سوال:یک تجربه ی منحصر به فرد

در ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ , 17:40:10

پس از یک هفته دوباره با شما هستیم ،تا در بخش سوال هفته  به بررسی علایق و سلایق شما در هنر هشتم بپردازیم.

سالانه بازی ها   “خوب”و “عالی” زیادی منتشر می شوند. اما درطول یک سال یا حتی بیشتر از آن ممکن است یک بازی منتشر شود، که تجربه ی متفاوت و منحصر به فردی نسبت به بقیه ی عناوین  را به مخاطب القا کند.یک بازی می تواند به دلیل داشتن،داستانی زیبا،اتمسفری گیرا،گیم پلی فوق العاده، یا یک ایده ی  بسیار جذاب،خود را از دیگران جدا کند.

امروز از شما می پرسیم که چه  عناصری می توانند یک بازی را منحصر به فرد جلوه بدهند؟ می توانید یک عنوان یا سری عناوینی که با داشتن خصوصیات مدنظر شما منحصر به فرد شده اند را بیان کنید و دلایل خود را برای منحصر به فرد بود آن به دیگران کاربران سایت بگوید.

پانوشت:می توانید ایده ی خود را در مورد سوال هفته ی بعد از طریق پیام خصوصی با ما در میان بگذارید.


137 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. بیشترین بازی که من رو منحصر به فرد من بود “Batman:Arkham city” بود که در شکل بسیار مهیجی به پایان بازی یا همون نقطه ی آخر رسید که با گردشی در شهر بزرگ دیوانگان آرکام خواهید فهمید که هر نقطه از آن با یک طراحی خاصی و چشم گیری از موتور بازیسازی آنریل ایجن بود که هنوز نیز در عجبم چگونه توانسته موتور بازیسازی این چنینی چنین گرافیک را از خود جلوه دهد گذشته از آن بازی کاملا به سوال هایی که رد ذهنتان بوده جوابگو بود ولی با جواب دادن هر یک یک سوال را برایتان فراهم میکرد که این نوع بازی را هیچگونه در هنر هشتم بنده ندیدم.اینها مواردی بود که من را شیفته ی خود کرده بود و هنوز نیز که هنوز است بازی برتر آن سال میلادی بایستی در VGA “Batman:Arkham city” میشد که حقش را خوردند.

    ۰۰
    1. راستی در مورد :

      می توانید ایده ی خود را در مورد سوال هفته ی بعد از طریق پیام خصوصی با ما در میان بگذارید

      پانوشت: ایده من اینه که بازی هایی که شما فن شدید آن هستید را اگر داستان نویس آن بودید چگونه بازی را توصیف میکردید {برای مثال یک دمو از بازی را در ذهنتان تجسم کنید و آن را بنویسید}

      __________________________________
      امیدوارم منظورم رو رسونده باشم “کروم” جان خیلی میخوام این موردیی که گفتم مورد بحث شما قرار بگیره و اون برای هفته ی آینده آماده شه

      ۰۰
    2. Arkham City حقش فقط تو vga خورده نشد. اکثر منتقدین جایزه ی سال رو به اسکایریم داده بودن ولی AC فقط توی yahoo جایزه ی گوتی رو گرفت.

      ۰۰
  2. چند تا بازی تجربه های متفاوتی برای من در این سال رقم زدن :
    ۱)The Walking Dead
    واکینگ دد برای من جزو بازی هایی بود که شخصیت پردازی و داستان خارق العادش رو تو هیچ بازی دیگه ای ندیده بودم.
    ۲)Dishonored
    به نظرم مظلوم ترین بازی سال :| که توی دی بازی هم فقط یه جایزه بدترین تلفظ سال رو گرفت.شما جای من باشید اون نشره رو نمیدید دم عیدی باهاش شیشه پاک کنن ؟ :| عناصر مخفی کاری ای که توی هیچ بازی دیگه ای ندیده بودم.موسیقی آرومی که نمونشو فقط تو دداسپیس دیدم.داستان درگیر کنندش.آزادی عمل زیادش و … باعث میشه Dishonored جزو بهترین بازی های امسالم باشه.
    ۳)DmC Devil May Cry
    دویل نینجا تئوری.خیلی ها نه با استیل دانته و موهاش حال کرده بودن نه کلا با گیم پلیش.ولی برای من جزو بهترین دویل ها بود.اگه قرار باشه ۵ تا شماره با یه مدل مو و گیم پلی تکراری بیاد تو بازار که به قول یه منتقدی باید بش بگیم “لگن” :| DmC رو خودمم مطمئن نیستم چرا انقدر باهاش دارم حال می کنم.یه گیرایی ای داره که شماره های قبلیش که کار کپکام بودن نداشتن.

    ۰۰
  3. اونچه که بیشتر از همه برام مهمه اینه که بازی منو سورپرایز کنه ,چه با یک مکانیک گیم پلی تازه مثل پورتال یا shadow of the colossus چه یه داستان فوق العاده مثل the walking dead یا سایلنت هیل های کلاسیک چه یه حس وحال واتمسفر متفاوت مثل journey.
    الان دیگه همه ی بازیها از یک سری اصول استاندارد استفاده میکنن واسه همین ببشتر بازیها مثل همند و یک حس تکراری دارند
    تجربه های منحصر بفرد و یکتا هر چند کمیاب و نادر هستن ولی به همون اندازه لذت بخش و فراموش نشدنی هستن.

    ۰۰
    1. اینها بازیهایی هستن که در این نسل منو سورپرایز کردن:
      Braid
      Dark souls
      Portal
      Metal Gear Solid 4
      Bayonetta
      Journey

      ۰۰
  4. چند وقتیه با هر بازی حال نمی کنم. خیلی از بازی هایی که اومدن رو تموم نکردم فکر می کنم آخرین بازی بزرگی که تموم کردم واکینگدد بود که واقعا از روی علاقه انجامش دادم. فکر می کنم تنهاچیزی که من رو به خودش جذب کرده بود داستان جذابش بود وتصمیم هایی که باید در شرایط مختلف می گرفتی وتاثیری که بعدش می دیدی. فکر نمی کنم امسال بازی غیر از واکینگ دد تا این حد من رو خوشحال کرده باشه.
    در بازی باید یک ایده نو گیرا وجود داشته باشه. گرافیک رو زیاد ملاک نمی دونم ولی موسیقی بازی از اون عناصریه که می تونه خیلی رو بازی تاثیر بزاره.اگر سعی کنی داستان رو جوری بچینی که کسی فکرش رونکنه والبته بد هم نباشه این پایان تا سال ها در ذهن مخاطب خواهد ماند. والبته اگر شروع بازی خوب نباشه مثل خیلی از بازی هایی که امسال اومدن بازیکننده از انجامش مایوس میشه. در بازی باید برای بازیکننده چیز تازه وجود داشته باشه حتی تا آخرین لحظه باید چیز هایی رو برای بازیکننده رو کنه که از بازی خسته نشه که داستان در این امر نقش مهمی داره.

    ۰۰
    1. به نظر من تصمیم گیری ها اصلا توی داستان تاثیر نداشت. من بازی رو دوبار تموم کردم هر بار با تصمیم های ضد هم ولی در اخر یه جور تموم میشه

      ۰۰
    2. بله آخر داستان یه جور تموم میشه ولی تو خود بازی فرق میکنه. اونقدر ها هم نیست ولی مثلا این که همون اول انتخاب کنی کدوم رو نجات بدی خیلی باحاله.

      ۰۰
  5. نمیدونم چه حکمتیه هروقت میام تو سایت همون موقع پست جدید اومده!
    برای من بهترین بازی عمرم بایوشاک ۱ بود.
    داستان و اتمسفر این بازی که مهمترین عوامل برای من هستن بی نظیربود و هنوزهم هست.
    داستانی پرمفهوم،پراز کنایه های اخلاقی و سیاسی،وآرمان شهری تاریک که به صورت نمادین وظریفی منعکس کننده ی تاریخ سیاه بشریت بود.هرچند درمیان این همه ظلمت کورسوهایی از انسانیت هم گاهی یافت میشد.اما انتخاب با خود شما بود که به سراغ اون کورسو برید یا در سایه ی تاریک رپچرمثل بقیه غرق شید.
    اتمسفر هم بی هیچ نقصی همسو با این داستان غنی ومکمل اون بود.
    احساسات شما دربازی به خوبی تحریک میشدو بازی بار احساسی بالایی هم داشت که بیشتر بر دوش بیگ ددی ها و خواهران کوچک بود.
    گیم پلی بسیارمتنوع ونسبتاچالشی بود و گرافیک هم از لحاظ هنری شاهکار و ازحیث فنی هم در زمان خودش فوق العاده بود.
    درکل بازی بود که واقعا لیاقت نمره ی۹۶ از۱۰۰ رو داشت هرچند که نمره یمن به این بازی بی نهایته چرا که ازنظر من ارزش این ابرشاهکار هنری در عددورقم نمی گنجه.

    ۰۰
    1. من مانده ام که شمایی که به شخصیت پردازی و اتمسفر و داستان اهمیت ویژه می دید چظور از عنوانی مثل اسکایریم که در این زمینه ها ضعف داره خیلی خوشتان آمده!

      ۰۰
    2. مجتبی جان این ها عوملی هستن که برای من بسیار مهمن اما دلیل نمیشه که اگر بازی ای این عوامل رو نداشت ازش خوشم نیادیا اون رو لگن بنامم!
      من از اسکایریم بیش از هرچیز به خاطر عظمت دنیایی که خلق کرده بودن،چه از حیث وسعت جغرافیاییش چه از حیث فرهنگ و تاریخ اون سرزمین خوشم اومد.

      ۰۰
    3. من هیچ وقت اهمیتی نمیدم ولی دراین مورد واقعا میخوام بدونم!بایوشاک واسه من معنی خاصی داره وبهش حساسم!
      این حضراتی که(عمدتا همینجوری دیمی)میان دیس میدن،با بایوشاک مشکل دارن،با نمره ی۹۶ش مشکل دارن،با دلایل بدیهی که آوردم مخالفن یا کلا به من آلرژی دارن؟! :-?

      ۰۰
    4. یکی از تاثیر گذارترین بازی ها برای من هاف لایف بود ؛ یک بازی کاملا علمی _ تخیلی که بر خلاف اکثریت بازی ها که صرفا تخیلی هستند به همراه گیم پلی جذاب و گرافیک انقلابی …… اولین و آخرین شاهکار تا به حال برای من !!

      ۰۰
    5. شاید!
      شاید هم فکر میکنن اگر بازی مورد علاقه ی من با اونا یکی نبود باید دیس بزنن!واقعا متاسفم که هنوزحتی فرهنگ لایک و دیسلایک هم یاد نگرفتیم!

      ۰۰
    6. حرفت را بزن، حتی اگرهمه از بازیی که میکنی بدشان بیاید…. مهم دل توست ، مهم احساس توست…. بگذار آنقدر COD بازی کنند تا هرگز زیبایی هایی چون بایوشاک را نبینند، زیرا این زیبایی ها برای چشمان و قلب توست، این تویی که میفهمی…
      یادم هست خیلی ها سر Alone in the Dark 2008 بامن مخالف بودنند ونقدهای خیلی بدی نسبت بهش داشتنند، با این که بازی خوبی نبود وشکست محسوب میشد، اما به دل من نشست و سه بارتمومش کردم، چون وقتی بازی میکردم برام مهم نبود که این بازی چه نمره ای گرفته… مهم این بود که از بازی کردنش احساس خوبی بهم دست میداد، یه احساس جدیدکه تا به حال ندیده بودمش…
      اینو میخام بگم که تو حرفت را زدی، وازبازی لذت بردی و لذت میبری، پس اگرحرفت را کسی تاییدکردبا او همنوا شو و اگر تایید نکرد گور…!!

      ۰۰
    7. قربون آقا رضا!همیشه از اینکه به خاطر بایوشاک باهام مخافت کنن خوشحالم!چون بهم ثابت میشه تونستم تاحدی این بازی رو اونطور که شایستست بشناسم…

      ۰۰
    8. … از یه سه چهار تا از این انحصاری های سونی تعریف کن ببین چه بَه بَه و چَه چَهی میکنن !!! :-|

      ۰۰
    9. بله…اون دوستمون اون بالا اومده گفته کشتی مارو خزش کردی!
      عزیزان پی اس باز تو هر کامنتشون ده تا آخرین ما و خدای بازی ها می نویسن و قربون صدقش میرن خز نمیشه ما که از بازیمون تعریف کردیم خز شد! :-| :-|

      ۰۰
    10. بایوشاک بازی خیلی بزرگ وماندگاری هستش دوست من.فکر کنم دلیل اصلی دیس ها این هست که تو پست گفتن دلیل ماندگاری بازی چی هستش نه اینکه کدوم بازی از نظر شما ماندگار هست.شاید هم من اشتباه کنم

      ۰۰
    11. پست پرسیده کدوم بازی برای شما تجربه ای خاص بوده وچرا!من هم جواب دادم.
      دوست عزیز کلا هروقت من از بایوشاک حرف میزنم یه عده دیسلایک میزنن الکی!
      نگاه کن!به تایید کنید لطفا من هم دیس دادن! :lol: :lol:

      ۰۰
    12. زیاد سخت نگیر.بالاخره هرکی یه طوری خوشه.اینا که دیس میزنن هم اینطوری حال میکنن.همه بایوشاک رو باهاش آشنا هستن و هیچکس تو خوبیش شک نداره.یادمه اولین باری که من بازیش کردم اولین جمله ای که گفتم این بود که ندیدم هیچ بازی مثل بایوشاک هرچیزی رو به جا تو گیم پلی وارد کرده باشه و عملا هیچ چیز بی استفاده ای توش نیست.

