گزارش۷: «بایوشاک: بیکران» داستان همیشه از یک فانوس دریایی شروع می شود

Hames توسط Hames
در ۱۳۹۲/۰۱/۱۵ , 12:21:55
irrational games, بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite)

«بایوشاک: بیکران» یکی از بحث برانگیز ترین بازی هایی است که دیو کوک از vg247 تا بحال بازی کرده است.
در یک کلام،این بازی یکی از بهترین بازی های نسل کنونی است.
بشریت همواره مرتکب اعمال  و کار های پست و ناپسند می شود.با نیم نگاهی به کتاب های تاریخی،به جنایات و بی عدالتی های زیادی در طول تاریخ پی می بریم،بنابراین با توجه به این بی عدالتی ها،این سوال در ذهن شما شکل می گیرد که اندازه و وسعت اخلاقیات انسانی تا چه حدی است؟

irrational games, بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite)
نمی توان به راحتی از کنار برگه هایی که به بردگی،تبعیض نژادی و جدا کردن فقیر و ثروتمند مربوط می شوند،گذشت و یا آن ها را نادیده گرفت و از کتاب ها پاکشان کرد.این وقایع واقعا رخ داده اند و در «بایوشاک:بیکران» به بهترین شکل نشان داده شده است.
این بازی یکی از شجاع ترین بازی های عمرم است.در حالی که شما در خیابان های بهشت مانند کلمبیا حرکت می کنید، پوسترهایی را می بینید که چینی ها و آفرقایی-آمریکایی ها را به شکل شیطان هایی به تصویر می کشند.شما افراد نقاشی(آدمهایی که رو دیوار با اسپری چیزای مختلف می نویسن) را در گروه های زنجیره ای مختلف می بینید،آن ها معمولا حرف “N” را می کشند.
در یک نقطه شما از یک سالن سرد و مرطوب عبور می کنید،در سمت چپ خود یک توالت خراب را می بینید  که رویش نوشته شده :”فقط ایرلندی ها و رنگین پوستان”.
۴۰ گام که جلوتر بروید با فرش های قرمز مجللی مواجه می شوید،که به حمامی زیبا و مجلل برای سفید پوستان ختم می شود.درون اتاق مرد سیاه پوست مودبی را می بینید که منتظر است تا دستان شما را خشک کند.
این شوک آور است،اما irrational games این کار را برای توهین به بازی ها یا تیتر های جنجالی سایت ها انجام نداده است.
بر اساس قوانین زکری کامستاک پیامبر،کلمبیا بهشت اشتباهی است که فرزندانش را با اسباب بازی های نظامی و پروپاگوندای افراطی (تبلیغات) سرگرم می سازد و آن ها را به سربازانی تبدیل می کند که حاضرند جانشان را در راه ایده آل های پیچیده اش فدا کنند.در پس این پوسته ی زیبا و جذاب،جهانی وحشی و آکنده از دورویی و تاریکی وجود دارد.
سپس قهرمان «بوکر دویت» وارد شهر می شود و اتوپیای آسمانی بی نقص کامستاک را روی محورش می چرخاند و تاریکی و مرگ  وصف ناپذیری را برپا می کند.او مردی عمیق و پیچیده و مرموز است،کسی که شما در طول ۱۲ ساعت بازی خود همچنان در پی شناختش هستید.
پس از چند پیچ و خم در داستان بازی،دویت مجبور می شود که کلمبیا را به دنبال «الیزابت» جست و جو کند،بچه ی ولخرجی که گفته می شود شهر را به سعادت و موفقیت سوق خواهد داد.احتمالا وقتی اولین بار بازی را شروع می کنید،مانند انسان های گیج و مبهوت در خیابان های بازی به این طرف و آن طرف می روید.
با وجود دورگردهای فروشنده،کشتی های پرنده که به آرامی از بالای سرتان حرکت می کنند و همگی با رنگ های قرمز آبی و سفید تزیین شده اند،هیچ فضایی از صفحه نمایش خالی نمی ماند.بازی از نظر فنی فوق العاده است،حتی باوجود این که بعضی از بافت ها در ایکس باکس ۳۶۰ از نزدیک کمی ناواضح به نظر می رسند.
حس وحشت در طول بازی وجود دارد.این به بدن شما نفوذ می کند و تا پایان بازی شما را رها نمی کند.شما قبل از شروع بازی نیز می دانید که بازی پیچش های روایی فراوانی خواهد داشت،ولی irrational games به گونه ای شواهد و گمراهی ها را در مقابل شما قرار می دهد که شما را به حدس زدن وا می دارد.سرگیجه آور است و معمولا بسیار جذاب!
از نظر مکانیزم بازی،بایوشاک خوب عمل می کند.شباهت های واضحی با بازی اصلی وجود دارد.مثل شکاندن کانتینر ها برای بدست آوردن پول و غذا،دستگاه های خودکار خرید و فروش که مهمات و کیت های پزشکی می فروشند،در کنار آپگرید هایی برای سلاح ها و قدرت ها.

irrational games, بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite)
این نیروهای فراطبیعی قدرت های مانند shock jockey را در اختیار بوکر قرار می دهند که به واسطه ی آن می تواند دشمنان را با برق بکشد.شما از آن می توانید برای از کار انداختن کلید ها هم استفده کنید.
در کل ۸ «ویگور» در بازی وجود دارد که بخش اکشن را بسیار قوی می کند.شما در بسیاری از بخش ها می توانید بدون استفاده از آن ها نیز کارتان را انجام دهید چرا که قدرت تخریب آن ها در اوایل خیلی زیاد نیست.
با پیشروی در بازی و آپگرید کردن نیروهایتان،کم کم می توانید به آن ها اتکا کنید و در حمله هایتان از آن ها بهره ببرید.اما حتی باوجود آپگرید این نیرو ها،ممکن است آن طور که شما انتظار دارید قدرتمند نباشند.
البته شما می توانید از ویگورها به شکل ترکیبی استفاده کنید.منفجر کردن دسته ای از نگهبانان با bucking bronco باعث می شود آن ها روی هوا معلق بمانند،حال شما می توانید با devils kiss یا undertow آن ها را به شکل های جالبی نابود کنید.آلمان هایی از استراتژی در بازی وجود دارد،هرچند بسیار کمرنگ است.

سپس شما با الیزابت مواجهید،قلب روایت های بازی بایوشاک: بیکران

او همراهی عالی است، و کسی است که هیچ گاه لازم نیست نگرانش باشید یا از او مراقبت کنید.با توجه به سنگر گیری ها یا آیتم هایی که طی مبارزه ها به شما می دهد،هوش مصنوعی اش فوق العاده است.شما همچنین می توانید از توانایی reality warping او برای قوی تر کردن «دویت» در مبارزه ها استفاده کنید.
نمونه ای از این را می توانید هنگام کنترل کشتی کامستاک ببینید.شما میان منطقه ی وسیعی پر از ریل های اسکای هووک (skyhook) و قطارهایی که برای حرکت کردن از آن ها استفاده می کنید،مبارزه می کنید.توانایی الیزابت در باز کردن شکافهایی که “tears” نامیده می شود،کمک شایانی به پیشرویتان می کند.
یکی از هیولاهایی که با آن روبرو می شوید songbird است.او برای مردم می جنگد ولی می خواهد که خیابان ها را از خون سفید پوستان طبقات بالا پر کند.او و «کامستاک» شخصیت بسیار مشابهی دارند،هردو دیکتاتور هایی هستند که از سویی دیگر برای رسیدن به تاج و تخت کلمبیا با هم مبارزه می کنند.
بازی دقیقا در همان دامی گیر می افتد که برای  dead space3 اتفاق افتاد،یعنی تمرکز بازی از محیط های بسته به محیط های باز پر از دشمن تغییر پیدا می کند.

همه ی دشمنان موجود در بازی را بکش،تا در بازی پیشروی کنی.

شما زمان کافی برای گشت و گذار در محیط بازی ندارید.شما دائما مشغول سوار شدن بر اسکای هووک ها و شلیک آر پی جی خواهید بود و همیشه در حال مبارزه اید.شاید بهتر بود بازی بیشتر به همان حالت داستان سرایی خودش باز می گشت.
به محض این که روایت بازی از آن پیچش در می آید دوباره سوال های مختلف قبلی در ذهن شما شکل می گیرد و جالب این است که معمولا پاسخ هایی که در ذهن شما هست اشتباه از آب در می آیند و وقتی شما متوجه مضمون و مفهوم “بیکران” می شوید،همه چیز را از زاویه ی دیگری نگاه خواهید کرد.
بعد از پایان بازی و دیدن صفحه ی سازندگان،میلیون ها سوال در ذهن شما وجود خواهد داشت،اما دلیل این سوالات ضعف روایت در پایان بندی مناسب و گره گشایی پیچش های بازی نیست.در عوض،این بازی می خواهد شما دیرباور باشید.یعنی هر چیزی را باور نکنید و تا فهمیدن کامل حقیقت آن را دنبال کنید.البته اگر می خواهید فکر کنید!

irrational games, بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite)
باوجود این که رپچر با بیماری روانی،هیولاها و انسان های دروغگویش تجربه ای جذاب است،«بایوشاک : بیکران» دارای روایت داستانی فوق العاده ایست که شایسته است همه آن را تجربه کنند.
این بازی در پوشاندن واقعیت ها در پس راز های عمیق از نسخه های قبلی اش موفق تر است.جای جای بازی پر از نیمه حقیقت(چیزایی که معلوم نیست حقیقت دارن یا نه) است اما بدون توجه به این که داستان کجا پیچ می خورد،یا این که شما در حین بازی چه انتخابی انجام می دهید،شما دوست دارید به عقب برگردید،به عقب برگردید و همه چیز را از اول تجربه کنید؛این دفعه با چشمانی بازتر.

شما دوست دارید که به فانوس دریایی بازگردید?!


139 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. سید روی ps3 بازیش کردم . اما بنا به صحبتی که با دوستان داشتم pc را پیشنهاد دادند که اگر عمری باقی موند روی pc هم بازیش می کنم …
      چند تا از ایرادات را هم تیتروار میگم بعد اگر مجالی دست یافت بازش می کنم
      سادگی بیش از حد تصور و هوش مصنوعی پایین دشمنان و گرافیک ضعیف و سطحی
      این چند مورد ایراد اصلی بود . مهمترین قسمت برای من گیم پلی است . بازی از نظر گیم پلی تقریبا تکمیل است ولی کمی ایراد همچنان دارد که به وقتش بررسیش می کنیم …
      اما در کل بازی واقعا عالیست …
      —————————-
      MGS 5 : Phantom Pain

      ۰۰
    2. نمیدونم این نسخه کنسولی ایرادش از کجاست. سخت افزار قدیمی کنسول ها یا چیز دیگه. رو PC که عالی عالیه. گرافیک هم بسیار دلچسب و زیباست.

      ۰۰
    1. heisenberg
      این بازی رو فقط باید نسخه برنر مکسش رو تهیه کنی تا هیچ مشکلی نداشته باشه این قضیه سیو هم فکر کنم برای همینه

      ۰۰
    2. موقع خریدن طرف بهم گفت برنرمکسه حالا از کجا بفهمم برنرمکسه ؟؟؟؟؟ حتی تو دستگاهم نصب کردم !!!!! فک کنم باید برم یه نسخه دیگه بخرم؟؟؟!!

      ۰۰
    3. من که نسخه ps3 رو بازی کردم ولی تو مغازه ای که بودم میگفتن این ایراد برای نسخه های معمولیشه بس اگه حرف فرهاد جان درست باشه برو عوضش کن

      Sony Make Believe

      ۰۰
    4. heisenberg@
      عزیز,با خشونت تمام برو,بعد یک ت* هم بنداز بر صورت ناز فروشنده و پولت رو بگیر… :mrgreen:
      “این داستان ادامه دارد”…

