فضای مرده‌ی ۳ در هر پلتفرم چگونه است؟

در ۱۳۹۱/۱۲/۰۲ , 16:09:06

سری بازی‌های فضای مرده، در قسمت‌های قبلی به خوبی توانسته بود وحشت را به بازی‌کنندگان برساند، اما در این آخرین شماره‌ی منتشر شده از آن، سازندگان با یک چالش جدی روبرو بودند: “چگونه سری را به جلو برانیم، بدون این که گذشته را خراب کنیم؟” آن‌ها برای این‌کار یکی از ساده‌ترین روش‌ها را پیش گرفتند. “بزرگ‌تر بهتر است” کاری که کپکام با آخرین‌شماره‌ی رزیدنت اویل انجام داد. سازندگان دد اسپیس، با ساخت محیط بزرگ، بهره‌گیری از ست-پیش‌های پرهزینه و صحنه‌های تیراندازی مهیب و بیش‌تر از قبل، این بازی را تبدیل به یک تجربه‌ی بسیار سینمایی‌تر از قبل کرد. اما، برای نشان دادن این تجربه‌های سینمایی، سازندگان مثل گذشته نیاز داشتند تا گرافیک بازی را بهبود داده و از متریال درست استفاده کنند. در ادامه قصد داریم تا با استناد به مقایسه‌ای که یوروگیمر در این باب انجام داده است، عملکرد گرافیکی این بازی در پلتفرم‌های مختلف را محک بزنیم.

Xbox 360 PlayStation 3

حجم بازی بر روی دیسک

۷.۷GB (disc one), 7.6GB (disc two) ۱۲.۲GB
نصب ۷.۷GB (disc one), 7.6GB (disc two)- optional
Surround Support Dolby Digital Dolby Digital, 5.1LPCM, 7.1LPCM

یکی از اولین وجوه این بازی که حتما باید به آن اشاره کرد، صداگذاری بی نقص و فوق‌العاده‌ی آن است که به جرات می‌توان ترسناک ماندن آن علی‌رغم اکشن‌ شدن شماره به شماره را مدیون همین صداگذاری دانست. بدون شک “Visceral Engine” را باید یکی از انجین‌های بسیار قدرتمند در زمینه‌ی صداگذاری و افکت‌های صوتی دانست. اما، در این مطلب بیشتر قصد داریم به مباحث دیداری بازی بپردازیم، بنابراین پس از گریزی که به صداگذاری داشتیم، به سراغ مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی گرافیک بازی می‌رویم.

گرافیک بازی بدون شک نسبت به نسخه‌های گذشته پیشرفت داشته است. اما نه به آن اندازه که گرافیک شماره‌ی دوم نسبت به اول پیشرفت داشت. به هر حال در آخرین‌ سال‌های نسل هفتم به سر می‌بریم. اولین نکته‌ی قابل توجه در این پیشرفت، نورپردازی دینامیک‌تر نسبت به گذشته است. علاوه بر پیشرفت در نورپردازی که به واقع‌گرایانه‌تر شدن محیط ساخته شده‌ی بازی کمک شایانی کرده است، باید به اجرا شدن بازی در دقت تصویر ۷۲۰p در کنسول‌ها اشاره داشت که با فیلتر آنتی-آلیازینگ (که در اینجا تحت متد FXAA است) همراه شده است و تصاویر تولید شده توسط بازی را دیدنی‌تر کرده. ویژگی آنتی‌-آلیازینگ در کنسول‌ها در این بازی برای اولین بار است که حضور دارد. بازی‌های گذشته‌ی سری در کنسول‌ها هیچ‌گونه AA نداشتند. همین می‌تواند یکی از پیشرفت‌های بازی قلمداد شود. اما، به خاطر وجود همین ویژگی، گاهی اوقات شاهد بافت‌های تار شده و چیزهای بدون جزئیات هستیم. با این وجود، گرافیک بازی فرصت این را به ما نمی‌دهد که این تار بودن را به طور واضح با چشم دیده و از آن رنج ببریم. پس به خودی خود ایرادی محسوب نمی‌شود.

اما در رایانه‌های شخصی، به خاطر وجود گزینه‌های دلخواه، ما می‌توانیم از متد (SMAA) برای آنتی-آلیازینگ استفاده کنیم که باعث تار شدن بافت‌ها و از بین رفتن جزئیات هم نشود. در این حالت، جزئیات بیشتری در هر تصویر و کیفیت بیشتری برای هر بافت رندر شونده دریافت می‌کنیم که البته، بستگی به قدرت و کارایی رایانه‌ی شخصی نیز دارد.

برای دیدن تصاویر در اندازه‌ی اصلی بر روی آن‌ها کلیک کنید.

با توجه به پیشینه‌ی بازی‌سازی شرکت ویزرال، انتظار می‌رفت که تجربه‌ی مولتی‌پلتفرم بسیار نزدیکی را از این بازی مشاهده کنیم. همین امر نیز محقق شده و در کنسول‌ها، به سختی می‌توان تفاوت‌های اندکی را در بسیاری از فاکتورهای قابل بحث پیدا کرد. اندک تفاوت‌هایی که مشاهده می‌شود، به ظهور برخی باگ‌های اتفاقی، یکی دو تا اشکال در رندرینگ و تفاوت در میزان تاریکی و روشنایی سایه‌ها، کنتراست و لبه‌های تیز سایه‌ها محدود می‌شود که به ندرت دیده می‌شوند. اما، شاید قابل ذکر ترین تفاوت بازی در پلتفرم‌ها اجرای میان‌پرده‌های داخلی باشد. در بسیاری از این میان‌پرده‌ها ما تفاوت میزان روشنایی/کنتراست را مشاهده می‌کنیم. در یکی از صحنه‌ها، در کنسول ۳۶۰ حتی ما با یک صحنه‌ی کاملا نورانی و آزار دهنده روبرو می‌شویم که در پلتفرم‌های دیگر ابدا اتفاق نمی‌افتند.

دامنه‌ی افکت‌های تصویری بازی هم بسیار جالب است: تار کردن اشیا، تحریف صفحه نمایش و عمق دید، استفاده شده اند تا به بازی یک شکل سینمایی‌ بدهند و این افکت‌ها به خوبی در کنار مدل نورپردازی بازی کار می‌کنند. نورپردازی بازی هم ویژگی‌های زیادی برای عرضه دارد.

همان طور که قبلا هم ویزرال اعلام کرده بود، که نمی‌خواهد فضای مرده‌ی ۳ در PC تفاوت زیادی با دیگر پلتفرم‌ها داشته باشد، این بازی در PC تنها در چند مورد جزئی برتری‌های نسبت به کنسول‌ها دارد. در کنار وضوح تصویری بالاتر از ۷۲۰p کنسول‌ها، در رایانه‌های شخصی می‌توان از “anisotropic filtering” تا ۱۶ برابر هم بهره مند شد. این رقم در کنسول‌ها، مشخص نیست، اما در تصاویر به نظر می‌رسد که چیزی نزدیک به ۴ برابر باشد. یعنی ۴ برابر کمتر از حداکثر رایانه‌های شخصی. دیگر فیلتر گرافیکی که در رایانه‌های شخصی بهتر و بیشتر عمل می‌کند “SSAO” است. (فضای انسداد محیط در صفحه‌ی نمایش: Screens-space ambient occlusion)

شاید تنها چیز آزار دهنده در پلتفرم رایانه‌های شخصی، محدودیت نرخ فریم است که زمانی که ویژگی V-Synch را فعال کرده باشید اتفاق می‌افتد. در این حالت، بازی به صورت اتوماتیک نرخ فریم را در ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت نگاه داشته و اجازه‌ی بیشتر شدن را به آن نمی‌دهد. این در حالی است که در صورتی که V-S را غیرفعال کنید، نرخ فریم دهی بازی به طور قابل توجهی بالا رفته و بدون محدودیت بسته به سخت افزار شما فریم می‌دهد. این اتفاق در فضای مرده‌ی ۲ نیز رخ می‌داد، بنابراین نمی‌توان از آن به عنوان یک باگ یا یک ناهنجاری یاد کرد، بلکه باید اطمینان داشت تا سازندگان با آگاهی این اتفاق را رقم زده‌اند. بر خلاف بازی NFS: MW که سال گذشته عرضه شده و این مشکل را داشت. اما به عنوان یک باگ که بعدا مرتفع شد.

برخی از تصاویر گرفته شده از نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و حداکثر تنظیمات را در ادامه مشاهده می‌کنید:

نکته‌ی قابل ذکر آخر هم اجرای تقریبا ثابت بازی با افت حداکثری ۱۰ – ۵ فریم در ثانیه در کنسول‌ها است که به طور طبیعی ۳۰ فریم در ثانیه به دست می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید مقاله‌ی کامل را در یوروگیمر بخوانید.

  • هیتمن آمرزش در هر پلتفرم چگونه است؟
  • عملیات سری ۲ در هر پلتفرم چگونه است؟

113 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. خوب تصاویر حرفهای سازنده رو ثابت کرد که گفته بود تو پلتفرم ها زیاد فرقی نمیبینیم و براش یک =D میزنم
    در مورد مقایسه تصاویر هم pc اول است کاملا مشخصه بس pcرا میزارم کنار برای مقایسه
    ولی در مورد ps3و x360
    در زمینه روشنایی تصاویر x360 بهتره و اون هم نمیدانم از چی هست که انقدر نور تو تصاویرش رو زیاد رندر میکنه که تصاویر اخر رو هم همه رو سفید نشان داده
    ولی در ps3 تصاویر واقع گرایانه تر هست و اغراق شده نیست دقیقا مثل led های سامسونگ که تصاویر رو واقعی نشون نمیدن و خیلی بیش از حد رنگ و لعابش رو زیاد میکنن که در بعضی تصاویر دچار مشکل میشه صحنه ها و یه طورایی چشمات جزییات رو به خوبی نمیبینن
    در کل هر دو مزیت هایی دارن و بستگی به سازنده بازی داره که چطور استفاده کنه
    ولی در زوم کردن اینجور جزییات مشخص میشه وگرنه تو نمای بیرونی هیچ تفاوتی رو حس نمیکنیم

    Sony Make Believe

    ۱۱۵M to wonder of 2/20

    ۰۰
    1. من از طرف خودم از شما معذرت میخوام
      خب با تمسخر شرو میکنن آخرش هم یه شکلک :lol: رو میزارن عصاب آدم خورد میشه
      باز هم معذرت میخوام…..
      تشکر از مقالت هر چند که من خونده بودمش….

      ۰۰
  2. خب یسری در جهل مرکب خودشون دارن دست و پا میزننو به دنبال دلایل علمی و تخصصی پدیده ها نیستن،فقط میخوان از یسریمسائل برای یسری حرف های بچه گانه استفاده کنند!!
    پدیده که در تصاویر آخر از ایکس باکس ۳۶۰ مشاهده میکنید به اشبائ منبع نور یا پراتب نور معروفه که در اثر دیلی (تاخیر ) واحد کنترل کنتراست و نور بر روی دای شماره ۲۰۰،ضلع هشتم پردازنده xneonos قرار گرفته میباشد! ان واحد وظیفه کنترل منابع نوری در بازی و بالانس کردن میزان نور دهی است که به علت فیدبک گرفتن از خروجیمستقیم،همیشه ۱ الی یک و نیم ثانیه در واحد های نوری بالای ۷۰% تاخیر داره،این یک نقص است ولی ۱۰۰ ها مزیت برایکنسول ایکس باکس ۳۶۰ در پی داره!! تصاویر روشن و مطبوع با رنگ های گرم و با کیفیت!! چیزی که در سایر پلتفرمه ها یا وجود نداره یا جزئی است!! خب هر تکنولوژی مزایا و معایبی داره دیگه
    ____________________________________
    در کیفیت کلی قطعد پی سی هم سایه های بهتری داره و هم جزئیات تقریبا بیشتر
    در رده بعد ایکس باکس ۳۶۰ با سایه های بهتر و رنگ های روشن تر
    درآخر پی اس ۳ که تصاویر با جزئیات معادل ایکس باکس ولی سایه ههای کم رنگ و ماتی تصاویر داره
    ___________________________________
    پ.ن : زود قضاوت کردن،یک نقیصه محسوب میشه :wink:

    ۰۰
    1. ببینم حتما هر کی اظهار نظر میکنه باید جوابشو بدی ؟ خودت نظرو گفتی و بقیه هم نظرشونو میگند دیگه این که کدومشونو تشخیص بدند بهتره به خودشون مربوط میشه

      ۰۰
    2. خواستم در جریان بزارمت که داری خودتو میکشی تو پست دیگه خود دانی … حالا برو جواب هر کی اظهار نظر کرد رو بده !

      ۰۰
    3. آره مشکل دارم چون به تو ربطی نداره بقیه چی میگن … چون از نظر تو چ.ر.ت و پ.ر.ت میگن ولی از نظر خیلی ها شاید تو چ.ر.ت میگی پس تو نباید اینو تشخیص بدی و تازه توهین هم کنی تازه با توجه به سنت …!

      ۰۰
    4. محمد حسین کریمی تا اطلاع ثانوی ازت کامنت نبینم که بد جور امروز بیشتر از … کافیه دیگه …
      @ همه
      خوشحالم از این که هیچ کدومتون متن رو نخوندید. خوشحالم از این که اصلا ارزشی برای این مقالات قائل نمی‌شید. و خوشحالم از این که توی جهل و نادانیتون تا ابد خواهید ماند و معنای واقعی طرفداری رو هرگز نمی‌فهمید. و البته ناراحتم از یک چیز، این که بار ها و بارها فکر کردم مخاطبین سایت ارزش وقت گذاشتن و ترجمه‌ی متن‌های سنگین و مقالات تخصصی رو دارند، ولی بار ها و بارها ثابت کردید که نه تنها ارزش این جور مقالات رو ندارید، بلکه … ولش کن.

      ۰۰
    5. کی گفته من نخوندم ؟؟
      چرا با همه جمع می بندی ؟؟
      آدم نظر خودشو بگه جرم کرده ؟؟
      من یه ویدئو از تفاوت ها هم از dead space 3 و هم از dmc از سایت گیم تریرز دیدم بازم به این نتیجه رسیدم کیفیت توی PS3 بهتره ! مگه خودت نگفتی :
      ” در یکی از صحنه‌ها، در کنسول ۳۶۰ حتی ما با یک صحنه‌ی کاملا نورانی و آزار دهنده روبرو می‌شویم که در پلتفرم‌های دیگر ابدا اتفاق نمی‌افتند. ”
      خو این ینی چی ؟؟ ینی ۳۶۰ بهتره دیگه
      _________
      محمد حسین کریمی @
      ببین چرا وقتی باتو حرف نزدم میای میگی چ.ر.ت میگه ؟؟؟ واقعا متاسفم برات !
      _________
      The End Of Ps @
      علی ول کن باو
      مدتهاس توی این سایت از حق ما PS3 بازا زده میشه خودتو الکی قاطی اینا نکن که ارزشت والاتر از این حرفاس داداشی
      ________
      سعید از SONY make . believe

      ۰۰
  3. همه اینا سیاست حالا شاید بگید چه ربطی داره
    قطعا گرافیک تو پلی تری بهتره به دلیل اینکه هم بازی رو بلوریِ و هم این که cpu ش نسبت به xbox بهتره ولی شاید حالا بگید پس pc چی؟! اونم به خاطر اینه که هنوز پلتفرم مخصوص ps3 برای همه شرکت ها موحود نیست و خیلی هم گرونه و بیشتر ضرر میرسونه تا سود این پلتفرم فقط در دست شرکت های مخصوص سونی که یکی از شاهکاراش هم دیدیم
    UNCHARTED 3 با ۵۵ فیرم در ثانیه
    تا الان فکر کنم فقط crysis چنین فریمی داره که اونم در pc و در ps3 &xbox با همون ۳۰ فریم در ثانیه ست. x-(

    ۰۰
    1. چی داری می کی برا خودت؟؟؟؟؟ گرافیکش ۱۰۰در صد رو ۳۶۰ بیشتره عکس ها اثبات حرفم. بعد چه ربطی به بلوری و cpu داره خب رم ps3 هم پایینه اسکایریم رو روش اجرا کن می فهمی. در ضمن halo4 با ۶۰ فریم اجرا می شه پس سکوت لطفا

      ۰۰
    2. بابا علی این چمیدونه آخه که دروغ بگه ;) ایشون فرق انحصاری و مولتی رو نمیدونه میخوای فریم رو بدونه :wink: خب بنده خدا فکر میکنه داره راست میگه دیگه …

      ۰۰
    3. من شنیده بودم بازی ۶۰fps هستش و با نرمی فوق العاده ی بازی باور هم کرده بودم ولی ۳۰ فریم اجرا می شه و اشتباه از من بود

      ۰۰
    4. عزیزم این قسمت هیچ ربطی به سی پی یو نداره،مربوط به چی پی یو هست که در ایکس باکس مقداری جزئیواحد پردازش گرافیکی بهتره،چرا ؟ چون دو واحد اختصاصی بیشتر داره ;)

      ۰۰
  4. پی سی چون قوی تره بهتره این از این
    ولی من موندم وقتی عکسای ps3 تقریبا عینه پی سی هستش چرا بعضی اساتید xbox رو بهتر میدونن؟
    واقعا فن بازی تا این حد نوبره
    خود بیل گیتس هم اینجا بود میگفت ps3 بهتره

    ۰۰
    1. خب اونا هم یه لحظست دیگه مگه اونا کل بازیه :lol: پس ۳ تا عکس اول که کلا فرقی نداره چی ؟ اونا کیفیت کلی بازی نیستش . اصلا میفهمی داری چی میگی ؟! در ضمن محمد حسین یکم درست بحرف با بقیه . OK؟

      ۰۰
    2. اونا یه لحظه هست؟ کیفیت سایه زنی که کلا از عکسا میشه فهمید تو نسخه ایکس باکس بهتره. سایه فقط تو یک قسمت بازی هست؟ خب کلا کیفیت سایه و روشنایی بازی تو نسخه ایکس باکس بهتره ولی اون نور ماله یک قسمت ۱۰ ثانیه ای تو بازی هست که به یه دلیل روشن شده. در ضمن هر کس هر جور برخورد کنه همونطور برخورد می کنم. همیشه بازی های مولتی پلتفرم روی کنسول Xbox 360 بهتر بودن. مخصوصا در زمینه روشن تر بودن و سایه زنی.

      ۰۰
    3. اولا نورپردازی برا یه لحظه نیستش کل بازی نورپردازی داره . چطور سایه زنی کل بازیه بعد نورپردازی یه لحظست ؟ :lol:
      دوما کی گفته همیشه بازی های مولتی رو ۳۶۰ بهتره ؟ رو هوا چرا میحرفی ! اون فقط بستگی داره که کدوم کنسول لیدپلتفرم باشه . الان بازی های قبلی پارسال همین EA اکثرشونرو PS3 بهتر بودند مثل مدال و NFS و … برو تو قسمت face off های یورو ۲ تای آخرو ببین خودت جوابتو میگیری . پس از خودت نظریه نده لطفا

      ۰۰
    4. عزیزم اون قسمتی که می بینی اینطور روشنایی هست که ماله همه جای بازی نیست ماله یه قسمت کوتاه از بازی هست که تیم معلوم نیست چرا رو ایکس باکس ۳۶۰ نور اینطوری جلوه می کنه … کلا بحث فایده نداره نه من کوتاه میام نه شما پس بهتره بحث نکنیم. :wink:
      در ضمن رو هوا حرف نمیزنم ایکس باکس ۳۶۰ همیشه روشن تر و واضح تر بوده به این دلیل که از دایرکت ایکس پشتیبانی می کنه ولی پلی ۳ نه. در ضمن بازی سازی با پلی ۳ و شکل دادن بازی به وسیله پردازنده سل خیلی سخت و پیچیده هست برا همین بازی ها به خوبی ایکس باکس در نمیان مگر انحصاری ها. اینو سازنده سایلنت هیل گفته بود. ;)

      ۰۰
    5. بابا برو face off ها رو ببین که گفتم برا خودت نگو همیشه ۳۶۰ بهتره بعد بیا بحث بکن که مثل قبل نشه عزیزه من ;) دلیلم میاره :| اکثرا بستگی به لیدپلتفر بودن داره که دیگه خیلی ها می دونند مثال هم خیلی زیاده خودت برو ببین :arrow:

      ۰۰
    6. بیل گیتس اینجا بود میومد یه صدقه ای میداد برا تو که یه وقت چشم نخوری :lol: دیگه عالم و آدم دارن می بینن تصاویر نسخه PS چقدر مات و کدره! من اولش فکر کردم مانتیورم کثیف شده :lol:

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر