مصاحبه IGN با کوجیما در سفر به خاورمیانه
کوجیما برای جشن گرفتن بیست و پنجمین سالگرد ساخت مجموعه بازیهای متال گیر به دبی سفر کرده است تا همچنین به ملاقات با طرفدارانش در آنجا نیز بپردازد. ولی قبل از نشست مطبوعاتی او بخش خاور میانه وبسایت IGN یک مصاحبه با او ترتیب داده است که در ادامه آن را میخوانید:
IGN: مجموعهی متال گیر بیست و پنجمین سالگرد خود را پشت سر میگذارد. ۲۵ سال با بازیهای شگفت انگیز. چه حسی دربارهی آن دارید؟ این سفر (۲۵ سال) برای شما چگونه بود؟
کوجیما: صادقانه بگویم، هرگز فکرش را نمی کردم به ۲۵ سال برسد. هر دفعه که یک نسخه از بازی را کامل میکردم، با خودم میگفتم تمام شد، این آخریش بود؛ ولی به ساختن متال گیرهای جدید ادامه میدادم و قبل از این که متوجه بشم، ۲۵ سال گذشت. منظورم این است که شما نمیتوانید یک بازی را بسازید و بگویید: “باشه، دیگه تا ۲۵ سال دیگه این بازی رو نمیسازم.” همچین اتفاقی نمیافتد.
IGN: حالا برویم سراغ Metal Gear Rising: Revengeance ؛ وقتی که ما به این بازی نگاه میکنیم یک دنیای کاملا متفاوت نسبت به قبل را میبینیم. متال گیر هیچ گاه به طور واقعی رقیبی در سبک مخفی کاری-جاسوسیاش نداشته ولی Revengeance یک بازی اکشن ماجرا جویانه باسرعت بالا در سبک hack-and-slash است که میتواند با بازیهایی در این سبک که توسط سازندگان با تجربه تر از شما ساخته شده اند، مقایسه شود. چه تفکری در پشت ساخت این بازی وجود داشت؟
کوجیما: اگر به آن نگاه کنید، به نظر میآید که میتوان گفت این قضیه درست است، ولی اساسا Revengeance یک spin-off است که در مسیر اصلی Ground Zeroes قرار میگیرد. ما میخواستیم که برای این spin-off یک تنوع داشته باشیم و طیف گستردهتری از بازی کنندهها، مثلا کسانی که سبک hack-and-slash را دوست دارند را نیز به این بازی جذب کنیم. این هدف ما بود که بتوانیم در این spin-off به گونهای جدید بازی کنیم ولی Ground Zeroes به همان شکل گذشته خواهد بود.
IGN: درست است. با اینکه این بازی در سبک متفاوتی است ولی همچنان از بازیهای متال گیر به شمار میرود و ما میدانیم که طرفداران از آن به اندازهی بازیهای قبلی لذت خواهند برد. با توجه به این مطلب یک سوال که هواداران پرسیده اند:چرا در این بازی ریدن (Raiden) به عنوان نقش اصلی انتخاب شده است به جای کسی دیگری مثلا گری فاکس (Gray fox) ؟
کوجیما: در حقیقت این ایدهی من نبود؛ بلکه کارکنان من در کوجیما پروداکشنز بر روی ریدن (Raiden) اصرار کردند و من به نظر آنها احترام گذاشتم. من بیشتر می خواستم به جای فرآیند توسعه بر روی فرآیند تولید آن تمرکز کنم و آنها میخواستند که یک عنوان جذاب hack-and-slash با مقدارزی اکشن در آن بسازند ومن گفتم اشکالی ندارد؛ به آن احترام میگذارم.
ولی طبق نظر خودم؛ من میخواستم از Frank Jaegar یا Gray Fox استفاده کنم. ولی اگر این کار را انجام میدادیم، من مجبور میشدم که داستان بازی را بنویسم و بعد از آن کاملا در ساخت بازی درگیر شوم. ولی میخواستم ساخت بازی را به نسل جوانتر در گروهم بسپارم. قبل از این نمی توانستم ساخت بازی را به طور کامل به آنها بسپارم ولی در Revengeance همه چیز به طور کامل تحت کنترل آنها بود. جدای از این اگر، اگر من بازی را ساخته و کارگردانی میکردم، محصول آن، این بازی نمیشد. من خیلی خوشحالم که رشد تیم و ساخت چنین بازی فوق العادهای به دست آنها را دیدم.
IGN: برویم سراغ اتفاقاتی که میخواهد در آینده بیفتد. ما قسمتهایی از FOX Engine را دیدهایم. دربارهی پروژهی Ogre میدانیم. و اسکرین شاتهایی که با ما در میون گذاشتهاید را دیدهایم. باید اقرار کنم که موتور جدید فوق العاده به نظر میآید. قصد دارید با ساخت این تکنولوژی های جدید به چه چیزی برسید و فکر میکنید که اینها چگونه از کنسولهای نسل آینده بهره میبرند؟
کوجیما: هنوز نمیتوانم اطلاعات زیادی را فاش کنم، ولی موتور جدید فقط به خاطر به دست آوردن کیفیت تصویری بهتر نیست بلکه برای کار آمدی بهتر به منظور تجربههایی جدید در بازی کردن است و این چیزی است که ما در حال کار بر روی آن هستیم که برخی از آنها در Ground Zeroes استفاده خواهد شد.
در بخش تکنولوژی Fox engine بسیار کارآمد است و ما سعی میکنیم تا جای ممکن آن را کار آمدتر کنیم و به وسیلهی آن میتوانیم در آینده بازیها را در زمان بسیار کمتری نسبت به قبل تولید کنیم.
IGN: در آخر؛ آیا شما آنونس جدید درد روح (Phantom Pain) را دیده اید؟
کوجیما: (می خندد) بله، بله، دیده ام. خیلی خوشم اومد.
IGN: پس دیدهاید. میخواهید چیزی راجع به آن بگویید؟
کوجیما: از نظر بصری خیلی جذاب بود. نور پردازی خیلی خوب بود.
IGN: آنونس همچنین آشنا به نظر میآید، مخصوصا شخصیت اصلیاش … ما او را قبلا جایی دیدهایم…
مترجم کوجیما دخالت می کند: اسنیک (Snake)؟
IGN: بله!
کوجیما: اوه! (میخندد) ممکن است که یک الهام بوده باشد …
IGN: حتما…الهام! به هر حال، خیلی ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید. حرفی برای طرفدارانتون در خاورمیانه ندارید؟
کوجیما: خب ، ما در حال کار بر روی Ground Zeroes هستیم که یک مقدار زمان میبرد. ولی Revengeance در ماه آینده منتشر میشود پس چرا آن را بازی نکنید در حالی که منتظر متال گیر جدید هستید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
یکی از عجیب ترین انسان های دنیاست.
voice of god:kojima هنوز در کف اینم که این یعنی چی که در پایان تیتراژ بازی میاد
علاوه بر اینکه دوبی اومد کلی هم عکس با برو بچ بازینما انداخت و با جلد شماره جدیدش عکس انداخت!
واقعا یه افتخاره به نظر من که یک مجله ایرانی تا اونجا پیش رفته باشه که اجازه حضور در همچین مراسمی رو داشته باشه.خیلی خوشحال شدم.امیدوارم دنیای بازی هم به اونجاها برسه…
کلن این بشر هم خودش،هم بازی هاش،هم انجینش خاص و مرموزه
کوجیما در خاورمیانه؟! آفرین بابا، از اینورا. راه گم کردی؟
اصلا این مخفی کاری تو خونشه ولی بعضی وقتا ناخواسته اونی که نباید بگه رو میگه.
———————-
هیئت فدائیان پی سی و هابیت
کوجیما یکی از بی نظیرترین بازیسازان کل تاریخ بازیسازیه بدون شک…من ارادت خاصی دارم نسبت به ایشون…..
من افتخار می کنم که در عصری زندگی می کنم که کوجیما داره بازی میسازه….
مطمئنم که متال گیر گروند زیرو میره واسه گوتی…..
در مورد فانتوم پین هم هیچی معلوم نیست… استاد کوجی تو سرکار گذاشتن آدما هم استاده…. یه دفعه ای میاد میگه فانتوم پین یه “سایلنت هیل” جدیده همرو میخکوب میکنه!!!!
هیچی از این آدم خاص معلوم نیست……
به هر حال آرزوی موفقیت دائم برای استادمان می کنم….. :X
استاد چرا تو این عکس تصویر شاخص خمار هستن
همان خنده کافی بود مطمئن بشیم
عجب بازی ساز خاصی این مرد
ممنون بابت خبر ولی حس نمیکنی قدیمیه
خواهش میکنم
من خبر رو کمتر از ۲۰ ساعت بعد از این که رو Ign اومد ، فرستادم . زمان تایید خبر ها دست من نیست !
به پست “کوجیما در «متال گیر رایزینگ: انتقام» خواهان شخصیت «گری فاکس» به جای «رایدن» است” مراجعه کن ، می فهمی !
دمشگرم چقدر به کارکنانش احترام میزاره
چقدر تابلویی تو کوجی! الان اصلا نفهمیدیم که Phantom Pain یه متال گیر جدیده.
________
THE DARK KNIGHT 4EVER ممنون.
:)) :)) ولی نامرد در مورد فاکس انجینش نم پس نداد! باو میگفتی نسل بعد سونی کی میاد راحتمون میکردی دیگه!
کلا خوشش میاد ملت رو بذاره تو کف کاراش. ;;)
کلا خیلی ادمه ……. ولش کن. دفعه ی قبلی بقیه شو نوشتم مورد لطف دست اندرکاران سانسورینگ قرار گرفتن. :-x
خواهش می کنم :))
ولی چرا من اون موقع نفهمیدم “Phantom Pain یه متال گیر جدیده” ؟! :-? :-/