سوال:یک تجربه ی منحصر به فرد

در ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ , 17:40:10

پس از یک هفته دوباره با شما هستیم ،تا در بخش سوال هفته  به بررسی علایق و سلایق شما در هنر هشتم بپردازیم.

سالانه بازی ها   “خوب”و “عالی” زیادی منتشر می شوند. اما درطول یک سال یا حتی بیشتر از آن ممکن است یک بازی منتشر شود، که تجربه ی متفاوت و منحصر به فردی نسبت به بقیه ی عناوین  را به مخاطب القا کند.یک بازی می تواند به دلیل داشتن،داستانی زیبا،اتمسفری گیرا،گیم پلی فوق العاده، یا یک ایده ی  بسیار جذاب،خود را از دیگران جدا کند.

امروز از شما می پرسیم که چه  عناصری می توانند یک بازی را منحصر به فرد جلوه بدهند؟ می توانید یک عنوان یا سری عناوینی که با داشتن خصوصیات مدنظر شما منحصر به فرد شده اند را بیان کنید و دلایل خود را برای منحصر به فرد بود آن به دیگران کاربران سایت بگوید.

پانوشت:می توانید ایده ی خود را در مورد سوال هفته ی بعد از طریق پیام خصوصی با ما در میان بگذارید.


137 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. دلایلش همینایی که شما گفتید که می تونیم بازی های متال گیر سالید،خدای جنگ،پورتال،لیتل بیگ پلنت،دد اسپیس،کتیبه های بزرگان،دیوس ایکس،اساسینز کرید،آیکو،سایه ی کلوسوس،دیس آنرد و … اند که بیشتر از همه ۵بازی زیر خاصّند.
    metal gear solid-portal-little big planet-ICO-shadows of the colossus
    :wink:

    ۰۰
  2. خب تقریبا گفتنی ها رو همگی رفقا گفتند که چه عواملی باعث جذابیت یک بازی میشه، که چیز جدید دیگری در این زمینه به ذهن من نمیرسه،اما در مورد عنوان “بازی منحصر به فرد” و دلایل آن باید بگم درسته که خاطرات شیرین و شاید تکرار نشدنی ای با بازیهایی چون Max Payne 1 & 2 و سری GTA و DRIVER 2 و سری MORTAL KOMBAT و TEKKEN و … دارم (توجه داشته باشید که بهترین بازی یک بحث دیگر هست)، اما بازی ای که برام منحصر به فرد هست و الانه در ذهنم در حال گردشه دو بازی Double Dragon II و Sunset Riders هست، که هیچ وقت مزه ای که در آن زمانها داشت را فراموش نخواهم کرد و صد البته دلیل منحصر به فرد بودن این دو عنوان نسبت به بازیهای ریز و درشت این نسل که از ۱۰-۱۲ سال گذشته تا کنون و در آینده منتشر میشند، همان چیزیست که بازی سازان سالهاست از یاد بردند… یعنی قابلیت دو نفره بازی کردن عنوانهای اکشن و مرحله ای*
    که به نظرم با ساخت یک بازی این چنینی (غیر پلتفورمی)، و ایجاد یک جرقه میشه آتش زیبای دو نفره، مجدد به بازیهای همه ژانرها بازگردد، فکرش رو بکنید بازی ای با گرافیک این نسل و در ژانری مثل God of War یا RDR یا UNCHARTED یا … را با شخصی دیگر از اول تا آخر به اتمام میرسوندید و دو نفری تیتراژ پایانی بازی رو میدید و به موسیقیش گوش میدادید…

    ______________
    ( Pain and Gain )

    ۰۰
  3. مهم ترین چیز همیشه برای من گیم پلی بوده و هست اکثر بازی هایی که از ته دل دوستشون داریم و چندین چند بار تکرارشون میکنیم فقط بخاطر گیم پلی جذاب بازی هس
    ———
    امسال تجربه خاص من مربوط به واکینگ دد بود که تا حالا نشده بود انقد یه شخصیت رو دوست داشته باشم و از تو خطر بودنش منم اظطراب بگیرم ، کلمنتاین بود که باعث تجربه خاص من بود و مطمئنم هیچ وقت هم از ذهنم پاک نخواهد شد :d

    ۰۰
  4. از نظر من سری بازی های تمدن خیلی منحصر بفرد و عالی هستند.
    در ایران نمی توان به بازی باز بودن افتخار کرد ولی من همواره به بازی کردن این عنوان افتخار کردم. خیلی چیز ها در موردش قابل گفتن است. چیز جالب در مورد آن این است که هیچ وقت در هیچ نسخه ای ناقص نبوده و هماره کامل ترین اثر است.
    بالواقع مثل یه کتاب تاریخی می ماند. من ازش چیز های زیادی در مورد سیاست تاریخ و جنگ ها یاد گرفتم.
    تا یادم نرفته بگم موسیقی عالی داره!
    با یادی از “سید میر ” سازنده اسطوره ای این بازی
    هیچ وقت از بازی کردنش پشیمان نمی شوید!

    ۰۰
  5. به نظرم هر مشخصه تو یه بازی یا ژانر خاصی میتونه تاثیر گذار باشه ولی تو همشون گیم پلی از همه مهم تره.هرچی یه بازی سعی کنه همه ی مشخصه هارو بطور عالی به کار ببره میتونه موفق باشه.مثلا:
    ۱)fps:در بازی های اول شخص مثل هیلو,کیلزون,هاف لایف,بایوشاک و……
    به ترتیب:گیم پلی,گرافیک,داستان,موسیقی
    ۲)tps:اینم درست مثل بالایی
    ____________________
    بازی های ناب:
    GOW1.2.3
    GEOW1.2.3
    Evil4
    fifa
    batman
    ((((bioshock))))

    ۰۰
  6. چون ما با مقوله ی بازی سر و کار داریم مسلما مهمترین اصل ..سرگرم کننده بودن اون بازی هست.که البته ابزار های زیادی واسه سرگرم کردن هستش اما بی شک مهمترینش گیم پلی و روند بازی هستش…چون این گیم پلی هستش که مخاطب رو درگیر بازی میکنه و تمام اجزای بازی رو به هم پیوسته میکنه و اونو به جلو هل میده

    گیم پلی خودش به چند بخش مجزا تشکیل میشه
    یکی چهار چوب و اصل گیم پلی که همون تعامل و کنترل بازی هستش و مهمترین بخش هستش و بیش از هرچیز دیگری به چشم میاد و میتونه بیشترین تاثیر رو روی مخاطب بذاره

    یه نکته ی دیگه میزان جوایز و آیتم های هستش که بازی با توجه به عملکرد بازی کننده در اختیار مخاطب میذاره و میتونه به شدت از خسته بودن بازی جلوگیری کنه …نکته های زیادی در مورد گیم پلی هستش که من دو مورد اصلیش رو ذکر کردم..

    بخش بعدی داستان هستش که تاثیرش کمتر از گیم پلی نیست و گاهی میتونه یک بازی رو از خطر سقوط نجات بده مثل بازی heavy rain که یک بازی داستان محور هست و گیم پلی خاصی رو ارائه نمیده اما انقدر از نظر داستانی خوب پرداخت شده که بازی کننده رو تا آخر مجذوب خودش میکنه و حتی خاطره ی خوبی رو تو ذهنش به جای میذاره و اوج هیجان رو به اون منتقل کنه…مثلا در همین بازی قسمتی که بازی کننده مجبور هست برای نجات پسرش از چند نوع روش برای قطع کردن انگشت خودش استفاده کنه با این که گیم پلی اصلا به چشم نمیاد ولی انتخاب داستانی و زمان محدودی که برای انتخاب پیش رو هستش به قدری استرس به بازی کننده منتقل میکنه که تا مدتها از یاد کسی نمیره…خود داستان هم به قسمتهای جدایی تقسیم میشه که هرکدوم نقش مهمی رو ایفا میکنن و مهمترین رکنش هم از نظر من شخصیت پردازی هستش
    یک شخصیت خوب و چند بعدی میتونه به تنهایی امضای یک سری بازی محبوب و فراموش نشدنی بشه.مثل اسنیک افسانه ای-کاپیتان شپرد-ناروتو و البته شخصیتهای سری فاینال فانتزی برای خود من..

    مورد خیلی خیلی مهم بعدی موسیقی و صداگذاری یک بازی هست.
    تنها گزینه ای که بعد از پایان بازی هم تو زندگی روزانه خیلی از ماها تکرار میشه موسیقی های فوق العاده ای هست که تو این صنعت ساخته میشه و اینم میتونه امضای یک سری محبوب بشه.موسیقی هستش که داستان رو بار احساسی بهش میده…صدای یک کاراکتر هست که به اون کاراکتر معنا و شخصیت میده رجوع شود به اسنیک افسانه ای…آیا کسی هست که بتونه اسنیک رو بدون صدای دیوید هایتر تصور کنه؟

    موسیقی یک اثر رو همه ی ما بارها و بارها گوش میدیم اون موسیقی تمام صحنه های فراموش نشدنی اون بازی رو پررنگ جلوه میده تو خاطرمون.موسیقی هستش که گیم پلی بازی رو بار هیجانی بهش میده…تصور کنید یک صحنه ی فوق اکشن از بازی خدای جنگ یا گیرز او وار رو که در اون هیچ گونه موسیقی یا موسیقی مناسب پخش نشه…آیا اون لحظه میتونه بدون اون موسیقی نهایت تاثیر خودش رو بذاره؟مسلما خیر
    موسیقی هست که بین یک صحنه ی زیبا از یک بازی و سایر اجزای بازی هارمونی و هماهنگی ایجاد میکنه پس اینجا میتونیم به این نتیجه برسیم که موسیقی جز سه اصل خوب بودن یک بازی محسوب میشه و بازی بدون اون عملا ارزش فنی و معنایی نخواهد داشت.

    اما میرسیم به اصل آخر که بیش از هر چیز دیگه ای برای گیمرها مهم هستش و اونم چیزی نیست جز گرافیک بازی یا به قول خیلی ها گراف بازی.
    گرافیک از نظر من مهمترین اصل برای جذب مخاطب به سوی یک بازی قبل از منتشر شدن اون بازی هستش.در واقع نوعی تبلیغات برای اون بازی محسوب میشه ولی از نظر من اون تاثیری رو که بعد از عرضه ی بازی سه اصل بالا روی مخاطب میذاره گرافیک نداره….رجوع شود به بازی to the moon …آیا این بازی گرافیک زیبایی داشت؟ حتما جواب منفیه ما تو این بازی چیزی غیر از چند پیکسل رنگی دهه هشتادی نمیبینیم ولی چیزی که این بازی رو ماندگار کرد داستان بسیار احساسی و غنی اون بازی و موسیقی شورانگیز و پراحساس پیانوی این اثر بود که من پیشنهاد میکنم به همه که اگه خود بازی رو تجربه نکردن از موسیقی اون غافل نشن و حتما دانلود کنن و گوش بدن

    چیزای زیادی هست که توی ماندگاری بازی تاثیر میذاره ولی این چندتا که گفتم از نظر من مهمترین بودن.

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر