۲۰ برتر | بیست بازی که پس از گذشت یک دهه هنوز هم جذاب هستند (قسمت اول)
فوتبالیستها هروقت میخواهند از تجربهی خود صحبت کنند، صحبت از زمین خاکی را پیش میکشند. مکانیکها برای گفتن از قدمت کار خود، پیکان را معیار قرار میدهند. اما نقطهی عطف و نوستالژیک ما گیمرها کجاست؟ در جمع گیمرهای کمی با سن و سال که بنشینید، از بازیهایی نام میبرند که بسیاری از ما با آن آشنا نیستیم، سریهایی مثل «دیابلو»، «دانکی کونگ»، «کنترا» یا حتی «حمله بر فراز رودخانه» (همان هواپیمای معروف کنسول آتاری). در میان این عناوین قدیمی، برخی هنوز هم مثل روز اول جذاب هستند؛ عناوینی که از نظر فنی، داستانی، گیمپلی یا شخصیتپردازی آنقدر قدرتمند بودند که گذر زمان نتوانسته چیزی از عظمت آنها کم کند. در اینجا سعی داریم تا ۲۰ مورد از این بازیها را با قدمتی ۱۰ ساله و بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و دلایل موفقیت پایدار آنها را بررسی کنیم؛ در ادام همراه دنیای بازی باشید.
- Quake 4
سال انتشار: ۲۰۰۵
سازنده: ریون سافتور – آیدی سافتور
پلتفرم: PC ،Xbox 360
سبک: تیراندازی اولشخص
مجموعهی «کوئیک» و «دووم» را میتوان والدین ژانر تیراندازی اولشخص نامید. کوئیک به جنگ انسانها با نژادی بیگانه میپردازد که قصد حمله به زمین را دارند. در این سری در واقع شما آن نژاد بیگانه هستید که به سیاره استروگها حمله میکنید تا با یک اقدام پیشگیرانه بتوانید زمین را نجات دهید. کوئیک ۴ در زمان خود یک دستاورد در زمینه جلوههای بصری محسوب میشد. این ساختهی شرکت ریون و آیدی سافتور برای اجرا در بهترین صورت نیازمند یک کارت گرافیک ۵۱۲ مگابایتی بود، آن هم در ۱۲ سال قبل. این بازی سرشار از هیجان و اتفاقات غیرمنتظره است که این امر حتی در صحنهی آغازین آن هم دیده میشد؛ صحنهای که در آن ابتدا فکر میکنید با یک سرباز طرف هستید که در حال تماشای فضای بیکران از درون فضاپیما است، اما با گردش بدن وی متوجه جسم متلاشی شده و بیجانش میشوید که در فضا رها شده است. اسلحههای بازی بسیار متنوع بوده و در برخی مراحل حتی امکان استفاده از تانک هم برای شما میسر است.
داستان این قسمت از بازی علیرغم تاکید این سری بر مبارزات، واقعا جذاب است. شما ابتدا کار خود را به عنوان یک تفنگدار سپاه انسانها آغاز کرده و با پیشروی در خاک دشمن اقدام به قلع و قمع آنها میکنید، اما این رویکرد در میانهی بازی تغییر کرده و شما اسیر دشمن میشوید؛ چه چیزی بهتر از اینکه سرباز توانایی مثل شما به یکی از افراد سپاه آنها تبدیل شود؟ بازی به شکل زجرآوری مراحل تبدیل شما به یک سرباز استروگ را به تصویر میکشد؛ تصویرسازی که در زمان خود واقعا دردناک بود. همهی این موارد دست به دست هم میدهند تا کوئیک ۴ بتواند به عنوانی جذاب تبدیل شود.
- Lost Planet
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: کپکام
پلتفرم: PC ،Xbox 360 ،Playstation 3
سبک: تیراندازی سوم شخص
بازی «سیارهی گمشده» ایدهای جذاب بود که در گذر زمان زرق و برق خود را از دست داد؛ اما قسمت اول این عنوان هنوز هم ارزش تجربه را دارد. این بازی در سال ۲۰۰۶ میلادی توانست با ارائهی محیطی جدید و جلوههای بصری زیبا، طرفداران زیادی به دست بیاورد. داستان این بازی در سیارهای با شرایطی مانند قطب روایت میشود که انسانها برای بهدست آوردن منابع، در آن کلونیسازی کردهاند؛ البته، داستان فراتر از این موارد رفته و توطئهای سیاسی اقتصادی را شامل میشود. محیط بازی تماما برفی است که این امر یکی از جذابیتهای سیارهی گمشده بود. تعامل بازیکنان با برف از یک طرف و نیاز دائمی برای پیدا کردن منابع گرمایی در کنار توجه به مبارزات پر هیجان و شلوع با حشرات عظیم الجثهی فضایی، توانست از این بازی عنوانی موفق بسازد. اسلحههای بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار بوده و در طول بازی این امکان وجود دارد تا از وسایل نقلیهی ربات شکلی استفاده کنید که نوعی تانک دوپا است. در طول بازی با نابود کردن جانوران حشره شکل این سیاره، انرژی گرمایی آنها مانند مایعی در محیط جمع شده و شما با برداشتن و استفاده از آن میتوانید در بازی پیش بروید.
این جانوران در ابعاد و اقسام گوناگونی وجود دارند و یکی از جذابیتهای بازی هم در مبارزه با گونههای مختلف این جانداران است. بدن این موجودات به غیر از نقاط گرم و نارنجی رنگی که باید مورد اصابت گلوله قرار بگیرد، تقریبا آسیبناپذیر است و انتخاب استراتژی مناسب هنگام مبارزات این بازی را بسیار جذاب کرده. این بازی اولین قسمت از یک سهگانه بود که یکی پس از دیگری از اعتبار عنوان سیارهی گمشده کم کردند، تا جایی که شرکت کپکام قید ساختن قسمت جدیدی برای آن را به کلی زد. اگر به شوترهای سوم شخص علمی-تخیلی علاقه دارید، تجربهی این عنوان را از دست ندهید.
- Tomb Raider: Legend
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: کریستال داینامیکس
پلتفرمها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2 ،Xbox ،PlayStation Portable ،Game Boy Advance ،Nintendo DS, GameCube
سبک: اکشن-ماجراجویی
هیچ گیمری پیدا نمیشود که نام «لارا کرافت» و سری «دزد مقبره» را نشنیده باشد. این عنوان که با الهام از شخصیت «ایندیانا جونز» دنیای سینما وارد عرصهی بازیهای رایانهای شد، اکنون به یکی از ستونهای سبک اکشن و ماجراجویی تبدیل شده است. به جرات میتوان گفت عنوان مشهور «کشف نشده» (Uncharted) هم از این بازی الهام گرفته شده است. سری دزد مقبره که در ایران به اشتباه «مهاجم مقبره» هم نامیده میشود (آخر میّت چه نیاز به هجوم دارد!؟) اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادیپا به دنیای بازیهای ویدئویی گذاشت و پس از آن خیلی زود به شهرت رسید. «افسانه» که هفتمین قسمت از این سری بود، توانست بار دیگر این عنوان را به روزهای اوج خود برساند؛ زیرا پس از قسمت ضعیف «فرشتهی تاریکی»، بسیاری از این عنوان ناامید شده بودند و فاصلهی زمانی سه ساله میان این دو قسمت با هم نیز گویای تلاش سازندگان برای بازگشت به ریشههای این عنوان بود. داستان قسمت هفتم به گذشتهی لارا کرافت و مرگ عجیب مادرش میپردازد که به نوعی با اسطورهی انگلیسی «شمشیر در سنگ» گره خورده است. این قسمت شاهد نوآوریهای زیادی بود که توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند؛ نوآوریهایی مثل اضافه شدن آهنربای طنابی به ابزار لارا، امکان استفاده از صحنهی آهسته در مبارزات و استفاده از رویدادهای سریع (QTE). تنوع مراحل هم مانند قسمتهای اصیل این بازی بسیار زیاد بوده و از جنگلهای «پرو» تا آسمان خراشهای «ژاپن» را در بر میگیرد. این قسمت توانست با ارائهی تجربهای استاندارد به علاقمندان لارا کرافت، یک بار دیگر مهر این بانوی افسانهای را در دل گیمرها بیفکند.
- Splinter Cell: Double Agent
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: یوبیسافت
پلتفرمها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2 ،Xbox ،Wii ،GameCube
سبک: مخفیکاری
بازیهای سبک پنهانکاری، طرفداران خاص خود را دارند، اما از میان عناوینی که در این سبک ارائه شدهاند «مامور ویژه» یا Splinter Cell از شرکت یوبیسافت توانسته طرفدارن سبکهای مختلف را به خود جلب کند. این سری اولین بار در سال ۲۰۰۲ عرضه شده و به دلیل سبک جذاب و در عین حال زیبایی که داشت، نظر منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کرد؛ آخر چه کسی از مخفی شدن بالای سر دشمن آن هم با حرکات آکروباتیک بدش میآید؟ اما دلیل انتخاب قسمت چهارم این عنوان، تغییر مسیری بود که اثر آن همچنان در این سری ادامه دارد است. در این قسمت شما علاوه بر انجام ماموریت برای دولت آمریکا، به عنوان یک جاسوس دوجانبه وارد تشکیلات یک گروه تروریستی میشوید و انتخابهای شما در طول بازی، سرنوشت شما را تغییر میدهد. این قسمت از این سری، دارای سه پایان مختلف بوده و در برخی موارد انتخاب شما در انتهای یک مرحله، مرحلهی بعدی که با آن رو به رو میشوید را به کل تغییر میدهد! علاوه بر موارد یاد شده، گرافیک جذاب و تنوع در مبارزات و اسلحههای این قسمت از این عنوان، اثری موفق ساخت تا تجربهی آن هنوز هم برای طرفداران «سم فیشر»، جذاب باشد.
- Dark Sector
سال انتشار: ۲۰۰۸
سازنده: دیجیتال اکستریمز
پلتفرمها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3
سبک: تیراندازی سومشخص
بازی «بخش تاریک» عنوانی مستقل است که توسط شرکت دیجیتال اکستریمز ساخته شده. شاید این عنوان از نظر بسیاری از شما ناشناخته باشد، اما باید بگویم این اثر آنقدر موفق بود که شرت سازندهی آن با استفاده از ایدههای پشت این بازی اقدام به ساخت بازی آنلاین و رایگان Warframe کرد؛ بازی که پس از ۴ سال از ساختش هنوز هم جزء ۱۰ بازی پر طرفدار شبکه استیم است. در بازی بخش تاریک شما در نقش «هیدن تنو»، مامور مخفی CIA برای بهدست آوردن اطلاعات در خصوص نوعی ویروس مرگبار به نام «تکنوسیت» وارد یکی از مناطق اطراف روسیه میشوید؛ اما ماجرا به همین سادگیها نیست و هیدن پس از گذشت مدتی باید برای بقای خود و پرده برداشتن از سیاستهای کثیف افراد سودجو تلاش کند. سبک بازی سوم شخص اکشن است و شما علاوه بر استفاده از انواع سلاحهای گرم، میتوانید از یک نوع بومرنگ مرگبار هم استفاده کنید که هم قابلیت کنترل از راه دور دارد و هم میتوانید آن را مجهز به آتش، برق و سایر عناصر محیطی کنید تا به این وسیله آسیب بیشتر و خاصتری به دشمن وارد کنید.
نکتهای که این بازی را جذاب میکند، ابتدا همین بومرنگ است. امکان کنترل آن پس از پرتاب به صورت صحنهی آهسته، بسیار لذتبخش است؛ خصوصا وقتی برای قطع کردن اعضای بدن دشمن به وسیلهی این سلاح برّنده تلاش میکنید. داستان بازی هم از پیچ و تابهای جذابی برخوردار است که خود از عوامل موفقیت این عنوان است. شاید این بازی از نظر گرافیکی چندان جذاب به نظر نرسد، اما تجربهی آن برای تمامی طرفداران سبک اکشن و تیراندازی لذتبخش خواهد بود.
- Command & Conquer 3: Tiberium Wars
سال انتشار: ۲۰۰۷
سازنده: دایس لسآنجلس
پلتفرمها: PC ،Xbox 360
سبک: استراتژی
همهی استراتژی بازها با سری Command & Conquer آشنا هستند. این سری که از ۳ زیر شاخه «ژنرالها» (جنگ مدرن)، «وضعیت قرمز» (در زمان جنگ جهانی و آیندهی پس از آن) و «تایبریوم» (در آیندهی دور) تشکیل شده، طرفداران دو آتشه و خاص خود را دارد. در ایران بیشتر بازیکنان حداقل یکبار ژنرالها را تجربه کردهاند، اما دو سری دیگر در کشور ما کمی مظلوم واقع شدهاند. عنوان Command & Conquer 3: Tiberium Wars سومین قسمت از داستان آیندهی زمین در دوران ورود عنصری به نام تایبریوم به این سیاره است که میتواند منبعی عظیم از انرژی باشد. در پی این اتفاق جنگ بزرگی سیاره ما را در بر گرفته و گروههای مختلف سعی در تصرف هرچه بیشتر این عنصر دارند. در قسمت سوم بازی علاوه بر دو گروه فرقهی ناد و سازمان دفاع جهانی (GDI)، یک گروه از موجودات فضایی هم برای استفاده از این عنصر به زمین حمله میکنند. آیا همین جنگ سه جانبه برای خوب بودن این بازی کافی نیست؟ داستان بازی تلاش هریک از سه گروه برای پیروزی را روایت کرده و مراحل بازی هم از تنوع خوبی برخوردار هستند. جلوههای بصری بازی در زمان عرضه برای یک عنوان استراتژی واقعا شگفتانگیز بوده و امکانات و تجهیزات هریک از گروهها به بازیکنان این اجازه را میدهد تا با توجه به سبک مبارزاتی خود، گروه مورد نظرشان را انتخاب کنند. پس از موفقیت این عنوان، یک بسته الحاقی به نام «خشم کین» هم برای تکمیل داستان و ارائهی تجهیزات جدید به بازی عرضه شد. Command & Conquer 3 با گذشت ۱۰ سال از عرضه، هنوز هم یکی از عناوین استراتژیک جذاب موجود است و شاید در این سبک تنها عناوین بزرگی مثل Star Craft بتوانند جلوتر از آن قرار بگیرند.
- Devil May Cry 3
سال انتشار: ۲۰۰۵
سازنده: کپکام
پلتفرمها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2
سبک: بزن بکش (Hack & Slash)
«به این میگن یک دورهمی خانوادگی دلگرمکننده» خلاصه قسمت سوم بازی «شاید شیطان بگرید» در همین جملهی «دانته» خلاصه میشود؛ ملاقات دو پسر «اسپاردا» برای زنده کردن میراث پدر خود، دو فرزند نامیرا که هرکدام شیطانی در درون خود دارند. من اولین بار سبک بزن بکش را با این بازی تجربه کردم. وقتی برای اولین بار پشت یکی از شیاطین بخت برگشته پریده و از او برای اسکی کردن روی زمین استفاده کردم، فهمیدن که وارد دوران تازهای از زندگی گیمری خود شدهام! DMC 3 تنها یک بازی نبود، اجرای فنون در این بازی میتوانست مثل رقصیدن زیبا و حساب شده باشد. وجود کلاسهای مختلف با تمرکز بر شمشیر، تفنگ، کند کردن زمان و… به تمام بازیکنان این امکان را میداد تا کمال قدرت دانته را تجربه کنند.
غولهای بازی هم بسیار متنوع و جذاب بودند؛ از هیولایی عظیم که یک مرحله از بازی را در بدن وی سپری میکنیم تا برادر نه چندان عزیزمان که واقعا نمیدانیم او را شیطان بنامیم یا برادر! سلاحهای مختلفی که در طول بازی و با شکست دادن دشمنان مختلف به دست میآورید، مانند مراحل بازی تلفیقی از طنز و خشونت است؛ چیزی شبیه به آثار «کوئینتین تارانتینو» که آدم را در شرایطی قرار میدهد که بین خندیدن، تعجب و غافلگیری مردد میماند. موسیقی «هوی متال» در کنار مبارزات سریع و خشن با انواع مختلف هیولاها همه و همه دست به دست هم دادهاند تا این عنوان را به یکی از فراموش نشدنیترین عناوین بازیهای رایانهای تبدیل کنند.
- Neverhood
سال انتشار: ۱۹۹۶
سازنده: نورسافت
پلتفرمها: PC ،Play Station
سبک: معمایی-اشاره و کلیک
کارتون محبوب «والاس و گرومیت» را به خاطر دارید؟ همان پیرمرد و سگ باهوشاش که توسط خمیر ساخته شده بودند؟ بازی نورهود هم مانند این انیمیشن در دنیایی از جنس خمیر روایت میشود و شما در نقش «مرد خمیری» باید با حل کردن معماهای مختلف و دشوار پی به راز این سرزمین ببرید. بازی با توجه به انتخاب شما در انتهای آن از دو پایان خوب و بد تشکیل شده و داستان هم به خوبی شما را از نظر روانی تحت تاثیر قرار میدهد. این بازی علیرغم قدیمی بودن، به دلیل استفاده از تکنیک خمیری در ساختاش هنوز هم جذاب به نظر میرسد. طنز در حرکات و رفتار قهرمان اصلی بازی دیده میشود و معماهای بازی هم از سختی قابل قبولی برخوردار هستند و گاهی بیش از حد دشوار میشوند. این بازی از همان زمان عرضه بسیار مورد توجه بازیکنان و منتقدان قرار گرفت و حتی به دلیل سبک هنری خاصی که ارائه کرده بود، جوائز متعددی هم بهدست آورد. تجربهی این بازی خانوادگی و مفرح در عین به چالش کشیدن ذهن شما، از نظر احساسی هم شما را درگیر خواهد کرد.
- Stronghold Crusader
سال انتشار: ۲۰۰۲
ناشر: فایرفلای استودیوز
پلتفرم: PC
سبک: استراتژی
بازی «قلعه» یا آنگونه که در ایران شناخته میشود «جنگهای صلیبی»، برای بسیاری از بازیکنان اولین تجربه از یک بازی استراتژیک بود. این بازی که به دلیل دوبلهی جذاب شرکت «دارینوس» در ایران بسیار محبوب شد، در زمان جنگهای صلیبی جریان دارد و شما باید به عنوان یک فرمانده در نبردهای مهمی از تاریخ این جنگها حضور پیدا کنید. شاید این بازی از نظر فنی یک شاهکار نباشد، اما وجود خصوصیاتی مثل تمرکز بر ساخت ساز استحکامات، تنوع در نیروها و سلاحهای مختلف و مهمتر از همه توجه به مسائل اجتماعی (مثل شاد نگاه داشتن مردم) در کنار مسائل نظامی. این دوبله گاهی آنقدر جذاب برای من و آزاردهنده برای دیگران بود که صدای اعتراض مادرم بلند میشد که خسته شدم از این «مردم در حال ترک قلعه هستند!»، این عنوان را به یکی از محبوبترین عناوین استراتژی تبدیل کرده است. اگر تاکنون این اثر را تجربه نکردهاید، پیشنهاد میکنم حتما به این بازی فرصت بدهید تا لحظات مفرحی برایتان رقم بزند.
- Max Payne 2
سال انتشار: ۲۰۰۳
سازنده: رمدی اینترتینمنت، راک استار
پلتفرمها: PC ،Xbox 360 ،Xbox ،PlayStation 3 ،PlayStation 2
سبک: تیراندازی سوم شخص
نمیشود از بازیهای به یادماندنی و جذاب گفت، اما نام «مکس پین» را از قلم انداخت. این کارآگاه خسته که جز مشتی اسلحه و چند بسته قرص آرامبخش در دنیا چیزی برایش باقی نمانده، خیلی زود به یکی از محبوبترین شخصیتهای دنیای بازیهای رایانهای تبدیل شد. علیرغم عرضهی قسمت سوم برای این سری، به نظر من قسمت دوم این بازی نقطهی اوج آن بود؛ زیرا شخصیتپردازی و پیشبرد داستان در قسمت سوم کمی ناشیانه انجام شده بود (مثل وقتی که مکس برای نجات «فابیانا» و دو گروگان دیگر از دست ۵ گروگانگیر مسلح به سلاحهای تمام اتوماتیک، از در اتاق وارد شده و از آنها میخواهد که صلاح خود را زمین بگذارند؛ به همین سادگی، به همین خوشمزگی). از طرف دیگر قسمت دوم مکس پین آخرین حضور خالق اصلی آن یعنی «سم لیک» و شرکت «رمدی» در این سری بود. این بازی که به نوعی پدر تیراندازی در صحنهی آهسته یا همان «بولت تایم» (البته به دلیل نزدیکی عرضه قسمت اول مکس پین با فیلم ماتریکس بین علما در خصوص اولین بودن هرکدام اختلاف است) است، به خوبی این عنصر سینمایی را برای هرچه جذابتر کردن بازی پیاده کرده و رابطهی عاطفی موجود در قسمت دوم بازی به همراه تنوع سلاحها و مراحل، مکس پین ۲ را به اثری تبدیل کرده که هیچگاه از تجربهی آن خسته نمیشویم.
- Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
سال انتشار: ۲۰۰۳
سازنده: ریون سافتور، ویکاریوس ویژنز
پلتفرمها: PC ،Xbox
سبک: اکشن- ماجراجویی
دنیای «جنگهای ستارهای» جزء جهانها و محصولات پرطرفدار برای تمام سنین است. تمامی نسخههای این مجموعه را میتوان با اعضای خانواده تماشا کرد و به همین دلیل طرفداران این مجموعه را افرادی از تمام سنین تشکیل میدهند. طبعا مجموعهای به این پرطرفداری باید در زمنیهی بازیهای رایانهای هم حضوری پررنگ داشته باشد. سریهای مختلفی از بازیها با سبکهای مختلف در جهان جنگهای ستارهای ساخته شدهاند که سری «شوالیهی جدای» همانطور که از ناماش پیداست، بر قدرتهای مبارزان «جدای» و «سیث» تمرکز دارد. عنوان «آکادمی جدای» شما را در مسیر تبدیل شدن به یک جدای قرار میدهد. انواع قدرتهای بخش روشن (مثل درمان و کنترل ذهن) و تاریک (مثل خفه کردن و برق گرفتگی) در این بازی قابل یادگیری هستند و شما با افزایش درجهی خود در آکادمی تکنیکهای مختلف شمشیرهای نوری را یاد میگیرید و حتی میتوانید انواع مختلفی از این شمشیرها را استفاده کنید (مثل استفاده از ۲ شمشیر همزمان یا شمشیرهای بلند دو لبه).
اما مهمترین نکته در خصوص این بازی، آزادی عمل بسیار زیاد شما در استفاده از شمشیر است؛ تا حدی که اگر بر این مکانیزم بازی مسلط شوید حتی میتوانید مچ دست دشمن را قطع کنید! نقاط قوت این اثر آنقدر زیاد است که امکان استفاده از انواع سلاحهای گرم با دید اول شخص در بازی آخر این فهرست قرار میگیرد! با گذشت ۱۳ سال از عرضهی آکادمی جدای، هنوز هم هیچ اثری در این سبک پیدا نمیشود که تجربهای به قدرت این بازی ارائه کند.
تا به اینجا نیمی از عناوین شگفتانگیز این فهرست را با هم دیدیم، اما بهترینها هنوز رونمایی نشدهاند. در بخش دوم این مقاله ۱۰ بازی نهایی را معرفی کرده و قطعههای نهایی این پازل لذتبخش را کامل میکنیم. به نظر شما کدام عناوین لایق این هستند که جزء ۱۰ عنوان نهایی این فهرست قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فقط قلعه
هنوزم بازیش میکنم
مکس هم مال دوران بچگیمه یه چیزایی ازش یادمه
ممنون علی جان بابت لیست :*: منتظر دهتای اول هستیم…
با اکثر موارد ذکر شده موافقم… این بازیا بعد این همه سال با چندین دفعه بازی کردنم آدمو سیر نمی کنن…
خواهش میکنم. خودم هم منتظرم!
:۲۵:
البته بازم هست . مث Fallout 3 . مث Silent Hill 2 و ترسی که هنوز ازش دارم و البته مث Rise Of Nations . اما همینا رو گفتم دیگه
Resident Evil 4 با سیستم ها اکشن و دوربین منحصر بفردش
NFS underground 2 با سیستم تیونینگ ماشینش و موزیکای خوبش که عالی بود
کی فراموش میکنه اسم از بازیهای اکشن بیاره و Hitmanنباشه ؟ وقتی که نقشه بازی ذره ذره اش میتونه تو گیم پلی تاثیر بزاره
GTA Vice City وقتی که اومد بعضی گیمرها از خواب و خوراک افتاده بودن که با اومدن san andreas از نفس هم افتادن
WarCraft 3 با انقلاب گرافیکی نسبت به شماره های قبلش ومجموعه مپ های عالیش ک اوجش DOTA ALL Stars بود ک الان یه بازی مستقل و بزرگترین مسابقات رو داره. Ahhhhhh Fresh Meat .
معنی جدید Open World با بازی ES Oblivion رو نمایی شد ک تقریبا با همه چی تو محیط می شد تعامل داشت
I.G.I هنوزم چالش برانگیزه. هنوزم میشه لذت برد و درگیر شد و تکرار کرد مرحله رو.
Prince Of persia 2 اومد با داستان پیچیده و عجیب و غریبش و داهاکایی ک از هول و ترس یادت میرفت کدوم وری باید فرار کنی.
و اما ….. ۱ MAFIA . یه سریال که میتونستی نقش اولش باش. یه سریال ک در زمان خودش وقتی اومد فقط کافی بود تو شهر حرکت کنی تا از محیط دهه های قبل لذت ببری و غرق بشی. اسلحه ها و لباسها و حتی نوع صحبت ها و کلماتی ک شاید الان دیگه استفاده نمیشن رو میدیدی و فراموش می کردی که این فقط یه بازیه و وقتی به خودت میومدی شده بودی تامی آنجلو. با پایان بندی غمگینش حس میکردی تو هم کشته شدی . با گلوله ای که به سینه ات زده شد . اما به خودت میای و میبینی زنده شدی تو یه جسم دیگه . تو جسم Vito Scaletta .
با مافیا به شدت موافقم
چقد خوب بود این لامصب :۱۵:
شور و شوق شما در مرور خاطرات و تجربه این بازی ها به حدیه که آدم با خوندن نظرتون دلش میخواد دوباره همه رو از نو تجربه کنه!
مرسی از لیست.
وارکرفت ۳ پرنس اور پرشیا هف لایف رزیدنت اویل ۴ گرز او وار اول کرایسیس بایوشاک سوپرماریوگلگسی اوکامی.
لیست جا داشت تا ۳۰ تا بره حداقل
مطمئناا همینطوره، اما ما سعی کردیم مختصر و مفید باشه.
کرایسیس رو خوب اومدی
half life و portal حتما باید توی این لیست باشن بعدش باحالیش اینجاست گرافیک یا گیم پلی مثلا Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy قدیمی نشده ولی گرافیک این دوتا شده یکم چیز نباشیدلطفا
گرافیک یکی از بخش هاست. بخش دیگه، گیم پلی هستش. با وجود بازی مثل بایوشاک، گیم پلی هاف لایف دیگه چیز جذابی برای گیمرهای جدید نداره. شاید برای من و شما خاطره انگیز باشه، اما برای جوون ها نه. بازی Jedi Academy هنوز هم کم نظیره. من به شخصه بازی یاد ندارم که مبارزات شمشیری با این دقت داشته باشه. نزدیک ترین گزینه به این بازی، Metal Gear Rising هستش که در اون بازی هم در شرایط خاص میشد زمان رو آهسته کرد و ضربات دقیق به هرجا که دوست داشتین وارد کرد. خلاصه ببخشید اگر ما چیز بودیم.
لیست فوقالعادهای بود! دمت گرم! چقدر با مکس پین خاطره دارم من…! به شدت منتظر ۱۰تای اول هستم علی جان!
خیلی ممنون. اصل کاری ها در قسمت دوم هستش.
به نظر من هم رتبه یک مال Half-Life 2 .
چند تا دیگه هم مثل Shadow of the Colossus و Portal و BioShock و halo دو یا سه هم اگه تو لیست نباشن جای تعجب داره .
یه زلدا و ماریو هم که معمولا تو هر لیست مربوط به بهترین بازی ها هست .
حالا ببین من کی گفتم.
تمام بازی هایی که شما گفتین از بهترین های دنیای بازی های رایانه ای هستن، اما رویکرد این مقاله معرفی بهترین ها نیست. در انیجا سعی شده تا بازی هایی معرفی بشه که در کنار خوب بودن، هنوز هم بعد از گذشت حداقل یک دهه، جذابیت گیم پلی، گرافیک، موسیقی و… رو داشته باشن. Half-Life درسته بازی قشنگیه، اما متاسفانه از نظر گرافیکی و گیم پلی دیگه قدیمی شده. مثل بازی Doom 1. این بازی ها که شما فرمودین، در زمان خودشون استانداردهایی جدید تعریف کردند و به معنی واقعی کلمه نو آوری داشتن، اما الان دیگه خیلی قدیمی شدن.
عزیزم برادر من دویل می کرای ۳ چرا اونجاست؟
بازی جالبی بود، دانته و ورجیل در برابر هم. اینقدر ایده خوب بود که در DmC آخری مجددا این ایده رو تکرار کردن.
رتبه اول کاملا قابل پیشبینیه … half life
Half-Life گزینه خوبیه، اما گزینه های بهتری هم هست.