      ۰۰
    5. داداش مشکل سیو ربطی به برنر مکس نداره اونایی که تو لایو نیستن هربار که میرن تو بازی ساعتش از ۰۰:۰۰ شروع میشه حالا اگه دفعه اول تا ساعت ۰۲:۰۰ بری بعد خاموش کنی کنسول رو دوباره بری تو بازی از ۰۰:۰۰ شروع میشه حتی اگه ادامه بازی رو بری حالا اگه دفعه دوم کمتر از ۰۲:۰۰ بازی کنی خود بازی بیشترین ساعتی که پشت سرهم بازی کردی رو ادامه میده :D خلاصه بگم یا قبل اینکه بری تو بازی تایم کنسول رو فیکس کن یا اینکه از تو قسمت سلکت چپتر اسم اون چپتری که توش بودی رو پیدا کن و برو :wink:

      ۰۰
    6. امتحان کردم درست شد ممنون . یعنی اول لود کردم بعد از بازی که اومدم بیرون ادامه رو زدم بعد درست تا اونجایی که رفته بودم درومد.. خیلی ممنون دوست عزیز :X :X :D :D

      ۰۰
  1. در ضمن ببینیم کدوم گردن کلفتا میخوان به متا ۹۶ بایوشاک بی کران چب نگاه کنن و بهترین بودن از چنگش در بیارن رقابت باز تنگاتنگ و سخت شد نمیشه حدس زد ولی یه چند تا هستن ولی اونا هم فکر کنم حدس دیگه از متا ۹۴ نتونن بالا بیان بعضی سایتا عجیب سخت گیر شدن :D :D :D

    ۰۰
  2. بایوشاک شاهکاری بی مانند و اسطوره فلسفی هستش و بی نظیر شگفت انگیزه که حتی یه ایراد هم به هیچ بخشش نمیشه گرفت نه نمیشه پیدا کرد کسایی هم که طرفدار این عنوان نیستند نگردند نیست فقط از کنارش عبور کنن چون به جز تحسین چیزه دیگه نمیشه گفت :D :D :D

    ۰۰
    1. نمیدونم بگم یا نه بزارم برای بعد ولی این بازی ایراد کم نداره البته ببخشا دوستان که من باهاشون مخالفم عذر میخام اگه ناراحت نمیشین این بازی برای من فقط یک کتاب داستان بود البته نظر شخصی من هست وگرنه تو قسمت گیم پلی و گرافیک خیلی ایراد داره

      Sony Make Believe

      ۰۰
    2. الیزابت:او همراهی عالی است، و کسی است که هیچ گاه لازم نیست نگرانش باشید یا از او مراقبت کنید.

      واقعا نمیدونم به منتقدین چی میگم اخه وقتی دشمنان مختلف الیزابت رو جلوی چشماشون میبینن که نشسته و هیچ کاری باهاش ندارن انگار که اصلا نیست چه مراقبتی میخاد الیزابت فقط این ایراد تو یک بازی دیگه بود چیکارش نمیکردن اون بازی رو

      ۰۰
    3. بگو، تو هر چی بگی من قبول می کنم، هر صفتی هم می خوای به این بازی بده فقط دوست دارم لحنت قانع کننده باشه.
      کلاً ملت خیلی جوگیرن، همون Bioshock های قبلی هم بی ایراد نبودن. این یکی هم به نظر من باید بازی درجه یکی باشه (مثل نسخه ی اول) ولی بازم سلایق متفاوته و ممکنه یکی خوشش نیاد. بعضی از کامنت های سایت های دیگه رو خوندم؛ یه عده می گن گیم پلی یکنواخته، یه عده می گن به شدت خطیه، تازه بخش تک نفره هم می گن نهایتاً ۱۲ ساعت طول می کشه که خیلی کمه!
      همین امروز- فردا می گیرمش.
      —————————
      ساز مخالف

      ۰۰
    4. خوب خوشحال شدم یکی تو سایت هست که اجازه میده دیگران از یک بازی که همه منتقدین بهش نمره قبولی دادن ایراد بگیره
      ایرادات من به بازی کم نیست
      همین گیم پلی تکراری که گفتن درست است بازی زیاد بالا پایین نداره خیلی یکنواخت میره جلو و بعد از ۵ ۶ ساعت خستت میکنه
      در مورد الیزابت که سایت vg24 گفته :او همراهی عالی است، و کسی است که هیچ گاه لازم نیست نگرانش باشید یا از او مراقبت کنید. خوب وقتی دشمنان مختلف از بزرگ تا کوچک الیزابت جلو دستشون نشسته پشت یک سنگر و انها هیچ کاری باهاش ندارن انگار که اصلا نیست به نطر شما باید مراقبش بود
      الیزابت یک نیروی فوق کمکی برای شما هست یعنی به قول یکی تو بازی ها یک رمز میزدیم همچین فردی نصیبمون میشد چون هم جعبه مهمات هم جعبه کمکهای اولیه هم بانک مرکزی شما هست و هر موقع جونتون کم شد و یا تیر نداشتین به شما میده و میتونی با برداشتن یک ار پی جی کوچک و بزرگ رو با خاک یکسان کنی و نگران مهمات هم نباش و نکته قابل بحث برای من این است که وقتی شما در بازی کشته میشی و از ۱۰ نفر ۹ نفر رو کشتی و نفر ۱۰ تو را از پا درمیاره الیزابت با زدن یک امپول سبز رنگ تو را وارد همانجا میکنه منتها همه مردن و فقط تو باید همون ۱ نفر که تو را کشت بکشی به نطر من این خیلی بازی رو برای ادم ساده کرده و به چالش نمیکشه
      گرافیک بازی هم که کیفیت بافت ها واقعا ضعیف هستن و انیمیشن ها و حرکات افراد غیر طبیعی هست و اصلا خوب کار نشده و کارگردان تو انیمیشن هم ذوقی از خودش نشون نداده یعنی برای حالت use sink که تو بازی همینطوری گزاشته نخواسته یک انیمیشن طراحی کنه که طرف با دستاش شیر رو باز کنه البته اینها ایرادات عمیق نیست ولی نداشتن ذوق کارگردان تو طراحی انیمیشن ها برای من تعجب بود

      ۰۰
    5. متاسفانه کامنت ها خیلی برای تایید میرن و الان هم هر ۲ نظر من به تایید رفتن خواهشا تایید کنید

      وحید جان از شما هم متشکرم من نطراتم رو نوشتم و البته نظر شخصیم هست که به تایید نیاز داره امیدوارم بخونی و بعد از بازی کردن بهم بگی اشتباه میکردم با نه

      ۰۰
    6. ps3 with xbox@
      در مورد الیزابت باهاتون موافق‌ام. دشمن‌ها اصلا باهاش کاری ندارن و این برای بازی‌ای که سازنده‌هاش کلی روی هوش مصنوعی‌اش مانور داده بودن خوب نیست. البته الیزابت واقعا به بازیکن کمک می‌کنه، ولی باز هم دلیل نمی‌شه که یه جورائی نامرئی باشه و شبیه چیت‌کد.
      پ.ن: بازی رو تموم نکردم هنوز.

      ۰۰
    7. Vahid لطفا…. lol
      هیچ بازی بی ایراد نیست، ویچر هم نیست این هم نیست. ولی تو جرات داری چیزی بگو! بحث محث هم نمی کنم یه کله میام ف.حش میدم… lol

      ۰۰
    8. (نیمه اسپویل)

      درسته که دشمن‌ها نمی‌خوان به الیزابت صدمه بزنن و اصلا دنبال بهره‌گیری از نیروهاش هم هستن، ولی باز هم درست نیست که الیزابت وسط درگیری‌ها باشه و سنگرگیری‌اش تعریفی نباشه (درواقع ندیده گرفته بشه)؛ اون هم با وجود اون سلاح‌های سنگین و انفجاری توی بازی.
      بازی رو تموم نکردم… شاید توی پایان داستان دلیل دیگه‌ای آورده می‌شه که چرا کسی دنبال صدمه زدن به الی نیست.

      ۰۰
    9. در مورد بازی باید بگم که یک شاهکاره البته بدون اشکال هم نیست ولی چیزهایی که دوستمون ps3 with xbox به عنوان اشکال مطرح کردن واقعاً در بازی وجود ندارن:
      – مورد اول اینکه در مبارزات نیازی نیست مراقب الیزابت باشید ، این یک تصمیم فوق العاده خوبی بوده که سازنده بازی گرفته چون اگر این نیاز در گیم پلی اضافه میشد ، باعث ایجاد محدودیت شدیدی در گیم پلی میشد و ضربه شدیدی به گیم پلی بازی میزد و نمیذاشت که لذت لازم رو از گیم پلی ببرید.
      – نوع همکاری الیزابت در مبارزات به اون شکلی نیست که هر موقع به مشکل خوردید بیاد با مهمات کمکتون کنه و نجاتتون بده در عین حال سازنده ها محدودیت هایی برای گیم پلی در نظر گرفتن که باعث نشه این همکاری به گیم پلی صدمه بزنه.
      – اینی که برای use sink یک انیمیشن جدا طراحی بشه عملی غیر منطقیه چون اصلاً نیازی بهش نیست بعد از اون لابد برای برداشتن اسلحه از روی زمین هم باید یک انیمیشن جداگونه طراحی کنن تازه بیش از ۱۰ نوع اسلحه مختلف هست که با توجه به شکل فیزیکی شون انیمیشن حرکت دست فرق میکنه ، و مهمات و گشتن وسایل مختلف و موارد بیشماری که هرکدوم انیمیشن جداگونه می خواد .
      – با احترام به نظر دوستمون باید بگم که بازی به هیچ وجه خسته کننده نیست ، چالش هایی که در گیم پلی وجود داره ، طراحی بسیار زیبای هنری ، خط داستانی جذاب و پر رنگ بازی جلوی یکنواختگی بازی رو گرفته.
      – فقط اینرو بگم که در مورد بازگشت بعد از مردن کمی با ایشون موافقم ، شبیه به بازگشت توسط Vita Chambers میمونه ولی بعد از هر بار مردن مبلغ زیادی از ذخیره پول شما کم میشه تا احساس راحتی نکنید ، ولی خیلی بهتر بود که گزینه ای برای حذف این قابلیت وجود میداشت.
      – گرافیک نسخه PC واقعاً عالیه در مورد نسخه های کنسولی نظری نمیتونم بدم.
      ——————————————————–
      در آخر هم باید بگم که سعی کنید روی درجه سختی Hard بازی کنید چون هر لحظه که بخواهید میتونید. درجه سختی رو پایین بیارید.
      راستی روش فعال سازی مد ۱۹۹۹ بازی در اینترنت منتشر شده الان توی IGN خوندم ، اگر دنبال سختی آزار دهنده هستید یک سری به این سایت بزنید.

      ۰۰
    10. :D
      حق با شماست، تو پست اول سوتی دادم! موقع نوشتن‌اش اصلا حواسم به این نبود که دو طرف دنبال نیروهای الی هستن و زنده می‌خوان‌اش. اما خب، به نظرتون ناجور نیست که الی وسط دشمن‌ها به شکلی نه‌چندان جالب جاگیری کنه، بعد از اونجا هوای ما رو هم داشته باشه و از دل دشمن برامون مهمات بندازه؟
      حالا کشتن لازم نیست، نمی‌شد مثلا یک کم تو کمک کردن‌اش به ما براش دردسر درست کنن یا اینکه سنگرگیری بهتری برای الیزابت در نظر گرفته بشه؟ شاید زیادی سخت‌گیرم، ولی این‌طوری واکنش‌ها اصلا منطقی نیست و به نظر می‌رسه که دشمن‌ها دارن وجود الی رو نادیده می‌گیرن تا اینکه بخوان زنده بگیرن‌اش. انصافا این‌جا کم‌کاری نشده؟

      ۰۰
    11. PK ARASH عزیز حق با شماست اتقافا این یکی از ایرادهای بسیار بزرگ یک بازی حساب میشه شما مطمین باش این ایراد رو اگه یک بازی دیگه داشت این سایتها چنان ۲ ۳ نمره فقط از هوش مصنوعی کم میکردن و دوستان هم میدونن ایراده ولی به علت اینکه سایتها نمرات خوب دادن فکر میکنن ایراد نیست وگرنه کافی بود سایتها این نمرات رو ندن همه میومدن میگفتن بازی چقدر ایراد داره
      هوش مصنوعی دشمنان برام خیلی جالبه تا نری جلو چششون نمیفهمن بهت شلیک کنن بعد میخای این قابلیت هم بزارن توقع ها زیاده ها :D

      ۰۰
    12. ps3 with xbox
      بله. بایوشاک از نظر گرافیک هنری واقعا عالیه، داستان پیچیده، انتقادی و نمادین‌اش هم که شگفت‌انگیزه و … بسیاری خوبی‌های دیگه. ولی این بازی هم، مثل هر اثر دیگه‌ای، کاستی‌هایی داره و همون‌طور که گفتید بعضی از دوستان اصلا عیب‌های (هرچند قابل چشم‌پوشی) اون رو قبول ندارن. چشم‌پوشی کردن از بعضی از کاستی‌های یک اثر دربرابر امتیازهاش و کم‌رنگ کردن اون‌ها مشکلی نداره، ولی انکار کردن‌شون چرا. «آدم‌ها فکر می‌کنن وقتی چیزی خوبه، همش خوبه»
      بایوشاک جدید نکات مثبت زیادی داره، ولی اگه منصفانه نگاه کنیم مشکلات هوش مصنوعی و وجود یه سری باگ نافرم (مثلا مشکل گیر کردن بین آبجکت‌ها که برام اتفاق افتاد و بدجور حالم رو گرفت!) رو نمی‌تونیم ندیده بگیریم. اصلا قصد ندارم کاستی‌های بازی رو بیش از حد بزرگ جلوه بدم و بخوام هم نمی‌تونم (هر چی باشه بایوشاک ساخته‌ای جدی و فراتر از یک بازیه)، ولی این رو هم باور دارم که رد کردن وجود کاستی‌ها در یک اثر، ولو این‌که اثری شاهکار باشه، کار درستی نیست.
      سخت‌گیری و نکته‌سنجی شما، به‌ویژه در مورد اثری که همه فقط از همه‌چیزش تعریف می‌کنن، و گفتن نظر شخصی‌تون جدا جای آفرین داره.

      ۰۰
    13. رضا جان با تمام احترام من حرفم رو قبلا درمورد اظهارات شما زدم دیگه هم چیزی نمیگم…فقط دوست دارم ببینم همین ایراد های بنی اسرائیلی رو از بازی های سونی مثل آخرین ما هم میگیری یا نه!به شخصه انتظارم از شما بیشتر بود ولی بیش از اون چیزی که فکر میکردم یکدنده و فن بوی هستی!خیلی واسم جالبه شما تو این ابرشاهکار این همه ایراد دیدی بعد توی عروج نمره هشتادی هیچ ایرادی نمیدی!
      امیدوارم ناراحت نشده باشی از حرفام!دوستان هم تاحدودی کم و بیش جواب دادن،متاسفانه من وقت بحث کردم ندارم وگرنه کت درمیاوردم! :D :D

      ۰۰
    14. علی همه این بازیها فدای یه تار موت واقعا دیوانه هستی که فکر میکنی من دارم لج میکنم به خدا اگه اینطور باشه ولی اگه ناراحت میشی هیچی نمیگم من هم مثل شما به تمجید و تعریف ادامه بدم تو متن اولم هم گقتم اگه دوستان ناراحت نمیشن ولی متاسفانه دوستان ناراحت شده و من دیگه چیزی نمیگم واقعا دوست داشتم ایرادات بازی رو بگم و جواب قاطع بگیرم ولی بیشتر جوابها این بود که این ایرادات هم تو بازی های انحصاریتون میگرفتین
      واقعا در مورد عروج ایرادی دوستان نگرفتن که منم بخام چیزی بگم من این بایوشاک رو بازی کردم و ایراد هم زیاد داره شما هم عروج رو بازی کنین اگه ایرادی داشت بهم بگین تا چکشش بزنیم نمرات سایت ها رو ولش کن چون بعد از تمرات بایوشاک کلا برام دیگه ارزشی نداره در ضمن تو نقدهای عروج اگه تونستی یه ایراد درست پیدا کنی بیشتر تو بخش مولتی بوده وگرنه از نظر کمپین هیچ ایرادی نیست

      ۰۰
    15. رضا جان قربونت بشم من!من نمیگم ایراد نداره بازی هیچ بازی بی ایراد نیست ولی باید قبول کنی که این ایرادات در برابر عظمت های بازی به چشم نمیان!همونطور که ایرادات بازی های سونی در برابر بزرگی هاشون به جشم شما نمیان!شما از استیل بازی خوشت ننمیاد و مطمئنم از همون اول به قصد ایراد گرفتن بازی کردی نه لذت بردن از یک شاهکار هنری!مطئن باش اگر آنچارتد و خدای جنگ و آخرین ما رو همین طوری بازی کنی حالت بهم میخوره! ;)

      ۰۰
    16. …. ” مطمئن باش اگر آنچارتد و خدای جنگ و آخرین ما رو همین طوری بازی کنی حالت بهم میخوره! ” …. آخرتِ جوابِ دندان شکن بود !!

      ۰۰
    17. به اینی که گفتم ایمان دارم!من احترام بسیار زیادی برای سونی وبازی های فوق العادش قائلم ولی این یک حقیقت بود!

      ۰۰
  3. خدایی بازیش دیوانه کننده بود. مخصوصا با اون داستان و پایان دراماتیکش! تا قبل از ۱۰ دقیقه آخر بازی فکر میکنید همه چیو فهمیدید! ولی همون ۱۰ دقیقه آخر بهتون ثابت میکنه هیچی نفهمیدید!
    گرافیک هنری بازیم که خیــــــلی عالی بود B-)

    ۰۰
  4. میشه ساعت ها در کولمبیا گشت و جزییات خیره کننده اش رو پیدا کرد! یه بار در یکی از مراحل تابلویی روپیدا کردم که فردی که بسیار شبیه ابراهام لینکلن بود رو نشون میداد! او رو به شکل شیطان کشیده بودند و در کنارش فردی با چهره نورانی رو دیدم که داشت به ابراهام لینکلن شلیک می کرد!
    میشه بار ها و بارها کلیپ های کوتاهی که در جاهای مختلف شهر دید ! میشه ساعت ها به موسقی فوق العاده این بازی گوش داد!
    دوستان قطعه WILL THE CIRCILR BE UNBROKEN. رو حتما گوش بدید!
    ودر آخر یک دیالوگ به یاد ماندنی:
    Elizabeth: Are you afriad of God Booker?
    Booker: No, I am afraid of you!

    ۰۰
    1. این کانورسیشنی که آخر کامنتت نوشتی قبلا یکی إز کاربرای گیمفا نوشته بود :mrgreen: ای کلک! تقلید میکنی؟ :D

      ۰۰
    2. چه تقلیدی دیگه به یادماندنی ترین دیالوگ همین بود به خاطر این که اولین دیالوگی که تو بازی خواهید شنید همینه

      ۰۰
    3. داستان بی کران حتی از بایوشاک ۱ هم به نظر من بهتر بود(دیگه همه میدونن بایوشاک ۱ بهترین بازی عمر من بوده که البته بی کران در کنارش قرار گرفت)!فضاسازی هم ورای تصور بود!لبته از نظر من تاثر گذاری و بعد احساسی بایوشاک ۱ بیشتر بودهرچند ساعات پایانی بی کران هم بسیار احساسی بودخصوصا وقتی سانگبرد الیزابت رو برد… :(( :((
      پایان داستان بازی مخ منو رسما چلوند!وقتی به عقب فکر میکنم می فهمم چقدر همه چیز زیبا به هم مرتبط بودن و همچنین رابطه های زیبا و مخفی بین کلمبیا و رپچر کشف کردم!فقط میتونم بگم کن لواین بزرگ یک نابغه ی به تمام معناست! :X :X :X :X :X :X

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر