم!) در نظر بگیریم، شاید تمامی این توصیفات با عقل جور درآید… . خب فکر کنم بهاندازهی کافی درگیر شده باشید، پس میگویم نگران نباشید زیرا چکمه اینبار قرار است توسط نویسنده مورد استفادهی سو قرار گیرد، از آنجاکه ایتالیا به چکمه مشهور است و سرزمینی است که در چهارمین «تکتیرانداز حرفهای» مورد هدف قرار گرفته. Sniper Elite 4 دنبالهای مستقیم بر سومین قسمت این مجموعه بازی است که دو سال پیش منتشر شد و مانند وارثان خود مورد استقبال منتقدها و مخاطبها قرار گرفت؛ با پیشنمایشی بر Sniper Elite 4 همراه دنیای بازی باشید.
جنگجهانی دوم، فاشیسم، هیتلر، چکمه و یک تفنگ طویل!
تمامی مواد لازم برای پختوپز عنوانی چون چهارمین اسنایپر حرفهای در عنوان این بخش ذکر شده فقط باید کمی پر و بال بیشتری به آن دهید. بهغیر از مواد اصلی پخت، به یک ادویه یا اسانس خیلی قوی احتیاج داریم تا دل خورنده (مخاطب!) را ببرد؛ آن ادویه چه چیزی میتواند باشد؟ از آنجا که فعلا نمیتوانیم ادویهی جدید و کاملا نابی خلق کنیم، بهتر است از ادویههای موجود و در دسترس استفاده کنیم؛ اگر حالت X-Ray از بازسازی موفق Mortal Kombat را با حالت سینمایی متمرکز بر گلولهی شلیکی که خودمان در اولین بازی خلق کردیم مخلوط کنیم؛ میتواند مخلوط جالبی باشد، درست است؟ چه کسی بدش میآید که در نقش یک تکتیرانداز حرفهای قرار بگیرد که قابلیت این را دارد که نفس خود را حبس کنید، بهصورت دقیق و با یافتن قلق هر اسلحه نشانهگیری کند، تیری که شلیک میکند اگر به قسمتی خاصی از بدن اصابت کند ناگهان دوربین دور تا دور گلولهی طلایی رنگ میچرخد و در نهایت با آناتومی بدن دشمن روبهرو میشود که چگونه تکهتکهی آن را به بیرون از پوست آن بیچاره پرتاب میکند و نمایشی دلانگیز را بهوجود میآورد! من یک نفر که از راهانداری کارناوال خون و استخوانریزی بدم نمیآید؛ مخصوصا اگر در جنگ جهانی دوم باشد و پای اهداف ظالم، سلطهجو، تمامیتخواه و فاشیست نیز در میان باشد…
اولین بازی مجموعه، ۱۲سال پیش منتشر شد و سپس بهدلایلی تا همین چهار سال پیش خبری از نسخهی جدیدی از بازی نشد و زمانی هم که خبری شد، متوجه شدیم که سازنده و ناشر بازی یعنی Rebellion Developements و ۵۰۵ Games یک بازسازی از همان بازی اول در چنته دارند که با همان المانهای موفق قبلی، اضافه شدن دید X-Ray و داستان بازنویسی شده بازگشتهاند تا جانی دوباره به این مجموعه دهند و آن را به پرطرفدارترین و بهترین مجموعه بازی تکتیراندازی تبدیل کنند.
داستان بازی، Sniper Elite V2، دربارهی مامور تکتیرانداز حرفهای آمریکایی، Karl Fairburne، بود که از جانب آمریکا در سال ۱۹۴۵ میلادی به برلین فرستاده میشود تا دربارهی دانشمندان نازی اطلاعات جمع کند به نقشههای آمریکا برای دستگیری و استفاده از آن دانشمندان کمک کند. او در قهقرای جنگ با روسها و آلمانیها درگیر میشود و از نقشههایی پلید و مخفی خبردار میشود که با اسم رمز V2 که موشکی کشنده و شیمیایی است شناخته میشود. در پایان بازی او تقریبا جلوی شلیک این موشک بالستیکی را میگیرد و جنگ جهانی دوم را بهپایان میرساند، اما میگوید که تازه جنگ سرد شروع شده است. بعد از این بازسازی، Sniper Elite 3 با فاصلهی دو سال منتشر شد که داستان را به سه سال قبل از وقایع V2 برمیگرداند و با این حال باز هم شمارهی III را جلوی اسم خود داشت! هماکنون نیز قسمت چهارم بازی که قرار است بیست و ششم بهمن ماه سال جاری منتشر شود و ادامهای بر پیش درآمد بازی قبلی است که باز هم یک شماره جلوتر رفته و بهجای V2 و آفریقا، زیر لوگوی خود ایتالیا را نشان کرده! شخصیت اصلی بازی Karl Fairburne است که اینبار دیگر گذاشته موهایش بلند شوند زیرا قرار است در «کشور زیباییها» به مبارزه با فاشیستها بپردازد و به حزب مقاومت ایتالیا کمک کند تا در جنگ جهانی دوم، فاشیسم را در کشور خود از بین ببرند. اینکه از چهار سال پیش، هر دو سال یکبار یک بازی در این مجموعه منتشر میشود و هر کدام داستان یک شخصیت خاص را دنبال میکنند تا در این پیش درآمدها احتمالا به داستان V2 برسند، همگی نشان از برنامهریزی دقیق سازنده برای مجموعه بازی خود دارد که ثابت کرده میتواند بازی سودآور و جیب پرکنی نیز باشد؛ ولی این مهم نیز اهمیت دارد که چهطور این داستانها قرار است به یکدیگر ربط پیدا کنند تا به V2 برسند؛ شاید هم واقعا اهمیتی نداشته باشند! فقط سال به سال داستان با یک شخصیت جلو میرود و احتمالا آنقدر برای سازنده پول میآورد که در نهایت شاهد عرضهی سالانه آن خواهیم بود؛ در شهرهای مختلف با بهانههای مختلف برای تکهپاره کردن دشمن!
از تمامی این توصیفات که بگذریم، چکمه را فراموش کنید! همانطور که ایتالیا به سرزمین زیبایی معروف است، چکمه نیز یکی از القاب این کشور است؛ در تصویر زیر میبینید که چرا ایتالیا به چکمه نیز مشهور است.
اما اگر این چکمه را برعکس کنید و به آن نگاه کنید، بیشتر شبیه به یک تبر قدیمی و شکسته شده است، تبری که در لاتین Facses نوشته میشود و ریشهی کلمهی فاشیسم و فاشیستی از همین کلمه گرفته شده. آن همه چکمه چکمه کردم تا به اینجا برسم! توضیح فاشیسم بسیار زمانبر است و در این پیشنمایش نمیگنجد، ولی بهصورت مختصر فاشیسم نوعی از سیستم حکومتی است مخلوطی از کمونیسم، تمامیتخواهی و حمایت از سرمایهداری که با القای حس وطن پرستی و بازی با غیرت مردم پوشش داده میشود؛ اگر علاقهمند هستید میتوانید تنها با جستجوی کلمه «فاشیسم» اطلاعات بیشتری کسب کنید، کمی به اطلاعات عمومی خود اضافه کنیم به جایی بر نمیخورد و در این زمستان بیچکمه نمیشویم…
در بازی اگر چکمههای سربازها را هدف بگیرید چهار احتمال وجود دارد: ممکن است قلق اسلحهی مورد نظر باشد و تیر شما به سر هدف بخورد و شاهد صحنه آهسته حرکت گلوله و سپس تکهپاره شدن دشمن باشید! ممکن است تیر به همان قسمت از پای هدف اصابت کند و شاهد آن صحنه آهسته دلبرانه نباشید و هدف سیفون را بکشد و بمیرد، ممکن است فقط پا ضربه ببیند و هدف زنده بماند و با شما مبارزه کند! و اگر خیلی بدشانس باشید، ممکن است تیرتان کلا خطا رود. بهشخص پیشنهاد میکنم بیشتر سعی کنید گزینهی اول را بهاجرا درآورید تا به نشانهگیری چکمه، از ریشه به سر یکجا منهدم کنید تا ظلم و ستم نیز در کل از صحنهی هستی حذف شود؛ چیزی که غیرممکن است…!
در Sniper Elite 4، به جزییات توجه بسیار بیشتری نسبت به بازی قبلی شده و در هر زمینه بازی پیشرفتهای بهسزایی داشته. با توجه به معدود نمایشهای بازی، جزییات دید X-Ray بسیار بیشتر شده و خبر خوش این است که اکنون در انفجارها، مبارزات تنبهتن و با سلاح سرد نیز میتوانید جزییات شکستن استخوانها و پخش شدن خون و دیگر محتویات را تماشا کنید! بازی در همان سبک سوم شخص دنبال میشود که در آن هدف گیری با اسلحه تکتیر، دید مخاطب اول شخص میشود و از درون دوربین اسلحه میتوانید روبهروی خود را ببینید. مبارزات تنبهتن و با سلاح سرد بازی بسیار طبیعیتر از پیش کار شدهاند، و هماکنون دیگر قابلیت مخفی کاری با بالا و پایین رفتن از ساختمانها نیز به بازی اضافه شده تا نهتنها یک تکتیرانداز باشید، بلکه یک پارکور کار مبتدی نیز باشید.
در نمایش فاز آلفای بازی مخاطب میتوانست از محیط نیز سواستفاده کند تا اهداف بیشتری را از پا دربیاورد. علاوه بر مواد منفجره موجود در محیط، برای مثال میتوانید با هدف قرار دادن پایههای چوبی یک پناهگاه یا ایستگاه آن را منهدم کنید و هدف و اهداف رو و زیر آن را نیز از پا دربیاورید.
بزرگترین چکمهای که تا بهحال دیدهاید!
دیگر در نسل هشتم هستیم و طراحان بازی بهانهی محدود بودن قدرت و امکانات را ندارند. چیزی در اخبار و نمایشهای مربوط به بازی مشهود است، وسیع بودن محیطها و مراحل بازی است. در مرحلهای از بازی که در نسخهی آلفا وجود داشت، محیط مرحله سه برابر بزرگتر بهنسبت بازی پیشین بود؛ در ضمن لازم نیست که نگران پر بردن و غنی بودن این مراحل و محیطها باشید، زیرا در نمایش آلفا محیط بهاندازهی کافی دارای جزییات بود و اگر بازی روند ساخت طبیعی خود را طی کند و دوز و کلکی در کار نباشد، محصول نهایی دارای مراحلی سندباکس مانند بزرگ و غنی خواهد بود که به قول رسانه «بهشت تکتیرانداز» میشود.
اینطور که بهنظر میرسد تمامی مراحل دارای چرخه شبانهروز و تفاوت در اقلیم خواهند بود. تا الان محیطهای برفی، جنگلی، ساحلی و شهری در بازی بهنمایش درآمدهاند. گرافیک در کل بسیار بهتر شده و بافتها، ظرافت در طراحی جزییات محیط و نورپردازی در تصاویر منتشر شده گاهی چشم را خیره میکنند. رسما تایید شده که بازی روی هر دو کنسول اکسباکس وان و پلیاستیشن ۴ با روزلوشن ۱۰۸۰ اجرا میشود، اما اطلاعاتی از نمرهی فریم بازی منتشر نشده و فعلا معلوم نیست که آیا مانند نسخههای پیشین با افت فریم شدید روبهرو خواهیم شد یا خیر. با وجود تمامی پیشرفتها در زمینهی جلوههای بصری، هنوز هم انیمیشن حرکت شخصیتها در نسخه آلفا بسیار ابتدایی و ساده بهنظر میرسد و بد نبود حداقل دستی به سر و روی این حرکتها و برخی کدهای کپی پیست شده کشیده میشد تا پیشرفتهای خوب بازی در تمامی زمینهها دیده شود؛ البته این مهم میتواند تا انتشار محصول نهایی تغییر مثبتی داشته باشد و ثابت کند که بهتاخیر افتادن تاریخ انتشار بازی از اواخر بهار سال جاری شمسی به اواخر زمستان بیدلیل نبوده است.
در نهایت…
با اینکه روند پیشروی داستان و شمارهگذاری در این مجموعه بازی کاملا برعکس است، اما خوشبختانه روند پیشرفت بازی اینگونه نبوده و بهخوبی و بهآرامی دارد پیش میرود. Sniper Elite 4 بیست و ششم بهمن ماه برای رایانههای شخصی، اکسباکس وان و پلیاستیشن ۴ منتشر میشود و بهعنوان یکی از مخاطبهای بازی امیدوارم که انتظارات فروش خوب و دریافت نمرات خوب از طرف سازندگان و طرفداران خود را برآورده کند و به پیشرفت سبک مخفیکاری و تکتیراندازی ادامه دهد.