داستان Xbox قسمت سوم: ملاقات عموم با یک نوزاد بسیار قدرتمند

در ۱۳۹۰/۰۵/۱۴ , 19:33:34

با چراغ سبز Gates و Ballmer تیم سازنده پروژه را به مراحل پایانی رساند. حالا نوبت به معرفی کنسول بود.

مایکروسافت کنسول خود را در نمایشگاه GDC) Game Develop Conference) سال ۲۰۰۰ معرفی کرد.
Bill Gates دلیل انتشار رسمی این کنسول به جای سال ۲۰۰۰ در سال ۲۰۰۱ را، اینگونه توضیح داد:

مسیری را که من برای آینده می بینم روشن است، اگر ما همین حالا بخواهیم صرفا برای شکست دادن و غلبه بر کنسول PlayStation 2 وارد این عرصه شویم به شدت شکست می خوریم. هنوز شرکت های بازی سازی استقبال چندانی از کنسول ما نکرده اند و بسیاری از قابلیت های آن ناشناخته است. ما این یک سال را به عنوان فرصت به بازی سازان تقدیم می کنیم تا با بررسی محصول ما بهترین بازیها را برایش بسازند. Xbox از نظر تکنولوژی از کنسول PlayStation 2 جلوتر است اما در حال حاضر بازی قابل توجهی برای کنسول در فروشگاه های بازی وجود ندارد.

استقبال مردم کم نظیر بود. همه مردم می دانستند که مایکروسافت برای رقابت با کنسول سونی وارد این عرصه شده است و بسیاری از مردم دنیای غرب از این عمل شجاعانه مایکروسافت خوشحال بودند. Bill Gates به عنوان مدیر مایکروسافت نیز از استقبال مردم راضی بود، او بعد از همایش به سراغ تیم سازنده رفت و نکاتی را به آنها گوش زد کرد.

Bachus در این رابطه می گوید:

اولین نکته ای که Bill Gates به ما گفت این بود: اطمینان حاصل کنیم برای این کنسول بازی ساخته می شود. Bill به عنوان ثروتمند ترین مرد جهان می خواست مطمئن باشد که این کنسول در زمان انتشار عمومی دارای چندین بازی عالی باشد. برای همین هم بازی های فوق العاده در دستور کار قرار گرفت.
دومین نکته این بود: مایکروسافت در تکنولوژی قدم گذاشته است که هیچ محدودیتی در خلق ابزارها و چیز های جالب ندارد. ما می خواهیم تا تکامل این تکنولوژی پیش برویم. دیگر رقابت برای ما معنایی ندارد و این نکته که در تکنولوژی این صنعت به بالاترین ها دست پیدا کنیم مهم تر از رقابت است.
نکته سوم این بود: ایجاد یک شبکه قوی برای بازیکنان این کنسول، این یک نکته مهم است چرا که تا به حال هیچ یک از بازیکنان کنسول ها قابلیت بازی کردن در یک شبکه را نداشتند و این در نوع خود یک نوآوری حساب می شد. در واقع فقط تعداد کمی از مردم بر روی PC به بازی کردن شبکه و گروهی روی آورده بودند. به همین جهت پروژه Xbox Live شروع شد.

تیم طراحی به سراغ تولید کنندگان بازی رفت. اولین مقصد آنها کمپانی Electronic Arts بود.
Bachus در این باره می گوید:

مایکروسافت به عنوان یک کمپانی موفق در زمینه نرم افزاری حرف اول را درتمام دنیا می زد و اگر به سراغ یک کمپانی یا شرکت دیگر می رفت آنها با آغوش باز به استقبالش می آمدند اما در زمینه گیم این موضوع کاملا بر عکس بود. زمانی که ما به کمپانی Electronic Arts رفتیم تا با آنها درباره ساخت بازی مذاکره کنیم آنها به ما گفتند که درمورد این کنسول تردید دارند و با توجه به بودجه و وضع مالی آن زمان امکان هزینه و صرف بودجه برای بازی ساختن برای کنسول را نداشتند، آنها به ما گفتند که کمپانی شما خیلی بزرگ است و اگر کنسول شما موفق به فروش نشود و شما مثلا ۱ میلیارد دلار ضرر کنید صدمه چندانی نمی بیند اما این ضرر برای ما بسیار زیاد است و ساخت بازی برای کنسول شما ریسک بالایی دارد.

علامت X روی کت چرمی Bill Gates برای همیشه درذهن طرفداران این کنسول نقش بست .

وقتی Bill Gates به روی صحنه رفت تا کنسول را معرفی کند همه خوشحال و در عین حال نیز نگران بودند، اما Bill Gates با تجربه و خونسردی کنسول جدید را به دنیا معرفی کرد، او حتی کنایه ای به سران سونی زد و گفت: ما برای اولین بار در این صنعت ظاهر شده ایم، به احترام شما به این جا آمده ایم تا محصول خود را به شما معرفی کنیم در صورتی که تا بحال هیچ یک از سران سونی در GDC حضور نداشته اند.
Gates تنها ستاره نمایش نبود و کنسول در GDC با نشان دادن کارایی و گرافیک خود همه را متحیر کرده بود. مخصوصا علامت بزرگ X روی کت چرمی Bill Gates که در آن زمان نشان این کنسول بود.

این یک PC نیست:
مایکروسافت با نشان دادن کنسول خود به همگان فهماند که برای مقابله با کنسول PS2 سونی به چیزی غیر از PC نیاز است. کسی نباید کنسول Xbox را با یک PC اشتباه بگیرد. این وسیله صرفا برای بازی ساخته شده بود. این در حالی بود که سونی قبلا بخش هایی از motherboard کنسول خود و ویژگی های آن را نشان داده بود و صراحتا اعلام کرده بود که برای مبارزه با PC gaming این کنسول را طراحی کرده است.

Xbox به طور رسمی معرفی شد اما هنوز  بسیاری از طرفداران PC به کنسول مایکروسافت اعتماد نداشتند. سخت افزارکنسول در GDC نشان داده شد و بسیاری از افراد با مشاهده بخش سخت افزاری قوی آن باور نداشتند که این یک کنسول کامل و نمونه نهایی است. بسیاری هنوز آن رابه یک PC اشتباه می گرفتند و از آن انتظار قابلیت های PC را داشتند.

آقای Bachus در این باره می گوید:

حتی در شب هم فروشگاه هابه فروش این کنسول ادامه دادند، اما برای من  نکته ای که خیلی جالب بود این بود که بسیاری از مردم هنوز بر این باور بودند که با روشن کردن این کنسول دکمه Start menu را خواهند دید!

زمان نمایش:
در March 20 سال ۲۰۰۰ رئیس مایکروسافت Bill Gates در نمایشگاه GDC در شهر San Jose به روی صحنه رفت و یک لحظه تاریخی را ایجاد نمود. جو و اتمسفر محل همایش شبیه هیچ رویداد دیگری نبود. Gates بر روی صحنه مانند قهرمان آمریکا صحبت می کرد و از کنسول خود دفاع می کرد، همه بازی سازان وتوسعه دهندگان به او خیره شده بودند و دقیق به صحبت های این مرد افسانه ای مایکروسافت گوش می دادند.

Alex Ward در این باره می گوید:

من می دانستم که قرار است یک اتفاق بزرگ روی بدهد و دنیای گیم تغییر اساسی کند. این تغییر از آمریکا شروع شده بود و صدای آن تا دور دست ها نیز شنیده میشد، حتی در خود ژاپن.
اگر شما به تاریخچه بازی های رایانه ای نگاهی بی اندازید می بینید که کنسول ها فقط در دو شرکت سونی و نینتندو ساخته میشدند و آنها بازار را در اختیار خود داشتند، در دنیا تنها Gates به اندازه کافی قدرتمند بود که وارد این بازار شود و با شرکت های ژاپنی به رقابت بپردازد، تنها او بود که می توانست دنیا را متقاعد کند که قطب سوم بازی سازی و کنسول سازی دنیا می تواند کشوری بجز ژاپن باشد.

در لحظه معرفی، Gates با یک کت چرمی که روی آن یک X سبز رنگ دوخته شده بود به روی صحنه آمد، تماشاگران و حضار به شدت او را بعد از معرفی کنسول Xbox تشویق کردند به طوری که برای همیشه در ذهن طرفداران این کنسول آن لحظه نقش بست. همه افرادی که در آن لحظه شاهد صحبت های Gates بودند اعتراف می کنند که Gates با این کار دنیا و صنعت گیم را از تک قطبی بودن و انحصار نجات داد.

Gates ویژگی های کنسول خود را بیان کرد:

۱.پردازنده اصلی محصول شرکت Intel بود.

۲.تراشه گرافیکی محصول کمپانی Nvidia بود.

۳. مقدار DRAM کنسول ۶۵Mb (در حالی که PS2 دارای DRAM 40Mb بود) بود.

۴. قدرت پردازش تصویر کنسول ۱۵۰ میلیون polygons در ثانیه بود در حالی که PS2 قدرت پردازشی معادل ۶۶ میلیون polygons را داشت.

polygons: (پردازش و ساخت چندضلعی ها در تصویر)

(خبر پشتیبانی Intel از پردازنده اصلی یک شوک بزرگ هواداران برای AMD بود چرا که سران AMD نگفته بودند که پردازنده های این کنسول را پشتیبانی نمی کنند و همه حضار فکر می کردند که AMD سازنده پردازنده اصلی است)

یک دموی مفهومی جهت نشان دادن قدرت گرافیکی کنسول

یک دمو از بازی Midway’s Ready 2 Rumble در کنسول نشان داده شد. تفکیک پذیری و کیفیت تصاویر عالی بود. هر چند بعد ها مشخص شد که آن یک فیلم از پیش ساخته شده بوده است!

بعد از معرفی کنسول افرادی در داخل مایکروسافت خشمگین و نارحت شدند. آقای Bachus در این باره می گوید:

خیلی از افراد داخل کمپانی از این اقدام خشمگین و ناراحت بودند. آنها فکر می کردند که پایان دوره بازی با PC به سر آمده و مردم ممکن است دیگر به سراغ خرید PC نروند و این امرباعث افت فروش محصولات این کمپانی شود، آنها از Bill نیز ناراحت بودند، Bill قبلا هیچ وقت به همایش GDC نرفته بود و هرگز در مورد بازیهای PC صحبتی نکرده بود و در واقع با معرفی این کنسول او همه در های پشت سرخود را بسته و به آینده کمپانی آسیب رسانده است.

به همبن دلیل Don Coyner مدیر بخش بازاریابی و فروش سرگرمی های مایکروسافت در آن روزها مدام در صحبت ها و مصاحبه های خود با مردم و طرفداران PC gaming بحث می کرد و سعی در آرام کردن آنها داشت، طرفداران PC gaming از آینده با وجود این کنسول ترس داشتند.

با توجه به این که دیگر این محصول رونمایی شده بود ولی بسیاری از روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات نسبت به آن بی اعتماد بودند. آنها به فروش این کنسول شک داشتند وهنوز باورشان نشده بود که یک کشور به غیر از ژاپن کنسول بازی را تولید کرده است.
در حالی که نمایش و ارائه این کنسول در GDC بسیار عالی بود. اما بار هم سوالاتی در ذهن مردم بی جواب ماند.

نمایش بعدی  کنسول در CES سال ۲۰۰۱ در شهر Las Vegas بود. Gates بار دیگر به عنوان رهبر پروژه بر روی صحنه حضور یافت و اطلاعات بیشتری از کنسول خود را در اختیار مردم گذاشت.

۱.دراین نمایش برای اولین بار کنسول و دسته های آن به طور کامل به نمایش در آمد.
(متاسفانه تصاویر آن چند روز قبل تر به بیرون درز پیدا کرده بود، اما با این حال مردم از شدت شوق و هیجان تا مدتی مدام کف می زدند.)

۲.در این نمایشگاه به مردم گفته شد که قدرت GPU ساخته شرکت Nvidia دو برابر بیشتراز هر کنسول دیگری است.پردازنده ۷۳۳MHz کمپانی Intel نیز قدرتمندترین پردازنده دربین کنسول ها در آن زمان بود.این در حالی بود که قدرت پردازنده PS2 تنها ۳۰۰Mhz بود.

۳.قدرت GPU کنسول Xbox نیز ۲۳۳Mhz بود در حالی که قدرت گرافیکی PS2 کمتر از ۱۵۰MHz بود.

در این نمایش بازیهای واقعی به نمایش در آمدند، بازی هایی مثل Oddysee و Jez San’s Malice، همچنین مایکروسافت برای نشان دادن قدرت پردازش و رندر تصاویر گرافیکی از انیمیشن Toy Story استفاده کرد تا قدرت کنسول خود را به همه نشان دهد. هیچ کسی تا به آن زمان ندیده بود که یک کنسول چنین پردازشی را انجام دهد.

بازی Jez San’ که دموی آن در نمایشگاه CES به نمایش در آمد

نمایش Las Vegas بسیار با شکوه تر وقدرتمند تراز نمایش GDC بود، ستاره دنیای کشتی کج آن زمان Rock به روی صحنه آمد و همراه با Gates بازی بعدی را نشان داد، بازی بعدی ساخته شرکت THQ و از سری بازیهای WWE بود. همچنین کمپانی Activision نیز اعلام کرد که یک نسخه از بازی Tony Hawk برای Xbox منتشر می کند.

اسم این کنسول چه بود؟
سخت افزار این کنسول در نمایشگاه CES در ماه January سال ۲۰۰۱ معرفی شد، در حالی که نام رسمی آن در ماه November همان سال اعلام شد و در طی این مدت این  کنسول از نام و کد رمز خود استفاده می کرد.

آقای Bachus در این باره می گوید:

در ابتدا ما آن را Windows Entertainment Platform یا به اختصار WEP می نامیدیم، بعد از مدتی برای او یک اسم رمز انتخاب کردیم، ما نام Project Midway را برای او انتخاب کردیم چرا که در جنگ جهانی دوم، نبرد Midway یک نقطه عطفی در جنگ آمریکا با ژاپن بود (در این نبرد آمریکا به این باور رسید که می تواند ژاپن را شکست بدهد و با فریب ژاپنی ها به پیروزی رسید)، ما برای اینکه ژاپن را گمراه کنیم و پوششی برای کارمان باشد آن را یک پروژه بین PC و کنسول معرفی کردیم.

اعضایی که از بخش DirectX به این بخش آمده بودند خودشان را با نام گروه DirectX box صدا می کردند که بعد از مدتی به حالت مخفف در آمد و ما همدیگر را گروه Xbox صدا می کردیم. در ابتدا هیچ گونه قصد و نیتی در انتخاب این نام نبود و بیشتر به خاطر سابقه قبلی شغلمان ما این نام را انتخاب کرده بودیم ، حتی ما به حرف b بین آن نیز توجهی نداشتیم که آن را به صورت حرف کوچک بنویسیم یا بزرگ. بعد از مدتی ما شاهد این بودیم که دیگر افراد از این نام خوششان آمده است.

نام های پیشنهادی زیاد بود و اکثر نام هایی شبیه نام خودروها را پیشنهاد می کردند یا نام های دریاها مانند Atlanta. ما هیچ کدام از آنها را دوست نداشتیم، ما دنبال نامی بودیم که از نظر صدا و از نظرحالت صوتی بسیار مناسب و جالب باشد.

در نهایت ما یک نام برای این کنسول انتخاب کردیم، نام ما برگرفته از Microsoft 11X بود X داخل آن نیز به عنوان یک بخش راز آلود و سری بسیار مهم جلوه می کرد، همه از این نام  انتخابی بسیار خوشحال بودند و آن را دوست داشتند. ما این نام را به دوستانمان در بخش بازار یابی نشان دادیم و آنها نیز از این نام استقبال کردند. این نام Xbox بود.

بهترین کار در آن زمان خرید دامنه Xbox.com بود. اما این نام در اختیار یک شرکت دیگر بود. یک شرکت کوچک فن آوری با نام NASDAQ که محصولات خود را با نام Xbox Technologies به فروش می رساند.

Bachus درباره این شرکت اینگونه توضیح می دهد:

دامنه Xbox.com توسط یک شرکت کوچک فن آوری تکنولوژی خریداری شده بود و امکان ثبت آن وجود نداشت برای همین هم قرار شد که با این شرکت درباره فروش نام تجاری خود صحبت شود، اما درب خوش شانسی به روی ما باز شده بود چرا که این شرکت در معرض ورشکستگی قرار داشت و ما با پرداخت مبلغی حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار این دامنه را از آنها خریداری کردیم. هنوز به یاد دارم که چقدر آنها به خاطر این خرید هیجان زده و خوشحال بودند.

در نهایت این کنسول برای انتشار جهانی تایید شد، سخت افزار آن مشخص شد و حتی  شخصیت Bill Gates مجذوب آن شده بود، اما فقط یک چیز کوچک باقی مانده بود:
هنوز اطلاعات دقیقی در مورد بازیهای این کنسول منتشر نشده بود ؟!

پایان قسمت سوم

این مطلب برگرفته از مطلبی با همین نام در سایت vg247 است و در هیچ سایت و مجله فارسی زبان دیگری چاپ و منتشر نشده است.
حسین براتی (Ichimaro Gin)


32 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. آقا سعید من همین امروز به منبع این مقاله سری زدم و متوجه شدم که شما درست عرض میکنید و من همین جا از حسین براتی طلب بخشش میکنم(چه قدر کتابی !!)ممنوم درضمن من امروز این مقاله رو در سایت اصلیش خوندم.

      ۰۰
    2. دستت درد نکنه حسین جان! من این مقاله رو خیلی دوست دارم!خیلی باهاش حال میکنم :mrgreen:
      راستی اقا Makarov خبری از MC Tavish نیست! دلمون واسش تنگ شده! تو نمیدونی کجاست؟
      __________________________
      MW3 Fighters + PES Killers

      ۰۰
    3. خیلی خوبه که نمی دونی کجاست! در حال رایزنی با دی بازی هستیم شاید بتونه برگرده! مگه نه سعید!؟
      —————-
      MW3 Fighters
      (رئیس موقت)

      ۰۰
    4. سعید چرا مقاله مربوط به پورتال رو از تو بخش “مطالب منتخب” برداشتین؟ می دونین چند صفحه باید برگردم عقب تا دوباره بیارمش بالا!؟
      —————-
      MW3 Fighters
      (رئیس موقت)

      ۰۰
    5. با اضافه شدن مطالب جدید مطالب قبلی از این بخش کنار می روند، الان این مطلب اضافه شد و چون اون بخش سه تا مقاله رو بیشتر گنجایش نداره اون مقاله کمیک کنار رفت، دست من نیست!

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر