تلفیق شاهکارگونه هنر و مدرنیته؛ نقد و بررسی «بایوشاک: بی کران»
تلفیق شاهکارگونه هنر و مدرنیته
اَسمانی بی کران
«بایوشاک: بی کران» از ان دسته بازی هایی به حساب می اید که طرفدارانش را چندین سال چشم انتظار خود نگه داشته و با تاخیرهای گوناگون عطش ان ها برای بازی کردن «بی کران» را چندین برابر ساخته است اما به طور حتم این تاخیر ها و رفع اشکالات بازی به ان کمک کرده است و کیفیت بازی را بالاتر برده است. اینبار کارگردان بازی اقای کن لواین بازگشته است تا یک عنوان به یاد ماندنی و تاریخی دیگر را رقم بزند ایا او موفق بوده است؟ تصمیمات بر این بود که شروعی دوباره با داستانی متفاوت برای سری «بایوشاک» اتفاق بیافتد و دیگر دنباله ای برای عناوین قبلی وجود نداشته باشد. بیشتر تلاش گروه و تیم سازنده نسخه جدید این بوده است که بازی تا می تواند و صلاح است شبیه به نسخه اول شود. پس Big Dady ها را فراموش کنید و با ماجراجویی Booker DeWitt همراه شوید تا شما را به شهر اسمانی کلمبیا ببرد!
درک واقعیت بی نقص بودن
نقد کردن «بی کران» بیشتر شبیه یک تعریف و تمجید می باشد تا یک نقد چرا که واقعا به سختی می شود از بازی ایراد واقعی و به جا گرفت به خصوص در مبحث گیمپلی بازی. گیمپلی به حدی استادانه طراحی شده است که همگان را شگفت زده می کند, در طی بازی متوجه می شوید که مراحل تا چه حد استادانه طراحی و برنامه ریزی شده اند و به چه میزان وقت صرف طراحی این مراحل شده است. سعی شده که شما در بازی و مراحل ان گیج نشوید و همچنین سازنده بازی به این مهم توجه کرده که بازیکن باید به ادامه بازی تمایل داشته باشد تا این که از بازی دل زده شود و برایش صرفا به یک بازی تکراری تبدیل شود.
یکی از نکات قوت هم داستان و هم گیمپلی بازی شخصیت افسانه ای الیزابت می باشد. الیزابت در طول گیمپلی بازی به شما کمک می کند سلاح ها را به شما می رساند و نقش بیهوده و بی فایده ای همانند برخی از بازی ها که شخصیت اصلی همراهی در کنار خود دارد ندارد, از نکاتی که باعث نقطه قوت الیزابت در گیمپلی شده است هوش مصنوعی شگفت انگیز او است. الیزابت یک همراه کامل است, در مکان هایی که باید حرکت می کند زمانی که باید پناه می گیرد. هوش مصنوعی عالی تنها به الیزابت مربوط نمی شود بلکه دشمنان شما نیز از هوش مصنوعی خوبی بهره مند هستند و به همین میزان مردم شهر اسمانی کلمبیا نیز از این نکته مثبت درون بازی برخوردارند.
سلاح های گرم در دست راست «بوکر» و یک چنگک به همراه جادو های مرگبار در دست چپ بوکر قرار دارد. سلاح ها به چند دسته کلت, شاتگان, رگبار و … تقسیم می شوند و جادو ها نیز به حدی متنوع هستند که بازیکن را برای استفاده از هر کدام ترغیب کند.
درجه سلامتی شما با خرید معجون مخصوص یا خوردن مواد غذایی و درجه قدرت ها و انرژی با خوردن معجون های نمکی که به صورت متعادل و بجا در طول بازی قرار گفته اند پر می شود.
در طول بازی ریل های هوایی قرار گرفته اند که بوکر با دست چپ خود و ان چنگک دوست داشتنی برای طی مسیر های طولانی از ان استفاده می کند که واقعا لذت بخش است چرا که شما در طول مسیر قابلیت تیراندازی را نیز خواهید داشت. تقریبا سلاح سرد چنگک بیشترین استفاده را در بازی خواهد داشت و با ان می توان حرکات تمام کننده(Finisher) هیجان انگیزی بر روی دشمنان اجرا کرد.
همچنین از نکات مهم افزوده شده به بازی زره ها هستند که در طول بازی به شما اهدا می شود تا میزان ضربه گیری و یا صدمات ناشی از ضربه زدن افزایش پیدا کند با این که این مورد چیزی جدید و نو نمی باشد اما به روند بازی کمک شایانی کرده است. به صراحت می توان گفت گیمپلی بازی بی ایراد است!
سفری به شهر اسمانی
کلید اصلی داستان «بی کران» دختری به نام الیزابت می باشد. شخصیت اصلی داستان «بوکر دویت» ماموریت دارد به شهر کلمبیا که شهری رویایی است سفر کند و الیزابت را که توسط پرنده ای به نام Song Bird اسیر شده است نجات دهد و به همراه خود به نیویورک ببرد.
داستان بازی خیلی ساده شروع می شود و کم کم اوج می گیرد, نویسنده بازی اقای «کن لواین» در پیشبرد بازی سعی کرده است به داستان شاخ و برگ بدهد و تا می تواند ان را پیچیده تر کند و در این امر که یکی از شاخصه های مهم نویسنده های حرفه ای می باشد کم و کاستی به جای نگذاشته است.
دیالوگ هایی که در بازی شاهدشان هستید به حدی تاثیرگذار و با دقت نوشته شده اند که بازیکن را متعجب می کنند. اگر در مکان ها و مراحل طراحی شده بازی بیشتر دقت کنید در می یابید تا چه حد داستان بازی عمق دارد و به رشته های گوناگونی تقسیم می شود, همه موارد را رها کنید و تنها به نوشته های بر روی دیوار و اشیاء بازی دقت کنید, کلمات و نوشته های زیبا و مرتبط با بازی را مشاهده می کنید که واقعا شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا به قطعات ظبط شده ای که در طول بازی مخفی شده اند گوش بدهید, خواهید دید که تا چقدر به نکات ریز بازی دقت شده است. تصاویر هنری که در طول بازی مشاهده می کنید هر یک در قلب خود داستانی دارند و خود یک رمان هستند ان قدر نسبت به ان ها بی تفاوت نباشید.
داستان در اصل خطی است اما در بازی انتخاب هایی پیش روی شما قرار خواهند گرفت که تا حدودی ممکن است حالت کلی پیشبرد بازی را تغییر دهند. به طور مثال ممکن است با یک اتخاب درست و به جا سلاح یا زره ای به دست اورد.
در بازی مینی گیم ها و ماموریت های جانبی نیز وجود دارند که برای خود یک مرحله کامل هستند و صرفا یک نکته اضافه برای بازی به حساب نمی ایند.شخصیت پردازی تحسین برانگیز می باشد, پس از اتمام بازی شخصیت شکل گرفته در ذهن شما ماندگار می شود و در ذهن شما جای میگیرد و فراموش شدنی نیستند.
رویایِ یک شهر ابری
گرافیک و لذت بازیکن از کیفیت گرافیکی بازی در «بی کران» کاملا به سلیقه بازیکنان مربوط است. گرافیک بازی به دو بخش هنری و فنی تقسیم می شود, در بخش فنی بازی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است, نورپردازی مثال زدنی است سایه زنی بسیار زیبا کار شده است و از رنگ های شادی استفاده شده است اما این بخش بازی همانند سایر قسمت ها بدون ایراد نیست و در نسخه کنسولی بازی مشکلاتی دارد که واقعا جای کار بیشتر دارند از جمله دیر لود شدن تسکتچر ها, بی کیفیت بودن برخی بافت ها و همچنین فیزیک بازی که کمی برای اینچنین عنوان کاملی ناامید کننده به نظر می رسد اما نگران نباشید به قدری گرافیک هنری بازی زیبا کار شده است که مشکلات گرافیک فنی به چشم نمی اید و بازیکن محو هنر سازنده در خلق خانه ها, مجسمه ها, مکان ها و طراحی تک تک اشیاء درون بازی می شود. شاید با جرئت بتوان گفت «بی کران» یکی از ۵ بازی برتر در زمینه گرافیک هنری می باشد.
قطعه رنگارنگ
موسیقی «بایوشاک: بی کران» رنگ و بوی تازه ای به بازی بخشیده است. موسیقی مطابق با لحظات بازی نواخته شده است, لحظاتی ریتم اهسته ای را می شنوید و لحظاتی نیز ریتم انقدر تند می شود که به هیجان می رسید. صداگذاری بر روی شلیک گلوله, انفجار ها و انواع سلاح ها در بهترین سطح ممکن قرار دارند. صداگذاری بازی بی نظیر است همانند ان را در کمتر بازی مشاهده کرده اید, ان قدر صداپیشگان دیالوگ هایی که بین بوکر و الیزابت رد و بدل می شود را با احساس خوانده اند که بازیکن را متعجب می کند و تحت تاثیر قرار می دهد. بوکر توسط صداپیشه معروف و حرفه ای Troy Baker که صداپیشگی Jake در «رزیدنت اویل» را نیز بر عهده داشته است رو به رو هستیم. همچنین Courtnee Draper وظیفه صداپیشگی الیزابت را بر عهده دارد. مطمین باشید موسیقی و صداگذاری بازی تکمیل کننده سایر نکات مثبت بازی می باشد.
عنوان «بایوشاک: بی کران» را نمی توان چیزی جز شاهکار نامید. «بی کران» یک پدیده در جمع بازی های کنونی تبدیل شده است و کاملا با بازی های کلیشه ای و سطحی امروز تفاوت دارد و تشکیل شده از نکات مثبت است. “بی کران تلفیقی شاهکارگونه از هنر و مدرنیته است”!
۹.۸/۱۰
پلتفرم تست:Xbox 360
نویسنده: محمد حسین کریمی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
این بازی حس عجیبی بهم میداد. از همون اول که وارد کلمبیا میشدی تا اون پایانه… عظیم بود
اگه وقت شد دوباره بازیش میکنم
این بازی نمونه ی کامل یک عنوان شاهکار هست که در همه ی زمینه ها خوش درخشیده و از دید من لایق گرفتن نمره ۱۰ هست :X
قصه به قدری پر از مفاهیم و اشارات مختلف هست که بنده یا خیلی ها رو متوجه نشدم و یا خیلی ها رو اصلا درک نکردم!
هر چند این بازی رو به نوعی میشه داستان محور قلمداد کرد ولی سایر بخش ها مخصوصا گیم پلی هم چیزی از شاهکار کم نداره!
فقط تنها ایراد اون طراحی npc ها بود که خیلی خشک و ضعیف بود!
بعد آخرین ما به حق بهترین بازی ۲۰۱۳ تا به اینجا بوده و البته به زودی دوباره به سراغش خواهم رفت!
با تشکر
اقا محمد حسین ممنون زحمت کشیدی و نقد کردی ولی دیگه اینقدر نقدر از این بازی اومده ک به نوعی نقد شما تکراریه ولی بازم دستت درد نکنه!!
نقد که دیر و زود ندارد.
ممنون از محمد حسین عزیز.
این بازی جزو بازی های خاطره انگیز این نسل برای همیشه در خاطر من خواهد ماند.
عاشق بازیشم بابت نقد خوبتون منون
به به…
یه نقد دیگه از بیکران :X
انقدر تو این ۴ ماه از این بازی نقد خوندم که تعدادشون از دستم در رفته :mrgreen:
ولی خداییش هم همشون ارزششو داشتن :X
چون وقتی بازی خوب باشه،نقد هم خود به خود خوب میشه و نویسنده میدونه که باید چی بنویسه و اگه موقع نوشتن جایی گیر کنه،خیلی وقتشو نمیگیره و سریع یه فکری برای ادامه ی نقد میکنه
تازگیام بدجور حوس بیکران کردم…
ولی انقدر سرم از هرلحاظ شلوغه که اصلا وقت دوباره بازی کردنشو ندارم…هرچند که تا اخر تابستون وقت زیاده و مسلما یه جایی تو این وقتا بیکران هم دوباره جا میگیره
Elizabeth s :
Hes zakhari comstock
no,Hes Booker dewitt
Booker :
No,…Im Both
pooooof…..fff
ینی خدایی از این بدتر نمیشد اسپویل کرد….با همین د. جمله ای که نوشتی همه داستانو لو دادی بدجور…
دقیقا دوست عزیز
اسم این رو باید گذاشت ابر اسپویل
همه بازی یک طرف این جلمه ای که برادر A.F.A نوشته یک طرف . این جمله تقریبا تمام موضوعات رو روشن میکنه
ممنون از نقد خوبتون
نقد کمی دیر منتشر شده ولی برای نقد هیچ وقت دیر نیست بازی که تغییر نمی کنه بعد از چند وقت. :roll:
حرفتون کاملا صحیح هست ولی نقدی که یکم دیر منتشر میشه باید به نسبت تاخیرش پیشرفت کرده باشه.
ربطی نداره. اقا یه بازی اومده من گذاشتم تو کالکشن خواستم در حد توانم الان نقد کنم بازی رو مشکلی نداره. در ضمن ما که یویوگیمر نیستیم چند روز قبل بازی کنیم نقدشو بذاریم مشکلی نداره اصلا.
من که نگفتم مشکل داره. نقد خوبی بود. فقد خواستم نظرم رو بگم
ممنون از نظرتون.
یکم برا نقد این بازی دیر نیست؟ولی تشکر بابت نقد خوبتون