      ۰۰
    1. من برخلاف بیشتر گیمرها که به دستان یک بازی خیلی اهمیت میدن…
      .
      .
      من به پای بازی اهمیت میدم!!

      ۰۰
    2. آروین جان ، زایع = ضایع !! :D :D
      اشنتباه من تایپی بود ولی اشنتباه شما املایی هستش !! :D :D :P
      ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      البته ازاینکه پشت من دراومدی خیلی ممنونم ازت !! :X :X

      ۰۰
    3. جدی :-?
      من تو کل امتحانات اینطوری مینوشتم …
      احتمالا دبیر ها هم بیخیال شدن از بس اشتباه نوشتم …
      با تشکر از غلط گیر و پاک کن های سایت !

      ____________
      آروین از pc $

      ۰۰
  6. آخرین عنوانی که تجربه کردم و بشدت من رو تحت تاثیر گذاشت واکینگ دد بود؛ عنوانی که با روایت کردن داستانی فوق العاده و صحنه های احساسی به شدت تاثیر گذار من رو به شدت بوجد آورد؛ تقریبا خیلی کم برام پیش آمده بود که برای یک شخصیت غیر واقعی گریه کنم؛ اما با دیدن مرگ شخصیت هایی مثل داک و. . ناخواسته چشمانم پر از اشک شد؛ دلیل این رو هم شخصیت پردازی فوق العاده میدونم؛ اتمسفر این شاهکار هم بشدت در این امر تاثیر گذار بود؛ وقتی در اپیزود چهارم و در آن خانه آن پسرک رو دیدم و بعد با دستانم او رو به خاک سپردم چنان غم زده شدم و چنان افسرده شده بودم که تا یک روز حوصله هیچ کاری رو نداشتم؛ البته موسیقی هم بسیار تاثیر گذار هستش؛ موسیقی این عنوان به همراه صدا پیشگی در بالاترین سطح قرار دارن؛
    اما در کل داستان و شخصیت پردازی و اتمسفر و موسیقی رو. عوامل بسیار مهمی می دونم؛ و برای من کیفیت این عوامل بسیار مهم هستن؛

    ۰۰
  7. به نظر من چیزیز که یک بازی رو منحصر به فرد می کنه توانایی درگیر کردن مخاطب با فضای بازی، فضای بازی شامل داستان،گیم پلی بازی میشه ،این دو عنصر تاثیر بسیار بیشتری نسبت به دوعنصر دیگر دارند.
    یک فضا سازی خوب می تواند بسیار ساده مطرح شود،مثلا می تواند یک دنیای اوپن ورد بسیار ساده(منظور این است که هیچ کار ما فوق بشری در آن صورت نمی گیرد) اما نوآورانه،بزرگ . با امکانات زیاد میتواند با داستانی زیبا بازی کننده را برای ساعت های زیادی در پای کنسول یا رایانه ی شخصی خود نگه دارد.
    برای مثال می تونم به سری فوق العاده ی “جی تی ای” اشاره کنم که سازندگان آن بدون طمع پول پس ازیک مدت مشخصی تجربه ی منحصر به فردی در طی یک دنیای باز به ارمغان می آورند و سموهای هنر هشتم را یک به یک بالا می برند.در میان این سری نیز به نظر من “سان اندریاس” موفق تر از دیگر بازی ها در ارائه ی یک تجربه ی منحصر بوده است که می فکر می کنم در سال ۲۰۱۳ با نسخه ی پنجم این گیرایی دوباره تاثیر خود را خواهد گذاشت.
    خودم “سان اندریاس” موفق ترین بازی در مورد جذب مخاطب و ارائه ی یک تجربه ی منحصر به فرد بوده است.
    شخصیت های مناسب،نوآوری،گیم پلی واقعا دنیای بازی و داستان گیرا این مجموعه را از دیگر عناوین بازی های رایانه ای جدا کرده است
    هنوز منتظر تجربه ای مشابه هستم.
    شایان کرمی

    ۰۰
    1. من خیلی تحت تاثیر بازی portal2 شدم
      به دلیل اینکه یک گیم پلی بی نقص داشت و ایده خودشون رو یه بهترین شکل ممکن پیاده سازی کردن و پازل های بی نظیر .
      هر موقع که یکی از معماهاشو رد میکردم همچی احساس غرور می کردم که تصورشو نکن.

      ۰۰
    2. آف تاپیک——————————————
      بروبچ حکومت اشکانیان به Rome 2 Total war اضافه شد. این حکومت قابل بازی هم خواهد بود.

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر