تاوان کاغذی

در ۱۳۹۱/۰۷/۱۲ , 21:00:10

بی شک همه ی شما  از دیدن نمرات آخرین عنوان کپکام حیرت زده شده اید. RE6 یک عنوان  به دور از ریشه و بسیار بی کیفیت است.طوری که تمامی  هوداران این سری چه در سایت رسمی این بازی و چه در صفحات اجتماعی اعتراض  شدید خود را  اعلام کرده اند.

قابل ذکر است که در سال میلادی ۲۰۱۲ که در حال گذر از آن هستیم  موج جدیدی از نا امید کردن هواداران توسط  شرکت های بزرگ با تغییر  در ساختار عنوان های در گذشته محبوب  برای پول بیشتر  شکل گرفته است و تمامی این عنوانین را ازدم تیغ شکست می گذراند. باید گفت Resident Evil 6   مانند تمامی عنواین  جدید کپکام بد عمل کرده است.

بحث  تنها به  Resident Evil جدید ختم نمی شود،بوی پول این روز ها در حال نابود کردن ایده های جدید است.البته  سری  عنوانین قدیمی  نیز از این  عطش سازندگان در امان نمانده اند.

با ما چه می کنند؟

شاید با خواندن تیتر این مطلب فرض کرده باشید که با یک  گفته های  کلیشه ای  همراه  هستید.اما فرض شما غلط است.می خواهم در مورد سادگی خودمان صحبت کنم، سال ها پای عنواین مختلفی  نشسته ایم و  با بازی کردن خود باعث ترفی و پیشرفت شرکت ها ی بازی سازی  شده ایم. با بازی هایی که آن شرکت های کوچک می ساختند بزرگ شدیم و بیشتر نیز  وابسته تر، هر چقدر این وابستگی ما را درگیر خود می کرد   کمپانی ها بزرگ تر می شدند.

آن ها عنواین  مطابق  میل  ما می ساختند و ما به آن ها وابسته تر می شدیم.اما این رویا نیز تمام شد. با شروع نسل هفتم شرکت ها برای سود آوری بیشتر ما را فراموش کردند،بازی ها آسان شدند،   و صحنه های سینمایی  جای معمای زیبا و سخت را در بازی ها گرفته اند.اما  در حال حاضر و هر چه که به پایان  این نسل نزدیک تر  می شویم،اوضاع ما  نیز خراب تر می شود،

از این دوستان طمع کار و سود اندیش بعید نیست که  به   کریتوس شخصیت انسانی ببخشند یا  اتزیو را  تبیدل به فردی درمانده و  پیر کنند!،بعید نیست که لارا کرافت  به طور خودجوش  تبدیل به یک نوجوان شود و  سازندگان سودای ساخت آنچارتد دیگری را داشته باشند.بعید نیست مکس پین فردی که روزی مرد غم زده ی  شب نیویورک بود موی سر خود را بتراشد و راهی برزیل شود!بعید نیست  که تقلید و صرف آنچه در گذشته آمده جای نوآوری را بگیرد.  همچنین  نباید انظار یک  رزدینت  اویل خوب را داشت چون او نیز بوی پول می دهد!

 

 

خدا آن چرخ های جنگ رانبخشد،امیدوارم آتش بر سر  کارکنان ایپک ببارد!! آن ها  با ابداع سیستم کاور گیری به تنهایی باعث نابود شدن  خلاقیت به طور کامل در این نسل  شده اند. کار به جایی کشیده است که یکی از ترسناک ترین بازی های تاریخ یعنی فضای مرده که تمام ترس خود را به نبود جان پناه و کمبود مهمات داشت  تبیدل به یک اکشن  سوم شخص با  اسلحه های اتوماتیک و قابلیت سنگر گیری شود!

کپکام نیز ما را بی نصیب نذاشته است، RE6  معنای واقعی کلمه ی نابودی برای  هواداران گذشته است. شاید  پریدن و شلیک با دو دست برای افرادی که بازی را فقط به عنوان  لذت بردن در مقطع کوتاهی از  زندگی می دانند بسیار عالی باشد ولی به طور حتم برای فردی که از شماره ی اول با این  بازی زندگی کرده است و معنای واقعی ترس را با تاریکی شدید محیط های بازی  و کمبود مهمات  احساس می کرد بسیار نا خوشایند خواهد بود.

کم کاری نیز شدت گرفته است! بازی سازان به  جای استفده از  خلاقیت در ایجاد بازی های زیبا وبرای جذب مخاطب، ما را با صحنه های  سینمایی  پر خرج گمراه می کنند. سکانس های پر زرق و برق سری بسیار مخرب ندای وظیفه!  این رسم بسیار را باب کرده اند .کوتاه شدن بسیار  زیاد بازی های نیز تیر خلاص را زده است. اصولا بازی هایی که عرضه می شوند  نهایتا از ۱۰ ساعت گیم پلی  بهره می برند.

مقصر کیست؟

مقصر، ما هستیم. دوستان بازی کننده با  جذب شدن به  بازی های  های اکشن ،سطل پول را از نوآوری به  تقلید عنوانین موفق اکشن کشاندند. شرکت های  بازیسازی بیش از پیش بزرگ شده اند و ما زیر  سایه ی چرک کاغذی آن ها تاوان پس می دهیم.

من می گویم تقصیر ماست، ما بیش از حد عاشق شده ایم!

نظر شما چیست ؟چه کسی مقصر است؟

شایان کرمی(chrome)

 


127 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. رزیدنت ۶ ترکیبی شیرین از ترس و اکشن هست که هر چند اکشن چربش بیشتر داره ولی ترس هم در حاشیه مطلق نیست و کم وبیش در طول بازی بخصوص مراحل لیان خودش رو نشون میده. من خودم در جایی در مرحله ی که انتظارش رو نداشتم چنان ترسیدم که هنوزم دستم می لرزه!!
    اکشن بازی بدون اینکه اصالت شماره ی۴و۵ رو از دست بده برگشته وبا قابلیتهایی نظیر شلیک سریع و تمام کننده های جذاب و سرخوردن روی زمین کمی چاشنی سینمایی شدن رو هم بیشتر کرده.
    سبک بازی دو نسخه ی پیش عالی بودند ولی اگه بازی عینا مثل دو شماره ی قبلی میشد انگ تکراری بودن بهش زده میشد. این سازندها اومدن بدون اینکه تقییر زیادی در گیم پلی بدند که اونو از اصالت دور بکنه اومدن وبا تغییرات جزئی روح بازی رو تازه نگه داشتند.
    این بازی هم حس رزیدنتی داره هم ترس داره هم اکشن جذاب داره. ومن طرفدار رو راضی کرده.
    البته می شد بازی رو از این هم بهتر کرد ولی چیزی که الان هست هم شاهکاره :X
    این بازی بحث مفصلی رو میطلبه که باید در بحثی که براش گذاشته میشه در موردش خیلی صحبت کرد
    فقط اینو بگم:
    اکشن تر شدن این بازی اصالت رو از اون نگرفته فقط بازی رو شاداب نگه داشته!

    ۰۰
    1. ترو بخدا اسمی از *شلیک سریع*نزن علی که داغونم کرده.خیلی رو اعصابه.
      شاهکار هم که نیست.یک بازیه لذت بخش و هیجان انگیزه. میتونی بگی کجاش جوری ترسیدی که هنوز دستات میلرزه؟(منم هروقت فکر اسیب دیدن هلنا و ادا به ذهنم میرسه کله بدنم میلرزه!)

      ۰۰
  2. شایان جان ممنون.
    من هنوز این بازی‌رو انجام ندادم و احتمالا تا دو هفته دیگه هم انجام نمیدم.(اگه رفیق بامرام هم پیدا نشه میره تا ۲۰۱۳.)
    فعلا هم هیچ نظری ندارم تا خود بازی رو انجام بدم.
    ولی بهتره که بازی رو تا انتها برید بعد نظرتون رو درباره بازی‌بیان کنید.
    خیلی از بازی ها اولشون خوب نیست و کم کم هر چی‌دارن رو میکنن.

    ۰۰
  3. آقا عالی نوشتی,عالی!حرفای دلمو زدی تا لااقل یه ذره سبک بشم.خیلیا میگن re6 که بازی قشنگیه چرا نمره های پایین بهش دادن ولی نمیدونن………..!از بابت dead space دیگه نگو که دلم بد جور پره,خیلی بدجور!

    ۰۰
  4. شاین جان دستت درد نکنه واقعا با اون عکس کراش منو به اتیش کشیدی!!فقط نیم ساعت داشتم به اون عکس نگاه میکردم.ای خدا کاش اون روزا تموم نمی شد :( :( :(
    شایان جان باورکن وقتی یاد اون زمانی که یه روز کامل کراش بازی میکردیم تا یه راه مخفی پیدا کنیم یا اون روزایی که رو PS1 اویل بازی میکردم ودر ارزوی یه یه گیاه سبز می موندیم باور کن نزدیک گریم بگیره واقعا که چه روزایی بود :( :( :(
    ______________________
    محسن از انجمن PS 3 IS GOD

    ۰۰
    1. خواهش می کنم محسن عزیز!!!
      صحبت اصلی من نیز این است که بازی های حاضر لذت ادوار گذشته را ندارند و تنها صحنه های سینمایی جای خلاقیت را در بازی ها گرفته است.البته بعضی از دوستان گویا این حرف را قبول ندارند.

      ۰۰
    2. درسته شایان جان بلاخره هر کس سلیقه ای داره ولی بعضی از دوستان که این حرفا رو میزن مزه دو نفره بازی کردن کراش و شورش در شهرو… رو نچشیدن
      ______________________
      محسن از انجمنPS 3 IS GOD

      ۰۰
    1. نمی خواهم فعلا جبهه گیری خاصی در مورد این اویل داشته باشم نظرم را در مورد محبوب همیشگیم خواهم گفت ولی این را بدانید تک بعدی و خطی نگری از ویروس آمبرلا هم وحشتناک تر است . ” هوادار” این کلمه رو اکثرا زیاد به کار می برن در حالی که از معنای آن غافلند …

      ۰۰
    2. تک بعدی و خطی نگری خیلی بهتر از هدفی به نام خیانت است!
      متاسفم که پس از این مدت هنوز فهم فهمیدن معنای چنین کلمه ای را ندارم!

      ۰۰
    3. درسته امین جان مانند این است که از بازیکنی متعصب پس از باخت سنگین تیمش بپرسی بازی چطور بود!
      البته اوهم کمی …

      ۰۰
    4. واقعا واقعا واسه رزیدنت اویل متاسفم که چنین هوادار هایی پیدا کرده…..

      آیا شما ها واقعا این سری بازی را میشناسید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      بعضی میان و این اویل پوسیده و تهی رو با اویل ۴ مقایسه می کنند و حتی اویل ۶ رو از اویل ۴ برتر میدونند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      اگر اویل ۶ از ۴ بهتره چطوره که اویل ۴ در متاکریتیک حتی یک نقد Mixed نداره!!!! واقعا از خودتون سوال کردید یا خودتان را به راه دیگری زدید؟!!!!!!!!!

      چطور این جرات را به خودتان میدهید که این اویل اشغال با متای ۶۷ رو با اویل ۴ (گرچه خیلی کم ترسناک بود) شاهکاری از میکامی مقایسه می کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      آیا استاندارد هایی رو که استاد در اویل ۴ برای سبک سوم شخص شوتر تعریف کرد رو میشناسید؟!!!!!!!!!

      آیا دوربین over the shoulder رو که استاد در اویل ۴ اختراع کرد رو میشناسید؟؟؟؟؟؟

      نه دوستان به ظاهر هوادار شما هیچکدام از اینها رو نمیدونید وگرنه چنین بازی پوچی رو با رزیدنت اویل ۴ مقایسه نمی کردید….

      محبوب واقعی در دستان استاد میکامی است نه کپکام…………..

      ۰۰
    5. اگر کسی و یا هواداری تونست به من بگه که چرا رزیدنت اویل ۴ در متاکریتیک حتی یک نقد Mixed نداره و به چه دلیل بعضی ها اویل۶ رو با متای بسیار ضعیف ۶۷ از اویل ۴ بهتر می دونند من دیگر در مورد اویل سکوت می کنم………………………

      ۰۰
    6. و این رو هم بدونید هیچ کسی در تاریخ ساخت رزیدنت اویل نمی تواند با اثرات میکامی کل بندازد ……

      _____________________
      تمام سران کپکام و جد آنها نمی توانند دز زیر سایه ی استاد شینجی به راحتی زندگی کنند و آب خوش از گلویشان به پایین رود.

      ۰۰
    7. مقایسه اویل ۴ و ۶ ؟ :-?
      نمی دونم کجا من این دو رو باهم مقایسه کرده ام که خودم خبر ندارم :-?
      به هر حال لذت بردن از یه بازی و عشق به یه بازی به خود شخص بر می گرده یکی با ذهنیت منفی و ساز مخالف وارد بازی میشه یکی با عشق قدیمی خود وارد بازی میشه دلیلی نداره همه از یک بازی لذت ببرن چه اویل باشه چه بازی افسانه ای متال گیر …

      ۰۰
    8. خواهشا استاد ژنرال موضعت رو نسبت به این اویل هرچه زود تر مشخص کن و دست از نوشتن این کلمات احساسی محبوب و ….. بردار چون همه این عشق رو به رزیدنت اویل دارند فقط موضعت رو نسبت به اویل ۶ مشخص کن.

      ۰۰
  5. سینمایی شدن بازی ها فوق العاده ست و گرافیک فوق العاده این نسل ، بهترین ویژگیشه. اما بدی کار اینجاست که این ها شده معیار. این ها در جای خودشون فوق العادن اما برای یه بازی خوب. بازی ای که گیم پلی خوب ، داستان خوب ، موسیقی خوب و ایده ی خوب داشته باشه ، صحنه های سینمایی اون رو به شاهکار بدل می کنه. اما متأسفانه امروزه بازی ساز ها برای پوشش دادن اشکالات بازی هاشون ، اون ها رو تا حد ممکن سینمایی می کنن و چقدر جالب که ضعیف ترین بازی هایی که بیشترین صحنه های سینمایی رو دارن ، تبدیل به محبوب ترین ها شدن.
    Adel_97 از انجمن PC$

    ۰۰
    1. عادل عزیز دقیقا درست گفتی =D> .مثلا نگاه کنیم به Call of Juarez: The Cartel که میخواسته مثلا صحنه های سینمایی و اکشن دربیاره ولی همین تبدیل شده به نکته‌ی منفی بازی.اون صحنه های آهسته و تعقیب و گریز روی ماشین و… که هیچ ربطی به بازی نداره ولی به زور تو دل بازی جا داده شده بود :-|
      —————————-
      SONY make.believe

      ۰۰
  6. بیشتر مشکلات رزیدنت اویل به خاطر نداشتن یک داستان نویس خبره و داستان ناب است یعنی اینکه وقتی داستان نویس یک داستان بسیار گیرا و ترسناک رو نویسندگی کنه خود به خود خود داستان ایجاب میکنه که محیط ها ترسناک باشند و همچنین میتونه باعث خلق شخصیت هایی محبوب بشه مانند رزیدنت اویل ۲ که به دلیل داشتن داستانی ترسناک و گیرا هم محیط ها بسیار فضای ترسناکی داشتند و هم شخصیت های یه یاد ماندی مانند لیان و کلر خلق شدند و همچنین مانند رزیدنت اویل ۱ و ۳ که کریس و جیل خلق شدند و بسیاری از هوادارا این نسخه ها رو ترسناک تر از بقیه نسخه ها میدونند.
    یعنی از وقتی که استاد Noboru Sugimura از دنیا رفت دیگر هیچ داستان نویسی نتونسته برای داستان نویسی این بازی به خوبی این استاد دست به قلم بشه
    کسی که داستان بازی هایی نظیر Resident Evil 2 و Resident Evil 3 و Resident Evil Code Veronica و Dino Crisis 1,2,3 و Devil May Cry و Onimusha 1,2,3 رو نوشته.
    رزیدنت اویل هم مشکل داستانش بعد از مرگ اقای Sugimura شروع شد یعنی رزیدنت اویل ۴ و مشکل گیم پلی هم از ۴ به بعد که استاد میکامی کپکام رو ترک کرد شروع شد……

    ۰۰
    1. هر بازی ای تو زمان خودش شاهکاره! شما تو دهه ۹۰ گیر کردی نمیای بالا! الان شما میخوای یه نفر رو گیمر کنی بیا بهش اویل ۱ رو بده بگو این بازی شاهکار صنعت گیم بوده! هیچی دیگه دسته رو تا ما تحت میکنه تو حلقت میگه نخواستیم! الان با توجه به وضعیت گیم های امروزی مجاب میکنه که اویل هم ریتم سری تر و سینمایی تری بگیره و اصالت خودش رو حفظ کنه! برا همین کپ کام میاد بازی رو به سه بخش تقسیم میکنه! طرفدار های قدیمی میتونن بخش لیان رو بازی کنن که فضا سازی بازی کاملا ترسناک و کلاسیک هست! دشمنان کلاسیک هست! و بخش های دیگه که برا طرفداران دیگه هست!
      داستان بازی بد بود؟ :lol: برو عزیز من همه منقتدا چه اونی که ۳ داده چه اونی که ۹ داده از داستانش تعریف کرده بعد شما چی تلاوت میکنی برا خودت؟ مشکل گیم پلی؟ واقعا بی منطق تر از تو ندیده بودم فقط میخوای یه چیزی بپرونی باشه آقا اویل های قبلی مال تو جایزه ـش رو هم میدم بهت! فکر کردی الان بیان یه اویل بسازن با دوربین ایزو متریک و کنترل سخت و خشن یه اسلحه هم بدن دستت خیلی فروش میکنه؟ واقعا آدم نمیدونه با آدم های الکی روشن فکری مث شما چیکار کنه!

      ۰۰
    2. دادا تو مشکلت اینه که فک میکنی هوادارای قدیمی این بازی دوست دارن بازی با همون دوربین و سبکش ساخته بشه و ما تو همون دوران گیر کردیم اما کاملا در اشتباهی و این راهی رو که داری میای ما خودمون آسفالتش کردیم دادا…. ما تنها چیزی که از اویل میخوایم “ترس” نه یه اکشن ناب این رو بفهمید که انقد این جمله رو گفتیم زبونموم مو دراورد….

      ۰۰
    3. ترس؟ مشکل شما هم اینه که میخوای کپ کام دو دستی خودش رو بدبخت و ورشکست کنه که یه وقت دل شما هوادارن قدیمی نشکنه ! الان کپ کام گناه کرده میخواد از بازی پول در بیاره؟
      الان( منظورم از الان تو همین برهه زمانی و توقعات مردم هست) چه تو صنعت سینما و چه تو صنعت گیم بازی های ترسناک چقدر فروش دارن؟ کپ کام برا اینکه نون دراره مجبوره چاشنی اکشن به بازی اضافه کنه و بخش هایی مثل کریس رو اکشنش رو زیاد کنه و برای هوادار های قدیمی بخشی مثل لیان رو به وجود بیاره که به ریشه هاش خیلی وابسته هست!
      همین که شما از بازی ترس خالص میخواید این حرف من که شما تو دهه ۹۰ گیر کردی رو به شدت تصدیق میکنه!!!

      ۰۰
    4. بابا کم اسم این لیان رو بیارید با این فاجعه حیف تمام این شخصیت ها که در این اویل حضور داشتند، ترس کجاست بخش لیان میلیون ها نفر میگن هیچ ترسی درش وجود نداره وفور گیاه وفور مهمات همش دکمه زنی عجب دل خوشی دارین بابا شما ها.

      دادا خیالت راحت راحت دیگر چنین اویلی با این سبک و اکشن ساخته نمیشه من این قول رو همینجا در همین ساعت و تاریخ به شما میدم همون طور که ۳ تا پیش بینیم واسه اویل ۶ درست دراومد……

      ۰۰
    5. با سلام
      دوست عزیز. هیچ کس از بازی ترس خالص به اون معنا نمی خواد. ببینید من اکثر شماره های رزیدنت اویل رو بازی کردم و تمامی دوستان و آشنایان من هم می دونند که چقدر با بازی اویل آشنا هستم. در ضمن خدمتتون عرض کنم که زیاد از نکات فنی و گرافیک و اکشن مکشن و … سر در نمیارم. اما نمی دونم به کی قسم بخورم که وقتی شماره ۵ رو بازی می کنم واقعا احساس ناامیدی محض بهم دست می ده. ببینید من نمیام بگم فلان چیزش مشکل داشت و کاورگیریش و …
      اما به عنوان کسی که اکثر شماره های این بازی رو انجام دادم دارم بهتون می گم: لذت و حس خاصی که در شماره های قبلی (تا شماره ۴) داخل بازی بود اصلا وجود نداره. به والله قسم من دشمنی با سازندگان بازی و طرفداران اکشن ندارم. اما رزیدنت اویل اینی نیست که داریم بازی می کنیم. شما باید اون لذت رو می چشیدید تا وقتی مزه دهنتون بشه دیگه اصلا به شماره ۵ به چشم رزیدنت اویل نگاه نکنید.
      اینها همه نظر شخصیم بود. امیدوارم به کسی برنخورده باشه.

      ۰۰
    1. شاهکار که کمی بزرگ نمایی میباشد!
      اما این بازی فوق العاده لذت بخشه و نمیشه ازش گذشت اما مشکلات فنی و طراحی مرحله غیر قابل انکار هستند…

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر