اتحادیه ی ظلم | نقد و بررسی بازی Syndicate

در ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ , 15:33:08
default image

اتحادیه ی ظلم | نقد و بررسی بازی Syndicate

چند سالی است که رقابت بین عناوین FPS بالا گرفته است و هر ناشری میخواهد در این میدان خود را صاحب سبک کند و نوآوری جدیدی را به محتوای بازی هایش بیافزاید…اما در میان تمامی این کمپانی ها دیگر هر بازیکنی, چه با تجربه و چه تازه وارد کمابیش با نام EA (Electronic Arts) آشنایی دارد…تقریبا تا چند سال بیش اکثر ما کمپانی ” EA” را به عنوان یک شرکت بازی سازی تجاری میشناختیم که توجه چندانی به بازیهایش نداشت و بیشتر به صرف سود این بازیها به قفسه ی فروشگاه میرسید…اما در جند سال اخیر EA توانست با نگاهی عمیقتر به عناوین خود و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آنها به سبک خاص خود برسد و آنها را باب میل بازی کننده ها بسازد…نمونه ای بارز و مثال زدنی آن بازیهایی چون Mirror’s Edge و Dead Space بودند که توانستند با ارائه ی محتوای خاص و ویژه خود را تبدیل به آثاری مهم و برطرفدار در صنعت بازی سازی کنند.

کسانی که کمی در صنعت گیم کهنه کار باشند با نامSyndicate در صنعت بازی سازی آشنایی دارند…این بازی اولین بار در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و با گیم پلی خاص خود سر و صدای زیادی به راه انداخت اما بعد از عرضه ی آخرین بسته ی الحاقی برای این بازی و شماره بعدی بازی دیگر خبری از آن نبود تا به الآن…

اینبار EA تصمیم گرفته است که با شرکتی سوئدی Starbreez دست به انجام اینکار بزند… و به نظر میرسد که گیم پلی بازی دگرگون کرده است و حال و هوای بازی را با آن دوربین ایزومتریک به یک اکشن اول شخص تبدیل کرده است…میتوان گفت EA برای ساخت بازی خود به سازنده ی خوبی روی آورده است…Starbreez که عناوینی از جمله Darkness و یا Riddick را عهده دار بوده است… اکنون باید دید که در ساخت این بازی چگونه عمل میکند و لیاقت داشتن یک عنوان با پتانسیل بالا را دارد یا خیر….

فناوری , دلیل انحطــــــــاط انسانیت

داستان Syndicate در سال ۲۰۶۹ به وقوع می بیوندد…و از دید یک مامور که در بازی با نام Agent شناخته میشوند روایت میشود…ماموری به نام Miles Kilo(مایلز کیلو) که توسط کمبانی (E.C) Eurocorp بوسیله ی Chip هایی خاص تقویت شده اند و تقریبا به یک ماشین آدم کشی تبدیل شده است.

همچنین E.c این چیب ها را برای رفاه مردم نیز به فروش میرساند…آنها موفق شده اند تا Chip هایی طراحی کنند که با کاشتن آنها در سر انسانها توانایی ارتباط با دنیای دیجیتالی جدید را به ارمغان بیاورد.لذا دیگر تمام کارها از سرگرمی گرفته تا آموزش و بانکداری و درمان وابسته به این Chip هاست …اما ان تنها روی خوش قضیه است چرا که هر انسانی که یکی از این چیپ ها را از شرکتی خریداری و در سر خود کاشته باشد تا ابد خود را وابسته به آپگریدهای آن کرده است….همین موضوع باعث میشود که رقابت جدی بین شرکت های تجاری Syndicate ها شکل بگیرد هرکدام از آنها که Agent های خود را دارند به جنگ با یکدیگر بپردازند.

اما در این میان گروهی از مردم هستند که به گروه Resistance (مقاومت) مشهور هستند که از Agent ها متنفر هستند و هدف اصلی آنها مقابله با تولیدکننده های آن Chip ها است.لیلی دراون (Lily Drawn) که در نقش دکتر E.c است به عنان یک جاسوس در E.c کار میکند که در واقع سعی دارد مایلز کیلو را که به عنوان بروژه ی تخصصی خود اوست تغییر دهد و انسانیت از دست رفته ی وی رابه او باز گرداند…

همانطور که خواندید داستان بازی بسیار ساده و بی آلایش است و حتی در بعضی از قسمت های داستان رگه هایی از داستان بازی Deus Ex به چشم میخورد…اما در بخش داستانی با چیز جدیدی روبرو نیستیم و تقریبا همان کلیشه هایی که بارها در هالی وود و حتی در صنعت بازی ذکر شده است به چشم میخورد.

بکـــــــــــش, اما زجرم نده!

در مورد گیم بلی بازی میتوانم بگویم که Starbreez در این زمینه تقریبا موفق عمل کرده است و حرفهای جدیدی برای گفتن دارد.

شما در بازی دارای ۳ قدرت مختلف هستید که عبارتند از : Backfire |Suicide|Persuade

Suicide:این اولین قدرتی است که به شما معرفی و داده میشود که همانطور که از نامش هم پیداست با تاثیر بر روی دشمنان ضعیفتر وی را وادار بر خودکشی میکند که این حرکت دارای اثر جمعی بوده و باعث Damage وارد شدن به اطرافیان آن فر میشود.

Backfire:دومی قدرتی که به شما معرفی میشود Backfire است.این قدرت حداقل میتواند بر روی ۲ نفر و حداکثر بر روی ۴ نفر تاثیرگذار باشد…به صورتی که دشمنان رای چندئ ثانیه به صورت ۲ برابر Damage میخورند و برای چند لحظه Stun میشوند….از این قدرت میتوان برای بیرون کشیدن دشمنان از پشت کاور نیز استفاده کرد.

Persuade:سومین و آخرین قدرتی که به شما داده میشود قدرت تشویق دشمنان یه مقابله با یاران خود باشد…در صورتی که همه ی دشمنان قبل از تمام شدن وقت Persuade بر روی آن شخص از بین برود آن شخص خودکشی میکند.

قدرتهای نامبرده شده با یکبار مصرف شدن تمام میشوند و بعد از کشتن افراد و به دست آوردن انرژی دوباره قابل استفاده خواهند بود.

یکی از ویژگی هایی که از ابتدای بازی همراه شما میباشد DART Overlay System است.این سیستم برای چند ثانیه قابل استفاده است حرکات دشمنهای شما را آهسته میکند , به آرمور و Health شما اضافه میشود و تمامی Damage های شما ۲ برابر محسوب خواهد شد.همچنین استفاده از این ویژگی به شما این امکان را میدهد تا بتوانید موقیعت دشمنان خود را از پشت دوارها شناسایی کنید,که این قابلیت نیز بعد از استفاده ی کامل به صورت اتوماتیک شارژ خواهد شد…

یکی دیگر از فاکتور های بازی سیستم Breach کردن است که هم میتوان یکی از نقاط قوت بازی آن را محسوب کرد و هم یکی از نقاط ضعف…این سیستم در عین کارآمد بودن بسیار ساده است , به این صورت که تنها با نگه داشتن یک دکمه قادر به هک کردن دستگاه یا هر چیز دیگری هستید.مثلا میتوانید یک نارنجک را که به سمت شما پرتاب شده است را در روی هوا خنثی کنید و برای خودتان بردارید.که در این مورد سازندگان میتوانستد با یک مینی گیم یا هر چیز دیگری جذابیت خاصی به این بخش بیافزایند.

تعداد اسلحه ها یی که توسط شما قابل حمل هستند ۲ عدد بیشتر نمیباشد…تنوع اسلحه ها در بازی زیاد نیست اما از خلاقیت خوبی برخودار هستند…برای مثال یک از اسحه ها با قفل شدن بر روی سوژه قابلیت تیراندازی به صورت کات دار را دارد ( مانند چیزی که در فیلم Wanted دیدیم) و مابقی اسلحه ها تقریبا همان هایی هستند که در بازیهایی دیگر مشاهده کردید با کمی زرق و برق بیشتر….

همچنین وجود باس ها در بازی جذابیت خاصی به گیم بلی بازی افزوده است , که این باسها در نوع خود دارای خلاقیت هستند و برای یک بازی اکشن اول شخص خوب محسوب میشوند…اما تنوع دشمنها در بازی کم است و در کل بازی تعدادشان به ۳ یا ۴ عدد میرسد…در ضمن دشمن های شما از هوش مصنوعی چندان جالبی بهره نمی برند و در بالاترین درجه ی سختی نیز به راحتی از سر راه برداشته میشوند و یکی از بدترین نکات بازی Melee Attackاست که دشمنهای عادی با یک Attack نابود میشوند (!) اما شخصیت شما دارای انیمیشین های خوبی برای این حرکت است.

نوری از پس ســـــــــاختمانهای شهر

اولین چیزی که میتوانید از گرافیک بازی درک کنید اینست که شما با یک دنیای دیجیتالی طرف هستید….نوربردازی های مهتابی که کاملا با حال و هوای عصر دیجیتال همخوانی دارند , انعکاس نورها از پس شیشه های کریستالی ساختمانها و دیوارهایی با آجرهای فولادین…اما متاسفانه چیزی که در بازی به چشم نمیخورد تخریب بذیری محیط است…انیمیشن صورتها به خوبی کار شده و بی روح نیست اما با وجود تمام اینها گرافیک چیزی را کم دارد آن هم نبود تنوع در تکسچر ها و رنگ ها است که محیط را کمی خسته کننده میکند ولی با این حال میتوان گفت که برای نشان دادن اتمسفر تاریک حکم فرما بر جامعه شاید چنین چیزی به چشم نیاید…اما در کل این بازی گرافیک بدی ندارد و طوری نیست که توی ذوق بازی کننده بزند…

موسیقی دیجــــــــــــیتالی

در مورد صدا گذاری و موسیقی باری چیز زیادی نمیتوانم بگویم…موسیقی بازی دارای تنوع کمی است اما با محیط و مراحل بازی همخوانی دارد و استرس را به طور کامل وارد رگهای بازی میکند…موسیقی که هم نسل فناوری و تکنولوژی بدنیا آمده است و کمی به گوش ما غریبه است…!

صداگذاری افراد و شخصیت ها نیز به خوبی کار شده است اما چون شخصیت های بازی معدود هستند و تعداد دیالوگهای آن هم از ۲۰۰ خط فراتر نمی روند نظر قطعی در این مورد نمیتوان داد

در مجموع میتوان گفت که بازی Syndicate بازی است که ارزش حداقل یکبار بازی کردن را دارد هرچند که نمیتوان این بازی را در آن قفسه از بازیهایی قرار دارد که هیچگاه از ذهن شما بیرون نمیروند و هرگاه اسم آن میاید شما را منقلب کند اما رفتن به آینده برای آنکه ببینید اینبار چه بلایی قرارست بر سر بشریت بیاید سوژه ای است که هر کسی کنجکاو است آن را بداند….

 

Dart Overlay System

چهره ی تنها همکار شما

نورپردازی!

داستان : ۶.۵

گیم پلی : ۸

گرافیک : ۷.۵

موسیقی : ۷

Overall : 7.2

Syndicate

قدمتی ۱۸ ساله دارد!

Syndicate: اولین بار این سری که در سال ۱۹۹۳ توسط استودیوی Bullfrg Productions ساخته شد و EA منتشرش کرد این بازی برای PC|MAC|Amiga|Atari|NEC منتشر شد و ماجراهایش در آینده ی نزدیک اتفاق می افتاد و سبک شوتر تاکتیکال داشت.

Syndicate :American Revolt:در همان سال یک بسته یالحاقی برای بازی منتشر شد که شامل ۲۱ ماموریت جدید میشد که تنها برای PC,Amiga منتشر شد.

Syndicate Wars: در سال ۱۹۹۶ این مجموعه توسط همان سازنده ساخته شد و البته با همان سبک که ماجرای نسخه ی قبلی را دنبال میکرد.این بازی توانست نظر مثبت منتقدان و گیمر ها را جلب کند.

————————————

مشخصات :

• نام : Syndicate

• سازنده : Starbreez

• ناشر : Electronic Arts

• پلتفرم PC | PS3 |Xbox 360

• تاریخ انتشار : فوریه ی ۲۰۱۱

 نویسنده: آرمین ریاضی | Winchester


47 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون آرمین جان…
    به نظر من این بازی یک بازی خوب بود که ادم رو سرگرم می کرد….اما می تونست خیلی بهتر از این ها باشه…واقعا داستانش خوب نبود….اگه یه خورده داستان و شخصیت پردازی بهتری داشت اونوقت خیلی بهتر از این ها می شد… :wink:

    ۰۰
  2. من فقط ۲ مرحله از بازی رو رفتم. بازی زیاد آسونه و دلیلش رو نمیدونم.همه دشمن ها با چند تیر از بین میرن.(رو normal که اینطوری بود) .نکاتی که اشاره کردی مفید بودن برای من.نوع نقد هم جالب بود.
    نمراتت رو هم قبول دارم.
    گرافیک بازی خوبه ولی بعضی فقط اوقات سردرد میگیرم! :wink:
    در کل ممنون از نقدت.

    ۰۰
  3. نقده خوبی بود. ولی ۷ هم زیادشه .خیلی بازی مضخرفی بود. قبل از این که بیاد فکر کردم بازی خفنیه. ولی اصلا بازی خوبی نبود. اون ۳ تا قدرتشم این قدر ضایع بد بود که ادم اصلا رقبت نمیکرد استفاده کنه. همین جوری یه دکمه رو فشار میدادی . که چی. ؟ اصلنم قابلیتش گیم پلی رو تحت تاثیر قرار نمیداد. بازم اسلحه هاش خیلی بهتر بود.. فقط نمیدونم اون قابلیت ارتقاعش باسه چی بود. ضایع ترین سیستمه ارتقای بود که دیدم. وقتی یه بخشی رو ارتقاع میدادم اصلا به چشم نمیومد. یا احساس نمیشد. محیط شبیه به هم. گیم پلی خیلی خسته کننده. موسیقی و صدا گزاریش بد نبود. خوب بود. گرافیکشم همین طور. من فقط با یه چیزش حال کردم.اونم boss بازی بودن که باسه یه fps خوب بود.

    ۰۰
    1. کم لطفی نکنید…مضخرف زیادشه بابا :-D
      ۳ تا قدرتی که داشت وقتی کلی دشمن میریخت سرت خیلی بدرد بخور بود منتها زمان شارزه طولانی داشت و یه بار که استفاده میکردی میرفت تا سال دیگه بر بشه….
      قابلیت ارتقاعش هم با اینکه به چشم نمیومد ولی تاثیر گذار بود البته بیشترش هم مربوط به خط سلامتی میشد…که تو مبارزه با باسها به چشم میومد…منتها چون هوش مصنوعی درست و درمونی نداشتن , بهش نیازی نمیشد… :lol:
      ————————-
      این Marlon brando کجاست بیاد از من سوتی بگیره…. :wink: :lol: :-D

      ۰۰
  4. نقد خوبی بود ولی جا دار بگم بازی دراماتیکی نبود وکمی کیلیشه در پس گیم پلی بازی وجود داشت حالا بماند کیم پلی بازی شبیه بازی های استودیو id بود ولی واسه داستان بازی جای بسی خوشحالی ۱. بخاطر وفر بودن به نسخه ی قبل بود ۲ . بخاطر همزاد پندار داستان بازی با آینده بشر وانسان های دیوانه ای که از مخلوق خود فرمان می برند

    ۰۰
  5. بچه های عزیز اگه بد بود به خوبی خودتون ببخشید…این اولین نوشته ی من بود….نظرات و نقدها تون رو با آغوش باز میبذیرممم! :!:
    ——–
    از آقا سعید ( Albert Wesker) هم به خاطر رسیگی خوبشون تشکر میکنم و خسته نباشد میگم…..

    ۰۰
    1. نقدت خیلی خوب بود
      جمله بندی هات هم خیلی قشنگ و سلیس هستند
      دست به قلمت خیلی خوبه اگه یکم دیگه نوشتن رو تمرین کنی خیلی عالی میشه
      استعدادش رو داری آفرین
      حالا درباره ی بازی بگم یکی از نادر ترین کاردستی های EA بود که من باهاش رابطه ی خوبی برقرار نکردم داستان که اصلاً تعطیل و گیم پلی خیلی خشک و صامتی داشت
      از گرافیکش زیاد نمیشه خورده گرفت ولی موسیقیش واقعاً آدم رو به وجد می آورد و روش خیلی خوب کار شده بود
      به نظر من بازی این یک بازی متوسطی از EA بود ولی می تونست خیلی بهتر از اینا باشه

      ۰۰
    2. مرسی و ممنون از اینکه وقت گذاشتی نقد من رو خوندی….
      داستان خوبی داشت ولی مثله این بود که یارو یه ایده رو داشته ولی نتونشته درست برورشش بده…

      ۰۰
    3. آقا آرمین ما تو سایتمون نیاز به نویسنده ی خوب داشتیم اگه شما می تونی با ما همکاری کنی بسم الله. رو اسمم کلیک کنی سایت رو می بینی اگه خوشت اومد یا همینجا جوابم رو بده یا به این ایمیل itpro_hamed@yahoo.com جواب بده
      ممنون

      ۰۰
    4. آقا آرمین ما تو سایتمون نیاز به نویسنده ی خوب داشتیم اگه شما می تونی با ما همکاری کنی بسم الله. رو اسمم کلیک کنی سایت رو می بینی اگه خوشت اومد یا همینجا جوابم رو بده یا به این ایمیل itpro_hamed (ایمیل یاهو) جواب بده.
      ممنون

      ۰۰
    1. خیلی هم زیاده
      حداقل موسیقی رو می گفتی یه چیزی
      ولی به داستان خیلی زیاد دادی به نظرم ۵ می دادی بهتر بود

      ۰۰
    2. آخه داستانش اونقا هم افتضاح نبود وفقط بستر اتفاقها و حوادث خیلی خشک بود…اگه یکم بهش بار احساسی اضافه میکردن خیلی بهتر میشد مثلا چیزی شبیه COD….با اینکه داستان راجع به جنگ و خشونت و آدم کشی و خیانته ولی میتونی توش احساس بیدا کنی…به نظر من چیزی که Syndicate کم داشت همین بود…

      ۰۰
    3. مثلا تو نقد به این که هر اسلحه دو نوع شلیک داره و انصافا قابلیت جالبی هم بود اشاره ای نشد…یا به پرش فوق العاده اسلحه موقع شلیک! درسته که زیاد به چشم نمیاد اما واقعا لذت شلیک کردن رو زیاد کرده بود! قابلیت هک کردن هم با وجود سادگی خیلی لذت بخش بود و حداقل بودنش از نبودش بهتر بود و یک ویژگی مثبت به حساب میومد…
      “دشمنهای عادی با یک Attack نابود میشوند”
      دشمنهای عادی مگه با چند تا حمله نزدیک باید نابود بشن عزیز؟تقریبا تو تمام شوترای اول شخص دشمنای عادی با یک Melee Attack نابود میشن…!تو cod از فاصله دو متری میشه با Melee Attack طرف رو نابود کرد اونم تو کمتر از یک ثانیه!باز این حد اقل یک فنی چیزی میره رو یارو، یکم بیشتر به منطق نزدیکه!
      و مثلا به سیستم اپگرید کردن کاراکتر هم اشاره ای نشد که واقعا خوب از اب در اومده بود و موثر! :wink: :wink: :wink: :wink:
      در کل نقد خیلی خوبی بود…مخصوصا این که این اولین نقدت هست :wink: :wink: :wink:

      ۰۰
  6. (اسپم)
    سلام من یه مطلب فرستادم به «دنیای بازی من».
    نمی دونم واجب دونستم که الان آخر ساله باید این مطلب رو می نوشتم و بهتون می دادم تا بچه هایی دیبازی بفهمن که امسال چه اتفاقاتی افتاده
    لظفاً بررسیش کنین و بی زحمت قبل از تحویل سال چاپش کنین
    قسمت بعدیش هم دارم آماده می کنم
    متشکرم

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر