بهترین‌های ۹۱ – مرحله‌ی آخر: بهترین بازی سال

در ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ , 21:05:12

بالاخره به مرحله‌ی سیزدهم انتخاب بهترین‌های سال ۹۱ از نگاه کاربران دنیای بازی رسیدیم. قبل از هر چیز، باید این نکته را یادآور شویم که آغاز این مرحله به منزله‌ی پایان یافتن مراحل قبلی نیست و شما، چنان‌چه هنوز در مراحل قبلی شرکت نکرده‌اید همچنان می‌توانید این کار را بکنید و رای خود را به ثبت برسانید. اما، در روزهای آتی بهترین بازی سال را انتخاب خواهیم کرد، پس مثل همیشه با ما همراه باشید.

به نظر شما، بهترین بازی سال از میان نامزدهای انتخابی دنیای بازی کدام است؟

۱

Assassin’s Creed 3

۲

Borderlands 2

۳

DisHonored

۴

DmC: Devil may Cry

۵

Far Cry 3

۶

Halo 4

۷

Journey

۸

Mark of the Ninja

۹

Mass Effect 3

۱۰

The Walking Dead: The Game

این شما و این هم انتخاب بهترین بازی سال از بین ده عنوان انتخاب شده

[poll id=”105″]


180 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. با سلام!
    همانطور که برای یکی از دوستان نوشتم…
    امسال بخش نظر سنجی برای بهترین بازی سال، بهتر از پارسال عمل کرده و به نظم و ترتیب بیشتری دست یافته است(هر چند در انتها با شتاب همراهی شد). نظرسنجی که پارسال به کمک سعید زعفرانی و پیشنهاداتی از این حقیر به سرانجام رسید. که شایسته بود نامی خاص نیز بر سر تیتر خودش مزین می کرد!

    اما نکاتی قابل ذکر(هدف ایراد گرفتن نیست. هدف بایستی رسیدن به بی ایرادی باشد. همانطور که در گذشته نیز از این حقیر ایراداتی در تایپ و ترجمه و غیره ذالک گرفته بودند. آن دوستانی که مدتهای قبل نیز در سایت حضور داشتند با کمی دقت، تغییرات را در نزد برخی دوستان خواهند دید):
    ۱-بازی رسوا/بی آبرو(Dishonored) در گونه اکشن/ماجرایی/اول شخص و زیر گونه مدرن دسته بندی شده است. بنابراین از حالت اکشن خالص بیرون آمده و قواعد ماجرایی نیز به خود می گیرد. این اشکال در نزد برخی سایتهای خارجی نیز موجود بود.
    که شایسته بود به جای این بازی از ندای وظیفه:عملیات سیاه(COD:BO2) استفاده می شد.
    ۲-بازی شیطان می گرید(DMC) در گونه اکشن/ماجرایی/سوم شخص و زیر گونه فانتزی دسته بندی شده است. بنابراین از حالت اکشن خالص بیرون آمده و قواعد ماجرایی نیز به خود می گیرد.
    پس جایگاهش در بین بازیهای اکشن/سوم شخص و در کنار مکس پین۳ نبوده و نیست. این اشکال در نزد برخی سایتهای خارجی نیز موجود بود. همانند هیتمن!
    ۳-در هر گونه و ژانری که نگاه کنید(خصوصا ژانرهای اصلی) از اکشن و درگیریهای اکشن در آن موجود خواهید دید. بازی هایی چون: مس افکت، دیابلو، درایور، فال آوت۳….
    بعبارت دیگر بعضی از المانهای ژانرهای دیگر ممکن است تسلسل اکشن خالص را شکسته و به فرم دیگری از ژانر تبدیل کنند که ممکن است اساس و پایه بازی بر آن استوار شده باشد. منظورم این نیست که ترکیب ژانرها با یکدیگر اشتباه است، خیر!
    ۴-بازی نقطه مرزی۲(Borderlands 2) یک بازی با داستانی است که در حین اجرا تعریف میشود(تعریف داستان بیشتر بصورت فیلم و کات های صحنه نبوده و بر روی آنها تمرکز ندارد). یک بازی در محیطی باز(OW) که کاراکترش به هر طرف سرک کشیده و به سرگرمی های مختلفی مشغول است. یک بازی اکشن خالص نیست. یک شوتر یا تیراندازی/اول شخص است که در مواقع درگیری دارای اکشن پر زد و خوردیست(امیدوارم منظور را درست رسانده باشم). اما واقعا اکشنش، نفس گیر و تعریف درستی دارد؟ در مجموع تسلسل اکشن ندارد. اکشنش خالص نیست. همینطور مسافت دور۳/فارکرای۳(FarCry3)… کما اینکه بازی فارکرای۳ از محیط و داستان و اکشن واقعی تری برخوردارست. پایانش رئال تر است. زد و خوردهایش واقعی تر و در هم ریختگی ندارد… FarLands بدون DragonLands !
    کما اینکه این اکشن نیز بر محیط بازست و یکپارچه نیست(تقریبا در بسیاری از ماموریتها).
    توجه: این نوشته به معنای این نیست که دو بازی فوق بد و ناموفق هستند.
    ۵-روزی جان وو یکی از کارگردان مطرح آسیایی و سازنده فیلمهای هدف سخت، سرسخت و خشن، و بازی “ضربت سخت(Stranglehold)” گفت:
    “به یک مرد اسلحه بده، فکر خواهد کرد سوپرمن است. به او دو اسلحه بده گمان خواهد کرد خداست”.
    این بازی یکی از خالص ترین بازیهای اکشن دورانست. موردی که “مکس ِ دو اسلحه” در عصر حاضر بدآن تمایل یافته است(اکشن/سوم شخص). چه در صحنه های سینمایی و روایت داستان(هنری)، چه در اجزا “گیم پلی اکشن” آن!
    برای رسیدن به این مهم می بایست از طراحی محیط گرفته تا اجزا مختلف به هنرمند و منطق طراحی و آزین بسته شود. تا بار و معنای هر هدفی را به خوبی منتقل نماید.
    آنچه که بعضی از بازیبازان درباره مکس پین۳ نپسندیده اند و ایرادات سطحی می گیرند به ارتباط برقرار نکردن با داستان و قیافه مکس پین است ولاغیر! در همینجا برای این حقیر و دیگر دوستان از همان ایراداتی که مدعی بر پیکره اکشن بازی هستند چند ایراد ذکر کنند.
    فیلم ترمیناتور۲ از اکشن “بهتر و باکیفیت تری” سود می برد یا فیلم نینجای قاتل؟!
    برای دوستانی که از آدرنالین می گویند.
    ۶-هنوز هم برای من نامکشوف مانده که در سطح جهانی(انتخاب بهترین بازی) به چه دلیل بازی ندای وظیفه:عملیات سیاه/COD:BO2 نتوانست در ژانر خودش به موفقیت دست یابد؟! شما هیچوقت آن اکشنی که دراین بازی حس می کنید را در بازی فارکرای۳ یا بوردرلندز۲ به لثه نکشیده و به لمس نخواهید برد. صحبت از اکشن و ژانرش است، حرف داستان و شخصیت پردازی و ماموریت های فراوان و محیط باز و نقش آفرینی نیست. همچنین قیافه مکس پین و اسلحه رایفل در ندای وظیفه!
    شاید حضور این بازی، سایه سنگینی بر روی بازیهای دیگر در ژانر خودش بود؟!

    بدلیل اینکه از ابتدای انتخاب بهترین بازی سال در بین دوستان سایت نبودم، در اینجا نظر ناچیز خودم را ارائه می دهم شاید در بین نظر سنجی ها لحاظ گردد.
    البته بازی های دیگری که شایسته حضور در لیست نظر سنجی باشند نیز می توان پیشنهاد داد لیکن اگر مبنا بر همین لیست ها در نظر گرفته شود:
    به این نامها در ژانرهای مختلف بیشتر دقت فرمایید:
    بازی مبارزه ای: Dead or Alive 5 و Street Fighter X Tekken
    بازی ورزشی: FIFA 13 و NBA 2K13 و Pro Evolution Soccer 2013
    بازی رانندگی: Forza Horizon و NFS: Most Wanted
    بازی سکو: Fez و Spelunky
    بازی ماجرایی: The Cave و Walking Dead The Game و Journey
    بازی نقش آفرینی: Diablo 3 و Mass Effect 3 و Torchlight 2
    بازی استراتژی: FLT: Faster than Light و Civilization V: Gods and Kings و XCOM: Enemy Unknown
    بازی اکشن/اول شخص(در غیاب ندای وظیفه:عملیات سیاه/COD:BO2): Halo 4 و Far Cry 3 و Borderlands 2
    بازی اکشن/سوم شخص: Max Payne 3 و Dead Space 3 و Mark of the Ninja
    بازی اکشن/ماجرایی(اول و سوم شخص): Dishonored و Assassin’s Creed III
    بهترین بازی:
    Civilization V و Max Payne 3 و COD:BO2 و Walking Dead و Journey و The Cave و Dishonored و Darksiders II و Baldur’s Gate و Assassin’s Creed III و (بیشتر از لحاظ داستانی بار دارد)ME3…
    از لحاظ لذت و جذابیت فردی(منهای برخی صحنه های راکستاری):
    * Max Payne 3

    این بازیها را مد نظر قرار دهید:
    Retro/Grade و The Unfinished Swan و Baldur’s Gate: Enhanced Edition و Imscared و Vox و AirBuccaneers HD و Recruits و Dear Esther و Legend of Grimrock و Secrets of Grindea و Gnomoria و Teslagrad و Paranormal و Natural Selection 2 و Tales From Space: Mutant Blobs Attack و Dust: An Elysian Tail و Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance و Persona 4 Golden و Shank 2 و Final Fantasy XIII-2 و LEGO The Lord of the Rings: The Video Game و Silent Hill: Book of Memories و Trine 2: Goblin Menace و Darksiders II و The Last Story و Kinect Star Wars و Rhythm Heaven Fever و Pikmin 2 و Lego Batman 2: DC Super Heroes و Kirby’s Dream Collection و Disney Epic Mickey 2: The Power of Two و Disney Epic Mickey: Power of Illusion و …

    با تشکر از آقای رسولی و سایر دوستان عزیز در پیاده سازی این نظر سنجی…
    موفق باشید.

    ۰۰
    1. در “نیم نگاهی گذرا” که به درونمایه بازی مکس پین۳ داشتم بدون گیم پلی و ژان… برای سعید نوشته بودم:

      بله… به زیبایی هر چه تمام تر فریاد می زنند که این مکس پین ِ راک استاری است. مکس پینی که نوشیدنی مخلوط نمی خورد و استعاره به مکس پین ِ رمدی و تغییرات لازم در مکس پین راک استاری دارد. اما همان درونگرایی مکس ِ سم لیک را در جهات دیگری به نمایش راکستاری درآورده است. چرا که دیگر “دن هوزر” همان “سم لیک” نیست. جهان بینی و دورنگارش متفاوت است….
      این مکس برای دوری از گذشته هر کار لازمی را با تردید انجام داده بود اما دلش در گذشته باقیمانده بود. قادر به بازگرداندن جان همسرش نبود اما قصد برگرداندن جان همسر رییسش را داشت. ماجرایی کثیف که یادآور دردهای گذشته اش بود. مکسی که جوانی و کینه و انتقامجویی گذشته را ندارد که از “شرکت رمدی” به ارث برده بود. مکسی که حتی سم لیک… خالقش آنرا در میان امواج تاریکی رها کرده بود تا بمیرد و “پینی” دیگر “ویک” شود(منظور پنهان در همین جمله چیست؟ در دیدگاه خود بنویسید).
      تعویق… یکی از کلمات مدعی برای سنگ قبرم!
      این مکسی است که سرخوشی جوانیش را برای کشف واقعیت و انتقامجویی واقعی، بهمراه نداشته اما خود را درگیر افراد و ماجرایی دیده که دائما ذهن لـَـسیتوت زده و جسم لـَــنگور خورده او را به جلو هل میدهد و دست از سر سرنوشت نامعلومش بر نداشته تا به کشف واقعیت ماجرا و اکتشافی مهمتر که همان واقعیت فعلی خودش است، برسد تا سرنوشتی معلوم از نامعلومی ِ گذشته گیرد.

      ادامه دارد…
      این بازی پیشرفت قابل ملاحظه ای در همه زمینه ها داشت…

      که شاید در سایت قرار گیرد…

      با تشکر از همه شما!

      ۰۰
  2. از گیمر ایرانی نا امید شدم !
    دوستان کسی نیست که با من همراه شود دست در دست هم دهیم و خود را به آتش بکشیم ؟ باشد که از آتش درونیمان کمی کاسته شود ؟ :-s
    گویا زمان بازنشستگی پیش از موعد فرا رسیده :| :|

    ۰۰
  3. ضمن احترام به Mass Effect 3 من به The Walking Dead: The Game رای می دم. به خاطر این که با یه قصه ی خوب و یه روایت عالی، تمام بازی های پرخرجی رو که با اون داستان های بی خاصیتشون به قول عزیزی بیش تر موتور بازی سازی هستند تا بازی (!) کنار زد و قاطعانه بازی سال شد. به این بازی رای می دم چون معتقدم بازی هم لیاقت هنر هشتم بودن رو داره هم ظرفیتشو. و The Walking Dead: The Game این ظرفیت رو به خوبی نشون داد. راه هنر هشتم از قصه گویی می گذره نه چند تا بافت عالی و یه نورپردازی بی نقص و تعداد ورتکس های به کار رفته در طراحی چهره!
    ———————————————————–
    CoD Team

    ۰۰
    1. همون موتور بازی ساختنم نیست کار هر استدیو!!!
      سینا فرض کن واکینگ دد بیاد با بهترین موتور روز ساخته بشه،بعدش ببین چقدر محبوب تر میشه! هر چند که اینجا نیا مردگان متحرک رو با ندای هند مقایسه کن،چون مردگان متحرک باتوجه هبه بودجه ساختش از انجین خوب و مناسب بهر منده ولی اون یکی از انجین خاک خورده قدیمی ،

      ۰۰
    2. اگه با بهترین موتور روز ساخته می شد نتیجه ش می شد یه بازی خوب و خوش ساخت مثل چند تا بازی هایی که تو همین لیست نامزدها هست. ویژگی اصلی این بازی اینه که هیچی نداره! فقط داره یه قصه تعریف می کنه. گرافیک سل شید هم برای کم هزینه تر شدن کار استفاده کردن سید. این بازی یعنی کمال در اوج سادگی.
      ندای هندی ساخته شده با انجین خاک خورده قدیمی هم همین جوری دو سوم FPS های پرادعای امسال رو می ذاره تو جیبش! کما این که الانم این کارو کرده!
      —————————————————————————————-
      CoD Team

      ۰۰
    3. به جان سید من خودم عاشق Mass Effect 3 هستم، ولی باور کن واکینگ آینده بهتری رو برای دنیای بازی رقم می زنه! البته تو غرب که با گوتی شدنش این کارو انجام داد، ولی اگه این جا هم بازی سال بشه گیمرهای محترم ما هم بی خیال گرافیک می شن و یه ذره به قصه و قصه گویی اهمیت می دن.
      —————————————————————————-
      CoD Team

      ۰۰
    4. بابا سینا سلول های مغزت رو باز کن!! مگه ما میگیم بازی پر گرافیک داستان نداشته باشه؟ مگه مس افکت ۳ یا … داستن بدی دارن؟ مگه دئوس ایکس داستان بدی داشت؟ مگه ویچر ۲ داستان بدی داشت؟ عزیزم نداشتم هر فاکتور یک ضعف محسوب میشه

      ۰۰
    5. سید سلول های مغز من بازه شما باید مال خودت رو یه کم باز کنی! بیا همین لیست نامزد ها رو یه نگاهی بنداز: AC3، این سری رو که از نظر داستان هیچ وقت قبول نداشتم. الکی می خوان داستانشون رو مهم و فلسفی نشون بدن که نه مهمه نه فلسفی! همش اداست. روایت درست و حسابی هم که هیچ وقت نداشته. Borderlands 2: این بازی کار مهمی که می کنه اینه که فضا خلق می کنه. یعنی ایده اصلیش و جهانی که خلق کرده فوق العاده ست. ولی باز هم روایت لنگ می زنه. بی اغراق داستان در این بازی اصلا مهم نیست. این گیم پلی هستش که باعث جذابیت می شه. DisHonored: این که دیگه پدیده ای بود! اصلا فکر نمی کردم در سال ۲۰۱۲ یه بازی AAA چنین داستان سطحی و کلیشه ای داشته باشه. اگه بازی های قبلی ایده خوبی داشتن این بازی اصلا ایده خوبیم نداره! DmC: Devil may Cry: این رو هنوز بازی نکردم ولی با توجه به شناختی که از این سری دارم داستان در این سری کلا نقش جلبک رو داره! البته شاید توهین آمیز به نظر بیاد بنابراین بهتر توضیح می دم. تفاوت این سری با بقیه بازی ها در اینه که اتفاقا روایت خوبی داره. یعنی سعی می کنه یه داستان کلیشه ای رو زیبا روایت کنه. Far Cry 3: ایشون هم که کلا مثل همون دو قسمت قبلیش داستان فقط یه بهانه ست برای به رخ کشیدن محیط وسیع بازی و گرافیک خیره کننده. هیلو و جورنی هم بازی نکردم و نظر نمی دم ولی به نظر طرفدارانشون اعتماد می کنم و قبول می کنم داستان خوبی دارن. خوب الان سید همون Mass Effect 3 و واکینگ دد خودم موند! یعنی در نصف بازی های برتر امسال داستان هیچ نقشی نداره. سید مساله اینه که بازی سازای این دوره تمرکزشون رو رو یه چیز می ذارن. یا گرافیک و گیم پلی یا داستان. کم پیش میاد (به جز نقش آفرینی) یه بازی مثل مس ایفکت ۳ یا پرتال ۲ در همه زمینه ها قوی باشه. باید واکینگ دد رو ستایش کرد چون گرافیک و گیم پلی رو رها کرد، بیش تر تمرکزش رو روی داستان گذاشت و اتفاقا موفق هم شد.

      درضمن تمام بازی هایی که مثال زدی نقش آفرینی بودن که در این سبک، داستان یکی از ارکان مهم بازیه.
      ———————————————————————-
      CoD Team

      ۰۰
    6. سید خوب برای خودت میبری و میدوزی و..!!! بس اگه اینجور باشه که ندای وظیفه هم جز بلک اپس ها،همچین داستان پر محتوا و قوی ندارن!! در کل تو گیر دادی به سینما چون عاشق سینما هستی !! از دید سینمایی به صنعت گیم که یک صنعت بصری و آمیخته با تکنولوژیه داری به قضیه نگاه میکنی! بهر حال موفق باشی،فقط در یک مسائل منطقه و بیـــــــــــــــــپ باهم هم نظریم :D

      ۰۰
    7. شاید یسری بازی پایین تر خودشا بذار تو جیب ولی از بس گندهه اش برنیومد!
      بازی که کتاب قصه نیست!! باید جلوه بصری قوی برای برقراری ارتباط عمیق تر داشته باشه یا بازی کردن یک شماره جدید از بازی متوجه جدید تر بودنش بشی نه تکرار یسری کارای خطی در محیط های متفاوت یا تکراری

      ۰۰
    8. سینما به خاطر اونجرز و Iron Man و ترنسفورمرز هنر هفتم نشده. ولی وجود این فیلم ها هم لازمه. منم نگفتم همه بازی ها بیان درباره راز خلقت بحث کنن. ولی حداقل به شعور مخاطباشون احترام بذارن و دیگه با دو خط داستان و چند بانوی خوش قیافه سروته قصه رو هم نیارن! واکینگ دد کاری که می کنه اینه که توقعات رو می بره بالا. به لطف واکینگ دد ها و مس ایفکت ها و پرتال ها، گیمر های نسل بعد از بازی ها ی مورد علاقه شون توقع داستان بهتری دارن.
      ——————————————————
      CoD Team

      ۰۰
    9. دقیقا!
      واکینگ دد سطح صنعت بازی ها رو بالا برد. واکینگ دد کاری رو کرد که باران شدید سعی داشت بکنه…
      داستان توی این بازی سرگرمی بوده و سعی شده در کنار یک گیم پلی ساده، کم نقص و البته کاملا جدید فقط روی جذابیت داستان تمرکز کنه…
      ما توی این بازی داستان رو بازی کردیم. میشه گفت گیم پلی بازی داستانه (!)
      صد در صد مس افکت ۳ چنین سعی رو نداشته، هیلو هم دقیقا به اندازه ندای هند تکراری بوده…
      توی مس افکت ۳ هدف این بود یه بازی به وسعت کهکشان ساخته بشه، داستان و گیم پلی و گرافیک به اندازه ای باشه که مجموع این ها یک شاهکار رو تشکیل بده که با توجه به فضای خاص خودش از عهده این کار بر اومد. ولی واکینگ دد با تمام شجاعتش با شخصیت ها و داستانش ادم رو میخ کوب نگه میداره و بدون اینکه برای جذب مخاطب دست به ساخت یک بازی کاملا متفاوت بزنه و از یه کهکشان پر از عجایب کمک بگیره با همون زامبی کشی کلیشه ای شانس خودش رو امتحان کرده … با توجه به اینکه این بازی میخواست که ما داستان رو بازی کنیم، پس گیم پلی اعتیاد اوری هم نباید داشته باشه که بعضی ها به همین بهونه رو میارن…
      مهم نیست که مس افکت ۳ چقد حماسی و عظیمه، یا مستر چیف چقد بی نظیر شخصیت پردازی شده. مهم اینه که واکینگ دد با حجم ۵ گیگ چندین قدم صنعت رو به جلو برد.
      اگر ما در اینده بازی های با داستان فوق العاده ببینیم مطمئن باشید تاثیر این بازیه.

      ۰۰
  4. من به هیلو ۴ :X :X رای دادم. حداقل به هیلو ۴ رای نمید.ین به مرده متحرک رای بد.ین نخواستین به اثر جرمی ۳ رای بد.ین , اینم نخواستین به سرزمین های مرزی۲ رای بد.ین .
    هرکار میکنین به فارکرای۳ رای ند.ین , ایضا به همراه فرقه اساسین ۳ یا بقول سعید میرابی
    Ass ass in creed3 :lol: ! (البته من از ارادتمندان این فرقه هستم ولی امسال نچسب هست)
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
  5. من به هیلو ۴ :X :X رای دادم. حداقل به هیلو ۴ رای نمیدین به مرده متحرک رای بدین نخواستین به اثر جرمی ۳ رای بدین , اینم نخواستین به سرزمین های مرزی۲ رای بدین .
    هرکار میکنین به فارکرای۳ رای ندین , ایضا به همراه فرقه اساسین ۳ یا بقول سعید میرابی
    Ass ass in creed3 :lol: ! (البته من از ارادتمندان این فرقه هستم ولی امسال نچسب هست)
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
  6. یعنی این دیگه آخر نامردیه بابا انتخاب از بین این بازی ها خیلی سخته بعد از ساعت ها زل زدن به مانیتور بین فارکرای مس افکت ۳ و Dishonored با اینکه عاشق مس افکتم ولی Dishonored رو انتخاب کردم البته انصافا تمام بازی ها ذکر شده عالی بودند
    فقط یه نکته چون مردگان متحرک رو بازی نمی دونم (بیشر شبیه یه سریال بود ) اگر نه اون رو بهتری بازی می دونستم واقعا داستان عالی داشت…

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر