یادداشت: «رزیدنت اویل ۶»؛ طعم رزیدنت اکشن

در ۱۳۹۲/۰۲/۰۶ , 18:33:05

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم.

۳. کمپین کریس ردفیلد

طعم رزیدنت اکشن

سناریوی کریس همان چیزی است که قبل از عرضه‌ی بازی از روی گفته‌های کپکام و روندی که رزیدنت اویل در این نسخه پیش گرفته بود, انتظار داشتیم. یک اکشن سوم شخص شلوغ که تنها عنصری که به شما می‌فهماند با یک رزیدنت اویل طرف هستید, کریس ردفیلد خودمان است. مسلما بی‌انصافی است, اگر بخواهیم برای نقد این سناریو به سراغ واکاوی عناصر و مکانیک‌های خلق ترس برویم. برای لذت بردن از کمپین کریس باید با تغییر جهت بازی کنار آمده باشید و آن را با در نظر گرفتن اکشن‌های مشابه روز بررسی کنید, نه عناوین گذشته‌ی مجموعه.

سناریوی کریس در مقایسه با آن اکشن نصفه و نیمه‌ی رزیدنت اویل ۵, تکامل پیدا کرده است و این مسئله باعث شده تا بیشتر از آن لذت ببرید. از سنگرگیری‌های به مراتب بهتر گرفته تا کنترل سریع و روان کریس, همه شما را در تجربه‌ی جذاب‌تر یک عنوان اکشن کمک می‌کنند. بدون شک مهمترین دلیلی که سبب شده تا این سناریو در مقایسه با سناریو لئون کیفیت بهتری را ارائه دهد به همان هدف گروه سازنده بازمی‌گردد. در این سناریو خبری از آن بحران هویت کمپین لئون نیست. سازندگان می‌دانستند که قرار است یک اکشن سوم شخص سرگرم‌کننده طراحی کنند و با توجه به این موضوع, به هیچ‌وجه به فکر ادای دین به کلاسیک‌های مجموعه‌ی رزیدنت اویل و این جور چیز‌ها نبودند. بنابراین بدون محدودیت تلاش خود را برای ساخت چنین تجربه‌ای کرده‌اند.

کریس برخلاف لئون با آن زامبی‌های خنگ و آرام کلاسیک سر و کار ندارد, بلکه کلاس پیشرفته‌تری از زامبی‌ها که به نام جاوو‌ها شناخته می‌شوند, جلوی او صف می‌کشند. جاوو‌هایی که توانایی بالایی در استفاده از سلاح‌های سرد و گرم را دارا هستند و همچنین بعد از مرگ هم به موجود دیگری تبدیل شده و از این راه بازی‌کننده را در چالش قرار می‌دهند. روند گیم‌پلی هم با توجه به همین موضوع, همانند بسیاری از استاندارد‌های این ژانر دنبال می‌شود. جلو رفتن و کشتن تعدادی دشمن که در این بین سکانس‌های سینمایی و به دست گرفتن کنترل وسائل نقلیه هم به خوبی سبب تزریق تنوع به جریان گیم‌پلی می‌شوند.

 

سناریوی کریس, سناریوی سرگرم‌کننده و جذابی‌ است. اما یک نقص دارد و آن این است که, کمپین کریس به پتانسیل واقعی خود دست پیدا نمی‌کند. در بخش‌هایی از بازی, ایده‌های ناب و پیاده‌سازی عالی آنها تجربه‌ی جذابی را برای بازی‌کننده به ارمغان می‌آورد, اما از سویی دیگر, ضعف و کبود‌هایی که در بخش عمده‌ای از طراحی مراحل این سناریو وجود دارد, باعث شده تا رزیدنت اویل ۶ در عرضه‌ی یک عنوان اکشن تمام عیار هم کم داشته باشد.

با اینکه شروع کمپین با ضرب‌آهنگی نفسگیر آغاز می‌شود اما این مسئله با ماموریت‌های ساده و بدون جذابیت دقایق اولیه‌ی بازی ادامه پیدا نمی‌کند. هرچند که بعد از یک ساعت, بازی آرام آرام روندی پرداخت‌شده‌تر به خود می‌گیرد. به طوری که کاری می‌کند تا از کنار بعضی از نقص‌های گیم‌پلی عبور کنید. مراحلی که در فلش‌بک داستانی به وقوع می‌پیوندد, از طراحی خوبی برخوردار هستند. خوشبختانه, این طراحی خوب مراحل تا پایان بازی حفظ می‌شوند تا به زودی آن خاطره‌ی بد از سناریوی لئون را فراموش کنید!

داستان‌سرایی در این سناریو وضعیت بهتری نسبت به سناریوی لئون دارد. از فلش‌بکی که به گذشته‌ی کریس و سرنوشت افرادش زده می‌شود بگیرید تا رویارویی کریس و پسر وسکر و در نهایت پایان‌بندی دراماتیک قابل قبولش, همه از عناصری هستند که ریتم داستان را حفظ کرده و کاری می‌کنند تا از ماجرا‌های کریس در این نسخه راضی باشید. هرچند که پرداخت بهتر شخصیت‌ها می‌توانست,‌ قصه‌ی این سناریو را تبدیل به عامل محرک بهتری کند.

در پایان می‌توان گفت که سناریوی کریس, همان چیزی است که کپکام قول آن را داده بود و همه‌ی ما انتظارش را می‌کشیدیم, اما این بدین معنی نیست که همه چیز به خوبی به پایان رسیده و ما از محصول نهایی راضی هستیم. کمپین کریس, در لحظاتی شما را میخکوب می‌کند. اما این مسئله در مورد تمام طول کمپین صدق نمی‌کند و با اینکه سازندگان مصالح خلق تجربه‌ای جدید و زیبا از رزیدنت اویل را داشته ‌اند, اما نتوانسته‌اند به پتاسیل بالای بازی در خلق مراحلی تکامل‌یافته‌تر برسند. و در حقیقت همین پستی و بلندی‌ها سبب شده تا با احساس رضایت کامل قصه‌ی کریس ردفیلد در ششمین رزیدنت اویل را به پایان نرسانید.

۵/۱۰

نویسنده: رضا حاج‌محمدی


69 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ولی خداوکیلی اگر آدم به شماره ۴ نگاه کنه و بعد این شماره هم بیاد تو ذهنش میبینیم همچین

    بدم نمیگن این منتقدهای عزیز :-?

    اویل۶ بازی خوبی بود به نظر من،نه کمتر نه بیشتر!نمره ی ۷ هم براش مناسبه،چون از نظر من

    امتیاز زیر۷ به بازیهایی تعلق داره که در تمامی زمینه ها ضعیفن و این ضعف در بازی کاملا بچشم

    میاد ;) در هر صورت منتظر بخش ایدا هستم و تا همینجا هم ممنون برای تلاشتون و نقدتون ;)

    ۰۰
  2. خب باز هم مثل همیشه اول تشکر میکنم از نویسنده البته کمی ملایم تر از نقد کمپین لیان بود با این حال باز هم حداقل به این کمپین ۲ نمره کمتر داده شد….
    اما یک نکته ای که نتونستم بپذیرم :
    “سناریوی کریس در مقایسه با آن اکشن نصفه و نیمه‌ی رزیدنت اویل ۵, تکامل پیدا کرده است و این مسئله باعث شده تا بیشتر از آن لذت ببرید”
    ۸-O
    اصلا این جمله رو قبول ندارم.اکشن رزیدنت ۵ خیلی خوب بود و اصلا نصفه و نیمه حساب نمیشد پس اگه اینطور باشه شماره ی ۴ رو هم از لحاظ اکشن داغون می دونید دیگه چرا که شماره ۵ نسخه ی تکامل یافته ی اکشن شماره ۴ بود!!!

    ۰۰
    1. پیشرو جان ب نظر تو نمره ۵ واسه اویل قابل قبوله برادر :?: :?: :?: .ولی بازم از نقد قبلی خیلی بهتر بود =D =D =D

      ۰۰
    2. خوردنیه؟ :))
      ولی انصافا با گفتن شاهکار به بقیه ی بازیها توهین کردی :-x
      دوستان از کلمه ها درست استفاده کنید.ممنون /:)

      ۰۰
  3. با سلام نویسنده محترم کمپین کریس از تمام کمپینهای بازی جذاب تر و بهتر است بعد شما آمدید به این کمپین ۵ از ۱۰ دادید شما خودت برو ببین آمدی چی چیز چرتی نوشتی شما آمدی نوشتی که کمپین کریس از لحاظ داستان سرایی از بقیه کمپین ها بهتر است بعد نوشتی که کپکام آن چیزی را که در کمپین کریس قولش را داده بود به هواداران داد بعد در ادامه نوشتی که کمپین کریس در انتها از لحاظ روند با مشکل روبرو میشود من نگفتم که شما آدمهای دورویی هستید شما اصلا نه نویسنده خوب و نه رزیدنت باز خوبی هستید امتیاز من به کمپین کریس ۱۰ از ۱۰ است.

    ۲۰
  4. ترس ترس !!! :/
    خسته شدم از اینکه اینقدر باید بگویم ! ترس برای کودکان و حداکثر نوجوانان پسر
    و دختران در هر سنی هستش
    کدوم جوونی یا بزرگسالی پسری قرار با بازی بترسه آخه
    ———————————————————————————————–
    این بازی هم به اندازه خودش برای دختران ترسناک و حال بهم زن بوده
    حداقل یک دختر را کنار خود قرار دهید تا بفهمید این بازی از دید یک گیمر معمولی
    چقدر ترسناک و حال بهم زن بوده
    ———————————————————————————————–
    اکشن No Hope VS
    درحالت نرمال حرف شما صحیح است بازی اکشن
    ولی وقتی به حالت No Hope میروید دیگر بازی طعم اکشنی ندارد
    مثلا با جیک باید بیشتر از قدرت مشت و لگد زنیش استفاده کنید
    با شری باید باتوم شوکرش مبارزه کنید بیشتر
    با لئون باید با ترکیب کردن چاقو و لگد های ( ریو ایش ) بیشتر مبارزه کنید
    با هلنا باید ترکیب ( هیدرا ) و لگدهاش مبارزه کنید
    با کریس باید ترکیب چاقو و مشت های مرگبارش مبارزه کنید
    با پیرس باید از ترکیب تنه زدن و ( کویک شات ) (اسنایپر آنتی متریال) استفاده کنید
    همه این موارد چالش و لذت خودشون دارند
    مثلا با کریس یا لئون مبارزات با چاقو بسیار لذت بخش هستش
    میدوی وسط یک دسته چندتایی از زامبی ها یا جاوو ها
    بعد با سر خوردن روی زمین پاهای زامبی ها را با چاقو نوازش میکنی
    بلند میشی با مشت لگد به جان شان می افتید
    لذتی دارد این گونه حرکات اما همین کارها را اگر اشتباه انجام دهید با دکمه زنی
    روبرو میشود و از دست دادن بخشی سلامتی که روی درجه No Hope خودش
    چالش بزرگی هستش .
    درجه No Hope نه گلوله زیادی میدهد نه اسپری زیادی و نه گیاه زیادی
    حداقل بشینید روی این درجه بازی کنید بعد بیاید بگویید بازی اکشن شده
    همه هم که ادعا دارند رزیدنت باز اصیل هستند
    ==> ( پس بهانه اینکه بازی نرمال یا حرفه ای بروند بی جا هستش ) <==
    درجه نرمال تا حرفه ای برای تازه به دوران رسیده های گیمر هستش
    ————————————————————————————–
    از موجودات حال بهم زنی بنام Rasklapanje هیچی نگفتید
    موجوداتی که تا به حال تا اینقدر حال منو خراب نکردند
    گلوله خور و نامیرا و حال بهم زن
    که تا به حال هیچ موجودی توی سری رزیدنت اویل حال منو اینقدر خراب نکرده بود
    حاضرم با اوستانک و نمیسیس توی یک اتاق باشم
    ولی با این موجود هرگز و امیدوار در قسمت های بعدی رزیدنت اویل این موجود را
    بیشتر هم زیارت کنم
    —————————————————————————————-
    بخش کریس بسیار سخت تر از دو بخش دیگر است
    مخصوصا اینکه اول با یک جاوو طرف هستی بعد یک گلوله به دست یا پا یا کله اشون
    برخورد میکرد باعث تقویت جاووها میشود و بعد هم به حالت کوکون میروند
    که فقط بعد از اینکه به این حالت میرفتم منتظر بودم چی ازشون بیرون میاد
    تا برای مبارزه نفس گیر اماده شوم
    ( واقعا مبارزه با اون باس آخر دچار کمبود گلوله شدید میشوم در حالت تک نفره
    در حالت دو نفره بخاطر هوش بهتر همراه کمبود گلوله پیدا نمیکنم )
    طراحی بهتر باس کشی نسبت به لئون که زیر سایه رومانس نرفته بود
    نمره به این بخش
    حالت تک نفره : ۵.۵
    حالت دو نفره : ۸.۲۵
    —————————————————————————————–
    ۳ تا کمپین کریس و لئون و جیک برای من یک دست بود و لذتی یکسان را بردم ازش
    فقط بخش کریس کمی سخت تر بود لذت بیشتری بردم
    کمپین ها بازی ضعف دارند و ولی خوبی هم دارند
    مثل در کمپین جیک کل تعداد کشتار به عدد ۲۰۰ هم نمیرسد یک ضعف جزئی
    ولی حضور اوستانک یک نقطه قوت برای اولین حضور جیک است .
    کمپین لئون در بخش داستانی ضعف داشت جایی که لئون معطل مانده زامبی را بکشد
    یا نه ( هر کسی که می خواهد باشد ) بعد از این همه سال تجربه واقعا مسخره بود
    یا آبجی هلنا ( دبورا ) تبدیل شده بعد لئون به جایی اینکه خلاصش کنه در سکانس های
    احمقانه میبینیم که هلنا میره دبورا را بغل هم میکند و تا آخرین لحظه دستش را رها نمیکند
    ( دختر تازه گیمر هم این بخش را مسخره کرد )
    یا کشتن سیمونز زیر سایه رومانس آیدا و لئون بود و با مسخره ترین حالت سیمونز
    مرگ بهش زد سقوط روی یک سیخ ( حالا اون سیخ می خواهد نماد باشد )
    بعد از اون همه مشت زنی و گلوله زنی نتیجه کشتن سیمونز افتضاح بود
    نقاط قوت همانی چیزهای که بیشتر هوادارن درون کمپین لئون می خواستن
    همون قسمت اول محیطی تاریک و افتادن قابلمه و ایجاد صدا و نگاه ناگهانی
    تا لحظه رفتن درون آسانسور و بازی فقط یک خشاب و ورود به محوطه ای تاریک
    و هجوم زامبی ها و فقط یک خشاب
    آیا چیز دیگری هم میخواستید سگ و زامبی و تاریکی و گلوله محدود و گیاه و اسپری
    سلامتی کم ( سلاح های محدود به شیوه کلاسیک که ارتقا هم نداشتند )
    —————————————————————————————-
    نظر نهایی برای ۳ تا کمپین
    این رزیدنت اویل یک رزیدنت اویل با مایه های کلاسیک بود فقط معما درست
    و حسابی نداشت که اگر میداشت با عناوین کلاسیک ( ۳ تای اول ) هیچ تفاوتی
    پیدا نمی کرد .
    با تشکر
    —————————————————————————————
    SONY make.believe

    ۰۰
    1. سعید,یعنی با هر چیزی که گفتی اساسی موافقم.
      واقعا این لیز خوردن و چاقو زدن خیلی کیف میده لا مصب… :mrgreen: :mrgreen:
      فقط حیف که هنوز نتونستم coop بزنمش…در حال جست و جو برایه فردی مناسب هستم که متاسفانه هنوز یافت نشده… :sad: :sad:
      راستی میشه بگی این Rasklapanje چه موجوداتین؟؟؟

      ۰۰
    2. Rasklapanje موجوداتی هستند که بهشون میگویند Rasklapanje !!! :-o
      میری تو بخش رکوردها اونجا پیداش میکنی میبینی چه موجوداتی هستند !!! :-s

      ۰۰
    3. فکر کنم اونایی که سه تیکه میشن بعد باز زنده میشن…واقعا رو اعصاب بودن مخصوصا تو مرحله کشتی مخصوصا با ادا واقعا چالش برانگیز بودن…مثل زالو بودن… x-(

      ۰۰
    4. من با جمله شما موافق نیستم متاسفانه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      خود دختر خالم این بازی رو از من بهتر میره و خیلی باهاش حال کرد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      ۰۰
    5. آقای محترم مگه من دختر نیستم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      من اصلا یه گوگولی هم احساسی به اسم ترس رو احساس نکردم! چرا حرف در میاری؟؟؟؟؟؟

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر