بحث بازی «فارکرای ۳»

در ۱۳۹۱/۱۰/۱۰ , 00:33:20

یوبی سافت امسال با دست پر وارد میدان رقابت شد و نشان داد که بازی‌هایش هم از حیث تبلیغات، هم از جهت محتوا سری در سرها در آورده است و خودی نشان می‌دهند. در مورد بازی‌های دیگر کم و بیش صحبت کرده‌ایم. هرچند یکی از بازی‌های خوب این شرکت یعنی زامبی‌یو را نمی‌شود گذاشت وسط و به جانش افتاد چون سراغ نداریم کسی وی‌یو داشته باشد. شاید باشند ولی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند.

یکی از این بازی‌های خوب و موفق یوبی‌سافت هم در زمینه‌ی فروش و هم جلب رضایت منتقدان، فارکرای ۳ است. بازی که از یوروگیمر نمره‌ی کامل گرفت و خیلی‌ها هم از آن استقبال کردند. در مدتی هم که از عرضه‌اش می‌گذرد، فقط به خاطر بازی دیگری از سری ندای وظیفه در رسیدن به صدر جدول ناموفق بوده است و در کل فروش خوبی را تجربه کرده.

در پرونده‌ی شماره‌ی اخیر دنیای بازی نقد این بازی را به طول و تفصیل خوانده‌اید. اکنون موقع شنیدن نظرات شماست. بعضا ممکن است گلایه‌هایی هم در مورد بازی وجود داشته باشد. بعضا ممکن است حتا درست و به جا هم باشند. بیایید در دیدگاه‌ها روبرو کنید ببینیم سبیل کی کلفت‌تر است. کی زورش بر دیگری می‌چربد. مخالفان یا موافقان بازی؟

Far Cry 3
سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
سبک: تیراندازی اول شخص
تاریخ عرضه: December 2012-دی ۱۳۹۱
پلتفرم ها: PC, PS3, Xbox 360


274 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. عجب بحثی بشه :D …$فارکرای ۳ رو من همین دیروز به طور کامل تمومش کردم :-) …یک بازی کامل بود…از لحاظ گرافیکی و گیم پلی که حتی ذره ای ضعف نداشت…حداقل یه خوبی بزرگ داشت اونم اینکه مث شوترهای اخیر خطی نیست و یه حسی خاصی به آدم میده انگاری که واقعا در اون جزیره هستی….$هوش مصنوعی بازی چندان تعریفی نداره و به همین خاطر میشه ۰.۵ نمره ای از امتیاز بازی کم کرد اما بازی تقریبا سخت هست…تنوع سلاحها و تجهیزات بسیار خوب است و از همه مهم تر اینه که اینقدر در کشتن دشمنان روشهای مختلفی هست که شاید تا آخر بازی هم برید اما نصف روشها و اکشنها رو امتحان نکرده باشید….$ماموریت های جانبی بازی هم تقریبا مفرح هست و خسته کننده نیستن….هیچی زیباتر از این نیست که بتونید با یک بالن یا چتر بر فراز جزیره پرواز کنید و از اون بالا کل منطقه رو مث یک چشم انداز نگاه کنید…هرچند کشتن واس میتونست یک صحنه ی بسیار غم انگیزتر و بیادماندنی تر و دراماتیک تر باشه که نبود و کاملا بچه گانه و البته غیرحرفه ای کشته شد :| ….$در هر صورت فارکرای ۳ یه سری ضعفهای خیلی خیلی کوچیک به نظر من داشت که به هیچ عنوان به بازی نمیتونه ضربه بزنه و ذره ای باعث نخواهد شد که گیمر چشمشو به زیباییهای بی پایان بازی ببنده و این بازی شایسته نمره ۹.۵ هست….$

    ۱۰
  2. ایراد وارد بر این بازی تنها داستان و شخصیت پردازیش هستش، داستان خوب شروع می شه اما در اوسط بازی افول می کنه در این میان به شخصه انگیزه برای ادامه داستان بعد از اون تصمیمات عجیبه جیسون نداشتم ، اون مرحله تخیلی بازی هم اصلا جالب نبود، سیر روایی داستان هم که دیگه خودتون میدونید بعد چهار ساعت بازی کردن یادتون میره انگیزه اصلیتون چی بود اصلا در این میان شخصیت پردازی واس خوب بود که متاسفانه با یک پایان بندی ضعیف متونستند از پتانسیله بالای این انتاگونیست استفاده کنند، به جز این موارد باقی قسمت های بازی خوب بودند.

    ۰۰
  3. اوج کار یوبی سافت رو در چند سال اخیر در فارکرای ۳ می تونیم ببینیم…
    کلا خیلی کار سختی هست که این بازی رو کمتر از شاهکار بدونیم عنوانی که از هر لحاظ نسبت به شماره های قبلیش بهتر شده ویک اثر کم نقص و زیبا لقب میگیره
    از داستان بازی به عنوان یک اکشن اول شخص راضی هستم…
    تنها چند ایراد کوچیک داره در بخش داستانی
    اولیش نحوه ی تبدیل شدن جیسون از یک فردی که تا حالا دستش به خون آغشته نشده به یک جنگجوی قهار که این سیر شخصیتی خیلی سریع اتفاق میفته و جیسون سریعتر از چیزی که معقول باشه به یک قهرمان بزن بهادر تبدیل میشه حتی با وجود داشتن انگیزه ای چنین قوی !!
    ایراد دوم هم پایان بندیش هست که میتونست بهتر از چیزی که هست بشه…
    برخی دوستان به شخصیت واس ایراد میگیرن ومیگن کاری جز فحش کاری بلد نیست…باید گفت که عزیزان قرار نیست که واس جوکر باشه ودیالوگهای فلسفی ومعنا دار بگه !! این شخصیت قراره دیوونگی رو برامون معنا کنه ویک شخصیت بی کله و بی خیال باشه که جز دیوانه بازی کار دیگه ای نکنه وبا دیوونه بودنش ما رو بترسونه !!!
    ختم کلام اینکه قصه زیباست وقشنگ هم جلو میره و چند صحنه ی جالب هم داره که برا اینکه اسپویل نشه نمیگم….
    البته چون در بین مراحل اصلی باید مدت زمان زیادی رو برای کارهای جانبی مخصوصا شکار صرف کنیم که تقریبا الزامی هست باعث میشه کمی از خط داستانی بازی فاصله بگیریم ..به همین خاطر بعضی ها احساس میکنن داستان افت میکنه در حالی که اینطور نیست….
    گیم پلی بازی هم نقطه ی درخشانی هست در کارنامه این بازی…
    گیم پلی کاملا تر وتمیر وعمیق هست که با لولگیری وکسب قابلیت ها ومکانیک های جدید به خوبی شاخ وبرگ میگیره و لذتبخشتر میشه…اکشن بازی درسته و با سلاح هایی که دارید کمبودی احساس نمیکنید…مخفی کاری هم واقعا جذاب کار شده وپاک سازی یک کمپ بدون اینکه کسی شما رو ببینه شیرین و درسته..
    خودتون فکر کنید برا پاک سازی یک کمپ مزدورها چند راهکار پیش رو دارید….از بالای تپه ای در نزدیکی میتونید با اسنایپر تک تک دشمنا رو بکشید یا از همونجا با یک آرپی جی کل کمپ رو با خاک یکسان کنید…یا وارد کمپ بشید وبا سلا ح های خوش دست رو در رو بجنگید…یا خرس وببر اسیر در قفس رو رها کنید و اون ها رو به جون دشمن ها بندازید و یا جیسون رو قاتل خاموش کنید وبی سر وصدا وشیک ومجلسی اوباش ها رو بکشید….
    مکانیک هایی که با پیشروی در بازی وکسب امتیاز بهشون میرسونید در زیبا بازی کردن تاثیر فوق العاده ای داره
    با گرفتن قابلیتی میتونید یکی از دشمن ها رو گروگان گرفته و در همون لحظه به دشمن های روبرو شلیک کنید
    قابلیت دیگه این امکان رو میده که در حین اینکه از طنابی در حال سر خوردن توانایی شلیک هم داشته باشید
    یا قابلیتی که میتونید چند دشمن رو به طور متوالی با چاقو بکشید و…همه ی این قابلیت ها بازی رو فانتزی تر وشیک تر میکنه
    رانندگی هم خیلی خوب کار شده وبا انواع وسایل نقلیه خوش ساختی که هست میتونید یک رانندگی خاطره انگیز رو رقم بزنید…شنا کردن و پرواز با گلایدر و قایق موتوری سواری در سواحل خوش آب وهوا هم حس وحال خاص و فراموش ندنی داره
    ماموریت ها وچلنج های جانبی هم از نکات مثبت دیگست..از رساندن محموله پزشکی در زمانی معین گرفته تا مسابقه با ماشین و رفتن به بالای برج های رادیویی و…
    چلنج هایی که با علامت ستاره مشخص شدن فوق العاده جذاب هستن و کارهای جالبی رو میخواد از شما که انجام بدید از له کردن دشمنها با ماشین گرفته تا کشتن دشمنان با سلاحی که دائما با کشتن هر دشمنی تغییر میکنه و….
    یوبی سافت برا اینکه بیشتر غرق جزیره بشید واقعا سنگ تموم گذاشته واز هیچ کاری دریغ نکرده !!
    از شکار هم هر چی بگم کم گفتم …واقعا تاثیر بالایی داره و الکی در بازی قرار داده نشده…اگه میخواید بیشتر از بازی لذت ببرید باید برید شکار…شکار در هر چیزی که فکرشو بکنید تاثیر داره..از حمل سلاح و خشاب بیشتر گرفته تا بزرگتر شدن اینونتوری وکیسه ی پول و…..همه محتاج شکار رفتن هستن
    برخی از مراحل شکارش هم هیجان انگیزه و مثلا بازی از شما میخواد با دست خالی وفقط چاقو دو تا خرس رو بکشید که تجربه ی بینظیری رقم میخوره….
    خلاصه گیم پلی بازی پر محتوا وغرق کنندس وبا کوچکترین دلیلی چون جمع آوری رلیک میشه در این بهشت چرخید
    ایرد خاصی هم در این بخش وارد نیس… نه باگ خاصی داره نه افت فریم آنچنانی…هوش مصنوعی هم خوب کار شده و مشکلی نداره هر چند که برخی وقتها که مخفیانه میرید احساس میکنید کمی هوش مصنوعی به شما ارفاق میده…
    بخش گرافیک هم شگفت انگیز کار شده از بافت های گیاهی وسنگها گرفته تا نورپردازی و سایر المانهای گرافیکی فوق العاده کارشده و به شخصه گرافیک سال رو این بازی میدونم…ایرادت جزئی نظیر کیفیت سطح آب هم چیزی از ارزشهاش کم نمیکنه .
    در بخش موسیقی و صدا هم ایرادی ندیدم و از این قسمت هم راضی هستم…
    انقدر این بازی خوبه که با ایراد هایی که برخی دوستان میگیرن زیر سوال نمیره
    اشکالات بازی کاملا کوچک وقابل بخشش هست….
    ضمنا نباید از کوآپ بازی هم غافل شد که تجربه ی متفاوتی رقم میزنه که اتفاقا خیلی هم تجربه ی زیباییست.
    همه ی اینها رو گفتم که بگم همه چیز این بازی درسته…در بین این سه شماره بهترینه…
    از اساسینزی که یوبی بیش از هر عنوانی که روش تبلیغ کرده بهتره…
    ایراداتش کم وقابل اغماضه…
    مثل یک نقش آفرینی بزرگ خودتو درگیر میکنه و حس بودن در یک جزیره ومکاشفه رو به گیمر التقا میکنه….
    ایراد داره ولی ایرادات در برابر این همه نکات مثبت و عالی به چشم نمیاد..
    اشخاصی که به این بازی گیر میدن اکثرا اونهایی هستن که از هر ۲۰-۳۰ بازی نهایت از یکی دو تاش خوششون میاد…
    کاملا از این بازی حمایت میکنم و بعد از شاهکار بایوور دومین بازی برزگ سال ازدید من هست…
    ———-
    فار کرای ۳ بازی کاملی هست که سازنده ها دونستن چی دارن میکنن و چی می سازن
    نمره : ۱۰

    ۲۰
    1. بسیار عالی ویکتور هوگو! نقد بسیار خوبی بود! انصافا این بازی هیچ چیز نبود جز یک شاهکار در صنعت گیم!! دوستانی هم که میگن باگ داشت من که کوچیک ترین باگی ندیدم با این که ۱۰۰% ماموریت هارو هم رفتم!!

      ۱۰
    2. نقد نبود که حرفه دله :D
      بله باگ خاصی نداشت…اگه اینطور حساب کنیم باد اینطوری از همه ی بازی ها به خاطر باگ ها ایراد بگیریم !! چون تقریبا تمامی بازی ها باگ دارن ولو کم باشه مثل این بازی !!

      ۰۰
    3. بارهها گفتم بحث اصلی سر باگ نیست . باگ رو اکثر بازی ها دارند .
      البته تو این بازی کم هم نبود …
      بحث اصلی سر گیم پلی و ماموریت ها و درجه سختی و عناصر به کار رفته در بازیست …
      من ایراداتی را که به چشم دیدم را بیان کردم حالا قبول کردن یا نکردنش دیگر دست من نیست …

      ۰۰
    4. واقعا با این ماموریت های جانبی و چلنج های دوزاری حال کردی !!! :/ تازه نکات
      مثبت هم هستش .
      یک سئوالی اصلا توی این بازی یک بار هم سقط شدی !!! :/
      اون هم توی درجه شوروایور !!! :/ واقعا یک بار هم سقط شدی !!! :/

      ۰۰
    5. بله و واقعا هم لذت بردم البته ماموریتهایی که با علامت تعجب آب رنگ مشخص بودن کمی ضعیف بود ولی سایر کارها از پاک سازی کمپها تا بالارفتن از برج ها بگیر تا مسابقات وشکار و… جذاب بودن…البته یک ایرادی که داشت این بود که ساده و راحت بودن و سختی نداشت !!!
      منظورت از سقط شدن همون مردنه دیگه؟؟ :mrgreen:
      اگه اینطور باشه که خب قبول دارم بازی اصلا حتی رو سختترین درجه هم زیاد سخت نیست ولی خب تقریبا اکثر بازی ها اینطوری هستن همین بردرلندز ۲ هم به نظرم بازی راحتی بود وخیلی از بازی های بزرگ دیگه…

      ۰۰
    6. اسم بوردرلندز را نیار !!! :/ چون قابل قیاس با این در پیتی نیست .
      اتفاقا والت هانتر مود را بروی معنی سقط شدن را خوب درک میکنی !!!

      ۰۱
    7. نمره ۱۰ !!!
      ماشالا نقل و نبات پخش می کنید …
      “مخفی کاری هم واقعا جذاب کار شده وپاک سازی یک کمپ بدون اینکه کسی شما رو ببینه شیرین و درسته..”
      وقتی دشمنان از یک قدمی تشخیصت ندهند باید هم شیرین باشد !!!
      من توقع مخفی کاری آنچنانی از بازی نداشتم ولی نه دیگه در این حد سطح پایین !!!
      “ماموریت ها وچلنج های جانبی هم از نکات مثبت دیگست”
      جدا ماموریت های فرعی اش نکته مثبت برای بازی تلقی میشد ؟!

      ۰۰
    8. بله این بازی لیاقت نمره ی ۱۰ رو از دید من داره…نمره ی من رو قبول ندارید مشکلی نیست البته نمره ی من که جز برای خودم بی شک برا کسی اهمیت نداره اما نمره ی ۱۰ سایت معتبری چون یورو و متای عالی ۹۰ که دیگه نقل ونبات نیست
      وقتی میانگین نمرات این بازی از این همه سایت کوچیک وبزرگ میشه ۹۰ اونم در سالی که کلا سختگیری در نمره دهی احساس شد نشون از بزرگی بازی میده!
      در مورد مخفی کاری هم باید بگم خب این عنوان مخفی کاری نیست که انتظار داشته باشیم اصول سبک مخفی کاری به طور دقیق اجرا کنه وبشه متال گیر اول شخص ولی در کنار شوتر عالیش واکشن خوش ساختش بخش مخفی کاری رو به جهت دادن آزادی عمل بیشتر و حق انتخاب به گیمر اضافه کرده و در اون حد هم ضعیف نیست که بگیم بد باشه…اتفاقا با مکانیک هایی که در طول بازی با کسب xp به دست میاریم جذاب میشه … از شکار دشمن از زیر آب گرفته تا کشتن بی سر وصدای یکی به چاقو و برداشتن وپرت کردن چاقوی همون مقتول به سمت دشمن دیگه تا پریدن از روی ارتفاع روی یک دشمن و کشتن بی صدای اون شخص و…..که در سخترین درجه بازی لذت بخش تر هم میشه
      ماموریتها ی فرعی وچلنج ها اگه با ماموریتها وچلنج های عناوین روز مقایسه بشه در سطح عالی قرار داره و تا حدود زیادی سرگرم کننده…از تنوع خوبشون هم نباید غافل شد….
      در کل شاهکار بود و هیچ وقت نمیتونم لقبی جز این بهش بدم :X :D

      ۰۰
    9. به شخصه تو نمره دهی نمیام بازی ها رو مقایسه کنم که بگم این بازی که هشت گرفت پس این یکی رو باید بیام بدم ۸.۵…چرا..چون کمی داستانش بهتره….
      خودم به شخصه به دوس اکس ۹.۵ میدم ودلیل اون نیم نمره رو هم گرافیک فنی بازی میدونم :D

      ۰۰
    10. چرا نباید مقایسه نکرد !!! :/
      دقیقا الان از خیلی ها مثل شما !!! آلبرت وسکر !!! ژنرال امین !!! سئوالی دارم .
      انتخاب شما از بین Deus Ex : HR یا Far Cry 3 کدام است !!!؟
      یکی مخفی کاری عمیق ( از نوع ۴۷ آینده نگرانه ) و نقش آفرینی عمیق دارد که حتی
      توانایی خود گیمر را هم در نظر گرفته است که در بخشی قوی باشد نیاز نباشد .
      (امتیاز اسکیل ) را برایش خرج کند و برای پولی که بدست می آورید تا آخرین لحظه
      برنامه ریزی شده است . داستان هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد و شخصیت
      خود آدام جنسن که همه چیز عمیق است در این بازی
      اما بازی اسپیلنترسل ببخشید فارکرای با مخفی کاری سطحی ( از نوع سم فیشری
      که خودش هم سطحی است ) نقش آفرینی سطحی و شخصیت پردازی سطحی
      داستان و ماموریت های سطحی و آبکی
      کدام را انتخاب میکنید !!!؟
      پس ببینید در اول شخص هم می توان داستان زیبا و نقش آفرینی بسیار قوی و
      مخفی کاری چند راهی سطح بالا از نوع ۴۷ و هزاران موارد دیگر را پیدا کرد .
      اگر این بازی نمرات بالا گرفته بازی مثل ( دئوس ایکس ) باید چه نمراتی بگیرد .
      یک تفاوتی در نمره دادن باید قائل شد اگر فارکرای سطحی ۱۰ میگیرد که انتهای نمره
      است !!! آیا دئوس ایکس هم باید ۱۰ بگیرد .
      نمرات بازی فارکرای هم مثل خودش سطحی هستند .

      ۰۰
    11. خب برادر در مورد سوالت خب انتخاب من دوس اکس هست هر چند نمره ی کمتری حتی بهش میدم !!! خب یک سری المانها وفاکتورهایی دارم که در نمره لحاظ نمیشن وبه همین خاطر ممکن حتی بین دو بازی عنوانی رو که نمره ی کمتر بهش دادم رو بیشتر دوست داشته باشم مثل همین مثال بین فار کرای ۳ و دوس اکس که به ترتیب ۱۰ و ۹.۵ میدم ولی عنوانی رو که ۹.۵ دادم بیشتر دوست دارم !!!
      اما اصلا نمیشه مخفی کاری بین این دو رو با هم مقایسه کرد چرا که دوس اکس یک نقش آفرینی مخفی کاری هست ومخفی کاری جزء جدا نشدنیش هست اما در فار کرای یک فاکتور مثبت جانبی که جهت متنوعتر کردن روند پیشروی در بازی اضافه شده…اصلا نباید مقایسه کرد….ولی از لحاظ اکشن تگه بخوایم مقایسه کنیم فارکرای بهتر هست هر چند که در دوس اکس به دلیل سختتر وچالشی بودن کم مهیجتره ولی اکشن فارکرای درستتره…اصلا سازندگان دوس اکس بیشتر تو بازی به مخفی کاری تشویق میکنن…پس وزنه ی اصلی دوس اکس مخفی کاریه ولی وزنه ی اصلی فارکرای اکشن….تفاوت دارن
      بخش نقش افرینی هم همینطور…نقش آفرینی جزئی از دوس اکس هست در حالی که در فار کرای نمیشه ارتقا درجه و… رو به حساب نقش افرینی گذاشت وگفت چون مثل دوس اکس عمیق نیست پس ضعیفه….

      ۰۰
    12. اتفاقا اگر دئوس ایکس را خورده باشی میدانی که بازی را به راحتی میتوان با
      یک شات گان و ماشین گان و اسلت رایفل تبدیل کرد به اکشن خالص
      که در این بخش هم باز بنظرم وزنه کاملا به سمت دئوس ایکش هست .
      چون قابلیت بالائی در تبدیل شدن هم به اکشن و هم به مخفی کاری دارد .
      بعد چگونه است که بازی که ۹.۵ دادی را بهتر از یک بازی ۱۰ میدانی !!!
      پس بنظرت سیستم نمره دهیت آیا مشکل ندارد برادر من !!!؟
      یک بازی باید ملاک خودت کنی حالا توی اون سبک یا نسخه قبلیش
      بعد نمره بدی بهتر نیست !!! تا هر کدوم را مستقل نمره بدهی حداقل
      عیار آن بازی دست میاد !!! باشد رستگار شوی

      ۰۰
    13. بله نمره یک مسئله شخصیست ولی آیا نباید کمی منطق بیشتری به کار رود ؟
      این بی انصافی در حق سایر بازی هاییست که کاملند و نمره ۱۰ می گیرند !
      بله من هم نگفتم انتظار یک مخفی کاری ناب داشتم . ولی شماها جوری از این قسمت بازی تعریف می کنید که انگار با بزرگان این سبک طرفیم …
      ماموریت های فرعی را هم بگم که واقعا ضعیف بودند ! چند نمونه اش را در نقد برادر زائری فکر کنم عنوان شد …
      این بازی تا شاهکار شدن فاصله داشت …

      ۰۰
    14. چی بگم والله خب تفاوت سلایقه دیگه
      مثلا اینجا شما و برادر سعید میرابی توافق دارین ولی مثلا دیدگاهتون راجب هیتمن :آمرزش یا دد آیلند ۱۸۰ درجه فرق میکنه… :D
      معذرت میخوام از هر دوتون اگه تو این بازی مخالفت کردم باهاتون :D

      ۰۰
    15. بله خب تفاوت سلیقه که حتما هست
      معذرت برای چه ! اتفاقا مخالفت خوب است اگر واقعا به حق باشد …
      من ایراداتی که گرفته ام را همه را کاملا حس کرده ام . کامل به چشم دیده ام …

      ۰۰
    16. درون سلیقه هم باید منطق باشد !!!
      من قبلا گفتم بازی فارکرای سبکش طوری هست که من عاشقش هستم .
      ول چرخیدن در محیط و جستجو کردن و شخم زدن بازی
      ولی باید درب منطق را بروی عشق ببندم !!!؟
      این بازی خوب ولی شاهکار گفتن در مقابل هم سبک های خودش ظلمی بزرگ
      در دنیای گیم است !!! :/
      البته همه بخاطر جوانی است !!! یعنی فعلا منطق کمرنگ تر هستش در این
      سنین !!! چون خودم طی طریق کردم می دانم که منطق در این حدود جوانی
      در چه حدی هست !!! باشد که رستگار شوی . حدود ۵ سال دیگه منطقت
      شکل درستی به خودش میگیرد .

      ۰۰
    17. ۷ تا دیسلایک ؟؟؟؟
      با ذوق و شوق نشستیم این کامنت رو نوشتیم ولی اگه میدونستیم دیسلایک بارون میشیم عمرا این کار رو نمیکردیم :cry:
      دیگه کامنت طولانی نمیدم….معذرت از همگی!!

      ۰۰
    18. دوست من ناراحت نشوید :|
      دیسلایک الزاما دوست نداشتن یا بی اهمیت دانستن کامنت نیست بلکه ممکن است مخالفت با دیدگاه شما را بیان کند :X :oops:
      ( وات ؟ :mrgreen: )

      ۰۲
    1. ببخشید یه سوال :-? اگه داستان این بازی فوق العاده اس پس داستا متال گیر یا alan wake چی اند ؟ هووووم ؟ :-?

      ۰۱
  4. بازی بد نبود و همچنین آنچنان هم عالی نبود . ایرادات زیادی در بخش داستانی و گیمپلی وجود داشت که از ارزش بازی کم میکنه . همچنین بازی به نظرم بسیار کوتاه بود ، البته در مقایسه با عنوان های open world دیگر . ۳۰ ماُموریت ( که بعضی از آنها به صورت پشت سر هم باید انجام بشن مثل مرحله آخر که ۳ ماموریت را باید بدون وقفه انجام داد ) که این هم خودش به کوتاهی بازی کمک میکنه و اگر مراحل جانبی رو انجام نداد میشه بازی رو در کمتر از ۶-۷ ساعت تمام کرد . داستان هم اصلا تعریفی نداشت :-s بازی یه بازی خوب بیشتر نبود

    ۰۰
    1. چندتاشو بگم ؟ :-| مثلا پول از وسط بازی به بعد دیگه ارزش خودش رو به کل از دست میده و هیییچ اهمیتی نداره . وقتی با آزاد کردن برج های رادیویی تفنگ ها مجانی میشه و تیرهم به وفور در بازی یافت میشه . همین اقای پول کلی از جذابیت بازی کم میکنه چون دیگه دلیلی نداره کلی وقت برای شکار حیوان ها یا کشتن افردی خاص تلف کنیم . هیچ تعادلی هم بین اصلحه سرد با اون همه اصلحه گرم نیست . ترکیب گیاه ها ( وقتی که خالکوبی تقاریبا به نیمه میرسه ) کللللا بی مصرف میشه و هیچ خاصیتی نداره ( بجز برای رفتن زیر آب اونم برای به دست آوردن اشاء مخفی .) اینم به اندازه ۲ نمره . نمرش بیشتر بود بیشتر هم میگفتم :-D

      ۰۱
    2. خب این که خیلی ضعف نیست. توی این بازی از یه جایی به بعد دیگه شکار رو برای جایزه‌اش نمی‌ری. برای درست کردن کیف پول یا weapon holster نمی‌ری. برای لذتش می‌ری. چون دیگه آخرین کیف پول ممکن رو داری. ۸۰۰۰ تا پول داری. کلی آیتم داری … گیریم که توی بازی ۱۰۰ تا سلاح دیگه هم بود و براشون پول میدادی. وقتی اونا رو می‌خریدی چی؟ وقتی همه چیز توی بزی unlock‌ می‌شد چی؟ بالاخره هر چیزی رو سازنده می‌تونه تا یه حدی تو بازی بگنجونه. نمیتونه ۵۰ تا کیف پول بذاره تو بازی که تا آخرین ثانیه‌ها شما شکار کردنت به پای این خرج بشه که. بالاخره یه جایی به درجه‌ی آخر میرسه و تموم میشه. توی همه‌ی بازی‌ها هم همین طوره.
      ولی نمیدونم … خیلی برام عجییه. من توی بازی همیشه برای خریدن سلاح هم پول خرج نمی‌کردم :D همیشه میرفتم برج مخابراتی رو باز می‌کردم که سلاح‌ها مفتی بشن. همیشه هم دوست داشتم کیفم پر پول باشه و خیلی خرج نکنم. شاید مال خصلت اصفهانیه :D

      ۲۰
    3. برای من کیف پولم ۱۰ هزارتایی میشد !!! :/
      فکر کنم از معجزات نسخه دولوکس ادیتیشن نیز بوده است !!! :/
      پوست حیواناتی خاص را باید میکندم !!!
      مثل ببر طلائی بسیار درخشان یا خرس نامیرا که با یک شلیک شات گان مرد
      یا کوسه ای سیاه رنگ که باید با کمان شکارش میکردم !!! :/ آهان همین کوسه
      پوستش کیف پولم را ۱۰ هزار تایی میکرد .

      ۰۰
    4. شکار یه چیزی ولی کشتن افراد چی ؟ اینکه برای ۵۰۰ $ دها بار یه ماموریت جانبی رو بری چه جذابیتی داره ؟ در مورد پول هم باید بگم نخیر سازنده اگر سازنده باشد سیستم پول بازی تا آخر جذاب باقی میماند مثل dragon age origins که تا آخرین لحظات بازی هم یه سکه طلا به اندازه یه سکه طلا اول بازی ارزش داره .
      هیچم عجیب نیست که اسلحه نخریدی ، من هم بجز یه هفت تیر و یک ak47 اسلحه دیگه ای نخریدم :-|

      ۰۰
    5. خب عزیزم شما از اول بگو داری بازی رو با چون DAO میزنی من تکلیفم رو بدونم. مقایسه می‌کنی با اون شاهکار؟ انتظار داری همه‌ی جزئیات بازی به اون خوبی در اومده باشن؟ نکن عزیز نکن … :D
      ولی خب اونقدرها هم آزار دهنده نیستند. بازی رو از شاهکار بودن می‌اندازند ولی … ولی … ولی از جذابیت و سرگرم‌کنندگی نمی‌اندازند.

      ۰۰
    6. راست میگی دقت نکردم. کاملا درست میگی شما من هم هم عقیده ام. نمره کامل هم نمیدم خودم بهش. ۹ هم نمیدم حتی :D
      ولی بحث خوبی بود.

      ۰۰
    7. شاید انایی که میگم ایراد باشن شایدم نه
      اول اینکه بعد از گرفتن یه سری از ارتقا ها دیگه به یه نامیرا تبدیل میشی
      دوما بازی از پول خوب استفاده نکرده وقتی با با بالا رفتن از برج میشه تفنگ و. .. بدست اوورد چه لزومی داره باساش پول خرج کنیم

      ۰۰
    8. شکار های بیش از حد و بعضا تفریحی!!!
      منتظم نبودن مانیزم درگیری ها !!!
      افت و خیز درگیری ها!!
      نبود همکاری مناسب بین جیسون و اعضای مقاومت!
      مشکل در تیراندازی برخی سلاح ها

      ۰۱
    9. تنها چیزی که منو اذیت میکرد رد شدن از داخله بوته ها بود که هیچ حرکتی از خودشون نشون نمیدادن انگار که دوربین از دخلشون رد میشد برعکسه turok

      ۰۰
  5. شکی در این موضوع نیست که این بازی یک شاهکار به تمام معنا بود!!! به نظر من این بازی بهترین بازی ساله! در ضمن علاوه بر یوروگیمر که نمره کامل رو داد گیم اسبات هم به بازی ۹ داد که با توجه به نمرات کمی که امسال به اکثر بازی ها داده بود نمره ی بسیار قابل توجهیه!! شخصیت واس که هرچی ازش بگم کم گفتم! فقط حیف که حضورش در بازی کم بود!!

    ۰۰
  6. بحثی است بسیار داغ! در مورد جمله ای هم که درباره ی ارزش بازی های یوبیسافت نوشته شده این چندوقت برعکسش رو زیاد دیدیم!(تبلیغات خوب و گسترده اما بازی ناقص و کم ارزش)
    بازی خوبی بود اما هرگز نمیتونیم بهش بگیم بدون مشکل!(بازی که لایق ۱۰ یوروگیمر اصلا نیست)مشکلات بازی کم نبود.این روز ها تو بازی های این شرکت میتونیم آلبومی از باگ های مختلف گرافیکی ردیف کنیم!داستان آبکی و بعضی از شخصیت پردازی های نامناسب.پایان بشدت افتضاح این بازی(از نظر بنده!)
    در ضمن این را هم دریاد داشته باشید که این بازی نه لایق بهترین شوتر امسال است و نه لایق بهترین بازی…

    ۰۲
    1. هومن جان در مورد باگ بگم اولا باگش زیاد نیست وخیلی کمه وبا گهایی هم که داره در حد استاندارده یعنی تقریبا مشابهش رو در ۹۹ در صد بازی ها میشه دید ضمنا وسیع بودن بازی وکلی جزئیات و….داشتن باگ رو طبیعی میکنه که البته نه زیاد هست نه آزار دهنده!!
      داستان هم کاملا جذابه ولی ایرادتی داره که پایین گفتم ولی اگه سبک بازی رو درنظر بگیری رضایت بخشه و تا پایان بازی خوب باقی میمونه!
      شخصیت ها هم خوب پرداخت شدن فقط مشکل این هست که با توجه به زمان کم بازی کمتر میتونن خودشونو نشون بدن…
      کلا ایراد گیری از این بازی یک نوع سختگیری هست و این بازی به عنوان شاهکار ۲۰۱۲ ماندگار شد :D

      ۱۰
    2. علی عزیز!بنده این جزیره رو با جیسون زیرورو کردم و باگ هم دیدم.نه آزار دهنده اما کم هم نبود تعدادشون(در هنگام شکار.بالا رفتن از Radio Towers.درگیری ها و در حال استفاده از Wing suit)
      داستان هم جذاب نیست و مشکلاتی درش هست که غیر قابل انکار هستند.رفتارهای جیسون.فلش بک ها.ایفای نقش شخصیت ها و…
      شخصیت ها هم باهم فرق دارند!بعضی ها خیلی خوب از اب دراومدند و بعضی ها انگار که نیمه کار رها شدند :| این بازی حتی در بخش شوتر هم بهترین نیست چه برسد به بقیه بخش ها!(شاهکار نیست آخه! :D )

      ۰۲
    3. پایان بازی هیچ مشکلی نداره. حتی سلایق مختلف رو هم ارضا می‌کنه. شما نمیدونم چرا باهاش کنار نیومدی و میگی افتضاحه. میشه با علامت (**اسپویلر**) توضیح بدی که چی پایان بد و افتضاحه؟

      ۲۰
    4. (**اسپویلر برای سعید!**)
      پایان اول توسط سیترا مغزت شستشو پیدا کرده و داری بخاطر اون دوستان و برادرت رو میکشی.اما به خودت میای و جلوی سیترا وای میسی.یکهو(نمیدونم از کجا) این دنیس پیداش میشه.میاد تورو به دلیل اینکه میخوای جزیره رو ترک کنی با چاقو بزنه!سیترا هم میپره جلو و تمام!میمیره و به جیسون هم میگه دوستت دارم :lol:(کدوم حس عشق؟! :| از کجا این حس اومد والا نمیدونم!)
      (**اسپویل۲!**)
      پایان دوم.سیترا تورو شستوشوی مغزی داده.ایندفعه باهاش میمونی و دوستان و برادرت رو میکشی!(بعد از اون همه تلاش برا به دست آوردنشون و آزاد کردن اونها)سیترا هم بعد از اینکه مطمئن میشه که در آینده ازت بچه دار خواهد شد!تورو میکشه و بای بای جیسون :|(واقعا احمقانست نه؟!بعدشم بهت میگه بچه هامون جنگجویان راکیات میشوند!)

      ۰۱
    5. نه پایان اول بده و نه دومی. اولی به این خاطر بد نیست که چند ساعت قبلش یک تحولی در جیسون دیدیم. این به خاطر چی بوده؟ به خاطر اون معجون‌های سیترا. اما یک خاطرخواه هم این سیترا خانم دارد. که به دست خودش او را می‌کشد! در مورد اون حرکت دنیس هم از اول بازی برنامه ریزی شده بود که شما چنین رفتاری رو از دنیس انتظار داشته باشی. اول از همه دنیس بود که تو رو با این حس جنگجویی آشنا کرد. این طور که دنیس از شجاعت و غیرت مردان و زنان رکیات و نیاز به حضور سیترا حرف می‌زد … والا من یکی قانع شدم که خیلی آدم میهن پرستیه. بعد هم که ما را به عنوان اون نفر برگزیده انتخاب کرد و به خاطر کشتن واس کاملا امید داشت که اونجا بمونیم و … یعنی این رفتار کلی قبلش صغرا و کبرا داشته تا رسیده به این جا. دنیس از جایی پیدایش نشد. سیترا هم در مجموع دو ساعت پایانی بازی به طور کامل خودش رو شیفته‌ی جیسون نشون میداد و علاقه‌اش رو ابراز می‌کرد. یکی از سکانس‌های قبل از ماموریت آخر به طور آشکارا میگه. پس ایراد پایان اول بازی کاملا توجیه پذیره. خواهی نپذیر شما.
      پایان دوم که پایان بد بازی است یک نوع مکافات عمل رو نشون جیسون میده. از این لحاظ قابل تحسینه. شوک و بهت زدگی مخاطب وقتی جیسون به نامزدش میگه که من با شما نمیام و همین جا می‌مونم خیلی زننده است ولی تاثیر گذاره. اما در ادامه جیسون با نجات دادن برادرش و این که می‌فهمه زنده است یه جون دوباره می‌گیره. این دو که در تضاد آشکار با هم هستند بالاخره باید یه خودی نشون بدن و یکیشون به سرانجام برسه. یکی شر … یکی خیر. خیر که پایان اول است و شر پایان دوم. به نوعی ادامه‌ی راه اون تصمیم اواسط داستانه. که بعد پا پیچ جیسون هم میشه. سیترا هم اساسا به این خاطر میخواد از جیسون بچه دار بشه که اون رو با اراده و شجاع‌ترین مرد سرزمین و به نوعی برگزیده می‌دونه و میخواد نسلش با چنین مردی ادامه پیدا کنه. در کنار این اگر اون حرکت مکافات عمل سازنده‌ها رو هم در نظر بگیری، کشته شدن جیسون هم توجیه میشه. حالا شما باز میخوای توجیه شو میخوای نشو.

      ۲۰
    6. اصل بحث چیست؟!تو میخوای من رو توجیه کنی.من تورو! اگه کسی درباره ی هیچ موضوعی توجیه نشه که دیگه بحث بی پایان است و بدرد نخور! درباره ی دنیس تقریبا توجیه شدم.چرا که چند بار ناخودآگاه علاقه اش رو به سیترا دیده بودم.اما هدف اصلی ما از اینکه با وااس و هویت میجنگیدیم چیه؟! مشخصه.آزاد کردن دوستان خود و فرار کردن از اون جزیره.ابراز علاقه ی سیترا به جیسون اصلا منو نمیتونه قانع کنه که اون میتونه براش فداکاری کنه و از خود گذشتگی!بعد از کشته شدن سیترا توسط دنیس در پایان اول شما اصلا متعجب نمیشی یا تاسف نمیخوری!چون با سیترا ارتباط درست حسابی خیلی نمیشه برقرار کرد!
      پایان دوم هم که واقعا بده!درسته اینکه جیسون دودل هست دربازی بخوبی نشون داده میشه اما اینکه بخواد اونارو بکشه یکم :-s اگر تا اینجا که دوستانش رو از بین میبره رو هم درست حساب کنیم و پایان رو هم بدون اشکال در نظر بگیریم باز هم بعد از اینکه سیترا مطمئن میشه از شما بچه دار خواهد شد نباید شمارو بکشه!پس اون عشق و فداکاری پایان اول کجا رفت ای برادر؟ :D

      ۰۱
    7. نه خوشم اومد آقا خوشم اومد. من اصولا وقتی موقع بحث میتونم طرفم رو قانع کنم با توضیح یا برعکس خودم قانع میشم هم از خودم و هم طرف مقابل خیلی خوشم میاد. به شدت!
      در مورد کل توضیحاتت میگم که شما بهتره هر پایان رو مستقل نگاه کنی. چون اساسا اتفاقات جوری رقم می‌خورند که هر دو پایان بازی مستقل از یکدیگر شکل می‌گیرند ولی به خوبی در دل اتفاقات بازی توجیه دارند. مثلا هم عشق ورزی سیترا در پایان اول که عشق حقیقی هست توجیه داره … هم پایان دوم که به اصطلاح یک دست چین کردن جفت برای نسل بعد و عشق دروغینه. که خب هماهنگ هم هست با ذات پایان دیگه. پایان اول انتخاب خیر و پایان دوم انتخاب شر هست. در انتخاب خیر سیترا فدا میشه تا جیسون به اون نازی زنده بمونه. (پاداش) و در انتخاب شر سیترا بانی مرگ جیوسن میشه. (جزا)
      اینه که مهمه. به همین خاطر هم اول گفتم سلایق رو پوشش میده. رو هوا هم نیست. اما این که فلان رفتار فلان شخصیت در نمیاد و تاثیر نمیذاره تا حد خیلی زیادی موافقم. و اون رو به خاطر ضعف در انتخاب روایت درست و هماهنگ با ذات بازی می‌دونم. و البته تا حد زیادی هم بر می‌گرده به خودت که چقدر به شخصیته نزدیک شده باشی.

      ۰۰
    8. اگر هر۲ پایان بازی رو از هم جدا و مستقل در نظر بگیریم باز یه مقداری(نه خیلی!)به اینکه هر پایان برات قابل درک باشه کمک بیشتری میکنه اما! وقتی هردو پایان رو در فاصله ی زمانی هم و یکی پس از دیگری تجربه کنی باعث این میشه که اتفاقات و حرکات و تصمیمات هر شخص رو با پایان دیگه مقایسه کنی!(که این اتفاق برا من افتاد تقریبا!)
      نتیجه گیری هردو پایان هم تقریبا میشه گفت که دوستانت از همه چیز تو اون جزیره مهم تر هستند از دید کلی!پس اگر اون هارو از دست بدی سیترا هم تو رو یجورایی جریمه میکنه :D
      در مورد رفتار شخصیت ها هم باید گفت که نتونست منو راضی کنه برای یه پایان سرنوشت ساز که قرار هست تو یادها بمونه!و اینکه بقول خودت درنمیاد رو کاملا موافقم!
      شخصیت ها هم بعد از این همه مدت بازی کردن خیلی نتونستند منو به خودشون نزدیک کنند و با اون پایان ها متعجب…

      ۰۰
  7. **بهتر است کسانی که بازی را نرفته‌اند نخوانند**
    من اول ایرادم به بازی رو بگم. اول این که پرداخت به شخصیت “واس” که می‌تونست به یکی از بهترین و خبیث‌ترین دیوانه‌های دنیای بازی تبدیل شه در بازی کمه. یعنی در کل زمانی که در بازی صرف می‌کنیم، شخصیت واس اینقدر محدود و کم خرجه که شخصیتش در حد همون تعریف تریلرهای قبل از انتشار می‌مونه. یعنی همونقدر می‌فهمیم دیوونه است. می‌فهمیم که آزار داره.
    در کل بازی دو سه مواجهه‌ی جدی بیشتر با واس نداریم. که به شخصیت پردازی این شخصیت خوب لطمه می‌زنه. از یک جایی به بعد **اسپویلر** دقیقا از اون جا که با نامزد جیسون فرار می‌کنیم **پایان اسپویلر** واس تو بازی محو می‌شه تا مرحله‌ی یکی مونده به آخر. یعنی حدود ۴ ساعت از خط اصلی داستان ما دور می‌مونه. که بده.
    این از این.
    حالا دارم باز هم.

    ۴۲
    1. خب یه جورایی با حرف برادر و دوست خوبمون استاد “زعفرونی” موافقم!
      “واس” خام مونده توی بازی!
      فقط یه شخصیت روانی که موهاش دیزلیه و میادش مفهموم دیوانگی رو میگه و میره :| :|
      اگر یه حالت انتقام جویی مثل “منندز” بهش میدادن میشد بهترین شخصیت سال!!
      بازی از هر نظر به اون صورت مشکل خاصی نداره اما ای کاش یخورده منوهای بازی پیچیده نبودن!
      از نکات جالب بازی هم آپگرید کردن و خالکوبی های بازیه! :D :D
      _____________
      حقوق بگیر

      ۳۲
    2. دوم این که گرافیک بازی واقعا خوبه. ضعف‌هایی داره ولی خوبه. طبیعت بکری که در این بازی ساختن واقعا تحسبن برانگیزه. اگه مناظرش رو ببینی و نور آفتابی که از لابه لای برگ درخت‌ها به چشم می‌خوره رو ببینی و لب به تحسین بازی و سازندگان اون باز نکنی خیلی بی ذوقی. همه‌ چیز طبیعت بازی خوبه. محیط بازی واقعا زنده است. واقعا حس می‌کنی که تو هم در اون جزیره زندگی می‌کنی و جزوی از اون طبیعتی. اینقدر قشنگ به تصویر کشیده که موقع دیدنش حظ می‌کنی. مکان‌های بکر و درست حسابی که هر کدوم مشخصا ساعت‌ها وقت صرف ساختنشون شده تو بازی زیاده. از معبد و غار و کشتی شکسته و … گرفته تا دهکده‌های مخروبه و برج‌های رادیوی مخروبه. این برج ها یکی از بهترین بخش‌های بازی هستند. اولا که با باز کردن هر کدوم دو تا پاداش خوب می‌گیری. ثانیا هر کدوم ساختار منحصر به فردی داره. یعنی هیچ کدوم مثل اون یکی نیست. خسته‌ات نمی‌کنه. صعودت به بالای برج مثل اساسین ۳ نمیشه. تا آخر بازی هم هیجان داری که بری بالا. انگیزه داری.
      شکار بازی بی نظیره. مخصوصا اگه کمان رو زه کنی و ماموریت‌هاش رو بری. بی نهایت لذت بخش و کاملا درست و واقعی. هیچ دو صحنه‌ی شکاری شبیه به هم نمیشه. حتی شکار خوک که همه جا ریخته.
      انصافا بازی در این بخش‌ها هیچ کم و کسری نداره.

      ۴۰
    3. اون نوره آفتابی که از لابلای درختا می تابه آدم رودیوانه میکنه
      در مورد طبیعت بکر و زنده بودنش کاملا موافقم !!
      خیلی وقتا حمله ی یک حیوون به حیوون دیگه نظر منو به خودش جلب میکرد ومات ومبهوت نظاره گره شکار یک آهو توسط ببر میشدم که به لطف انیمیشن های زیباشون فوق جذاب بود
      این طبیعت انقدر زیبا بود که هرگز خسته کننده نمیشد…علاوه بر تغییرات آب و هوایی وبارش باران و چرخه ی شب و روز هم بازی رو از لحاظ بصری متنوع تر کرده بود ضمن اینکه بخش قابل توجهی از ماموریتهای اصلی در داخل مکانهای بسته ومعابد مانند بود که حس وحال توم ریدری هم میداد!!!!
      اون غار های کوچک بزرگ که پر از مخفی ها و خرس های درنده بود که به زیبایی در جای جای جزیره قرار داده شده بود رو هم نباید فراموش کرد

      ۴۰
    4. البته زیاد هم نمیتونستی به اون انیمیشن ها نگاه کنی و لذت ببری علی جان چون با یک نگاه پلنگ آهویه رو ول میکرد مستقیم میومد سمتت :D

      ۴۱
    5. دقیقا!واس بسیار تو بازی کم پیداست :| من حدود چندساعت هیچ ماموریت فرعی رو نرفتم و فقط منتظر این بودم که اون تریلری که تو e3 2011 دیده بودم و داشت دیوانگی رو برام معنا میکرد برسم که هی رفتم ولی خبر از واس نشد هی رفتم هیچی نبود :| :|

      ۰۲
    6. یک ایرادی که برای من تقریبا ۰.۷ از نمره‌ی کل بازی کم می‌کنه شیوه‌ی روایت بازیه. بازی یک داستان خطی خیلی جالب داره که تا نیمه «عملیات نجاته» که اساسا نه خود ایده و نه روایتش با گیم‌پلی اوپن ورد بازی جور در نمیاد و آزار دهنده میشه. همش به این فکری که داستان رو ادامه بدم یه وقت بلایی سر دوستام نیاد. یه موقع وقتم از دست نره. یا این که برم ماموریت‌های جانبی بازی رو برم. که البته یه ترفند خوبی که زدن اینه که برای موفقیت در مرحله باید خودت رو بسازی که با همه چیز بازی هماهنگه. هم با شخصیت پردازی جیسون … هم با محیط بازی … هم با اوپن ورد بودنش … هم با داستان. یه جورایی حکم آب روی آتیش داره. وقت هم میده. :D
      اگه روایت بازی به سبک GTA بود عالی میشد. یک ۱۰ تمام عیار. بی بر و برگرد به بازی میدادیم و خلاص. ولی افسوس که تفاوت ماه من با ماه گردون از زمین تا آسمان است :D یوبی کجا و راکستار کجا!

      ۰۴
    7. به نظر من farcry3 بازی خیلی خوبی بود و لیاقت بهترین بازی سالو داشت . ولی یه چند تا نقص داشت که نمیزاشت که بهترین بازی سال بشه یکی از اون ها هم کم بودن سلاح بود و این موضوع خیلی تو بازی احساس میشد یکی هم کم تنوع بودن دشمنا بود اگر بیشتر بود بهتر بود . تنوع فوق العاده فضا چیز دیگری بود که ان را از بازی های دیگه متمایز میکرد . تجربه هرچه بهتر حمل و نقل که واقعا عالی طراحی شده بود و این بازی یکی از بهترین بازی هایی بود که انجام داده بودم .
      pc be alive.

      ۱۱
    8. و در آخر بگم که اکشن بازی یکی از بهترین و کار شده‌ترین اکشن‌های دوران هست و واقعا امسال من رو شگفت زده کرد. به قدری این درگیری‌ها در بازی خوب در اومدن که جای هیچ بهانه‌گیری نمیذارن. اول این که موقع شلیک به لطف گرافیک خوب، بک‌گراند خوب، هوش مصنوعی و واکنش انیماتیک خوب و صداگذاری عالی حس عجیبی به آدم دست میده. سبک تیراندازی در بازی به شدت در اومده و اثر گذار شما رو ترغیب به تیراندازی می‌کنه. تنوع سلاح‌ها هم انصافا کمک می‌کنه.
      اما مخفیانه کشتن هم دیگر اکشن کار شده و فوق العاده‌ی بازیه. یکی از بخش‌هایی که محاله به مخفی‌کاری دوستان پیشنهاد بدی و ردش کنه. شیوه‌های کشتن که با دولوپ خوبی همراهه در این بازی در حد خیلی خیلی بالایی قرار داره. دشمن‌ها به شدت خوب در اومدن و ایده‌های جایگذاری در طراحی مرحله به نحو احسن پیاده شده. این قدر خوب پیشرفت می کنه در این بخش که اصلا نمیشه حرف زد در رابطش.
      پیشرفت‌ها هم روی هوا نیست. مثل این نیست که یهو بگی یه ملوان نیروی دریایی مغزش ریست شده و باید لول آپ کنی. دقیقا یک آدم معمولی که در مواجهه با این طبیعت وحشی و قهار به یک جنگجوی حرفه‌ای تبدیل می‌شه. در راهی که می‌خوای. واقعا بی نظیر تکامل رو در بازی می‌بینیم و از همه نظر اکشن بازی بی نظیره.
      ماموریت‌هایی هم که در بازی چیده شدن بر اساس این اکشن‌ها، گاهی با استفاده مستقیم از اون‌ها، گاهی با تکیه بر اون‌ها، گاهی برای سنجش توانایی ها و … طراحی شدن و از این حیث بر تمام بازی‌های امسال به جز یکی برتری دارند.

      ۱۱
    9. آخرین نکته‌ای که لازم می‌دونم در مورد بازی بگم شخصیت خود پاراتاگونیست بازی است که بی نظیر خلق شده و بدون شک دنیای بازی‌ها به یک همچین قهرمانی نیاز مبرم داشت تا از زیر سایه‌ی شخصیت‌های آماده تحویل داده شده و سربازان گمنام و کسانی که کامل هستند و هیچ سیر تغییر و تحولی در آن‌ها نمی‌بینی و در ابتدا برای یک کار ساخته می‌شوند بیرون بیاد. یک شخصیتی که مثل خودت از اولین قتلش هراسناک و ترسان میشه و عذاب وجدان می‌گیره. ولی همیشه گفتند که فقط همون بار اوله. وقتی ترسش ریخت به واسطه‌ی انگیزه‌ای که داشت ادامه داد و قدم به قدم باهاش جلو اومدیم و کاملش کردیم تا آخر بازی شد این. یه چنین سیر تکاملی در بازی‌های امروز واقعا نایاب بود که مشاهده کردیم. دست مریزاد یوبی.

      ۰۰
    10. آخر بذار یک نمره‌ای هم به بازی بدهیم.
      بازینامه (شامل داستان و شخصیت‌پردازی و سیر تکاملی و جزئیات و دیالوگ‌ها و … و …): ۷
      گیم‌پلی: ۹.۷۵
      گرافیک: ۹
      صداگذاری: ۹
      موسیقی: ‌۷.۲۵
      ————-
      مجموع: ۸.۹

      ۳۱

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر