نقد بازی فورتزا: افق؛ فورتزای بیکران
همان طور که میدانید همواره یکی از عناوین انحصاری و موفق کنسول Xbox 360، سری فورتزا بوده است. آخرین نسخه این سری پیش از عرضهی عنوان “فورتزا: افق”، “فورتزا موتوراسپورت ۴” میباشد که در سال گذشته عرضه شد و نخستین ویژگی آن که همه را به تحسین واداشت گرافیک خیره کننده و بینظیر آن بود؛ امّا کم و کاستیهایی نیز مانند وجود باگهای مختلف و دیگر اشکالات در بازی وجود داشتند که قابل چشم پوشی نیز نبودند. این بار استودیو “پلیگراند” تحت نظر شرکت مایکروسافت دست به ساخت یک “اسپینآف” از سری فورتزا با نام”فورتزا: افق” زده است که نسبت به عناوین پیشین این سری دچار تغییر و تحولات بسیاری شده و توانسته مخاطبان بیشتری جذب کند. قطعا پس از “هیلو ۴” عنوان “فورتزا: افق” یکی دیگر از انحصاریهای موفق Xbox 360 در سال جاری است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.
نام:Forza: Horizon
سازنده: Playground Games
ناشر: Microsoft Studios
سبک: Racing(مسابقهای)
پلتفرم: Xbox 360
فستیوال به سبک فورتزا
بازی از آن جایی آغاز میشود که کنترل یک اتوموبیل “آوانتادور” را در اختیار دارید و در حال عبور هستید که موضوعی در کنار خیابان توجه شما را جلب میکند. شما وارد فستویال یا همان جشنواره بزرگ شهر “کلرادو” میشوید که باید در آن با ماشینهای دیگر رقابت کنید و پول بیشتری در بیاورید! همان طور که میدانید قرار دادن داستان در عناوین مسابقهای چندان لازم نیست و اشکالی در بازی به وجود نمیآورد، اما این بار سازندگان بازی جهت ایجاد بهانهای برای این مسابقات بزرگ در ابتدا داستان را در چند سکانس روایت میکنند؛ خبرنگاران با کنجاوی به این طرف و آن طرف میروند و همه جا غوغایی برپا است، چرا که جشنوارهای بزرگ در حال برگزاری است که قرار است شما نیز در آن شرکت کنید. اما نکته جالب این است که پس از این دیگر تا پایان بازی هیچ خبری از ادامه آن داستان و آن جشنواره و آن خبرنگاران و …نمیشود! درست است که قرار دادن داستان در عناوین مسابقهای لزومی ندارد اما این بدان معنی نیست که داستان به یک باره رها شود و حتی در پایان بازی هم ما نفهمیم ماجرای آن جشنواره به کجا رسید. اما به هر حال همین نیز بهانه خوبی برای شروع یکی از بهترین عناوین مسابقهای است.
فستیوال عجیب!
گیمپلی “فورتزا: افق” همه چیز دارد؛ از مسابقه بسیار معمولی با تعداد ۸ اتوموبیل تا مسابقهای دیوانهوار و عجیب با هلکوپترها و بالنها!
پس از آغاز جشنواره باید به رقابت با دیگران در سطح پایینی بپردازید؛ در ابتدا هم تنوع ماشینهایی که در اختیار دارید کم است و هم قابلیت آنها و همین موضوع انگیزه بالایی به شما میدهد تا بهتر بازی کنید و اعتبار بیشتری پیدا کنید.
تغییر اساسی که در گیمپلی عنوان “فورتزا: افق” نسبت به نسخه قبلی آن به وجود آمده است، آرکیدگونه شدن مسابقات است و این بار بر خلاف گذشته اصلیترین هدف بازی شبیهساز بودن و حرفهای بودن آن مانند رقابتهای واقعی نیست؛ بلکه این بار به شما توانایی آن داده میشود که کمی از واقعیت دورتر شوید و مسابقات متفاوت و هیجان انگیزتری را تجربه کنید. اما پس از این موضوع نخستین نکتهای که به چشم میخورد این است که تنوع مسابقات “فورتزا: افق” پس از مدتی کم و گاها تکراری میشوند که این نسبت به عنوان “فورتزا ۴” یک پسرفت به شمار میآید؛ در این نسخه دیگر شاهد خیلی از رقابتهای مختلف “فورتزا ۴” که در طول گیمپلی از تکراری شدن آن جلوگیری میکردند، نیستیم.
انواع مسابقات “فورتزا: افق” را میتوان به دو نوع “تک به تک” و “گروهی” تقسیم بندی کرد. یک سری از مسابقات کاملا معمولی هستند و آنها را در همه عناوین مسابقهای دیدهایم، یعنی مسابقات ۸ نفره که نوآوری جدیدی ندارند. یک گروه دیگر از مسابقات که هیجان زیادی دارند نیز مسابقه دادن با انواع هلیکوپترها و از این قبیل وسایل است که در نوع خود واقعا جالب و جدید هستند. مسابقات “تک به تک” که در آخر هر مرحله برگزار میشوند یکی از جذابترین مسابقات بازی هستند؛ طراحی این مسابقهها که با یک ماشین دیگر و در مسیرهایی مناسب برگزار میشود باعث شده که این بخش آدرنالین خون شما را بسیار بالا ببرد و عمق هیجان را به شما نشان دهد! در صورت برنده شدن در این رقابتها ماشین حریف شما متعلق به خودتان میشود.
یکی دیگر از تغییرات مثبتی که گیمپلی “فورتزا:افق” به خود دیده است، تغییر زمان شب و روز مانند واقعیّت است که این ویژگی باعث خلق صحنهها و ابتداکارات بسیار در بازی شده است. اگر میخواهید به اندازهای که وقتی شمارههای نخست “رزیدنت اویل” را بازی میکردید، بترسید؛ پیشنهاد من به شما مسابقه دادن در کوهستانهای دور افتاده و پر پیچ و خم دورن نقشه بازی و قسمت شمالی آن است! با توجّه به طراحی دقیق جانوران اطراف محیط نیز چه بسا با شیری، پلنگی چیزی هم مواجه شوید! این گونه مسابقات واقعا دلهره آورند.
مسابقه با یک هواپیما! آن هم با یک ماشین تقریبا متوسط و جالبیاش این است که به راحتی میتوان برنده این مسابقه شد!همچنین با توجه به تبدیل شدن محیط “فورتزا:افق” به یک دنیای Open World امکان مسابقه دادن در هر منطقه و در هر ساعت از روز فراهم است و با استفاده از این قابلیّت میتوان شاهد صحنههای بسیار زیبایی مانند طلوع و غروب خورشید بود که به زیبایی هرچه تمام طراحی شدهاند و هر منتقد سرسختی را به وجود میآورند!
با توجّه به Open World بودن بازی “فورتزا:افق”، میتوان در هر منطقهای از نقشه وسیع شهر “کلرادو” که واقعی است و با کمک عکسهای ماهوارهای تهیه شده است؛ گشت و گذار کرد. همچنین در گوشه و کنار این محیط وسیع مسابقههای ویژهای قرار دارند که امتیاز برنده شدن در آنها نسبت به مسابقههای درون جشنواره بسیار بیشتر است. علاوه بر این اگر خوب همه جای نقشه را بگردید به ماشینهای قدیمی و زیبایی نیز بر میخورید که خود به خود به سوی آنها جذب خواهید شد. امّا گشت و گذار در محیط بازی نیز به خودی خود دلپذیر است و حتّی میتوان از منظرههای بینظیری که گاها” با آنها برخورد میکنید عکس بگیرید و در قسمت آنلاین بازی آن را به دیگران نشان دهید.
این همان جاییست که گفتم بروید تا بترسید!بازی با زاویه درون ماشین و از چشم راننده نیز برخلاف خیلی از عناوین مسابقهای دیگر لذت بخش است.کنترل همهی ماشینها در “فورتزا: افق” بسیار خوش دست و عالی است و رانندگی آن هم با زاویهای که از چشم راننده است واقعا حس خوبی برای بازیکننده دارد. امّا این خوش دست بودن و نرم بودن ماشینها کمی آزار دهنده نیز میشود! برای مثال کنترل ماشینهای امروزی و مدل بالا به همان اندازه نرم و خوب است که ماشین قدیمی که در گوشهای از نقشه آن را پیدا کردهاید و برای چندین سال پیش است!
یکی از ویژگیهای واقعا خوب و عالی “فورتزا: افق”، هوش مصنوعی کاملا بدون نقص و عالی آن است. خوشبختانه مانند عناوینی مثل “مست وانتد ۲” شاهد این موضوع نیستیم که چند ثانیه پس از سرنگون شدن یکی از رقبا در خیابان همان ماشین بیاید و یک خراشی به ماشین ما بیندازد و فرسنگها از ماشین ما دورتر شود! در این عنوان اگر ماشینی را از مسیر منحرف کنید دیگر شانس برنده شدنش بسیار کم است و به راحتی هم از شما جلو نخواهد زد؛ حتی اگر با بالاترین درجه سختی بازی کنید. اما همراه با بالاتر بردن درجه سختی بازی کمی از ویژگیهای آرکید گونه آن کم میشود و در عوض بازی کمی سبک شبیهسازتری نسبت به درجههای پایین تر پیدا میکند.
یک نمای کلی از نقشه کلرادو،در این نقشه وسیع همه جور منطقه و آب و هوایی وجود دارد.تنوع ماشینهایی که در “فورتزا: افق” وجود دارند بسیار زیاد است و به ۱۲۰ نوع مختلف میرسد و چند راه برای دسترسی به آنها وجود دارد؛ یکی شرکت در مسابقات و کسب پول و خرید آنها، یکی مسابقه دادن به ماشینهای دیگر به صورت “تک به تک” که در صورت پیروز شدن میتواند آن ماشین را مال خود کنید و …در نتیجه در قسمت تنوع ماشینهای این عنوان محال است کمبودی احساس کنید.
یکی از ویژگیهای مثبت دیگر و بسیار خوب “فورتزا: افق”، توانایی طراحی یک ماشین به دلخواه خود است. در اصل دست شما آن قدر در طراحی و اسپورت کردن ماشین باز است که احساس میکنید یک برنامه فوتوشاپ کامل در بازی وجود دارد؛ تا حدی که میتوانید با دوستانتان عکس دستجمعی بگیرید و آن عکس را بر روی ماشین خود هک کنید!
اما یک نکته بسیار جالب و خوب که برای بهره گیری از امکانات ارتقای ماشین در “فورتزا: افق” قرار داده شده است؛ وجود ۱۰۰ تابلو “آپگرید” در محیط وسیع بازی است که با تخریب هر یک از آنها یک درصد تخفیف برای استفاده از امکانات مختلف دریافت میکنید؛ حال اگر همه ۱۰۰ تابلو را خراب کنید دیگر نیاز به خرج کردن پول هم نیست!
گیمپلی “فورتزا: افق” واقعا سرگرم کننده است و آن قدر مسابقات مختلف و چالشهای هیجان انگیز در جای جای نقشه بازی وجود دارد که تا مدتها میتوانید خود را با همین بازی سرگرم کنید؛ فقط حیف که دقت در طراحی ماشینها نسبت به “فورتزا ۴” کمی افت کرده و علاوه بر این بعضی از اتوموبیلهای معروف برخی نامهای تجاری بزرگ نیز در بازی حضور ندارند.
بخش چند نفره بازی نیز مانند همه عناوین سری “فورتزا” دارای مودهای بسیار جذاب است و این بخش نیز ارزش این بازی را دو چندان میکند. در “فورتزا: افق” نیز مودهای مختلفی برای رقابت با دیگران به سبکهای مختلف وجود دارد اما تا حدودی تفاوت زیادی با بخش چند نفره “فورتزا ۴” ندارد؛ به هر حال پیشنهاد میکنم بخش چند نفره این بازی را هرگز از دست ندهید.
نورپردازی بازی واقعا زیباست.تعداد ماشینهای موجود در بازی نیز آن قدر زیادند که وقتی آنها را میبینید دلتان به حال خودتان میسود که چرا پول ندارید آنهارا بخرید!معنای واقعی “افق”
گرافیک عنوان “فورتزا: افق” را میتوان در یک کلمه توصیف کرد؛ “بینظیر”، امکان ندارد با مشکل گرافیکی و یا افت فریم، باگ و هر چیز دیگری که مانع لذت بردن از بازی بشود، مواجه شوید. گرافیک این بازی به همراه نورپردازی آن واقعا تحسین برانگیز است و هیچ اشکالی بر آن وارد نیست. اگر به گشت و گذار در نقشه بازی بپردازید حتی یک گوشه از نقشه را نیز پیدا نمیکنید که بدون ریزهکاری و دقت در طراحی آن وجود داشته باشد؛ همه محیطهایی که در این بازی مشاهده میکنید با جزئیاتی فوقالعاده زیبا طراحی شدهاند. نورپردازی بازی نیز از همیشه بهتر است و همین موضوع بازی را بیشتر به واقعیت نزدیک میکند. اما یکی از بزرگترین اشکالات “فورتزا: افق”، تخریب پذیری ماشینها و در بعضی مواقع بخورد بسیار مصنوعی و خشک اتوموبیلها در خیابان است. همه ماشینها به دقت و به زیبایی تمام طراحی شدهاند اما به نظر میرسد سازندگان بازی دوست نداشتهاند به ماشینهای درون بازی آسیبی برسد و بد قواره بشوند! چرا که بعضی مواقع برخوردهای بسیار سنگین و سختی را تجربه میکنید اما نهایتا شاید چراغ جلوهای ماشین بشکنند!
صداگذاری در “فورتزا: افق” به بهترین شکل ممکن انجام شده است؛ هر ماشین صدای مخصوص به خودش را دارد و با نزدیک شدن اتوموبیلهای دیگر از پشت سر در مسابقات به خوبی صدای موتور آنها حس میشود. موسیقیهایی نیز که برای این بازی در نظر گرفته شدهاند مناسب هستند اما پس از مدتی تکراری میشوند و شاید بتوان گفت برای یک عنوان مسابقهای این تعداد موسیقی لایسنس شده کم باشد.
در اینجا یکی از ماشینهای مدل بالای بازی را مشاهده میکنید؛ به دامنه کوهها نگاه کنید، حتی چینخوردگیهای دامنه کوهها نیز دقیقا با ظرافتی وصف نشدنی طراحی شدهاند.در پایان باید گفت “فورتزا:ا فق”، یکی از عناوین بسیار عالی دنیای بازیهای رایانهای و در زمینه عناوین مسابقهای است که از این پس قطعا هر عنوان مسابقهای دیگری که منتشر شود با بازی بزرگی مانند “فورتزا: افق” مقایسه خواهد شد.
۸.۸/۱۰
رضا زائری
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون از نقد خوبتون.
من از وقتی این بازیو بازی کردم need for speed برام معنایی نداره …… بازی شایسه ایه شایسته بهترین بازی ریسینگ سال …. =D
نقد بسیار خوبی بود عزیز :wink: منتها در مورد تخریب پذیری میشه ازش گذشت…چون سبک بازی ارکیده! به عنوان مثال تو موست وانتد ۲۰۱۲ وقتی تصادف سنگین میکنین و ماشین خراب میشه کلی از هیجان بازی گرفته میشه! و کلا اگه دقت کنید تخریب پذیری تو ریسینگ هایی مثل کربن یا موست وانتد(اصلی) هم وجود نداشت..
به هر حال نمیدونم چرا ولی نقد رو که خوندم حس میکنم یکم بیشتر از امتیازی که دادی از بازی تعریف کردی! یعنی از نقدت بر میاد که ۹ یا حتی ۹.۵ بدی به بازی ولی ۸.۸ آیا؟ :-?
در کل تشکر
————–
خود بازی هم که ریسینگ سال هست!مقایسه کردنش هم با موست وانتد زشته
رضاااااااا در این جد رفتی جلو با بازیه..؟؟؟ چه بر سرت آمد عزیزم..؟؟؟
شاهین ریسینگ به این تپلی تا حالا ندیده بودم!
الان همه مسابقه ها رو تموم کردم از بس دیوونه این بازی شده بودم!
دیدی حالا..؟ :دی
شاهین جان واقعا من با نقد فورتزا هورایزن در دو هفته نامه دیبازی از تو لذت فراوان رو بردم!!!واقعا از بیشتر قسمت های بازی که به شکل فوق العاده ای طراحی شده بود به بهترین نحو توضیح دادی. “اورین پسر گـــل”واقعا شرکت پلی گرند گیمز یک شاهکار به گیمرهای کنسولی “X360” تحویل داد!!! :X :X :X
________________________
Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
قربونت برم عسلی.. نظر لطفته.. آره بازی عالیه :wink:
من تجربه نکردم ولی اگه بهتره پس چرا mostwanted بیشتر فروخت!!؟
یک دلیلش ماست وانتد انحصاری نیست و مبنا بر این نیست که ماست برتری داره به فورتزا
عزیزم یکم دقت کن
مست وانتد برای همه پلتفرم ها اومده ولی فورتزا فقط برا ۳۶۰
اصلا خوب مقایسه نکردی
مگه من غیر از این چیزی گفتم!!!؟ :P
من متاسفانه ایکس باکس ندارم و تا حالا این این بازیو تجربه نکردم اما تعریف های دوستان ۱جورایی وسوسه کنندست.
شخصا توی ریسینگ سری dirt مخصوصا dirt3 رو خیلی دوست دارم و ریسینگی به پیچیدگی و بزرگی GT5 ندیدم.
شما اگه یه بار فورتزا رو امتحان کنی دیگه امکان نداره بری طرف گرن توریسمو! انصافا از بین این دو تا عناوین انحصاری فورتزا خیلی بهتره
فورزا خیلی طبیعیه.دوربین تو ماشینش بی نقصه.با ماشیناش و محیطش میشه زندگی کرد.
دقیقا باهات موافقم
از همه تعریفشو شنیدم
واقعا ترکونده بازیش عالیه به نظر من بازی کنید ضرر نداره
بهترین واقعا نمیشه این بازی رو توصیف کرد :X :X :X :X :X از هر نظر عالیییییییییییییییییییییی
تازه سازنده ی اصلی نبوده
_________________
فک نکنم دیگه نه NFSنهGTبتونن به گرد پای Forzaهم برسن :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
_____________________
البته NFSشاید بتونه ولی اون یکی دیگه نه :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
________________________
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت :arrow:
راستی رضا جان نقدت خیلی خوب ود خسته هم نباشی اما نمره رو دیگه یکمی….. ۸)
درسته که بازی خوبی بود ولی اشکالاتی که ذکر کردم هم درونش وجود داره و تقریبا همین حدودای ۸.۸ مناسبه فکر میکنم