مصاحبه خواندنی با «جف جانز» در رابطه با «بتمن: ریشه های آرکام»|بخش اول
«جف جانز» به عنوان مدیر اصلی ساخت شرکت “DC”،در کنار مسولیت های مدیریتیش در این شرکت،همچنان به نوشتن کمیک ها و سایر پروژه های اینچنینی مشغول است.ما اخیرا با وی درباره ی کارهایش روی «بتمن: ریشه های آرکام» و Injustice:gods among us و رمان گرافیکی اش به نام “batman: earth one” به گفتگو نشسته ایم.
آیا می توانی جوانب مختلف کارهایت را به طور خلاصه برایمان توضیح بدهی؟
من مدت هاست که کمیک می نویسم-حدود ۱۰ سال-بیشتر برای کمپانی DC.من از زمان کودکی کمیک های DC را خیلی دوست داشتم و همچنین برای بازی ها،سریال ها و فیلم ها نیز متن نوشته ام.من در حالی وظیفه ی خود را در DC ایفا می کنم که همچنان به نویسندگی ادامه می دهم و با WARNER BROS و تمام زیر شاخه هایش مثل سرگرمی های تعاملی وارنر بروس،محصولات تئاتری،تلویزیونی و … همکاری دارم.فکر کنم من مثل یک پول و رابط بین کتاب های کمیک و دیگر رسانه ها عمل میکنم،که این رسانه ها شامل بازی ها نیز می شوند.من یک گیمر حرفه ای هستم و بازی ها را دوست دارم.
وقتی برای اولین بار با تیمارستان آرکام روبرو شدی چه حسی داشتی؟
خب من این بازی را به عنوان یک طرفدار خریدم و بازی کردم.من هم مانند هر کس دیگری تحت تاثیر این بازی و آنچه که راک استدی انجام داده بود قرار گرفتم.من بازی های قهرمان گونه را دوست دارم،نه فقط به خاطر این که آن ها کیفیت دارند و یا خوبند،بلکه حتی سال های قبل نیز اگر شما بازی “مرگ و بازگشت سوپرمن” روی SNES را به یاد بیاورید،با این که این بازی یک بازی ساده ی دو بعدی بود،من به این بازی علاقه ی خاصی داشتم چرا که بر پایه ی افسانه ها و اسطوره ها ساخته شده بود و پس از این همه سال مواجهه با یک بازی قهرمان پرور با سبک و سیاقی که من به شدت آن را می پسندم و با کیفیتی بسیار خوب برای من خاطره انگیز و خوشحال کننده بود و به نحوی مرا یاد فیلم های کریستوفر نولان می انداخت.فیلم های زیبایی که شامل سری بتمن نیز می شدند،دقیقا مثل این بازی زیبا که بتمن نام داشت.
شما در سال ۲۰۱۰ به مقام سرپرست نائل شدید، آیا در آن زمان با سازندگان آرکام سیتی نیز همکاری داشتید یا آن را نیز فقط مثل یک طرفدار بازی کردید؟
ما روی شهر آرکام کار کردیم!منظورم این است که ساخت بازی مدتی بود که شروع شده بود،ولی تا اتمام ساخت آن با سازندگان همکاری داشتم.
اولین بحث ها و گفتگو هایی که در آغاز ساخت بازیه ریشه های آرکام داشتید در رابطه با چه بود؟
ما درباره ی چیزهایی که جذاب است بحث کردیم و همین طور در رابطه با داستان بازی.در حقیقت داستان بازی در آغاز کار کاملا شخصیت محور بود.داستان اولین چیزی بود که ما درباره اش صحبت کردیم و این که دنیای بازی چگونه باید باشد،بتمن چگونه باید باشد و همین طور دیگر شخصیت ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند.ما همینطور درباره ی ظاهر شخصیت ها،ارتباط بین آن ها و چگونگی درگیر شدن آنها با داستان بازی صحبت کردیم.
روند و پیشرفت ساخت بازی چگونه بود؟
در ابتدا،ما جلسات زیادی را برای بررسی و ویژگی های بازی برگزار کردیم.ما حتی الامکان سعی می کردیم با برقراری ویدیوی کنفرانس نیز به صحبت و تصمیم گیری درباره ی بازی بپردازیم.اریک(اریک هولمز،کارگردان ساخت) و آمس(آمس کرشن،تهیه کننده) و من همیشه در اوقات فراغت،خارج از کمپانی با هم به صحبت می پرداختیم و این ارتباط هر روزه،واقعا به آن ها کمک می کرد و اجازه می داد تا آن ها تصورات و ایده های خود را بیان کنند.
شما کمیک های خودتان در “EARTH ONE” را در مقابل آنچه که WBmontreal انجام داده چگونه ارزیابی می کنید؟
این ها کاملا متفاوتند.در “batman: earth one”،اولین باری است که شما بتمن را می بینید،او سعی می کند از بالای سقف یک ساختمان بپرد و نهایتا نمی تواند این کار را انجام دهد.این دقیقا بتمنی قبل از تبدیلش به یک قهرمان و شخصیت خوب است.بتمن در بازی ریشه ها، در آغاز هنوز به قدر کافی ماهر نبوده و در حال کسب تجربه است.اما بتمن در earth one نمایش دهنده ی بتمنی بود که کارهایش را با هدف های غلط و به اشتباه انجام می داد.او در نهایت می فهمد که احتمالا هدف و دلیل کارها و اعمالش همان اهدافی نیست که در ابتدای کار داشته است.
و این درحالیست که داستان ریشه ها کاملا متفاوت است.بتمن در ریشه ها کاملا از کاری که می کند و هدفی که دارد مطمئن است.نام بازی ریشه های آرکام است و این بازی حقیقتا نیز معرفی و رونمایی مفهوم اصلی آرکام است.آرکام تداعی گر نوعی جنون و آشفتگی است که در وجود افکار آلوده و خائنان این شهر تجسم پیدا کرده است.این بازی بیشتر نشان دهنده ی آغاز کار بتمن در دنیایی جنون آمیز است در حالی که کتاب من درباره ی بتمنی است که مختار است چه راهی را برای پیشرفتش انتخاب کند.
آیا منظورتان این است که ریشه ها از نظر داستانی بیشتر از earth one به هسته ی اصلی مجموعه ی بتمن نزدیک است؟
بله،منظورم همین است.در حقیقت این بازی dna آرکام و آرکام سیتی را در خود دارد،که به نوعی از کمیک های دیگر این سری نشات گرفته است.کتاب من بیشتر شبیه ریشه های ریشه های آرکام است،یعنی خیلی قبل تر از اتفاقات ریشه ها.
یکی دیگر از چیزهای جالب این بازی طراحی جالب و خوب شخصیت هاست!نسبت به بتمن جدید چه حسی دارید؟
طراحی شخصیت ها چیزی است که ما بسیار روی آن تمرکز کردیم و خیلی با دقت آن را بررسی کردیم.برای طراحی هر نوع شخصیتی ساعت ها بحث و گفتگو انجام گرفته است.ما روی دیدن شخصیت های آرکام و آرکام سیتی فکر کردیم که “خب این شخصیت ها قبلا چگونه بوده اند؟” و با توجه به این سوال سعی کردیم شخصیت مورد نظر را بسازیم.شما در ریشه های آرکام با شخصیتی مواجه می شوید و سپس در پایان بازی متوجه می شوید این دقیقا همان شخصیتی است که در ابتدای بازی آرکام (که بازی بعدی است)با آن مواجه شده اید و این بسیار جالب است.
در رابطه با deathstroke و black mask؟
ما درباره ی deathstroke زیاد صحبت کرده ایم چرا که وی یک تبه کار سنتی سری بتمن نیست.او یک تبه کار جهانی dc است.وجود او دربازی با هدف و دلیل بوده است،البته بگذارید اطلاعات بیشتری در این رابطه ندهم تا خود بازی کننده ها با آن روبرو شوند و از آن لذت ببرند.یکی دیگر از دلایل موفقیت سری بتمن قدرت روایت بالای این بازی هاست.گیم پلی فوق العاده است،در حالی که روایت نیز عالی است.
ادامه دارد…
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
من به این بازی امید دارم وشدیدا منتظرشم :X …امیدوارم با حفظ هسته ی اصلی گیلی تغییراتی رو در جهت بهبود بازی داشته باشه…. :wink:
_______________________________
Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۳ MEA Co. All rights reserved :arrow:
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
عالی عالی عالی عالی =D =D
امیدوارم باز هم بتمن بترکونه :twisted: (دوباره)
ای بابا من اینو می خواستم بزارم تو پرونده ی این بازی که الان دارم می نویسم
ببخشید داداش،نمیدونستم بخدا :sad:
خوب شد گفتی :دی ،یک مقاله دیگه از بتمن رو سایت گیم اینفورمر بود میخواستم ترجمه کنم،
دیگه میسپارم به خودت
شرمنده فرهاد از دیروز زنبیل گذاشته بود :)) :lol: :lol: :lol:
امیدوارم این بازی رو با آنریل ۴ بسازن.
با هرچی میسازن بسازن فقط واسه این نسلم بدن بیرون که منتظرییییییییییییییییم
برای همین نسله ps3,xbox360,pc,wii u,psvita :wink:
واقعیتش ، فکر نکنم بتونه موفق باشه ، این عنوان پتانسیل اون رو نداره که در یک نسل سه تا شماره داشته باشه.
ولی خب وقت این شده که بازیهای موتور آنریل ۴ دیگه وارد بازار بشن ، مخصوصاً برای چنین عنوان محشری.
مگه آنچاردد موفق نبود. :-? :evil:
آقا آنچارتد ربطی به این نداره که ، من دارم در مورد بتمن صحبت میکنم ، برای یک شماره ی جدید اونم با این بازه زمانی کوتاه ، کمی عجله می کنند. بهتره بزارن نسل جدید بیاد و سر فرصت با کاهش محدودیت های سخت افزاری ، روی یک عنوان وسیعتر و تازه تر کار کنند.
اولا با تشکر از دوستی که متن ترجمه کرد باید گفت تنها ترس سازنده بازی هست بس امیدوار از موتور انریل به بهترین شکل استفاده کنه و عکس های که به بیرون درز کرده و در مجله چاپ شد ریل تایم از گیم پلی باشه .
امیدوارم دوباره با بازگشت امیدوار کننده ای باشه
با تشکر از مترجم عزیز !
منتظریم ببینیم چی تحویلمون می دن !
به نظرم موفقیت بت من در چند سال اخیر مدیون نزدیک شدن اش به انسانی بودن و دوری از تخیلات فانتزی داره. مثلا ژل انفجاری دلیلی منطقی داره که دیوار های سُست رو منفجر میکنه, ولی اسپایدر من یدفه ۱۰ تُن رو بلند میکنه چرا؟ چون زورش زیاده….
بعد همچین موجودی با مشت های یه سری خلافکار میمیره…….
به این میگن تناقض در قوانین دنیای خلق شده ,یعنی سازنده یه قانون میزاره که اسپایدر من تو این دنیا(دنیایی که ساختن) میتونه ۱۰ تُن رو بلند کنه. این میشه یه اصل که اگر هر جایی پیش اومد که پایه یه جابه جایی ۱۰ تُنی اومد وسط بتونه (که نمیتونه)
اینجاست که فرق فیلم هندی و ماتریکس معلوم میشه .شاید ماتریکس خالیبندی تر از هر فیلم هندی باشه ولی چون قوانین دنیای خودشو رعایت میکنه کسی مشکلی نمیگیره, ولی فیلم هندی ها…….
در بت من های جدیدی این نکته خیلی بیشتر رعایت میشه و از طرفی اون از یه دنیای نیش و رادیو اکتیو و اشعه ی گاما, چیزی نزدیک تر هست به دنیای ما (مثل کیک اَس(آ نیست اَ ه)و فاصله چیزی که او داره و ما نداریم پوله(مثل دنیای واقعی که داشتن چیز های خارق العاده به پول بستگی داره)
در کل از بت من خوشم میاد….
ولی گیم پلی بازی قبل که بهترین چیزی بود که میشد برای یک بازی با محوریت بتمن ساخته بشه…اگه گیم پلی عوض بشه اصلا نمیتونم تصو کنم چطوری میتونه باشه…!!! :-?
شاید دوست کامنت اولی ! دوست دارد مثلا چیز خاک بر سری به گیم پلی اضافه کنند ! یا مثلا مینی گیم بیلیارد یا پوکر یا چاقو زدن بین انگشتان
یا اینکه مثلا بتمن را برای ماموریت های شخصی اجیر کنند و یا حتی مراحل بچه داری و خانه داری هم به بازی اضافه کنند !
والا مردم عجب انتظار هایی دارن :roll:
بنده خدا رو چرا مسخره می کنی درست بازی بتمن ارخام چه نسخه اول چه نسخه دوم از نظر گیم پلی غنی بود ولی دوست مون ارضا نکرد این دلیل نمی شه در مورد پتایا صحبت کنیم
شما دو دوست عزیز متوجه منظور من نشدید ! من ایرادی از گیم پلی گرفتم ؟ گفتم بده ؟ )
نه اصلا من فقط خواسته م اینه که یک سری بخش های جدید به گیم پلی اضافه بشه ! همین ! برای مثال به جای یک ساعت پرواز بالای شهر از بت موبیل استفاده کنه ( هواپیما و یا موتور ش رو ول کن
دکمه های حمله رو بیشتر کنن مثلا یک دکمه برای ضربه ی مشت و یک دکمه ی برای ضربه ی پا و حتی اگر بشه یک دکمه برای ضربات پرشی !
یا اینکه کمبو ها رو بشه با چند دکمه ترکیب کرد مثلا دو ضربه مشت و یک ضربه ی لگد !
ضمنا اسماعیل عزیز بتمن خودش به اندازه ی کافی یار داره و نیاز به اجیر کردن نداره ! ( رابین ، نایت وینگ ، بت وو من و در بعضی از کمیک ها پیروان بتمن )
برادر بهروز
چطوره یک دکمه برای ضربات جمجمه ای ! یک دکمه برای ضربات نشیمن گاهی ! یک دکمه برای هادوکن ! و … هم اضافه کنند ؟ :mrgreen:
با اضافه کردن کمبو ها موافقم !
با اضافه کردن بت موبیل هم موافقم البته به صورت محدود !( مثلا باید اینترنتی بخریش :lol: )
باشه بهروز بهش میگم :)) :)) :)) :lol:
عزیزم ولی تو بازی قبلی هم تمام این چیزایی که شما از مبارزات گفتی بود…فقط یکم باید با وسایل بتمن خلاقیت به خرج میدادی تا همه رو ببینی!…ولی خب بنده هم با وجود بت موبیل موافقم…
چی میگین بابا نسخه ی قبلی که ی عالمه فن و مهارت میشد اپگرید کرد.
ممنون از فرهاد عزیز با آواتارت زیبایت :-D
خوب نگرانی اصلی من درمورد گیم پلی بازیه که امید وارم باز هم تکرار قسمت قبل نباشه
داستان تا به اینجا جالب به نظر میرسه و امیدوارم هم همین طور باشه :-?
من هم امیدوارم صرفا تکرار نباشه و با نوآوری همراه باشه.البته هسته ی اصلی تغییر نکنه!